NOG DRIE VROUWEN IN VERLATEN ABBENBROEK Giro 9575 lOREN va.nTd.en Scheveningse redders beleefden hachelijk avontuur Op Schouwen-Duiveland geen mensen meer op daken of in bomen - Wat is U... Noodgebieden hebben een vrij groot wagenpark Alle bioscopen Zondag dicht Zodra het kan: vier dagen verlof voor militairen uit noodgebied Reeds 220 vliegtuigen in actie VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 DE BREDASCHE COURANT EERSTE BLAD - PAGINA 3 "TEN nieuwe avond met sterke wind is J_j over ons land gegaan en Nederland heeft gesidderd. Inderdaad, wij zijn op ge nade en ongenade aan het weer overgele verd en helaas is het vooral de ongenade, waarmee wij hebben te kampen. Terwijl de wild aanstormende golven hun verwoestend werk op veel, te veel on beschermde plaatsen konden voortzetten, wist ons volk nog niet eens geheel zeker, of alle mensen, die nu al dagenlang in onmid dellijk levensgevaar verkeerden, wel waren gered. De radio had getuigd van de kritieke situatie, die de opstekende wind hier en daar had geschapen of die dreigde te ont staan. Gelukkig is de harde wind later in de avond gaan liggen en is het wat dat be treft meegevallen. Wij weten nu maar al te goed wat het kon hebben betekend, als het een storm was geworden. Het is zo ver met ons gekomen, dat iemand in de onbedreigde gebieden het zichzelf bijna kwalijk neemt, dat hij rustig naar bed kan gaan, voor zover de wielende gedachten bij velen dat dan mogelijk maken. De overtuiging wint veld, dat ons volk nog voor zeer sombere dodenlijsten zal ko men te staan. Deze ramp overtreft alles, wat de ergste .pessimisten hadden kunnen den ken. In een beklemmend tempo stijgen overal de totalen der droevige optelsom, waarover Nederland van uur tot uur gebo gen zit. Eerst dachten de mannen, die de omvang van een ramp beroepsmatig met dodencijfers taxeren, aan tientallen slacht offers. toen werden het er honderdtallen, iets wal voor ons land reeds een ramp van uitzonderlijke grootte kan worden geacht, maar nu gaat men vermoeden, gehoord de geruchten en de tijdingen, dat het een kwestie van duizendtallen zal worden. Moge de^e vrees niet worden bewaarheid, want de huidige cijfers zijn al verschrikkelijk ge noeg. Niets zou ons liever zijn dan dat wij op deze plaats een ander onderwerp konden aansnijden, maar er i s helaas niets anders waarover w iizouden kunnen schrijven. De omvang van de ramp, deze opeenstapeling van dramatische omstandigheden, die Woens dagavond haar bekroning scheen te vinden in een nieuwe heksendans van de wind, dwingt tot het rondcirkelen in dezelfde be perkte kringloop, waarin aller gedachten dwalen en malen. Al die andere kwesties, waarmee de mensen zich gewoonlijk bezighouden, vallen vandaag zo in het niet, dat ze be lachelijk aandoen. Dikwijls zijn immers ..kwesties" een vorm of een oorzaak van leed. vermeend of echt. Wat is zo'n leed vergeleken bij de berg van ellende, waar tegen tienduizenden van ons volk optornen? Dus watersnood. Is het dan al zwarte somberheid? Gelukkig niet. De redding- machinerie begint op toeren te komen. Van alle zijden stroomt hulp toe. De luchtvaart brengt nieuwe bondgenoten in de strijd tegen de oude waterwolf mee. Buitenge woon getroffen is Nederland door de blijken van medeleven van Prinses Wilhelmina, eens als Koningin meermalen getuige bij watersnood en één der eersten, die troost bracht, thans, ondanks de last der jaren, weer aanwezig op plaatsen, waar de bevol king getroffen neerzit en wacht op hulp. Koningin Juliana toonde zich in dit opzicht de dochter van haar moeder. De Prins heeft zijn reis in Amerika onderbroken, omdat er in Nederland plots belangrijker werk was te doen. Aan de tafel, waaromheen het be stuur van het Nationaal Rampenfonds ver gadert, zal hij de voorzittershamer han teren. In een volk schuilen altijd wonderlijke en ook onbegrijpelijke krachten. Wij hebben in de oorlogsjaren gezien, hoe ons volk zich tegen de verdrukking in ontwikkelde en hoe het geboortecijfer steeg. Bij andere vol keren zag men na een oorlog, hoe het per centage van de mannelijke geboortecijfers sterk opliep. Vandaag ervaren wij, hoe bij een ramp zonder weerga ook een hulpvaar digheid zonder weerga op een herstel van het verbroken evenwicht schijnt aan te stu ren. Wat de zo geslaagde Haak-in actie met al die geestdrift in de loop van maanden en maanden opbracht, is nu al binnen enkele dagen ver overtroffen! Er is een tragische en toch ook weer verheffende strijd gaan de tussen twee cijfers: het dodencijfer en het cijfer van het Rampenfonds. Men weet niet, wat het hardste stijgt. Maar het is wel weer opmerkelijk, dat ons volk in zeker op zicht zo'n zin voor dat evenwicht tussen ramp en hulp blijkt te bezitten. En niet alleen ons volk, ook zoveel andere volken, om ons heen. Moge nu maar de cijfers op de dodenlijst met spoed hun onstuimige vaart verliezen en moge het cijfer van het Rampenfonds de vaart dezer dagen behouden. Dat het nodig is, de verhalen van onze speciale verslag gevers getuigen er van. De Nederlandse krantenman, wiens taak het is, zijn indruk ken door te geven, beleeft zeer moeilijke dagen, ook als mens. Een verslaggever is niet als de dode lens van een camera. Maar ook dit werk moet worden gedaan. Juist ten bate van die komende hulpverlening in geld. Het gironummer 9575 is reeds nu in de her sens en harten van Nederland gebrand! (Van onze speciale verslaggever) Abbenbroek is een verlaten dorp. De vrouwen en kinderen zijn vannacht weggevoerd. Er zijn nog maar enkele tientallen inwoners in het dorp aan wezig. Dat zijn zij, die over een eigen wagen beschikken en op eigen risico voorlopig mogen blijven. Onder hen bevinden zich drie vrouwen. Men ziet in de verlaten dorpskern en er buiten meer rijkspolitie en mare- chaussée dan burgers. De politiemannen zijn er om het intense verkeer te regelen over de enige weg, die Abbenbroek nog met de Rijksweg ver bindt, een verbinding, die in de afgelopen nacht zelfs onder water heeft gestaan. Een zwakke schakel. Dat verkeer betreft colonnen M.T.S.-ers, geschoeid en in oliegoed, de schop over de schouder. Zij zijn op weg naar Zuidland om te vechten voor het behoud van de dijken. De politie is er ook om te waken. Want er is in Abbenbroek geplunderd. geworden, naar de sloep en wist allen aan boord te nemen. Maar schipper De Niet nam er geen genoegen mee op redding te zijn gegaan en zelf gered te worden. Met nog een man uit zijn sloep wist hij de veerman over te halen in diens roeiboot een tocht te maken naar dé boerderij waarheen zij waren gezonden. Zij vonden die hofstede verlaten, maar onderweg pikten zij uit een ander huis nog vijf mensen op die in doods nood verkeerden en zij brachten die in Heenvliel aan wal. Vóór dit hachelijk avontuur hadden zij nog twintig vrouwen en kinderen bij Abbenbroek uit onder water lopende huizen langs de dijk gehaald. Met hun auto brachten zij deze geredden in Abbenbroek binnen. Maan dagmorgen kwamen de aflossers, konden ze droog goed aantrekken en rust nemen. Dinsdag had men hun diensten niet meer nodig. Plunderaars In Abbenbroek zijn verscheidene gevallen van plundering geconstateerd. Eén van de wachtmeesters van de Rijkspolitie, die Zon dagavond uit de Haarlemmermeer aankwam om te assisteren, was reeds binnen enkele uren zijn rugzak en andere uitrustingstuk ken kwijt. Ook uit boerderijen en verlaten huizen zijn goederen verdwenen. De verwachting van stormachtige wind en hoog water deed burgemeester J. L. Went- holt gisteravond het grote besluit nemen. Abbenbroek evacuëren. De dorpskern die vrij hoog ligt en totnutoe vrij van het water bleef, heeft maar één verbinding over, de weg over een dijkje naar de weg Rotter dam—Den Briel. En die verbinding is een weliswaar groot, maar ook zwak bezit. Gisteravond liep het water in de over stroomde polders ongeveer 80 cm op onder invloed van het opkomend tij. De weg werd overstroomd maar bleef bruikbaar. Het is gelukkig bruikbaar gebleven, want het water is weer gezakt. Maar als dit dijkje zou breken, zou Abbenbroek volkomen geïso leerd zijn. Dit risico werd niet genomen en zo kwam gisteravond van de burgemeester het verzoek binnen direct met de evacuatie te mogen beginnen. Het gebeurde. De red dingscolonnes kwamen in actie. Eerst waren de vrouwen en kinderen aan de beurt, die werden afgevoerd; daarna de men die niet de beschikking over een eigen wagen hebben. De anderen mochten op eigen risico blijven, maar het waren er niet veel. De evacuatie had een vlot ver loop. Vanmorgen was zij voltooid. Verlaten dorp Abbenbroek lag vanmorgen onder de zon als een donkere vlek in een onafzienbare watervlakte. Het trieste beeld dat men overal in het verdronken land van Zuid- Holland en Zeeland ziet. Polders die bin nenzee zijn geworden, boerderijen die tot de dakrand in het water zitten. En op wat hoger gelegen plaatsen als fel schitterende spiegels de daken van warenhuizen, die net boven het water uitsteken. Langs de dijk ligt een chaos van aange spoelde zakken, vaten, planken, huisraad, wagens en een enkel cadaver. Een enkels maal is er een langgerekte streep van kleine rode en gele stippen, die het sombere grijs van de vloed breektduizenden appelen een zolder op drift zijn geslagen. De kruinen van de vruchtbomen en de takken lllue VQ11 van de knotwilgen kan men nog zien morgen af naar de Zuid Hollandse eilanden. hofsteden de enige dingen die de wrede een tonigheid van de watervlakte breken. Over de dijk denderen in groepen vracht auto s, volgeladen met te hulp snellende mannen. De meesten zijn jong. Het zijn studenten en leerlingen van de M.T.S., uit alle oorden van Nederland afkomstig. Zij trekken door het verlaten Abbenbroek, verder naar Zuidland dat daar aan de kim ligt en een verbeten strijd voert om de dijk te behouden. De hulptroepen rukken aan. Zij zjjn ge schoeid in rubberlaarzen. Do meesten heb ben oliegoed of gasjassen aan. En iedereen heeft een schop. De zwoegers in Zuidland moeten worden afgelost. Zy werken al dagen aan de dijk. Hun ogen zyn rood ontstoken, hun ruggen gekromd van vermoeienis. Abbenbroek is leeg. Er lopen nog een paar honden rond en enkele boeren gaan de varkenshokken van de huizen die nog droogliggen na of het nodig is de dieren in veiligheid te brengen. Zij zijn ook bezig in een gevonden trog voer voor de beesten gereed te maken. Bij de kerk liggen nog een paar sloepen tegen de walkant aan. Het zijn reddingboten van Scheveningse loggers die hier Zondag reeds aan "net werk zijn gegaan om de be woners van de afgelegen boerderijen in de polders rond Abbenbroek en Heenvliet in veiligheid te brengen. Twee Scheveningers zijn bezig de sloepen op het droge te halen. Zij hebben hun werk gedaan. Zij kunnen terug naar Scheveningen. De vloed sloeg toe Eén van hen, E. de Niet, vertelt het sobere verhaal van wat zij hier rond Abbenbroek hebben gedaan. Zaterdagavond, nog juist voor de orkaan, kwam de logger Sch 19o, rederij Jac. den Duik en Zonen in Scheve ningen binnen. Toen Zondagmorgen de ramp bekend werd, greep de heer Den Duik persoonlijk in. Hij liet twee reddingboten op vrachtauto's zetten en gaf elk een beman ning van vijf man mee. Die reden Zondag- DE TORENWACHTER. Maar dat zijn met de nog overeind staande belangrijk werk van eer £cer de hefschroefvliegtuigen Volgens de berichten, die van terugkeren de vliegers op Woensdrecht worden ontvan gen, bevinden zich in de overstroomde ge bieden op Schouwen-Duiveland en Goercc- Overflakkee vrijwel geen personen meer op daken of in bomen. Er worden nu hoofd zakelijk mensen van zolders gehaald. Men heeft hier de indruk, dat, wanneer er hard doorgewerkt wordt, de taak van de hef schroefvliegtuigen, voor wat Schouwen- Duiveland betreft, vandaag grotendeels zal worden volbracht. Verder wordt op het hoofdkwartier van de luchtbasis te Woensdrecht vernomen, dat de toestand in Oosterland minder ernstig is, dan het zich aanvankelijk liet aanzien De hefschroefvliegtuigen, die door Enge land en Amerika ter beschikking werden gesteld, blijken wel zeer belangrijk bij het reddingswerk in de noodgebieden te zijn. In enkele uren tijds hebben de Amerikanen en de Engelsen gisteren verscheidene honder den mensen van daken en uit bomen in de getroffen gebieden gehaald. De Amerikanen werken door totdat zij juist voldoende benzine hebben om de terugreis naar de basis te maken. Een der toestellen bleek bij het invallen der duis ternis al zijn benzine opgebruikt te hebben. Bij Zijpe werd een noodlanding gemaakt en de bemanning heeft daar temidden van de geëvacueerden de nacht doorgebracht. Van Woensdrecht uit opereren voorts zeven Engelse hefschroefvliegtuigen, terwijl er in de loop van vandaag nog vier toe stellen werden verwacht. De Engelse toe stellen zijn wat groter van formaat, doch kunnen niet meer personen vervoeren dan de Amerikaanse. Wel hebben zij een grotere benzinetank, zodat zij langer in de lucht kunnen blijven. Het reddingswerk van de luchtmacht is thans, zo deelt men ons mee, volledig ge organiseerd, De hefschroefvliegtuigen bren gen de mensen, die zij uit hun geïsoleerde positie hebben verlost, naar droge plekken in de omgeving, vanwaar de geredden met boten of amphibievoertuigen worden afge haald. De boten en de amphibievoertuigen worden door kleine toestellen met een ge ringe snelheid, of Pipercups, de weg gewe zen naar de kritieke punten. ieder uur waard, dat U veilig en warm thuis o£ op uw werk zit, terwijl anderen in kou en ellende op de dijken afwachten of zij leven zullen of ondergaan Stort dat bedrag extraop van het Nationaal Rampenfonds. U kunt ook storten bij ons blad. Zij kwamen in Abbenbroek terecht, schip per A. de Niet, E. de Niet, bedrijfsleider Dykdrent, kuiper C. v. d. Plas, A. Plugge en chauffeur J. van Toor. Tegen de avond werden ze naar Heen- vliet geroepen omdat daar mensen op een boerderij in nood waren. Ze kregen een gids mee. Ergens in de duisternis langs de dijk haalden ze de sloep van de wagen en brachten hem te water. Chauffeur J. van Toor bleef bij zijn auto achter. Ze roeiden de polder in, maar konden cie boerderij niet bereiken. Want het opnieuw doorbreken van een dijk deed een vloedgolf de polder inkolken en door die golf werden zij gegrepen. Zij sloegen in de wilde stroom op drift en dachten dat hun laatste uur geslagen was. Zij liepen op een hek langs do weg vast en hun sloep dreigde te kapseizen. In de duisternis ontdekten zij op enige afstand een telefoonpaal. E. de Niet te water, op 'n bietenhoop aan, die de felheid der stroom brak, waardoor hij op de been kon blijven, 't Gelukte hem een lijn aan de paal vast te maken. De sloep kon op die manier in een behoorlijke positie worden gehouden, zolang de stroom niet ophield. Maar voor het zover was, hadden ze al drie uur in het grootste gevaar verkeerd. De Niet wist de bietenhoop te bereiken en vond het veiliger daar te blijven inplaals van de riskante tocht naar de sloep te wagen. Twee uur daarna kwam redding opdagen De chauffeur die bij de auto ach tergebleven was, had gemerkt wat er ge beurde en ging hulp halen. De veerman van Heenvliet roeide door de stroom, die inmiddels minder wild was KWART MILUOEN VAN WILTONFIJENOORD De N.V. Dok- en Werfmaatschappij „Wilton-Fijenoord" te Schiedam deelt ons mede, dat de arbeiders en beambten van deze werf een bedrag van ruim 100,000.— afstaan aan het rampenfonds, terwijl de directie daar een bedrag van 150.000.— aan toevoegt. Verlaten Abbenbroek. De Scheveningse sloep heeft zijn werk gedaan. Motoren die uit sout water komen moeten zorgvuldig worden behandeld Voor alles is demonteren en reinigen noodzakelijk De aanvragen voor hulpverlening hebben voor een belangrijk deel betrekking op ver- voermaterieel. Evacuatie uit de getroffen gebieden en het brengen van materiaal en outillage erheen, zij zijn onmogelijk als daar niet het nodige geschikte apparaat voor be schikbaar is. In deze eerste dagen na de ramp is alle activiteit gericht op het redden van men sen. het voorkomen van groter calamiteiten en hel herstellen van datgene, wat nu reeds hersteld kan worden. Men moet hopen, dat de snelle coördinatie van de hulpverlening en een even snel verkregen overzicht van het eerst noodzakelijke vele levens zullen redden en verdere schade zal voorkomen. Intussen, er zullen na deze dagen van angstige spanning, dagen van wederopbouw komen en dan zal men een overzicht moe ten hebben van wat er in de getroffen ge bieden aan materieel aanwezig is wat daar van als een totaal verlies moet worden be schouwd en wat dadeiijk kan worden ge bruikt. V/ij herinneren ons uit de eerste tijd van de wederopbouw na de oorlog, van welic kardinaal belang het vervoersappa- raat in zulke omstandigheden is. Materieel op de eilanden Beperkt men zich tot het wegvervoer op de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, dan moet men in de eerste plaats constateren, dat de eilanden zeker riet tot de „moto risch dun bevolkte" streken ven ons land behoren. Door de mechanisering van de landbouw vindt men in de agrarische ge bieden thans een groot aantal tractors en veel voor het vervoer van landbouw- en veeteeltproducten gebruikte trucks. Hoe sterk de aard van het vervoerapparaat is gebonden aan de economische structuur van een streek, bleek ditmaal wel zeer dui delijk door het scute tekort aan veewegens dadelijk na de overstroming. Geheel verloren of dadelijk bruikbaar daartussen zullen wel zeer veel gevallen liggen van zware en lichte beschadiging, die snelle reparatie noodzakelijk maken. Het heeft natuurlijk geen zin te speculeren over de schade die aan het wagenpark op de eilanden kan zijn aangericht. Een over zicht van het bezit aan trucks en tractors is er niet en wat het materieel voor perso nenvervoer aangaat, zo weet men wel on geveer wat de streekvervoerbedrijven heb ben. maar van beide categorieën is de scha de ook maar te ramen. Van de streekver- voermaatsc'nappijen beschikken bijvoor beeld: de Auto Mij Zeeland over 47 bussen, de N.V. Stoomtram Walcheren over 34, de Zeeuws Vlaamse Tramweg Mij over 46 bus sen. de R.T.M. over 35 bussen, de Stoom tram Mij Breskens-Maldrichem over 13 bussen. Deze opsomming is niet volledig en dient dan ook alleen als ruwe schets. Het is niet ondenkbaar, dat dé omvang van de schade kan afhangen van een juiste behandeling van de wagens,-dadelijk nadat zij „op het droge" zijn gebracht. De be langrijkste vraag daarbij is of de motor onder zout water heeft gestaan of niet. Is dit niet het geval, dan zal de schade in de meeste gevallen als licht kunnen worden beschouwd. Is dit wel het geval, dan moet de schade steeds als zwaar worden be schouwd. Heeft een motor lange tijd onder zout water gestaan, dan zal in het meren deel van de gevallen vervanging wel nood zakelijk blijken. Wat moet men nu doen. als de motor wel onder zout water heeft gestaan, maar geen „total loss" is' In de eerste plaats: niet experimenteren! De motor moet volkomen worden gedemonteerd en zorgvuldig schoon gemaakt. Er dient op te worden gelet, dat alle leidingen en tanks van de brandstof toevoer van zout water worden geledigd en -daarna worden doorgeblazen en ge droogd. Men dient er wel op te letten, dat men ook bij dit werk niet met vuur bij de open tank komt. Aangezien wij van een volkomen demontage van de motor spraken, spreekt het van zelf. dat ook de bougies of verstuivers uit de motor worden genomen en dèt de olieleidingen moeten worden ge demonteerd. doorgeblazen en ontlucht. Bij ernstige schade moet de accu worden leeggegooid, met gedistilleerd water gevuld desnoods leidingwater en daarna ge spoeld. Het water waarmede is gespoeld moet natuurlijk worden weggegooid. Ver volgens moet de accu worden gevuld met gedistilleerd water en onder spanning ge zet. Is de accu geladen, dan moet het ge distilleerde water worden weggegooid. De accu wordt daarna gevuld met een vrij zware zwavelzuur-concentratie (1.28). Ook de dynamo en de startmotor moeten zo snel mogelijk worden gedemonteerd, in benzine uitgewassen en daarna goed ge droogd. Na de montering doormeten. Dit doormeten geldt uiteraard ook voor de bo- bine. De verdeler moet. evenals de anctere delen zorgvuldig worden gereinigd. De on derbreker moet precies op dezelfde stand worden bijgezet. Versnellingsbak en echterbrug moet men natuurlijk eerst leeg laten lopen, daarna vullen met dunne spoelolie. vervolgens weer leeg laten lopen en ten slotte vullen met de voorgeschreven gewone olie. De cartervulling dient een dunne olie. S.A.E. 5 of 10. of een speciele dunne spoelolie te zijn. De motor daarna aanslaan een uurtje laten draaien, totdat hij warm is waarbij op de temperatuurmeters moet worden ge let de spoelolie er uit doen en daarna vullen met normale carterolie. Deze raadgevingen vormen uiteraard geen panacee, doch kunnen een E.H.B.O. voor motoren zijn. daar waar de garages over belast zijn of zelf zware schade hebben op gelopen. Het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond heeft gisteren besloten in verband met de algemene gedenkdag Zon dag a.s. alle voorstellingen in de bioscopen af te gelasten. Vijf doden op Texel De burgemeester van Den Burg, mr C. de Koning, heeft meegedeeld, dat het do dencijfer op Texel thans vijf bedraagt. Er wordt nog steeds één persoon op het eiland vermist. Militaire slachtoffers Officieel wordt medegedeeld, dat In het noodgebied sinds Zondag wordt vermist de dpi soldaat J. E. Willemsen (reeds gemeld), afkomstig uit Didam. Ten gevolge van een ongeval tijdens de hulpverlening is op 4 Februari te Oude Tpnge overleden korpo raal L. N. van Polanen. In totaal zijn thans van de landmacht twee militairen om het leven gekomen. Drie worden vermist. De ruïne te Heenvliet in het water. Het nationale album over de ramp Ook een gedenkpenning Het ligt in de bedoeling van de „Vereni ging ter bevordering van de belangen des boekhandels" haar uitgave over de waters nood 1953 tot een waarlijk nationaal album te maken. Dit nationale karakter wordt ver hoogd door het feit. dat H. M. de Koningin de toezegging heeft gedaan, een voorwoord in het boek te schrijven. Als titel van de uitgave heeft de vereni ging gekozen „De Ramp". Zij is voornemens een uitgave te doen verschijnen in Franse. Duitse en Engelse tekst. Ook bestaan er plannen voor een Zuidafrikaanse uitgave. Zoals bekend is. zijn de baten van hel boek bestemd voor het Nationaal Rampenfonds. De vereniging voor penningkunst heeft besloten een penning uit te geven, die de Watersnood tot onderwerp heeft. De pen ning wordt algemeen verkrijgbaar gesteld en de netto-opbrengst zal ter beschikking van het Nationaal Rampenfonds worden ge steld. Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge vonden het ontwerp hiervoor te maken. SPAARGELDEN VAN GEëVACUEERDEN Namens de beide centrale boerenleenban ken (Utrecht en Eindhoven) wordt meege deeld, dat geëvacueerden op hun spaarboek jes van de boerenleenbank 250 per week kunnen opnemen bij alle plaatselijke boe renleenbanken, aangesloten bijeen der beide genoemde centrales. Indien ook het spaarboekje ontbreekt, kan door de desbetreffende boerenleenbank zo nodig een bijzondere regeling worden ge troffen in overleg met de centrale bank, waaronder deze boerenleenbank ressorteert. Op het moment is hun hulp onmisbaar Zowel de marineleiding als de leger- en luchtmachtleiding zijn zich volkomen be wust van de grote ongerustheid, welke op het ogenblik by de militairen, afkomstig uit de geteisterde gebieden, bestaat ten aan zien van het lot, dat hou familieleden heeft getroffen. De genoemde autoriteiten zouden, zo wordt officieel meegedeeld, niets liever doen dan deze militairen met verlof zen den. Maar het zal iedereen duidelijk zijn, dat het op d i t ogenblik, alleen al in ver band met in gang zijnde hulpverlenings acties, zeer ongewenst zou zijn militairen met verlof naar hun in het noodgebied ge legen woonplaats te doen gaan. De inillioenenstroom Volgens de Australische radio heeft pre mier Menzies op een kabinetsvergadering bekendgemaakt, dat de Australische rege ring een bedrag van 50.000 Australische pondon (425.000 gulden) aan Nederland heeft gestuurd. Een zelfde bedrag is naar Enge land overgemaakt. Het bedrag, dat de nationale Rode Kruis organisaties beschikbaar stellen voor de hulp aan de slachtoffers van de watersnood in Nederland, Engeland en België, heeft de 2.200.000 Zw. francs (bijna 2 millioen gulden) overschreden, De gemeenteraad van Zürlch heeft 20.000 Zw. francs (45.000 gulden) Voor de getroffenen beschikbaar gesteld. De luchtmacht-voorlichtingsdienst deelt mede, dat het aantal bij het reddingswerk betrokken vliegtuigen geregeld toeneemt. Dinsdagmiddag 3 Februari bedroeg het totaal 124; Woensdagmiddag 150 en heden, Donderdagmorgen, is het totaal reeds aan gegroeid tot 220 stuks, waarvan 25 hef schroefvliegtuigen. Uit het buitenland wordt nog een paar dozijn toestellen verwacht. Ongeacht de slechte weersomstandighe den gedurende de nacht van 4 op 5 Februari is de hulpverlening door de luchtmacht voortgezet. De inzet van de vliegtuigen is daarbij wederom van grote waarde geweest „Droppings" volgden elkaar op in het grootst mogelijke tempo. Autobanden, red dingsgordels, zandzakken, voedselpaketten, drinkwaterbussen en vele andere materialen werden uitgeworpen. Daarnaast zijn in de nacht nog verschillende hulpkrachten ver voerd, zoals doctoren en technici, naar Haamstede en Melissant. Drie chirurgen konden zodoende snel Haamstede bereiken. Daar de nachtlandingen onder zeer moei lijke omstandigheden moestén geschieden, werden drie Austers beschadigd, nl. 1 bij Me'.issant en 2 bij Haamstede. Uiterst be langrijk is het optreden van helicopters, die uiteraard voor dit reddingswerk zeer ge schikt zijn. Rond 500 personen werden gered door Amerikaanse schroefmachines in samenwerking met amphibievaartuigen, voornamelijk uit Nieuwe Tonge. Een op gave van het aantal geredde personen door Engelse en Belgische helicopters is nog niet bekend. Daarom, hoezeer de militaire autoriteiten zich ook bewust zijn van de zwaarte van de door hen te treffen maatregel, achten zij het niet verantwoord, thans aan militair personeel verlof te geven Zodra echter de toestand is gestabili seerd en er tekening is gekomen in de eva cuatie en de registratie, zal aan al het mi litair personeel in werkelijke dienst b(j zee-, land- en Iuchtmuachl, afkomstig uit de door de nationale ramp getroffen gebie den. een buitengewoon verlof met familie bezoek worden verleend van vier dagen. Zo spoedig mogelijk zullen hiervoor na dere regelen worden vastgesteld. Tegoed in Indonesië kan gebruikt worden Onlangs heeft onze correspondent te Soe- rabaja gemeld, dat door enkele zakenlieden in Oost-Java aan de Indonesische regering het plan is voorgelegd, in Indonesië een industriële onderneming op te richten, die zal gaan werken met vrijwillig te inves teren kapitaal van naar Nederland gere- patrieerden, dat hier geblokkeerd is. De In donesische regering heeft inmiddels aan de initiatiefnemers meegedeeld, dat de ver langde toestemming om geblokkeerd geld vrij te geven voor deze belegging verleend zal worden. Registratie van evacué's Door de ramp. welke ons land heeft ge troffen, is een groot aantal personen ver plaatst naar een andere gemeente dan die hunner inwoning. Mede In verband met de omstandigheid, dat velen in den lande in twijfel verkeren omtrent het lot van hun betrekkingen, acht de minister van Bin nenlandse Zaken bet noodzakelijk met spoed een eenvormige en eenvoudige registratie van de personen, die naar een andere gemeente zijn verplaatst, ter hand te nemen. Voor een zodanige registratie heeft hij richtlijnen aan de gemeentebesturen ge geven. De registratie zal in de gemeenten van verblijf in drievoud geschieden op kos teloos van rijkswege ter heschikking testel len verpiaatsingsformulleren. Tot de rijks inspectie van de bevolkingsregisters en het informatiebureau van net Roode Kruis zul len vragen omtrent de verblijfplaatsen van vorenbedoelde personen kunnen worden ge richt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4