NOG DRIE VROUWEN IN VERLATEN
ABBENBROEK
Giro 9575
lOREN
va.nTd.en
Scheveningse redders beleefden
hachelijk avontuur
Op Schouwen-Duiveland geen mensen
meer op daken of in bomen
- Wat is U...
Noodgebieden hebben een vrij
groot wagenpark
Alle bioscopen
Zondag dicht
Zodra het kan: vier dagen verlof voor
militairen uit noodgebied
Reeds 220 vliegtuigen in actie
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
DE BREDASCHE COURANT
EERSTE BLAD - PAGINA 3
"TEN nieuwe avond met sterke wind is
J_j over ons land gegaan en Nederland
heeft gesidderd. Inderdaad, wij zijn op ge
nade en ongenade aan het weer overgele
verd en helaas is het vooral de ongenade,
waarmee wij hebben te kampen.
Terwijl de wild aanstormende golven
hun verwoestend werk op veel, te veel on
beschermde plaatsen konden voortzetten,
wist ons volk nog niet eens geheel zeker, of
alle mensen, die nu al dagenlang in onmid
dellijk levensgevaar verkeerden, wel waren
gered. De radio had getuigd van de kritieke
situatie, die de opstekende wind hier en
daar had geschapen of die dreigde te ont
staan. Gelukkig is de harde wind later in
de avond gaan liggen en is het wat dat be
treft meegevallen. Wij weten nu maar al te
goed wat het kon hebben betekend, als het
een storm was geworden. Het is zo ver met
ons gekomen, dat iemand in de onbedreigde
gebieden het zichzelf bijna kwalijk neemt,
dat hij rustig naar bed kan gaan, voor zover
de wielende gedachten bij velen dat dan
mogelijk maken.
De overtuiging wint veld, dat ons volk
nog voor zeer sombere dodenlijsten zal ko
men te staan. Deze ramp overtreft alles, wat
de ergste .pessimisten hadden kunnen den
ken. In een beklemmend tempo stijgen
overal de totalen der droevige optelsom,
waarover Nederland van uur tot uur gebo
gen zit. Eerst dachten de mannen, die de
omvang van een ramp beroepsmatig met
dodencijfers taxeren, aan tientallen slacht
offers. toen werden het er honderdtallen,
iets wal voor ons land reeds een ramp van
uitzonderlijke grootte kan worden geacht,
maar nu gaat men vermoeden, gehoord de
geruchten en de tijdingen, dat het een
kwestie van duizendtallen zal worden. Moge
de^e vrees niet worden bewaarheid, want
de huidige cijfers zijn al verschrikkelijk ge
noeg.
Niets zou ons liever zijn dan dat wij
op deze plaats een ander onderwerp konden
aansnijden, maar er i s helaas niets anders
waarover w iizouden kunnen schrijven. De
omvang van de ramp, deze opeenstapeling
van dramatische omstandigheden, die Woens
dagavond haar bekroning scheen te vinden
in een nieuwe heksendans van de wind,
dwingt tot het rondcirkelen in dezelfde be
perkte kringloop, waarin aller gedachten
dwalen en malen.
Al die andere kwesties, waarmee de
mensen zich gewoonlijk bezighouden,
vallen vandaag zo in het niet, dat ze be
lachelijk aandoen. Dikwijls zijn immers
..kwesties" een vorm of een oorzaak van
leed. vermeend of echt. Wat is zo'n leed
vergeleken bij de berg van ellende, waar
tegen tienduizenden van ons volk optornen?
Dus watersnood. Is het dan al zwarte
somberheid? Gelukkig niet. De redding-
machinerie begint op toeren te komen. Van
alle zijden stroomt hulp toe. De luchtvaart
brengt nieuwe bondgenoten in de strijd
tegen de oude waterwolf mee. Buitenge
woon getroffen is Nederland door de blijken
van medeleven van Prinses Wilhelmina,
eens als Koningin meermalen getuige bij
watersnood en één der eersten, die troost
bracht, thans, ondanks de last der jaren,
weer aanwezig op plaatsen, waar de bevol
king getroffen neerzit en wacht op hulp.
Koningin Juliana toonde zich in dit opzicht
de dochter van haar moeder. De Prins heeft
zijn reis in Amerika onderbroken, omdat er
in Nederland plots belangrijker werk was
te doen. Aan de tafel, waaromheen het be
stuur van het Nationaal Rampenfonds ver
gadert, zal hij de voorzittershamer han
teren.
In een volk schuilen altijd wonderlijke en
ook onbegrijpelijke krachten. Wij hebben
in de oorlogsjaren gezien, hoe ons volk zich
tegen de verdrukking in ontwikkelde en
hoe het geboortecijfer steeg. Bij andere vol
keren zag men na een oorlog, hoe het per
centage van de mannelijke geboortecijfers
sterk opliep. Vandaag ervaren wij, hoe bij
een ramp zonder weerga ook een hulpvaar
digheid zonder weerga op een herstel van
het verbroken evenwicht schijnt aan te stu
ren. Wat de zo geslaagde Haak-in actie met
al die geestdrift in de loop van maanden en
maanden opbracht, is nu al binnen enkele
dagen ver overtroffen! Er is een tragische
en toch ook weer verheffende strijd gaan
de tussen twee cijfers: het dodencijfer en
het cijfer van het Rampenfonds. Men weet
niet, wat het hardste stijgt. Maar het is wel
weer opmerkelijk, dat ons volk in zeker op
zicht zo'n zin voor dat evenwicht tussen
ramp en hulp blijkt te bezitten. En niet
alleen ons volk, ook zoveel andere volken,
om ons heen.
Moge nu maar de cijfers op de dodenlijst
met spoed hun onstuimige vaart verliezen
en moge het cijfer van het Rampenfonds de
vaart dezer dagen behouden. Dat het nodig
is, de verhalen van onze speciale verslag
gevers getuigen er van. De Nederlandse
krantenman, wiens taak het is, zijn indruk
ken door te geven, beleeft zeer moeilijke
dagen, ook als mens. Een verslaggever is
niet als de dode lens van een camera. Maar
ook dit werk moet worden gedaan. Juist ten
bate van die komende hulpverlening in geld.
Het gironummer 9575 is reeds nu in de her
sens en harten van Nederland gebrand!
(Van onze speciale verslaggever)
Abbenbroek is een verlaten dorp. De vrouwen en kinderen zijn vannacht
weggevoerd. Er zijn nog maar enkele tientallen inwoners in het dorp aan
wezig. Dat zijn zij, die over een eigen wagen beschikken en op eigen
risico voorlopig mogen blijven. Onder hen bevinden zich drie vrouwen.
Men ziet in de verlaten dorpskern en er buiten meer rijkspolitie en mare-
chaussée dan burgers. De politiemannen zijn er om het intense verkeer
te regelen over de enige weg, die Abbenbroek nog met de Rijksweg ver
bindt, een verbinding, die in de afgelopen nacht zelfs onder water heeft
gestaan. Een zwakke schakel. Dat verkeer betreft colonnen M.T.S.-ers,
geschoeid en in oliegoed, de schop over de schouder. Zij zijn op weg naar
Zuidland om te vechten voor het behoud van de dijken. De politie is er
ook om te waken. Want er is in Abbenbroek geplunderd.
geworden, naar de sloep en wist allen aan
boord te nemen. Maar schipper De Niet nam
er geen genoegen mee op redding te zijn
gegaan en zelf gered te worden. Met nog
een man uit zijn sloep wist hij de veerman
over te halen in diens roeiboot een tocht
te maken naar dé boerderij waarheen zij
waren gezonden. Zij vonden die hofstede
verlaten, maar onderweg pikten zij uit een
ander huis nog vijf mensen op die in doods
nood verkeerden en zij brachten die in
Heenvliel aan wal.
Vóór dit hachelijk avontuur hadden zij nog
twintig vrouwen en kinderen bij Abbenbroek
uit onder water lopende huizen langs de
dijk gehaald. Met hun auto brachten zij
deze geredden in Abbenbroek binnen. Maan
dagmorgen kwamen de aflossers, konden ze
droog goed aantrekken en rust nemen.
Dinsdag had men hun diensten niet meer
nodig.
Plunderaars
In Abbenbroek zijn verscheidene gevallen
van plundering geconstateerd. Eén van de
wachtmeesters van de Rijkspolitie, die Zon
dagavond uit de Haarlemmermeer aankwam
om te assisteren, was reeds binnen enkele
uren zijn rugzak en andere uitrustingstuk
ken kwijt. Ook uit boerderijen en verlaten
huizen zijn goederen verdwenen.
De verwachting van stormachtige wind en
hoog water deed burgemeester J. L. Went-
holt gisteravond het grote besluit nemen.
Abbenbroek evacuëren. De dorpskern die
vrij hoog ligt en totnutoe vrij van het water
bleef, heeft maar één verbinding over, de
weg over een dijkje naar de weg Rotter
dam—Den Briel. En die verbinding is een
weliswaar groot, maar ook zwak bezit.
Gisteravond liep het water in de over
stroomde polders ongeveer 80 cm op onder
invloed van het opkomend tij. De weg werd
overstroomd maar bleef bruikbaar. Het is
gelukkig bruikbaar gebleven, want het water
is weer gezakt. Maar als dit dijkje zou
breken, zou Abbenbroek volkomen geïso
leerd zijn. Dit risico werd niet genomen en
zo kwam gisteravond van de burgemeester
het verzoek binnen direct met de evacuatie
te mogen beginnen. Het gebeurde. De red
dingscolonnes kwamen in actie.
Eerst waren de vrouwen en kinderen aan
de beurt, die werden afgevoerd; daarna de
men die niet de beschikking over een
eigen wagen hebben. De anderen mochten
op eigen risico blijven, maar het waren er
niet veel. De evacuatie had een vlot ver
loop. Vanmorgen was zij voltooid.
Verlaten dorp
Abbenbroek lag vanmorgen onder de zon
als een donkere vlek in een onafzienbare
watervlakte. Het trieste beeld dat men
overal in het verdronken land van Zuid-
Holland en Zeeland ziet. Polders die bin
nenzee zijn geworden, boerderijen die tot
de dakrand in het water zitten. En op wat
hoger gelegen plaatsen als fel schitterende
spiegels de daken van warenhuizen, die net
boven het water uitsteken.
Langs de dijk ligt een chaos van aange
spoelde zakken, vaten, planken, huisraad,
wagens en een enkel cadaver. Een enkels
maal is er een langgerekte streep van kleine
rode en gele stippen, die het sombere grijs
van de vloed breektduizenden appelen
een zolder op drift zijn geslagen. De
kruinen van de vruchtbomen en de takken lllue VQ11
van de knotwilgen kan men nog zien morgen af naar de Zuid Hollandse eilanden.
hofsteden de enige dingen die de wrede een
tonigheid van de watervlakte breken.
Over de dijk denderen in groepen vracht
auto s, volgeladen met te hulp snellende
mannen. De meesten zijn jong. Het zijn
studenten en leerlingen van de M.T.S., uit
alle oorden van Nederland afkomstig. Zij
trekken door het verlaten Abbenbroek,
verder naar Zuidland dat daar aan de kim
ligt en een verbeten strijd voert om de dijk
te behouden.
De hulptroepen rukken aan. Zij zjjn ge
schoeid in rubberlaarzen. Do meesten heb
ben oliegoed of gasjassen aan. En iedereen
heeft een schop. De zwoegers in Zuidland
moeten worden afgelost. Zy werken al dagen
aan de dijk. Hun ogen zyn rood ontstoken,
hun ruggen gekromd van vermoeienis.
Abbenbroek is leeg. Er lopen nog een paar
honden rond en enkele boeren gaan de
varkenshokken van de huizen die nog
droogliggen na of het nodig is de dieren in
veiligheid te brengen. Zij zijn ook bezig in
een gevonden trog voer voor de beesten
gereed te maken.
Bij de kerk liggen nog een paar sloepen
tegen de walkant aan. Het zijn reddingboten
van Scheveningse loggers die hier Zondag
reeds aan "net werk zijn gegaan om de be
woners van de afgelegen boerderijen in de
polders rond Abbenbroek en Heenvliet in
veiligheid te brengen. Twee Scheveningers
zijn bezig de sloepen op het droge te halen.
Zij hebben hun werk gedaan. Zij kunnen
terug naar Scheveningen.
De vloed sloeg toe
Eén van hen, E. de Niet, vertelt het sobere
verhaal van wat zij hier rond Abbenbroek
hebben gedaan. Zaterdagavond, nog juist
voor de orkaan, kwam de logger Sch 19o,
rederij Jac. den Duik en Zonen in Scheve
ningen binnen. Toen Zondagmorgen de
ramp bekend werd, greep de heer Den Duik
persoonlijk in. Hij liet twee reddingboten op
vrachtauto's zetten en gaf elk een beman
ning van vijf man mee. Die reden Zondag-
DE TORENWACHTER. Maar dat zijn met de nog overeind staande
belangrijk werk van
eer
£cer
de hefschroefvliegtuigen
Volgens de berichten, die van terugkeren
de vliegers op Woensdrecht worden ontvan
gen, bevinden zich in de overstroomde ge
bieden op Schouwen-Duiveland en Goercc-
Overflakkee vrijwel geen personen meer op
daken of in bomen. Er worden nu hoofd
zakelijk mensen van zolders gehaald. Men
heeft hier de indruk, dat, wanneer er hard
doorgewerkt wordt, de taak van de hef
schroefvliegtuigen, voor wat Schouwen-
Duiveland betreft, vandaag grotendeels zal
worden volbracht.
Verder wordt op het hoofdkwartier van
de luchtbasis te Woensdrecht vernomen, dat
de toestand in Oosterland minder ernstig
is, dan het zich aanvankelijk liet aanzien
De hefschroefvliegtuigen, die door Enge
land en Amerika ter beschikking werden
gesteld, blijken wel zeer belangrijk bij het
reddingswerk in de noodgebieden te zijn. In
enkele uren tijds hebben de Amerikanen en
de Engelsen gisteren verscheidene honder
den mensen van daken en uit bomen in de
getroffen gebieden gehaald.
De Amerikanen werken door totdat zij
juist voldoende benzine hebben om de
terugreis naar de basis te maken. Een der
toestellen bleek bij het invallen der duis
ternis al zijn benzine opgebruikt te hebben.
Bij Zijpe werd een noodlanding gemaakt en
de bemanning heeft daar temidden van de
geëvacueerden de nacht doorgebracht.
Van Woensdrecht uit opereren voorts
zeven Engelse hefschroefvliegtuigen, terwijl
er in de loop van vandaag nog vier toe
stellen werden verwacht. De Engelse toe
stellen zijn wat groter van formaat, doch
kunnen niet meer personen vervoeren dan
de Amerikaanse. Wel hebben zij een grotere
benzinetank, zodat zij langer in de lucht
kunnen blijven.
Het reddingswerk van de luchtmacht is
thans, zo deelt men ons mee, volledig ge
organiseerd, De hefschroefvliegtuigen bren
gen de mensen, die zij uit hun geïsoleerde
positie hebben verlost, naar droge plekken
in de omgeving, vanwaar de geredden met
boten of amphibievoertuigen worden afge
haald. De boten en de amphibievoertuigen
worden door kleine toestellen met een ge
ringe snelheid, of Pipercups, de weg gewe
zen naar de kritieke punten.
ieder uur waard, dat U veilig
en warm thuis o£ op uw werk zit,
terwijl anderen in kou en ellende op
de dijken afwachten of zij leven
zullen of ondergaan
Stort dat bedrag extraop
van het Nationaal Rampenfonds.
U kunt ook storten bij ons blad.
Zij kwamen in Abbenbroek terecht, schip
per A. de Niet, E. de Niet, bedrijfsleider
Dykdrent, kuiper C. v. d. Plas, A. Plugge en
chauffeur J. van Toor.
Tegen de avond werden ze naar Heen-
vliet geroepen omdat daar mensen op een
boerderij in nood waren. Ze kregen een
gids mee. Ergens in de duisternis langs de
dijk haalden ze de sloep van de wagen en
brachten hem te water. Chauffeur J. van
Toor bleef bij zijn auto achter.
Ze roeiden de polder in, maar konden cie
boerderij niet bereiken. Want het opnieuw
doorbreken van een dijk deed een vloedgolf
de polder inkolken en door die golf werden
zij gegrepen. Zij sloegen in de wilde stroom
op drift en dachten dat hun laatste uur
geslagen was. Zij liepen op een hek langs do
weg vast en hun sloep dreigde te kapseizen.
In de duisternis ontdekten zij op enige
afstand een telefoonpaal. E. de Niet te
water, op 'n bietenhoop aan, die de felheid
der stroom brak, waardoor hij op de been
kon blijven, 't Gelukte hem een lijn aan de
paal vast te maken. De sloep kon op die
manier in een behoorlijke positie worden
gehouden, zolang de stroom niet ophield.
Maar voor het zover was, hadden ze al
drie uur in het grootste gevaar verkeerd.
De Niet wist de bietenhoop te bereiken en
vond het veiliger daar te blijven inplaals
van de riskante tocht naar de sloep te
wagen. Twee uur daarna kwam redding
opdagen De chauffeur die bij de auto ach
tergebleven was, had gemerkt wat er ge
beurde en ging hulp halen.
De veerman van Heenvliet roeide door
de stroom, die inmiddels minder wild was
KWART MILUOEN VAN
WILTONFIJENOORD
De N.V. Dok- en Werfmaatschappij
„Wilton-Fijenoord" te Schiedam deelt ons
mede, dat de arbeiders en beambten van
deze werf een bedrag van ruim 100,000.—
afstaan aan het rampenfonds, terwijl de
directie daar een bedrag van 150.000.—
aan toevoegt.
Verlaten Abbenbroek. De Scheveningse
sloep heeft zijn werk gedaan.
Motoren die uit sout water komen moeten
zorgvuldig worden behandeld
Voor alles is demonteren
en reinigen noodzakelijk
De aanvragen voor hulpverlening hebben
voor een belangrijk deel betrekking op ver-
voermaterieel. Evacuatie uit de getroffen
gebieden en het brengen van materiaal en
outillage erheen, zij zijn onmogelijk als daar
niet het nodige geschikte apparaat voor be
schikbaar is.
In deze eerste dagen na de ramp is alle
activiteit gericht op het redden van men
sen. het voorkomen van groter calamiteiten
en hel herstellen van datgene, wat nu reeds
hersteld kan worden. Men moet hopen, dat
de snelle coördinatie van de hulpverlening
en een even snel verkregen overzicht van
het eerst noodzakelijke vele levens zullen
redden en verdere schade zal voorkomen.
Intussen, er zullen na deze dagen van
angstige spanning, dagen van wederopbouw
komen en dan zal men een overzicht moe
ten hebben van wat er in de getroffen ge
bieden aan materieel aanwezig is wat daar
van als een totaal verlies moet worden be
schouwd en wat dadeiijk kan worden ge
bruikt. V/ij herinneren ons uit de eerste
tijd van de wederopbouw na de oorlog, van
welic kardinaal belang het vervoersappa-
raat in zulke omstandigheden is.
Materieel op de eilanden
Beperkt men zich tot het wegvervoer op
de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, dan
moet men in de eerste plaats constateren,
dat de eilanden zeker riet tot de „moto
risch dun bevolkte" streken ven ons land
behoren. Door de mechanisering van de
landbouw vindt men in de agrarische ge
bieden thans een groot aantal tractors en
veel voor het vervoer van landbouw- en
veeteeltproducten gebruikte trucks. Hoe
sterk de aard van het vervoerapparaat
is gebonden aan de economische structuur
van een streek, bleek ditmaal wel zeer dui
delijk door het scute tekort aan veewegens
dadelijk na de overstroming.
Geheel verloren of dadelijk bruikbaar
daartussen zullen wel zeer veel gevallen
liggen van zware en lichte beschadiging,
die snelle reparatie noodzakelijk maken.
Het heeft natuurlijk geen zin te speculeren
over de schade die aan het wagenpark op
de eilanden kan zijn aangericht. Een over
zicht van het bezit aan trucks en tractors
is er niet en wat het materieel voor perso
nenvervoer aangaat, zo weet men wel on
geveer wat de streekvervoerbedrijven heb
ben. maar van beide categorieën is de scha
de ook maar te ramen. Van de streekver-
voermaatsc'nappijen beschikken bijvoor
beeld: de Auto Mij Zeeland over 47 bussen,
de N.V. Stoomtram Walcheren over 34, de
Zeeuws Vlaamse Tramweg Mij over 46 bus
sen. de R.T.M. over 35 bussen, de Stoom
tram Mij Breskens-Maldrichem over 13
bussen. Deze opsomming is niet volledig
en dient dan ook alleen als ruwe schets.
Het is niet ondenkbaar, dat dé omvang
van de schade kan afhangen van een juiste
behandeling van de wagens,-dadelijk nadat
zij „op het droge" zijn gebracht. De be
langrijkste vraag daarbij is of de motor
onder zout water heeft gestaan of niet. Is
dit niet het geval, dan zal de schade in de
meeste gevallen als licht kunnen worden
beschouwd. Is dit wel het geval, dan moet
de schade steeds als zwaar worden be
schouwd. Heeft een motor lange tijd onder
zout water gestaan, dan zal in het meren
deel van de gevallen vervanging wel nood
zakelijk blijken.
Wat moet men nu doen. als de motor wel
onder zout water heeft gestaan, maar geen
„total loss" is' In de eerste plaats: niet
experimenteren! De motor moet volkomen
worden gedemonteerd en zorgvuldig schoon
gemaakt. Er dient op te worden gelet, dat
alle leidingen en tanks van de brandstof
toevoer van zout water worden geledigd
en -daarna worden doorgeblazen en ge
droogd. Men dient er wel op te letten, dat
men ook bij dit werk niet met vuur bij de
open tank komt. Aangezien wij van een
volkomen demontage van de motor spraken,
spreekt het van zelf. dat ook de bougies of
verstuivers uit de motor worden genomen
en dèt de olieleidingen moeten worden ge
demonteerd. doorgeblazen en ontlucht.
Bij ernstige schade moet de accu worden
leeggegooid, met gedistilleerd water gevuld
desnoods leidingwater en daarna ge
spoeld. Het water waarmede is gespoeld
moet natuurlijk worden weggegooid. Ver
volgens moet de accu worden gevuld met
gedistilleerd water en onder spanning ge
zet. Is de accu geladen, dan moet het ge
distilleerde water worden weggegooid. De
accu wordt daarna gevuld met een vrij
zware zwavelzuur-concentratie (1.28).
Ook de dynamo en de startmotor moeten
zo snel mogelijk worden gedemonteerd, in
benzine uitgewassen en daarna goed ge
droogd. Na de montering doormeten. Dit
doormeten geldt uiteraard ook voor de bo-
bine.
De verdeler moet. evenals de anctere
delen zorgvuldig worden gereinigd. De on
derbreker moet precies op dezelfde stand
worden bijgezet.
Versnellingsbak en echterbrug moet men
natuurlijk eerst leeg laten lopen, daarna
vullen met dunne spoelolie. vervolgens
weer leeg laten lopen en ten slotte vullen
met de voorgeschreven gewone olie. De
cartervulling dient een dunne olie. S.A.E.
5 of 10. of een speciele dunne spoelolie te
zijn. De motor daarna aanslaan een uurtje
laten draaien, totdat hij warm is waarbij
op de temperatuurmeters moet worden ge
let de spoelolie er uit doen en daarna
vullen met normale carterolie.
Deze raadgevingen vormen uiteraard geen
panacee, doch kunnen een E.H.B.O. voor
motoren zijn. daar waar de garages over
belast zijn of zelf zware schade hebben op
gelopen.
Het hoofdbestuur van de Nederlandse
Bioscoopbond heeft gisteren besloten in
verband met de algemene gedenkdag Zon
dag a.s. alle voorstellingen in de bioscopen
af te gelasten.
Vijf doden op Texel
De burgemeester van Den Burg, mr C.
de Koning, heeft meegedeeld, dat het do
dencijfer op Texel thans vijf bedraagt. Er
wordt nog steeds één persoon op het eiland
vermist.
Militaire slachtoffers
Officieel wordt medegedeeld, dat In het
noodgebied sinds Zondag wordt vermist de
dpi soldaat J. E. Willemsen (reeds gemeld),
afkomstig uit Didam. Ten gevolge van een
ongeval tijdens de hulpverlening is op 4
Februari te Oude Tpnge overleden korpo
raal L. N. van Polanen.
In totaal zijn thans van de landmacht
twee militairen om het leven gekomen. Drie
worden vermist.
De ruïne te Heenvliet in het water.
Het nationale album
over de ramp
Ook een gedenkpenning
Het ligt in de bedoeling van de „Vereni
ging ter bevordering van de belangen des
boekhandels" haar uitgave over de waters
nood 1953 tot een waarlijk nationaal album
te maken. Dit nationale karakter wordt ver
hoogd door het feit. dat H. M. de Koningin
de toezegging heeft gedaan, een voorwoord
in het boek te schrijven.
Als titel van de uitgave heeft de vereni
ging gekozen „De Ramp". Zij is voornemens
een uitgave te doen verschijnen in Franse.
Duitse en Engelse tekst. Ook bestaan er
plannen voor een Zuidafrikaanse uitgave.
Zoals bekend is. zijn de baten van hel boek
bestemd voor het Nationaal Rampenfonds.
De vereniging voor penningkunst heeft
besloten een penning uit te geven, die de
Watersnood tot onderwerp heeft. De pen
ning wordt algemeen verkrijgbaar gesteld
en de netto-opbrengst zal ter beschikking
van het Nationaal Rampenfonds worden ge
steld. Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge
vonden het ontwerp hiervoor te maken.
SPAARGELDEN VAN
GEëVACUEERDEN
Namens de beide centrale boerenleenban
ken (Utrecht en Eindhoven) wordt meege
deeld, dat geëvacueerden op hun spaarboek
jes van de boerenleenbank 250 per week
kunnen opnemen bij alle plaatselijke boe
renleenbanken, aangesloten bijeen der beide
genoemde centrales.
Indien ook het spaarboekje ontbreekt, kan
door de desbetreffende boerenleenbank zo
nodig een bijzondere regeling worden ge
troffen in overleg met de centrale bank,
waaronder deze boerenleenbank ressorteert.
Op het moment is hun
hulp onmisbaar
Zowel de marineleiding als de leger- en
luchtmachtleiding zijn zich volkomen be
wust van de grote ongerustheid, welke op
het ogenblik by de militairen, afkomstig
uit de geteisterde gebieden, bestaat ten aan
zien van het lot, dat hou familieleden heeft
getroffen.
De genoemde autoriteiten zouden, zo
wordt officieel meegedeeld, niets liever
doen dan deze militairen met verlof zen
den. Maar het zal iedereen duidelijk zijn,
dat het op d i t ogenblik, alleen al in ver
band met in gang zijnde hulpverlenings
acties, zeer ongewenst zou zijn militairen
met verlof naar hun in het noodgebied ge
legen woonplaats te doen gaan.
De inillioenenstroom
Volgens de Australische radio heeft pre
mier Menzies op een kabinetsvergadering
bekendgemaakt, dat de Australische rege
ring een bedrag van 50.000 Australische
pondon (425.000 gulden) aan Nederland heeft
gestuurd. Een zelfde bedrag is naar Enge
land overgemaakt.
Het bedrag, dat de nationale Rode Kruis
organisaties beschikbaar stellen voor de
hulp aan de slachtoffers van de watersnood
in Nederland, Engeland en België, heeft de
2.200.000 Zw. francs (bijna 2 millioen gulden)
overschreden, De gemeenteraad van Zürlch
heeft 20.000 Zw. francs (45.000 gulden) Voor
de getroffenen beschikbaar gesteld.
De luchtmacht-voorlichtingsdienst deelt
mede, dat het aantal bij het reddingswerk
betrokken vliegtuigen geregeld toeneemt.
Dinsdagmiddag 3 Februari bedroeg het
totaal 124; Woensdagmiddag 150 en heden,
Donderdagmorgen, is het totaal reeds aan
gegroeid tot 220 stuks, waarvan 25 hef
schroefvliegtuigen. Uit het buitenland wordt
nog een paar dozijn toestellen verwacht.
Ongeacht de slechte weersomstandighe
den gedurende de nacht van 4 op 5 Februari
is de hulpverlening door de luchtmacht
voortgezet. De inzet van de vliegtuigen is
daarbij wederom van grote waarde geweest
„Droppings" volgden elkaar op in het
grootst mogelijke tempo. Autobanden, red
dingsgordels, zandzakken, voedselpaketten,
drinkwaterbussen en vele andere materialen
werden uitgeworpen. Daarnaast zijn in de
nacht nog verschillende hulpkrachten ver
voerd, zoals doctoren en technici, naar
Haamstede en Melissant. Drie chirurgen
konden zodoende snel Haamstede bereiken.
Daar de nachtlandingen onder zeer moei
lijke omstandigheden moestén geschieden,
werden drie Austers beschadigd, nl. 1 bij
Me'.issant en 2 bij Haamstede. Uiterst be
langrijk is het optreden van helicopters, die
uiteraard voor dit reddingswerk zeer ge
schikt zijn. Rond 500 personen werden gered
door Amerikaanse schroefmachines in
samenwerking met amphibievaartuigen,
voornamelijk uit Nieuwe Tonge. Een op
gave van het aantal geredde personen door
Engelse en Belgische helicopters is nog niet
bekend.
Daarom, hoezeer de militaire autoriteiten
zich ook bewust zijn van de zwaarte van
de door hen te treffen maatregel, achten
zij het niet verantwoord, thans aan
militair personeel verlof te geven
Zodra echter de toestand is gestabili
seerd en er tekening is gekomen in de eva
cuatie en de registratie, zal aan al het mi
litair personeel in werkelijke dienst b(j
zee-, land- en Iuchtmuachl, afkomstig uit
de door de nationale ramp getroffen gebie
den. een buitengewoon verlof met familie
bezoek worden verleend van vier dagen.
Zo spoedig mogelijk zullen hiervoor na
dere regelen worden vastgesteld.
Tegoed in Indonesië
kan gebruikt worden
Onlangs heeft onze correspondent te Soe-
rabaja gemeld, dat door enkele zakenlieden
in Oost-Java aan de Indonesische regering
het plan is voorgelegd, in Indonesië een
industriële onderneming op te richten, die
zal gaan werken met vrijwillig te inves
teren kapitaal van naar Nederland gere-
patrieerden, dat hier geblokkeerd is. De In
donesische regering heeft inmiddels aan de
initiatiefnemers meegedeeld, dat de ver
langde toestemming om geblokkeerd geld
vrij te geven voor deze belegging verleend
zal worden.
Registratie van evacué's
Door de ramp. welke ons land heeft ge
troffen, is een groot aantal personen ver
plaatst naar een andere gemeente dan die
hunner inwoning. Mede In verband met de
omstandigheid, dat velen in den lande in
twijfel verkeren omtrent het lot van hun
betrekkingen, acht de minister van Bin
nenlandse Zaken bet noodzakelijk met spoed
een eenvormige en eenvoudige registratie
van de personen, die naar een andere
gemeente zijn verplaatst, ter hand te
nemen.
Voor een zodanige registratie heeft hij
richtlijnen aan de gemeentebesturen ge
geven. De registratie zal in de gemeenten
van verblijf in drievoud geschieden op kos
teloos van rijkswege ter heschikking testel
len verpiaatsingsformulleren. Tot de rijks
inspectie van de bevolkingsregisters en het
informatiebureau van net Roode Kruis zul
len vragen omtrent de verblijfplaatsen van
vorenbedoelde personen kunnen worden ge
richt.