I Eerste oogst pas mo in '55 gelijk Nu mensen gered zijn is vee aan de beurt Voedsel voor poes op strozolder Waterstaat maakt sombere balans op Voorlopig nog geen belastingverlaging i 11.000 stuks rundvee kwamen om geen Zondag voetbal Straks verlof Weer gat in staartdijk Herstel vraagt enorme uitgaven Het ene schip na het andere Schouwen- Duiveland Clandestiene zender helpt HET VRIJE VOLK VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 PAGINA 8 - - if (Van een speciale verslaggever) Als de telefoon gaat neemt de gemeentesecretaris de hoorn van de haak. ,,Met het raadhuis van ¥o 1 p h a arts dijk", zegt hij. Er wordt geheld uit Goes. Het gesprek gaat over de mogelijkheid enkele huizen van het verdronken dorp weer van electriciteit te voorzien. ,,Met het raadhuis van Wolphaartsdijk", zegt de secretaris. Maar hij bedoelt: ,,Met de ontruimde voorkamer van een van de weinige drooggebleven land- arbeiderswoningen in ons verwoest dorp". Burgemeester Van Oeveren zit in een gammele stoel bij de tafel. Hij heeft rubberlaarzen aan. Wie om inlichtingen vraagt krijgt een kort bevel van hem: „G'a helpen bij het kleine dijkje'', of „Ga het noodzakelijke maar uit je woning halen", alleen klein goed, geen meubilair. De dijken zijn te zwak voor zwaar transport." Het nood-raadhuis van Wolphaartsdijk is een kleine woning. Drie meter er vandaan klotst het water. Aan de deur hangt een vodje papier met blauwe letters. „Burgemeester" staat er op. De secretarie is tien nieter verder onder gebracht in een inderhaast gerequireerde woonwagen. miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Uit de woonwagen en het verzakte huis wordt de hulpactie aan liet dorp in de kop van Züid-Beveland geleid. Militairen houden de wacht op de toegangswegen en controleren de mensen. De marechaussee heeft reeds drie mannen gepakt, die uit de wo ningen Zeeuwse oorijzers en geld hadden gestolen. Ondanks alle zorgen en ondanks de haast waarmee gewerkt wordt, heb ben de mannen van de opruimings dienst toch Donderdagmorgen nog even tijd gevonden een roodharige Volgens voorlopige ramingen heeft poes. die op de strozolder van een half de rundveestapel in Zeeland door de weggeslagen en verdronken schuur is uitgeweken, wat eten te brengen. Het dier laat zich niet vangen. Het zit ineengedoken apathisch naast zijn voederbakje. Het zijn niet alleen de mensen, die on noemelijk hebben geleden. watersnood een verlies van elf dui zend stuks koeien en jong vee ge leden. Van de 10.600 stuks vee op Schou- wen-Duiveland zijn er zeven duizend omgekomen, op Tholen twee duizend en op de Bevelanden 1500. De vee houders op Walcheren en in Zeeuwsch-Vlaanderen hebben naar verhouding veel geringere verliezen Mentallen honden. Velen zijn kreupel geleden. Naar nu kan worden aan- of hebben wonden. Hun vac lit zit on- genomen, zijn er in de ergste nood- der de klei. Zij lopen doelloos rond gebieden alle varkens en de hele pluimveestapel verdronken. Overal leveml vee Het verlies aan paarden is bij geen benadering te schatten. Op Schou- Hoewel dc ergste stortvloed al vier •n-Duiveland zijn waarschijnlijk dagen achter de rug is. staat er in dc stallen van de boerderijen nog veel levend vee. ivacualie van burgers nog maar honderd paarden i lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll1 Het bestuur van de K.N.V.B. heeft alle voor Zaterdag 7 en Zondag 8 Februari vastgestelde competitiewed strijden afgelast. Rekening houdende met de wens van de regering, verzoekt het KNVB- bestuur ook geen vriendschappelijke wedstrijden te organiseren. Ook de voor Zondag vastgestelde wedstrijden van de Kon Ned. Schaak bond gaan niet door. d. Oude lande en E 1- lewoutsdijk zo goed als voltooid is, wordt een begin gemaakt met het redden van vee. wat een nog zwaar der karwei is dan het in veiligheid brengen van mensen. De dieren, die in dagen geen voed sel en geen drinken hebben gehad, zijn krachteloos. Zij staan bewuste loos tot de bulken in het water. Hun grote gewicht maakt het vrijwel on doenlijk ze in boten of op vlotten ie krijgen en toch moeten ze weggehaald worden, evenals de lijken van hun soortgenoten, die verstijfd door de koude en uitputting op hun zij zijn gekanteld en verdronken. In de zak van Zuid-Beveland opereren nu Belgisch dukws uit Blankenberghe. die '5 zomers ge bruikt worden voor toeristen. Het is schril om de opschriften op de kleurig geverfde boten te lezen: „Maak een tochtje op zee", staat er op. „Kinderen half geld"... De dukws hebben onder meer cL taak toebedeeld gekregen levend vee en kadavers af te voeren. Zij kunnen de boerderijen haast niet bereiken en hoe krijgen de be- mnningen van de amphibievoertui- gen de beesten uit de stal? Donder dagmorgen zijn er enkele dukws bij Oudelande het water ingegaan. Om vijf uur 's middags waren zij nog niet met hun eerste ladingen terug. Vlotten maken Langs een papperige dijk, op en kele kilometers afstand van bet dorp Baarland, varen nog steeds motorboten met mensen, die er ein delijk in hebben toegestemd te eva cueren. Langs de nooddijk van zand zakken is Marine-personeel met de hulp van timmerlieden en studenten bezig vlotten te maken. Lege benzinevaten worden met tou wen bijeengebonden. Daar overheen wordt, een laag planken gelegd. Zulke vlotten zijn uiterst geschikt, voor het ophalen van vee. Maar bij iedere knoop, die er in de touwen wordt gelegd, sterft ergens in de polder weer een koe of een paard. Hoe hard er ook gewerkt wordt, de dood zwaait zijn zeis met steeds bre der streek. Ook onder het vee Bij hetzelfde dijkje wordt op een kleiner vlot een stervend vaarskalf aangevoerd Het dier is vrijwel be wusteloos. Het is onmogelijk het slappe lijf in de vrachtauto te til len. Er wordt een touw aan een van de achterpoten geknoopt en zo trek ken de boeren het dier over een schuinstaande plank in de wagen Het beest kermt en klaagt niet. Zo nu en dan heft het even de kop en vallen de oogleden open, boven de uitpuilende ogen. Overal waar boerderijen zijn. luidt nu het parool: „Eerst de mensen, dan het levende vee en daarna de cadavers weghalen." En of het nu mensen geldt of dierlijke wezens: de redders varen staag weer van de met zandzakken afgedekte dijk de eindeloosheid van het water op met boten en met vlotten. Alle mensen hebben op slag een en dezelfde mentaliteit: „Alles red den wat nog leven heeft" Daarom heeft burgemeester Van Oeveren, toen al zijn burgers gered waren, een bootje met wat voedsel gestuurd voor de poes op de strozolder, Zodra de toestand is gestabiliseerd en er tekening is gekomen in de eva cuatie en de registratie, zullen alle militairen, die in de door de ramp getroffen gebieden wonen, een bui tengewoon verlof met familiebezoek i krijgen van vier dagen. Twintig man sjorren uit alle macht aan een roeibootje dat door de zuigende slappe klei over de dijk moet worden ge trokken om in de ondergelopen polder mensen te gaan redden. Het is een haast onbegonnen werk, maar deze stille redders houden vol. De foto werd ge maakt op de dijk voor het verdronken gebied van Zuid- Beveland, bij Oostdijk. In de staartdijk op het eiland Ro zenburg is Woensdagavond wéér een groot gat geslagen. Gistermorgen vroeg is men met man en macht aan het dichten gegaan. Er dreigt geen onmiddellijk gevaar. Wel moeten de zeeschepen, die de Waterweg in- en uilvaren, de groot ste voorzichtigheid betrachten. De loodsdienst is daarvoor gewaar schuwd. Het dichten van de gaten in de dijk bij de Kroonpolder is in volle gang. Het gat in de staartdijk is echter dieper. (Vervolg van pag. 1' „We mogen ons gelukkig prijzen als voor het volgende I winterseizoen de gaten overal dicht zijn en het land veilig is. Daarna kunnep de herstel werkzaamheden op het land beginnen, maar pas in 1955 zal de eerste oogst weer kunnen worden binnengehaald", aldus Ie heer Maris. De directeur-generaal van de Rijks waterstaat kondigde aan, dat over een maand vermoedelijk de spoorver binding met het zuiden via de Moer- dljkbrug weer tot stand zal zijn ge komen. Een week eerder echter zal het waarschijnlijk reeds mogelijk zijn over de weg via Moerdijk naar liet zuiden te rijden. De werkzaamheden aan dc Alblas- •.erwaard worden met kracht aange- lakt. Dat is ook van belang voorliet spoorwegverkeer, omdat dan de lijn Rotterdam-Gouda-Utrecht naar het zuiden kan worden ontlast met. de verbinding Rotterdam-Dordrecht-Gor- ':um. De heer Maris leek bijzonder be- :orgd te zijn over de voorziening van rijshout. Grote hoeveelheden rijshout zijn uit de Biesbosch en omgeving weggespoeld. Misschien zal de toe passing van asphaltkraagstukken redding kunnen brengen. Hoewel blijkens de ervaring bij de Zuiderzee werken deze asphaltbekleding zich hier en daar niet al te goed heeft ehouden. Voor alle werken, die tegelijk moeten worden aangepakt, is ook de personeelsvoorziening een moeilijk punt. Er zullen vermoedelijk niet ge noeg steenzetters in ons land zijn, I maar bij gebruik van asphaltkraag- (Van een onzer verslaggevers) Waterstaatsdeskundigen zijn alweer bezig met het lierslel van schade aan dc waterkeringen waar dat mo gelijk is. De Rijkswaterstaat heeft reeds zoveel doenlijk nagegaan wat de wer kelijk aangerichte schade aan de doken in het overstromingsgebied is. Waar het kon. zijn aannemers reeds begonnen met herstelwerkzaamheden. Van de 3300 ha. ondergelopen grond in Zeeuwsch-Vlaanderen is 2500 ha reeds weer van het buitenwater af gesloten. Het uitslaan van het water 's daar begonnen. Ook het zeewater dat achter de Walcherse duinen drong, wordt weggepompt. Op Noord-Beveland blijkt de schade aan de dijken nog mee te vallen omdat de gaten hier niet zo diep zijn dat zij ook bij eb onder water staan. De dijk van de Brabantse Bies bosch tussen Keizersveer en Hank kreeg zeven gaten, die voorlopig alweer gedicht zijn. In twee weken tijds zullen de dijken van de Royale póldpr aan weerskanten van de Moer dijk dicht zijn. Een week werkt men dan aan de verkeersweg naar het Zuiden en dan nog veertien dagen om de spoorbaan te herstellen. In diezelfde tijd denkt men ook de be- (Van onze parlementsredactie) De belastingverlichtcnde maatrege len, die minister Van de Kicft on langs in de Eerste Kamer heeft aan gekondigd, zullen vooralsnog op zich moeten laten wachten, aldus deelde men ons in bevoegde kringen in Den Haag mee. De schatkist zal wegens dc bestrijding van de watersnoodge volgen grote uitgaven moeten doen, waarvan de omvang nog in genen dele vast staat. Het wordt dan ook onverantwoord geacht de aanvankelijk opgestelde plannen ongewijzigd in de minister raad in discussie te brengen. Woens dag heeft de Raad voor Economische Aangelegenheden (R.E.A.) uit de ministerraad zich met dit probleem beziggehouden. Men schijnt de discussie te hebben uitgesteld totdat meer klaarheid is gekomen in de financiële gevolgen van de ramp voor de overheid In elk geval, zo deelde men ons mede. ziet het er wel naar uit, dat een aantal verlichtingen zal moeten wor den geschrapt. Wel is waar zou een deel van de kosten der bestrijding uit reeds ge voteerde bedragen kunnen worden gefinancierd, maar dit zou toch slechs een gering deel kunnen zijn, met name wordt hierbij gedacht aan de extra-bedragen, die voor de werk verruiming 50 millioen) en voor de Rijkswaterstaat (ƒ25 millioen). zijn uitgetrokken. Men moet er evenwel op bedacht zijn, dat de voorbereidingen van ver schillende werken, die met dit geld zouden worden uitgevoerd, reeds te ver zijn gevorderd om de gelden on verkort terug te trekken. Een andere mogelijkheid is de ver snelling in de uitkering van de oor logsschade (ƒ50 millioen) thans te richten op de nooduitkeringen in plaats van op het aanvankelijk ge stelde doel (schepen en gebouwen). Zoals men weet heeft minister Van de Kieft gezegd, dat zijn plannen o.a. betrekking hadden op verlaging van de omzetbelasting en accijnzen en op enige verlichting van de ven nootschapsbelasting. De omzetbelastingverlaging zou evenwel verband houden met de ko mende huurverhoging. Het lijkt dus niet waarschijnlijk, dat men hier van zal afstappen. De Westkappelse zeedijk op Wal cheren die geen gaten kreeg, wordt reeds provisorisch hersteld. De beide doorbraken bij het- Veergat zijn over twee weken weer klaar en dan volgt direct; het herstel'van de spoorlijn naar Middelburg. De spoorbaan over de Sloedam is niet beschadigd. De sluizen in Veere en Vlissingen worden zo snel moge lijk weer voor gebruik gereed ge maakt, om zo nodig het. verkeer, dat anders door het kanaal van Zuid- Beveland gaat, op te vangen. De sluizen van dit kanaal hebben veel geleden en herstel kan nog wel even duren. De vele gaten in de Zuidbevelandse dijk zullen moeilijker te dichten zijn Vooral in de „hals" van dit eiland zal het werk moeilijk en. van lange duur zijn. De toestand van de diiken rond Tholen en St Philipsland is ernstig. Daar wacht nog groot werk dat lang kan duren. Schouwen Het moeilijkst zal wel de bedijking van Schouwen en Duiveland zijn. De tientallen kleinere gaten daar zijn al onder handen. Maar er zijn daar ook vele grote en zeer grote gaten, waarvan men nog geen gegevens heeft. Voor Zuid-Holland gaat het er In de eerste plaats om de binnendijken te verzekeren om uitbreiding van de overstromingen te voorkomen. Dien- ten van de gaten in de dijken van Voorne-Putten is een omvangrijk- karwei, dat bij Oudenhoorn al in volle gang is. De schepen op de Waterweg heb ben de voorlopig herstelde dijken van Rozenburg opnieuw kapotgemaakt, Op Goeree-Overflakkee zal Dirks- land, dat droog bleef het centrum zijn vanwaar het herstel van vele grote, moéilijke gaten zal beginnen. Het gat in de Zuidelijke dijk bij Oud dorp is al onder handen. De ringdijk van de Alblasserwaard hoopt men deze week nog te slui ten. Dan komen de pompen aan de beurt. Dc Hoeksche Waard heeft op drie plaatsen grote karweien voor de dijkbouwers: bij 's-Gravendeel, bij Numansdorp en bij de Eendrachts- polder. Voor het overige zi.in er op tal van plaatsen langs de kust nog werken, als gevolg van duinafslag en dijk- schade. Wanneer men boven de Schelde vliegt., ziet men één onafzienbare stroom schepen, die naar Schouwen Duiveland varen, om te helpen bij het reddingwèrk. (Luchtfoto ANP) stukken zal dit probleem misschien ook niet zo dringend zijn. Toch dacht de directeur wel het voorlopig zonder materiaal, materiaal en personeel van de Zuiderzeewerken te kunnen klaren, zodat de Zuider zeewerken geen vertraging zullen on dervinden. Afsluiting zeearmen De wenselijkheid van afsluiting van de zeearmen is door deze ramp wel heel sterk naar voren gebracht. Maar de heer Maris meende te moeten op merken, dat zulks wel niet gauw een realiteit zou kunnen zijn. Het is be slist geen kinderachtig werk, zo drukte de directeur-generaal zich uit. De afsluiting van verschillende armen moet gelijktijdig geschieden, omdat anders ongewenste stromingen kunnen ontstaan Het zullen grote en diepe sluitgaten zijn met een ge tijbeweging van -erschillende meters. Abnormaal De oorzaak van de ramp zit niet in de kracht van de wind, die Zaterdag nacht over ons land woei er zijn stormen geweest met hardere wind stoten maar in de spreiding over het gehele Noordzeegebied. Het abnor male was, dat de volle kracht van de wind gelijkmatig over een zeer groot oppervlak tot uiting kwam. waardoor het water overal werd opgejaagd. De directeur-generaal prees het KNMI voor zijn paraatheid. Ook zijn vertrouwen in het gedecentraliseerde waterbeheersysteem van ons land (polderbesturen, waterschappen. Pro vinciale Waterstaat, Rijkswaterstaat) .bleek ongeschokt. De aandacht van de gewone polderbewoner in een streek, die generaties lang geen dijk breuken heeft gekend, was verslapt. Men heeft zich, begrijpelijk overi gens. zo verklaarde de heer Maris, niet voldoende rekenschap gegeven van het risico dat men nu eenmaal loopt in een gebied dat lager ligt dan de zeespiegel. Wij zijn nu hard aan de oren ge trokken. maar dit is nog geen aanlei ding om door te slaan naar een soort paniekstemming naar de andere kant. De directeur-generaal van Rijks waterstaat legde er voorts nog de na druk op, dat het onderhoud van de waterkering in de waterstaat boven aan staat. Hij had het gevoel, dat de onderhoudkosten in de laatste Jaren aan de dijken e.d. naar verhouding niet lager waren geweest dan vroeger. (I 'SBd UUA S[OAJ3A) Ook Zierikzee zelf de vluchtheu vel vun Duiveland is practisch geëvacueerd. Woensdagavond. Woens dagnacht en gistermorgen op hoog bevel. Boot na boot is naar Bergen op Zoom gevaren, naar Dordrecht en naar Rotterdam. Eerst de zieken en cuden van dagen, toen de anderen. Op dit ogenblik zijn in Zierikzee en omgeving alleen nog weerbare mannen achtergebleven, dijkwerkers, die met man en macht bezig zijn dwars over het eiland, in de richting Brouwershaven, de dijken te herstel len. De bedoeling schijnt, om ten minste Duiveland zo spoedig moge lijk weer droog te maken. Droeve plichten zijn op Schouwen Duiveland vervuld. In stilte en zeer provisorisch, zijn zoveel mogelijk do den begraven, op die plaatsen waar het redelijkerwijs mogelijk en ver antwoord was Soms was dat 'egen de binnenkant van de dijken... Nu de overlevende mensen gered zijn, is het overlevende vee aan de beurt. Donderdag voeren overal rond Schouwen Duiveland schepen met koeien, paarden en varkens aan boord naar alle mogelijke geschikte havens. Bij dit werk is voor de con trole op het eigendomsrecht onder andere het personeel van de Cultuur Technische Dienst ingeschakeld. Legio aanvragen van getroffen gemeenten om toezending van radio zend- en ontvangstinstalla ties konden de afgelopen dagen door de gemeente Hilversum wor den ingewilligd. De NSF. de Radio-Unie. het marinekamp. za kenlieden en amateurs stonden zonder aarzelen hun appara tuur af. Maar soms stokte de aanvoer en kon dus aan een aanvrage niet snel genoeg worden voldaan. Het was op een van die ogenblikken, dat een Hilversumse marineman de organisatoren te hulp kwam. „Mijn clandestiene zender is pas in beslag genomen door de politie en staat op het Soester politie bureau." Het apparaat, boven een der getroffen Zeeuwse gemeenten ge dropt, wordt nu al vele uren druk gebruikt ten behoeve van de hulp verlening...

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3