Nare dagen
Verbeten gevecht om behoud
van dijk
Zijn we achter de Afsluitdijk
inderdaad veilig?
Grijsaard zag zijn gehele
familie verdrinken
Vrijdag 6 Februari 1953
Pagina 5
IN ABBENBROEK ZIJN NOG DRIE VROUWEN.
Scheveningse redders beleefden
hachelijk avontuur
(Van een 'onzer speciale verslaggevers).
Abbenbroek is een verlaten dorp. De vrouwen en kinderen zijn wegge
voerd. Er zijn nog maar enkele tientallen bewoners in het dorp aanwezig.
Dat zijn zij, die over een eigen wagen beschikken, en op eigen verzoek blij
ven. Ónder hen bevinden zich drie vrouwen. Men ziet verlaten dorpskernen
in de watervlakte, manschappen van de Rijkspolitie en marechaussees zijn
er om er het intensieve verkeer te regelen over de weg, die Abbenbroek nog
met de rijksweg verbindt, een verbinding, die in de nacht van Woensdag op
Donderdag zelfs onder water heeft gestaan. Een zwakke schakel.
Dat verkeer betreft colonnes vrachtauto's met materiaal en mensen, stu
denten en MTS'ers, geschoeid met laarzen en in oliegoed, de schop over de
schouder. Zij zijn op weg naar Zuid land om te vechten voor het behoud
van de dijken. De politie is er ook om te waken, want er is in Abbenbroek
geplunderd
Jonge mensen snelden
te hulp
De verwachting van stormachtige
wind en hoog water deed burgemeester
J. L. Wentholt Woensdagavond het
grote besluit nemen Abbenbroek te
evacueren. De dorpskern, die vrij hoog
ligt en tot nu toe vrij van-water bleef,
heeft maar één verbinding over, de
weg over een dijkje naar de weg Rot
terdamDen Briel. En die verbinding
is een weliswaar groot, maar ook zwak
bezit. Woensdagavond steeg het water
in dc overstroomde polders ongeveer
tachtig centimeter onder invloed van
het opkomend tij. De weg werd over
stroomd maar bleef bruikbaar. Hij is
gelukkig bruikbaar gebleven, want het
water is weer gezakt. Maar als dit
dijkje zou breken, zou Abbenbroek
volkomen geïsoleerd zijn. Dit risico
werd niet genomen en zo kwam Woens
dagavond van de burgemeester het ver
zoek binnen, direct met evacuatie te
mogen beginnen. Het gebeurde.
De reddingscolonnes kwamen in ac
tie. Eerst waren de vrouwen en kin
deren aan de beurt, die werden afge
voerd, daarna de mannen, die niet de
beschikking over een eigen wagen
hebben.
De anderen mochten op eigen risico
blijven, maar het waren er niet veel.
Duizenden appels drijven rond
Abbenbroek lag Donderdagochtend
onder de zon als een donkere plek in
een onafzienbare watervlakte. Het
trieste beeld dat men overal in het
verdronken land van Zuid Holland en
Zeeland ziet. Polders die binnenzee
zijn geworden. Boerderijen die tot de
dakrand in het water zitten en op wat
hoger gelegen plaatsen als fel schitte
rende spiegels de daken van waren
huizen, die net boven het water uit
steken. Langs de dijk ligt een chaos
van aangespoelde zakken, vaten, plan
ken, huisraad, wagens en een enkel
cadaver. Een enkele maal is er een
langgerekte streep van kleine rode en
gele stippen, die het sombere grijs van
de vloed breektduizenden appe
len, die van een zolder op drift zijn
geslagen. De kruinen van de vrucht
bomen en de takken van de knotwil
gen kan men nog zien. Maar dat zijn
met de nog overeind staande hofsteden
de enige dingen, die de wrede eento
nigheid van de watervlakte breken.
Over de dijk denderen in groe
pen vrachtauto's, volgeladen met
te hulp snellende mannen. De
meesten zijn jong. Het zijn studen
ten en leerlingen van de MTS, die
uit alle oorden van Nederland af
komstig zijn. Zij trekken door het
verlaten Abbenbroek, verder naar
Zuidland, dat daar aan de kim ligt
en een verbeten strijd voert om de
dijk te behouden.
De hulptroepen rukken aan. Ze zijn
geschoeid in rubber laarzen. De mees
ten hebben oliegoed of gasjassen aan
en iedereen heeft een schop. De zwoe
gers in Zuidland moeten worden af
gelost. Zij werken al dagen aan de
dijk. Hun ogen zijn rood ontstoken, hun
ruggen gekromd van vermoeienis.
Abbenbroek is leeg. Er lopen nog
een paar honden rond en enkele boe
ren gaan de varkenshokken van de
huizen, die nog droog liggen, na of het
nodig is de dierei\ in veiligheid te
brengen. Ze zijn ook bezig in een ge
vonden trog voedsel voor de beesten
gereed te maken. Bij de kerk liggen
een paar sloepen tegen de walkant aan.
Het zijn reddingsboten van Scheve
ningse loggers, die hier Zondag reeds
aan het werk zijn gegaan om de be
woners van de afgelegen boerderijen
in de polders rond Abbenbroek en
Heenvliet in veiligheid te brengen.
Twee Scheveningers zijn bezig de sloe
pen op het droge te halen. Zij hebben
hun werk gedaan. Zij kunnen terug
naar Scheveningen.
Sober relaas van heroïsch werk
Eén van hen, E. de Niet, vertelt het
sobere verhaal van wat zij hier rond
Abbenbroek hebben gedaan. Zaterdag
avond nog juist voor de orkaan, kwam
de logger Sch. 195, rederij Jac. den
Duik en Zonen, in Scheveningen bin
nen. Toen Zondagochtend de ramp be
kend werd, greep de heer Den Duik
persoonlijk in. Hij liet twee reddings
boten op vrachtauto's zetten en gaf
elk een bemanning van vijf man mee.
Die reden Zondagochtend al naar de
Zuid-Hollandse eilanden. Zij kwamen
in Abbenbroek terecht, schipper A. de
Niet, E. de Niet, bedrijfsleider Dijk-
drent, Kuiper, C. v. d. Plas en A.
Plugge en chauffeur J. van Toor.
Tegen de avond werden ze naar
Heenvliet geroepen omdat daar men
sen op een boerderij in nood waren.
Zij kregen een gids mee. Ergens in de
duisternis langs de dijk haalden ze de
sloep van de wagen en brachten hem
te water. Chauffeur J. van Toor bleef
bij zijn auto achter.
Ze roeiden de polder in, maar
konden de boerderij niet bereiken
want het opnieuw doorbreken van
een dijk deed een vloedgolf de pol
der inkolken en door die golf wer
den zij gegrepen.
Ze sloegen in de wilde stroom op
drift en dachten dat hun laatste
uur. geslagen had. Zij liepen op
een hek langs de weg vast en hun
sloep dreigde te kapseizen.
In de duisternis ontdekten zij op
enige afstand een telefoonpaal. E. de
Niet ging te water, op een bietenhoop
aan, die de felheid van de stroom brak,
waardoor hij op de been kon blijven.
Het lukte hem een lijn aan de paal
vast te maken. De sloep kon op die
manier in een behoorlijke positie wor
den gehouden, zolang de stroom niet
ophield.
Maar voor het zover was, hadden ze
al drie uur in het grootste gevaar ver
keerd. De Niet wist de bietenhoop te
bereiken en vond het veiliger daar te
blijven in plaats van de riskante tocht
naar de sloep te wagen. Twee uur
daarna kwam de redding opdagen. De
chauffeur, die bij de auto achtergeble
ven was, had gemerkt wat er gebeurde
en ging hulp halen. De veerman van
Heenvliet roeide door de stroom, die
inmiddels minder wild was geworden,
naar de sloep en wist allen aan boord
te brengen. Maar schipper De Niet nam
er geen genoegen mee op redding te
zijn gegaan en zelf gered te worden.
Met nog een man uit zijn sloep wist
hij de veerman over te halen, in diens
roeiboot een tocht te maken naar de
boerderij, waarheen zij waren gezon
den. Zij vonden die hofstede verlaten,
maar onderweg pikten zij uit een an
der huis nog vijf mensen op, die in
doodsangst verkeerden, en zij brachten
die in Heenvliet aan wal.
Vóór dit hachelijk avontuur hadden
zij nog twintig vrouwen en kinderen
bij Abbenbroek uit onder water lopen
de huizen langs de dijk gehaald.
Met hun -auto brachten zij deze ge
redden in Abbenbroek binnen. Maan
dagochtend kwamen de aflossers, kon
den ze droog goed aantrekken en rust
nemen. Dinsdag had men hun diensten
niet meer nodig.
Er is veel geplunderd
In Abbenbroek zijn verscheidene ge
vallen van plundering geconstateerd.
Een van de wachtmeesters van de
Rijkspolitie, die Zondagavond uit de
Haarlemmermeer aankwam om te as
sisteren, was reeds binnen enkele uren
zijn rugzak en andere uitrustingsstuk
ken kwijt. Ook uit boerderijen en ver
laten huizen zijn goederen verdwe
nen.
Dr Drees dankt Engeland
De minister-president, dr Drees,
heeft de Engelse premier Winston
Churchill namens de regering en de
bevolking van Nederland zijn grote
dankbaarheid en waardering overge
bracht voor dfe buitengewone wijze,
waarop Engeland „edelmoedig en doel
treffend" heeft geassisteerd bij de
grote ramp die ons land heeft getrof
fen, en zijn deelneming betuigd met de
slachtoffers van de ramp in Engeland,
.,Het Nederlandse volk heeft alle re
denen om diep dankbaar te zijn jegens
het dappere Britse volk, dat deze hulp
heeft aangeboden ondanks het feit, dat
het eigen land op gelijke wijze heeft
geleden van deze vreselijke cata
strophe".
Pissaref wordt langer
gevangen gehouden
De Haagse rechtbank heeft de ge
vangenhouding van de Russische jour
nalist Pissaref, verdacht van spionnage,
wederom met 30 dagen verlengd.
KLM wordt overstelpt
met aanbiedingen
Langs gehele net enorme
activiteit
Toen bekend werd, dat de KLM gra
tis vervoersruimte beschikbaar zou
stellen over haar gehele luchtnet voor
het vervoeren van goederen naar ons
land, bestemd voor de noodgebieden,
werden de KLM-vertegenwoordigers
over de gehele wereld overstelpt met
aanbiedingen om van deze gelegenheid
gebruik te maken. In enkele steden,
onder meer te New York, Curagao en
Londen, is het aanbod niet te verwer
ken, omdat de vervoerscapaciteit zulks
niet mogelijk maakt.
Langs het gehele luchtnet van de
KLM heerst een enorme activiteit en
vliegtuigen onder meer uit Curagao,
Frankfort. Kopenhagen. Londen, Mia
mi, New York, Milaan, Montreal. Rome,
Singapore, Stockholm, Wenen, Zürich
en Parimaribo hebben alle beschikbare
ruimte benut en brengen goederen voor
dg getroffen gebieden mee naar ons
land. De vertegenwoordigers van de
KLM hebben inlichtingen ontvangen
welke goederen voorrang hebben. De
lading van de vliegtuigen bestaat voor
namelijk uit verlichtingsapparatuur,
rubberboten, jute zandzakken, lakens
en dekens.
De KLM werkt nauw samen met de,
buitenlandse luchtvaartmaatschappijen
van welker vliegtuigen goederen wor
den overgenomen, die bestemd zijn
voor ons land.
Dijk bij Papendreeht
gedicht
Van Alblasserwaard 9000 ha
onder water
Het gat, dat in de nacht van Zater
dag op Zondag in de dijk bij Papen
dreeht werd geslagen, is gistermiddag,
na twee dagen ingespannen arbeid,
gedicht. Men ging weliswaar nog met
enige zorg de nacht tegemoet omdat
de afwerking nog moet gebeuren, maar
wanneer men vandaag met de ver
sterking en verhoging van het aange
brachte dijkstuk zou kunnen begin
nen, is het gevaar hier toch wel be
zworen. Er is aan de dichting met man
en macht gewerkt en de organisatie
was goed. Er staat thans ongeveer 9000
hectare van de Alblasserwaard onder
water. Wanneer het gat bij Papen
dreeht het zal houden, is verdere
overstroming niet te verwachten.
Als hij ook maar eens een halve cm te laag bleek
Product van menselijke berekening biedt
nimmer volkomen zekerheid
Hebt Gij ook al rheumatiek
Wie de kwellingen van rheumaliek of van rhcuma-
t'sche aandoeningen kent, weet hoe een groot deel
van zijn leven vergald wortit door de vaak zware I
pijnen. Zodra g.j Uw kwaal bestrijdt met Akkers I
KloosterbaPem, waarvan d% geneeskrachtige
bestanddelen diep in de weefsels doordringen,
voelt U. hoe een l'.eerlij'c verwarmende balsem
Uw pijnen lenigt etr zult U bemerken welk een
weldadige werking dit Ideale wrijfimddel bezit, j
Niet voor niets :egt men al 3 geslachten lang:
Akker's JCoostcrbalsem„Geen goud zo goed".
OP WEG NAAR VEILIGER
OORDEN - Stampvolle treinen
met evacué's uit de noodgebieden
trekken voortdurend naar het
Noorden. In deze coupé zitten
mevrouw A. Lobbezoo met haar
twee kinderen, die hals over kop
uit Krabbendijke moesteti vluchten
en nu op weg zijn naar Dordrecht.
Het jongetje op de voorgrond is
Henny Joosten uit Hanswcert, die
met zijn vader evacueerde. Stijf
klemt hij zijn poesje, dat hij niet
wilde achterlaten, in de armen. Hij
heeft troost gezocht bij mevrouw
Lobbezoo.
OUDE ZUIDERZEEDIJK
VERWAARLOOSD
Het behoeft geen bevreemding te
wekken, dat veler gedachten in Over
ijssel en Gelderland zich de laatste
dagen hebben bezig gehouden met de
vraag, of de veiligheid van een afge
sloten Zuiderzee onder alle omstan
digheden gewaarborgd is. In de ge
bieden achter de oude kust was men
al haast geneigd, om met de Afsluit
dijk een streep onder de nota van
vroegere twijfel te zetten, maar de
gebeurtenissen van Zaterdag op Zon-
dag hebben aangetoond, dat de ele
menten zich niet zo spoedig gewon
nen geven. Vooral de bewoners van
het Overijsselse lage ldnd wegen hun
veiligheid in deze dagen en het be
richt. dat de Afsluitdijk op vijf
cm na maximaal belast is geweest,
heeft het vertrouwen niet bepaald
sterker gemaakt. Noch ook. de uit
Engeland gekomen tijding, dat men
daar een herhaling vah de ramp
vreest, wanneer bij het volgend
springtij, opnieuw een Noordwester
storm zou gaan opsteken
De Zuiderzeepolders, zowel als de lage
landen langs de voormalige zeekust ?iin.
wat hun veiligheid, ten opzichte van het
water betreft, direct afhankelijk van de
soliditeit van de Afsluitdijk. Deze soli
diteit steunt natuurlijk op de beste we
tenschappelijke gegevens en het zou dan
ook volkomen verkeerd zijn. om licht
vaardig aan de houdbaarheid van de Af
sluitdijk te gaan twijfelen.
Mensenwerk
Aan de andere kant echter moet men
zich ook niet blind houden voor het
..maar" dat er aan deze kwestie verbon
den is. Dit ..maar" is tot uitdrukking ge
bracht in enkele, in ons land verschenen
artikelen, waarin werd gewezen op de
feilbaarheid van alle menselijke bereke
ning. De technici moeten zich bij hun
berekening o.m. baseren op de uitzonde
ringstoestanden van het verleden, maar
terecht werd in deze artikelen opge
merkt. dat de uitzonderingstoestanden
van de toekomst in een volslagen duister
blijven. Zo blijft ook het beste tech
nische en wetenschappelijke werk „men
senwerk" en niemand kan garanderen,
dat er nooit een een storm kan komen,
welke soot met de meest serieuze pro
ducten van dit mensenwerk. Nu moet
men zeker niet teveel gaan theoretiseren
over het ontbrekende ene procent bij
iedere zekerheidsgaranlie: maar de ernst
van hetgeen Nederland thans beleeft,
gebiedt anderzijds, dat men nuchter on
der ogen ziet. dat juist dit ene procent
de rampspoed in zich kan sluiten. En.
daarom ook kunnen wij niet lachen om
de waarschuwende vinger van wijlen de
heer E. de Herder, die weliswaar geen
ingenieur was. maar zonder twijfel een
ernstig en wijs mens, die overtuigd was
van de onmetelijkheid der elementaire
krachten, waartegen hii het menseliik
vermogen afwoog, Al hopen we dan uit
de grond van ons hart. dat zijd.' onge
rustheid ook in de toekomst niet nodig
blijkt te zijn geweest.
Op vüf centimeter na.
Er is geschreven, dat de construc
tie van de Afsluitdijk op nog zwaar
dere stormen is begekend, dan hli
Zaterdagnacht heeft weerstaan. De
ernst van de situatie is echter duide
lijk gedemonstreerd in de mededeling,
dat de dijk, op vijf cm na, maximaal
belast is geweest en dat de schade
aan de dijk, op een millioen gulden
is geraamd. Het centrum van de
storm, trok Westelijk van IJsland in
de richting van de Duitse bocth en
wel zo, dat deze trek voor de Af
sluitdijk wellicht nog ongunstiger
had kunnen zijn.
Bovendien moet men bij alle goed ver
trouwen zich ook .niet al te zeer vast
klampen aan de suggestie, dat de ramp
te wijten zou zijn geweest aan een sa
menloop van omstandigheden, welke
met een op een millioen gelijk kan wor
den gesteld. In amper 20 eeuwen kwa
men nl. 250 stormvloeden voor en ver
scheidene hiervan vielen samen met
springtij en N W. storm. In Engeland
schijnt men intussen minder zelfverze
kerd te ziin. getuige het bericht. dat
spreekt van de vrees voor een herhaling
van de ramp op volgende week Vrijdag.
Waarom juist dan, horen wij vragen.
Het antwoord ligt in de stand van de
maan op 14 Februari. Het is dan nl.
nieuwe maan en in Engeland verwacht
men dan een springtij, dat een meter ho
ger is dan dat. hetwelk zich tüdens de
rampnacht van 31 Januari heeft voorge
daan. Gelukkig hangt deze bange ver
wachting ook geheel van de omstandig
heden af. want het kan op 14 Februari
natuurliik wel bladstil zijn, zodat er niets
te vrezen valt.
Verstandig walerscbapsbeleid
Bij dit alles rijst echter nog een
andere vraag en wel deze. of het in
dertijd van de waterschapsbesturen
verstandig is geweest, de zorg aan
de oude Zuiderzeedijk te verwaarlo-
ZWEEDSE HULP - Dit is het
eerste vliegtuigdat met goederen
voedsel en medicijnen uit Zweden
vertrok. Het is een DC 3 van de
Zweedse luchtmacht, die werd
bestuura door een Zweedse piloot,
die thans in dienst is bij de KLM,
de heer Per Lindström. De kisten
van het Rode Kruis bevatten rub
berboten van de Zweedse lucht
strijdkrachten voor de getroffen
gebieden.
zen. Vroeger maakte het dijkonder-
houd het voornaamste deel uit van
het waterschapsbudget. Nu zijn de
dijken afgegraven en wordt er niets
meer aan gedaan
Alles, omdat er een afsluitdijk ls en.
omdat men natuurlijk blij was. van de
financiële last af te zijn. Inderdaad, de
afsluitdijk is er en de waterschapslas
ten zijn al hoog genoeg. Maarals het
onverhoopte toch eens mocht gebeuren
en de Afsluitdijk ook maar een halve
centimeter te laag bleek, dan zouden de
lage landen in dezelfde positie verkeren
als de zeepolders en zou men er ver
moedelijk slechter voor komen te staan
dan in 1825
DRAMA'S UIT STAVENISSE
Jongeman op weggeslagen dak had dezelfde
afschuwelijke ervaring
Verdrijf de periodieke pijnen j
lat lome, lusteloze gevoel*
ct en afdoend met een paarjj
Velen kregen senuicschok
sommigen teerden
krankzinnig
Gisteren tegen de middag kwamen
te Bergen op Zoom de eerste 5D0 vluch
telingen uit Stovernisse aan, de
zwaarst getroffen gemeente op het
eiland Tholen, waar driehonderd do
den te betreuren zijn. Zij werden ont
vangen door leden van het Rode Kruis,
die hen in autobussen overbrachten
naar het patronaatsgebouw, waar zij,
na geregistreerd te zijn, een maaltijd
ontvingen en van nieuwe kleding wer
den voorzien. Hierna werden zij ver
der geëvacueerd naar Den Bosch en
Breda.
In het patronaatsgebouw speelden
zich hedenmorgen ontroerende tone
len af. Familieleden, die met verschil
lende aken waren aangevoerd, en op
het ogenblik van de ramp door de
vloedgolf van elkaar waren geschei
den, ontmoetten elkaar hier weer voor
het eerst en wij waren getuigen van
de vreugde van een inwoner uit Sta-1
venisse, die zijn vrouw en beide kin- I
deren terugvond. De molenaar Hoek j
uit Oosterland op Schouwen en Duive- I
land was zelf met eén kind door mid
del van een amphibievaartuig van het
dak van zijn woning gered, waarop hij
twee dagen en nachten in een huilende
storm en een ijzige koude een toe
vlucht had moeten zoeken.
De verheugenis over het weerzien,
die men hier en daar waarneemt,
wordt echter sterk overschaduwd door
het leed, dat op de gezichten van de
mensen te lezen valt.
Het water rijst
De 70-jarige opa Brouw uit
Stavenisse vertelde ons, dat het
gehele drama zich in een goed
kwartier afspeelde. In vijf minu
ten stond het water 1.50 meter
hoog. Binnen een kwartier was
het tot 3.50 meter gestegen om
daarna langzaam de maximum
stand van 52 meter te bereiken!
De achterkant van het huis van de
familie Brouw werd reeds door de
eerste vloedgolf weggespoeld, en
men moest zich op het dak redden.
Toen het water dit dak dreigde te
overspoelen en het gehele huis op
instorten stond, was men gedwon
gen zich naar een hoger gelegen
woning te begeven. Hierbij ver
loor opa Brouw zijn dochter en zag
hij verscheidene leden van zijn
aangetrouwde familie voor zijn
ogen verdrinken. „Ik heb slechts
mijn twee honden, die trouw met
mij meezwommen, kunnen red
den". zegt hij met gesmoorde stem,
terwijl de tranen hem opnieuw in
de ogen komen.
Onbeschrijfelijk is het wat zich op
Tholen heeft afgespeeld. Een gezin
van zes personen dreef op een weg
geslagen dak door de watermassa's.
Langzamerhand braken er stukken
van dit vlot af en iedere keer werd
een der overlevenden meegesleurd
door de golven, De enige, die levend
van het vlot afkwam was een jonge
man, die zijn huisgenoten stuk voor
stuk door de golven zag verzwelgen.
Veertig mensen onder
puin bedolven
Op een stuk dijk, waarop zeven hui
zen overeind stonden, bevonden zich
ongeveer veertig mensen. De dijk
werd op een gegeven ogenblik wegge
slagen en de mensen werden bedolven
onderhet puin. Al het vee uit de
eens zo welvarende polder is ver
dronken op tien paarden na.
In het ontvangstcentrum te Bergen
op Zoom zagen wij nog een driejarig
kindje. Het zat met grote verbaasde
ogen naar de drukte rondom zich heen
te kijken met" een grote pop in de ar
men geklemd. „Gisteravond heeft zij
erg gehuild om haar vader en moe
der", zó vertelde ons een der Rode
Kruis-verpleegsters, „maar ze zal die
niet weerzien...."
Verscheidene mensen hebben een
zenuwaandoening en men vertelde ons,
dat enkele personen zelfs krankzinnig
zijn geworden of het gebruik van hun
stem hebben verloren. De amphibie-
vaartuigen hebben in de bomen op het
eiland Tholen mensen gevonden, d'ie
daar van koude en ontbering waren
omgekomen. Een commissie is thans
bezig de bij de overstroming te Sta
venisse omgekomenen ter plaatse te
registreren. Terwijl de vluchtelingen
uit Stavenisse in de haven van Ber
gen op Zoom aankwamen werden op
een andere lichter honderden geïm
proviseerde doodkisten ingeladen met
bestemming Stavenisse
Stichting v. d. Landbouw:
Vrije prijsvorming
landbouwgronden
ongewenst
De Stichting voor de Landbouw
heeft in een adres aan de Tweede Ka
mer meegedeeld, de vrije prijsvorming
van landbouwgronden in ons land on
der de huidige omstandigheden onge
wenst te achten. Dit wordt o.m. met
het volgende gemotiveerd: uitbreiding
van ons landbouwareaal kan in hoofd
zaak nog slechts door kostbare land-
aanwinningswerken geschieden. Grote
oppervlakten landbouwgrond zyn no
dig voor burgerlijk gebruik. Dienten
gevolge bestaat er een sterke wanver
houding tussen vraag en aanbod van
landbouwgronden die een thans aller-
wege aanvaarde beheersing van de
pachtprijzen in het leven geroepen
heeft. Deze is bedoeld om het inkomen
van de pachter te beschermen.
Bij vrije prijsvorming zou ook de be
scherming, welke de pachtwetgeving
de pachter tén aanzien van de zeker
heid van het gebruik biedt, in het ge
drang kunnen komen.
Gelet op de grote vraag zullen de
koopprijzen van los land stijgen boven
die van boerderijen.
De Stichting kan zich verenigen met
een prijsdaling, welke de regering
voorstelt, n..l. de pachtprijs vermin
derd met de lasten te kapitaliseren te
gen een nader aan te geven renteper
centage.
Burgemeester d'Ailly:
Geen uitstel bouw
IJ-tunnel
Tijdens een ten stadhuize te A'd&m
gehouden conferentie is aan burge
meester d'Ailly de vraag gesteld of de
economische gevolgen van de ramp, die
ons land heeft getroffen, tevens bete
kenen, dat de bouw van de IJ-tunnel
minstens enige jaren later zal begin-
nen.
Mr d'Ailly gaf daarop ten antwoord,
dat zulks zijns inziens zeker niet het
geval zal zijn. „Meer dan ooit is thans
gebleken de noodzaak van snelle ver
bindingen, dus ook van wegen", aldu*
de burgemeester.
Protesten van de Dieren
bescherming tegen Spaanse
wreedheden
De Wereldfederatie voor bescher
ming van dieren heeft in Spanje ge
protesteerd tegen het zogenaamde
ganstrekken. Hierbij wordt over een
kanaal een touw.gespannen, dat beves
tigd wordt aan de mast van twee
scheepjes. Aan dit touw wordt een
gans gebonden met de kop naar be
neden. Onder dit touw varen bootjes
door en de inzittenden moeten dan
trachten de kop van de gans af te
trekken; degene, die hierin slaagt is de
winnaar van dit spel.
De Wereldfederatie heeft voorts Je
Vereniging voor dierenbescherming in
Japan gewaarschuwd, dat een Span
jaard met vijf stieren op weg is naar
Japan om aldaar stierengevechten te
organiseren. De Wereldfederatie heeft
de Japanse vereniging verzocht stap
pen te ondernemen, waardoor dit
schouwspel verboden zal worden. Ook
Amerika zal de Japanse regering ver
zoeken om hier een stokje voor te ste
ken.
Tenslotte heeft de Wereldfederatie
een schrijven gericht aan de regerin
gen van Frankrijk en Spanje. In dit
schrijven verzoekt de Wereldfederatie
het daarheen te willen leiden, dat een
einde wordt gemaakt aan de stieren
gevechten in Zuid-Frankrijk en Spanje.
„Deze stierengevechten", zo luidt het
schrijven „zijn wreed en gaan tegen de
moraal in. Voortzetting van deze
schouwspelen zou de roem van deze
landen met hun oude beschaving kuiv»
nen verduisteren".
45