Nare dagen .Verbeten gevecht om behoud van dijk Zijn we achter de Afsluitdijk inderdaad veilig? Grijsaard zag zijn gehele familie verdrinken Vrijdag 6 Februari 1953 Pagina 5 IN ABBENBROEK ZIJN NOG DRIE VROUWEN Scheveningse redders beleefden hachelijk avontuur (Van een onzer speciale verslaggevers). Abbenbroek is een verlaten dorp. De vrouwen en kinderen zijn wegge voerd. Er zijn nog maar enkele tientallen bewoners in het dorp aanwezig. Dat zijn zij, die over een eigen wagen beschikken, en op eigen verzoek blij ven. Onder hen bevinden zich drie vrouwen. Men ziet verlaten dorpskernen in de watervlakte, manschappen van de Rijkspolitie en marechaussees zijn er om er het intensieve verkeer te rege len over de weg, die Abbenbroek nog met de rijksweg verbindt, een verbinding, die in de nacht van Woensdag op Donderdag zelfs onder water heeft gestaan. Een zwakke schakel. Dat verkeer betreft colonnes vrachtauto's met materiaal en mensen, stu denten en MTS'ers, geschoeid met laarzen én in oliegoed, de schop over de schouder. Zij zijn op weg naar Zuidland om te vechten voor het behoud van de dijken. De politie is er ook om te waken, want er is in Abbenbroek geplunderd. Jonge mensen snelden te hulp De verwachting van stormachtige wind en hoog water deed burgemeester J. L. Wentholt Woensdagavond het grote besluit nemen Abbenbroek te evacueren. De dorpskern. c(ie vrij hoog ligt en tot nu toe vrij van water bleef, heeft maar één verbinding over, de weg over een dijkje naar de weg Rot terdamDen Briel. En die verbinding is een weliswaar groot, maar ook zwak bezit. Woensdagavond steeg het water in de overstroomde polders ongeveer tachtig centimeter onder invloed van het opkomend tij. De weg werd over stroomd maar bleef bruikbaar. Hij is gelukkig bruikbaar gebleven, want het water is weer gezakt. Maar als dit dijkje zou breken, zou Abbenbroek volkomen geïsoleerd zijn. Dit risico werd niet genomen en zo kwam Woens dagavond van de burgemeester het ver zoek binnen, direct met evacuatie te mogen beginnen. Het gebeurde. De reddingscolonnes ktvamen in ac tie. Eerst waren de vrouwen en kin deren aan de beurt, die werden afge voerd, daarna de mannen, die niet de beschikking over een eigen wagen hebben. De anderen mochten op eigen risico blijven, maar het waren er niet veel. Duizenden appels drijven rond Abbenbroek lag Donderdagochtend onder de zon als een donkere plek in' een onafzienbare watervlakte. Het trieste beeld dat men overal in het verdronken land van Zuid Holland en Zeeland ziet. Polders die binnenzee zijn geworden. Boerderijen die tot de dakrand in het water zitten en op wat hoger gelegen plaatsen als fel schitte rende spiegels de daken van waren huizen, die net boven het water uit steken. Langs de dijk ligt een chaos van aangespoelde zakken, vaten, plan ken, huisraad, wagens en een enkel cadaver. Een enkele maal is er een langgerekte streep van kleine rode en, gele stippen, die het sombere grijs van de vloed breektduizenden appe len, die van een zolder op drift zijn geslagen. De kruinen van de vrucht bomen en de takken van de knotwil gen kan men nog zien. Maar dat zijn met de nog overeind staande hofsteden de enige dingen, die de wrede eento nigheid van de watervlakte breken. Over de dijk denderen in groe- p'en vrachtauto's, volgeladen met te hulp snellende mannen. De meesten zijn jong. Het zijn studen ten en leerlingen van de MTS, die uit alle oorden van Nederland af komstig zijn. Zij trekken door het verlaten Abbenbroek, verder naar Zuidland, dat daar aan de kim ligt en een verbeten strijd voert om de dijk te behouden. De hulptroepen rukken aan. Ze zijn geschoeid in rubber laarzen. De mees ten hebben oliegoed of gasj assen aan en iedereen heeft een schop. De zwoe gers in Zuidland moeten worden af gelost. Zij werken al dagen aan de dijk. Hun ogen zijn rood ontstoken, hun ruggen gekromd van vermoeienis. Abbenbroek is leeg. Er lopen nog een paar honden rond en enkele boe ren gaan de varkenshokken van de huizen, die nog droog liggen, na of het nodig is de dieren in veiligheid te brengen. Ze zijn ook bezig in een ge vonden trog voedsel voor de beesten gereed te maken. Bij de kerk liggen een paar sloepen tegen de walkant aan. Het zijn reddingsboten van Scheve ningse loggers, die hier Zondag reeds aan het werk zijn gegaan om de be woners van de afgelegen boerderijen in de polders rond Abbenbroek en Heenvliet in veiligheid te brengen. Twee Scheveningers zijn bezig de sloe pen op het droge te halen. Zij hebben hun werk gedaan. Zij kunnen terug naar Scheveningen. Sober relaas van heroïsch werk Eén van hen, E. de Niet, vertelt het sobere verhaal van wat zij hier rond Abbenbroek hebben gedaan. Zaterdag avond nog juist voor de orkaan, kwam de logger Sch. 195, rederij Jac. den Duik en Zonen, in Scheveningen bin nen. Toen Zondagochtend de ramp be kend werd, greep de heer Den Duik persoonlijk in. Hij liet twee reddings boten op vrachtauto's zetten en gaf elk een bemanning van vijf man mee. Die reden Zondagochtend al naar de Zuid-Hollandse eilanden. Zij kwamen in Abbenbroek terecht, schipper A. de Niet, E. de Niet, bedrijfsleider Dijk- drent, Kuiper, C. v. d. Plas en A. Plugge en chauffeur J. van Toor. Tegen de avond werden ze naar Heenvliet geroepen omdat daar men sen op een boerderij in nood waren. Zij kregen een gids mee. Ergens in de duisternis langs de dijk haalden ze de sloep van de wagen en brachten hem i te water. Chauffeur J. van Toor bleef bij zijn auto achter. Ze roeiden de polder in, maar konden de boerderij niet bereiken want het opnieuw doorbreken van een dijk deed een vloedgolf de pol der inkolken en door die golf wer den zij gegrepen. Ze sloegen in de wilde stroom op drift en dachten dat hun laatste uur geslagen had. Zij liepen op een hek langs de weg vast en hun sloep dreigde te kapseizen. In de duisternis ontdekten zij op enige afstand een telefoonpaal. E. de Niet ging te water, op een bietenhoop aan, die de felheid van de stroom brak, waardoor hij op de been kon blijven. Het lukte hem een lijn aan de paal vast te maken. De sloep kon op die manier in een behoorlijke positie wor den gehouden, zolang de stroom niet ophield. Maar voor het zover was, hadden ze al drie uur in het grootste gevaar ver keerd. De Niet wist de bietenhoop te bereiken en vond het veiliger daar te blijven in plaats van de riskante tocht naar de sloep te wagen. Twee uur daarna kwam de redding opdagen. De chauffeur, die bij de auto achtergeble ven was, had gemerkt wat er gebeurde en ging hulp halen. De veerman van Heenvliet roeide door de stroom, die inmiddels minder wild was geworden, naar de sloep en wist allen aan boord te brengen. Maar schipper De Niet nam er geen genoegen mee op redding te zijn gegaan en zelf gered te worden. Met nog een man uit zijn sloep wist hij de veerman over te halen, in diens roeiboot een tocht te maken naar de boerderij, waarheen zij waren gezon den. Zij vonden die hofstede verlaten, maar onderweg piktgn zij uit een an der huis nog vijf mensen op, die in doodsangst verkeerden, en zij brachten die in Heenvliet aan wal. Vóór dit hachelijk avontuur hadden zij nog twintig vrouwen en kinderen bij Abbenbroek uit onder water lopen de huizen langs de dijk gehaald. Met hun auto brachten zij deze ge redden in Abbenbroek binnen. Maan dagochtend kwamen de aflossers, kon den ze droog goed aantrekken en rust nemen. Dinsdag had men hun diensten niet meer nodig. Er is veel geplunderd In Abbenbroek zijn verscheidene ge vallen van plundering geconstateerd. Een van de wachtmeesters van de Rijkspolitie, die Zondagavond uit de Haarlemmermeer aankwam om te as sisteren, was reeds binnen enkele uren zijn rugzak en andere uitrustingsstuk ken kwijt. Ook uit boerderijen en ver laten huizen zijn goederen verdwe nen Dr Drees dankt Engeland De minister-president, dr Drees, heeft de Engelse premier Winston Churchill namens de regering en de bevolking van Nederland zijn grote dankbaarheid en waardering overge bracht voor de buitengewone wijze, waarop Engeland „edelmoedig en doel treffend" heeft geassisteerd bij de grote ramp die ons land heeft getrof fen, en zijn deelneming betuigd met de slachtoffers van de ramp in Engeland. „Het Nederlandse volk heeft alle re denen om diep dankbaar té zijn jegens het dappere Britse volk, dat deze hulp heeft aangeboden ondanks het feit, dat het eigen land op gelijke wijze heeft geleden van deze vreselijke cata strophe". Pissaref wordt langer gevangen gelionden De Haagse rechtbank heeft de ge vangenhouding van de Russische jour nalist Pissaref, verdacht van spionnage, wederom met 30 dagen verlengd. Verdrijf de periodieke pijnen ,en dat lome. lusteloze gevoel* i direct en afdoend met eenpaar^ KLM wordt overstelpt met aanbiedingen Langs gehele net enorme activiteit Toen bekend werd, dat de KLM gra tis vervoersruimte beschikbaar zou stellen over haar gehele luchtnet voor het vervoeren van goederen naar ons land, bestemd voor de noodgebieden, werden de KLM-vertegenwoordigers over de gehele wereld overstelpt met aanbiedingen om van deze gelegenheid gebruik te maken. In enkele steden, onder meer te New York, Curagao en Londen, is het aanbod niet te verwer ken, omdat de vervoerscapaciteit zulks niet mogelijk maakt. Langs het gehele luchtnet van de KLM heerst een enorme activiteit en vliegtuigen onder meer uit Curagao, Frankfort. Kopenhagen. Londen, Mia mi, New York, Milaan, Montreal, Rome, Singapore, Stockholm, Wenen, Zürich en Parimaribo hebben alle beschikbare ruimte benut en brengen goederen voor de getroffen gebieden mee naar ons land. De vertegenwoordigers van de KLM hebben inlichtingen ontvangen welke goederen voorrang hebben. De lading van de vliegtuigen bestaat voor namelijk uit verlichtingsapparatuur, rubberboten, jute zandzakken, lakens en dekens. De KLM werkt nauw samen met de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen van welker vliegtuigen goederen wor den overgenomen, die bestemd zijn voor ons land. Hebt Gij ook al rheumatiek Wie de kwellingen van rheumatiek of van rheuma- tlsche aandoeningen kent, weet hoe een groot deel van zijn leven vergald wordt door de vaak zware pijnen. Zodra g.j Uw kwaal bestrijdt met Akkert Kloosterbal'.em, waarvan de geneeskrachtige bestanddelen diep in de weefsels doordringen, voelt U. hoe een lleerlijk verwarmende balsem Uw pijnen lenigt en zult U bemerken welk een weldadige werking dit ideale wrijfmiddel bezit. Niet voor niets :cgt men al 3 geslachten lang: Akker's Ktoostcrbalsem„Geen goud zo goed". OP WEG NAAR VEILIGER OORDEN - (Stampvolle treinen met evacué's tut de noodgebieden trekken voortdurend naar het Noorden. In deze coupé zitten mevroiLw A. Lobbezoo met haar twee kinderen, die hals over kop uit Krabbendijke moesten vluchten en nu op weg zijn naar Dordrecht. I-Iet jongetje op de voorgrond is Henny Joosten uit Hansweert, die met zijn vader evacueerde. Stijf klemt hij zijn poesje, dat hij niet wilde achterlaten, in de armenHij heeft, troost gezocht bij mevrouw Lobbezoo. Dijk bii Papendrecht gedicht Van Alblasserwaard 9000 ha onder water Het gat, dat in de nacht van Zater dag op Zondag in de dijk bij Papen- drécht werd geslagen, is gistermiddag, na tw.ee dagen ingespannen arbeid, gedicht. Men ging weliswaar nog met enige zorg de nacht tegemoet omdat de afwerking nog moet gebeuren, maar wanneer men vandaag met de ver sterking en verhoging van het aange brachte dijkstuk zou kunnen begin nen, is het. gevaar hier toch wel be zworen. Er is aan de dichting met man en macht gewerkt en de organisatie was goed. Er staat thans ongeveer 9000 hectare van de Alblasserwaard onder water. Wanneer het gat bij Papen drecht het zal houden, is verdere overstroming niet te verwachten. Als hij ook maar eens een lialve cm te laag bleek Product van menselijke berekening biedt nimmer volkomen zekerheid OUDE ZUIDERZEEDIJK VERWAARLOOSD Het behoeft geen bévreemding te wekken, dat veler gedachten in Over ijssel en Gelderland zich de laatste dagen hebben bezig gehouden met de vraag, of de veiligheid van een afge sloten Zuiderzee onder alle omstan digheden gewaarborgd is. In de ge bieden achter de oude kust was men al haast geneigd, om met de Afsluit dijk een streep onder de nota van vroegere twijfel te zetten, maar de gebeurtenissen van Zaterdag op Zon dag hebben aangetoond, dat de ele menten zich niet zo spoedig gewon nen geven. Vooral de bewoners van het Overijsselse lage land wegen hun veiligheid in deze dagen en het be richt. dat de Afsluitdijk op vijf cm na maximaal belast is geweest, heeft het vertrouwen niet bepaald sterker gemaakt. Noch ook. de uit Engeland gekomen tijding, dat- men daar een herhaling van de ramp vreest, wanneer bii het volgend springtij, opnieuw een Noordwester storm zou gaan opsteken. De Zuiderzeepolders, zowel als de lage landen langs de voormalige zeekust zijn. wat hun veiligheid, ten opzichte van het water betreft, direct afhankelijk van de soliditeit van de Afsluitdijk. Deze soli diteit steunt natuurlijk od de beste we tenschappelijke gegevens en het-zou dan ook .volkomen verkeerd ziin. om licht vaardig aan de houdbaarheid van de Af sluitdijk te gaan twijfelen. Mensenwerk Aan de andere kant echter moet men zich ook niet blind houden voor het ..maar" dat er aan deze kwestie verbon den is. Dit ..maar" is tot uitdrukking ge bracht in enkele, in ons land verschenen artikelen, waarin werd gewezen op de feilbaarheid van alle menselijke bereke ning. De technici moeten zich bij hun berekening o.m. baseren op de uitzonde ringstoestanden van het verleden, maar terecht werd in deze artikelen opge merkt. dat de uitzonderingstoestanden van de toekomst in een volslagen duister blijven. Zo blijft ook het beste tech nische en wetenschappelijke werk ..men senwerk" en niemand kan garanderen, dat er nooit een een storm kan komen, welke spot met de meest serieuze pro ducten van dit mensenwerk. Nu moet men zeker niet teveel gaan theoretiseren over het ontbrekende ene procent bii iedere zekerheïdsgarantie; maar de ernst van hetgeen Nederland thans beleeft, gebiedt anderzijds, dat men nuchter on der ogen ziet, dat juist dit ene procent de rampspoed in zich kan sluiten. En. daarom ook kunnen wij niet lachen om de waarschuwende vinger van wiilen de heer E. de Herder, die weliswaar geen ingenieur was. maar zonder twijfel een ernstig en wijs mens. die overtuigd was van de onmetelijkheid der elementaire krachten, waartegen hii het menselijk vermogen afwoog. Al hopen we dan uit de grond van ons hart. dat zijn onge rustheid ook in de toekomst niet nodig bliikt te zijn geweest. Op vijf centimeter na. Er ïs geschreven, dat de construc tie van de Afsluitdijk op nog zwaar dere stormen is betekend, dan hij Zaterdagnacht heeft weerstaan. De ernst van de situatie is echter duide lijk gedemonstreerd in de mededeling, dat de dijk, op vijf cm na, maximaal belast is geweest en dat de schade aan de dijk, op een millioen gulden is geraamd. Het centrum van de storm, trok Westelijk van IJsland in de richting van de Duitse bocth en wel zo, dat deze trek voor de Af sluitdijk wellicht nog ongunstiger had kunnen zijn. Bovendien moet men bij alle goed ver trouwen zich ook niet al te zeer vast klampen aan de suggestie, dat de ramp te wijten zou zijn geweest aan een sa menloop van omstandigheden, welke met een op een millioen gelijk kan wor den gesteld. In amper 20 eeuwen kwa men nl. 250 stormvloeden voor en ver scheidene hiervan vielen samen met springtij en N.W. storm. In Engeland schijnt men intussen minder zelfverze kerd te zijn, getuige het bericht. dat spreekt van de vrees voor een herhaling van de ramp op volgende week Vrijdag. Waarom juist dan. horen wij vragen. Het antwoord ligt in de stand van de maan op 14 Februari. Het is dan nl. nieuwe maan en in Engeland verwacht men dan een springtij, dat een meter ho ger is dan dat. hetwelk zich tijdens de rampnacht van 31 Januari heeft voorge daan. Gelukkig hangt deze bange ver wachting ook geheel van de omstandig heden af. want het kan op 14 Februari natuurlijk wel bladstil zijn. zodat er niets 2 vrezen valt. Verstandig waterschapsbeleid Bij dit alles rijst echter nog een andere vraag en wel deze. of het in dertijd van de waterschapsbesturen verstandig is geweest, de zorg aan de oude Zuiderzeedijk te verwaarlo- ZWEEDSE HULP - Dit is het eerste vliegtuig, dat met goederen voedsel en medicijnen uit Zweden vertrok. Het is een DC 3 van de Zweedse luchtmacht, die werd bestuurd door een Zweedse piloot, die thans in dienst is bij de KLM, de heer Per Lindström. De kisten van het Rode Kruis bevatten rub berboten van de Zweedse lucht strijdkrachten voor de getroffen gebieden. zen. Vroeger maakte het dijkonder- houd het voornaamste deel uit van het waterschapsbudget. Nu' zijn de dijken afgegraven en wordt er niets meer aan gedaan Alles, omdat er een afsluitdijk is en, omdat men natuurlijk blij was. van de financiële last af te zijn. Inderdaad, de afsluitdijk is er en de waterschapslas ten zijn al hoog genoeg. Maarals het onverhoopte toch eens mocht gebeuren en de Afsluitdijk ook maar een halve centimeter te laag bleek, dan zouden de lage landen in dezelfde positie verkeren als de zeepolders en zou men er ver moedelijk slechter voor komen te staan dan in 1825 DRAMA'S UIT STAVENISSE Jongeman op weggeslagen dak had dezelfde afschuwelijke ervaring Velen kregen zenuwschok sommigen werden krankzinnig Gisteren tegen de middag kwamen te Bergen op Zoom de eerste 500 vluch telingen uit Stavemïsse aan, de zwaarst getroffen gemeente op het eiland Tholen, waar driehonderd do den te betreuren zijn. Zij werden ont vangen döor leden van het Rode Kruis, die hen in autobussen overbrachten naar het patronaatsgebouw, waar zij. na geregistreerd te zijn, een maaltijd .intvingen en van nieuwe kleding wer den voorzien. Hierna werden zij ver der geëvacueerd naar Den Bosch en Breda. In het patronaatsgebouw speelden zich hedenmorgen ontroerende tope- len af. Familieleden, die met verschil lende aken waren aangevoerd, en op het ogenblik van de ramp door de vloedgolf van elkaar waren geschei den, ontmoetten elkaar hier weer voor het eerst en wij waren getuigen van de vreugde van een inwoner uit Sta- venisse, die zijn vrouw en beide kin deren terugvond. De molenaar Hoek uit Oosterland op Schouwen en Duive- land was zelf met een kind door mid del van een amphibievaartuig van het dak van zijn woning gered, waarop hij twee dagen en nachten in een huilenc^ storm en een ijzige koude een toe vlucht had moeten zoeken. De verheugenis over het weerzien, die men hier en daar waarneemt, wordt echter sterk overschaduwd door het leed, dat op de gezichten van de mensen te lezen valt. Het water rijst De 70-jarige opa Brouw uit Stavenisse vertelde ons, dat het gehele drama zich in een goed kwartier afspeelde. In vijl' minu ten stond het water 1.50 meter hoog. Binnen een kwartier was het tot 3.50 meter gestegen om daarna langzaam de maximum stand van 5'/z meter te bereiken! De achterkant van het huis van de familie Brouw werd reeds door de eerste vloedgolf weggespoeld, en men moest zich op het dak redden. Toen het water dit dak dreigde tc overspoelen en het gehele huis op instorten stond, was men gedwon gen zich naar een hoger gelegen woning te begeven. Hierbij ver loor opa Brouw zijn dochter en zag hij verscheidene leden van zijn aangetrouwde familie voor zijn i ogen verdrinken. „Ik heb slechts I mijn twee honden, die trouw met mij meezwemmen, kunnen red den", zegt hij met gesmoorde stem. terwijl de tranen hem opnieuw in de ogen komen. Onbeschrijfelijk is het wat zich op Tholen heeft afgespeeld. Een gezin van zes personen dreef op een weg geslagen dak door de watermassa's. Langzamerhand braken er stukken van dit vlot af en iedere keer werd een der overlevenden meegesleurd door de golven. De enige, die leyend van het vlot afkwam was een jonge man, die zijn huisgenoten stuk voor stuk door de golven zag verzwelgen. Veertig mensen onder puin bedolven Op een stuk dijk, waarop zeven hui zen overeind stonden, bevonden zich ongeveer veertig mensen. De dijk werd op een gegeven ogenblik wegge slagen en de mensen werden bedolven onder het puin. Al het vee uit de eens zo welvarende polder is ver dronken op tien paarden na. In het ontvangstcentrum te Bergen op Zoom zagen wij nog een driejarig kindje. Het zat met grote verbaasde ogen naar de drukte rondom zich heen te kijken met een grote pop in de ar men geklemd. „Gisteravond heeft zij erg gehuild om haar vader en moe der", zo vertelde ons een der Rode Kruis-verpleegsters, „maar ze zal die niet weerzien Verscheidene mensen hebben een zenuwaandoening en men vertelde ons, dat enkele personen zelfs krankzinnig zijn geworden of het gebruik van hun stem hebben verloren. De amphibie- vaartuigen hebben in de bomen op het eiland Tholen mensen gevonden, die daar van koude en ontbering waren omgekomen. Een cpmmissie is thans bezig de bij de overstroming te Sta venisse omgekomenen ter plaatse te registreren. Terwijl de vluchtelingen uit Stavenisse in de haven van Ber gen op Zoom aankwamen werden op een andere lichter honderden geïm proviseerde doodkisten ingeladen met bestemming Stavenisse Stichting v. d. Landbouw: Vrije prijsvorming landbouwgronden ongewenst De Stichting voor de Landbouw heeft in een adres aan de Tweede Ka mer meegedeeld, de vrije prijsvorming van landbouwgronden in ons land on der de huidige omstandigheden onge wenst te achten. Dit wordt met het volgende gemotiveerd: uitbreiding van ons landbouwareaal kan in hoofd zaak nog slechts door kostbare land- aanwfhningswerken geschieden. Grote oppervlakten landbouwgrond zijn no dig voor burgerlijk gebruik. Dienten gevolge bestaat er een sterke wanver houding tussen vraag en aanbod van landbouwgronden die een thans aller- wege aanvaarde beheersing .van de pachtprijzen in het leven geroepen heeft. Deze is bedoeld om het inkomen van de pachter te beschermen. Bij vrije prijsvorming zou ook de be scherming, welke de pachtwetgeving de pachter ten aanzien van de zeker heid van het gebruik biedt, in het ge drang kunnen komen. Gelet op de grote vraag zullen de koopprijzen van los land stijgen boven die van boerderijen. De Stichting kan zich verenigen met een prijsdaling, welke de regering voorstelt, n..l. de pachtprijs vermin derd met de lasten te kapitaliseren te gen een nader aan te geven renteper centage. Burgemeester d'Ailly: Geen uitstel bouw IJ-tunnel Tijdens een ten stadhuize te A'dam gehouden conferentie is aan burge meester d'Ailly de vraag gesteld of de economische gevolgen van de ramp, die ons land heeft getroffen, tevens bete kenen. dat de bouw van de IJ-tunnel minstens enige jaren later zal begin- nen. Mr d'Ailly gaf daarop ten antwoord, dat zulks zijns inziens zekeren iet het geval zal zijn. „Meer dan ooit is thans gebleken de noodzaak van snelle ver bindingen, dus ook van wegen", aldus de burgemeester. o Protesten van de Dieren bescherming tegen Spaanse wreedheden De Wereldfederatie voor bescher ming van dieren heeft in Spanje ge protesteerd tegen het zogenaamde ganstrekken. Hierbij wordt over een kanaal een touw gespannen, dat beves tigd wordt aan de mast van twee scheepjes. Aan dit touw wordt een gans gebonden met de kop naar be neden. Onder dit touw varen bootjes door en de inzittenden moeten dan trachten de kop van de gans af te trekken; degene, die hierin slaagt is da winnaar van dit spel. De Wereldfederatie heeft voorts de Vereniging voor dierenbescherming in Japan gewaarschuwd, dat een Span jaard met vijf stieren op weg is naar Japan om aldaar stierengevechten te organiseren. De Wereldfederatie heeft de Japanse vereniging verzocht stap pen te ondernemen, waardoor dit schouwspel verboden zal worden. Ook Amerika zal de Japanse regering ver zoeken om hier een stokje voor te ste ken. Tenslotte heeft de Wereldfederatie een schrijven gericht aan de regerin gen van Frankrijk en Spanje. In dit. schrijven verzoekt de Wereldfederatie het daarheen te willen leiden, dat een einde wordt gemaakt aan de stieren gevechten in Zuid-Frankrijk en Spanje. „Deze stierengevechten", zo luidt het schrijverj „zijn wreed en gaan tegen de moraal in. Voortzetting van deze schouwspelen zou de roem van deze landen met hun oude beschaving kun nen verduisteren".

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3