Nare dagen
Met een „vliegende vrachtauto'' naar Zeeland
Overal wordt de K.L.M. overstelpt
met goederen voor de getroffenen
Bij Wissekerke werden zandzakken gedropt
Na tienmaal cirkelen was de lading los
Hulp komt van heinde en verre
Kapitein van „Faustus" heeft
volkomen fout genavigeerd
Tweede blad - pagina 2
DE BREDASCHE COURANT
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1952
(Van een onzer speciale verslaggevers)
Eerste luitenant Gentry, uit Oakland-City, in Californië, kijkt bedenkelijk,
even voordat hij met zijn Fairchild in de wandeling „flying boxcar" „vlie
gende vrachtauto" genaamd, wil opstijgen van het vliegveld Valkenburg.
Wat zit daar in?, zo vraagt hij, als de motoren brullend aanslaan.
Zakken, schreeuwt iemand, die buiten staat.
Dan taxied de zware, ietwat logge C-119 naar de startbaan voor een vlucht
naar Wissekerke, waar 20.000 zandzakken gedropt zullen worden, bestemd voor
Colïjnsplaat.
Naast luitenant Gentry zit luitenant Howard, ook van de US Airforce. Hij is
afkomstig uit Oklahoma. Het zijn twee laconieke vliegers, deze Amerikapen. die
sinds Maandagmorgen vrijwel aan één stuk door vluchten hebben gemaakt bo
ven het rampgebied. Of ze nu wel eten of slapen op tijd, of niet, dat kan hun
allemaal niet schelen. Hoofdzaak is voor hen, dat er zoveel mogelijk geholpen
wordt.
Merkteken op een
weiland
Op het signaal van de verkeerstoren
schiet de ..vliegende vrachtauto" los. Naast
de Amerikaanse vliegers zit de adelborst j
lste klasse Overmeire, uit Amsterdam, van
de marine-vliegdienst. Hij is als medenavi
gator aan de bemanning van dit toestel toe
gewezen.
Als het voor mij el moeilijk is de weg
te vinden, zo zegt hij. dan is dat zeker het
geval voor de Amerikanen, die hier heg
noch steg weten.
Het navigeren met vliegtuigen boven het
rampgebied valt helemaal niet mee. Wegen,
dijken, spoorbanen zijn onder water ver
dwenen en kunnen dus niet meer als oriën-
teringspunten dienst doen.
We hebben nu Zierikzee als herken
ningspunt, zegt de adelborst, en vandaar ko
men wij wel verder.
Wissekerke heeft vanochtend dringend
om veel zandzakken gevraagd, bestemd
voor Colijnsplaat. Eerst was men van plan
op de bedreigde plaats zelf te droppen, doch
dat bleek niet mogelijk. Op een droog wei
land te Wissekerke, zo is zo net nog tele
fonisch doorgekomen, heeft de bevolking
eenvoudige merktekens aangebracht op de
plaats, waar de zandzakken uit de „vliegen
de vrachtauto" gegooid moeten worden.
Naar de droppingplaats
Luitenant Gentry zet koers naar de kust.
Eenmaal hier, vliegen wij langs Schevenin-
gen. Kijkduin en Hoek van Holland.
De „vliegende vrachtauto" vliegt op 500
voet hoogte, met een snelheid van ongeveer
200 knopen per uur. Na tien minuten zijn
we al bij Rozenburg, waarvan de kop
droog is. Een ogenblikje later volgt Goeree.
Zo ver als het oog reikt is er één water
vlakte. Vele vluchten hebben deze wakkere
Amerikanen al gemaakt boven de over
stroomde gebieden, maar telkens als zij er
weer boven zijn, worden zij opnieuw ge
grepen.
De kop van Schouwen glijdt dan onder
ons door. Overal hetzelfde beeld van ellende:
huizen tot aan het dak in het water, koeien
opeengehoopt op droge plekjes land.
Een beeld van troosteloze triestheid.
Adelborst Overmeire loodst de Amerika
nen netjes recht op Zierikzee aan, Laag
glijdt het zware vrachtvliegtuig over dit zo
zwaar getroffen stadje. Wat samengehoopte
mensen kijken omhoog.
Zou uit dit toestel wat voor hen komen?
Maar neen, het vliegt door, met daverende
motoren.
Klaar voor actie
Achter in het laadgedeelte zijn vijf Ame
rikaanse soldaten op hun hoede. Zij weten,
dat ais zo meteen de bel gaat, zij zich schrap
moeten zetten om de zandzakken er uit te
wordt geopend en de wind giert door het
vliegtuig. Het is een gure, koude wind. Om
te voorkomen, dat de mannen door de zui
ging naar buiten worden gesleurd, hebben
zij zich met gTote banden aan de wand van
het toestel vastgebonden. Ook langs de ge
hele achteropening, tussen de beide mach
tige staarten van het toestel in, is een touw
gespannen, ter voorkoming van ongelukken.
Vier Amerikanen 6tapelen de lege zakken
netjes op in de opening, „Klaar voor actie!"
roepen ze.
Ondertussen heeft de piloot vlak bij Wis
sekerke, op 150 voet hoogte vliegend, het
weiland gevonden. Een paar witte strepen
duiden aan, dat hier de plaats van de „drop
ping" is. Een doordringende bel rinkelt en
wordt door het geraas van de motoren heen
gehoord.
Even nog vliegt het toestel door en dan
gaat de eerste zending van de 7 ton zand
zakken naar beneden. Gespannen kijkt
iedereen toe. of de lading inderdaad op de
juiste plaats komt. Enige seconden later we
ten we, dat de eerste „dropping" ten dele
naast het doel terechtkwam. De „vliegende
vrachtauto" keert terug. In Wissekerke zelf
staan op de straten de mensen samenge-
groept naar omhoog te kijken. Zij zwaaien
met zakdoeken en witte lappen.
Twee Nederlandse militairen hebben op
het weiland post gevat en geven met vlag
gen signalen naar ons. Maar we weten al,
dat we nu goed zijn, en dat de tweede drop
ping beter zal zijn.
Inderdaad is de tweede lading zandzakken
precies op de aangeduide plaats terechtge
komen. Drie kwartier, met in totaal tien
rondvluchten, zijn nodig, om de 20.000 zand
zakken uit het toestel te krijgen.
Terug voor niemce lading
Iedereen in het toestel, behalve de piloot
en de navigator, hijgt van de inspannende
arbeid, om telkenmale tussen 2 overvlieg-
perioden in, de samengebundelde zakken op
tijd voor de opening te krijgen. De bel, ten
teken, dat er weer een lading overboord
moet, kent geen pardon. Men heeft maar te
zorgen, dat alles op tijd klaar is. En als alles
er dan uit is, gaan de duimen omhoog en
krijgt de piloot het teken, dat er terugge
vlogen kan worden naar Valkenburg.
Via Duiveland en Overflakkee bereiken
wij Valkenburg. Het werk had twee ryir ge
duurd.
Nauwelijks zijn we geland, of een nieuwe
vrachtwagen met zandzakken wordt voor de
opening van het vliegveld gereden.
Dan gaan we maar dadelijk, zegt lui
tenant Gentry.
Hij vertelt dan nog even, hoe hij Woens
dagavond om 10 uur er nog op uit is gegaan
met zijn jongens naar Scharrendijke, waar
de toestand toen kritiek was.
In de duister hebben we toen zandzak
ken gedropt. En vanmorgen had je moeten
zien hoe we enige tonnen hooi voor de uit
gehongerde koeien neergooiden. Ze vlogen
er op. af, als kinderen naar een zak suiker
goed.
Zo gaat het op Valkenburg: opstijgen,
droppen, terug. Laden, en weer weg.
Onvermoeid en onverpoosd, totdat het te
ken zal komen, dat de eerste en meest drin
gende nood gelenigd is.
Herstel waterkering
Schouwen Duiveland
Zal vele maanden vergen
Het herstel van de waterkering van
Schouwen Duiveland wordt het moeilijkste
van de problemen geacht, welke er thans
dOGr de overstroming in Zeeland geschapen
lijn. Misschien wel het moeilijkste van alle
problemen bij het dichten van de dijkbreu
ken en het gehele herstel van de waterke
ring, zo deelde ir Maris, hoofdingenieur van
de Rijkswaterstaat, mee.
De terugkeer van de bevolking naar het
eiland zal eerst mogelijk zijn als de gehele
waterkering is hersteld. Dat herstel zal van
lange duur zijn en vele maanden vergen. De
heer Maris zei. dat we gelukkig zullen zijn.
als zulks voor het volgend winterseizoen het
geval zal zijn.
Gisteren zijn nog verkenningen boven
Schouwen Duiveland uitgevoerd. Men kan
daarvan op het ogenblik nog geen details
geven. Kleinere gaten zijn reeds onder han
den genomen. Er zijn echter vele zeer grote
en moeilijke gaten, voor het dichten waar
van de aannemers zullen worden ingescha
keld. De Zonnemaire-polder is vandaag
eveneens ingelopen, zodat gezegd kan wor
den. dat negen tiende deel van dit eiland
onder water staat.
Het zal niet mogelijk zijn het werk in ge
deelten uit te voeren. De waterkering van
Schouwen Duiveland moet in één keer wor
den hersteld. Eerst daarna kan men de be
volking laten terugkomen.
Tlto naar TurkUe. President Tito van Joego
slavië zal een bezoek aan Turkije brengen als
de omstandigheden licm zulks veroorloven,
zo is te Belgrado meegedeeld.
Toen bekend werd, dat de K.L.M. gratis vervoersruimte beschikbaar zou stellen
over haar gehele luchtnet voor het vervoer van goederen naar ons land, bestemd
voor de noodgebieden, werden de K.L.M.-vertegenwoordigers over de gehele
wereld overstelpt met aanbiedingen om van deze gelegenheid gebruik te maken.
In enkele steden, onder meer te New York, Curasao en Londen, schiet de vervoers
capaciteit te kort om het aanbod te verwerken. Langs het gehele luchtnet van de
K.L.M. heerst een enorme activiteit en vliegtuigen onder meer uit Curacao, Frank
fort. Kopenhagen, Londen, Miami, New York, Milaan, Montreal, Rome,'Singapore,
Stockholm, Wenen, Zurich en Paramaribo hebben alle beschikbare ruimte benut en
brengen goederen voor de getroffen gebieden mee naar ons land. Prioriteit krijgen
verlichtingsapparatuur, rubberboten, jute zandzakken, lakens en dekens.
Het boek over de ramp
Vijftigduizend exemplaren zal de eerste
oplaag zijn van het boek „De Ramp", dat
ten bate van het Nationaal Rampenfonds
binnenkort verschijnt. Het boek zal 96
pagina's met weinig tekst, en ca 100 foto's
bevatten. De bandomslag zal bestaan uit
een grote foto. Deze omslag zal worden ge-
plasliceerd door een fabriek te Rotterdam,
die nu nog onder water staat. Voorts zal een
in zeskleurendruk uitgevoerde kaart in het
boek worden opgenomen, waarop alle offi
ciële gegevens over de ramp worden weer
gegeven. Reeds zijn uit het buitenland aan
vragen ontvangen.
Nota aan de Tweede Kamer
over de watersnood
De minister-president heeft aan de voor
zitter der Tweede Kamer meegedeeld, dat
hij voornemens is een nota met betrekking
tot de watersnood aan de Kamer te doen
toekomen. Deze nota zal Maandag. 9 Fe
bruari a.s., aan de leden worden toegezon
den.
Nu de in de vergadering van Dinsdag,
3 Februari j.l.. toegezegde nadere medede
lingen op deze wijze aan de Kamer
zullen worden gedaan, zal de voorzitter in
de vergadering van Dinsdag 10 Februari
a.s.. voorstellen deze nota onmiddellijk na
de bij de aanvang dier vergadering olaats
hebende verkiezing aan de orde te stellen.
Staat begint proces
om de Faustus
De Staat der Nederlanden zal dezer dagen
de Panamese rederij dagvaarden, die eige
nares is van de Faustus, die in de nacht
van 6 op 7 November j.l. is vergaan. Deze
rederij bezat behalve de Faustus een schip
dat in Januari j.l. is verkocht.
De Staat vordert nader vast te stellen
schadevergoeding wegens het stuk varen
van het Noorderhoofd en het wegwerken
van het wrak.
Verzending van zeepost
Met de volgende schepen kan zeepost wor
den verzonden. De data, waarop de corres
pondentie uiterlijk ter post moet zijn be
zorgd, staan, tussen haakjes, achter de naam
van het schip vermeld:
Indonesië: m-s. Talisse, 12 Februari: Nw.
Guinea: m.s. Langkoeas, 12 Febr.; Ned. An
tillen ro.s. Willemstad, 17 Febr.; Suriname:
».s. Cottica, 18 Febr.; Unie v. Zuid-Afrika
en Z-W. Afrika: m.s. Oranjefontein. 10 Febr.;
Canada: e s. Rijndam, 12 Febr.; Australië en
Nw. Zeeland: m s. Fairsea. 12 Febr.; Argen
tinië, Bolivia, Chili, Paraguay, Uruguay,
Brazilië: m.s. Alhcna, 11 Februari.
Peseta's, dollars
en schillings
De kleine Nederlandse gemeenschap in
Lissabon heeft een bedrag bijeengebracht
van 15.000. In Venezuela is een comité ge
vormd door de Nederlandse gemeenschap.
Men heeft reeds 3000 dollars overgemaakt op
het Nationaal Rampenfonds. Uit Spanje
komt het bericht, dat reeds. 100.000 peseta's
in de kas van het Nationaal Rampenfonds
zijn gestort, terwijl 10.000 direct kon wor
den overgemaakt. De elfhonderd leden tel
lende Nederlandse gemeenschap te Singa
pore heeft als eerste bijdrage 50.000 Straits-
dollar, d.i. 62.500 gulden, voor de Neder
landse overstromingsslachtoffers bijeenge
bracht.
De president van Finland. Juho Paasikivi,
heeft 50.000 (ongeveer 750) mark ter be
schikking van de Nederlandse overstro
mingsslachtoffers gesteld.
Uit Saarbrücken is een trein met onge
veer 700 ton kolen op weg, terwijl voorts
zes vrachtauto's met kleding, schoeisel en
levensmiddelen zijn vertrokken. De Saar-
landse politie heeft een afdeling genie en
twee veldkeukens gezonden, terwijl ook twee
speciaal uitgeruste auto's van de brandweer
alsmede een motorboot en een rubberboot
onderweg zijn.
Dc Oostenrijkse zaakgelastigde heeft aan
het ministerie van Ruitenlandse Zaken mee
gedeeld, dat onmiddellijke hulp in de vorm
van dekens en matrassen zal worden toege
zonden.
De vereniging van banken in Oostenrijk
schonk Donderdag 100.000 schilling. De bio
scopen zullen hun ontvangsten van Dinsdag
a.s. ter beschikking stellen. Ook de Joodse
igemeenschap te Wenen schonk een belang
rijk bedrag. De vereniging van katholieke
jongeren, die millioenen leden telt, ver
zocht haar leden, het loon van een uur te
schenken. Het Oostenrijkse Rode Kruis
werkt koortsachtig om een speciale trein
gereed te maken voor vertrek. Vele dokters
hebben zich aangemeld om met deze trein
naar Nederland le reizen.
Te Madrid blijven de gaven voor de Ne
derlandse overstromingsslachtoffers bij de
Nederlandse ambassade en op het kantoor
van de K.L.M. binnenstromen. Te Barcelona
hebben Nederlandse dames een comité voor
hulpverlening gevormd. Het officiële dag
blad der Spaanse falangisten, Arrib.A
wijdde Donderdag een hoofdartikel, getileld
„Draagt het lijden verenigd" aan de over
stromingen in Nederland.
Geen deviezengrens
Voor de hulp aan Nederland heeft de
Zuid-Afrikaanse regering opdracht gegeven,
dat alle deviezenbepalingen komen te ver
vallen. De Nederlands Hervormde Ge
meente le Kaapstad heeft onmiddellijk een
eerste bijdrage van vijf duizend gulden ge
schonken. De grootste hulpverleningsco-
mité's voor Nederland zijn in Kaapstad en
Pretoria met man en macht aan het werk
om gelden in te zamelen. De Zuid-Afri
kaanse regering zal 50.000 pond sterling
(ruim 500.000 gulden) storten voor de slacht
offers in Nederland en Engeland.
Premier Rene Mayer heeft via de radio het
Franse volk opgewekt, met gulle hand te
geven voor de hulpverlening. Per auto,
vliegtuig en treilcr worden goede gaven
naar Nederland gezonden. De Franse lucht
vaartmaatschappij Air France helpt de
K.L.M. gratis met het vervoer van de in
Frankrijk bijeengebrachte voor Nederland
bestemde goederen. Alleen al in Parijs ligt
25 ton.
De waarnemend grootmeester van de
souvereine orde van Malta te Rome stelde
5000 dollar beschikbaar. Uit Parma (Italië)
is een colonne vrachtauto's met keuken en
160 bedden naar Nederland vertrokken.
Het Zwitserse kettingfonds bereikte Don
derdagavond anderhalf millioen Zwitserse
francs. Het fonds wordt gevormd door tele-
foonabonne's, die, een speciaal nummer
draaien en vragen, hun bijdrage op hun
maandelijkse telefoonrekening te plaatsen.
De Zwitserse regering heeft 100.000 francs
geschonken en vandaag zijn 8 wagens van
het Zwitserse Rode Kruis met dekens en
medicamenten aangekomen.
(Advertentie)
Verdrijf de periodieke pijnen
s>en dat lome, lusteloze gevoel^
Ldirect en afdoend meteen paarj
De evacuatie van Zierikzee is in volle gang.
Behoedzaam helpen de redders een oud
moedertje aan boord van het
reddingsvaartuig.
Vletten van Tak redden
honderden van daken
De blazer Meermin van Van den Tak's
Bergingsbedrijf is gisteren uit Zeeland in
Maassluis teruggekeerd. Het schip bracht
goed nieuws mee. Met de vlet werden 200
mensen van de daken rond Dreisclior ge
haald en in veiligheid gebracht. De Walrus
redde er Maandag reeds 130. Hoeveel c
daarna nog zijn gered is momentcel niet
bekend. Tezamen hebben dc vletten van A
den Tak naar schatting wel 600 mensen ge
red.
De bemanning van dc Meermin was uitge
put. Dag en nacht zijn zij met dc vlet in de
overstroomde polders aan het redden ge
weest. Dc meeste mensen werden van de
daken gehaald. Op het ogenblik zijn de bla
zers Walrus. Bruinvis, Schollevaar en Otter
nog bij Schouwen aan het redden.
RAAD VOOR DA SCHEEPVAART
(Van een onzer redacteuren.)
Terwijl Nederland leeft in de werkelijkheid van watersnood heeft de
Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam de herinnering aan een andere
stormramp opgeroepen: het vergaan van de Panamese „Faustus" voor de
Nieuwe Waterweg in de nacht van 5 op 6 November. Voor het begin van
de zitting heeft president, prof. Offerhaus, uitdrukking gegeven aan de
deernis waarmede de Raad, die zozeer het water als vriend en vijand
kent, vervuld is voor de slachtoffers van de huidige nood en toen her
leefde voor de geest uit de getuigenissen van de beide zeeloodsen Bos
en Den Hartog die in deze nacht aan boord waren van dc beide loods
boten „Procyon" en de „Rigel" en uit die van de lichtwachter Ackerman,
die dienst had op de seinpost bij De Hock en van dc zeeloods Smit, die
in de ochtend van de 6de November als eerste man aan boord kwam van
dc verongelukte „Faustus", het gebeuren in die stormnacht.
Relaas van zeeloodsen
De „Faustus" van het Westen komende,
naderde de „Procyon" op het ogenblik, dat
de loodsdienst gestaakt werd. De „Faustus"
koerste toen naar het Noordoosten, dwars
voorbij de Waterweg en kwam bij de „Rigel"
toen ook deze het beloodsen had stopgezet.
De stuurman-zeeloods aan boord van de
„Procyon" had de hondenwacht; het schip
lag een kleine 4 mijl buitengaats, de tweede
loodsboot lag ruim 4 mijl noordelijker.
Om ongeveer 3 uur zag de loods van de
„Procyon" de „Faustus" tenminste de twee
toplichten van een schip; de „Procyon" had
een Frans en een Duits schip beloodst, een
Engelsman ging langs zonder loods en
voer op eigen gelegenheid naar binnen.
Om 5 minuten over half 4 heeft men de
loodslichten gedoofd en het beloodsen op
gegeven; dit werd aan de kust en per tele
foon aan de „Rigel" medegedeeld.
Het schip dat men voor de „Fautus"
aanzag, heeft niet bij de „Procyon" stilge
legen maar het voer, tussen „Procyon" en
kust door naar het noordoosten, zodat men
de indruk kreeg, dat het met voor Rotter
dam bestemd was. De zeeloods heeft buiten
bakboord van de „Faustus" geen licht bij
de loodstrap gezien en evenmin andere
seinen om een loods.
De „Faustus" ging op ongeveer een halve
mijl voorbij en hef laatste wat men zag
was het heklicht van het naar het noorden
stomende schip.
Om kwart over drie was de „Rigel" bezig
met pogingen om een Duitse sleepboot die
met een lichter in de buurt was te belood
sen. De „Rigel" lag toen 4V» mijl benoorden
de noorderpier en 2'/» mijl uit de kust.
Het beloodsen van de Duitse sleepboot
die later zee koos en de volgende ochtend
veilig binnenkwam was niet mogelijk ge
weest en om ongeveer 4 uur staakte ook de
„Rigel" het beloodsen.
Van schepen die in de buurt van de
„Rigel" waren heeft men geen enkel sein
om een loods gezien.
De lichtwachter van de seinpost heeft
reeds om ongeveer 2 uur eenjischip uit het
westen zien aankomen. Toen de „Procyon"
het beloodsen staakte, was dit schip de
„Faustus" nog niet voorbij de noorder
pier. In de buurt van de „Rigel" heeft de
„Faustus" toen een rondtorn gemaakt en
is in zuidoostelijke richting op de kust af
teruggevaren.
Om ongeveer 4.20 uur zag men van de
seinpost dat het schip zo de Waterweg niet
zou kunnen bereiken en in gevaar dreigde
Le komen en 7 minuten lang heeft men met
de lamp het sein U gegeven maar de „Faus
tus" ging door in dezelfde koers. Om 4.3'
uur zag de lichtwachter een grote zee over
de brug van het schip gaan, waaruit hij
opmaakte, dat het schip vast zat. Dat was
op ongeveer 300 m. benoorden de noorder
pier.
Zeeloods Smit was in de ochtend van de
6de November om kwart over 9 met de
reddingboot naar de Faustus gegaan en
had aan boord de kapitein gesproken. De
loods r -» de toestand toen zeer ernstig in;
het schip lag voor 2 ankers met de kop
naar de noorderpier. De luiken 1 3 en 5
waren geopend.
De Inspecteur-Generaal voor de Scheep
vaart, de heer C. Moolenburgh heeft na hei
getuigenverhoor een recapitulatie gegeven
van hetgeen er in deze stormnacht van de
„Faustus" gebeurd is. Tegenover de ver
klaring van de kapitein van de „Faustus"
dat hij aangezien zijn olie door zeewater
onbruikbaar was geworden, wel in Rotter
dam moest binnenvallen merkte de inspec
teur op. dat dit schip bij de laatste ver
bouwing van aftapkranen was voorzien, zo
dat men het zeewater gemakkelijk had
kunnen aflaten. Opgevallen is, dat de sein
post reeds een kwartier voor de ramp de
loodsdienst en de wal heeft gewaarscnuwd
dat er een schipbreuk zou komen.
Het reddingwezen dat binnen een half uur
ter plaatse was verdient alle lof.
De kapitein van de „Faustus", aldus de
inspecteur, heeft volkomen fout genavigeerd.
Toen het schip vastzat en op het strand
heukte, heeft hjj er niet eens aan gedacht
het schip te verzwaren door water in de
dubbele bodem te laten.
Toen kapitein en bemanning van het schip
gehaald werden heeft verder niemand
aan gedacht de scheepspapieren mee te
nemen.
Het is wel tragisch dat zulke personen
belast worden met het bevel over zeesche
pen en zodoende een gevaar vormen voor dc
scheepvaart.
Deze zelfde kapitein kan in de toekomst
nog eens op eigen gelegenheid proberen i
Rotterdam binnen te lopen, met wellicht
dezelfde gevolgen.
De Raad zal later uitspraak doen.
De Drie Gebroeders is op Renesse ge
weest en heeft daar de burgemeester ge
sproken betreffende de dijkdoorbraak te
Renesse. Er is daar niets aan de hand en
volgens de burgemeester van Renesse moet
dat bericht op een misverstand berusten.
Volgens de Maybe was dit bericht over e
doorbraak afkomstig van politiepost Vlaar-
dingen.
„Ik durf niet" waren de enige woorden,
die dit angstige knaapje sprak, toen hij
over de loopplank moest om veilig aan de
wal in Dordrecht te komen. Vastgehouden
door zijn redders liep hij aarzelend naar de
veiligheid van de vaste wal.
In de Antillen is al
ruim 1 millioen bijeen
In dc Nederlandse Antillen was tot gis
termiddag al meer dan een millioen gulden
(Nederlandse courant) bijeengebracht, onder
de leuzen „Gooi geld in dat water" en „Ne
derland is overstroomd door water, laat ons
het overstromen voorkomen met giften".
De indruk, welke de berichten hier Heb
ben gemaakt is kortweg verpletterend ge
weest. Zondagmorgen om negen uur hoor
den de Antillen voor het eerst, dat in som
mige streken van Nederland de noodtoe
stand was afgeroepen. Op dat uur kwam
namelijijk de Curom. de Curagaose Radio
Omroep in de lucht. Van dat tijdstip tot diep
in de nacht is zender niet gesloten geweest,
in tegenstelling tot normaal, want op Zon
dag is de Curom slechts enkele uren des
morgens, des middags en des avonds in de
lucht. Duizenden vergaten, dat het Zondag
was. Zij .bleven de gehele dag naast het ra
diotoestel of de telefoon om tot in alle de
tails op de hoogte te blijven van de zware
toestel of de telefoon om tot in alle details
op de hoogte te blijven van de zware strijd,
die duizenden en duizenden in Nederland
tegen het water vochten. Om zeven uur "les
avond waren de kerken van alle gezindten
vol, omdat speciale diensten werden genou-
den. Het Antilliaanse volk verenigde zich in
één vrome bede om hulp voor het moeder
land.
Practische geesten zaten inmiddels niet.
stil nog dezelfde avond werd ten huize van
kapitein-adjudant R. v. d. Beek door ver
tegenwoordigers van handel, nijverheid,
overheid, kerken en verenigingsleven het
comité „fonds overstromingsramp Neder
land 1953" opgericht en de volgende dag,
Maandag, kwam het comité volledig in actie.
Hoe offervaardig de antillianen zijn, moge
blijken uit enkele zo maar willekeurig geko
zen voorbeelden. Het personeel van de olie
gemeenschap. dat zijn dus de Curacaose Pe
troleum Industrie Maatschappij en de Cu-
racnosche Scheepvaart Maatschappij, toonde
zich in groten getale bereid om 1 procent
van het jaarsalaris af te staan twaalf
procent van het maandsalaris over Februari
dus- De leden van de bond van overheids
personeel bepaalden een bedrag, dat zij ge
durende zes maanden iedere maand van bun
salaris beschikbaar wilden stellen. Een „la-
kenactie werd een groot succes.
Prins Bernhard hielp
bij redden van mensen
Na een bespreking met de burgemeester
van Middelharnis en e'en onderhoud met
enkele getroffenen maakte Prins Bernhard
gistermiddag een vlucht per helicopter naar
het ondergelopen land. Daar was hij onder
meer behulpzaam, zo meldt het A.N.P., bij
het ophalen van enkele geïsoleerde perso
nen uit Nieuwe Tonge.
Over een week uitmaling
van Alblassenvaard
In de Ringdijk van de Albiasserwaard
zijn vele gaten. Dat bij Sliedrecht is gedicht.
Het gat bij Papendreeht zal waarschijnlijk
deze week worden gesloten. Men kan dan
onmiddellijk met de uitmaling beginnen.
Dit is van zeer groot belang voor de Al
biasserwaard en ook voor de spoorlijn Rot
terdamDordrecht—Gorinchem.
Deze laatste zal dan het thans zware tra
ject RotterdamGouoda—Utrecht kunnen
ontlasten, zolang de verbinding Rotterdam-
Moerdijk nog onbruikbaar is, aldus heeft
ir Maris medegedeeld.
Dirksland „bruggenhoofd"
bij Jandherovering
Voor dc directeur-generaal van de Rijks
waterstaat vormt hel herstel van de water
kering van Goeree en Overflakkee, na dat
van Schouwen-Duiveland het moeilijkste
probleem .Men is reeds bezig met het dich
ten van het gat in de dijk aan het West-
einde, nabij Ouddorp.
Er zijn vele en grote gaten in de dijken
van dit eiland geslagen. Voor dat herstel
wordt een drietal aannemer? ingeschakeld.
Bij Dirksland bevindt zich op dit eiland
een droog gedeelte. Dit en de droge duin
top zal men kunnen gebruiken als een soort
bruggenhoofd, om he eiland te heroveren.
De aannemers kunnen van daaruit met hun
machines en materialen opereren
PRINSES WILHELMINA
SCHENKT 25.000
Prinses Wilhelmina heeft aan het Natio
naal Rampenfonds een gift van 25 000 ge
schonken voor de getroffenen in de getet
terde gebieden.