Nare dagen Met een „vliegende vrachtauto'' naar Zeeland Overal wordt de K.L.M. overstelpt met goederen voor de getroffenen Bij Wissekerke werden zandzakken gedropt Na tienmaal cirkelen was de lading los Hulp komt van heinde en verre Kapitein van „Faustus" heeft volkomen fout genavigeerd Tweede blad - pagina 2 DE BREDASCHE COURANT VRIJDAG 6 FEBRUARI 1952 (Van een onzer speciale verslaggevers) Eerste luitenant Gentry, uit Oakland-City, in Californië, kijkt bedenkelijk, even voordat hij met zijn Fairchild in de wandeling „flying boxcar" „vlie gende vrachtauto" genaamd, wil opstijgen van het vliegveld Valkenburg. Wat zit daar in?, zo vraagt hij, als de motoren brullend aanslaan. Zakken, schreeuwt iemand, die buiten staat. Dan taxied de zware, ietwat logge C-119 naar de startbaan voor een vlucht naar Wissekerke, waar 20.000 zandzakken gedropt zullen worden, bestemd voor Colïjnsplaat. Naast luitenant Gentry zit luitenant Howard, ook van de US Airforce. Hij is afkomstig uit Oklahoma. Het zijn twee laconieke vliegers, deze Amerikapen. die sinds Maandagmorgen vrijwel aan één stuk door vluchten hebben gemaakt bo ven het rampgebied. Of ze nu wel eten of slapen op tijd, of niet, dat kan hun allemaal niet schelen. Hoofdzaak is voor hen, dat er zoveel mogelijk geholpen wordt. Merkteken op een weiland Op het signaal van de verkeerstoren schiet de ..vliegende vrachtauto" los. Naast de Amerikaanse vliegers zit de adelborst j lste klasse Overmeire, uit Amsterdam, van de marine-vliegdienst. Hij is als medenavi gator aan de bemanning van dit toestel toe gewezen. Als het voor mij el moeilijk is de weg te vinden, zo zegt hij. dan is dat zeker het geval voor de Amerikanen, die hier heg noch steg weten. Het navigeren met vliegtuigen boven het rampgebied valt helemaal niet mee. Wegen, dijken, spoorbanen zijn onder water ver dwenen en kunnen dus niet meer als oriën- teringspunten dienst doen. We hebben nu Zierikzee als herken ningspunt, zegt de adelborst, en vandaar ko men wij wel verder. Wissekerke heeft vanochtend dringend om veel zandzakken gevraagd, bestemd voor Colijnsplaat. Eerst was men van plan op de bedreigde plaats zelf te droppen, doch dat bleek niet mogelijk. Op een droog wei land te Wissekerke, zo is zo net nog tele fonisch doorgekomen, heeft de bevolking eenvoudige merktekens aangebracht op de plaats, waar de zandzakken uit de „vliegen de vrachtauto" gegooid moeten worden. Naar de droppingplaats Luitenant Gentry zet koers naar de kust. Eenmaal hier, vliegen wij langs Schevenin- gen. Kijkduin en Hoek van Holland. De „vliegende vrachtauto" vliegt op 500 voet hoogte, met een snelheid van ongeveer 200 knopen per uur. Na tien minuten zijn we al bij Rozenburg, waarvan de kop droog is. Een ogenblikje later volgt Goeree. Zo ver als het oog reikt is er één water vlakte. Vele vluchten hebben deze wakkere Amerikanen al gemaakt boven de over stroomde gebieden, maar telkens als zij er weer boven zijn, worden zij opnieuw ge grepen. De kop van Schouwen glijdt dan onder ons door. Overal hetzelfde beeld van ellende: huizen tot aan het dak in het water, koeien opeengehoopt op droge plekjes land. Een beeld van troosteloze triestheid. Adelborst Overmeire loodst de Amerika nen netjes recht op Zierikzee aan, Laag glijdt het zware vrachtvliegtuig over dit zo zwaar getroffen stadje. Wat samengehoopte mensen kijken omhoog. Zou uit dit toestel wat voor hen komen? Maar neen, het vliegt door, met daverende motoren. Klaar voor actie Achter in het laadgedeelte zijn vijf Ame rikaanse soldaten op hun hoede. Zij weten, dat ais zo meteen de bel gaat, zij zich schrap moeten zetten om de zandzakken er uit te wordt geopend en de wind giert door het vliegtuig. Het is een gure, koude wind. Om te voorkomen, dat de mannen door de zui ging naar buiten worden gesleurd, hebben zij zich met gTote banden aan de wand van het toestel vastgebonden. Ook langs de ge hele achteropening, tussen de beide mach tige staarten van het toestel in, is een touw gespannen, ter voorkoming van ongelukken. Vier Amerikanen 6tapelen de lege zakken netjes op in de opening, „Klaar voor actie!" roepen ze. Ondertussen heeft de piloot vlak bij Wis sekerke, op 150 voet hoogte vliegend, het weiland gevonden. Een paar witte strepen duiden aan, dat hier de plaats van de „drop ping" is. Een doordringende bel rinkelt en wordt door het geraas van de motoren heen gehoord. Even nog vliegt het toestel door en dan gaat de eerste zending van de 7 ton zand zakken naar beneden. Gespannen kijkt iedereen toe. of de lading inderdaad op de juiste plaats komt. Enige seconden later we ten we, dat de eerste „dropping" ten dele naast het doel terechtkwam. De „vliegende vrachtauto" keert terug. In Wissekerke zelf staan op de straten de mensen samenge- groept naar omhoog te kijken. Zij zwaaien met zakdoeken en witte lappen. Twee Nederlandse militairen hebben op het weiland post gevat en geven met vlag gen signalen naar ons. Maar we weten al, dat we nu goed zijn, en dat de tweede drop ping beter zal zijn. Inderdaad is de tweede lading zandzakken precies op de aangeduide plaats terechtge komen. Drie kwartier, met in totaal tien rondvluchten, zijn nodig, om de 20.000 zand zakken uit het toestel te krijgen. Terug voor niemce lading Iedereen in het toestel, behalve de piloot en de navigator, hijgt van de inspannende arbeid, om telkenmale tussen 2 overvlieg- perioden in, de samengebundelde zakken op tijd voor de opening te krijgen. De bel, ten teken, dat er weer een lading overboord moet, kent geen pardon. Men heeft maar te zorgen, dat alles op tijd klaar is. En als alles er dan uit is, gaan de duimen omhoog en krijgt de piloot het teken, dat er terugge vlogen kan worden naar Valkenburg. Via Duiveland en Overflakkee bereiken wij Valkenburg. Het werk had twee ryir ge duurd. Nauwelijks zijn we geland, of een nieuwe vrachtwagen met zandzakken wordt voor de opening van het vliegveld gereden. Dan gaan we maar dadelijk, zegt lui tenant Gentry. Hij vertelt dan nog even, hoe hij Woens dagavond om 10 uur er nog op uit is gegaan met zijn jongens naar Scharrendijke, waar de toestand toen kritiek was. In de duister hebben we toen zandzak ken gedropt. En vanmorgen had je moeten zien hoe we enige tonnen hooi voor de uit gehongerde koeien neergooiden. Ze vlogen er op. af, als kinderen naar een zak suiker goed. Zo gaat het op Valkenburg: opstijgen, droppen, terug. Laden, en weer weg. Onvermoeid en onverpoosd, totdat het te ken zal komen, dat de eerste en meest drin gende nood gelenigd is. Herstel waterkering Schouwen Duiveland Zal vele maanden vergen Het herstel van de waterkering van Schouwen Duiveland wordt het moeilijkste van de problemen geacht, welke er thans dOGr de overstroming in Zeeland geschapen lijn. Misschien wel het moeilijkste van alle problemen bij het dichten van de dijkbreu ken en het gehele herstel van de waterke ring, zo deelde ir Maris, hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat, mee. De terugkeer van de bevolking naar het eiland zal eerst mogelijk zijn als de gehele waterkering is hersteld. Dat herstel zal van lange duur zijn en vele maanden vergen. De heer Maris zei. dat we gelukkig zullen zijn. als zulks voor het volgend winterseizoen het geval zal zijn. Gisteren zijn nog verkenningen boven Schouwen Duiveland uitgevoerd. Men kan daarvan op het ogenblik nog geen details geven. Kleinere gaten zijn reeds onder han den genomen. Er zijn echter vele zeer grote en moeilijke gaten, voor het dichten waar van de aannemers zullen worden ingescha keld. De Zonnemaire-polder is vandaag eveneens ingelopen, zodat gezegd kan wor den. dat negen tiende deel van dit eiland onder water staat. Het zal niet mogelijk zijn het werk in ge deelten uit te voeren. De waterkering van Schouwen Duiveland moet in één keer wor den hersteld. Eerst daarna kan men de be volking laten terugkomen. Tlto naar TurkUe. President Tito van Joego slavië zal een bezoek aan Turkije brengen als de omstandigheden licm zulks veroorloven, zo is te Belgrado meegedeeld. Toen bekend werd, dat de K.L.M. gratis vervoersruimte beschikbaar zou stellen over haar gehele luchtnet voor het vervoer van goederen naar ons land, bestemd voor de noodgebieden, werden de K.L.M.-vertegenwoordigers over de gehele wereld overstelpt met aanbiedingen om van deze gelegenheid gebruik te maken. In enkele steden, onder meer te New York, Curasao en Londen, schiet de vervoers capaciteit te kort om het aanbod te verwerken. Langs het gehele luchtnet van de K.L.M. heerst een enorme activiteit en vliegtuigen onder meer uit Curacao, Frank fort. Kopenhagen, Londen, Miami, New York, Milaan, Montreal, Rome,'Singapore, Stockholm, Wenen, Zurich en Paramaribo hebben alle beschikbare ruimte benut en brengen goederen voor de getroffen gebieden mee naar ons land. Prioriteit krijgen verlichtingsapparatuur, rubberboten, jute zandzakken, lakens en dekens. Het boek over de ramp Vijftigduizend exemplaren zal de eerste oplaag zijn van het boek „De Ramp", dat ten bate van het Nationaal Rampenfonds binnenkort verschijnt. Het boek zal 96 pagina's met weinig tekst, en ca 100 foto's bevatten. De bandomslag zal bestaan uit een grote foto. Deze omslag zal worden ge- plasliceerd door een fabriek te Rotterdam, die nu nog onder water staat. Voorts zal een in zeskleurendruk uitgevoerde kaart in het boek worden opgenomen, waarop alle offi ciële gegevens over de ramp worden weer gegeven. Reeds zijn uit het buitenland aan vragen ontvangen. Nota aan de Tweede Kamer over de watersnood De minister-president heeft aan de voor zitter der Tweede Kamer meegedeeld, dat hij voornemens is een nota met betrekking tot de watersnood aan de Kamer te doen toekomen. Deze nota zal Maandag. 9 Fe bruari a.s., aan de leden worden toegezon den. Nu de in de vergadering van Dinsdag, 3 Februari j.l.. toegezegde nadere medede lingen op deze wijze aan de Kamer zullen worden gedaan, zal de voorzitter in de vergadering van Dinsdag 10 Februari a.s.. voorstellen deze nota onmiddellijk na de bij de aanvang dier vergadering olaats hebende verkiezing aan de orde te stellen. Staat begint proces om de Faustus De Staat der Nederlanden zal dezer dagen de Panamese rederij dagvaarden, die eige nares is van de Faustus, die in de nacht van 6 op 7 November j.l. is vergaan. Deze rederij bezat behalve de Faustus een schip dat in Januari j.l. is verkocht. De Staat vordert nader vast te stellen schadevergoeding wegens het stuk varen van het Noorderhoofd en het wegwerken van het wrak. Verzending van zeepost Met de volgende schepen kan zeepost wor den verzonden. De data, waarop de corres pondentie uiterlijk ter post moet zijn be zorgd, staan, tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld: Indonesië: m-s. Talisse, 12 Februari: Nw. Guinea: m.s. Langkoeas, 12 Febr.; Ned. An tillen ro.s. Willemstad, 17 Febr.; Suriname: ».s. Cottica, 18 Febr.; Unie v. Zuid-Afrika en Z-W. Afrika: m.s. Oranjefontein. 10 Febr.; Canada: e s. Rijndam, 12 Febr.; Australië en Nw. Zeeland: m s. Fairsea. 12 Febr.; Argen tinië, Bolivia, Chili, Paraguay, Uruguay, Brazilië: m.s. Alhcna, 11 Februari. Peseta's, dollars en schillings De kleine Nederlandse gemeenschap in Lissabon heeft een bedrag bijeengebracht van 15.000. In Venezuela is een comité ge vormd door de Nederlandse gemeenschap. Men heeft reeds 3000 dollars overgemaakt op het Nationaal Rampenfonds. Uit Spanje komt het bericht, dat reeds. 100.000 peseta's in de kas van het Nationaal Rampenfonds zijn gestort, terwijl 10.000 direct kon wor den overgemaakt. De elfhonderd leden tel lende Nederlandse gemeenschap te Singa pore heeft als eerste bijdrage 50.000 Straits- dollar, d.i. 62.500 gulden, voor de Neder landse overstromingsslachtoffers bijeenge bracht. De president van Finland. Juho Paasikivi, heeft 50.000 (ongeveer 750) mark ter be schikking van de Nederlandse overstro mingsslachtoffers gesteld. Uit Saarbrücken is een trein met onge veer 700 ton kolen op weg, terwijl voorts zes vrachtauto's met kleding, schoeisel en levensmiddelen zijn vertrokken. De Saar- landse politie heeft een afdeling genie en twee veldkeukens gezonden, terwijl ook twee speciaal uitgeruste auto's van de brandweer alsmede een motorboot en een rubberboot onderweg zijn. Dc Oostenrijkse zaakgelastigde heeft aan het ministerie van Ruitenlandse Zaken mee gedeeld, dat onmiddellijke hulp in de vorm van dekens en matrassen zal worden toege zonden. De vereniging van banken in Oostenrijk schonk Donderdag 100.000 schilling. De bio scopen zullen hun ontvangsten van Dinsdag a.s. ter beschikking stellen. Ook de Joodse igemeenschap te Wenen schonk een belang rijk bedrag. De vereniging van katholieke jongeren, die millioenen leden telt, ver zocht haar leden, het loon van een uur te schenken. Het Oostenrijkse Rode Kruis werkt koortsachtig om een speciale trein gereed te maken voor vertrek. Vele dokters hebben zich aangemeld om met deze trein naar Nederland le reizen. Te Madrid blijven de gaven voor de Ne derlandse overstromingsslachtoffers bij de Nederlandse ambassade en op het kantoor van de K.L.M. binnenstromen. Te Barcelona hebben Nederlandse dames een comité voor hulpverlening gevormd. Het officiële dag blad der Spaanse falangisten, Arrib.A wijdde Donderdag een hoofdartikel, getileld „Draagt het lijden verenigd" aan de over stromingen in Nederland. Geen deviezengrens Voor de hulp aan Nederland heeft de Zuid-Afrikaanse regering opdracht gegeven, dat alle deviezenbepalingen komen te ver vallen. De Nederlands Hervormde Ge meente le Kaapstad heeft onmiddellijk een eerste bijdrage van vijf duizend gulden ge schonken. De grootste hulpverleningsco- mité's voor Nederland zijn in Kaapstad en Pretoria met man en macht aan het werk om gelden in te zamelen. De Zuid-Afri kaanse regering zal 50.000 pond sterling (ruim 500.000 gulden) storten voor de slacht offers in Nederland en Engeland. Premier Rene Mayer heeft via de radio het Franse volk opgewekt, met gulle hand te geven voor de hulpverlening. Per auto, vliegtuig en treilcr worden goede gaven naar Nederland gezonden. De Franse lucht vaartmaatschappij Air France helpt de K.L.M. gratis met het vervoer van de in Frankrijk bijeengebrachte voor Nederland bestemde goederen. Alleen al in Parijs ligt 25 ton. De waarnemend grootmeester van de souvereine orde van Malta te Rome stelde 5000 dollar beschikbaar. Uit Parma (Italië) is een colonne vrachtauto's met keuken en 160 bedden naar Nederland vertrokken. Het Zwitserse kettingfonds bereikte Don derdagavond anderhalf millioen Zwitserse francs. Het fonds wordt gevormd door tele- foonabonne's, die, een speciaal nummer draaien en vragen, hun bijdrage op hun maandelijkse telefoonrekening te plaatsen. De Zwitserse regering heeft 100.000 francs geschonken en vandaag zijn 8 wagens van het Zwitserse Rode Kruis met dekens en medicamenten aangekomen. (Advertentie) Verdrijf de periodieke pijnen s>en dat lome, lusteloze gevoel^ Ldirect en afdoend meteen paarj De evacuatie van Zierikzee is in volle gang. Behoedzaam helpen de redders een oud moedertje aan boord van het reddingsvaartuig. Vletten van Tak redden honderden van daken De blazer Meermin van Van den Tak's Bergingsbedrijf is gisteren uit Zeeland in Maassluis teruggekeerd. Het schip bracht goed nieuws mee. Met de vlet werden 200 mensen van de daken rond Dreisclior ge haald en in veiligheid gebracht. De Walrus redde er Maandag reeds 130. Hoeveel c daarna nog zijn gered is momentcel niet bekend. Tezamen hebben dc vletten van A den Tak naar schatting wel 600 mensen ge red. De bemanning van dc Meermin was uitge put. Dag en nacht zijn zij met dc vlet in de overstroomde polders aan het redden ge weest. Dc meeste mensen werden van de daken gehaald. Op het ogenblik zijn de bla zers Walrus. Bruinvis, Schollevaar en Otter nog bij Schouwen aan het redden. RAAD VOOR DA SCHEEPVAART (Van een onzer redacteuren.) Terwijl Nederland leeft in de werkelijkheid van watersnood heeft de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam de herinnering aan een andere stormramp opgeroepen: het vergaan van de Panamese „Faustus" voor de Nieuwe Waterweg in de nacht van 5 op 6 November. Voor het begin van de zitting heeft president, prof. Offerhaus, uitdrukking gegeven aan de deernis waarmede de Raad, die zozeer het water als vriend en vijand kent, vervuld is voor de slachtoffers van de huidige nood en toen her leefde voor de geest uit de getuigenissen van de beide zeeloodsen Bos en Den Hartog die in deze nacht aan boord waren van dc beide loods boten „Procyon" en de „Rigel" en uit die van de lichtwachter Ackerman, die dienst had op de seinpost bij De Hock en van dc zeeloods Smit, die in de ochtend van de 6de November als eerste man aan boord kwam van dc verongelukte „Faustus", het gebeuren in die stormnacht. Relaas van zeeloodsen De „Faustus" van het Westen komende, naderde de „Procyon" op het ogenblik, dat de loodsdienst gestaakt werd. De „Faustus" koerste toen naar het Noordoosten, dwars voorbij de Waterweg en kwam bij de „Rigel" toen ook deze het beloodsen had stopgezet. De stuurman-zeeloods aan boord van de „Procyon" had de hondenwacht; het schip lag een kleine 4 mijl buitengaats, de tweede loodsboot lag ruim 4 mijl noordelijker. Om ongeveer 3 uur zag de loods van de „Procyon" de „Faustus" tenminste de twee toplichten van een schip; de „Procyon" had een Frans en een Duits schip beloodst, een Engelsman ging langs zonder loods en voer op eigen gelegenheid naar binnen. Om 5 minuten over half 4 heeft men de loodslichten gedoofd en het beloodsen op gegeven; dit werd aan de kust en per tele foon aan de „Rigel" medegedeeld. Het schip dat men voor de „Fautus" aanzag, heeft niet bij de „Procyon" stilge legen maar het voer, tussen „Procyon" en kust door naar het noordoosten, zodat men de indruk kreeg, dat het met voor Rotter dam bestemd was. De zeeloods heeft buiten bakboord van de „Faustus" geen licht bij de loodstrap gezien en evenmin andere seinen om een loods. De „Faustus" ging op ongeveer een halve mijl voorbij en hef laatste wat men zag was het heklicht van het naar het noorden stomende schip. Om kwart over drie was de „Rigel" bezig met pogingen om een Duitse sleepboot die met een lichter in de buurt was te belood sen. De „Rigel" lag toen 4V» mijl benoorden de noorderpier en 2'/» mijl uit de kust. Het beloodsen van de Duitse sleepboot die later zee koos en de volgende ochtend veilig binnenkwam was niet mogelijk ge weest en om ongeveer 4 uur staakte ook de „Rigel" het beloodsen. Van schepen die in de buurt van de „Rigel" waren heeft men geen enkel sein om een loods gezien. De lichtwachter van de seinpost heeft reeds om ongeveer 2 uur eenjischip uit het westen zien aankomen. Toen de „Procyon" het beloodsen staakte, was dit schip de „Faustus" nog niet voorbij de noorder pier. In de buurt van de „Rigel" heeft de „Faustus" toen een rondtorn gemaakt en is in zuidoostelijke richting op de kust af teruggevaren. Om ongeveer 4.20 uur zag men van de seinpost dat het schip zo de Waterweg niet zou kunnen bereiken en in gevaar dreigde Le komen en 7 minuten lang heeft men met de lamp het sein U gegeven maar de „Faus tus" ging door in dezelfde koers. Om 4.3' uur zag de lichtwachter een grote zee over de brug van het schip gaan, waaruit hij opmaakte, dat het schip vast zat. Dat was op ongeveer 300 m. benoorden de noorder pier. Zeeloods Smit was in de ochtend van de 6de November om kwart over 9 met de reddingboot naar de Faustus gegaan en had aan boord de kapitein gesproken. De loods r -» de toestand toen zeer ernstig in; het schip lag voor 2 ankers met de kop naar de noorderpier. De luiken 1 3 en 5 waren geopend. De Inspecteur-Generaal voor de Scheep vaart, de heer C. Moolenburgh heeft na hei getuigenverhoor een recapitulatie gegeven van hetgeen er in deze stormnacht van de „Faustus" gebeurd is. Tegenover de ver klaring van de kapitein van de „Faustus" dat hij aangezien zijn olie door zeewater onbruikbaar was geworden, wel in Rotter dam moest binnenvallen merkte de inspec teur op. dat dit schip bij de laatste ver bouwing van aftapkranen was voorzien, zo dat men het zeewater gemakkelijk had kunnen aflaten. Opgevallen is, dat de sein post reeds een kwartier voor de ramp de loodsdienst en de wal heeft gewaarscnuwd dat er een schipbreuk zou komen. Het reddingwezen dat binnen een half uur ter plaatse was verdient alle lof. De kapitein van de „Faustus", aldus de inspecteur, heeft volkomen fout genavigeerd. Toen het schip vastzat en op het strand heukte, heeft hjj er niet eens aan gedacht het schip te verzwaren door water in de dubbele bodem te laten. Toen kapitein en bemanning van het schip gehaald werden heeft verder niemand aan gedacht de scheepspapieren mee te nemen. Het is wel tragisch dat zulke personen belast worden met het bevel over zeesche pen en zodoende een gevaar vormen voor dc scheepvaart. Deze zelfde kapitein kan in de toekomst nog eens op eigen gelegenheid proberen i Rotterdam binnen te lopen, met wellicht dezelfde gevolgen. De Raad zal later uitspraak doen. De Drie Gebroeders is op Renesse ge weest en heeft daar de burgemeester ge sproken betreffende de dijkdoorbraak te Renesse. Er is daar niets aan de hand en volgens de burgemeester van Renesse moet dat bericht op een misverstand berusten. Volgens de Maybe was dit bericht over e doorbraak afkomstig van politiepost Vlaar- dingen. „Ik durf niet" waren de enige woorden, die dit angstige knaapje sprak, toen hij over de loopplank moest om veilig aan de wal in Dordrecht te komen. Vastgehouden door zijn redders liep hij aarzelend naar de veiligheid van de vaste wal. In de Antillen is al ruim 1 millioen bijeen In dc Nederlandse Antillen was tot gis termiddag al meer dan een millioen gulden (Nederlandse courant) bijeengebracht, onder de leuzen „Gooi geld in dat water" en „Ne derland is overstroomd door water, laat ons het overstromen voorkomen met giften". De indruk, welke de berichten hier Heb ben gemaakt is kortweg verpletterend ge weest. Zondagmorgen om negen uur hoor den de Antillen voor het eerst, dat in som mige streken van Nederland de noodtoe stand was afgeroepen. Op dat uur kwam namelijijk de Curom. de Curagaose Radio Omroep in de lucht. Van dat tijdstip tot diep in de nacht is zender niet gesloten geweest, in tegenstelling tot normaal, want op Zon dag is de Curom slechts enkele uren des morgens, des middags en des avonds in de lucht. Duizenden vergaten, dat het Zondag was. Zij .bleven de gehele dag naast het ra diotoestel of de telefoon om tot in alle de tails op de hoogte te blijven van de zware toestel of de telefoon om tot in alle details op de hoogte te blijven van de zware strijd, die duizenden en duizenden in Nederland tegen het water vochten. Om zeven uur "les avond waren de kerken van alle gezindten vol, omdat speciale diensten werden genou- den. Het Antilliaanse volk verenigde zich in één vrome bede om hulp voor het moeder land. Practische geesten zaten inmiddels niet. stil nog dezelfde avond werd ten huize van kapitein-adjudant R. v. d. Beek door ver tegenwoordigers van handel, nijverheid, overheid, kerken en verenigingsleven het comité „fonds overstromingsramp Neder land 1953" opgericht en de volgende dag, Maandag, kwam het comité volledig in actie. Hoe offervaardig de antillianen zijn, moge blijken uit enkele zo maar willekeurig geko zen voorbeelden. Het personeel van de olie gemeenschap. dat zijn dus de Curacaose Pe troleum Industrie Maatschappij en de Cu- racnosche Scheepvaart Maatschappij, toonde zich in groten getale bereid om 1 procent van het jaarsalaris af te staan twaalf procent van het maandsalaris over Februari dus- De leden van de bond van overheids personeel bepaalden een bedrag, dat zij ge durende zes maanden iedere maand van bun salaris beschikbaar wilden stellen. Een „la- kenactie werd een groot succes. Prins Bernhard hielp bij redden van mensen Na een bespreking met de burgemeester van Middelharnis en e'en onderhoud met enkele getroffenen maakte Prins Bernhard gistermiddag een vlucht per helicopter naar het ondergelopen land. Daar was hij onder meer behulpzaam, zo meldt het A.N.P., bij het ophalen van enkele geïsoleerde perso nen uit Nieuwe Tonge. Over een week uitmaling van Alblassenvaard In de Ringdijk van de Albiasserwaard zijn vele gaten. Dat bij Sliedrecht is gedicht. Het gat bij Papendreeht zal waarschijnlijk deze week worden gesloten. Men kan dan onmiddellijk met de uitmaling beginnen. Dit is van zeer groot belang voor de Al biasserwaard en ook voor de spoorlijn Rot terdamDordrecht—Gorinchem. Deze laatste zal dan het thans zware tra ject RotterdamGouoda—Utrecht kunnen ontlasten, zolang de verbinding Rotterdam- Moerdijk nog onbruikbaar is, aldus heeft ir Maris medegedeeld. Dirksland „bruggenhoofd" bij Jandherovering Voor dc directeur-generaal van de Rijks waterstaat vormt hel herstel van de water kering van Goeree en Overflakkee, na dat van Schouwen-Duiveland het moeilijkste probleem .Men is reeds bezig met het dich ten van het gat in de dijk aan het West- einde, nabij Ouddorp. Er zijn vele en grote gaten in de dijken van dit eiland geslagen. Voor dat herstel wordt een drietal aannemer? ingeschakeld. Bij Dirksland bevindt zich op dit eiland een droog gedeelte. Dit en de droge duin top zal men kunnen gebruiken als een soort bruggenhoofd, om he eiland te heroveren. De aannemers kunnen van daaruit met hun machines en materialen opereren PRINSES WILHELMINA SCHENKT 25.000 Prinses Wilhelmina heeft aan het Natio naal Rampenfonds een gift van 25 000 ge schonken voor de getroffenen in de getet terde gebieden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3