ALGEMEEN HANDEESBLAD Herstelwerkzaamheden worden nu met kracht ter hand genomen f REDDING EN EVACUATIE TEN EINDE Als de weersomstandigheden niet tegenwerkenzullen de zwaarst getroffen eilanden voor de winter droog zijn Over een maand is verkeersweg naar het Zuiden hersteld 1355 Slachtoffers Gratis brillen voor getroffenen PRINS BERNHARD DIEP ONDER DE INDRUK Werkelijkheid veel erger dan men zich kan voorstellen Herhalingsoefeningen van eerste helft van Maart afgelast Wrak Klipfontein gevonden griicurpe 7\tnztcrbamzcfye gourattt VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 Dagblad - N.Z. Voorburgwal 234-240 Telefoon 39811 Interlocaal R 0423 Amsterdam-C. 7,50 p. kwartaal; 58 cent per week Giro Gem.A'dam H 1900 Postg.35858 Hoofdredacteur: mr H. M. PLANTEN Geen uitstapjes naar het noodgebied Van officiële zijde bereikt ons het verzoek, gericht tot automobi listen, om tijdens de weekeinden geen „sightseeing"-tochten te maken, doch de wegen vrij te laten voor de transporten in verband met de watersnood. Het totaal aantal genoteerde slacht offers bedraagt thans 1355. Na Donderdagmiddag 1 uur kwa men uit de volgende plaatsen meldin gen van slachtoffers binnen: Hal steren 2, Tiengemeten 2, Middelhar- nis 16, Nieuwe Tonge 12. OMROEPVERENIGINGEN ZENDEN WEER ZELFSTANDIG UIT De omroepverenigingen KRO, NCRV en VARA, die gedurende de rampdagen coördinerend hebben samengewerkt bij het doorgeven van berichten hebben nu van heden 12 uur af de normale wijze van uitzenden hervat. Alleen bij reportages en bij de door gifte van berichten van de berichten dienst werkt men nog gezamenlijk. Voor Zondag, de dag van gebed en bezinning, is een speciaal programma samengesteld, dat wij morgen hopen te publiceren. NU practisch de redding van bewoners, die in moeilijk te be reiken gedeelten van het noodgebied in gevaar verkeerden, ten einde is en de evacuatie van ongeveer 50.000 mensen naar veiliger oorden is voltooid, worden alle beschikbare krachten onder leiding van de Rijkswaterstaat en de onderscheidene Waterschappen en met medewerking van het Korps Pontonniers gezet op het herstel van de dijken en de verbindingen met het zuiden van het land. Het gaat er allereerst om de grote verkeersweg over de Moerdijk te herstellen. Daartoe zullen eerst aan beide zijden van de Moerdijk- brug de gaten in de dijk worden gedicht, daarna zullen de Spoor wegen een begin kunnen maken met het herstel van de spoorbaan die geheel onder het water ligt en zware schade heeft opgelopen. Verwacht wordt dat het dichten van deze gaten ongeveer twee weken in beslag zal nemen en dat het herstel aan de spoorbaan eveneens ongeveer twee weken zal vergen, uiteraard onder voorbehoud dat de weersomstandigheden zullen meewerken. Het herstel van de ver keersweg zal ongeveer een week vergen na het droogvallen van de polders er om heen. Met het herstel van de spoorweg op het smalle gedeelte van Zuid- Beveland, waarvan het stuk ten noorden van de spoorlijn blank staat, boopt men over twee weken een begin te kunnen maken. Over ongeveer een maand kan daar de schade volledig zijn hersteld en dan zal het spoor- en wegverkeer naar Middelburg en Vlissingen kunnen worden hervat. Wat het herstel van de eilanden in Zeeland en Zuid-Beveland betreft, daaromtrent heeft de directeur-generaal \an de Rijkswater staat ir A. G. Maris gisteren in een samenkomst met de journalisten medegedeeld, dat Schouwen en Duiveland, naar orde van grootte van de schade bovenaan de ranglijst staat. Het is de bedoeling de water kering van dit eiland niet in gedeelten maar in één keer te herstellen. „Laten wij ons gelukkig prijzen", aldus ir Maris, „als Schouwen en Duiveland vóór het aanstaande winterseizoen weer droogt ligt." (Van een onzer verslaggevers) ïR MARIS deelde voorts mede, dal. in 1 ''du ve.-'elQi.^ di,k van het Land van Altena tussen Keizersveer cn Hank één groot en zeven kleine gaten zijn geslagen, welke alle bijna ge dicht zjjn door personeel van de Rijks waterstaat, het Waterschap en met medewerking van de pontonniers. Tus sen Hank en Nieuwendijk is nu een voor lopige waterkering tot stand gebracht. Bij Kille is een gat van 70 meter lang en vier meter diep. Aan het dichten hier van is men intensief bezig. Het herstel van de dijken van het Eiland van Dordt hoopt men over on- feveer twee weken voltooid te hebben. \j Willemstad zijn ongeveer tien gaten In de dijk ontstaan, doch gedetailleerde gegevens over de schade ontbreken nog. De gemeente Willemstad heeft bereids een aannemer in de arm genomen, die zo spoedig mogelijk met het herstel van de dijk zal beginnen. Nog geen aannemers in Zeeland IN Zeeland zijn nog geen grote aan nemers aan het werk gegaan. De polders van Walcheren hebben geen grote schade geleden. Een gat In de Westkappelse zeedijk ls voorlopig gedicht en de polders rondom dit gat, die waren ondergelopen, worden leeggepompt om verziltlng te voorkomen. De schade in Vlissingen is reeds voor een belangrijk deel hersteld. De doorbraak ten zuid-westen van Ril land de dijk is hier op vele plaatsen doorgebroken zal herstel op korte ter mijn niet mogelijk maken. Een juist over- DUCKS bewijzen goede diensten; deze brengt vluchtelingen uit Zuid-Beve land naar het vasteland en trekt nog een geioone vrachtauto met évacué's voort. zicht van de situatie ter plaatse had men nog niet. maar gisteren zijn een verkennlngsflopg een aann-jpier tie 'schade gaan ~~ón nei/.en. i'enelnac moei lijkheden, die kunnen ontstaan Indien het herstel van de ernstig beschadigde sluizen In Hansweert van langdurige aard zou blijken te zijn, te voorkomen, ts opdracht gegeven de werkzaamheden aan de sluizen in Vlissingen en Veere met grote voortvarendheid uit te voe ren, zodat het Kanaal door Walcheren zo spoedig mogelijk voor doorvaart ge schikt wordt. In de dijk van de polder tussen de Braakman en Tcrneuzen is een groot gat ontstaan. Herstel hiervan is reeds ter hand genomen en zal binnen afzien bare t\jd kunnen worden voltooid. Ove rigens valt de schade ln Zeeuwsch Vlaanderen erg mee. Van de 3300 hectare ondergelopen land zijn er reeds 2500 wederom afgesloten en kan met lozen worden begonnen. Ten dele is het land reeds drooggelegd. In Noord-Beveland schijnt de situatie niet zo somber te zijn als gevreesd werd, evenals op Zuld-Beveland in de omse- ving van Oud Sabbinge. Ir Maris ver trouwt, dat ook deze geïnundeerde ge bieden spoedig weer zullen zijn droog gelegd. Op Tholen en Sint Phllipsland ls de situatie zeer ernstig. De dijken zijn hier grotendeels weggeslagen en nauwkeu rige gegevens ontbreken nog. Zodra deze gegevens bekend zijn, zal met het grote werk een aanvang worden gemaakt. Nummer één op schadelijst CCHOUWEN EN DUIVELAND staan, naar orde van grootte van de schade, boven aan de ranglijst. Ook over de schade hier ontbreken gedetailleerde gegevens. Het water stroomt door honderden grote en kleine gaten in de dijken. Met uitzon dering van de westelijke duinrand is het eiland voor 9/10 overstroomd. Ook de polder Zonnemaire heeft het nl begeven. Zierikzee zal ook geheel worden geëvacueerd op ongeveer 500 man na, die het herstel van de kleine gaten in de dijken ter hand zullen nemen. Hoelang dit herstel zal duren, is niet bij benadering te zeggen. Ir Maris zeide: „Laten wij ons gelukkig prijzen als Schouwen en Duiveland vóór het aanstaande winterseizoen weer droog ligt." Het is de bedoeling de waterkering van Schouwen en Dui veland niet in gedeelten, maar in één keer te herstellen. In Zuid-Holland, met name op het vasteland is men begonnen met de bin nen water keringen te verzekeren, om verdere inundatie te voorkomen, In de dijken van de Alblasserwaard, de Hoek- sewaard en op VoornePutten zijn tal loze gaten'geslagen. De grootste gaten bij Sliedrecht zijn gedicht en die bij Papendreeht hoopt men deze week nog dicht te krijgen, waarna met de droog- maling zal worden begonnen. Hierdoor zal spoedig aan het herstel van de spoorweg naar Dordrecht kunnen wor den begonnen, zodat kot traject via Utrecht naar het Zuiden enigszins ont last zal kunnen worden. De gaten in de zeedijk van Putten zullen ook zo spoedig mogelijk worden gedicht. Op Goeree-Overflakkee is bij Dirks- land nog een droog gedeeltebehalve dan de duintoppen in het Westen. Dit gedeelte, zal als bruggehoofd worden gebruikt om de strijd, tegen het water te beginnen en het hele eiland weer te heroveren. Ook dit werk. zal geruime tijd in beslag nemen en het ziet er naar uit. dat hiervoor op dezelfde periode ge rekend kan worden als geldt voor Schouwen en Duiveland. Doordat men er in geslaagd is het gat. dat ontstond in Schielands hoge zeedijk tussen Rotterdam en Gouda spoedig 'te dichten, is voorkomen, dat een groot deel van de provincie Zuid-Holland onder water kwam te staan. Hetzelfde geldt voor het land aan de overzijde, waar een gat in de dijk ontstond ter hoogte van Ouderkerk aan de IJsscl. Hier is wel een polder ondergelopen, maar uitbrei- -.. .....rre'-'i. "v. ..c'tV. eilahd van Dordrecht betreft: de nieuwe Biesbosch-polder is weer droog, maar in het Zuiden van het eiland staat nog een gedeelte onder water (nl. het gedeelte bij de bruggen over het Hollandsch Diep. De gaten in de dijken van IJsselmonde moeilijkheden op te leveren. De gatn worden gesloten en schijnen geen grote op Rozenburg waren reeds dicht, maar te snel voorbiivarende schepen deden zo'n sterke golfslag ontstaan, dat enkele gaten weer openbraken. Daarom wordt aan alle schippers verzocht met. geringe snelheid te varen. De herstellingen zijn slechts voorlonig en zullen eerst later definitief worden. In de Hoeksewaard wil men het herstel op drie plaatsen aanvatten met groot materieel, nl. bij 's-Graven- deel, Numansdorp en in de Een- dragtspolder. Op Goeree is men bezig het gat bij Ouddorp te sluiten; het overige deel zal, zoals gezegd zeer veel tijd vergen, in verband met het grote aantal gaten. Met betrekking tot het eiland Tien- gemeten deelde de Directeur-Generaal mede. dat zodra nadere gegevens over de omvang van de schade bekend zijn, ook hier met herstel zal worden begon nen. Met de aannemers, die de herstel werkzaamheden zuilen uitvoeren, is een soort gentleman's agreement aangegaan, omdat de totale schade bij lange na niet te schatten valt. Bovendien komt daar dan nog de schade bij aan andere water staatswerken. wegen, huizen, boerderijen en opstallen. Op Texel is men begonnen met het herstel van de Eendrachtspolder. Over de schade aan de duinen langs de Noord zeekust zijn nog geen gegevens voor handen. Vaststaat, dat de duinen zeer geleden hebben. (Zie verder pa.g. 6, zesde kolom) Getroffenen die door de ramp hun bril hebben verloren kunnen, tot 15 Februari, bij de opticiens van de evacuatieplaats gratis een nieuwe bril aanschaffen tegen overlegging van een door het Rode Kruis of een andere bevoegde instantie afgegeven verklaring. De samenwerkende groothandel in optische artikelen stelt hiertoe briUeglazen en monturen gratis ter beschikking van de opticiens, die op hun beurt geen werklonen zullen berekenen. Alle opticiens bij wie zich getroffenen melden wor den door de Federatie van Neder landse Opticiens Organisaties ver zocht zich aan deze regeling te houden. Stoffelijk overschot van vermiste soldaat aangespoeld Het stoffelijk overschot van de sedert 1 Februari bij reddingswerk vermiste dpi. soldaat A. Zwarts uit Delft van het reg. Zware LUA Waalhaven, is gisteren in de omgeving van Klundert aange spoeld. Het stoffelijk overschot is over gebracht naar het gemeentelijk gasthuis te Zevenbergen. BRITTEN VRAGEN ADVIES De Britse autoriteiten hebben aan de Nederlandse experts advies gevraagd over de meest doeltreffende wijze van ontzilting van het overstroomde gebied in Engeland. Burgemeester van Middelharnis nog in leven De burgemeester van Middelharnis is in tegenspraak tot andere berichten bij de ramp niet om het leven ge komen. DE beloofde dagelijkse mededeling inzake de stand der inzameling voor het Nationaal Rampenfonds werd gisteren gedaan door prins Bernhard, die het voorzitterschap van het Fonds heeft aanvaard. Het opmerkelijke van zijn radiotoespraak was, dat zij de indruk maakte van geïmproviseerd te zijn; van uit het hoofd en vooral uit het hart te komen, nadat de Prins de gehele dag had besteed aan het bezoeken der getroffen gebieden. Zijn daar verkregen indrukken vatte de Prins kernachtig samen in de zin: „Ik moet u zeggen, dat de werkelijkheid veel erger is dan men zich van tevoren kon voorstellen." De Prins kon de heuglijke mededeling doen, dat tot Donderdagavond reeds 11.672.000 aan door het Nationaal Rampenfonds geschonken gelden kon worden geboekt. Natuurlijk was dat nog niet alles, want veel is reeds toegezegd, dat echter pas als ontvangsten wordt geregistreerd, wanneer deze toezeggingen zijn gerealiseerd. „Maar daarbij", zo merkte Prins Bernhard op, „moet men niet vergeten, dat 111 millioen. hoe respectabel dit bedrag ook mag zijn. nog slechts een klem onderdeel uitmaakt van hetgeen nodig zal zijn om alle gevolgen van deze nationale ramp het hoofd te bieden. Daarom blijft het Nationaal Rampen fonds op u rekenen." Over zijn vliegtocht vertelde de Prins, dat slechts een aanschouwing een goed denkbeeld kan geven van de catastrofe in haar ontstellende verwoesting. „Ik heb gisteren", zo rapporteerde Z.K.H-, ..twee uur lang over het gehele gebied ge vlogen; eerst op grote hoogte om een indruk op te doen van het geheel en daarna op geringe hoogte om de details beter te kunnen waarnemen. Vandaag ben ik de gehele dag op de verschillende eilanden geweest; met een klein vliegtuig, waar landen nog mee mogelijk was, zowel als met een hefschroef vliegtuigwaar geen gewone landing kon worden uitgevoerd. Ik ben diep onder de indruk gekomen van de ramp, maar evenzeer van de moed en het uithoudingsvermogen van red ders en slachtoffers. De redders vechten wat zij kunnen voor het behoud van wat nog te behouden is, op uitnemende wijze bijgestaan door de militairen van eigen en andere nationaliteiten: Engelsen, Amerikanen, Belgen en Fransen, Ook zag ik een groot Deens vliegtuig. Maar toch moet er nog meer hulp komen." PRINS BERNHARD deelde nog mede. dat aan het Nederlandsche Roode Kruis al dadelijk een millioen ter beschikking was gesteld voor de onmiddellijke leniging van de nood onder de bevolking. Een nationale inzamelingsdag wees de Prins af, omdat op verscheidene plaatsen reeds spontane collecten zijn ge organiseerd. Sommige gemeenten hebben al bekendgemaakt, dat zij zusterge- meenten uit de getroffen gebieden willen adopteren of dat reeds hebben gedaan. Hoezeer het bestuur van het Nationaal Rampenfonds dit als een bijzonder sym- f-athiek gebaar beschouwt, het moet er toch op wijzen, dat het wellicht aanbève- ing verdient, een dergelijke voogdij nog even uit te stellen tot het tijdstip, waarop beter kan zijn gebleken, voor welke gemeenten dit nuttig en nodig is. Verder maakte de Prins nog bekend, dat hij zich na zijn bezoek aan de zwaarst getroffen gebieden vandaag naar de Waddeneilanden zal begeven- J^E minister van Oorlog heeft bepaald, dat de herhalingsoefeningen worden afgelast voor die oorlogsonderdelen van de Koninklijke Landmacht die in de eerste helft van de maand Maart 1953 onder de wapenen dienen te komen. Alle reserve-officieren, dienstplichtige onderofficieren en dienstplichtige korporaals en dienstplichtige soldaten van de Koninklijke Landmacht die een oproeping hebben ontvangen om op 16 Maart 1953 voor herhalingsoefe ningen onder de wapenen te komen, behoeven aan deze oproeping geen gevolg te geven. Met lange scheur in een der zijwanden Duikers van het Britse bergingsvaar tuig Twyford hebben het wrak van de Klipfontein, het onlangs by Mozambique gezonken Nederlandse vracht-passa giersschip van de Holland-Oost-Afrika- lijn. gevonden. Op de vernielde scheepshuid troffen zij stukken van een rif aan. Het schip ligt in ongeveer 45 m water; het heeft een lange scheur in de zijwand langs de kiellijn van vlak achter de boeg tot de midscheeps. EEN VLIEGTUIG w~êrpï zand zakken uit boven een gat in de dijk tussen St. Annaland en Stavenisse. PALEIS NOORDEINDE KLEDINGDEPOT H.M. de Koningin heeft aan het Roode Kruis dat gedeelte van het paleis Noordelnde afgestaan, dat nog te harer beschikking stond. Het gebouw doet thans dienst als klederendepot voor geëvacueerden. Renesse wordt voorlopig niet geëvacueerd De burgemeester en de evacuatie commissaris van Renesse achten eva cuatie van Renesse voorlopig onnodig. Daarom zal eerst het huisraad in vei ligheid worden gebracht. Indonesische copra-export 1952 Blijkens voorlopige cijfers van het copra- fonds bedroeg de copra-export van Indonesië in 1952 ca. 2S6.000 ton of ca. 24.000 ton per maand, hetgeerf iets minder is dan in 1951. Niet minder dan 99 van deze export ging naar West-Europa. De voornaamste afnemers waren West-Duitsland en Nederland met resp. 110.000 ton en 96.000 ton. HET WEER IN EUROPA Rapporten van heden 7 uur Station Oslo Stockh. Kopenh. Londen Brussel Parijs Bordeaux Nice Warschau Berlijn Frankfort München Zurich Wenen .v. bew. sneeuw bew. sneeuw regen geh. bew. onbew. WNW C W indst. NNW 6 WZW WNW 2 WZW W W W A. windrichting: B. windsnelheid meter p. sec.; C: max. "temp. gisteren; D. tempera tuur hedenochtend; E. neerslag afgel. 24 u. in mm. C Alle gegevens voor Amsterdam opgenomen op Schiphol.) WATERSTANDEN De waterstanden op de rivieren luidden vanochtend: Mannheim 247 0.0-1); Trier 215 (—0.13); Koblenz 253 (—0.10); Keulen 255 (—0.17); Ruhrort 498 0.1S)Lobith 1134 1—0.13): Nymegen 911 t0.10»Arn hem 902 (—0.10)Eefde 466 (—0.10)De venter 360 i0.09); Namen la piante 172 0.101Borgharen 4152 i0.21)Belfeld 1220 (—0.50); Grave 538 (—0.11); Vreeswijk 126 (-f 0.1S)Lith 1.90 0.44). IV eersverwachting VORST De Bilt verwacht tot Zaterdag avond: wisselende bewolking met enige sneeuwbuien. Zwakke tot ma tige noord-oostelijke wind. lichte tot matige vorst: (Opgemaakt te 10 u.) Temperatuur te Amsterdam, heden aan het IJ (kop Handelskade) 8.40 u„ 1.0 °C.. luchtdruk 1008.S millibaren of 776,7 mm., windrichting en -kracht 0.3. max. temp. gisteren 4.6. min. temp. 1.0. neerslag 4 0 mm. Zon morgen op S.ll. onder 17.39: maan morgeu op 2 29. onder 10.27. v-" Laatste kwartier morgen. 126e JAARGANG No. 41017 Waarn. directeur: mr H. M. PLANTEN

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1