Worden de zwaar getroffen de a.s. winter bedijkt Het Is moeilijk het oude te verlaten... land llAAv An n e niinf/iv l-%nAi-ih{- voor Algemeen beeld der vernietigingen Afsluiting zeegaten: beste beveiliging tegen rampen Herstel der dijken zal geruime tijd in beslag nemen Geïnundeerde eilanden nu opgeven? Nóóit! Honderden werken aan de zandzakkendijk langs het Voornse kanaal Werk gaat dag en nacht door Vele handen staan de evacué's bij 4 HET GOOI EN OMMELAND VAN VRIJDAG 6 FEBRUARI 1933 NÏeuwrkerk /kRÏMPËNÉR /WAARD y RoIteraarnT""""! Krimpen H Afsluiting v.d zeegafen in studie Mogelijke landaanwinning W ESTLAND AL8LASSER WAARD Giessendam" LAND VAN Al.TE NA oOussen 'OORNE 7T— Rockanje Sp"kpr"* PUTTEN 'uidlando BEIERLAND winemsi J/nrBFro~,^-^/l</7jV Numansdorg f J, af7 o O.Tonge ■>>-^nes^e Brouwershaven-/Tfl',1 DinWoord. _XSCHOUWEN - __^MÉkT Haamsfedeo DUIVELANO ^ps^HIUPSLAND É/l oBurgn>». pZierikzeeyB^g^ Q Steenbergen ^loerdiik jZevenbergen NOORDBRABAN' Rnosendaai L-rpi^nS"TnoL6ti Tholenol -Wissekeri 9oGoei Qlerseke. ZUID-BEVELAND n oKrumingen Rilland^urno/vrrj OAriiemuiden Hansweert O^Bb "^fi TEöffêrdSrrv WALCHEREN MiddelburgO 0 1 EOverfljf Breskens Terneuzen 'zeëum^laAngeren/WBI Overstroo" Ifa ^rrrrrx jlM^egebiede Galen in de dijk Gebledv.d overstroming Beierland^3 Dor Moerdiik+^vjW&al.v. O Breda I °Roosendaal °T"ilburg )Bo.zó5m Nederland L-Kio" Turnhout Middelburqo Knckketr Zeeuws :Blankenber( Coslenör^a /laanderen,, Jnlwerpen Nleuwpoort OVeurne O Lier B E L G I E Torhout Oendefmof (Speciale berichtgeving) TENGEVOLGE van de stormramp zijn 175.000 hectaren cultuurgrond door het water over spoeld. De Dienst van de Rijkswaterstaat is in samenwerking met de Provinciale Waterstaat en de waterschappen terstond aan het werk geslagen, om voorlopige herstellingen aan te brengen. Door dit snelle en doeltreffende ingrijpen zal het, zuiver technisch bezien, mogelijk blijken, op vele plaatsen de normale gang van zaken op betrekkelijk korte termijn te her stellen. De vooruitzichten zijn in dit opzicht niet on gunstig. Voor de zwaarst getroffen gebieden in de eerste plaats Schouwen Duiveland en in nau welijks mindere mate Goeree Overflakkee zal het herstel van de dijken, voor zover op grond van de tot dusverre gedane verkenningen aangenomen moet worden, geruime tijd in beslag nemen. Wij zullen gelukkig zijn, zo zeide de directeur-gene raal van de Rijkswaterstaat, ir A. G. Maris, gister namiddag, wanneer wij deze eilanden voor de volgende winter weer afdoend door dijken hebben beveiligd. De bevolking zal rekening moeten houden met een zeer langdurige evacuatie. In het verloop van zijn uiteen zettingen heeft ir Maris verklaard, dat het spoedige dichten van het gat in de Schielandse hoge zeedijk tussen Rotterdam en Gouda een ramp van onvoor stelbare omvang voor Zuid-Hglland heeft voorkomen. Ook het snelle en afdoende ingrijpen ter dichting van het gat in de dijk van de Krimpenerwaard heeft tot het afwenden van dit onheil zeer veel bijgedragen. In een sobere opsomming van de dijk breuken heeft ir Maris een beeld ge geven van de omvang van de ramp. Wij laten hier deze opsomming volgen, zon der commentaar; zij spreekt voor zich zelf en zy markeert het trieste verhaal, waarvan heel Nederland is vervuld. De Biesbosch Westelijk van het Land van Alte- n a tussen Keizer sveer en Hank zijn in de dyken één groot gat en 7 klei nere gaten geslagen. Door de Rijks- er Provinciale Waterstaat en de water schappen zijn deze dijken gedicht. Ook werden hier pontonniers ingezet. Ten noorden van Hank is een buï- tenkade gebroken en in de waterkering tussen Keizersveer en Nieu dijk is bij Kille een gat geslagen van 70 meter lengte bij 4 meter diepte. Met het dichten van dit gat is men bezig. In de omgeving van de Moerdijkbruggen Ter weerszijden van de M o e r d ij k- bruggen, in de royale polder zijn gaten geslagen; met het dichten waarvan terstond een begin is gemaakt. Verwacht wordt dat over enige weken men hoopt twee weken de waterkering provisorisch is hersteld. De verkeersweg zal dan weer in gebruik kunnen worden gen men. Over twee weken zal met het herstel van de spoorlijn worden begon nen. De voorbereidingen daartoe zijn reeds getroffen en verwacht wordt, dat twee weken later de spoorbaan weer bruikbaar zal zijn. Voor het herstel de verkeersweg wordt een week gere kend. De doorbraak op het Eiland van Dordt zal in dezelfde week kun nen zijn hersteld, zodat, naar mag wor den aangenomen, na twee weken zowel ten zuiden, als ten noorden van het Hol lands Diép normaler toestanden zullen terugkeren. Willemstad Ten westen van Willemstad zijn tien gaten in de dijk geslagen. De verken ningen zijn reeds aan de gang, maar de gemeente Willemstad heeft reéds een aannemer gecharterd, die spoedig met de uil voering der herstelwerkzaamheden zal beginnen. De prise d'eau bij Oostkapelle, die ondergelopen is en tengevolge waar van Middelburg zonder water zit, wordt leeggepompt. De gaten aan het Veergat tussen Veere Noord-Beveland zullen zeer binnenkort worden gedicht. De bescha diging is niet ernstig en kan over twee weken zijn hersteld. Daarna kan ook de verbinding over de Sloedam hersteld worden. Walcheren In Zeeland zijn nog geen grote werkzaamheden ter hand genomen. De beschadiging aan de Westkappelse zeedijk wordt provisorisch hersteld, ten einde gevrijwaard te zijn tegen nieuwe beschadigingen. De toestand ter plaatse is niet critiek. Zuid-Beveland De schade aan de sluis te Hans- weert kanaal door Zuid-Beveland is de volgende: er is water gekomen tussen midden- en oost-sluis, waardoor het buitenhoofd van de middensluis on derloop is geworden. De frontmuur van de oostsluis helt voorover. Met het oog op de mogelijkheid van moeilijkheden worden de werken aan de sluizen in Veere en Vlissingen in versneld tempo uitgevoerd, zodat dan in geval van nood het kanaal door Walcheren kan worden gebruikt. In O o s t Z u i d-B e v e 1 a n d worden de dijkvakken spoedig onderhanden ge nomen. om het weg- en spoorwegverkeer weer te herstellen. De gaten zijn zeer groot en waar er een getij-verschil van anderhalve meter is. zijn zowel verkeers weg als spoorbaan volkomen onbruik baar. De toestand bij Wolphaerts- d ij k is minder ernstig dan zich aanvan kelijk liet aanzien. Men meerit, dat hel werk hier door de Nederlandse Heide Maatschappij zal kunnen worden uitge voerd. De toestand op Noor d-B eve- land is inderdaad ook minder ernstig, dan de eerste berichten deden ver moeden. Zeeuws-Vlaanderen In de zeedijk van de Nieuw Neu- zenpolder tussen Terneuzen en de Braakman is een groot gat geslagen. Met de herstelwerkzaamheden is een begin gemaakt. Verkennningen in Zeeuws Vlaanderen hebben uitgewezen, dat de toestand daar min der gevaarlijk is, dan aanvankelijk werd aangenomen. De drempel van de zeedijk is bij eb droog en dat verhindert de uit- slibbing. Wanneer er echter nog een storm komt. zou de situatie gevaarlijk kunnen worden. Van de 3300 ha onder gelopen land, is nu 2500 ha van het bui tenwater afgesloten. St. Philipsland Tliolen De situatie van de dijken op Tho- len en St. Philipsland is ern stig. De toestand heeft men nog niet tot in details kunnen opnemen en over te treffen voorzieningen valt op dit ogen blik nog niets te zeggen. Hetzelfde geldt voor Tien Gemeten. De burgemeester van Tholen heeft stelwerkzaamheren zal voordoen, is of er voldoende materieel en voldoende vakbekwaam personeel zal zijn. Wat de basalt en de steen betreft, behoeft men, aldus ir Maris, geen grote zoi'g te heb ben. Een ander moeilijk punt is echter, of aan de vraag naar rijshout kan wor den voldaan. Er moet op worden gere kend. dat van de voorraad verloren is gegaan in het geïnundeerde gebied rond de Biesbosch. Of er vertraging zal optreden in de uitvoering van de Zui derzeewerken is op het ogenblik nog niet te zeggen. Een inventarisatie van wat er aan de men aangeraden een slaperdijk om de gebroken dijken moet gebeuren is uit """1 ^"^'de aard der zaak nog niet te geven. Bij een zo grote dijklengte is het niet mo gelijk in enkele dagen een volledig over zicht te krijgen. Daarbij komt dan nog, dat er onder water nog zoveel bescha digingen zullen zitten beschadigin gen aan wegen en kunstwerken dat men bij benadering niet kan zeggen, welke bedragen er met het herstel ge moeid zullen zyn Zo valt ook niet te zeggen, hoeveel mensen er voor de her stelwerkzaamheden nodig zijn, al is het niet ondenkbaar, dat er een tekort aan vakmensen zal komen. Alarmsysteem was goed Voor de vraag gesteld of het waarschuwingssysteem deugde, zei ir. Maris dat het waarschuwings systeem zeker niet heeft gefaald. Het gedecentraliseerde systeem van Waterstaat is de beste waarborg, dat er vlug en doeltreffend kan wor den ingegrepen. Door deze ramp is het vertrouwen in het systeem niet geschokt. Het K.N.M.I. heeft deze storm voorzien, maar kon niet be vroeden. dat bü deze windkracht de gevolgen zo catastrophaal zonden worden, terwijl by hoger wind kracht vroeger voorgekomen deze gevolgen uitbleven. Hier is sprake geweest van een noodlottige samenloop van omstandigheden, ter wijl bovendien het gehele nood- gebied orkaanfront was geworden en de volledige waterkracht tegen onze duinen en dijken werd opge stuwd. De waarschuwingen werden normaal gegeven en de dijkwach- ten waren op hun post. Maar de bebouwde kom te doen aanleggen. Dit werk is thans in uitvoering. Schouwen-Diiiveland De verkenningen op Schouwen hebben nog geen details opgeleverd, maar zeker is. dat hier het moeilijkste werk zal beginnen. In de rangorde van moeilijkheid staat Schouwen bovenaan. Niet slechts van Zeeland, maar van alle problemen, waarvoor de rijkswaterstaat zich bij het herstel van de dijken ziet geplaatst. Nu ook Zonnera ondergelopen, is negentiende van het eiland geïnundeerd. De bevolking zal wel met een langdurige evacuatie re kening moeten houden; haar terugkeer is afhankelijk van het tempo, waarin de dijken gedicht zullen worden, maar het is wel zeker, dat daarmede vele maan den gemoeid zullen zijn. Zuidhollandse eilanden en Zuid-Holland In de Hoeksewaard en in dc A 1 b 1 a s s er w a a r d zijn grote gedeel ten droog gebleven en de voorzienin gen zijn er nu op gericht, deze droo<_ te houden. Hetzelfde geldt ook voor het kleine gebied rondom Dirksland op G o e r e e Overflakkee. Het is als 't ware het bruggehoofd om het eiland weer te veroveren. Goeree een der zwaarst getroffen gebieden en ook hier heeft men nog maar voorlo pige verkenningen kunnen doen. Ook deze herstellingen zullen vele maanden in beslag nemen. Het dichten van Schielands Hoge Zeedijk en van de dijk van Krimpenerwaard mag een wonder worden genoemd. Dat men daarin zo spoedig is geslaagd, is een geluk geweest voor de provincie Z u Holland. Een grote ramp is er door voorkomen. De ringdijk om de A1- blasserwaard heeft verscheidene gaten gekregen. Daarvan is het gat bij Sliedrecht gedicht, terwij! het gat bij Papendrecht waarschijnlijk deze week gesloten zal worden. Daarna kan met het uitmalen worden begon nen. Dat is van belang voor de Al- blasserwaard, maar ook voor het herstel van de spoorwegverbinding naar G o r i n c h e m. ter ontlasting van het overbelaste traject RotterdamGouda, zolang Rotterdam—*3reda nog onbruik baar is. De herstelwerken op IJ s s e 1- monde zijn begonnen, het gat in de dijk op Rozenburg was dicht, maar overhaalgolven door voorbijvarende schepen, veroorzaakt, hebben weer. gat in de dijk geslagen. Met het grote gat in de Puttense Dijk bij Ou denhoorn is een begin gemaakt. Het is een groot werk. waarvoor zwaar materiaal wordt gebruikt. Ook in de Hoeksche Waard zal men zware materiaal inzetten voor de grote werken bij Numansdorp, 's-Gra- n d e e 1 en in de Eendrachts- Polder. De beschadigingen aan duinen zijn zeer aanzienlijk, maar een gedetailleerd overzicht heeft men er nog niet over. Aan het herstel Eendrachts polder op Texel is men begonnen. Zuiderzeegebied De beschadigngen aan de Zuider zeewerken zijn van plaatselijke aard. Men heeft de indruk, dat de ba salt en de gebetonneerde bloksteen zich beter heeft gehouden, dan de normaal gezette steen. De gereed gekomen dijk vakken van de Zuidelijke polder hebben vrijwel geen schade geleden. Aan de niet afgewerkte dekstukken en aan de asfaltkraagstukken werd schade toe gebracht. Is er materiaal genoeg? De grote vraag, welke zich bij de her- OVERZICHT V.D. RAMP IN NEDERL. EN BELOIE bevolking is aan deze waarschu wingen voor opdringend hoog wa ter gewend zij leeft op de ge tijden en het is dan ook niet onverklaarbaar, dat zy werd ver rast. Er is. aldus ir. Maris, geen re den om aan de waarde van het alarmsysteem te twijfelen. Ir. Ma- ris gaf verder als zijn opvattign te kennen, dat er van zuinigheid te grote zuinigheid in het onder houd der dijken bepaald geen spra ke is. Moeten de zeegaten Morden afgedamd? Moeten nu de zeegaten worden afge damd? Het is de vraag die onwillekeurig bo ven komt. Ir. Maris gaf het volgende antwoord: er zijn voor de afdamming twee factoren in 't spel: 1. het verkor ten van de kustlijn: 2. het vormen bin nen deze dijken van een zoetwater reservoir ten behoeve van de landbouw. Maar wat men nu wil, dat is bepaald niet kinderachtig. Het betekent dat ge lijktijdig de afdamming moet geschie den van de Oosterschelde, Grevelingen en Haringvliet, zeemonden met een diepte van 30 a 40 meter. Gelijktijdig is noodzakelijk, omdat anders ongewenste stromingen ontstaan. Het achterliggen- i de gebied is daarbij zeer groot en de j problemen, waarvoor men komt te staan, zijn omvattender dan welke in het verleden. De wenselijkheid van na dere bestudering is door deze ramp on getwijfeld meer naar voren gekomen. Maar, zo zeide ir. Maris, waarom gaat het? Het gaat in de eerste plaats om de waterkeringen. Wij, waterstaatmen sen, moeten er voor zorgen, dat men in Nederland met droge voeten kan leven en werken. Dat is primair. Dat moet het blijven. Nederland is niet van de kaart, zo besloot de directeur-generaal. Dat is een vermoeden in het buiten land, althans met betrekking tot ons productie-apparaat. Ons industrieel vermogen is onbeschadigd geble ven en wanneer wy het over onbe schadigd hebben welnu de ener gie van de mannen aan de water staat is ongebroken. Een der ge ïnundeerde gebieden opgeven? Zy hebben maar één antwoord: Nóóit! In Ziceden is men, direct nadat het bericht van de ramp in Nederland bekend werd, begonnen met een inzameling van kleding, dekens en andere goederen, waarnaar men meende, dat de behoefte het eerst zon uitgan. Dit is het eerste vliegtuig, dat met goederen, voedsel en medicijnen uit Zweden vertrok. Het is een DC S van de Zweedse luchtmacht, die werd bestuurd door een Zweedse piloot, die thans in dienst is bij de K.L.M., de heer Per Lindström. De kisten van het Rode Kruis bevatten rubberboten van de Ziveedse luchtstrijdkrachten voor de getroffen gebieden. Van^fverschillende kanten wordt de aandacht dringend gevestigd op de noodzakelijkheid om de zeegaten van Zeeland af te sluiten, om ons land te beveiligen legen rampen, zoals ons deze nu is overkomen. Reeds vóór de ramp heeft de minister opdracht gegeven om de mogelijkheden te bestuderen van de afsluiting ran de zeegaten ran Zeeland. Een afsluiting van de Haringvliet is reeds in de aan de gang zijnde studie betrokken. Dit blijkt uit de memorie van antwoord. De afsluiting van de zeega- is ook daarom een noodzakelijkheid omdat de zee aldaar veel gevaarlijker is. dan in het Noorden van ons land, dat altijd nog beschermd wordt door de eilanden. Het verschil in getij in het Zuiden is veel groter dan in het Noor den. Door deze grote verschillen in eb en vloed is Zeeland zo bijzonder zicaar getroffen. Een afsluiting van de zeega ten is dus dringend gewenst. Zoals ir. Van Veen, van de Rijkswaterstaat, op merkte „alles moet dicht". Om een her haling van een dergelijke ramp te voor komen zal Zeeland dus een gesloten kustlijn moeten verkrijgen. Deze afslui ting brengt echter verregaande conse quenties met zich, zodat zeer uitvoerige studies nodig zijn. Zo is men in Delft reeds verscheidene jaren bezig met stu dies over de afsluiting. Vast staat, dat wil men een dergelijke ramp voorkomen, dan moet de gehele kust, behalve de Nieuwe Waterweg en de Wester Schel de afsluiten. Nieuwe breuk zou isolement van Hellevoetsluis betekenen Onder de felle stralenbundels van c zoeklichten van het Britse leger en het Nederlandse Roode Kruis en onder ha gel- en sneeuwbuien, die worden afge wisseld met striemende slagregens, wordt thans met man en macht aan de ver heviging van de ruim zeven kilometer lange zandzakkendijk langs het Voornse kanaal gewerkt. Ruim 300 militairen van Evacuatie werkt op volle toeren Als je 77 bent geworden heb je het gevoel, dat er iets kapot gaat als je vertrekt (Van onze speciale verslaggever) ZEVEN-EN-ZEVENTIG JAAR heeft Jannes de Jonge, die zijn vrienden niet anders dan als „de kleine" kennen, onder de rook van Zierikzee in de polder gewoond. Hij is er geboren, heeft er zijn eerste klompen gekregen, ging er naar school al duurde dat niet al te lang en werkte er een mensenleeftijd lang op het land. Hij groeide er op en hij werd er weer krom. En nu hij er bezig was zijn oude dag te slijten en dagelijks zijn grijze haren nog vrolijk onder de pet uit liet hangen tijdens de wandeling, is hij plotseling verdreven. Verdreven door het water, dat in een angstige, donkere nacht over het land is komen aanstormen alsof er geen dijk meer bestond. Dat heeft hem de schrik in de oude benen doen slaan en is er de directe aanleiding van geweest dat hij nu met vele anderen uit zijn omgeving, met Jane van der Sleek, waar hij nog mee naar de kerk liep vroeger, maar die nu gedragen moet worden, met de oude zuster uit het R.K. ziekenhuis in Zierikzee en met „dove Pieter", die altijd zoveel grapjes naar je schreeuwde, maar nu stilletjes in zijn hoekje zit in de donkere buik van een grote Rijnaak op weg is naar Rotterdam. Eerst wilde Jannes niet, want als je ergens zeven en zeventig jaar bent ge worden. dan ben je met het land ver groeid. Dan heb je het gevoel dat er iets kapot gaat wanneer je vertrekt, ook al is het dan door het water zo ge vaarlijk geworden op het eiland. Maar lenslotte hebben de ernstige waarschu wingen van burgemeester en school meester hem er van overtuigd, dat het menens was en dat het heus beter was te verdwijnen. En toen men Jannes nog wat van de verschrikkingen van de rest van het eiland en van andere plaatsen had verteld, toen men hem had gezegd dat er nog mensen in bomen en op daken zaten, is hij gegaan. Met in zijn hart het vaste voornemen terug te gaan zo gauw dat weer kan Nu maakt Jannes dus deel uit van een groep van ongeveer honderd passa giers van de rijnaak „Bastina Adriana" uit Sliedrecht. die na uren moeizaam inladen tenslotte de haven van Zierik zee heeft verlaten en koers Rotterdam vaart. Het laatste wat hij en zijn mede passagiers voor het grootste deel ouden van dagen van Zierikzee heb ben gezien toen zij met autobussen naar de walkant aan de nieuwe haven wer den gebracht, waren de verwoestingen in het stadje, de verzakte straatjes, de hardwerkende mannen en vrouwen, die de eerste gaten in hun huisjes en straten dichten en al die soldaten op de havenkant, die met grote platte schuiten werden binnengebracht en ijlings de polders in verdwenen. Of liever gezegdwat vroegerde polders waren. Goede verzorging Als Jannes nu, rustig in Rotterdam een beetje op zijn verhaal komend, nog aan de tocht met die Rijnaak terug denkt, kan hij er niet anders dan met lof voor de verzorging aan terug den ken. Hij herinnert zich hoe hij langs men, die zy niet vast konden houden en weer lieten glippen dat niemand op een bepaald moment meer iets met zekerheid wist. Maar dokter De Broe- kert wist één ding wel zeker: vandaag nog zou hij met de oudjes naar Rotter dam vertrekken. En dus nam hy met zyn assistenten van het Rotterdamse Rode Kruis maat regelen om alles zelf te regelen. Hij organiseerde het vertrek en hij was de man, die als een doortastende kapitein tenslotte opdracht kon geven Zierikzee te verlaten en naar Rotterdam te va ren. Dat weet Jannes allemaal niet en dat weet niemand van de passagiers. Maar dat hoeft ook niet. Zij zijn gehol pen door zeer hulpvaardige mensen, zï hebben lekker warm gezeten, zij heb ben brood gehad en melk, warme soep en wat er verder nog meer aan boord was. Dat die soep in een klein panne tje en een grote emmer, beetje voor beetje, op een klein fornuis, dat snel in het ruim was gezet, is gekookt, heb ben de meesten ook niet gezien. Maar in elk geval hebben zij van de soep ge smuld en hebben zij, in het schip al, iets van de narigheid kunnen vergeten. Handen uit de mouw Wij, die ook aan boord van de „Bas tina Adriana" waren, wisten het wel, Zo goed als wij wisten dat ons schip een van de vele was. die op dit moment met evacué's van Schouwen Duiveland naar het droge deel van ons land voe ren. Politieboten, vissersschepen, olie tankers, sleepboten, jachten, de „Prince Charles", het vlaggeschip van de com mandant van het Engelse Royal Navy Rhine Squadron, dat ijlings uit Krefeld te hulp is gesneld, Hr. Ms, „Schouwen"' ja alles wat de haven van Zierikzee kon bereiken, was immers te hulp ge sneld. In deze buurt is men eigenlijk geen verslaggever meer. Hier kan men zijn rol van toeschouwer niet volhou den, maar hier is men domweg een mens met twee.handen, die kunnen wor den uitgestoken om anderen te redden. Vandaar ook dat U, wanneer U ons tij dens onze trip naar Zierikzee had kun- zien, ons niet met blocnote en pa pier, maar meer met bundels kleding, dekens en aan boord van het schip met bekers soep en warme melk had kunnen zien stappen. Maar eenmaal te ruggekeerd achter de vertrouwde een laddertje, met steun van vele hulp vaardige handen, in de grote holle ruimte is afgedaald ,hoe hij daar op een dikke strolaag kwam te zitten en lek kere warme dekens kreeg om zijn benen in te stoppen. Wat hij niet weet is dat het aan het doortastend optreden van dokter De Broekert uit Gouda te dan ken is dat het allemaal zo vlot verlo pen is. Hij weet niet dat er op een be paald moment door de zenuwen zoveel orders en tegenorders kwamen, dat er zoveel mensen de touwtjes in handen na- schrijfmachine. is het toch wel heel prettig weer verslaggever te zijn. Bewondering Omdat het daardoor namelyk mo gelijk is in het openbaar te getui gen van de grote bewondering, die men voor mede-mensen kan krijgen. Bewondering voor de moed, waar mee Jannes en zijn mede-vluchte lingen hun lot dragen, bewondering ook voor de jonge moeder met haar kindje van zes dagen en voor het kleine meisje, dat van een vlot sprong om vader, moeder en zus jes te redden en gelukkig met hen kon worden gered en nu gelyk evacueert. Bewondering ook voor artsen en semi-artsen, Rode Kruis- helpers en alle anderen, die bij geen enkele organisatie horen, maar er op uit zijn getrokken om te helpen. Daarmee het bewijs leverend dat liet volk wel degelyk een eenheid kan vormen en alle onbelangrijke beu zelarijen op zij kan schuiven. Als liet er maar om gaat dat hadden wy in de oorlog gezien een ge meenscha ppelyke vijand te ver slaan. Die vyand heet vandaag „water" en zijn bondgenoten zijn wind en ellende. het regiment Betuwe uit Laren, een con tingent Mariniers, grondarbeiders uit Werkendam, studenten, kantoormensen en talrijke anderen in de meest uiteenlo pende en vooral tegen de regen bescher mende kleding gestoken hulpkrachten trachten onder de kundige leiding van Rijkswaterstaat binnen de kortst moge lijke tijd de Maandag in allerijl gebouw de barricade op te hogen en te verstevi gen om het wassende water, dat het nog droog zijnde Voorne geheel dreigt te overspoelen, een halt toe te roepen. Of men daarin zal slagen? „Slechts het wa ter en de wind hebben dat voor het be palen", zei een met modder overdekte grondwerker ons somber. Mocht de hulpdyk langs het Voornse kanaal niet behouden kunnen worden, dan is het leed niet meer te overzien. Dan komt geheel Voorne blank te staan, hetgeen inhoudt dat Hellevoetsluis, naar welke plaats de evacué's van Goeree en Overflakkee worden overgebracht, van alle verbindingen met het achterland is afgesloten Uit voorzorg heeft men de van Goeree en Overflakkee afkomstige vluchtelingen, die in Brielle, Oost-Voorne en Rockanje waren ondergebracht, in de loop van Donderdag verder getranspor teerd. Eerste oplaag van „De Ramp" 50.000 exemplaren Vijftigduizend exemplaren zal de eer ste oplaag zijn van het boek „De Ramp" dat ten bate van-het nationaal rampen fonds binnenkort verschijnt. Het boek zal 96 pagina's, met weinig tekst, en c.a. 100 foto's bevatten. De bandomslag zal bestaan uit een grote foto. Deze om slag zal worden geplasticeerd door een fabriek te Rotterdam, die nu nog on der water staat. Voorts zal een in zes kleurendruk uitgevoerde kaart in het boek worden opgenomen, waarop alle officiële gegevens over de ramp worden weergegeven. Schier onafgebroken zwoegen allen, die medewerken aan de hulpverlening in de watersnoodgebieden. Men gunt zich ternauwernood enige, rust of tijd voor eten. Slechts af en toe een hapje en dan werkt men weer voort. Terwijl z\jn makker zich heeft ontfermd over een jeugdige evacué, neemt deze soldaat snel enig voedsel tot zich.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3