Toestand op Putten nog
steeds ernstig
Twee luchtbruggen
met 220 toestellen
Postverbindingen
WATERSNOOD
EN OORLOG
Koningin Juliana bezocht
enige evacuatiecentra
Uit het Haringvliet stroomt het
water onbelemmerd binnen
OPNIEUW OVERSTROMING
IN BELGIË
Het wonder in
St Annaland
BIJ IEDERE VLOED KOMT HET WATER
IN OUDENHOORN HOGER
Het is niet zo eenvoudig
als het velen wel lijkt
Hulp
van gemeenten
aan gemeenten
Lessen uit de
jongste ramp
E SS ar-.
Grote moeilijkheden en toch succes
De Salland vergaan?
Vrijdag 6 Februari 1953
ALGEMEEN DAGBLAD
Pag. 5
Strijd om Oostelijke kanaaldijk te behouden
Droge polders op Voorne niet gevrijwaard
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
HELLEVOETSLUIS. Vooral aan
de Oostelijke kant van het Voornse
kanaal, dus op het eiland Putten,
baarde het hoge water gisteren steeds
grote zorgen. Het water stroomt nog
immer door een 55 meter breed gat
in de Oudenhoornse zeedijk uit het
Haringvliet naar de reeds volle polders
van Putten. Het water is langs de
Oostelijke dijk van het kanaal zo sterk
gerezen, dat in ijltempo maatregelen
moesten worden genomen om te voor
komen, dat hij het zou begeven, waar
door ook de nog droge polders op
Voorne direct ten Westen van het
Voornse kanaal zouden onderlopen
Ir. Sohermerhorn van Rijkswaterstaat,
die vlakbij de haven zijn hoofdkwar
tier heeft opgeslagen, vertelde ons,
dat in de buitendijk langs het Haring
vliet ettelijke gaten waren geslagen
in de nacht van Zaterdag op Zondag.
De kleine heeft men met zandzakken
kunnen dichten, maar met dergelijke
kleine middelen, zoals hij het noem
de, valt hieraan niet te denken bij
het grote gat. Hier moeten er onder
meer draglines aan te pas komen. Hij
zou nog dezelfde middag naar Den
Haag gaan om de te treffen maat
regelen te bespreken.
Door de harde wind werd Woensdag
avond het water weer met grote
kracht uit het Haringvliet de polder
binnengestuwd, maar hoewel de wind
gistermorgen minder was geworden,
was de vloed veel sterker. Duizenden
zakken zand werden gedeponeerd op
ihet middengedeelte, ter lengte van
circa zes kilometer, gelegd op de
reohterbenm van de Oostelijke kanaal
dijk. Het reeds overspoelende water
had al drie gaten veroorzaakt, maar
dank zij het snelle ingrijpen kon ge
lukkig erger worden voorkomen. Op
het kritieke stuk, dat ongeveer drie
k vier kilometer lang is, waren giste
ren zeker duizend arbeiders en hulp
krachten bezig de situatie in handen
te houden.
Zand over het kanaal
Het berijden van deze dijk werd
langzamerhand zo gevaarlijk bp de
sterk verzwakte plaatsen, dat men ge
noodzaakt was over de Westelijke dijk
de vele zakken zand met vrachtauto's
aam te voeren, die dan verder met
kleine schepen naar de overzijde van
het Voornse kanaal werden gebracht.
Op d« marlnepost te Hellevoetsluls
deelde men ons mede. dat het aanvan
kelijk niet zo vlot ging om de beschik
king te krijgen over het benodigde va-
die weer mogelijk zijn
ROTTERDAM. De volgende post
verbindingen zijn mogelijk:
Van Rotterdam uit verbindingen als
op 4 Februari. De auto naar Goeree/
Overflakkee rijdt thans op het eiland
rond en tracht post door te brengen.
Van Dordrecht uit twee maal per dag
verbinding met Sliedrecht en Neder-
Hardinxveld, eenmaal doorverbinding
met Gorinchem.
Van Roosendaal uit incidentele ver
binding met Achthuizen op Overflakkee
via Dinteloord. Onderzocht wordt of
deze verbinding voor geregeld gebruik
geschikt is. Voorts de bekende verbin
ding met Zeeland via Antwerpen.
Van Bergen op Zoom uit is oost voor
Schouwen/Duiveland per vliegtuig naar
Zierikzee overgebracht. Er wordt thans
gewerkt aan een postverbinding per boot
van Katsche veer uit via Goes. Er is
van Zierikzee uit postverbinding met
Burgh en Brouwershaven.
Het verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen
is behoudens enkele uitzonderingen vrij
normaal. De veerdiensten Breskens
Vlissingen en Terneuzen—Hoedekens-
kerlte functioneren. De dienst Perk-
polderKruiningen is nog steeds ge
staakt. De steiger te Perkpolder is be
schadigd en in Kruiningen is, voor zover
men het van deze zijde kan beoordelen,
van de installatie weinig of niets meer
over. De Moerdijkpont. die in Kruiningen
in de haven lag, is door de dijk heen
geslagen en op een boerenerf terecht
gekomen.
De spoorwegen onderhouden weer een
fersonenvervoersdienst GoesMiddel-
urg, waarbij op de Sloedam ongeveer
een kwartier moet worden gelopen.
De Z.V.T.M. onderhoudt thans een
nooddienst per bus van Bres
kens via Oostburg, Axel en Hulst naar
Breda. De telefoon is intaót, maar het
aantal lijnen voor interlocale verbindin
gen is beperkt.
Alle verkeer over de Spijkenisserbrug
over de Oude Maas is verboden wegens
de werkzaamheden aan de dijken en de
slechte toestand van dijken en wegen.
Alleen militaire colonnes, hulpverlenings
expedities en authriteiten hebben toe
gang. Doorgangsbewijzen moeten ge
haald worden op het gemeentehuis te
Spijkenisse.
rende materiaal. De boeren, aan wie
verzocht werd hiervoor hun boten af
te staan, weigerden dit soms, met het
motief, dat him vee nog in de stallen
stond, zodat zy er misschien zelf ge
bruik van moesten maken. Hoewel de
marine even buiten haar boekje is ge
gaan. besloot zij toen toch de boten te
vorderen met de ovenveging, dat het
beter is te strijden tegen het sluipende
gevaar, dan af te wachten. Het komt
ons voor, dat dit een volkomen ver
antwoord bulten haar bevoegdheid gaan
was.
Uit de houding van ir. Schermerhom
hebben wij wel begrepen, dat de situa
tie zeer ernstig was. Kort na ons ge
sprek zagen wij hem rijden in de rich
ting van het grote gat m de buitendijk.
Dravend legde hij de laatste paar hon
derd meter hierheen af, om zo snel
mogelijk op te kunnen nemen, hoe de
ontwikkeling was.
Rustig en geordend
Ondanks dit zware gevecht tegen het
water, gaat op een afstand van enige
kilometers de aanvoer van geëvacueer-
den en de veerdienst met levensmidde
len en andere goederen naar Goeree en
Overflakkee en naar Schouwen en Dui-
veland rustig en geordend voort te Hel-
levoetsiuis. Marinecommandant Reitsma
vertelde ons, dat hij nu werkt met tien
marine- en dertig andere vaartuigen.
Van vele te hulip gekomen schepen be
hoeft geen gebruik te worden gemaakt.
Met drie grote schepen wordt de veer
dienst op deze eilanden onderhouden.
Een groot aantal aken heeft nu via
Middelhamis circa 6000 mensen geëva
cueerd van Goeree en Overflakkee. Tal
rijke schepen met een geringe diepgang
worden nog steeds naar deze eilanden
gebracht. Hieronder bevinden zich ook
verscheidene Engelse ampihibievaar-
tuigen.
Gat in dijk langs de Schelde
ANTWERPEN. (Belga.) Op twee
plaatsen hebben zich in België nieuwe
overstromingen voorgedaan. In de
buurt van Lillo, aan de Schelde, niet
ver van de Nederlandse grens, is er
een nieuw gat in de zeewering ont
staan. De laatste bruikbare weg tus
sen Lillo en Antwerpen is nu ook
onbruikbaar geworden.
Er worden plannen ontworpen om
de duizend inwoners van Lillo, die
nog in hun dorp wonen, ook te evacu
eren. Vijfhonderd mensen zijn al eer
der naar andere plaatsen overge
bracht.
Gisteren heeft de vloed bij Mechelen
nieuwe overstromingen veroorzaakt. Het
water bereikte een hoogte van 40
maar trok zich later op de dag weer
terug. Het verkeer moest gedurende
enkele uren stilgelegd worden. Het oude
gat in de dijk van de Rupel is tien meter
breder geworden.
In de streek van Antwerpen zijn 2200
soldaten aan het werk, terwijl 1400
reserve worden gehouden om. indien
nodig, onmiddellijk te kunnen optreden.
In de streek, omvattende Kallo, Zwijn-
drecht en Beveren-Waas, is de toestand
kritiek. De versterkingen, die Woensdag
aangebracht, zijn in de nacht van
Het waterpeil is een meter gestegen.
Het fort Ste Maria is door het water
omringd en slechts met vaartuigen te
bereiken.
In West-Vlaanderen nemen 3.150 sol
daten deel aan de operaties, en wel 2.150
te Knokke, 400 te Heist, 350 te Nieuw-
poort en 200 te Oostende. In de nacht
van Donderdag op Vrijdag zullen 400
soldaten onverpoosd aan het opwerpen
van nieuwe dammen werken.
In Oost-Vlaanderen zijn 1860 man aan
het werk, terwijl bovendien 300 man
onmiddellijk beschikbaar zijn.
In totaal werken er aan de Belgische
kust en te Antwerpen 7.200 militairen.
De rechtbank heeft de gevangenhou
ding van de Russische journalist Pissa-
rev, verdacht van spionnage, wederom
In één woord: onverklaarbaar
Het is er weer droog
ST. ANNALAND. (A.N.P.) Het Noor
delijkste plaatsje van Tholen, St. Anna
land is weer droog. Uren en uren had
men er Zondagavond gewerkt aan
maatregelen tegen wat het aangekon
digde hoge tij en de storm zouden
kunnen brengen.
Op de haven stond er zo'n watermassa,
dat de toestand met die orkaan hope
loos ging worden. Het was tien minu
ten voor vier. Met man en macht was
men nog aan het werk, toen er water
door de bescherming voor de Lange-
straat begon te borrelen, een bescher
ming die nimmer tevoren zo hoog
was aangebracht. En vrijwel onmid
dellijk na dat doorborrelen klonken de
noodkreten als waarschuwing: „berg je
mensen, daar komt het water".
Het kwam niet, nee, het barstte los in
een waterval van een niet te beschrij
ven omvang, en met een geweld, dat
voor de daar wonenden elk bombar
dement te boven moet zijn gegaan. De
door de orkanische wind voortgestuw
de watermassa brak zich in een zond
vloed baan over de Langestraat, on
middellijk achter de bescherming een
gat slaand van ruim drie meter diep
en alles wat op haar baan kwam mee
dogenloos verbrijzelend.
En dan is daar het grote wonder ge
schied. Een wonder waarover men
nimmer uitgepraat zal komen, waar
van men nimmer een verklaring zal
kunnen geven. De mensen, die er een
seconde tevoren nog aan het werk
waren, de mensen, die daar op dat
laatste ogenblik nog stonden te kij.sen,
de mensen, die in hun deuren stonden,
de mensen die zich op de gangen of
bij de ramen bevonden, ja zelfs die
ene vrouw die daar buiten de vloed
golf over zich kreeg, zijn naar later
bleek allen bewaard gebleven. Dit
is het grootste wonder van de door
braak in de Langestraat.
Wagens denderen over provisorisch gedichte dijken
Achtergeblevenen zorgen voor liet vee
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
OUDENHOORN. Teunis van Sticht
kwam ons haastig tegemoet gelopen op
de dijk by het ondergelopen dorp Ouden
hoorn en hij was teleurgesteld toen bleek,
dat we niet waren gekomen om hem en
zes anderen te halen, die een paar stra
ten verderop, in de Kaatsbaan, zaten te
wachten. We blyven hier niet langer,
zei hij. In de nacht van Woensdag op
Donderdag kwam het water in ons huis
wel twee-en-een-halve meter hoog, wat
hoger is dan bij de dijkdoorbraak, Zon
dagnacht. Nu durven we de vloed niet
opnieuw af te wachten.
Oudenhoorn is uitgestorven, op enkele
mensen na, die zorgen voor de afvoer van
het vee. Want bij iedere vloed komft
het water hoger, zei Teunis van Sticht.
En met een wrange humor voegde hij
daaraan toe, dat hij zijn werk als bestel
ler van de P.T.T. in zijn dorp voorlopig
niet zal uitvoeren. Die P.T.T. is nu hele
maal vergeten en het gaat er nu maar
om, een veilig heenkomen te vinden voor
vrouw en dochtertje. En een plaats voor
het vee.
Dat vee, zo belangrijk voor iedere boer,
is ook belangrijk op het ondergelopen
Putten. De veewagens, soms met vreem
de Friese namen erop, denderen over de
provisorisch gedichte dijken. Want alles
moeit weg, ook het kalfje Jansje H, dat
werd vervoerd in een hondenkar. De
boerenzoon Van der Waal was erbij en
hij praatte over het kalfje of het een
kind was. Het kon niet in de bees
tenwagens, want dan trappen de koeien
het misschien dood, zei hij. En daarom
moest er een speciale hondenwagen ko
men, om het naar Rockanje te brengen.
Het meisje, dat naast de kar liep,
vroeg speciale aandacht voor de hond.
Ir Maris over de bedijking
Hij heet Max, zei ze bedachtzaam, als
of het groot nieuws was. Hij is eigen
lijk van de buurman maar hij kwam bij
ons aan zwemmen. Van dak tot dak is
het beest gezwommen en zo kwam-ie bij
ons. Hij is eigenlijk te klein voor trek
hond, maar zouden we daarmee last krij
gen, vroeg ze ernstig. We dachten van
niet en dat stelde haar gerust. En hond,
kar en mensen trokken verder langs het
water.
Langs het Voornse kanaal werd het
verkeer drukker, want hier moest wor
den gewerkt om de dijk dusdanig te ver
stevigen en te verhogen, dat het water,
binnenstromend door de Oudenhoornse
dyk, er niet door zou breken om zich een
weg te banen naar de nog droge polders
van Voorne.
Aan de slag
We spraken er wait studenten van de
Haarlemse M.T.S., die lagen te wachten
op een auto. We willen gaan slapen.
bromde Bernard Hellebrekers. We heb
ben met zo'n vierhonderd man de hele
nacht doorgereisd om hier te komen en
meteen konden we aan de slag met het
vullen en leggen van zandzakken langs
de Oostelijke kanaaldijk.
Zijn vriend Mart van Ooyen, ook van
de M.T.S., vond de organisatie niet best,
want dan was er weer gebrek aan zand,
dan weer aan zakken en dan weer aan
iets anders. Maar vanavond zou het
beter worden, hebben ze ons beloofd, zei
hij. En als we vanmiddag ergens kun
nen slapen, kunnen we vanavond hier de
mensen weer aflossen.
Er wordt gewerkt....
Hij wees weids naar de kanaaldijk,
waarop het een gewemel was van wer
kende mensen, auto's en vee. Drie paar
den klommen moeizaam de dijk op uit
de bak achter een motorsloep en de die
ren steigerden schichtig door het gebrom
van overtrekkende vliegtuigen.
Er wordt wel gewerkt, zei Hellebre
kers nuchter, waarschijnlijk nog te kort
aan het water om te beseffen welke drei
ging er hing over het water, de nog dro
ge polders en de langzaam versterkte
dijk.
De paarden worden, waar wegtransport
niet meer mogelijk is, per boot naar de
dijk gebracht.
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
Woensdag op Donderdag weggevaagd, met dertig dagen verlengd.
DEN HAAG. In het nummer
van het orgaan van de vereniging
van Nederlandse gemeenten, dat
vandaag verschijnt, wordt opgeno
men een mededeling, dat de vereni
ging bereid is ten dienste van de
gemeenten alles tc doen wat haar
hand vindt om te doen.
De vereniging ziet op het ogen
blik één concrete mogelijkheid, na
melijk door bij adoptie van gemeen
ten de helpende hand te bieden. De
leden van de vereniging worden op
gewekt aan deze adoptie op grote
schaal deel te nemen. Teneinde
hierbij zo veel mogelijk te coördi
neren verzoekt zij de gemeenten,
hium bereidheid tot hulpverlening
aan getroffen gemeenten aan het
bureau van de vereniging in Den
Haag kenbaar te maken.
Ook voor het „uitlenen"' van ge-
meentepersoneel aan getroffen ge
meenten wil de vereniging gaarne
haar bemiddeling verlenen.
DEN HAAG. Het is bepaald niet
het geval, dat wij' na de oorlog zuiniger
zijn geweest bij het onderhoud van
onze dijken. Ook zijn onze werken niet
van mindere kwaliteit geweest, zo zei
gisteren ir A. G. Maris, directeur-
generaal van de Rijkswaterstaat. Deze
ramp is veroorzaakt door een natuur
verschijnsel, dat uitzonderlijk was. Wij
gaan nu de dijken herstellen en het
land erachter droog maken, maar er
is zeker geen sprake van een beslis
sing, om deze dijken nu maar een of
twee meter hoger te gaan maken. Ten
hoogste zouden wij alle factoren, ook
de meteorologische, die tot de ramp
hebben geleid, kunnen gaan bestude
ren, om dan te bekijken, of het risico,
dat wij met deze dijken lopen, zo ern
stig is, dat Nede-El-.Dil-irich een sterkere
zeewering zal moeten bouwen.
Er zijn zwaardere stormen geweest, die
minder calamiteiten hebben veroorzaakt.
De storm van Zaterdag woedde over de
gehele breedte van de Noordzee. Hij joeg
al dat water tegen onze kust. En niet al
leen in ons land, maar ook in Engeland
is dit water binnengedrongen. Het was
een abnormaal-groot gebied, waarop deze
hevige storm uitwerking had. De gewel
dige kracht van die massa's, juist met
springvloed, sloeg met al haar hevigheid
op onze kust. En hier in het Westen
hadden wij in geen mensenleeftijd meer
doorbraken meegemaakt. Wii hadden er
dus geen begrip van en konden ons aan
vankelijk ook niet direct rekenschap van
geven.
Maar nu, aldus ir. Maris, zijn wij
onze oren getrokken. Nu weten wij het
wel. Dit is echter nog geen reden voor
paniek.
Onze taak, het werk van de waterstaat,
is er voor ie zorgen, dat wy hier met
droge voeten kunnen lopen en werken.
Dat is altijd primair geweest en dat is
het nog. Misschien heeft het grote pu
bliek daar niet zoveel by stilgestaan en
begon men het als iets natuurlijks te
aanvaarden, dat wij in ons land veilig
Marinecommandant Reitsma heeft te
Hellevoetsluis een hoge post en daarom
een duidelijk overzicht van de haven,
waar nog steeds vele geëvacueerden
aankomen en waar nog steeds veel
levensmiddelen en andere benodigd
heden worden vervoerd naar de ge
teisterde Zeeuwse en Zuidhollandse
eilanden.
T N een kwade Zaterdag- ineen slaan voor hetzelfde Op de radio-oproep keerde
x nacht kwam een ramp doel. men i~ 1
gepaard niet de nat,uur (|e dijken wel hebben geleerd, dat een
aan een bijzonder hoge vernie,eii, maar een vijand waarschuwing vooroorlogs-
men in het algemeen snel
■de Staatssecre
taris van Oorlog zal toch
springvloed. stuwde het Een vijand, die besloten heeft aevaar die ze, uur le voren
water tot Erote hooEten op ten oorlos te saai. en bcEint l
en in een korte spanne tijds met een verrassende aanval
bezweken tot diep in het uit de lucht, een aanval, die
Zuid-Hollandse Zeeuwse en on7C defensievoorbereidmgen wezige parate troepen terug
West-Brabantse' polderland h'd°eJ,L'! ',e d°«v en met al
om een zo groot mogelijke
tientallen dijken, waardoor verwarrinfr te stichten. Als
het water de polders bin- die vijand wel bewust enige
nenstroomde.
De natuur had een ramp
veroorzaakt, zoals wij ons
nauwelijks meer konden
voorstellen, van een omvang,
die men slechts in het ver
verleden mogelijk waande.
Deze natuurramp heeft
weer eens getoond hoe kwets
baar het Hollandse polderland
is. hoe vele moeilijkheden ons
wachten wanneer in dat gro
tendeels onder de zeespiegel
liggende land de dijken en
kaden bezwijken en het wa
ter zijn natuurlijke loop naar
de laagste punten volgt.
zijner aanvallen tegen voor
de waterstaatkundige toe
stand belangrijke doelen
richt, dan zal hy zyn voor
nemens voor een goed deel
kunnen uitvoeren.
Ook dan zullsn er polders on- tSPiS
-W watpp Innon wm*verhin- ?eiUJKe Verdediging
hun materiaal in gevechts-
vaardige toestand de kazer
nes te doen verlaten vóór
deze door oorlogsgeweld
worden bedreigd.
De ramp leert ook hoe
in een waterrijk land als het
onze een dringende behoefte
heeft aan vaartuigen. Vaar
tuigen, die in staat zijn de
grote zeearmen te bevaren
en vaartuigen, die ook onder
slechte weersomstandigheden
der water lopen, wegverbin- hebben en v(3 dat
dingen verbroken en spoor- daarvan^at bestemd is voor
lijnen onbruikbaar woiden. het bestryden van de gevol.
gen van beschadiging
Dan echter zullen die wegen
en spoorlijnen nodig »jn voor KÏÏer'stoots^rkifn "j& der
"nood TerlSSe" ^"'behoort te kun.
j j u,~i.oen terugvallen op mate-
ÏSS.™ SSTta riolen, gereedschappen, vaar-
krijgen van nu, doch er toe
bijdragen om de algemene
en voertuigen en vooral op
een behoorlijk verbindings-
vergroten.
De ramp van 1 Februari citritsnet.
kwam als zovele rampen
is van het normale electri-
Nederland in oorlog komt
deel en Nederlands gebied daarbij
onder water geraakt, dan zul
len die vaartuigen niet alleen
nodig zyn om geïsoleerde
mensengroepen te redden of
van het nodige te voorzien
maar ook om de verbindin
gen te onderhouden en de
strijd t« voeren tegen de
vyanden, die of uit eigen
land of uit de lucht in ons
watergebied zjjn doorgedron-
Vete spoorwegverbindingen verwarring e„ nervositeit te JSee^"St ïïet'iïn^kefk
werden buiten werking ge- ««"•ffmtAn
steld, wegen werden onbruik
baar, dorpen geïsoleerd.
Ditmaal was het de natuur,
die dit alles veroorzaakte, dit- de nacht, in de vroege mor- nog "t'e weinig practischë water.
maal kon men veel van de gen van een Zondag. De aandacht heeft gekregen, een Laat men de lessen van de-
-ormale arbeid desnoods la- parate troepen waren niet oorlogsvoorbereiding, die ook ze ramp ter harte nemen,
Dat is een oorlogsvoorbe
reiding, welke tot dusverre
Nederland, waterland, kan
niet zonder zijn strijders te
wörderBeioSêLteerTop^' le«er'eidSg iswed<!S"jd
hulpverlening en konden bur- 'creep een kans om een
gers en militairen de handen alarmopkomst te beproeven.
bijzondei- °ok met het oog op moge
lijke rampen van aanzienlijk
grotere omvang, die ons land
De ramp leert ook hoe men zouden kunnen bedreigenl
zaten achter de dyken. Daarom is deze
waarschuwing des te harder aangekomen.
Ons systeem van de waterstaat, de de
centralisatie. waarin het initiatief en het
eerste werk in handen liggen van de
polders en de waterschappen, de kleinste
onderdelen, heeft in ieder geval nu weer
zijn grote nut bewezen. Want toen de
waarschuwingen van hoog water, gecom
bineerd met de wetenschap van het
springtij en dat wist iedereen, die met
het water te maken heeft en de weer
berichten Zaterdag bekend werden, heb
ben alle mensen die erbij betrokken
waren wel degelijk begrepen wat er zou
gaan gebeuren. Het hoge water wilde niet
weg, hoewel het eb was en daarna zou
weer de vloed komen en de storm hield
niet alleen aan, maar werd harder. Men
heeft wel degelijk gewaarschuwd, daar
waar het nodig was. Maar dat wil niiet
zeggen, dat de gehele bevolking begreep
wat er aan de hand was. Men wilae er
soms zelfs nog niet aan, toen het al was
gebeurd.
Ir. Maris wilde een lans breken voor
het KNMI, dat zeer juiste voorspellingen
heeft gedaan. De stormwaarschuwings-
dienst heeft uitstekende gewerkt.
Onze ervaring met d'eze ramp zal waar
schijnlijk niet van invloed zijn op een
beslissing in de grote kwestie van de
afdamming van de zeegaten, die een aan
zienlijke verkorting van de kustlijn be
tekent. De publieke belangstelling trekt
uiteraard naar deze kwestie. Men be
grijpt, dat onze binnendijken dan niet
meer bloot behoeven te staan aan derge
lijke gevaren en bovendien krijgen we
grote zoetwaterreservoirs.
Maar men moet goed bedenken, aldus
ir. Maris, dit is beslist niet kinderachtig.
Er zullen dijken over grote afstanden
moeten worden gebouwd in water van
dertig, veertig meter diepte. Al het
werk dient gelijktijdig te gebeuren,
want als men één gat tegelijk zou dich
ten, komen er ongewenste stromingen
elders. En dan is het gebied erachter
zo groot, dat de sluitgaten voor de vll-
ling en de spuiing zovele malen groter
zullen moeten worden, dan die waarvan
wij de practijk kennen.
De eerste suggestie voor een derge
lijk plan is afkomstig van dr. ir. Van
Veen en de wenselijkheid ervan is door
deze ramp naar voren gebracht, maar
daarom is het nog geen realiteit, aldus
ir. Maris Hierop kan men niet vooruit
lopen met het herstelwerk.
HULDE AAN VLIEGERS ETI GRONDPERSONEEL
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. Twee luchtbruggen
zijn naar het noodgebied in Zuid-
Holland en Zeeland gesöagen. De ene
loopt van Gilze-Rijen, de andere van
Valkenburg. Dag en nacht volgen de
droppings elkaar op, waarbij de door
de geïnundeerde gebieden gevraagde
artikelen worden afgeworpen Rubber
boten, autobanden, red dingsgord el-s,
zandzakken, voedselpakketten en
drinkwaterbussen zijn de meest ge
vraagde goederen.
J J ET geld van het
van
Nationale Rampen
fonds verdwijnt niet in
de schatkist, alles gaat
naar de slachtoffers! Is
uw gave al op giro
rekening 9575 bijge
schreven?
Informaties over
geëvacueerden
DEN HAAG. Informaties over ge-
evacueerden moeten uitsluitend worden
ingewonnen bij het Nederlandsehe Roode
Kruis, Prinsessegracht 27 in Den Haag.
Men kan deze informaties dus niet
meer betrekken by de rijksinspectie der
bevolkingsregisters.
De Prins naar getroffen gebieden
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
ROTTERDAM. De Koningin be
zocht gisteren verscheidene centra,
waar evacué's worden opgevangen en
geregistreerd. Omstreeks het middag
uur bracht koningin Juliana een be
zoek aan de Utrechtse veilinghallen
aan de Croeselaan, waar het provin
ciaal evacuatiebureau is gevestigd.
Tijdens haar bezoek kwamen er juist,
zeven bussen met evacué's uit Dor
drecht aan. De Koningin is de bussen
ingegaan en heeft meegeholpen oij
het uitdelen van sinaasappelen en
brood.
Daarna vertrok de landsvrouwe naar
Amersfoort en bezocht daar het evacua
tiecentrum. Zij liet zich op de hoogte
stellen van de organisatie en bezichtig,
de de medische afdeling en het baby
centrum. Ook het Zeister slot, waai de
afgelopen dagen honderden vluchtelingen
uit de noodgebieden werden geregi
streerd, onderzocht en doorgestuurd naar
de beschikbare adressen, heeft de Ko
ningin bezocht. Zij onderhield zich in
alle plaatsen geruime tijd met de evacué's.
Via Haamstede
Prins Bernhard is gistermorgen van het
vliegveld Soesterberg opgestegen voor
een bezoek aan de geteisterde gebieden.
Nadat hij op het vliegveld Haamstede
was geland, is hij overgestapt in een heli-
coptère. Met dit toestel heeft de Prins
gedurende de gehele dag verscheidene
zwaar getroffen gemeenten bezocht, voor.
namelijk op Schouwen-Duiveland, Noord.
Beveland en Zuid-Beveland. De Prins
prees de moedige houding van de bur
gemeesters der getroffen plaatsen. Hij
was eveneens vol lof over het werk van
de Nederlandse strijdkrachten en van de
buitenlandse militairen. Tegen de avond
landde de Prins op het vliegveld Ypen-
burg. Daarna voerde hij besprekingen
met het bestuur van het Nationaal Ram-
penfonds.
Griekse deelneming
Koningin Frederika van Griekenland
heeft in opdracht van Koning Paul, die
buitenslands vertoeft, aan Koningin Ju.
liana haar deelneming betuigd met de
ramp. Aan koningin Elisabeth van En
geland en president Eisenhower zond
koningin Juliana telegrammen, waarin
zij haar dank betuigde voor de snelle
hulp. Ook aan de hoofden van andere
staten, die Nederland hulp hebben ge
boden, heeft de Koningin dankbetuigin
gen doen toekomen.
Op het strand te Katvvyk zyn twee
sloepen aangespoeld van de kust
vaarder Salland. Sinds Zaterdag is
geen bericht meer ontvangen over
dit 29S bruto register ton metende
schip, dat op weg was van Engeland
naar Stockholm. Er waren zeven
mannen aan boord. De kapitein is
de heer M. Teckman uit Zwolle. Ge
vreesd wordt, dat het schip vergaan
Ook geneesheren en technici zijn in
de nacht naar Haamstede en Melis
sant gebracht. In Haamstede werden
drie chirurgen afgezet.
Drie Auster vliegtuigen werden bij
nachtlandingen, die onder uiterst
moeilijke omstandigheden moesten
geschieden beschadigd. De moeilijk
heden voor het vliegend personeel zijn
trouwens nóg te weinig bekend. De
velden waarop de goederen moeten
worden afgeworpen, zijn over het al
gemeen zeer klein en door vlaggen
gemarkeerd. Voor het afwerpen van
wat zandzakken op zo'n klein veld
moet dikwijls meer dan twintig tot
vijf-en-twintig maal over het veld
worden gevlogen alvorens men de
zekerheid heeft, dat de zakken inder
daad op hun plaats komen. Dergelijke
„runs" vergen zeer veel van de be
manningen.
Nog meer verwacht
Liefst 220 toestellen waren gisteren in
geschakeld bij de reddingsactie en de
hulpverlening. Nog een paar dozijn toe
stellen worden verwacht van de Ameri
kanen, uit Engeland, Frankrijk, Italië,
Noorwegen en Zweden. Zij zijn van het
type Dakota, een Anson, en voorts drie
Albatrossen, een Catalina, amphibievlieg-
tuigen en ongeveer zeven hefschroefvlieg-
tuigen. De laatste zullen zich dan bij de
reeds in actie zijnde 25 hefschroefvlïeg-
tuigen voegen.
De Amerikaanse hefschroefvliegtuigen
redden in samenwerking met hun amphi-
bievliegtuigen rond vijfhonderd mensen
uit Nieuwe Tonge. De resultaten van de
overige hefschroefvliegtuigen waren gis
teren nog niet bekend.
De luchtmacht heeft gistermorgen in
vijf uur tijd de volgende goederen afge
worpen;
DIRKSLAND: 2000 broden, 50 rubber
laarzen, 50 pakken voedsel, 6500 zand
zakken.
NOORDGOUWE: 4000 zandzakken.
COLIJNSPLAAT; 8 rubber ikken, l pak
voedsel, 16300 zandzakken.
SLOEPOLDER; 5800 zandzakken.
THOLEN: 6000 zandzakken.
DEN BOMMEL: 100 paar rubberlaarzen
en 13.800 zandzakken.
SCHARENDTJKE: 4 ton hooi, twee jerry
cans water.
NIEUWE TONGE; 130 paar sokken.
BRUINISSE; 10 rubberboten, 1 jerrycan
water*.
WISSEKERKE; 1 pak voedsel.
KORTGENE- 180 broden, 7 containers
met voedsel.
SOMMELSDIJK; 25 paar rubber laarzen.
STAVENISSE; 100 paar rubber hand
schoenen.
Sprekende cijfers
dó?iilin allemaal clJfers en artikelen,
en zlch sPreken van de nood
GiU ontbering m de ondergelopen ge
bieden, een nood, die dank zij het on
vermoeide werk van de vlieger- en het
grondpersonee1 van de luchtmacht vlug
althans enigszins kan worden gelenigd.
Geld voor rampenfonds
in eigen zak gestoken
r.h?R.ONIr^GEN (ANp) - De recher
che te Groningen heeft de zeventie-
rtltlgeK-°' J- gearresteerd- Hy had geld
Ramnenfon^aalde Y°°r het Nationaal
Clgen, zak gestokem
Enkele Groningers maakten de politie
attent op zyn malversatie, toen hij bezig
was te collecteren. Hij legde een volle
dige bekentenis af en zal voor de offi-
'""a justitie worden geleid.