Toestand op Putten nog steeds ernstig Twee luchtbruggen met 220 toestellen Postverbindingen WATERSNOOD EN OORLOG Koningin Juliana bezocht enige evacuatiecentra Uit het Haringvliet stroomt het water onbelemmerd binnen OPNIEUW OVERSTROMING IN BELGIË Het wonder in St Annaland BIJ IEDERE VLOED KOMT HET WATER IN OUDENHOORN HOGER Het is niet zo eenvoudig als het velen wel lijkt Hulp van gemeenten aan gemeenten Lessen uit de jongste ramp E SS ar-. Grote moeilijkheden en toch succes De Salland vergaan? Vrijdag 6 Februari 1953 ALGEMEEN DAGBLAD Pag. 5 Strijd om Oostelijke kanaaldijk te behouden Droge polders op Voorne niet gevrijwaard Nieuwsdienst Algemeen Dagblad HELLEVOETSLUIS. Vooral aan de Oostelijke kant van het Voornse kanaal, dus op het eiland Putten, baarde het hoge water gisteren steeds grote zorgen. Het water stroomt nog immer door een 55 meter breed gat in de Oudenhoornse zeedijk uit het Haringvliet naar de reeds volle polders van Putten. Het water is langs de Oostelijke dijk van het kanaal zo sterk gerezen, dat in ijltempo maatregelen moesten worden genomen om te voor komen, dat hij het zou begeven, waar door ook de nog droge polders op Voorne direct ten Westen van het Voornse kanaal zouden onderlopen Ir. Sohermerhorn van Rijkswaterstaat, die vlakbij de haven zijn hoofdkwar tier heeft opgeslagen, vertelde ons, dat in de buitendijk langs het Haring vliet ettelijke gaten waren geslagen in de nacht van Zaterdag op Zondag. De kleine heeft men met zandzakken kunnen dichten, maar met dergelijke kleine middelen, zoals hij het noem de, valt hieraan niet te denken bij het grote gat. Hier moeten er onder meer draglines aan te pas komen. Hij zou nog dezelfde middag naar Den Haag gaan om de te treffen maat regelen te bespreken. Door de harde wind werd Woensdag avond het water weer met grote kracht uit het Haringvliet de polder binnengestuwd, maar hoewel de wind gistermorgen minder was geworden, was de vloed veel sterker. Duizenden zakken zand werden gedeponeerd op ihet middengedeelte, ter lengte van circa zes kilometer, gelegd op de reohterbenm van de Oostelijke kanaal dijk. Het reeds overspoelende water had al drie gaten veroorzaakt, maar dank zij het snelle ingrijpen kon ge lukkig erger worden voorkomen. Op het kritieke stuk, dat ongeveer drie k vier kilometer lang is, waren giste ren zeker duizend arbeiders en hulp krachten bezig de situatie in handen te houden. Zand over het kanaal Het berijden van deze dijk werd langzamerhand zo gevaarlijk bp de sterk verzwakte plaatsen, dat men ge noodzaakt was over de Westelijke dijk de vele zakken zand met vrachtauto's aam te voeren, die dan verder met kleine schepen naar de overzijde van het Voornse kanaal werden gebracht. Op d« marlnepost te Hellevoetsluls deelde men ons mede. dat het aanvan kelijk niet zo vlot ging om de beschik king te krijgen over het benodigde va- die weer mogelijk zijn ROTTERDAM. De volgende post verbindingen zijn mogelijk: Van Rotterdam uit verbindingen als op 4 Februari. De auto naar Goeree/ Overflakkee rijdt thans op het eiland rond en tracht post door te brengen. Van Dordrecht uit twee maal per dag verbinding met Sliedrecht en Neder- Hardinxveld, eenmaal doorverbinding met Gorinchem. Van Roosendaal uit incidentele ver binding met Achthuizen op Overflakkee via Dinteloord. Onderzocht wordt of deze verbinding voor geregeld gebruik geschikt is. Voorts de bekende verbin ding met Zeeland via Antwerpen. Van Bergen op Zoom uit is oost voor Schouwen/Duiveland per vliegtuig naar Zierikzee overgebracht. Er wordt thans gewerkt aan een postverbinding per boot van Katsche veer uit via Goes. Er is van Zierikzee uit postverbinding met Burgh en Brouwershaven. Het verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen is behoudens enkele uitzonderingen vrij normaal. De veerdiensten Breskens Vlissingen en Terneuzen—Hoedekens- kerlte functioneren. De dienst Perk- polderKruiningen is nog steeds ge staakt. De steiger te Perkpolder is be schadigd en in Kruiningen is, voor zover men het van deze zijde kan beoordelen, van de installatie weinig of niets meer over. De Moerdijkpont. die in Kruiningen in de haven lag, is door de dijk heen geslagen en op een boerenerf terecht gekomen. De spoorwegen onderhouden weer een fersonenvervoersdienst GoesMiddel- urg, waarbij op de Sloedam ongeveer een kwartier moet worden gelopen. De Z.V.T.M. onderhoudt thans een nooddienst per bus van Bres kens via Oostburg, Axel en Hulst naar Breda. De telefoon is intaót, maar het aantal lijnen voor interlocale verbindin gen is beperkt. Alle verkeer over de Spijkenisserbrug over de Oude Maas is verboden wegens de werkzaamheden aan de dijken en de slechte toestand van dijken en wegen. Alleen militaire colonnes, hulpverlenings expedities en authriteiten hebben toe gang. Doorgangsbewijzen moeten ge haald worden op het gemeentehuis te Spijkenisse. rende materiaal. De boeren, aan wie verzocht werd hiervoor hun boten af te staan, weigerden dit soms, met het motief, dat him vee nog in de stallen stond, zodat zy er misschien zelf ge bruik van moesten maken. Hoewel de marine even buiten haar boekje is ge gaan. besloot zij toen toch de boten te vorderen met de ovenveging, dat het beter is te strijden tegen het sluipende gevaar, dan af te wachten. Het komt ons voor, dat dit een volkomen ver antwoord bulten haar bevoegdheid gaan was. Uit de houding van ir. Schermerhom hebben wij wel begrepen, dat de situa tie zeer ernstig was. Kort na ons ge sprek zagen wij hem rijden in de rich ting van het grote gat m de buitendijk. Dravend legde hij de laatste paar hon derd meter hierheen af, om zo snel mogelijk op te kunnen nemen, hoe de ontwikkeling was. Rustig en geordend Ondanks dit zware gevecht tegen het water, gaat op een afstand van enige kilometers de aanvoer van geëvacueer- den en de veerdienst met levensmidde len en andere goederen naar Goeree en Overflakkee en naar Schouwen en Dui- veland rustig en geordend voort te Hel- levoetsiuis. Marinecommandant Reitsma vertelde ons, dat hij nu werkt met tien marine- en dertig andere vaartuigen. Van vele te hulip gekomen schepen be hoeft geen gebruik te worden gemaakt. Met drie grote schepen wordt de veer dienst op deze eilanden onderhouden. Een groot aantal aken heeft nu via Middelhamis circa 6000 mensen geëva cueerd van Goeree en Overflakkee. Tal rijke schepen met een geringe diepgang worden nog steeds naar deze eilanden gebracht. Hieronder bevinden zich ook verscheidene Engelse ampihibievaar- tuigen. Gat in dijk langs de Schelde ANTWERPEN. (Belga.) Op twee plaatsen hebben zich in België nieuwe overstromingen voorgedaan. In de buurt van Lillo, aan de Schelde, niet ver van de Nederlandse grens, is er een nieuw gat in de zeewering ont staan. De laatste bruikbare weg tus sen Lillo en Antwerpen is nu ook onbruikbaar geworden. Er worden plannen ontworpen om de duizend inwoners van Lillo, die nog in hun dorp wonen, ook te evacu eren. Vijfhonderd mensen zijn al eer der naar andere plaatsen overge bracht. Gisteren heeft de vloed bij Mechelen nieuwe overstromingen veroorzaakt. Het water bereikte een hoogte van 40 maar trok zich later op de dag weer terug. Het verkeer moest gedurende enkele uren stilgelegd worden. Het oude gat in de dijk van de Rupel is tien meter breder geworden. In de streek van Antwerpen zijn 2200 soldaten aan het werk, terwijl 1400 reserve worden gehouden om. indien nodig, onmiddellijk te kunnen optreden. In de streek, omvattende Kallo, Zwijn- drecht en Beveren-Waas, is de toestand kritiek. De versterkingen, die Woensdag aangebracht, zijn in de nacht van Het waterpeil is een meter gestegen. Het fort Ste Maria is door het water omringd en slechts met vaartuigen te bereiken. In West-Vlaanderen nemen 3.150 sol daten deel aan de operaties, en wel 2.150 te Knokke, 400 te Heist, 350 te Nieuw- poort en 200 te Oostende. In de nacht van Donderdag op Vrijdag zullen 400 soldaten onverpoosd aan het opwerpen van nieuwe dammen werken. In Oost-Vlaanderen zijn 1860 man aan het werk, terwijl bovendien 300 man onmiddellijk beschikbaar zijn. In totaal werken er aan de Belgische kust en te Antwerpen 7.200 militairen. De rechtbank heeft de gevangenhou ding van de Russische journalist Pissa- rev, verdacht van spionnage, wederom In één woord: onverklaarbaar Het is er weer droog ST. ANNALAND. (A.N.P.) Het Noor delijkste plaatsje van Tholen, St. Anna land is weer droog. Uren en uren had men er Zondagavond gewerkt aan maatregelen tegen wat het aangekon digde hoge tij en de storm zouden kunnen brengen. Op de haven stond er zo'n watermassa, dat de toestand met die orkaan hope loos ging worden. Het was tien minu ten voor vier. Met man en macht was men nog aan het werk, toen er water door de bescherming voor de Lange- straat begon te borrelen, een bescher ming die nimmer tevoren zo hoog was aangebracht. En vrijwel onmid dellijk na dat doorborrelen klonken de noodkreten als waarschuwing: „berg je mensen, daar komt het water". Het kwam niet, nee, het barstte los in een waterval van een niet te beschrij ven omvang, en met een geweld, dat voor de daar wonenden elk bombar dement te boven moet zijn gegaan. De door de orkanische wind voortgestuw de watermassa brak zich in een zond vloed baan over de Langestraat, on middellijk achter de bescherming een gat slaand van ruim drie meter diep en alles wat op haar baan kwam mee dogenloos verbrijzelend. En dan is daar het grote wonder ge schied. Een wonder waarover men nimmer uitgepraat zal komen, waar van men nimmer een verklaring zal kunnen geven. De mensen, die er een seconde tevoren nog aan het werk waren, de mensen, die daar op dat laatste ogenblik nog stonden te kij.sen, de mensen, die in hun deuren stonden, de mensen die zich op de gangen of bij de ramen bevonden, ja zelfs die ene vrouw die daar buiten de vloed golf over zich kreeg, zijn naar later bleek allen bewaard gebleven. Dit is het grootste wonder van de door braak in de Langestraat. Wagens denderen over provisorisch gedichte dijken Achtergeblevenen zorgen voor liet vee Nieuwsdienst Algemeen Dagblad OUDENHOORN. Teunis van Sticht kwam ons haastig tegemoet gelopen op de dijk by het ondergelopen dorp Ouden hoorn en hij was teleurgesteld toen bleek, dat we niet waren gekomen om hem en zes anderen te halen, die een paar stra ten verderop, in de Kaatsbaan, zaten te wachten. We blyven hier niet langer, zei hij. In de nacht van Woensdag op Donderdag kwam het water in ons huis wel twee-en-een-halve meter hoog, wat hoger is dan bij de dijkdoorbraak, Zon dagnacht. Nu durven we de vloed niet opnieuw af te wachten. Oudenhoorn is uitgestorven, op enkele mensen na, die zorgen voor de afvoer van het vee. Want bij iedere vloed komft het water hoger, zei Teunis van Sticht. En met een wrange humor voegde hij daaraan toe, dat hij zijn werk als bestel ler van de P.T.T. in zijn dorp voorlopig niet zal uitvoeren. Die P.T.T. is nu hele maal vergeten en het gaat er nu maar om, een veilig heenkomen te vinden voor vrouw en dochtertje. En een plaats voor het vee. Dat vee, zo belangrijk voor iedere boer, is ook belangrijk op het ondergelopen Putten. De veewagens, soms met vreem de Friese namen erop, denderen over de provisorisch gedichte dijken. Want alles moeit weg, ook het kalfje Jansje H, dat werd vervoerd in een hondenkar. De boerenzoon Van der Waal was erbij en hij praatte over het kalfje of het een kind was. Het kon niet in de bees tenwagens, want dan trappen de koeien het misschien dood, zei hij. En daarom moest er een speciale hondenwagen ko men, om het naar Rockanje te brengen. Het meisje, dat naast de kar liep, vroeg speciale aandacht voor de hond. Ir Maris over de bedijking Hij heet Max, zei ze bedachtzaam, als of het groot nieuws was. Hij is eigen lijk van de buurman maar hij kwam bij ons aan zwemmen. Van dak tot dak is het beest gezwommen en zo kwam-ie bij ons. Hij is eigenlijk te klein voor trek hond, maar zouden we daarmee last krij gen, vroeg ze ernstig. We dachten van niet en dat stelde haar gerust. En hond, kar en mensen trokken verder langs het water. Langs het Voornse kanaal werd het verkeer drukker, want hier moest wor den gewerkt om de dijk dusdanig te ver stevigen en te verhogen, dat het water, binnenstromend door de Oudenhoornse dyk, er niet door zou breken om zich een weg te banen naar de nog droge polders van Voorne. Aan de slag We spraken er wait studenten van de Haarlemse M.T.S., die lagen te wachten op een auto. We willen gaan slapen. bromde Bernard Hellebrekers. We heb ben met zo'n vierhonderd man de hele nacht doorgereisd om hier te komen en meteen konden we aan de slag met het vullen en leggen van zandzakken langs de Oostelijke kanaaldijk. Zijn vriend Mart van Ooyen, ook van de M.T.S., vond de organisatie niet best, want dan was er weer gebrek aan zand, dan weer aan zakken en dan weer aan iets anders. Maar vanavond zou het beter worden, hebben ze ons beloofd, zei hij. En als we vanmiddag ergens kun nen slapen, kunnen we vanavond hier de mensen weer aflossen. Er wordt gewerkt.... Hij wees weids naar de kanaaldijk, waarop het een gewemel was van wer kende mensen, auto's en vee. Drie paar den klommen moeizaam de dijk op uit de bak achter een motorsloep en de die ren steigerden schichtig door het gebrom van overtrekkende vliegtuigen. Er wordt wel gewerkt, zei Hellebre kers nuchter, waarschijnlijk nog te kort aan het water om te beseffen welke drei ging er hing over het water, de nog dro ge polders en de langzaam versterkte dijk. De paarden worden, waar wegtransport niet meer mogelijk is, per boot naar de dijk gebracht. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad Woensdag op Donderdag weggevaagd, met dertig dagen verlengd. DEN HAAG. In het nummer van het orgaan van de vereniging van Nederlandse gemeenten, dat vandaag verschijnt, wordt opgeno men een mededeling, dat de vereni ging bereid is ten dienste van de gemeenten alles tc doen wat haar hand vindt om te doen. De vereniging ziet op het ogen blik één concrete mogelijkheid, na melijk door bij adoptie van gemeen ten de helpende hand te bieden. De leden van de vereniging worden op gewekt aan deze adoptie op grote schaal deel te nemen. Teneinde hierbij zo veel mogelijk te coördi neren verzoekt zij de gemeenten, hium bereidheid tot hulpverlening aan getroffen gemeenten aan het bureau van de vereniging in Den Haag kenbaar te maken. Ook voor het „uitlenen"' van ge- meentepersoneel aan getroffen ge meenten wil de vereniging gaarne haar bemiddeling verlenen. DEN HAAG. Het is bepaald niet het geval, dat wij' na de oorlog zuiniger zijn geweest bij het onderhoud van onze dijken. Ook zijn onze werken niet van mindere kwaliteit geweest, zo zei gisteren ir A. G. Maris, directeur- generaal van de Rijkswaterstaat. Deze ramp is veroorzaakt door een natuur verschijnsel, dat uitzonderlijk was. Wij gaan nu de dijken herstellen en het land erachter droog maken, maar er is zeker geen sprake van een beslis sing, om deze dijken nu maar een of twee meter hoger te gaan maken. Ten hoogste zouden wij alle factoren, ook de meteorologische, die tot de ramp hebben geleid, kunnen gaan bestude ren, om dan te bekijken, of het risico, dat wij met deze dijken lopen, zo ern stig is, dat Nede-El-.Dil-irich een sterkere zeewering zal moeten bouwen. Er zijn zwaardere stormen geweest, die minder calamiteiten hebben veroorzaakt. De storm van Zaterdag woedde over de gehele breedte van de Noordzee. Hij joeg al dat water tegen onze kust. En niet al leen in ons land, maar ook in Engeland is dit water binnengedrongen. Het was een abnormaal-groot gebied, waarop deze hevige storm uitwerking had. De gewel dige kracht van die massa's, juist met springvloed, sloeg met al haar hevigheid op onze kust. En hier in het Westen hadden wij in geen mensenleeftijd meer doorbraken meegemaakt. Wii hadden er dus geen begrip van en konden ons aan vankelijk ook niet direct rekenschap van geven. Maar nu, aldus ir. Maris, zijn wij onze oren getrokken. Nu weten wij het wel. Dit is echter nog geen reden voor paniek. Onze taak, het werk van de waterstaat, is er voor ie zorgen, dat wy hier met droge voeten kunnen lopen en werken. Dat is altijd primair geweest en dat is het nog. Misschien heeft het grote pu bliek daar niet zoveel by stilgestaan en begon men het als iets natuurlijks te aanvaarden, dat wij in ons land veilig Marinecommandant Reitsma heeft te Hellevoetsluis een hoge post en daarom een duidelijk overzicht van de haven, waar nog steeds vele geëvacueerden aankomen en waar nog steeds veel levensmiddelen en andere benodigd heden worden vervoerd naar de ge teisterde Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden. T N een kwade Zaterdag- ineen slaan voor hetzelfde Op de radio-oproep keerde x nacht kwam een ramp doel. men i~ 1 gepaard niet de nat,uur (|e dijken wel hebben geleerd, dat een aan een bijzonder hoge vernie,eii, maar een vijand waarschuwing vooroorlogs- men in het algemeen snel ■de Staatssecre taris van Oorlog zal toch springvloed. stuwde het Een vijand, die besloten heeft aevaar die ze, uur le voren water tot Erote hooEten op ten oorlos te saai. en bcEint l en in een korte spanne tijds met een verrassende aanval bezweken tot diep in het uit de lucht, een aanval, die Zuid-Hollandse Zeeuwse en on7C defensievoorbereidmgen wezige parate troepen terug West-Brabantse' polderland h'd°eJ,L'! ',e d°«v en met al om een zo groot mogelijke tientallen dijken, waardoor verwarrinfr te stichten. Als het water de polders bin- die vijand wel bewust enige nenstroomde. De natuur had een ramp veroorzaakt, zoals wij ons nauwelijks meer konden voorstellen, van een omvang, die men slechts in het ver verleden mogelijk waande. Deze natuurramp heeft weer eens getoond hoe kwets baar het Hollandse polderland is. hoe vele moeilijkheden ons wachten wanneer in dat gro tendeels onder de zeespiegel liggende land de dijken en kaden bezwijken en het wa ter zijn natuurlijke loop naar de laagste punten volgt. zijner aanvallen tegen voor de waterstaatkundige toe stand belangrijke doelen richt, dan zal hy zyn voor nemens voor een goed deel kunnen uitvoeren. Ook dan zullsn er polders on- tSPiS -W watpp Innon wm*verhin- ?eiUJKe Verdediging hun materiaal in gevechts- vaardige toestand de kazer nes te doen verlaten vóór deze door oorlogsgeweld worden bedreigd. De ramp leert ook hoe in een waterrijk land als het onze een dringende behoefte heeft aan vaartuigen. Vaar tuigen, die in staat zijn de grote zeearmen te bevaren en vaartuigen, die ook onder slechte weersomstandigheden der water lopen, wegverbin- hebben en v(3 dat dingen verbroken en spoor- daarvan^at bestemd is voor lijnen onbruikbaar woiden. het bestryden van de gevol. gen van beschadiging Dan echter zullen die wegen en spoorlijnen nodig »jn voor KÏÏer'stoots^rkifn "j& der "nood TerlSSe" ^"'behoort te kun. j j u,~i.oen terugvallen op mate- ÏSS.™ SSTta riolen, gereedschappen, vaar- krijgen van nu, doch er toe bijdragen om de algemene en voertuigen en vooral op een behoorlijk verbindings- vergroten. De ramp van 1 Februari citritsnet. kwam als zovele rampen is van het normale electri- Nederland in oorlog komt deel en Nederlands gebied daarbij onder water geraakt, dan zul len die vaartuigen niet alleen nodig zyn om geïsoleerde mensengroepen te redden of van het nodige te voorzien maar ook om de verbindin gen te onderhouden en de strijd t« voeren tegen de vyanden, die of uit eigen land of uit de lucht in ons watergebied zjjn doorgedron- Vete spoorwegverbindingen verwarring e„ nervositeit te JSee^"St ïïet'iïn^kefk werden buiten werking ge- ««"•ffmtAn steld, wegen werden onbruik baar, dorpen geïsoleerd. Ditmaal was het de natuur, die dit alles veroorzaakte, dit- de nacht, in de vroege mor- nog "t'e weinig practischë water. maal kon men veel van de gen van een Zondag. De aandacht heeft gekregen, een Laat men de lessen van de- -ormale arbeid desnoods la- parate troepen waren niet oorlogsvoorbereiding, die ook ze ramp ter harte nemen, Dat is een oorlogsvoorbe reiding, welke tot dusverre Nederland, waterland, kan niet zonder zijn strijders te wörderBeioSêLteerTop^' le«er'eidSg iswed<!S"jd hulpverlening en konden bur- 'creep een kans om een gers en militairen de handen alarmopkomst te beproeven. bijzondei- °ok met het oog op moge lijke rampen van aanzienlijk grotere omvang, die ons land De ramp leert ook hoe men zouden kunnen bedreigenl zaten achter de dyken. Daarom is deze waarschuwing des te harder aangekomen. Ons systeem van de waterstaat, de de centralisatie. waarin het initiatief en het eerste werk in handen liggen van de polders en de waterschappen, de kleinste onderdelen, heeft in ieder geval nu weer zijn grote nut bewezen. Want toen de waarschuwingen van hoog water, gecom bineerd met de wetenschap van het springtij en dat wist iedereen, die met het water te maken heeft en de weer berichten Zaterdag bekend werden, heb ben alle mensen die erbij betrokken waren wel degelijk begrepen wat er zou gaan gebeuren. Het hoge water wilde niet weg, hoewel het eb was en daarna zou weer de vloed komen en de storm hield niet alleen aan, maar werd harder. Men heeft wel degelijk gewaarschuwd, daar waar het nodig was. Maar dat wil niiet zeggen, dat de gehele bevolking begreep wat er aan de hand was. Men wilae er soms zelfs nog niet aan, toen het al was gebeurd. Ir. Maris wilde een lans breken voor het KNMI, dat zeer juiste voorspellingen heeft gedaan. De stormwaarschuwings- dienst heeft uitstekende gewerkt. Onze ervaring met d'eze ramp zal waar schijnlijk niet van invloed zijn op een beslissing in de grote kwestie van de afdamming van de zeegaten, die een aan zienlijke verkorting van de kustlijn be tekent. De publieke belangstelling trekt uiteraard naar deze kwestie. Men be grijpt, dat onze binnendijken dan niet meer bloot behoeven te staan aan derge lijke gevaren en bovendien krijgen we grote zoetwaterreservoirs. Maar men moet goed bedenken, aldus ir. Maris, dit is beslist niet kinderachtig. Er zullen dijken over grote afstanden moeten worden gebouwd in water van dertig, veertig meter diepte. Al het werk dient gelijktijdig te gebeuren, want als men één gat tegelijk zou dich ten, komen er ongewenste stromingen elders. En dan is het gebied erachter zo groot, dat de sluitgaten voor de vll- ling en de spuiing zovele malen groter zullen moeten worden, dan die waarvan wij de practijk kennen. De eerste suggestie voor een derge lijk plan is afkomstig van dr. ir. Van Veen en de wenselijkheid ervan is door deze ramp naar voren gebracht, maar daarom is het nog geen realiteit, aldus ir. Maris Hierop kan men niet vooruit lopen met het herstelwerk. HULDE AAN VLIEGERS ETI GRONDPERSONEEL Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. Twee luchtbruggen zijn naar het noodgebied in Zuid- Holland en Zeeland gesöagen. De ene loopt van Gilze-Rijen, de andere van Valkenburg. Dag en nacht volgen de droppings elkaar op, waarbij de door de geïnundeerde gebieden gevraagde artikelen worden afgeworpen Rubber boten, autobanden, red dingsgord el-s, zandzakken, voedselpakketten en drinkwaterbussen zijn de meest ge vraagde goederen. J J ET geld van het van Nationale Rampen fonds verdwijnt niet in de schatkist, alles gaat naar de slachtoffers! Is uw gave al op giro rekening 9575 bijge schreven? Informaties over geëvacueerden DEN HAAG. Informaties over ge- evacueerden moeten uitsluitend worden ingewonnen bij het Nederlandsehe Roode Kruis, Prinsessegracht 27 in Den Haag. Men kan deze informaties dus niet meer betrekken by de rijksinspectie der bevolkingsregisters. De Prins naar getroffen gebieden Nieuwsdienst Algemeen Dagblad ROTTERDAM. De Koningin be zocht gisteren verscheidene centra, waar evacué's worden opgevangen en geregistreerd. Omstreeks het middag uur bracht koningin Juliana een be zoek aan de Utrechtse veilinghallen aan de Croeselaan, waar het provin ciaal evacuatiebureau is gevestigd. Tijdens haar bezoek kwamen er juist, zeven bussen met evacué's uit Dor drecht aan. De Koningin is de bussen ingegaan en heeft meegeholpen oij het uitdelen van sinaasappelen en brood. Daarna vertrok de landsvrouwe naar Amersfoort en bezocht daar het evacua tiecentrum. Zij liet zich op de hoogte stellen van de organisatie en bezichtig, de de medische afdeling en het baby centrum. Ook het Zeister slot, waai de afgelopen dagen honderden vluchtelingen uit de noodgebieden werden geregi streerd, onderzocht en doorgestuurd naar de beschikbare adressen, heeft de Ko ningin bezocht. Zij onderhield zich in alle plaatsen geruime tijd met de evacué's. Via Haamstede Prins Bernhard is gistermorgen van het vliegveld Soesterberg opgestegen voor een bezoek aan de geteisterde gebieden. Nadat hij op het vliegveld Haamstede was geland, is hij overgestapt in een heli- coptère. Met dit toestel heeft de Prins gedurende de gehele dag verscheidene zwaar getroffen gemeenten bezocht, voor. namelijk op Schouwen-Duiveland, Noord. Beveland en Zuid-Beveland. De Prins prees de moedige houding van de bur gemeesters der getroffen plaatsen. Hij was eveneens vol lof over het werk van de Nederlandse strijdkrachten en van de buitenlandse militairen. Tegen de avond landde de Prins op het vliegveld Ypen- burg. Daarna voerde hij besprekingen met het bestuur van het Nationaal Ram- penfonds. Griekse deelneming Koningin Frederika van Griekenland heeft in opdracht van Koning Paul, die buitenslands vertoeft, aan Koningin Ju. liana haar deelneming betuigd met de ramp. Aan koningin Elisabeth van En geland en president Eisenhower zond koningin Juliana telegrammen, waarin zij haar dank betuigde voor de snelle hulp. Ook aan de hoofden van andere staten, die Nederland hulp hebben ge boden, heeft de Koningin dankbetuigin gen doen toekomen. Op het strand te Katvvyk zyn twee sloepen aangespoeld van de kust vaarder Salland. Sinds Zaterdag is geen bericht meer ontvangen over dit 29S bruto register ton metende schip, dat op weg was van Engeland naar Stockholm. Er waren zeven mannen aan boord. De kapitein is de heer M. Teckman uit Zwolle. Ge vreesd wordt, dat het schip vergaan Ook geneesheren en technici zijn in de nacht naar Haamstede en Melis sant gebracht. In Haamstede werden drie chirurgen afgezet. Drie Auster vliegtuigen werden bij nachtlandingen, die onder uiterst moeilijke omstandigheden moesten geschieden beschadigd. De moeilijk heden voor het vliegend personeel zijn trouwens nóg te weinig bekend. De velden waarop de goederen moeten worden afgeworpen, zijn over het al gemeen zeer klein en door vlaggen gemarkeerd. Voor het afwerpen van wat zandzakken op zo'n klein veld moet dikwijls meer dan twintig tot vijf-en-twintig maal over het veld worden gevlogen alvorens men de zekerheid heeft, dat de zakken inder daad op hun plaats komen. Dergelijke „runs" vergen zeer veel van de be manningen. Nog meer verwacht Liefst 220 toestellen waren gisteren in geschakeld bij de reddingsactie en de hulpverlening. Nog een paar dozijn toe stellen worden verwacht van de Ameri kanen, uit Engeland, Frankrijk, Italië, Noorwegen en Zweden. Zij zijn van het type Dakota, een Anson, en voorts drie Albatrossen, een Catalina, amphibievlieg- tuigen en ongeveer zeven hefschroefvlieg- tuigen. De laatste zullen zich dan bij de reeds in actie zijnde 25 hefschroefvlïeg- tuigen voegen. De Amerikaanse hefschroefvliegtuigen redden in samenwerking met hun amphi- bievliegtuigen rond vijfhonderd mensen uit Nieuwe Tonge. De resultaten van de overige hefschroefvliegtuigen waren gis teren nog niet bekend. De luchtmacht heeft gistermorgen in vijf uur tijd de volgende goederen afge worpen; DIRKSLAND: 2000 broden, 50 rubber laarzen, 50 pakken voedsel, 6500 zand zakken. NOORDGOUWE: 4000 zandzakken. COLIJNSPLAAT; 8 rubber ikken, l pak voedsel, 16300 zandzakken. SLOEPOLDER; 5800 zandzakken. THOLEN: 6000 zandzakken. DEN BOMMEL: 100 paar rubberlaarzen en 13.800 zandzakken. SCHARENDTJKE: 4 ton hooi, twee jerry cans water. NIEUWE TONGE; 130 paar sokken. BRUINISSE; 10 rubberboten, 1 jerrycan water*. WISSEKERKE; 1 pak voedsel. KORTGENE- 180 broden, 7 containers met voedsel. SOMMELSDIJK; 25 paar rubber laarzen. STAVENISSE; 100 paar rubber hand schoenen. Sprekende cijfers dó?iilin allemaal clJfers en artikelen, en zlch sPreken van de nood GiU ontbering m de ondergelopen ge bieden, een nood, die dank zij het on vermoeide werk van de vlieger- en het grondpersonee1 van de luchtmacht vlug althans enigszins kan worden gelenigd. Geld voor rampenfonds in eigen zak gestoken r.h?R.ONIr^GEN (ANp) - De recher che te Groningen heeft de zeventie- rtltlgeK-°' J- gearresteerd- Hy had geld Ramnenfon^aalde Y°°r het Nationaal Clgen, zak gestokem Enkele Groningers maakten de politie attent op zyn malversatie, toen hij bezig was te collecteren. Hij legde een volle dige bekentenis af en zal voor de offi- '""a justitie worden geleid.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3