'EITELIJKE REDDINGSWERK VOLTOOID GeenIndpelose mensen in Schouwen eerste noodgebied Goeree het tweede 1352 doden Amsterdam s dagblad jnderden werken thans onafgebroken aan de versterking en het dichten van de gehavende dijken Dijk bij Papen- drecht is dicht Dijken worden gedicht met rotsblokken uit Duitsland Hopelijk vóór de winter dicht „Men is aan het werk en men zal slagen" Geen herhalings oefeningen Prins weer naar rampgebieden Tot hoofd en hart Koningin voert besprekingen Overmacht Middenstand krijgt crediet DE NIEUWE DAG IVB VAN DE N V. DRUKKERIJ DE TIJD - N.Z. VOORBURGWAL 65—73 - AMSTERDAM - TEL. 63381 (5 lijnen) - POSTGIRO 22884 - GEM.-GIRO AT)AM N 665 - DIRECTIE: J. J. W. BOERRIGTER EN J A. DL VAN DER KALLEN - HOOFDREDACTIE: H. BARON VAN LAMSWEERDE EN W. SEVERIN - ABONNEMENTSPRIJS: 6.— PER KWARTAAL. 1 2.— PER MAAND. 47 CENTS PER WEEK VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 61ste JAARGANG No. 20852 Het weer Verwachting- tot Zaterdagavond: Wisselende bewolking met enkele sneeuw buien. Zwakke tot matige Noerd-Ooste- lijke wind. Lichte tot matige vorst. Zon: 8.11—17.39. Maan: 2.29—10.27. feitelijke reddingswerk in de noodge- (en is Donderdag voltooid; er verkeren .a hulpeloze mensen meer in levensge- Op Schouwen werd Donderdagmid- Q de toestand bij Noordgouwe critiek fevolge van drie dijkdoorbraken bij rdgouwe, Zonnemaire en Dijkhuisjes Brouwershaven; hei bericht overeen' Hwe doorbraak bij Renesse bleek op een jissing te berusten en daar is toen - en afdoende de reddingsactie op ge- i. In de vroege ochtend kwam het be- "i binnen, dat op Duiveland alle men- waren geëvacueerd op vijfhonderd Bruinisse na, die achterblijven om de ,nendijk ie herstellen {de buitendijk is r onbeschadigd Ie en Nieuwe Tonge op Goeree-Over- :kee zijn zo goed als geheel geëvacu- 3; Dirksland en Melissani staan geheel og. Blijft hei weer gunstig, dan zal dat blijven; aan versterking van de dijken •dt hard gewerkt. In Goedereede is de Stand slecht, maar niet wanhopig, m 20.000 mensen zijn geëvacueerd; 10.000 zijn er achtergebleven. Er wordt reeds hard gewerkt aan hei herstel van de dijken. In Hellevoeisluis verwacht men nog 7 a 8000 evacué's van Goeree. Op Voorne-Puiten kon een dreigende dijkbreuk bij Heenvliei worden voorkomen. Honderden militairen, mariniers, grond- arbeiders, studenten en kantoorbedienden werken er onafgebroken aan de versterking van de zandzakkendijk langs hei Voornse kanaal, die 7 kilomeier lang is. Tientallen trucks voeren in onafgebroken stroom zandzakken aan. Op deze wijze hoopt men de situatie meesier te blijven. Mocht dat niet gelukken, dan zou heel Voorne blank komen ie staan. Op Zuid-Beveland werd Donderdag de toestand bij Krabbendijke opnieuw critiek; alle vrouwen en kinderen werden geëva cueerd. De mannen werken zeer hard aan de versterking van de dijk. Vannacht werd bericht, dat de toestand zich, dank zij het rustige weer, iets gunstiger liet aanzien. Bij Borsele, waar de toestand ook critiek is geweest, is het gevaar voorlopig afgewend. De organisatie van het reddings- en het voorzieningswerk heeft nu ook haar improviserend karakter van de eerste dagen wel verloren. Met vrij wel elke plaats is nu rechtstreeks contact mogelijk, zodat verkeerd over gebrachte berichten tot de zeldzaam heden gaan behoren. Overal kan nu snel en afdoende hulp geboden worden. De luchtbrug werd Donderdag door 220 toestellen onderhouden van Val kenburg, Woensdrecht en Glize-Rijen uit. De vloot bestond uit ruim 2000 vaartuigen. Nu er geen mensen meer in onmid dellijk gevaar verkeren, komt, het; her stelwerk voor het grootste deel nog provisorisch in het middelpunt van de belangstelling te staan:- men ver sterkt niet alleen bedreigde punten, maar dicht ook ontstane bressen. In Papendrecht bijvoorbeeld heeft men Donderdagmiddag het gat gedicht; vandaag werkt men aan de versterking en verhoging van het aangebrachte stuk en dan is onvoorziene omstan digheden voorbehouden het gevaar geweken. Er wordt dan ook nog steeds met man en macht gewerkt; vele haastig roe- gesnelde helpers, die zich enigszins te kort gedaan voelen, omdat van hun hulp nog steeds geen gebruik werd ge maakt, lossen nu hun voorgangers af en Volgens de tot dusverre binnenge komen berichten is het aantal doden gestegen tot 1352. Nieuwe opgaven zijn binnengeko men uit; Halsteren 2, Tiengeineten 2, Middelharnis 16. Nieuwe Tonge 12. De volledige lijst wordt nu: Goeree-Overflakkee: Ouddorp 1, Oude Tonge 300, Stellendam 27, Nieu we Tonge 87, Middelharnis 16. Schouwen-Duiveland: Zierikzce 15. Burgsluis 10, Bruinisse 1, Brou wershaven 3, Dreischor 15, Seroos- kerken 15, Nieuwerkerk 13, Ooster- land 40. Tholen: Stavcnisse 300, St. Maar tensdijk 4. Hoeksewaard: Elfplaat (Poortugaal) 7, 's Gravendeel 57, Numansdorp 67, Hcinenoord 2. West-Noord-Brabant: Halsteren 19, Willemstad 2, Moerdijk 13, Dintel- oord 3, Raamsdonkveer 2. Fijnaart 46, Nieuw Vossemeer 50, Heiningen 25, Steenbergen 13, Wagenberg 1. Heus- den en Altena 3, Klundert 13. Zuid-Beveland: Krabbendijke 4, Hoedekenskerke 1. Kruiningen 11, Icrseke 10. Wolfaartsdijk 9, Rilland 1, Oudelande 2, Kapelle 3, Goesc Sas 7. Walcheren: Vlissingen 3. Veerc 2. Zeeuwsch Vlaanderen: Terneuzen 2, Hontenisse 8, Zaamstag 1, Osse- nisse 1. St. Philipsland: 1. Voorne-Putten: Abbenbroek 1. Hcl- levoctssluis 5, Zuidland 20, Strijen 20 (minstens). Noord-Beveland: Kortgene 40. Geersdijk 1. Oosterschelde: 4 (aangespoeld van elders). Tiengemctcn: 2. Alblasserwaard: Sliedrecht 1, Pa pendrecht 1, Brandwijk 2. Krimpenerwaard: Stormpolder 6, Ouderkerk 2; Rotterdam 1; Maassluis 1; IJselmonde 3; Texel 5; Hondsbosse zeewering 1; Militairen 2. (Opgave A.N.P., onder voorbehoud). Stampv<olle treinen met evacué's uit de noodgebieden trekken voortdurend naar het Noorden. In deze coupé zit mevrouw A. Lobbezoo met haar twee kinderen, die hals over kop uit Krabbendijke moesten vluchten en nu op weg zijn naar Dordrecht. Het jongetje op de voorgrond, is Henvv Joosten uit Hans- weert, die met ziti vader evacueerde. Stijf klemt hij zijn poesje, dat hij niet wilde achterlaten, in de armen. Hij heeft troost gezocht bij mevr. Lobbbezoo. In verband met de ramp: Pauselijk waar nemer in Nederland Naar het K.N.P. verneemt is mgr. Lambertini, de door Z. II. de Paus aangewezen waarnemer voor Nederland, Vrijdagmorgen via Brussel in Nederland aangekomen. Om elf uur bracht de pau selijke afgezant een bezoek aan de bis schop van Breda. mgr. J. W. M. Baeten, teneinde zich te doen inlichten over de omvang van de ramp in dit bisdom en de vereiste hulpmaatregelen. Van Breda vertrok mgr. Lambertini naar de bis schop van Den Bosch, mgr. W- Mutsaerts. Vandaag zou mgr. Lambertini zich ook nog naar de Maliebaan te Utrecht bege ven voor een bespreking met de Aarts bisschop. Tijdens zyn verblijf in Nederland zal mgr. Lambertini zijn intrek nemen bij de Apostolische Internuntiatuur te Den Haag. Verder verneemt het K.N.P. uit Keu len dat de Aartsbisschop, Kard. Frings, een speciale conferentie heeft bijeenge roepen om de nood in Nederland te be spreken. Uit dankbaarheid voor de grootscheepse hulpactie, die de Neder landse katholieken onder de leuze „Een schip naar Keulen" reeds vlak na de oorlog hebben gehouden, wil Kardinaal Frings een hulpactie „Schip voor Hol land" organiseren. De besprekingen hier over zijn nog in een beginstadium. Een tragische bijzonderheid daarbij is, dat het Keulse Aartsbisdom juist nu getrof fen is door de dood van de Vicaris-Gene raal mgr. E. David. In zwermen kwamen gisteren op bepaalde momenten de helicopters aanvliegen met evacué's uit Nieu we Tonge. Rechts twee Britse toe stellen, links een Amerikaans. helpen bij de verdere evacuatie van mensen, bij het transporteren van vee en huisraad, bij hel aanvoeren van mate rieel. Het corps commandotroepen, dat onder overste Beets gevochten heeft voor het behoud van mensenlevens men kan daar vele wonderen van ho ren vertellen 4~ is nu aan rust toe. Ver liepen hebben zij zulks in tegensfel-' ling tot andersluidende berichten niet geleden. Hun opvolgers vinden nog zeer veel te doen. 16 Februari verwacht men een nieuw springtjj, en voor die tijd wil men alle provisorische herstellingen, voor zoveel dat doenlijk is, door definitieve vervangen hebben. Dat geldt ook voor Texel. Wat het herstel betreft zijn er enkele meer gedetailleerde berichten voorhan den. In Zeeuws-Vlaanderen is het ver keer weer normaal; alleen de veerdienst PerkpolderKruiningen is nog niet hersteld. Het spoorwegverkeer tussen Mid delburg en Goes is hersteld, de verbin ding tussen Walcheren en Breda wordt met bussen via Zeeuws-Vlaanderen on derhouden. In de niet-getroffen dorpen heeft het leven zijn normale gang grotendeels hernomen, al leeft men dan veelal op het getij: een aantal plaatsen is alleen by eb bereikbaar. Geweldige colonnes Amerikaans materieel in Breda In de Bredase Chassée-kazerne zijn achttienhonderd man Amerikaanse hulptroepen geconcentreerd. Deze troe pen zijn samengetrokken uit zeventien verschillende eenheden, die verenigd zijn tot een bataljon dat onder comman do staat van kolonel Ellery W. Niles. Van hieruit worden de richtlijnen gegeven, welke de Amerikaanse hulp troepen moeten volgen bij de hulpver lening in de noodgebieden. Zo blijkt onder meer. dat de Amerikanen in Bre da in totaal 64 dukws hebben ingezet, die overal in het gebied rondzwerven. Met de evacuatie is het thans voor het grootste gedeelte gedaan. Nu ko:at het constructiewerk aan de orde. het dichten van de dijken op gevaarlijke punten. Hiervoor zijn rotsblokken no dig, waarvan er hele vrachten per vliegtuig uit Duitsland worden aan gevoerd. Bij het dichten van dijkga- ten volgt men een merkwaardige methode: Men construeert een baily- brug over het gat. vult de brug op met zand en grote stukken steen, legt er springlading onder en laat de hele (Van onze Haagse redacteur) Mei verschillen&e omschrijvingen, welke geen iwijfel lieien beslaan over de ernsf van de siiuaiie, heefi de direcieur-generaal van de Rijkswaterstaat gisteren op een persconferentie ie Den Haag verklaard, dal Schouwen noodgebied nummer één is. Ir. A. Maris zei, dat dif eiland voor negen/tiende geïnundeerd is,- gistermiddag evacueer de men daar nog. De evacuatie zou ook Zierikzee gelden en er zouden tenslotte slechts 500 man achterblijven om nog grotere schade aan dit eiland te voorkomen. De situatie wordt hier door Rijkswaterstaat zeer moeilijk voor het herstel geacht. Dit herstel zal vele maanden duren,- wij mogen ons gelukkig prijzen wanneer vóór de komende winter het eiland weer veilig is. Het ergste is, dat de dijlc- lijn gekarteld is,- hei profiel is beschadigd; de dijken zijn ook van binnen vernield. Schouwen en dit sloeg ook op Duiveland moet in één geheel van werkzaamheden hersteld worden. Hei tweede noodgebied is Goeree-Overflakkee, waar ook zeer veel moeilijk te dichten gaten in de dijken zijn ge vallen. De direcieur-generaal gaf verder een uiteenzetting over de situatie in de nood gebieden, waaruit bleek, dat Rijkswaterstaai het herstel mei grote voortvarendheid aanpakt. Toen ergens de vraag viel of men een 1 paald eiland zou moeten „laten schieten", wees de hoogste verantwoordelijke In eerste helft van Maart In verband met de noodtoestand heeft de minister van Oorlog het volgende bepaald: De herhalingsoefeningen worden a f- gelast voor die oorlogsonderdclen van de Koninklijke Landmacht die in de eerste helft van Maart 1953 onder de wapenen dienen te komen. Alle reserve-officieren, dienstplichtige onderofficieren en dienstplichtige kor poraals van de Kon. Landmacht die een oproeping hebben ontvangen om op 2 Maart of 5 Maart 1953 voor herhalings oefeningen onder de wapenen te komen en alle dienstplichtige korporaals en dienstplichtige soldaten van de Kon Landmacht die een oproeping hebben ontvangen om 16 Maart 1953 voor her halingsoefeningen onder de wapenen '.e komen, behoeven aan deze oproeping géén gevolg te geven. technische autoriteit van de waterstaat zelfs de gedachte daaraan verontwaardigd van de hand,- ten aanzien van een ander gebied zei ir. Ma- ris mei stelligheid: men is aan hei werk en zal slagen. Een belangrijke factor achtte spre ker, dat de middelen om het herstel aan te pakken thans veel beter voorhanden zijn dan direct na de oorlog, toen Zee land hersteld moest woraen. Wel is een ongunstige omstandigheid, dat er veel rijshout, dat in de Biesbos gesneden was, verloren is gegaan. Hoe het met de voorziening met arbeidskrachten, voor al met de steenzetters, zal lopen, valt nog moeilijk te zeggen. Wat de uitvoering der werken betreft: verscheidene aannemers zijn aan de slag getogen: de tijd voor voorbereiding van het werk ontbrak ten enen male. In we derzijds goed vertrouwen werkt men dus op een regie-contract in zijn meest primitieve vorm. De kosten zullen straks nog geregeld moeten worden. Per hefschroefvliegtuig Prins Bernhard is hedenmorgen op nieuw naar dc ramp-gebieden vertrok ken. Hij zou per hefschroefvliegtuig de plaatsen bezoeken, welke niet op an dere wijze te bereiken zijn. Ook giste ren heeft de Prins op deze wijze con tact gehad met enige geheel afgesneden dorpen en hun burgemeesters. Laat in de namiddag zou de Prins weer een vergadering van het Rampenfonds pre sideren. Het ligt in de bedoeling deze dagin deling de eerstkomende dagen, met uit zondering van a.s. Zondag, te bandha- Werkloosheid breekt de rugge- graat van 's mensen geestelijke weerstand J zaak in de lucht vliegen. Alles valt dan terug en het gat is voor het grootste gedeelte gedicht. Op het vliegveld Woensdrecht zijn 25 helicopters gestationneerd, waaronder 8 Engelse. 3 Belgische en de rest Ame rikaanse. Op zes punten in het bedreig de gebied heeft men waterzuiverings teams opgesteld. Bij Monster in het Westland is een aantal Amerikanen be zig Duitse bunkers op te blazen, die gevaarlijk zijn omdat zij de dijken en duinen ondermijnen. Op de uitgestrekte terreinen van de Chassée-kazerne staan geweldige colon nes materieel opgesteld. Behalve, hon derden auto's en jeeps bevinden zich daarbij een 150-tal 5-tons kipwagens en 9 tankboten. De commandant liet zich vu! waardering uit over de steun, die hij ondervindt van de Nederlandse ver bindingsofficieren. De troep is geheel „self-supporting". Engeland zal 162 rubberboten van het nieuwste model zenden, die gezamen lijk 5000 personen kunnen bevatten. Er zijn al 37 van deze boten verzonden. Tot gistermiddag zijn in totaal 1300 auto's van het Amerikaanse leger Düs- seldorf gepasseerd op weg naar Neder land. (Van onze Haagse redactie) Hedenmorgen om enkele minuten voor half twaalf arriveerde H. M. de Konin gin aan het paleis aan het Lange Voor hout te Den Haag. Enige tientallen men sen trotseerden bet koude weer om een glimp van de Landsvrouwe op te van gen. maar het traditionele gejuich, dat altijd weerklinkt als de Koningin ergens aankomt, bleef ditmaal achterwege. Het was een vermoeid uitziende Vorstin, die even naar de omstaanders knikte en toen gehaast het paleis binnen ging. In een van de salons zat toen reeds de militaire adviseur van de Italiaanse pre sident. kolonel Valentini, op H. M. te wachten om haar een boodschap van de Italiaanse regering aan te bieden. Het onderhoud kon echter maar kort duren, want om twaalf uur ontving de Konin gin John Foster Dulles en Harold Stas- sen, die hedenmorgen in ons land arri veerden. De Koningin zou voorts in de middag nog ontvangen de ministers Al- gera, Beel, Mansholt en Drees, de heer Maris en generaal Buurman van Vree den. Na het gesprek met de Koningin heb ben de heren Dulles en Stassen een on derhoud gehad met de ministers I^rees. Beyen en Luns. Vanavond zullen deze laatste twee ministers ten huize van mi nister Beyen een diner aan de Ameri kaanse gasten aanbieden. De heren Dul les en Stassen zullen Zaterdagmorgen om 9.45 uur van Schiphol vertrekken voor een bezoek aan Brussel. Nu de storm is gaan liggen, het reddingswerk op gang is en de eerste emotie geluwd, begint de bezigheid van lessen trekken. Een nuttige bezigheid, waarvan wij het nut niet willen betwisten. Wij zouden er zelf aan willen meedoen, maar dan nog zeer voorlopig. Want wij kunnen niet beoordelen, of het goed is de zeegaten te dichten en de kustlijn recht te trekken. Wij weten ook niet of men te zuinig is geweest ten op zichte van onze waterstaatswerken en wat bij de reactie op de ramp anders en beter had kunnen gebeuren. Als daarover meer feitelijke gegevens komen, zal wel blijken, dat alles, wat geschied is, nog beter had gekund. Wij verwachten dus- de ontdekking van „fouten", omdat wij niet geloven in de volmaaktheid van de menselijke vermogens. En dat is dan de les, die wij op dit tijdstip zouden willen trek ken. Gisteren hebben wij onder de titel „Tekortgeschoten mensenwerk" geschreven, dat de mens niet onder alle omstandigheden de natuur kan beheersen. Wij hebben een beetje de indruk, dat de generatie van thans het begrip overmacht eigenlijk ver geten is. Als er ergens iets mis loopt, moet er een schuldige zijn. Aan deze gedachtengang ligt ten grondslag, dat er niets behoeft mis te lopen, want dat, als alles maar volgens een goed plan wordt uitgevoerd, alle kleine ongevallen en het vergaan van de wereld kunnen worden afgewend. Gaat er iets verkeerd, dan hebben de plannen of de uitvoering het gedaan. In deze eeuw is het woord sabotage dan ook meer in zwang gekomen dan het woord overmacht. De mens wordt verondersteld alles te kunnen voor zien, dus alles te kunnen regelen. Dat hij met plannenmaken inderdaad heel ver komt, heeft dit eigen volk bewezen. Maar gaat men na wat in onze geschiedenis onze veerkracht heeft bepaald, dan is het de ruime plaats, die in onze organisatie altijd is toebedeeld aan de post „Onvoor zien". De les, die de watersnood ons leert is, dat wij wel plannen kunnen maken, maar daarbij niet mogen ver vallen tot hovaardij. De pessimisti sche leus „Alles loopt altijd anders" is een overdrijving. De waarheid ligt in het midden. Alles kan anders lopen. Elke slag wordt gewonnen door de reserve. Als ieder maar doet wat hem wordt opgedragen, behoeft er nie mand te zijn, die in reserve staat en dus geen opdracht heeft. Maar daar treedt overmacht op en dan krijgt de reserve een opdracht. Op nationale schaal is dat een reserve aan tijd, aan mankracht, aan rijkdom. Men kan de fout maken al het voorzienbare te regelen en weerloos te staan tegen over het onvoorziene. Misschien is het toch verstandiger er te voren rekening mede te houden, dat de mens niet alvermogend is. Misschien moeten wij er dan van af zien al het voorzienbare te regelen, om beter voorbereid te zijn op het onvoorziene. De beste dijken zonder vluchtterpen zijn slechter dan nor male dijken mèt vluchtterpen. Onze beste reserve is ten slotte de geest van initiatief. Het is de grote vraag, waaraan wij bij de opbouw van een noodorganisatie meer behoefte hebben: aan nooddictatoren of aan figuren van het tweede en derde plan, die de moed opbrengen een raamko zijn uit te rukken of een tak af te zagen, die met zelfstandig werkende hersens beslissingen weten te nemen of deze althans aan hun chefs durven voor te leggen. Indien men tot de ont dekking zou komen, dat deze geest van initiatief Zondag j.l. het meest heeft geleefd op die plaatsen, waar men mentaal op het onvoorziene is ingesteld en het minst op die plaatsen, waar het leven zelf in plannen was ingedijkt, dan heeft men enige stof tot overweging opgedaan. Toestand te Poort vliet hoopvol Geen algemene evacuatie De burgemeester van Poortvliet op Tholen deelt mede. dat bet gisteren op nieuw gedichte gat in de dyfe het van nacht heeft gehouden. Vandaag wordt getracht het andere gat te dichten. Er wordt met man en macht, met inzet van Nederlandse en Franse militairen, gewerkt. Indien het dichten gelukt, is er voorlopig geen reden voor algemene evacuatie. De burgemeester noemt de toestand hoopvol. In samenwerking met het Nationale Rampenfonds heeft het ministerie van Economische Zaken een regeling ge troffen om de middenstanders, die door de watersnood schade hebben geleden en financiële moeilijkheen ondervin den, te helpen hun bedrijf aanstonds te kunnen voortzetten. Voor deze hulpverlening gelden de volgende regelen: 1. De noodcredieten worden -erstrek» ten behoeve van ambachts-, winkel-, grossiers- en dienstverleningsbedrijven. 2. Slachtoffers van de nationale ramp kunnen, wanneer zij financiële moei lijkheden ondervinden by de directe voortzetting of hervatting van hun be drijf renteloze voorschotten ontvangen voor de aanvulling van voorraden, her stel van machines en bedrijfsinrichting. 3. Het te verstrekken crediet zal in het algemeen maximaal f 4.000 bedragen. 4. Eventuele latere uitkeringen van ge leden schade zullen worden aangewend tot aflossing van de opgenomen credie- ten. 5. De credietaanvragen zullen wor den behandeld door de Nederlandse Middenstandsbank. Aanvragers kunnen zich van Zaterag af wenden tot het dichtstbijzijnde kantoor van die bank bij de plaats hunner inwoning. De Ned. Middenstandsbank heeft bijkantoren in Vlaardingen. Rotterdam. Dordrecht, Gouda, Breda, Goes, Middelburg en Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1