pakt
Waterstaat
herstel aan
Rampenfonds
f IIV2 millioen
Het water is sterker
Prins per helicopter
van dorp tot dorp
Zwermen vliegtuigen
kris-kras door elkaar
Na een maand gaat weer
trein over Moerdijk
Vissers redden
2000 Puttenaren
OVERWELDIGENDE
OFFERZIN
99
DULLES PRUST
ADENAUER
Koningin bij de evacué s
Verzekering dekt
haar schade
GRIEPWEER!
Gevers
en gaven
Zee-, land- en luchtmacht
w erken voorbeeldig samen
Duizenden pseudo-cli j kwerkers
bevechten Voorne's behoud
Pessimisme onder
agrariërs
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG
5
ZEEHWS-VLAANDEREN BIJNA WATERDICHT
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 6 Febr. Het stemt hoopvol te weten dat
reeds enkele dagen na de grote ramp met man en macht
wordt gewerkt, stug en gestadig, aan een snel en deugdelijk
herstel van de enorme schade. Zelfs een bij uitstek des
kundige kan niet schatten, op geen millioenen na, welk
bedrag de aangerichte schade beloopt. Het is de directeur-
generaal van de Rijkswaterstaat, ir. A. G. Maris, die op
rustige, vertrouwenwekkende wijze, deze gegevens en een
overzicht van het laatste nieuws van het waterfront ver
strekt.
j~^ IT staat wel vast:_ niet alleen
wordt gepoogd her en der
.gaten te dichten en provisori
sche maatregelen te nemen, doch
ook streeft men er naar de weg
en spoorverbindingen zo snel
als mogelijk is te herstellen, opdat
de wederopbouw een aanvang kan
nemen en de geëvacueerden weer
naar hun haardsteden kunnen
terugkeren.
Wat Noord-Brabant betreft:
tussen het Keizersveer en Hank
zijn reeds zeven kleine en een
groot gat gedicht. Ten Noorden
van Hank tot Nieuwendijk is
plaatselijk een voorlopige water
kering aangelegd en bij Kille is
men hard bezig met een gat van
zeventig meter wijdte en vier
meter diepte te dichten. Ter
weerszijden van de Moerdijkbrug
worden de gaten in de dijken ge
dicht.
Herstel Moerdijk
Over twee weken verwacht
men te kunnen beginnen met het
repareren van de weg naar het
Zuiden en van de spoorbaan, met
de voorbereiding waarvan reeds
een aanvang gemaakt is.
Na een maand hoopt men de
spoorbaan weer gereed te hebben.
Over twee weken hoopt men
ook de waterkering ten Noorden
en ten Zuiden van het Hollandse
Diep weer in orde te hebben.
Tussen Rodevaart en Willemstad
zijn er niet minder dan tien gaten
in de dijk. De gemeente Willem
stad heeft reeds een aannemer
gecharterd, die spoedig zal begin
nen met de uitvoering van de
werken.
Situatie in Zeeland
In Zeeland wordt de West-
kapellese zeedijk provisorisch her
steld, ten einde deze te vrijwaren
voor verdere beschadiging. In de
duinen van Westkapelde wordt
het zoute water weggepompt.
De gaten in de dijken langs het
Veergat zullen zeer binnenkort
weer gesloten zijn. De spoorweg
over de Sloedam is niet bescha
digd en zodra de gaten bij het
Veergat gedicht zijn kunnen ook
de weg en de spoorbaan hersteld
worden. Over veertien dagen
hoopt men reeds hiermee te kun
nen beginnen.
Gisteren is een verkennings-
ploeg naar Oost-Zuid-Beveland
vertrokken, opdat dit vak spoediL
zou worden aangevat, waardoor
weg- en spoorverbindingen snel
zullen kunnen worden hersteld.
Dit snel moet men evenwel niet
al te letterlijk opnemen, omdat er
ontelbare gaten in dit dijkvak zijn
ten Oosten van Kruiningen en bij
Rilland Bath en er een eb- en
vloedbeweging is van anderhalve
meter. Maar men doet, wat men
kan om de verbinding met de
vaste wal te herstellen.
In Zeeuwsch-Vlaanderen wordt
momenteel tussen de Braakman en
Terneuzen het werk aan de nieu
we Neuzenpolder energiek aan
gepakt. Vandaag is men reeds
hiermede begonnen. De overige
beschadigingen en de gaten in
Zeeuwsch-Vlaanderen leveren
geen moeilijkheden op. Men zal
slagen, aldus ir. Maris, maar de
tijdsduur is onbekend.
Pompen werken reeds
Van de 3300 hectaren die
Zeeuwsch-Vlaanderen over
stroomd zijn, konden reeds 2500
van het buitenwater afgesloten
worden. Op de 2500 hectaren is
men reeds begonnen met het lo
zen van het water.
In Noord-Be^eland evenals op
Zuid-Beveland in de omgeving
van Wolphaartsdijk is de situatie
nut zo somber als men gedacht
heeft Het werk za'. hier wel be
staan uit droog grondwerk, dat
door de Heidemaatschappij zal
kunnen worden uitgevoerd
Zeer ernstig is de situatie op
het eiland Tholen en St. Philips-
land, waar ongetwijfeld zeer grote
herstelwerkzaamheden verricht
zullen moeten worden. Ir. Maris
heeft de burgemeester van Tholen
aangeraden, een slapersdijk te la
ten maken rond de bebouwde
kom van zijn gemeente.
Wat Noord-Holland betreft
op Texel is men begonnen met
het herstel van de Eendrachts-
polder. Over de beschadigingen
aan de duinen langs de Noordzee
zijn nog geen voldoende gege
vens binnen. Wel kan hier gespro
ken worden van een ernstige af
slag.
Afdamming
Positief ontkennend beant
woordde ir. Maris de vraag, of
het onderhoud van de zeewerin
gen door zuinigheid na de oor
log geleden heeft. De ramp, de
grootste sedert eeuwen, heeft ons
land van 175.000 ha beroofd. De
belangstelling voor de gedachte
om de zeegaten af te dammen acht
ir. Maris begrijpelijk, maar dit is
geen kinderachtige zaak.
Het betekent het gelijktijdig
afsluiten van Oosterschelde, Gre-
velingen en Haringvliet, zeega
ten, die dertig tot veertig meter
diep zijn in gebieden, waar een
zeer groot eb en vloedversehil is.
Zulk een werk eist een lang
durige grondige voorbereiding en
ir. Maris herinnerde er aan, dat
de minister van Verkeer en Wa
terstaat, mr. J. Algera, in de
Tweede Kamer heeft medege
deeld, dat de afsluiting van het
Haringvliet in studie is.
(Advertentie)
Koeien op sleeptouw
(Va-n onze Haagse redactie).
SCHEVENINGEN, 6 Febr.
Stoere Scheveningse vissers, die
met 19 sloepen direct na de ramp
naar het eiland Putten vertrok
ken. hebben kans gezien dar 2000
Puttenaren te redden en meer
dan 1000 koeien-
Nadat zij in Scheveningen wa
ren teruggekeerd, hebben zij zich
ogenblikkelijk gereed gemaakt
voor een nieuwe tocht, ditmaal
naar de Zeeuwse eilanden.
In Pu-tten hadden zij speciaal
het gebied van Abbebroek.
Oudenhoorn en Zuidland gekozen
Een groot deel van het vee
moest al zwemmend achter de
sloepen op sleeptouw worden ge
nomen en de vissers hadden hier
bij de niet gmakkelijke taak de
koppen der honderden koeien tij
dens dez etochi dor het water
naar boven te houden.
waard is nog niet gedicht.
Met lede ogen moeien de
arbeiders' het herstelwerk
staken, want de vloed ver
nielt weer alles wat tijdens
eb tot stand werd gebracht.
„GOOI GELD IN
DAT WATER!"
DEN HAAG, 5 Febr. Het
Nationaal Rampenfonds heeft tot
vandaag een bedrag van ruim
1114 millioen geboekt. In dit
bedrag zün de toegezegde, doch
nog niet ontvangen bijdragen nog
niet verwerkt. Aldus kon Z.K.H.
prins Bemhard vanavond via de
radio bekend maken.
Te voren had de voorzitter van
de Tweede Kamer, dr. L. G. Kor-
tenhorst, door de radio meege
deeld. dat het Rijk geheel buiten
het Rampenfonds staat. Het fonds
is een zuiver particuliere instel
ling, die zelf over de besteding
van de gelden beslist. Wèl geeft
het Rijk belastingfaciliteiten aan
hen, die in het fonds bijdragen
storten.
En deze bijdragen blijven rijke
lijk vloeien, in de vorm van parti
culiere giften, maar dikwijls ook
als opbrengst van grotere acties,
die reeds zijn of nog worden be
gonnen. De Boek. en Tijdschrif-
tenhandel bv. voert in de week
van 9 t/m 14 Febr. in Amsterdam
en het Gooi een campagne om bij
verkoop van elk exemplaar van
een binnen, of buitenlands tijd
schrift één cent beschikbaar te
stellen. Ook de exploitanten van
leesportefeuilles doen mee en
gezien de zeer grote verkoop van
tijdschriften wordt een flink be
drag verwacht.
Deel van loon
De bakkersgezellen Ln geheel
Nederland zullen 10% van hun
loon afstaan, en de opbrengs'
daarvan zal door de werkgevers
worden verdubbeld. Bovendien
zullen de bakkers uit de noodge.
bieden ook aan materieel worden
geholpen.
Een buitenlandse reder, voor
wie Wilton-Feyenoord schepen in
aanbouw heeft, stortte 5000 in
het Rampenfonds. De z.g. Waters
noodcommissie schenkt uit haar
kapitaal 250.000. De bond v;
Ned. militaire oorlogsslachtoffers.
1000. De Esso-Nederland schonk
100.000 en haar personeel 2%
van hét maandsalaris.
Korea-strijders
Aan boord van H.M. „Piet
Hein", op weg van Korea naar
Nederland, werd 2000 ingeza
meld ofwel 8 per lid van de
bemanning. Orkest- en personeels,
leden van het Rott. Philharmo.
nisch Orkest gaven een dag sala.
ris. De bemanning van de „Poly-
dorus" en de „Teucer" van de mij
Oceaan maakten resp. 310 en
650 over. De patiënten van het
i sanatorium Beatrixoord te Appel
scha schonken 630 en het ver
plegend personeel maar liefst
3600. Een straatcollecte in
Utrecht: 93.000. De prov. staten
van Limburg 50.000. De bisschop
van Roermond, mgr. dr. Lemmens.
maakte 10.000 over. Daarbuiten
wijst de giro van de prov. Lim
burg nog ruim 122.000 aan, maar
dit zal nog wel verveelvoudigd
worden. In Friesland is het be
drag van IV2 milioen reeds ruim
overschreden. Een collecte bij de
Fordfabrieken in Amsterdam
bracht f 37.000 op, waarvan
13.500 van het personeel (ge
middeld 20 per persoon) en
23.500 van de directie.
Tot in de gehuchten
En dan de collecten in de dor
pen en steden, die uur na uur de
meest fantastische bedragen
zien geven. Een enkele greep: het
gehucht Boer in Friesland (96 in
woners) 3300 ofwel 36 per in
woner. De Friese dorpjes Span-
num en Edens, samen 400 zielen,
offerden 10.000, d.i. f 25 per in
woner. Zuidbarge (bij Emmen)
met 108 gezinnen: 4565 ofwel
ruim 42 per gezin. Westerbork
(Drente) gaf 41.252 of ca. 30
per gezin. Heeze (N.-Br.) bracht,
afgezien van de girostortingen,
15.000 bijeen; en de boeren ga
ven apart nog 58.000 kg veevoer.
En zo kan men doorgaan
maar dit zij voldoende om een in.
druk te geven van de overweldi.
jende gulheid, waarmee «Neder-
and offert voor zijn slachtoffers.
Niet alleen Nederland. Ook in
de overzeese gebiedsdelen. Cu
racao vond voor zijn actie een
gulden slagzin: „Gooi geld in dat
water!" En dat slaat in. Men ver.
wacht, dat de 100.000 bewoners
van dit eiland in de West nog voor
het einde van de week bijna
millioen Nederlandse guldens
hebben bijeengebracht.
Wat de acties op Aruba, Bonaire
en de andere eilanden opbrachten,
is nog niet bekend, maar ook
daarvoor zijn de verwachtingen
hoog gespannen. En hetzelfde
geldt voor Suriname.
Ook in de West wordt Neder
land niet vergeten!
DEN HAAG, 6 Febr. Met een
helicopter heeft prins Bemhard
gisteren de gehele dag verschei
dene zwaar getroffen gemeenten
bezocht, voornamelijk op Schou
wen en Dulveland, Noord-Beve
land en Zuid-Beveland.
's Morgens was hij opgestegen
van het vliegveld Soesterberg. Op
het vliegveld Haamstede stapte de
Prins over in het hefschroefvlieg-
tuig.
Op vele plaatsen sloeg Z.K.H
de evacuatie der bevolking gade.
Hij prees in het bijzonder de moe
dige houding van de burgemees
ters der geteisterde plaatsen, met
wie hij zich uitvoerig onderhield
over de te nemen maatregelen.
Ook was de Prins vol lof ovei
het werk van de Nederlandse
strijdkrachten en de buitenlandse
militairen.
Om ongeveer halfvijf landde de
BONN, 5 Febr. Minister Fos
ter Dulles en Harold Stas'sen. de
directeur van de wederzijdse
hulpverlening (MSA) zijn na een
kort inleidend onderhoud met
kanselier Adenauer, vandaag be
gonnen met een reeks besprekin
gen met Duitse en geallieerde lei
ders.
Na zijn onderhoud met dr.
Adenauer legde de Amerikaanse
minister van Buitenlandse Zaken
een korte verklaring af, waarin
hij o.a. de Duitse kanselier prees
als een van de grote na-oorlogse
staatslieden. Dulles verklaarde
deze reis naar de zes EDG-landen
te hebben gemaakt, omdat deze
landen, op de drempel van een
grote omwenteling staan, die de
nationale rivaliteit zal verhan
gen door eenheid. (Reuter)
(Van een speciale verslaggever)
VALKENBURG, 6 Febr. „Het
vliegen boven de overstroomde
gebieden is bij slecht weer, zoals
Donderdagmiddag, uiterst ge
vaarlijk, want de vele toestellen,
die komen droppen, moeten dan
wegens het lage wolkendek be
neden de 500 voet blijven. En
daar ze van alle kanten komen is
de kans op botsingen niet ge
ring".
Dit vertelde de kapitein-vlie
ger-waarnemer J. H. Lukkien, die
als Hoofd Operatie van de Trans-
portvliegafdelimg te Valkenburg
juist per Dakota een vlucht met
droppings boven de Zeeuwse
eilanden had gemaakt.
„Het is een wonder, dat er nog
geen ongevallen gebeurd zijn. Er
zijn wel vastgestelde luchtwegen
op de route heen en terug, maar
boven het ondergelopen gebied
vliegt alles kriskras door eikaar.
En dan worden we soms nog ge-
Koningin bij evacué's
in Amersfoort
AMERSFOORT, 5 Febr.
H. M. de Koningin heeft Donder
dagmiddag, in gezelschap van de
Commissaris der Koningin in
Utrecht, M. A. Reinalda, de ge
meentelijke markthal in Amers
foort bezocht, waar zij zich op de
hoogte stelde van de maatregelen,
die de gemeente in samenwerking
met het Rode Kruis genomen
had voor de ontvangst en ver
zorging van de vluchtelingen uit
Goeiee en Overflakkee. Ongeveer
30U evacué's zijn tot nu toe in
Amersfoort aangekomen.
Nu
AMSTERDAM, 5 Febr. Om
trent de verzekering van schade
aan opstallen en inboedels door
overstroming ten gevolge van dijk
doorbraak vernemen wij. dat ver
schillende grotë maatschappijen in
haar „uitgebreide gevaren"-polis-
sen (zowel voor inboedels als voor
opstallen) alle gevolgen van storm,
waaronder ook schade door dijk
doorbraak en overstroming, ten
volle voor haar rekening nemen.
Deze ..uitgebreide gevaren"-
polissen zijn ook in de streken, die
thans door de ramp zijn getroffen,
in groten getale zonder enige be
perking afgegeven.
Hulp voor huisdieren
uit noodgebieden
DEN" HAAG. 5 Febr. De
stichting „Amivedi" te Den Haag,
die in Amerongen een nationaal
tehuis voor zwervende dieren wil
inrichten, roept de hulp in van
hen, die thans ook de lijdende
huisdieren uit de noodgebieden
willen helpen.
De stichting heeft in. Ameron
gen reeds de beschikking over
enige schuren en wil verder de
nodige hokken trachten te lenen.
Hun, die bereid zijn de stichting
te helpen met hokken, manden,
voedsel, enz. en eventueel met
het transport, wordt verzocht dit
per omgaande op te geven aan:
Stichting ..Amivedi", Ant. Duyck-
straat 6, Den Haag, tel. 556137.
Men wordt verzocht geen arti
kelen op te sturen.
hinderd door sportvliegers, die
niets met de actie te maken heb
ben. Dat zullen wel Belgen zijn,
want de Nederlanders zijn al ge
waarschuwd".
Kapitein Lukkien heeft met zijn
vrachtkist een lastige dropping
gehad op een zeer kort terrein,
waarop bundels zandzakken
moesten worden gemikt. Dat was
bij St. Maartensdijk op Tholen.
Ondanks het slechte weer dropten
daar drie kisten achter elkaar: een
KLM-Dakota, een Transva-Dakota
en een Packet van de Amerika
nen.
Ook telefoon gedropt
„Boven Bruinisse op Duiveland
hebben wè een telefoontoestel ge
parachuteerd", vertelt de kapitein
verder. „En boven Goes werden
achthonderd paar rubberhand
schoenen afgeworpen voor het op
ruimen van cadavers".
,Het droppen zelf is ook niet
zonder risico. Toen we een zware
bundel zandzakken uitwierpen,
bleef die vastzitten aan ons hori
zontale roer. De machine begon
te slingeren, maar de bundel wil
de niet loslaten. Het werd een
moeilijke terugweg".
Gelukkig heeft de Dakota met
het ongewenste vrachtje aan zijn
staart toch rog een goede landing
gemaakt.
In de Transva-loods zijn intus
sen vele handen bezig zakken te
vullen met brood en andere le
vensmiddelen. De voorraden wor
den bijna even snel verpakt en in
geladen als ze worden aange
voerd.
„Morgen gaan we ook een mil
lioen sigaretten droppen", vertelt
de piloot ons. Ondanks zijn door
gebrek aan nachtrust hol staande
ogen toont deze man een groot
enthousiasme. Hij haast zich weer
naar zijn vliegtuig, lucht en wa
ter tegemoet, om nog meer land
genoten te helpen. Wat is er in
deze bange dagen mooier dan de-
gevleugelde hulp?
Britten vragen advies
LONDEN, 5 Febr. De Britse
autoriteiten hebben aan de Neder
landse experts advies gevraagd
over de meest doeltreffende wijze
van ontzilting van het overstroom
de gebied in Engeland. (A.P.).
Advertentie)
Voorkom een pijolijke keel met
de beproefde geneeskracht van
U wil ik het eens niet hebben
over degenen, die zich opzet
telijk en uit reclame-oogmerk
niet houden aan het dringende
verzoek giften alleen te sturen aan
het Rampenfonds het is walge
lijk die lijstjes te lezen van de
gaven, die de organisators „door
hun bemiddeling" opzenden en
aldus nodeloos administratieve
kosten veroorzaken, doch zij mo
gen dan hun kleine profijtje van
de algemene nood hebben.Doch
daar was Zondag jl. een Amster
damse werkloze, W. S., wonend
aan de Prinsengracht, die trachtte
naar de noodgebieden te komen,
hetwelk aanvankelijk niet lukte,
daar er geen transport was. Doch
hij is er dan ten slotte met enkele
kameraden in geslaagd. Toen zijn
vrouw zich meldde bij de gebrui
kelijke instantie, werd haar mede
gedeeld dat haar man zichzelf
moest presenteren.
„Die is naar de watersnood,"
antwoordde ze..
,Dat kan u wel zeggen," sprak
de ambtenaar. En de vrouw kon
zonder ondersteuning vertrekken.
Als nu de eerste verdrietige tij
den voorbij zijn en men moe is
van de doorstane emoties.als
de radioprogramma's weer nor
maal worden (hoewel en wat de
misère betreft nog wel voor jaren
Beethoven en Bach en Handel in
het verschiet liggen) hoe zal het
dan gaan met de getroffenen? Zo
goed als er voor een bepaald in
stituut maar één ramp bestond,
namelijk dat het niet meer zou
bestaan, zo goed bestaat het ge
vaar dat rampenvoorzieningen, die
zich over enkele jaren uitstrek
ken gaan, doodlopen in het zand
der ambtenarij. Zal nu de Kamer
er op toezien, dat men na vijf of
zes jaar niemand plaagt met ein-
deloz'e formulieren? Dat er niet,
zoals nu, nog gevochten moet wor
den om de tijdens de oorlog ge
leden schade vergoed te krijgen?
Dat niemand zal vragen: „Waters
nood zegt u? Maar kunt u bewij
zen, dat er zes jaar geleden door
u schade geleden is? Kunt u be
wijzen, dat er een watersnood
was? En waar was u op dat ogen
blik? In een boom? Wie gaat er
nou in een boom zitten 'snachts.
dan hoort u in bed!"
Een inwoner van Loosdrecht
schrijft mij: Op Zondag 2 Februa
ri lag ik met griep te bed er
werd geklopt en er stond een jon
gen met een zuidwester op en een
regenjas aan, die vroeg of wij wat
konden missen voor de getroffen
gebieden. Wij hebben gauw wat
bij elkander gepakt. De jongeman
vertelde, dat hij op drie adressen
geweest was, waar men hem had
gezegd: Zo iets doen wij niet op
Zondag!
Ja, wij zijn soms zeer medelij
dende burgers en pakken vaak zo
het een en ander in, waaraan
Zeeuwse boeren en boerinnen heel
wat hebben, zoals smokings en
afgedankte avondjaponnen.
Het vuur zal nog wel even bran
den, doch wij moeten het maar
duchtig in observatie houden. Er
zyn hier en daar plunderaars ge
weest, maar er zijn ook huiche-.
laars, luilakken en lieden, die zo
overtuigd zijn van eigen autori
teit, dat zij anderen voor de benen
lopen en de boel in de war sturen.
PASQUINO.
MILITAIRE CENTRAALPOST OP CLINGENDAEL
(Van onze Haagse redactie).
DEN HAAG, 6 Febr. Alle
draden van de militaire hulpver
lening te water, te land en door
de lucht lopen thans samen in de
centrale bunker op Clingendael,
nabij de Generale Staf. Naar deze
enorme bunker, een Duitse erfe
nis, heeft zich behalve het staf-
kwartier van de territoriale be
velhebber, luit.-generaal D. C.
Buurman van Vreeden, ook de
staf van de commandant Zee
macht uit De:i Helder, schout-bij-
nacht Burghard, verplaatst.
Hier zetelen de „hersenen" van
het enorme militaire hulpverle
ningsapparaat. Alle verbindngen
komen achter deze metersdikke
betonmuren tot stand.
Alle aanvragen cm hulp en
bijstand komen hier binnen, alle
bevelen aan de actieve onderde
len worden hier koortsachtig uit-
geseind.
Motorordonnansen stuiven weg
Ij-ponten te Hellevoetsluis
3000 Evacué's in Den Bosch
DEN BOSCH, 6 Febr. Don
derdagmiddag vijf uur waren in
het opvangcentrum van de Bos
sche Veemarkthallen ongeveer
4000 evacué's gepasseerd, voorna
melijk vluchtelingen uit Over
flakkee. Van hen zijn 3000 bij
particulieren in Den Bosch onder
gebracht, de overigen vonden in
de buurt onderdak.
Het is al enige malen voorge
komen, dat kinderen hun tijdelijk
adres niet terug konden vinden
Men doet er goed aan de kinderen
Prins op het vliegveld Ypenburg een kaartje bij zich te laten dra-
Daarna voerde hij besprekingen gen, waarop naam en adres staan
met het Nationaal Rampenfonds. I van hun gastheer.
DE KONINGIN heeft Don
derdag bezoeken gebracht
aan evacuatiecentra te Zeist,
Baarn, Utrecht en Amers
foort, waar zij zich op de
hoogte stelde van de werk
zaamheden. In Utrecht, waar
juist zeven autobussen met
300 vluchtelingen aankwa
men, maakte de Koningin
een ontroerend moment me
de, toen een vrouw uit een
bus stapte, die haar reeds
doodgewaande zuster uil een
andere bus zag komen. Hier
ziet men onze Koningin in
gesprek met evacué's te
Utrecht.
BURGEMEESTER
VERDRONKEN
Officieel is vastgesteld, dat de
burgemeester van Rilland Bath is
omgekomen. Hij zou meegereden
zijn met een autobus waarmee
hulp zou worden gehaald. Toen
dit voertuig moest keren, stapte
hij uit en lichtte bij. Op dat mo-
men kwam een vloed van water
en het was hem onmogelijk de
bus nog te bereiken.
De chauffeur moest op het dak
van zijn voertuig klimmen en kon
later worden gered. Op dezelfde
plaats werd een waterbouwkun
dig opzichter, die op zijn motor
fiets reed, door het water meege
sleurd.
WATER STIJGT NOG
BIJ HEENVLIET
HELLEVOETSLUIS, li Febr.
Met alle krachten van dui
zenden helpers, militairen en
burgers, studenten en schooljon.
gens, is men gisteren aan het
werk gegaan om het gebied ten
Westen van het Voornse Kanaal
te behouden. Een onafzienbare
file autobussen, vrachtwagens en
militaire voertuigen passeert bij
Nieuwe Sluis de brug over het
Voornse Kanaal, richting Den
BrielHellevoetsluis.
De Westelijke dijkweg van het
kanaal wordt in aller ijl verste
vigd. Rechts van het kanaal ligt
alles onder; links liggen nog
honderden hectaren kostbaar
polderland droog. En de water
wolf blijft vreten.
Het verkeer Hellevoetsluis-
Rotterdam gaat langs deze
Westelijke kanaaldijk. Een ver
binding, die niet verloren mag
gaan. Van Nieuwesluis naar
Zwjartewaal moet een gammele,
oude slaper het zware verkeer
verwerken.
Bij Spijkenisse worden
zandzakken gevuld met grond
van opgespoten land en zyn
honderden dag en nacht bezig.
Als de avond valt komen sterke
zoeklichten in actie, die
voortzetting van deze arbeid
mogelijk maken.
De weg van Spijkenisse West
waarts wordt bij Heenvliet sterk
door het water bedreigd. Men
mag nog slechts aan één kant
rijden en er zijn zeer zwakke
punten, waar met zandzakken en
ijzeren platen versterkingen
worden aangebracht.
Water stijgt
De Zuidzijde van Heenvliet
ligt onder water, dat nog steeds
stijgt. Gistermorgen stond het tot
in de kozijnen, 's middags bijna
tot de dakgoot. En ook dit is
een kostbare, vitale verbinding.
In Hellevoetsluis zelf worden
met boten regelmatig evacué'*
uit Oude en Nieuwe Tonge, Som.
melsdjjk en Middelharnis aan
gevoerd. Ook de laatste plaatsen
worden namelijk ontruimd.
Het zijn zowaar gemeentelijke
Amsterdamse IJveerboten, n.l.
de „IJveer 2" en de ,,IJveer 6"
o.l.v. adjunct-hoofdinspecteur
Thuman en de beide kapiteins
Faikema en De Gooijer, met hun
eigen Amsterdamse bemannin
gen, die hier op vreemd en zout
water varen, maar een prachtige
pendeldienst onderhouden.
Deze boten zijn door hun
bouw uitermate geschikt voor
massavervoer, terwijl de grote
kajuiten onderin voor velen een
veilig en warm onderdak bete
kenen.
In Middelharnis is intussen
vanmorgen de gasfabriek weer
in werking gekomen.
of komen ronkend aan. Dag en
nacht wordt in en om deze cen
trale bunker gewerkt, gezwoegd,
geploeterd om overal, waar bet
nodig is. de nood door militaire
hulp te lenigen.
Nauwe samenwerking
Tussen ihet territoriaal com
mando en het commandement der
zeemacht is onder deze tragische
omstandigheden een nauwe en
te voren ongekende samenwer
king tot stand gekomen. Het staat
nu wel vast, dat de militaire hulp
aan de geteisterde gebieden voor
beeldig georganiseerd is.
Centrale mijnenveger
2000 Man marinepersoneel
neemt actief deel aan het red
dingswerk. Kapïtein-ter-zee O.
de Booy uit Rotterdam dirigeert
de nieuw aankomende vaartuigen
van Hellevoetsluis uit naar de
„Abrahann van der Hulst", de
grootste mijnenveger met gerin
ge diepgang, die voor Zierikzee
kruist en aan boord waarvan de
kapiteïn-ter-zee J. F. van Duim,
bekend onderzeebootcommandant
tijdens de oorlog, de boten van
nadere aanwijzingen voorziet, zo
dat ze precies daarheen gaan,
waar hulp het hardst nodig is.
(Van onze correspondent).
ARNHEM, 6 Febr. In land
en tuinbouwkringen valt weinig
te bespeuren van het optimisme,
waarvan door vooraanstaande fi
guren uit handel en industrie
werd getuigd, aldus de heer v. d.
Ley, voorzitter van de Gelderse
Mij- van Landbouw, in zyn ope
ningsrede van de algemene ver
gadering in Arnhem.
De stemming in de agrarische
sector is integendeel gedrukt en
wordt gekenmerkt door een ge
mis aan vertrouwen. De akker
bouw maakt zich ongerust over
de dalende graanprijs, de vee
houders zijn ontevreden over de
moeilijkheden bij de afzet van
varkens, de melkpoeder-export
geeft al maandenlang reden, tot
ernstige bezorgdheid, terwijl de
kaasmarkt in dit winterseizoen
opvallend onstabiel is.
Critiek had spreker op de pla
nologische dienst, die het platte
land nog te zeer ziet als recrea
tie-oord. in plaats van rekening
te houden met zijn wezenlijke
functie in de volksgemeenschap.
Volgens het jaarverslag van de
maatschappij is het ledental in
1952 met 275 teruggelopen tot
10.140.