Licht Wat de bioscopen brengen CVoor Puzzelaars)— Het plantje TWEEDE BLAD ZEISTEB NIEUWSBODE FIGI: VROUWEN EN OPIUM George Sanders, Herbert Marshall en Patricia Roc vervullen de hoofd rollen in dit draaiboek met het be kende opiumonderwerp. Mike Alexander is verbitterd uit de oorlog teruggekeerd. Hij heeft het plan om zo snel mogelijk rijk te worden en daarna een fatsoenlijk leven te gaan leiden. Op het ogen blik dat het verhaal begint heeft hy de grondslag gelegd voor een enorm fortuin, als alles goed gaat tenmin ste. Een „handel" van een slordige half millioen verlaat per schip Sin gapore, met bestemming „Black Jack". Wat Mike niet weet is dat een man van de Amerikaanse Staatspo litie de lading in de gaten houdt. Dat Mike in zijn zucht naar for tuin onscrupuleus te werk gaat blijkt behalve uit het bovenstaande ook wel uit het feit dat hij een aan tal ongelukkige refugé's, die van plan zijn naar Noord-Afrika te gaar, maar die geen toestemming kiijgen om aan land te gaan, voor een groot honorarium weet te redden. Overi gens zijn bijna alle personen die in deze film optreden intriganten var. de eerste soort en zo heeft men een fantastisch verhaal geweven da: de toeschouwer zeker zal vermogen te boeien. FIGI: DE FIDELE BOER Matthias Scheichelteithers zoon, Heinerle, moet dokter worden. Al leen voor dit doel werkt en spaart hij. De rijke Lindeberger die veel met Heinerle opheeft, helpt Mat thias om de jongen het gymnasium te laten doorlopen. Als Heinerle in Wenen verder studeert komt lang zamerhand zijn liefde voor de mu ziek naar boven. Als hij Vivian, de dochter van een rijke Amerikaan ontmoet geeft hij zijn studie op. Vi vian heeft de talenten die in Hei nerle schuilen ontdekt en maakt haar vader op de jonge musicus op merkzaam. Deze, mr Harrison, ziet wel wat in Heinerle en verandert zijn naam in Heinrich Reither en ar rangeert een groot concert voor hem. De uitvoering wordt een enorm suc ces. Intussen heeft Heinerle's vader geen enkel bericht meer van zijn 'zoon ontvangen. Hij besluit om Hei nerle te gaan bezoeken en ontdekt dan dat zijn zoon geen arts wordt, maar een gevierd musicus is. Diep- beledigd reist hij naar zijn kleine boerderij terug. De schrandere Vi vian wil echter niet met Heinerle trouwen voor hij zich met zijn vader zal hebben verzoend. Heinerle gaat dan verder studeren en komt zover dat hij zijn doctorsbul aan Matthias kan overhandigen. FIGI: DE KLEINE WERELD VAN DON CAMILLO In een klein Italiaans dorpje wor den de inwoners geslingerd tussen de kerk en het communisme. De lei der van de communistische partij is Peppone die tevens burgemeester is, en de kerk wordt vertegenwoordigd door de priester Camillo. Deze twee verfoeien elkaar en toch kunnen ze ook niet buiten elkander. Als de bis schop Cami'llo wil overplaatsen om dat hij, krachtpatser als hij is, een aantal communisten tegen de vlakte heeft geslagen, komt Peppone tus senbeide en weet deze maatregel te verhinderen. Toch laait ieder ogenblik de strijd tussen hen weer fel op, waarna zij zich telkenmale weer met elkaar verzoenen. Tenslotte laat Peppone, die toch nog eerbied heeft voor de kerk, zijn zoon dopen, zij het dan met de naam Lenin. CITY: REBECCA (naar het gelijk namige boek van Daphne du Mau- rier) Rebecca, eerste echtgenote van Maxim de Winter, een schatrijk man, is gestorven. Zy heeft zelf moord gepleegd naar algemeen wordt aangenomen. Maxim ontmoet op een goede 'dag een eenvoudig, arm meisje. Een plotselinge liefde bloeit tussen deze twee mensen op Joan Fontaine en Laurence Olivier in Rebecca (City) en Maxim brengt de nieuwe mrs De Winter naar zijn landgoed Mander - ley in Engeland. Mrs De Winter wordt op Mander- ley begroet door een klein leger van huispersoneel, een vijandige mrs Danvers en de herinnering aan Re becca. Daartegen krijgt zij te vech ten. Het landgoed bedreigt haar frêle karakter met zijn spookachtige vertrekken en mrs Danvers met haar frenetieke bewondering voor de gestorven eerste mrs De Winter. Er zijn kleine momenten van geluk en lange uren van eenzaamheid en stil verdriet. Tot zij op een keer de strijd aanbindt tegen al die hostali- teit en een feest organiseert dat met één slag de oude roem van Mander- ley moet doen herleven en de her innering aan de glanstij d van Re becca moet wegvagen. Het wordt een debacle nog voor het feest begint. Op de kust van Cronwell voor Manderley strandt een schip en bij het duikerswerk ontdekt men een zeiljacht waarmede Rebecca verongelukte. In de kajuit van het jacht vindt men het lichaam van een vrouw. In enkele uren stort zich een la wine van gebeurtenissen uit over de bewoners van Manderley en in een uiterst gespannen scène hr het bo tenhuis tussen Maxim de Winter en zijn tweede vrouw wordt de legende van Rebecca verscheurd. Voor haar ogen rijst nu Rebecca in haar ware gedaante een verdorven schepsel, gehaat en verafschuwd door de man die haar voor het oog van de we reld adoreerde. Een nieuwe episode van spanning en angst breekt aan. Opnieuw wordt draait de film voor ieder die de leef- een gerechtelijk onderzoek ingesteld waarbij de bewijzen tegen Maxim de Winter zich opstapelen. Gelukkig brengt de verklaring van de arts die Rebecca in Londen behandelde uit komst. Zij leed aan een ongenees lijke ziekte. De avond voor haar dood was haar dit bekend geworden. En voor een vrouw die slechts in glorie en voorspoed scheen te kun nen leven was zelfmoord heel begrij pelijk. Maxim en zijn vrouw rijden in ge lukkige stemming in de nacht terug naar Manderley. Maar achter de bossen, op de plaats waar het land goed staat, is de hemel hel verlicht. Mrs Danvers heeft Manderley in een vlaag van waanzin in brand gesto ken. Wat niet langer aan de glorie van Rebecca zou herinneren, zal ook niemand anders toebehoren. Van heden tot en met Zondag tijd van 18 jaar heeft bereikt. Lau rence Olivier en Joan Fontaine spe len de hoofdrollen. CITY: EEN ZOMERIDYLLE Van Maandag tot en met Donder dag wordt 'deze film over een jonge liefde op het witte doek gebracht. Marie is leerlinge van een Opera Balletschool. Op de jaarlijkse uit voering ziet zij een jonge schuchtere student, Henrik, die haar schijnt te bewonderen. Later in de zomerva- cantie ontmoeten zij elkaar op een boottocht naar één van de eilandjes rondom Stockholm. Zij worden ver liefd op elkaar en brengen samen een heerlijke en onvergetelijke zo mer door. Aan het slot van de zomer maakt een ongeluk een eind aan het leven van Henrik. De jaren gaan voorbij. Marie wordt Prima Ballerina. Op de dag voor een grote première ontvangt zij een pakje met het dagboek van Henrik, geschreven tijdens de zomer idylle. Als zij het leest beseft zij hoe leeg en zinloos haar tegenwoordige leven is. Na een kleine ruzie met David, die haar al enige tijd het hof maakt, begeeft zij zich naar het eilandje waar zij eens zo gelukkig met Henrik was en beleeft in ge dachten opnieuw die heerlijke zo mer van nu dertien jaren geleden. Als zij 's avonds terugkeert naai de Opera voor een repetitie voelt zij dat ze David werkelijk nodig heeft. Opdat hij haar beter zal begrijpen geeft ze hem het dagboek van Hen rik en vraagt of hij dat lezen wil. De première wordt een succes. David wacht Marie op tussen de cou lissen en aan zijn gezicht ziet zij dat hij haar eindelijk begrepen heeft. Samen kunnen zij een gelukkig le ven tegemoet gaan. Maj-Britt Nils- son, Birger Malmsten en Alf Kjellin vervullen de hoofdrollen. CITY: ROBIN HOOD OF TEXAS In de matinee's draait deze Wild- West-film waarin Gene Autry een reeks spannende avonturen, gekruid met kogels en kruitdamp, beleeft. Hij komt met de Cass Country Boys platzak een stad in Texas binnen. Deze week waren er minder oplos singen binnen gekomen dan anders. Ligt dat aan de weersverandering of is de ramp die ons volk heeft ge troffen daarvan de oorzaak? In ieder geval is er toch iemand die de waar debon van twee gulden vijftig ge wonnen heeft eri dat is ditmaal de heer L. de Boer, Waterigeweg 10A. Voor de volgende keer stellen wij natuurlijk weer een bon ter waarde van twee en een halve gulden be schikbaar, te besteden bij één onzer Zeister adverteerders. De oplossing luidde: Horizontaal: 2. kroon, 7. plaat; 13. lakei; 14. etter, 15. rups, 17. dreun, 19. smid, 20. stop, 23. rapid, 25. prei, 29. raat, 30. pond, 31. etc, 32. ree, Zwitserse ankerhorloges Sla. ZqqeAiman Slotlaan 103 (b.h. station) Een vreemdeling ontfermt zich over hun contanten en verdwijnt. Zij ra ken verwikkeld in een bankrovers complot en iedereen neemt aan dat zij met de bandieten in verbinding staan. Na een reeks van avonturen weet Gene echter de bankrovers aan de justitie over te leveren en zo de onschuld van hemzelf en van zijn makkers te bewijzen. Toegang 14 jr. 33. edam, 36. meer, 40. krab, 41. eri ca, 42. elke, 43. paar, 45. rabid, 48. rood, 51. etage, 55. arend, 59. reden, 60. rente. Verticaal: 1. vier, 2. klap, 3. ra, 4. ok, 5. oe, 6. nier, 7. peru, 8. lt, 9. at, 10. ae, 11. tram, 12. hand, 16. sep tember, 17. directeur, 18. nederland, 19. sappemeer, 20. sr, 21. ta, 22. oa, 24. prooi, 26. ro, 27. en, 28. id, 33. ed, 34. dr, 35. aa, 37. el, 38. ek, 39. re, 43. pret, 44. ader, 46. aken, 47. isar, 49. orde, 50. dood, 52. te, 53. ad, 54. ge, 56. re, 57. en, 58. nt. En hier volgen dan de nieuwe op gaven: Horizontaal: 1. bevel, 3. voorzet sel, 6. oosterse titel, 8. persbureau, 10. paragraaf (afk.), 11. voorzetsel, 13. vallei, 15. drank, 17. persbureau, 18. drukte, 20. lidwoord, 21. deel v. d. bijbel, 22. rangtelwoord, 27. licht ontvlambare stof, 29. gebrek, 32. uit roep, 33. takje, 35. nieuwe wereld taal, 36. wederhelft, 38. eng. tel woord, 39. europeaan, 40. nauw. Verticaal: 1. pl. in Zuid-Holland, 2. zoals de akten getuigen, 4. deel v. d. mast, 5. expeditie, 6. vis, 7. on meetbaar getal, 9. hoofddeksel, 10. eenh. v. kracht, 11. afgelegen, 12. aanhaling, 14. bergruimte, 16. zang- noot, 19. gesloten, 23. water in Friesland, 24. meisjesnaam, 25. voch tig, 26. titel, 27. en andere, 28. eng. lidwoord, 38. lyrisch gedicht, 31. en omgekeerd, 34. voorzetsel, 37. ver binding tussen twee wielen, 38. niet door twee deelbaar. Patricia Roc met haar tegenspelers in Vrouwen en Opium (Figi) Wilt U u-ao-ïlefren ïïlatdeJi? door MIA Miesje lag in haar bedje. Ze was al lang klaar wakker maar het was nog zo vroeg, ze durfde nog niet naar Moeder te gaan. Moeder was jarig vandaag. Wat was dat heerlijk want nu zou het de hele dag feest in huis zijn. Vanavond mocht Miesje dan wat langer opblijven dan anders en dat op zichzelf was al iets heel bijzonders. Om acht uur moest ze altijd naar bed, maar nu werd dat wel negen uur. Hè, ze zou wel wil len dat ze pas om tien uur naar bo ven zou moeten, maar ze wist wel dat ze dat niet hoefde te proberen, want dat vonden Moeder en Vader vast niet goed. Kinderen moeten veel en goed slapen, zei Moeder al tijd. En daar zou ze wel gelijk in hebben. Het zonnetje was al op en scheen Miesje met een kriebelstraaltje in haar ogen. Dag zonnetje, zei ze. Vind jij het ook zo fijn dat mammie jarig is? Ik wel hoor. MieSje had ineens zo'n pret. Ze kronkelde zich van plezier. Want ze had een cadeautje voor Moeder ge kocht. Dat was een heel mooi plantje. En Moeder wist nergens van, want die dacht dat Miesje geen geld meer in haar spaarpot had. Miesje kroop nog eens behaaglijk diep weg onder de dekens. Ze geeuwde. Hè, wat was dat bedje van haar lekker warm, om er nooit meer uit te komen. Langzaam doezelde ze weer in slaap. Opeens bedacht ze zich dat ze wel eens naar het mooie plantje kijken mocht. Stel je voor dat het water moest hebben. Ze ging overeind zit ten en keek naar de stoel waar ze het gisterenavond op had neergezet. Daar stond het. O, wat was het mooi. Maar.... Wat was dat? Langzaam veranderden de mooie bloemen in doornen. De bladeren werden ook al kleiner en kleiner en op het laatst waren er alleen nog maar kale tak ken met scherpe punten er aan over gebleven. Wat was dat vréselijk. O, en het mooie sierpotje van groen aardewehk was plotseling vol met barsten. Wat was Miesje nu bedroefd. Heel haar mooie plannetje lag in duigen. Wat moest ze beginnen? Wat zou Mammie wel zeggen als ze haar zo'n LANG ZULLEN ZE LEVEN! 'Morgen is Peneetje jarig. Ja, je ziet Peneetje, dat ik je naam, zelfs je schuilnaam nog wel ken. Wel ge feliciteerd hoor. We wensen je alle maal een prettige dag toe. TANTE COR. cadeautje gaf? O, o, wat was dat vreselijk. Miesje begon onbedaarlijk te hui len. Ze snikte het uit. Nog nooit had ze zich zo ongelukkig gevoeld. Wat is er Miesje? Waarom huil je zo? Daar stond Moeder aan haar bedje. Grote tranen liepen over Miesjes wangen. O Mammie, het is zo erg, het is zo erg.... Wat is er erg, kindje? Dat ik vandaag jarig ben en dat je van avond langer op mag blijven dan anders? Nu begon Miesje nog harder te huilen en snikkend vertelde ze wat er was gebeurd. Maar het plantje is immers heel mooi, zei Moeder toen. Ik vind het prachtig met al die mooie rose en rode bloemetjes. Door haar tranen heen zag Miesje haar verbaasd aan. Maar de bloemen en de blaad jes zijn immers allemaal harde ste kels geworden? En het potje is toch helemaal gebarsten? Welnee, malle meid, zei mam mie lachend. Je hebt gedroomd natuurlijk. Kijk zelf maar. En ja, het was zo. Het plantje was net zo mooi, haast nog mooier dan toen Miesje het gisteren gekocht had in de winkel. Wat was ze blij. Ze sprong meteen haar bedje uit en vloog mammie om de hals. Ze was zo opgeludht dat ze door de kamer danste en sprong, tot Moeder haar vermanen moest. Toen ging ze zich gauw aankleden. Ze had zich nog nooit zo blij ge voeld. En het werd een heerlijke dag om nooit te vergeten. WIE WON DE WEEKPRIJS? Je moet maar boffen dacht ik bij mezelf toen ik ontdekte wie de weekprijs gewonnen had. Want dat is onze nieuwe vriend Carel Blot- komp. Hij stuurde me voor de eerste keer een briefje en de oplossingen. Gelukgewenst Carel! Kom je Woensdagmiddag de ver rassing halen? En hier volgen de oplossingen: 1. Ik heb rode wangen en iedereen vindt mij lekker. Maar als ik te jong gegeten wordt bezorg ik je pijn in de buik. Wie ben ik? Een appel. 2. Mijn ingewanden draaie al maar rond en mijn armen doen daar ook aan mee. Als ik er niet was miste iedereen de trein. Wie ben ik? Een klok. 3. Hoe roder mijn buik, hoe warmer het wordt. Maar 's zomers dan moet ik op stal. Wie ben ik? Een kachel. 4. Op de dag kijkt men niet naar mij om, behalve wanneer iemand ziek is. Maar 's nachts kan nie mand me missen. Wie ben ik? Een bed. TANTE COR DE BRIEVENBUS Carel Blotkamp. Ik zal maar be ginnen met het briefje dat boven op ligt en dat is van jou, Carel. Natuur lijk mag je mee doen. Dat vinden we allemaal zelfs heel fijn. Je hoeft heus niet altijd een verhaaltje te schrijven hoor. Maar als je het doet zal, ik dat erg leuk vinden. Dag Carel! Elly Leonhard.-Ja, je stuurde me daar een versje, Elly. En dat is wer kelijk een heel leuk versje ook. Maar.... je hebt het niet zelf verzon nen en daarom kan het niet in de krant worden geplaatst. Daar is nu eenmaal niets aan te doen, want dat is verboden. Het spijt me werkelijk voor je. Stuur je een volgende keer eens iets van je zelf? De raadsels had je goed opgelost hoor. Daag!!! Ria Gerrits. Het is heus niet nodig hoor om iedere keer een enveloppe te gebruiken als je me een briefje stuurt. Het gaat tenslotte om het briefje zelf. Fijn dat je Opa bij jul lie komt wonen, hè? Wees maar erg lief voor hem. De raadsels had je goed opgelost. Ada Elgeti. Jammer dat de kool meesjes nog niet bij je terug geko men zijn. Dat komt misschien door dat het bijna niet meer. vriest. De vo gels kunnen nu weer overal voedsel vinden en dan komen ze dat niet zo gauw bij de mensen zoeken. Ja, het is prachtig als je ziet hoe som mige struiken al uitlopen. Ik geloof iedere keer sterker dat je het op school erg prettig vindt. Je doet me steeds zulke enthousiaste verhalen over wat jullie onderwijzer vertelt. De raadsels had je goed opgelost, hoor. Dag Ada! Ineke Dekking. Ik ben blij dat je het Geheimzinige Licht zo mooi vindt. En jij bent de enige niet hoor. De volgende week hoor je wel of je de raadsels goed had opgelost. Adri Daalhuizen. Dat is leuk zeg, dat je vlak bij Leen van de Sluijs woont. Hartelijk dank voor het mooie verhaaltje dat je me stuurde. Ik ben er erg blij mee hoor. Zoals je ziet heb je bij het oplossen van het raadsel geen fouten gemaakt. Dag, Adri. Gerard Bernard van Delft. Jou moet ik bedanken voor de mooie tekening die je me stuurde. Het is wat leuk zoals je die meneer met zijn groene hoedje op tussen al die bloemen getekend hebt. Je oplossin gen waren goed. Jan van Dehn. Ook joti dank ik hartelijk voor de mooie tekening die je maakte. Je houdt zeker erg veel van schaatsen hè? Gelukkig dat je maar een paar dagen ziek bent ge weest, het is nooit prettig om in bed te moeten blijven. De oplossingen had je goed, hoor Jan. Daag. Piet de Wit. Ik kan me voorstellen HET OeHEIMZINNIGE door Hormon van Zuytan (Alia rachton voorbehouden) 23) Piet knikt. „Inderdaad, Guus. Er wordt reeds aan gewerkt en er zijn ook al resultaten geboekt. Maar zo lang er nog geen definitief Federa lisme bestaat, zal de politie èn de douane handen vol werk hebben om de smokkelaars in toom te houden." „Ben je uitverteld?" vraagt Sientje. „De jongens moeten zich nu eerst gaan opknappen. En daarna moeten ze eten." „Tjonge, ja," schrikt Piet. „He: is met al dat gepraat half acht gewor den. Gaan jullie je maar vlug ver kleden. Enne, als je nog eens iets meer wilt weten, kom dan maar aan...." Na het eten hebben de jongens zich nog een uurtje vermaakt me: dammen. Tegen tienen zijn ze naa- boven gegaan. Geen van beiden heb ben zij echter zin om onder de de kens te kruipen. Het is warm en broeierig. Het lijkt wel als is er een nieuw onweer op komst. Voorlopig is daar echter nog niets van te zien. De maan staat glanzend helder te gen de hemel geplakt. Sterren schit teren en pinkelen als ettelijke lam pions, die door de wind worden be wogen. Als een grijze, met groeven bezaaide vlakte, golft het bos schijn baar tot aan de heuvels. Schijnbaar, want achter het bos ligt bouwland dat nu schuil gaat achter de vele stammen en kruinen van de bomen. Maanlicht werkt bedrieglijk. En zo lijkt het als zijn het bos en de heu vels met elkaar vergroeid. De vrienden zitten voor het open raam en genieten van het zeldzame panorama. „Helemaal geen nacht voor smok kelaars," merkt Karei op. „Nee," zegt Guus. „De afgelopen nacht leende zich beter voor dingen, die niet door de beugel kunnen." „Zeg," vraagt Karei. „Heb jij van avond soms weer iets vreemds aan de tuinman gezien?" „Hoezo?" doet Guus niet begrij pend. „Bedoel je of ik op Piet's arm heb gelet?" „Ja," antwoordt Karei. „Dat be doel ik. Het zit me nog steeds dwars dat...." dat je die chocolade heerlijk vond. De raadsels had je goed opgelost. Dag Piet. Maarten van Delft stuurde me ook weer een mooie tekening. Wel be dankt, Maarten. Je oplossingen wa ren goed. Daag! TANTE COR. „Daar zouden we het niet meer over hebben," valt Guus hem in de rede. „We zouden eerst aan oom Ri chard vragen wanneer Piet in dienst is gekomen. Maar wat betreft van avond. Nee, ik heb niets bijzonders aan Piet gezien. Zijn arm scheen precies zo stijf als een arm die stijf is behoort te zijn." „O," zegt Karei. „Dan is het goed. Wat denk jij over vanmiddag en die geschiedenis in de krant? Kun jij je nog herinneren wat Versteeg zei te gen Gekke Koosie?" „Ja.... eh.... wat was dat ook weer?" aarzelt Guus. „O ja! Morgen nacht om twee uur zouden ze die rommel brengen. Wacht eens?Dat kunen best die gestolen bullen zijn." „Mogelijk," denkt Karei. „Maar Versteeg zei nog iets meer. Toen Koosie hem vroeg hoe of hij zeker kon weten dat het zakie doorging antwoordde Versteeg, dat hij van nacht om twaalf uur... en meer ver stond ik niet." „Ik ook niet," bormt Guus. „Maar ik denk dat Versteeg zal hebben ge zegd, dat er dan iemand Koosie een boodschap zal komen brengen, of iets van dien aard." Karei kijkt zijn vriend even aan. „Je kunt nogal goed nadenken," zegt hij. „Wat denk je van de vol gende conclusie. Die inbraak is gis- I teravond gebeurd. Ongeveer een half uur later racede er een auto haast een douanepost omver. De politie meent, dat de inbrekers en de in zittenden van de wagen dezelfde personen zijn. Ik neem dan ook aan, dat, wanneer dit inderdaad juist is. de dieven met hun buit op Duits grondgebied zijn. Nu meen jij, dat de rommel die morgennacht in de hut zal worden gebracht, de gestolen waar zal zijn. Aangenomen dat dit juist is, welk verband zie je dan tussen de inbraak en het voorval aan de grens? En wat kan volgens jou het doel van die boodschap aan Gekke Koosie zijn? Beter gezegd, wat kan die boodschap inhouden?" „Daar heb ik ook al aan gedacht," antwoordt Guus. „Misschien is dit voorval niet meer geweest dan een aardigheidje." „Wat?" zegt Karei verbaasd. „Een aardigheidje?" Guus knikt. „Ja, heel gewoon een aardigheidje om de politie om de tuin te leiden." „Ja, maar waarom?" vraagt Karei. „Moet je nagaan," doet Guus scherpzinnig. „Drie kerels stelen in Nederland polshorloges en een be drag van twintigduizend gulden. Die polshorloges kunnen ze natuurlijk in Duitsland verkopen. Maar met het geld zitten ze in hun maag. Dit kun nen ze immers gemakkelijker in Ne derland uitgeven. De hele zaak zit volgens mij dan ook anders. Zowel het geld als de horloges zijn op Ne derlands grondgebied en wel heel dicht in de buurt." „Ik snap je niet," doet Karei kor zelig. „Ik begrijp heel goed dat ze die horloges in Duitsland kunnen verkopen. En dat ze met het geld zeer waarschijnlijk geen raad zul len weten. De mogelijkheid van het geld heel gemakkelijk in Nederland uitgeven trek ik in twijfel. Maar goed. Ik wil weten waarom die ke rels gisteravond de politie om de tuin zouden hebben geleid." - „Omdat," antwoordt' Guus, „het risico veel te groot was om met het volle pond over de grens te gaan. Vlak na de overval hebben de ke rels hun buit verborgen en toen het incident in elkaar gezet. Mis schien waren het wel handlangers van de daders, die met die auto de grens overpeesden. Want veronder stel dat het door de versperring rij den met de buit was mislukt. Dan zouden de kerels niet alleen voor de inbraak een poosje hebben gezeten, maar ook alles kwijt zyn geweest. Nu echter zoekt de politie in Duits land naar de dieven en de bullen en alles zit rustig aan deze kant van de grens. De kerels kunnen er mee han delen, ze kunnen het geld gemakke lijk uitgeven en er is geen haan die er naar kraait. Misschien doen ze het anders. Waarschijnlijk verber gen ze de rommel in de hut van Gekke Koosie. Daarvandaan mijn opmerking daarnet." (Wordt vervolgd) JUISTE EN ONJUISTE OPLOSSINGEN Zij die goede oplossingen hebben ingestuurd zijn: Paul Muijsert, Fons Jongerius, Gerrit uit de Bosch, Nel ly Smit, Leen van de Sluijs, Ineke van Schaik, Anneke van Mondfrans en Gerard Hofstee. HET RAADSELHOEKJE Van het onderstaande woorden rijtje zijn de eerste letters weggela ten. Die moeten jullie dus invullen. Doe je best. irk imon tto oon duard efje ientje ichard rik areï vert. da ax ico lly aan heo sther ien ijk gbert en acharias nno mmy aisy zak arna Oplossingen moeten uiterlijk op Maandag 16 Februari vóór twaalf uur ingeleverd zijn bij Tante Cor, Jagerlaan 20. DE Zeister Nieuwsbode is toch gezelliger

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3