Waterstaat richt aandacht Bruinisse wordt geevacueerd Aanpakken of afwachten op snel en krachtig herstel Reparatie der dijken zal vele maanden vergen Reddingswerk komt in geordende banen - g i - m iÉKïfiïil ondesi 'DEIUUPE Grote taak UTRECHTSCH NIEUWSBLAD Vrijdag 6 Februari 1953 - 60e jaargang No. 237 Pagina 3 (Van onze Haagse redacteur) Tengevolge van de stormramp zijn 175.000 tot 200.000 ha. cultuurgrond door het water overspoeld. De dienst van de rijkswaterstaat is in samenwerking met de provinciale waterstaat en de waterschappen terstond aan het werk geslagen, om voorlopige herstellingen aan te brengen. Door dit snelle en doeltreffende ingrijpen zal het, zuiver technisch bezien, mogelijk blijken, op vele plaatsen de nor male gang van zaken op betrekkelijk korte termijn te her stellen. De vooruitzichten zijn in dit opzicht niet ongunstig. Voor de zwaarst getroffen gebieden in de eerste plaats Schouwen Duiveland en in nauwelijks mindere mate Goeree Overflakkee zal het herstel van de dijken, voorzover op grond van de tot dusverre gedane verkenningen aangenomen moet worden, geruime tijd in be slag nemen. De omvang van de ramp Wy zullen gelukkig zyn, zo zeide de directeur-generaal van de Rijks waterstaat, ir A. G. Marl s, gis- temamiddag In een overzicht van de toestand voor de binnen- en bui tenlandse pers, wanneer wy deze eilanden vóór de volgende winter weer afdoend door dyken hebben beveiligd. De bevolking zal rekening moe ten houden met een zeer langdurige evacuatie. In het verloop van zyn uiteenzet tingen heeft ir Maris verklaard, dat het spoedige dichten van het f;at in de Schielandse Hoge Zeedijk ussen Rotterdam en Gouda een ramp van onvoorstelbare omvang voor Zuid-Holland heeft voorkomen. Ook het snelle en afdoende ingrijpen ter dichting van het gat in de dijk van de Krimpenerwaard heeft tot het afwenden van dit onheil zeer veel bijgedragen. In een sobere opsomming van de dijkbreuken heeft ir Maris een beeld gegeven van de omvang van de ramp. Wij laten hier deze opsomming volgen, zonder commentaar; zij spreekt voor zichzelf en zij mar keert het trieste verhaal, waarvan heel Nederland is vervuld. De Biesbosch Westelyk van het Land van Al- tena tussen Keizersveer en Hank zijn in de dijken één groot gat en 7 kleinere gaten geslagen. Door de rijks- en provinciale wa terstaat en de waterschappen zyn deze dyken gedicht. Ook werden hier pontonniers ingezet. Ten Noorden van Hank is een buitenkade doorgebroken en in de waterkering tussen Keizersveer en Nieuwendyk is bij Kille een gat ge slagen van 70 meter lengte by 4 meter diepte. Met het dichten van dit gat is men bezig. Bij Moerdijkbruggen Ter weerszijden van dr Moerdijk- bruggen, in de Royale J?ljn gaten geslagen, mf jjjt n waarvan terstond en DeS'" is ge maakt. J4. Verwacht wrJt ,<i»' °™r emge weken m°r noopt twee weken de waterke"11^ provisorisch is her- weken zal met het j,.stel van de spoorlijn worden be gonnen. De voorfjereidingen daartoe zijn reeds getroffen en verwacht wordt, dat twee weken later de spoorbaan weer bruikbaar zal zijn. Voor het herstel van de verkeers weg wordt een week gerekend. De doorbraak op het Eiland van Dordt zal in dezelfde week kunnen zijn hersteld, zodat, naar mag wor den aangenomen, na twee weken zowel ten Zuiden als ten Noorden van het Hollands Diep normaler toestanden zullen terugkeren. Willemstad Ten Westen van Willemstad zijn tien gaten in de dyk geslagen. De verkenningen zyn reeds aan de gang, maar de gemeente Willem stad heeft reeds een aannemer ge charterd, die spoedig met de uit. voering der herstelwerkzaamheden zal beginnen. Walcheren In Zeeland zijn nog geen grote werkzaamheden ter hand genomen. De beschadiging aan de Westkap- pelse Zeedijk wordt provisorisch hersteld, teneinde gevrijwaard te De prise Oostkapelle, die ondergelopen is en tengevolge waarvan Middelburg zonder water zit. wordt leeggepompt. De gaten in de dijk aan het Veer- gat tussen Veere en Noord-Beve land zullen zeer binnenkort wor den gedicht. De beschadiging is niet ernstig en kan over twee weken zjjn her steld. Daarna kan ook het herstel van de verbinding over de Sloedam hersteld worden. De beschadiging in Vlissingen is grotendeels voorlopig hersteld. Zuid-Beveland Met het oog op de mogelijkheid van moeilijkheden worden de werken aan de sluizen in Veere en Vlissin gen in versneld tempo uitgevoerd, zodat dan in geval van nood het ka naal door Walcheren kan worden ge bruikt. In Oost Zuid - Beveland worden de dijkvakken spoedig onder handen genomen, om het weg- en spoorwegverkeer weer te herstellen. De g-'ten zijn zeer- groot en waar er een getij-verschil van IV2 meter is, zijn zowel verkeersweg als spoorbaan volkomen onbruikbaar. De toestand bij Wolphaarts- d ij k is minder ernstig dan deze zich aanvankelijk liet aanzien. Men meent dat het werk hier door de Nederlandse Heide Mij zal kunnen worden uitge voerd. De toestand op Noord-Beve land is inderdaad ook minder ern stig dan de eerste berichten deden vermoeden. Zeeuwsch-Vlaanderen In de zeedijk van de Nieuw Neuzenpolder tussen T e r- neuzen en de Braakman is een groot gat geslagen. Met de her stelwerkzaamheden is een begin ge maakt. Verkenningen in Zeeuws Vlaanderen hebben uitgewezen, dat de toestand daar minder gevaar lijk is, dan aanvankelijk werd aange nomen. De drempel van de zeedijk is bij eb droog en dat verhindert de uit- slibbing. Wanneer er echter nog een storm komt, zou de situatie gevaarlijk kunnen worden. Van de 3300 ha ondergelopen land, is nu 2500 ha van het buitenwater af gesloten. Tholen en St. Philipsland De situatie van de dyken op Tho len en St. Philipsland is ernstig. De toestand heeft men nog niet in details kunnen opnemen en over te treffen voorzieningen valt op dit ogenblik nog niets te zeggen. Het zelfde geldt voor Tien Gemeten. De burgemeester van Tholen heeft men aangeraden een slaperdijk om de bebouwde kom te doen aanleggen. Dit werk is thans in uitvoering. Scbouwen-Duiveland pe verkeningen op Schouwen j^bben nog geen details opgeleverd, maar zeker is. dat hier het moeilijk ste werk zal beginnen. In de rangorde van moeilijkheden staat Schouwen bovenaan, niet slechts van Zeeland, maar van alle proble men, waarvoor de rijkswaterstaat zich bij het herstel van de dijken ziet ge plaatst. Nu gisteren ook Z o n n e- m a i r e is ondergelopen, is negen tiende van het eiland geïnundeerd. De bevolking zal wel met een lang durige evacuatie rekening moeten houden; haar terugkeer is afhanke lijk van het tempo, waarin de dijken gedicht zullen worden, maar het is wel zeker, dat daarmede vele maan den gemoeid zullen zijn. Zuidh. Eilanden en Zuid-Holland In de H 0 e k s e w a a r d en in de Alblasserwaard zijn grote ge deelten droog gebleven en de voorzie ningen zijn er nu op gericht, deze droog te houden. Hetzelfde geldt ook voor het kleine gebied rondom Dirksland op Goeree Over flakkee. Het is als 't ware het bruggehoofd om het eiland weer te veroveren. Goeree is een der zwaarst ge troffen gebieden en ook hier heeft men nog maar voorlopige verkennin gen kunnen doen. Ook deze herstellingen zullen vele maanden in beslag nemen. Het dichten van Schiclands Hoge Z e e d ij k cn van de dijk van de Krimpenerwaard mag een wonder worden genoemd. Dat men daarin zo spoedig is geslaagd, is een geluk geweest voor de provincie Zuid-Holland. Een grote ramp is er door voorko men. De ringdijk om de Alblas serwaard heeft verscheidene ga ten gekregen. Daarvan is het gat bij Sliedrecht gedicht, terwijl het gat bij Papendrecht waar schijnlijk deze week gesloten zal wor den. Daarna kan mei het uitmalen wor den begonnen. Dat is van belang voor Directeur Rampenfonds Nadat drs C. A. A. van Lutter- velt kort r.a het bekend worden van de ramp met instemming van het bestuur van het Nationaal Rampenfonds de allereerst nood zakelijke maatregelen had getrof fen en tot nader order de leiding van het aldus geformeerde bureau op zich had genomen, is inmiddels op voordracht van de ministers van Binnenlandse Zaken en van Maat schappelijk Werk de lt-gen. van het voormalige KNIL-buitendienst, P. Alons, benoemd tot directeur. Het bestuur van het Nationaal Rampenfonds heeft de heer Van Luttervelt. die inmiddels andere werkzaamheden ter hand heeft ge nomen, hartelijk dank gezegd voor de door hem getroffen maatregelen en de bewezen diensten. de Alblasserwaard, maar ook voor het herstel van de spoorweg-verbin ding naar Gorinchem, ter ont lasting van het overbelaste traject Rotterdam—Gouda, zolang Rotter damBreda nog onbruikbaar is. De herstelwerken op IJ s s e 1- monde zijn begonnen. Het gat in de dijk op Rozenburg was dicht, maar overhaalgolven door voorbij varende schepen veroorzaakt, hebben weer een gat in de dijk geslagen. Met het grote gat in de Putten- se Dijk bij Oudenhoorn is een begin gemaakt. Het is een groot werk, waarvoor zwaar materiaal wordt gebruikt. Ook in de Hoekse Waard zal men dit zware materiaal inzetten voor de grote werken bij Nuraans- dorp, 's- Gravendeel en in de Eendrachtspolder. Zuiderzeewerken De beschadigingen aan de duinen zijn zeer aanzienlijk, maar een gede tailleerd overzicht heeft men er nog niet over. Aan het herstel van de Een drachtspolder op Texel is men begonnen. De beschadiging aan de Zuider zeewerken zijn van plaatselijke aard. Men heeft de indruk, dat de ba- zalt en de gebetonneerde bloksteen zich beter hebben gehouden, dan de normaal gezette steen. De gereed gekomen dijkvakken van deZuidelijke polder hebben vrijwel geen schade geleden; aan de nïet-afgewerkte dijkstukken en aan de asfaltkragen werd schade toege bracht. Driehonderd man blijven Bruinisse wordt vandaag geëvacu eerd. Burgemeester A. K. Michaelis heeft daartoe besloten. Van de 300 mensen, die er van de oorspronke lijke 2400 in de gemeente Bruinisse en Zijpe nog over zijn, gaan er 300 weg, de vrouwen, ouderen en kinderen, die afgevoerd worden naar Rotter dam en Dordrecht en vandaar in de richting Utrecht. Vijfhonderd mensen houdt de bur gemeester in Bruinisse. Zij zijn on dergebracht in een paar huizen op de dijk en op de zolder van het gemeen tehuis. dat nog voor een deel droog staat. Zij zullen de werkers zijn die de dijk zullen herstellen de binnen dijk van de polder wel te verstaan, want de buitendijk heeft het by Brui nisse gehouden. De eerste storm van Zaterdagnacht heeft het dorp over leefd, maar Zondagmiddag begaf de binnendijk van de polder het. Angst voor diefstal is een van de redenen, waarom velen willen blij ven, en misschien niet ten onrechte, want er wordt reeds gestolen in het dorp en 's nachts wordt er daarom gepatrouilleerd. In het overtollige kamertje van een particuiler, waar de burgemeester zetelt." is het de ge hele dag razend druk, want het hele dorp dromt er tezamen. De burgemeester is een jonge man in donkerrode trui. die men er niet zo direct uitpikt. ,Ik heb mijn ambtske ten niet om, maar ik ben het toch" zegt hij opgewekt. Inderdaad opge wekt, want al moge dan het dorp zwaar zijn getroffen, er is slechts een man omgekomen bij het reddings werk. In de hoek staat een zender van de rijksluchtvaartschool. „Hoe komt U daaraan?" vragen wij, „ik weet het niet" zegt de burgemeester, „Maan dag kwam hij hier en we hebben er allemachtig veel plezier van". In het zwaargetroffen Bruinisse is men niet zo teneergeslagen als men gedacht had. Men ziet alweer vooruit naar de tijd, dat de dijk dicht is en het water weg. Dan zal dit dorp, dat in de oorlog de zwaarst getroffen ge meente van Zeeland werd genoemd, wederom aan de opbouw beginnen. Stampvolle treinen met evacué's uit de noodgebieden trekken voortdu rend naar het Noorden. In deze coupé zitten mevrouw Lobbezoo met haar twee kinderen, die hals over kop uit Krabbendijke moesten vluchter, en nu op weg zijn naar Dordrecht. Het jongetje op de voorgrond is Henny Joosten uit Hansweerd, die met zijn vader evacueerde. Stijf klemt hij zijn poesje, dat hij niet wilde achter laten. in de armen. Hij heeft troost gezocht bij mevrouw Lobbezoo. Prins vloog over en bezocht Zeeland Z.K.H. Prins Bernhard is Don derdagmorgen van het vliegveld Soesterberg opgestegen voor een bezoek aan de geteisterde gebieden. Nadat hij op het vliegveld Haam stede was geland, is hij overgestapt in een helicopter. Met dit toestel heeft de Prins gedurende de gehele dag verscheidene zwaar getroffen gemeenten bezocht, voornamelijk op Schouwen en Duiveland. Noord-Be veland en Zuid-Beveland. Hij heeft op vele plaatsen de evacuatie van de bevolking gadegeslagen. Z.K.H. prees in het bijzonder de moedige houding van de burge meesters der getroffen plaatsen, met wie hij zich uitvoerig heeft onderhouden over de toestand der Jilaatsen en de te nemen maatrege- en. Behalve over het werk van de Nederlandse strijdkrachten was de Prins vol lof over het werk van de buitenlandse militairen. Te ongeveer half vijf keerde Prins Bomhard per vliegtuig terug. Hij landde op het vliegveld Ypen- burg. Daarna voerde hy besprekin- f;en met het Nationaal Rampen- onds. Dc burgemeester van Borsele seint ons, ciat in de ernstig bedreigd geweest zijnde Borselepolder het gevaar voor lopig is afgewend. Er zijn géén slacht offers. Aanpakken of afwachten. Onder de vele duizenden vrijwil ligers, die naar Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland stroomden om hulp te bieden aan de verlorenen in de water woestijn, zijn er, die teleurgesteld zijn, omdat zij niet genoeg kunnen doen. Nog stonden vandaag honderden jonge kerels en tientallen auto's met vletten en roeibootjes, particuliere auto's voor het vervoer van geëvacueerden en vrachtauto's met voedsel, kleding en bedden te wachten op hun bestemming. Nog werden langs het hele waterfront velen her- en derwaarts gestuurd om te vernemen, dat men genoeg mensen en schepen en materialen had en dat de vrijwilligers wellicht ergens anders beter terecht zouden kunnen. En dit terwijl op bedreigde punten de nood groot, het gebrek aan hulp ernstig kon zijn. Geen wonder dat de jonge mannen en vrouwen die willen aanpakken en toch moeten afwachten, gaan morren en teleurgesteld zijn. Voor deze teleurstelling is echter een plausibele verklaring. Eerst thans begint men, nu de dreiging en verwarring minder worden, een overzicht van de situatie te krijgen. Reserves krijgen nu hun kans Eerst thans worden de verbindings middelen iets beter, begint de sa menwerking tussen diverse organi saties te groeien, begint men de moei lijkheden van voeding en legering der vrijwilligers in de hand te krij gen. Het is waar, dat men in de ene plaats wanhopig om hulp riep. ter wijl elders werkkrachten te over wa ren. Het is waar dat schepen wer den gedirigeerd, waar voldoende schepen waren. Het is waar dat de Amerikaanse Kol. John Lins te Steenbergen aanvragen om amphibie- voertuigen kreeg om mensen in doodsnood te redden, die al lang in veiligheid waren. Maar het is even waar, dat de ver bindingen in en om de waterwoestijn wanhopig slecht zijn en dat te veel instanties, noodgedwongen door el kaar moesten werken. Het was: redt, wie kan redden. Helpt, waar gehol pen kan worden Even plotseling als de stormvloed van Zaterdag op Zondag het land overrompelde, even plotseling heeft 1 zich een stortvloed van hulp uit bin nen- en buitenland gevormd. Tijdens de onoverzichtelijke situa tie der eerste dagen zijn dat geven alle autoriteiten in en om de noodge bieden gaarne toe fouten gemaakt. Hulp werd ongebruikt gelaten, ter wijl elders hulp werd ontbeerd. Lang. zamerhand echter begint orde op za ken te komen. Donderdag moest Krabbendijke plotseling worden geëvacueerd. Er waren in de kortste tijd voldoende mensen, vaar- en voertuigen. Te Steenbergen dreigde de Stoof dijk door te breken. Vliegtuigen van Gilzerijen „jakkerden" af en aan om zandzakken af te werpen. Hout en manschappen waren snel en voldoen de aanwezig. Damwanden werden geslagen, zakken gevuld, vervoerd en in de bressen geworpen. Zo we:\! "net gevaar gekeerd. Kalmaan worden de enthousiaste en onvermoeide, doch ongeordende mensen in vaste banen geleid en des kundig gedirigeerd. Zo zal er minder teleurstelling zijn en minder gemor. Commandotroep'Beets Het menselijk uithoudingsvermogen is beperkt. Wij spraken velen, die da gen en nachten lang aan de dijken ge werkt hebben, of gevaren met red- _5s. p Een groot gevaar voor de volksge- zondheid in de geteisterde gebieden j vormen de vele in het water rond drijvende cadavers van het vee. Bui- ten het redden van mensen, het dich ten van dijken, is het weghalen der cadavers een eerste vereiste. Van 's morgens vroeg tot 's avonds Itat zijn speciale troepen hiermee bezig. Terwijl de avond daalt zijn Franse pontonniers nog druk doende met hun allerbelangrijkste tperk. dingboten, of gezorgd hebben voor gewonden en zieken, of hebben ge werkt aan vervoer en registratie der geëvacueerden. Tal van dezen zijn aan het uiterste van hun krachten en zij moeten door andere vervangen wor den, die nu zij het nu pas moeten aanpakken. Zij komen nu van-pas, die reserves die moesten afwachten, voor dat zij konden aanpakken. Een onderdeel van het Nederlandse leger, dat thans aan vervanging toe is, is het corps commandotroepen onder overste Beets. Men lioort in de stre ken van de Zevenbergse Hoek en Tholen wonderen vertellen over deze kerels, deze vechters, die doorlopend ln levensgevaar hun hardheid, hun be kwaamheid en hun menslievendheid hebben bewezen. Tot op heden heeft dit corps, dit in tegenstelling tot andersluidende be richten, geen doden te betreuren. Thans zijn zij echter aan het uiterste van hun krachten. Geluk kig staan velen klaar om hun plaats in te nemen. Dankbaar zijn vele vluchtelingen, ook voor de grandioze plichtsbe trachting en grenzeloze zelfopoffe ring van de Franse genietroepen, de ze verbeten vechtjassen met hun prachtige amphibiemateriaal, die stuk voor stuk hebben bewezen dat zij uitstekende soldaten, speciaal ook in deze natte oorlog zijn. Vele duizenden hebben hun le vens aa*i de genoemde groepen en aan vele anderen niet genoemden, te danken. Groot is de dankbaarheid. Ondanks de felle wonden, die. storm vloed bij haast ontelbaar velen sloeg. En achter het waterfront vocht vrijwel heel Nederland mee om de troepen te steunen en de haveloze geredden te vervoeren, te kleden, te verzorgen en onderdak te geven. Gebrek aan organisatie was er. En nog loopt lang niet alles op rolletjes. Maar dat het uiterste is gedaan zal niemand kunnen ontkennen en even min dat er nog ontzaglijk veel aan het waterfront zal moeten gedaan wórden om de situatie in de hand te krijgen. Nog is alle leed he laas lang niet geleden. Van afwachten komt nog steeds aanpakken. Meer dan millioen van Antillen De telling van de binnengekomen bedragen voor de getroffenen in Nederland wees hedenmiddag uit, dat meer dan een millioen gulden (Ned. crt.) byeen is gebracht. Capaciteit onzer industrie niet aangetast Gebleken is. dat hier en daar in het buitenland de indruk bestaat, dat de Nederlandse industrie heeft gele den van de overstromingsramp. Enige exportbedrijven ondervonden reeds moeilijkheden bij het verkrijgen van orders. In de overstroomde gebieden bevinden zich echter slechts betrek kelijk weinig industriële bedrijven. De productiecapaciteit van de Neder landse industrie als zodanig is door de ramp niet aangetast. Amerikaanse hulp in Nederland Op het ogenblik nemen 68 Ameri kaanse dukws (amphibie-voertui- gen) en 16 hefschroefvliegtuigen deel aan de reddingswerkzaam heden in Nederland. Ook werken ongeveer 2.500 Amerikaanse mili tairen in het getroffen gebied, al dus heeft een woordvoerder van het Amerikaanse hoofdkwartier in Eu ropa bekendgemaakt. Voorts werken 31 groepen voor het zuiveren van drinkwater en eenheden van de Amerikaanse Ge nie in het rampgebied. In Duitsland worden nog drie compagnieën amphibie - voertuigen gereed gehouden met gezamenlijk ongeveer 100 dukws en acht hef schroefvliegtuigen. Intussen zijn ook achttien Duitse motorboten de Nederlandse grens gepasseerd, terwjjl twaalf boten op Wfig naar Nederland zijn. »Afrika is het laatste steunpunt van het kolonialisme, zij het ook dat andere methoden worden toe gepast dan in het verleden," zo schreef dezer dagen de „New York Times". Ook wanneer de Westeuropese landen met Ameri ka van opinie blijven verschillen over het begrip „kolonialisme", zullen zij wel erkennen, dat de ontwikkeling in Azië waar zo als de „New York Times" het uit drukt: „van de Libanon tot Birma de tot voor kort door Europa ge regeerde volkeren vry zijn ge worden" het zwarte werelddeel niet onberoerd laat. Het nationaal réveil in de Franse protectoraats- gebieden kan onmogelijk misver staan worden. En wat het „kolo nialisme" betreft, kan niet wor den ontkend, dat ten Zuiden van de Sahara alleen Zuid-Afrika en Liberia als onafhankelijke staten kunnen worden beschouwd. Voor het overige hebben Engeland, Frankrijk, België en Portugal bij 't bestuur der respectieve gebieds delen het laatste woord. Niettemin zijn de verhoudingen radicaal veranderd en ook de „New York Times" moet toege ven dat de oude koloniale pionier is verdwenen. Thans is hij, zo schrijft het Amerikaanse blad, bestuurder of zakenman. Zijn be staan hangt ten nauwste samen met de zich ontwikkelende in heemsen. Deze inheemsen zullen in de toekomst de meesters in hun geboorteland zijn. De veilig heid van de democratische wereld zal in hoge mate afhangen van de wijze, waarop dit zal geschieden. Daarom vooral baart de toe stand in Kenya grote zorgen. Maar eveneens de rassendiscrimi natie in de onafhankelijke Unie van Zuid-Afrika! Hoe staan nu de vier „koloniserende" Westeuro pese staten tegenover de nieuwe situatie? In het algemeen kan men zeggen, dat zij hetzelfde doèl nastreven, namelijk de inheemse bevolking rijp maken voor wer kelijke onafhankelijkheid. Bij de methode ziet men echter verschil len, aldus de „New York Times". De logisch denkende Fransen pas sen hun beginselen a priori toe, terwijl de Engelsen minder theo retisch maar practischer zijn en hun politiek aanpassen bij de plaatselijke omstandigheden. In West-Afrika is het klimaat min der geschikt voor de vestiging" van blanken. Er zitten derhalve grote aantallen Britten in Rhodesia en Kenya. Om die reden is er ook minder oppositie tegen het tot ontwikkeling brengen van West- Afrika. Het ziet er dan ook naar uit. dat dit gebied, eerlang als zelfstandig gebied, deel zal gaan uitmaken van het Britse Gemene best. Een verzoek hiertoe door de Goudkust wordt binnenkort reeds tegemoet gezien. In dit verband herinneren we er bovendien aan dat dr. Nkrumah, de eerste minister van de Goud kust, op het ogenblik een veer tiendaags bezoek brengt aan Li beria. Hoewel het hier zogenaamd êen „onofficieel bezoek" geldt, hechten velen er grote waarde aan. De pers van de Goud kust voorspelt een nauwere be trekking tussen de beide lan den. De „Accra Evening News", het orgaan van de Convention People's Party (CPP) ziet in het bezoek zelfs de eerste stap naar de vorming van een Unie van West-Afrika! In de gezamenlijke vergadering van de wetgevende organen in Liberia verklaarde premier Nkrumah dat zijn groot ste ideaal de vereniging van alle Westafrikaanse volkeren is. De economische toestand van de Goudkust is nimmer zo hoopvol geweest als thans, aldus Nkrumah. In Liberia loopt men echter kennelijk minder hard van stapel. Ondanks de hartelijke ontvangst van de gasten uit de Goudkust, heeft men in Liberia van zijn ont stemming doen blijken over het grote aantal CPP-propagandisten in Nkrumahs gevolg. Men weet immers maar al te goed, dat de CPP afdelingen bezit zowel in de hoofdstad Monrovia als in andere delen van Liberia. Kennelijk vreest men nu in Liberia, dat deze lieden bij een al te nauwe samen werking de lakens willen gaan uitdelen In totaal bevinden zich tenminste dertigduizend „Goudkusters" in Liberia, die bij een goede organisatie een belang rijke invloed kunnen uitoefenen in een land, dat nog niet tot volle wasdom is gekomen. Hoewel in West-Afrika en de Congo veel minder segregatie wordt toegepast dan in Oost- en Zuid-Afrika, is er het rassenvoor oordeel nog verre van verdwenen. Zo worden de Afrikaanse arbei ders nog sterk onder-betaald, al komt hierin vooral in de Congo wel enige verbetering. De Fran sen stellen zich op het standpunt, dat de Franse koloniën deel uit maken van de Franse Unie, Parijs hoopt onafhankelijke „zwarte Fransen" te vormen. De Portuge zen stellen zich op hetzelfde standpunt. Al met al kan men zeggen, dat de omschakeling in Afrika naar een samenleving op Europese voet nog lange tijd zal vorderen. In dien zij slaagt dan zou er echter veel gewonnen zijn. Gemeenteraadsverkiezingen in Frankrijk De Franse ministerraad heeft Woensdag bepaald, dat op 2 en 10 Mei a s. in Frankrijk gemeente raadsverkiezingen zullen worden gehondJn,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2