DAGBLAD VOOR AMERSFOORT Overstroomd land zal weer geheel aan de zee worden ontworsteld HELPT! Alle mensen uit bedreigd gebied nu in veiligheid Nul352 doden In tijden van nood... Dijkwerkers overal aan de slag om tientallen gaten te dichten r Kap en oorijzers niet vergeten Ramp GEEN gevolg van verkeerde zuinigheid Geen nieuwe breuken in dijken gemeld Rampenfonds BIJNA 12 MILLIOEN 13e Jaargang, no. 31 Vrijdag C Februari 1953 Opgericht door de Stichting „Het Parool" - Giro 510330. r-r. TV "\7" Ti TVT* P Telefoon: redactie 4291 Telefoon administratie 6235 Bank: Rotterdamsche Bank - Postbus 9 - Abonneraents- UitgaVeIV.V. Ue IMeUWe STCT8 Redactie en Administratie: Snouckaertlaan 7. Amersfoort prijs 47 cent p. w. of 6,05 p. kw. Losse nummers 10 cent. HOOFDREDACTEUR: TJ. DE BOORDER (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Er is op het ogenblik geen enkele reden om enig deel van de thans ondergelopen gebieden op te geven en af te schrijven. Maar de terugwinning van het verdronken land zal veel tijd kosten. Wat de eilanden Schouwe n Duiv eland (het ergst getroffen) en G o e r e eO verflakkee betreft moet rekening worden gehouden met het feit dat zij, als alles mee loopt, misschien net vóór de volgende winter dicht zullen zijn. Gevreesd moet worden, dat de eerste oogst van deze eilanden vermoedelijk niet vóór 1955 zal kunnen worden binnengehaald. Dit heeft de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir Maris medegedeeld, toen hij een overzicht van de toestand gaf. Aan de dijken met schop en waterlaarzen hebben ze U niet meer nodig. Maar U kunt nog genoeg doen voor hen die nog slechts de kleren hebben die zij dragen en verder niets. En voor wie al gegeven heeft: was dat werkelijk wat U kon F"* missen? Het gironummer van het M f Nationaal Rampenfonds is: Bij Rilland Bath worden de eva- cué's uit de geteisterde dorpen van Zuid-Beveland naar het vas te land afgevoerd Een duck met evacué's arriveert en militairen zijn behulpzaam bij het verlaten van de duck. Er zijn reeds op vele plaat sen ploegen aan het werk om gaten te dichten. Er worden elders firma's aangetrokken om het werk op een breed front te beginnen. Er wordt uitgekeken naar materialen, waarbij rijshout een groot pro bleem vormt omdat de halve voorraad uit de Biesbos, die IR MARIS VERKLAART: Dijken sloten nooit alle risico uit, maar dit risico was uiterst klein (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG. Ir Maris, de directeur-generaal van de Rijks waterstaat ziet als voornaamste oorzaak van de overstromings ramp van 1 Februari niet in de eerste plaats het samenvallen van springtij en uitzonderlijk hevige storm, maar het feit, dat deze storm op zulk een breed zeevlak zijn greep heeft gehad. Het hoog opgestuwde water had daardoor geen uitwijkmogelijk heid en werd onverbiddelijk onze zeeboezem binnengejaagd, welker dijken tegen deze overmacht niet bestand waren. De dijken in dit gebied hebben schreef ir Maris voor een deel toe nooit alle risico uitgesloten, maar het aan het feit, dat deze dijk hoger en risico was uiterst klein, wat blijkt uit steviger is dan de thans gevallen dijr het feit, dat sedert mensenheugenis ken. De oorzaak daarvan is gelegen de dijken voor hun taak berekend in de overweging, dat voor deze dijk zijn gebleken. Dat is misschien mede oorzaak, dat men door de waarschu wing van het KNMI, dat reeds om negen uur Zaterdagavond waar schuwde voor „gevaarlijk hoog wa ter", niet bijzonder verontrust is ge weest. Zulke meldingen zijn er vele malen geweest en men kan het de polderbesturen niet kwalijk nemen, dat zij daarop niet anders hebben gereageerd dan bij vorige gelegenhe den. Zij hebben wel waarschuwingen en alarm-berichten uitgegeven, doch in het algemeen is ook daarop ge reageerd, zoals men het altijd heeft gedaan. Vandaar dat zoveel mensen in hun bedden door hét woedende water zijn overvallen. Dat de dijken nu hoger zullen worden gemaakt, verwacht ir Maris niet. De veronderstelling dat er na de oorlog door gebrek aan geldmidde len onvoldoende zorg aan dc dijken zou zijn besteed, wees hij nadrukke lijk af. Het feit, dat de Afsluitdijk zich bijzonder goed heeft gehouden de risico-factor geringer moest blij ven dan voor de thans aangetaste dij ken De reden daarvoor is dat de Af sluitdijk een aantal zeer diepe pol ders moet beschermen, waar bij vol lopen meer dan zes meter water zou komen te staan. Ofschoon de afsluiting van de zee boezems. met uitzondering van Wes- terschelde en Niéuwe Waterweg nu meer dan ooit actueel is, zullen toch in ieder geval de beschadigde dijken moeten worden hersteld. Afsluiting zou niet alleen de kustlengte verkor ten, maar ook de verziltirig van de landbouwgronden tegengaan, Zij is niet alleen een kwestie van veel geld maar ook een uitermate moeilijk technisch probleem, omdat Ooster- Schelde. Grevelingen en Haringvliet tegelijkertijd moeten worden afge sloten en de stroom in de soms veer tig meter diepe zeegaten ongewoon sterk is. Wenselijk is de afsluiting stellig, doch of zij ook te verwezen lijken is, is een nog niet beantwoorde vraag. daar was opgeslagen, is weg gespoeld. Er zal zeer veel materiaal moeten worden aangetrokken en het valt nog niet te zeggen, of het werk aan de nieuwe Zuiderzee-polders er niet onder te lijden zal hebben. Dat zal eerst kunnen blijken als alle schade aan de Zuid-Hollandse, Zeeuwse en Brabantse dijken is vastgesteld. Over ongeveer vier weken, zo mag worden verwacht zal de treïn-ver- binding over de Moerdijk en de daar aan parallel lopende weg weer in ge bruik kunnen worden genomen. Daartoe moeten eerst de waterkerin gen in Zuid-Holland en Brabant wèer wórden hersteld. Dat zal onge veer twee weken kosten. In Noord-Brabant zijn in het landvan Altena de zeven klei ne en het ene grote gat in de dijk tussen Keizersveer en Hank bijna ge dicht terwijl er tussen Hank en Nieu- wendijk plaatselijk een nieuwe bui tenkade is gemaakt, waardoor er nu een voorlopige waterkering ter plaat se is. Aan de overkant, meer Westelijk in de omgeving van M o e r d ij k zijn de gaten in de dijk van de Roya le polder bijna allé gedicht. Is dit werk gereed, dan kan men aan de herstelling van de spoordijk begin nen. De doorbraken bij Dordrecht zullen over twee weken ook zover zijn dat zü weer waterkerend zullen zijn. Bij Will e m stad langs het Hollands Diep zitten tien gaten in de dijken. Voor de dichting daarvan is reeds een aannemer gevonden, die zeer spoedig met dichten kan begin nen. In Zeeland zijn nog geen grote aannemers aan het werk, al zijn er wel enige aangetrokken. Walcheren gunstig Wat Walcheren betreft is het beeld nogal gunstig. De beschadiging van de zeedijk bij Westkapelle zal spoedig provisorisch worden her steld opdat de duinen voor verdere beschadiging worden gevrijwaard. Het water-winningsgebied bij M i d- delburg zal op zeer korte termijn worden leeggepompt om verzilting te voorkomen. Bij V e e r e zullen de gaten zeer spoedig dicht zijn en als dat alles gereed is zal (over 2 we ken) een begin worden gemaakt met het herstel van weg en spoorweg naar Beveland. De spoorweg is op de Sloed'am niet beschadigd. De herstellingen bij V1 i s s n g e n zijn vrijwel gereed. Met het oog op Deschadigingen aan de sluiswerken van het Kanaal door Zuid-Beveland bij H a n s w e e r t zal met zeer gro te spoed het herstel van de sluizen bij Veere en Vlissingen ter hand wor den genomen. Gisteren is een, verkenningsploeg naar Zuid Beveland vertrokken die het vak tussen Kruiningen en Rilland Bath zal aanpakken Dichtmaking van die Zuidelijke Be- velandse dijk is voorwaarde voor in gebruikneming van weg en spoorweg van Brabant naar Zeeland. Dit zal echter een zeer langdurig karwei worden. Voor het herstel van de dijken in Zeeuws Vlaanderen zijn de aannemers reeds aangetrokken. De meeste gaten zullen waarschijnlijk) daar niet veel moeite kosten behalve een zeer groot gat in de Nieuwe Neuzenpolder (tussen de Braakman en TerneuzemVan de 3300 ha die in Z.Vlaanderen onder waren gelopen zijn er nu reeds 2500 weer afgesloten. De toestand in Noord-Beve land is veel minder somber dan men zich eerst had voorgesteld. Ook de overliggende kust van Z u i d-B e- veland (rond Wolphaartsdijk) zal weinig moeite opleveren. Zeer ernstig zUn T h o 1 e n en St. F i 1 i p s 1-and er aan toe zei ir Maris. Daar zal zeer groot en zeer langdurig herstellingswerk mvten worden verricht. (£ie uexin V, VIJFTIENHONDERD inwoners van Oude en Nieuwe Tonge op het eiland Goeree en Overflakkee, die tot op het merg ver kleumd en de uitputting nabij, vijf vreselijke en onbeschrijflijke nachten hebben doorgebracht op een afbrokkelende dijk, zijn Donderdag met succes in kleine boten geëvacueerd. Dat was een onderdeel van het uitgebreid reddingswerk, dat in het door de stormvloed geteisterde gebied gisteren met onverminderde kracht is voortgezet. Via Scharendijke, via Zierikzee en via Zijpe, vorderde ge staag de evacuatie van het zo zwaar getroffen Schouwen en Duiveland, waar gistermorgen drie nieuwe dijkbreuken plaats vonden, bij Noordgouwe, bij Zonnemaire en bij Brouwershaven en waar, vooral bij eerstgenoemde plaats, de situatie uiterst kritiek werd. Tijdelijk moest de hulpactie op Noordgouwe wor den geconcentreerd. Maar er zijn geen berichten over nieuwe grote verliezen aan mensenlevens binnengekomen. Ijlings gevorderde vrachtauto's, i de „luchtbruggen" van Valkenburg, die niet over de weg, maar gelukkig I Woensdrecht en Gilze-Rijen naar het getroffen gebied instandhoudt, groeit voortdurend. Gisteren bestond zij uit 220 toestellen, waaronder 25 helicoptères Vandaag zal deze luchtvloot met drie Italiaanse mili- taire vliegtuigen worden uitge- I breid en er worden nog een paar dozijn machines uit het buitenland DEN HAAG. Via de radio heeft prins Bomhard Donder dagavond als voorzitter van het Nationaal Rampenfonds mede gedeeld, dat reeds 11.762.000 was binnengekomen voor de slachtoffers van de watersnood. De prins maakte bekend dat was afgezien van het vaststel len van één nationale inzame lingsdag. Er wordt daarom de voorkeur aan gegeven, het goed geleide spontane particuliere initiatief de vrije loop te laten en deze en de volgende week te benutten voor de nationale inzameling. •er de dijk konden gaan. slaag den er in 200 vluchtelingen uit Noordgoov.'. die ernstig werden be dreigd in Zierikzee in veiligheid te brengen. Én het overgrote deel van de mensen in de geïnundeerde ge- bicden van Schouwen en Duiveland is thans uit de gevarenzone naar een droge plaats gebracht. Aanvankelijke berichten, dat ook bij Renesse een dijk besweken zou zijn, bleken ge lukkig op een misverstand te be rusten. De ernstig bedreigde Wiel- thjk heeft standgehouden. De internationale luchtvloot, die i verwacht. Deze vliegtuigen hebben schitterend wérk verricht, hetzij door het verrichten van „droppings" hetzij door het redden van in levensgevaar verkerende personen. Daarnaast is een armada van twee duizend vaartuigen onvermoeid in actie geweest. Een stroom van vluchtelingen komt aan in de op vangcentra aan de rand van het noodgebied, in Schiedam, Rotter dam, Bergen op Zoom en elders. Men heeft de voorlopige indruk, dat hun aantal de 50.000 niet zal overschrijden. Op het ogenblik nemen 68 Ame rikaanse „ducks" (amphibie-voertui- gen) en ongeveer 2500 Amerikaan se militairen deel aan de reddings werkzaamheden in ons land. Onder hen. die de helpende hand bieden bevinden zich ook Duitse militairen met amphibie-voertuigen. In de overal aanwezige modder kunnen deze „ducks" moeilijk varen of rijden. Daarom doen zij veelal dienst als moederschepen voor kleine roeibootjes. Soms hebben zij in de bomen mensen gevonden, die daar van koude en ontbering waren omgekomen Tussen hal* negen gistermorgen en half vijf gistermiddag hebben helicoptères van de Amerikaanse luchtmacht 450 mensen gered. DEN HAAG Het aantal personen, van wie met zeker heid is komen vast te staan, dat zij bij de overstromingsramp het leven hebben verloren, was volgens de gegevens, waar over men om half één in de afgelopen nacht beschikte, ge stegen tot 1352. Bijzondere berichten alieen op hele uren DEN HAAG. Met ingang van vandaag zullen de berichten van de bijzondere berichtendienst (dus niet de nieuwsuitzendingen van het ANP) alleen op de hele uren worden uitgezonden. Dit kan thans omdat zeer vele instanties weer via de kortegolf of telefoonlijn te be reiken zijn. Voor zéér belangrijke berichten wordt een uitzondering gemaakt; die worden dan tussen tijds uitgezonden en op de hele uren hernaald. Als je ineens een prachtige brandweerauto krijgt dan is er waarachtig toch wel weer reden om eens blij te lachen. Ook al ben je een klein Flakkees jonge tje, dat ze net van het ver dronken eiland hebben gehaald en ook al zit je met je moeder en je zusje in een stampvolle Ahoy-hal in Rotterdam en ook al kunnen de mensen die druk voor je lopen te zorgen niet een? je eigen dialect spreken Want het is een móóie auto en de ladder kan helemaal naar boven en een bel zit er ook aan. En het enige dat nou écht van belang is voor zo'n klein Flak kees jongetje, is waar je je auto kunt laten rijden. IN tijden van nood leert men ziin vrienden kennen. Dit oude spreek woord blijkt in deze dagen nog niets van zijn zin te hebben ingeboet. Nederland blijkt overal in de wereld vele vrienden te hebben. Van alle kanten komen de giften en gaven bin nen. Uit Europa, van overzee, uit ver re landen als Australië en Nieuw-Zee- land. Een in waarheid geallieerd leger is op het ogenblik bezig aan het red den van mensen en aan het dichten van dijken. Helicopters van vreemde nationaliteiten zweven boven bet ver dronken land, soldaten die een ande re taal spreken dan de onze, staan besmeurd en bezweet bij de door- braakgaten. geestdriftig en onver moeid de schop hanterend. Zo is het onheil, dat ons land heeft getroffen, ook de toetssteen van de solidariteit. Solidariteit in liet eigen volk. solidariteit ook van andere vol ken met het onze. Welnu, Nederland kan zich gesterkt voelen. Gesterkt door de golf van eendracht en goede wil in het eigen land, die zich, als in de oorlogs- en na-oorlogsdagen, alle verdeeldheid d< et vergeten voor één groot doel: gesterkt ook door de on gekende hulpvaardigheid overal bui ten de grenzen. Zeer veel is reeds ge zonden of gestort: en in Amerika staat de hulpactie nog maar aan de aanvang! Het is een weldadige en verheffende ervaring, deze manifestie van naastenliefde. ZO groot is de eenheid, dat alles, wat daarop inbreuk maakt, moei lijk wordt verstaan. Dit is de ziel kundige fout, die op 't ogenblik hij de AVRO wordt begaan. Er zijn allerlei argumenten, op grond waarvan de leiding van deze omroep haar afzon derlijk optreden kan motiveren: maar ze maken weinigindruk. Het een drachtig optreden, dat ook in de aether tot uiting moet komen, is ach- Zie verder pag. 3

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1