DIJKHERSTEL VERGT MAANDEN EN NOG
NIET TE SCHATTEN MIELIOENEN
Moeizame vlucht met „vliegende
vrachtauto"
Vraagstuk afdamming zeegaten wordt opnieuw
m overweging genomen
Na tienmaal cirkelen was lading los
LEIDSCH DAGBLAD - VRIJDAG 6 FEBRUARI
Goercc en Schouwen moeilijkste problemen
In een sober relaas heeft de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat ir A. G.
Maris een overzicht gegeven van de schade aan de waterkeringen, aangericht in
de rampzalige stormnacht. Terstond zijn, waar mogelijk, voorlopige herstelwerk
zaamheden begonnen en door het snelle optreden kan op vele punten het defini
tieve herstel sterk worden bespoedigd. Enkele zwaargetroffcn gebieden, in het
bijzonder Schouwen Duiveland en in nauwelijks mindere mate Goeree en Over-
Flakkee, zal het herstel geruime tijd in beslag nemen. „Wij zullen gelukkig zün,
wanneer wij deze eilanden voor de volgende winter weer afdoende door dijken
hebben beveiligd. De bevolking kan niet terugkeren, alvorens het zover is.
In de loop van zjjn uiteenzettingen deelde ir Maris mede dat vermoedelijk over
een maand het spoorwegverkeer over de Moerdijk kan worden hervat, een week
eerder reeds het wegverkeer.
Bij het herstel kan misschien op enkele punten een gebrek aan materiaal en
vakmensen optreden.
Ir Maris belichtte voorts de moeilijkheden van volledige afsluiting van de
zeegaten ter voorkoming van een nieuwe soortgelijke ramp. Wel zat dit vraagstuk
opnieuw overwogen worden, doch de eilanden, zoals zij verwoest werden, moeten
eerst weer droog komen.
Nederland is niet van de kaart, allerminst. En Waterstaat heeft maar één ant
woord op de vraag, of een der verloren gebieden opgegeven zal worden: Nooit!
binding over de Sloedam hersteld wor
den.
De beschadiging in Vlissingen is gro
tendeels voorlopig hersteld.
ZUID- EN NOORD-BEVELAND.
De schade aan de sluis te Hansweert
(Kanaal door Zuid-Beveland) is de
volgende: Er is water gekomen tussen
I Midden- en Oost-sluis, waardoor het
buitenhoofd van de Middensluis onder
loop is geworden. De frontmuur van de
Oostsluis helt voorover.
Met het oog op de mogelijkheid van
moeilijkheden worden de werken aan
de sluizen in Veere en Vlissingen in
versneld tempo uitgevoerd, zodat dan
in geval van nood het kanaal door Wal
cheren kan worden gebruikt.
In Oost Zuid-Beveland worden de
dijkvakken spoedig onderhanden geno
men, om het weg- en spoorwegverkeer
weer te herstellen.
De gaten zijn zeer groot en waar er
een getij-verschil van 1U< meter is, zijn
zowel verkeersweg als spoorbaan volko
men onbruikbaar.
De toestand bij Wolphaertsdijk is
minder ernstig dan zich aanvankelijk
liet aanzien. Men meent, dat het werk
hier door de Nederlandse Heide Maat
schappij zal kunnen worden uitgevoerd.
De toestand op Noord-Beveland is
minder ernstig, dan de eerste berichten
deden vermoeden.
ZEEUWS VLAANDEREN.
In de zeedijk van de Nieuw Neuzen-
polder tussen Terneuzen en de
Braakman is een groot gat geslagen.
Met de herstelwerkzaamheden is een
begin gemaakt.
Verkenningen in Zeeuws Vlaanderen
hebben uitgewezen, dat de toestand
daar minder gevaarlijk is, dan aanvan
kelijk werd aangenomen. De drempel
van de zeedijk is bij eb droog en dat
verhindert de uitslibbing.
Wanneer er echter nog een storm
komt, zou de situatie gevaarlijk kunnen
worden.
Van de 3300 ha. ondergelopen land, is
nu 2500 ha. van het buitenwater afge
sloten.
THOLEN, ST. PHILIFSLAND
EN TIENGEMETEN.
De situatie van de dijken op Tholen
cn St. Philipsland is ernstig.
De toestand heeft men nog niet tot
in details kunnen opnemen en over
te treffen voorzieningen valt op dit
ogenblik nog niets te zeggen.
Hetzelfde geldt voor Tiengemetcn.
De burgemeester van Tholen heeft
men aangeraden een slaperdijk om de
bebouwde kom te doen aanleggen. Dit
werk is thans in uitvoering.
SCHOUWEN—DUIVELAND.
De verkenningen op Schouwen
hebben nog geen details opgeleverd.
Maar zeker is. dat hier het moei
lijkste werk zal beginnen.
In de rangorde van moeilijkheden
staat Schouwen bovenaan, niet slechts
van Zeeland, maar van alle proble
men, waarvoor de Rijkswaterstaat zich
bij het herstel van de dijken ziet ge
plaatst.
Nu gisteren ook Zonnemaire is on
dergelopen. is negen-tiende van het
eiland geïnundeerd.
De bevolking zal wel met een lang
durige evacuatie rekening moeten
houden; haar terugkeer is afhanke
lijk van het tempo, waarin de dijken
Overzicht van
dijkbreuken en
herstel
Tn een sobere opsomming van de dijk
breuken heeft ir Maris een beeld gege
ven van de omvang van de ramp.
Wij laten hier deze opsomming vol
gen, zonder commentaar; zij spreekt
voor zichzelf en zij markeert het trieste
verhaal, waarvan heel Nederland is ver
vuld.
BIESBOSCH
Westelijk van het land van Altena
tussen Keizersveer en Hank zijn in de
dijken één groot gat en 7 kleinere gaten
geslagen.
Door de Rijks- en Provinciale Water
staat en de waterschappen zijn deze
dijken gedicht. Ook werden hier pon
tonniers ingezet.
Ten Noorden van Hank is een buiten
kade doorgebroken en in de waterkering
tussen Keizersveer en Nieuwendijk is bij
Kille een gat geslagen van 70 meter
lengte bij 4 meterd ieple. Met het dich
ten van ait gat is men bezig.
MOERDIJKBRUGGEN
Ter weerszoden van de Moerdyk-brug-
gen„ in de Royale Polder zijn gaten
geslagen, met het dichten waarvan ter
stond een begin is gemaakt.
Verwacht wordt dat over enige we
ken men hoopt twee weken de
waterkering provisoriscli is hersteld.
De verkeersweg zal dan na een week
weer in gebruik kunnen worden geno-
Over twee weken zal met het herstel
van de spoorlijn worden begonnen. De
voorbereidingen daartoe zijn reeds ge
troffen en verwacht wordt, dat twee
weken later de spoorbaan weer bruik
baar zal zün.
De doorbraak op het Eiland van Dordt
zal in dezelfde tijd kunnen zijn hersteld,
zodat, naar mag worden aangenomen, na
twee weken zowel ten Zuiden, als ten
Noorden van het Hollands Diep norma
ler toestanden zullen terugkeren.
WILLEMSTAD
Ten Westen van Willemstad zijn tien
gaten in de dijk geslagen.
De verkenningen zijn reeds aan de
gang, en de gemeente Willemstad heeft
reeds een aannemer gecharterd, die
spoedig met de uitvoering der herstel
werkzaamheden zal beginnen.
WALCHEREN.
In Zeeland zijn nog geen grote werk
zaamheden ter hand genomen. De be
schadiging aan de Westkappelse' Zee
dijk wordt provisorisch hersteld, ten
einde gevrijwaard te zijn tegen nieuwe
beschadigingen.
De toestand ter plaatse is niet cri-
tiek.
De prise d'eau bij Oostkapelle, die
ondergelopen is en tengevolge waarvan
Middelburg zonder water zit, wordt
leeggepompt.
De gaten in de dijk aan het Veergat
tussen Veere en Noord-Beveland
zullen zeer binnenkort worden gedicht.
De beschadiging is niet ernstig en
kan over twee weken zijn hersteld.
Daarna kan ook het herstel van de ver-
i Of er vertraging zal optreden in de
uitvoering van de Zuiderzeewerken is op
I het ogenblik nog niet te zeggen. Wie
I hoort, hoeveel firma's reeds thans, nog
I voordat er is geïnventariseerd, en men
maar op een zeer voorlopig contact aan
de slag is gegaan regie in de meest
primitieve vorm kan zich nauwelijks
voorstellen, dat het grote inpolderings-
I werk er niet door zou worden vertraagd.
1 Maar dit is ook een zaak van beleid en
i de Regering zal hierin een beslissing
1 moeten nemen.
Een inventarisatie van wat er aan de
gebroken dijken moet gebeuren is uit
de aard der zaak nog niet te geven.
Bij een zo grote dyklengte is het niet
mogelijk in enkele dagen een volledig i
overzicht te krijgen. Daarbij komt dan
nog. dat er onder water nog zoveel
beschadigingen zullen zitten bc-
schadigingen aan wegen en kunstwer- j
ken dat men bü benadering niet
kan zeggen, welke bedragen er met
het herstel gemoeid zullen zün. f
Zo valt ook niet te zeggen, hoeveel
mensen er voor de herstelwcrkzaam-
heden nodig zijn, al is het niet j
ondenkbaar, dat er een tekort aan j
vakmensen zal komen.
V er trouw en in
waarschuwingssysteem
ongeschokt
Op de vraag of het waarschuwings
systeem deugde antwoordde ir Maris,
dat het waarschuwingssysteem zeker
gedicht zullen worden, maar het is
wel zeker, dat daarmede vele maan
den gemoeid zullen zijn.
In de Hoekse-Waard en in de Alblasser-
waard zijn grote gedeelten droog geble
ven en de voorzieningen zijn er nu op
gericht, deze droog te houden.
Hetzelfde geldt ook voor het kleine
gebied rondom Dixksland op Goeree
Overflakkee.
Het is als 'tware het bruggehoofd om
het eiland weer te veroveren.
Goeree is een der zwaarst getroffen
gebieden en ook hier heeft men nog
maar voorlopige verkenningen kunnen
doen.
Ook deze herstellingen zullen vele
maanden in beslag nemen.
Het dichten van Schielands Hoge
Zeedijk en van de dijk van de Krim-
penenvaard mag een wonder worden
genoemd. Dat men daarin zo spoedig
is geslaagd, is een geluk geweest voor
de provincie Zuid-Holland.
De ringdijk om de Alblasserwaard
heelt verscheidene gaten gekregen.
Daarvan is het gat bij Sliedrecht ge
dicht, terwijl het gat bij Papendrecht
waarschijnlijk deze week gesloten zal
worden.
Daarna kan met het uitmalen worden
begonnen. Dat is van belang voor de
Alblasserwaard, maar ook voor het her
stel van de spoorwegverbinding *naar
Gorinchem, ter ontlasting van het over
belaste traject RotterdamGouda, zo
lang Rotterdam—Breda nog onbruik
baar is.
De herstelwerken op IJsselmonde zijn
begonnen, het gat in de dijk op Rozen-
I burg was dicht, maar overhaalgolven
door voorbijvarende schepen veroorzaakt,
I hebben weer een gat in de dijk gesla-
gen.
i Met het grote gat in de Puttense
i dijk bij Oudenhoorn is een begin ge
maakt. Het is een groot werk, waarvoor
zwaar materiaal wordt gebruikt.
Ook in de Hoekse Waard zal men dit
zware materiaal inzetten voor de grote
werken bij Numansdorp, 's-Gravendeel
en in de Eendrachtspolder,
De beschadigingen aan de duinen
zijn zeer aanzienlijk, maar een gede
tailleerd overzicht heeft men er nog
niet over.
Aan het herstel van dc Eendrachts
polder op Texel is men begonnen.
ZUIDERZEEWERKEN
De beschadiging aan de Zuiderzeewer
ken zijn van plaatselijke aard. Men
heeft de indruk, dat de baza'.t en de
gebetonneerde bloksteen zich beter
heeft gehouden, dan de normaal gezette
steen.
De gereed gekomen dijkvakken van
de Zuidelijke Polder hebben vrijwel
geen schade geleden. Aan de niet afge
werkte dijkstukken en aan de asfalt-
kraagstukken werd schade toegebracht.
Gebrek aan rijshout?
De grote vraag, welke zich bij de her- j
stelwerkzaamheden zal voordoen, is
of er voldoende matr iee! en voldoen
de vakbekwaam personeel zal zijn.
Wat de bazalt cn de steen betreft, be
hoeft men. aldus ir Maris, geen grote
zorg te hebben. Een ander moeiiyk 1II.Al. Koningin Juliana heeft gister-
K™, "i-M'S- door haar pari,-
Er moet op worden gerekend, dat 3/4 Cülicre SCCretarCSSC MevrOUW ömitt-
van de voorraad verloren is gegaan in \vis een bezoek gebracht aan CUÏge
het geïnundeerde gebied rond de w
Biesbosch. i evacuatie-centra. H.M. de Koningin
niet heeft gefaald. Het gedecentrali-
seerde systeem van Waterstaat is dc
beste waarborg, dat er vlug en doel
treffend kan worden ingegrepen. Door
deze ramp is het vertrouwen in het
systeem niet geschokt.
Het K.N.M.I. heeft deze storm voor
zien, maar kon niet bevroeden, dat bij
deze windkracht de gevolgen zo catastro- j
phaal zouden worden, terwijl bij hoger
windkracht vroeger voorgekomen
deze gevolgen uitbleven. Hier is sprake
geweest van een samenloop van om-
standigheden, terwijl bovendien het feit, I
dat het gehele noodgebied orkaanfront j
was geworden, de volledige waterkracht i
tegen onze 'duinen en dijken werd opge- I
stuwd.
De waarschuwingen werden normaal
gegeven en de dijkwachten waren op 1
hun post. Maar de bevolking is aan deze i
waarschuwingen voor opdringend hoog
water gewend zij leeft op de getijden
en het is dan ook niet onverklaarbaar,
dat zij werd ven-ast. Er is, aldus ir Maris,
geen. reden om aan de waarde van het
alarmsysteem te twijfelen.
Ir Maris gaf verder als zijn opvatting
te kennen, dat er van zuinigheid
te grote zuinigheid in het onder
houd der dyken bepaald geen sprake is.
Afdamming der zeegaten?
Het is een vraag die onwillekeurig
boven komt, of thans de zeegaten moeten
worden afgedamd. Ir Maris gaf het vol
gende antwoord: Er zijn voor de af
damming twee factoren in het spel:
1. het verkorten van de kustlijn.
2. het vormen binnen deze dijken van
een zoetwaterreservoir ten behoeve van
de landbouw.
Maar wat men rvj wil, dat is bepaald
niet kinderachtig. Het betekent, dat ge
lijktijdig de afdamming moet geschieden
RESTAURANT
„IN DEN VERGULDEN TURK"
VOOR UW CONGRESSEN EN
VERGADERINGEN
van de Oosterscheid e, Grevelingen cn
Haringvliet, zeelhonden met een diepte
van 30 a 40 meter.
Gelijktijdigheid is noodzakelijk, omdat
anders ongewenste stromingen ontstaan.
Het achterliggende gebied is daarbij
zeer groot en de problemen, waarvoor
men komt te staan, zijn omvattender
dan welke in het vei'leden.
De wenselijkheid van nadere bestude
ring is door deze ramp ongctwüfeld
meer naar voren gekomen. Maar, zo
zeide ir Maris, waarom gaat het? Het
gaat in de eerste r'aats om de water
keringen. Wü Waterstaatsmensen,
moeten er voor zorgen, dat men in
Nederland met droge voeten kan leven
en werken. Dat is primair, dat moet
het blijven.
Nederland is niet van de kaart, zo
besloot de directeur-generaal.
Dat is een vermoeden in het buiten
land, althans met betrekking tot ons
productie apparaat. Ons industrieel
vermogen is onbeschadigd gebleven.
En wanneer wij het over onbe
schadigd hebben welnu de energie
van de mannen van de Waterstaat is
ongebroken. Een der geïnundeerde
gebieden opgeven? Zij hebben maar
één antwoord: NOOIT!
In Zweden is men direct nadat het
bericht van de ramp in Nederland
bekend werd, begonnen-met een in
zameling van kleding, dekens en
andere goederen.
Dit is het eerste vliegtuig, dat met
goederen, voedsel en medicijnen uit
Zweden vertrok. Het is een DC 3
van de Zweedse luchtmacht, die
werd bestuurd door een Zweedse
piloot, die thans in dienst is bij de
KLAl, de heer Per Lindström.
De kisten van het Rode Kruis be
vatten rubberboten van de Zweedse
luchtstrijdkrachten voor de getrof
fen gebieden.
bezocht de Utrechtse veilinghallen,
waar het provinciale evacuatie
bureau is gevestigd, cn stelde zich
op de hoogte van de werkzaam
heden van dit doorgangscentrum.
Later begaf H.M. zich naar Amers
foort.
H.M. Koningin Juliana in gesprek
met evacué's te Utrecht.
Zandzakken droppen
Koeien als hongerende kinderen
(Van een onzer speciale verslaggevers)
Eerste luitenant Gentry, uit Bakland-City, in California, kijkt bedenkelijk,
even voordat hij met zijn Fairchild C.-l 19 Packet, in de wandeling „Flying
Box-Car" ofwel „vliegende vrachtauto" genaamd, wil opstijgen van het
vliegveld Valkenburg.
„Wat zit daar in?", zo vraagt hij, als de motoren brullend aanslaan.
„Zaklantaarns", schreeuwt iemand, die buiten staat.
,,Daar komt niet veel van terecht, als we dat neergooien", zo zegt hij tegen
ons in de grote plasticcockpit, „maar we zullen het proberen!"
Dan taxiet de zware, ietwat logge C.-l 19 naar de startbaan voor een
vlucht naar Wissekerke, waar 20.000 zandzakken gedropt zullen worden,
bestemd voor Colijnsplaats.
Naast luitenant Gentry zit luitenant Howard, ook van de U.S. Airforce.
Hij is afkomstig uit Oklahoma. Het zijn twee laconieke vliegers, deze Ameri
kanen, dié sinds Maandagmorgen vrijwel aan één stuk door vluchten hebben
gemaakt boven het rampgebied. Of ze nu wel eten of slapen op tijd, of niet,
dat kan hun allemaal niet schelen. Hoofdzaak is voor hen, dat er zoveel moge
lijk geholpen wordt!
Merktekens op een eiland
Even is het wachten op de startbaan
op de bedreigde plaats zelf te droppen,
doch dat bleek niet mogelyk. Op een
droog weiland te Wissekerke. zo is zo
nel nog telefonisch doorgekomen,
heeft dc bevolking eenvoudige merk
tekens aangebracht op de plaats, waar
de zandzakken uit de „vliegende
vrachtauto" gegooid moeten worden.
Koers naar droppingsplaats
Luitenant Gentry, zet direct koers
naar de kust.
Eenmaal hier, vliegen wij langs Sche^
op het signaal van de verkeerstoren, en
dan schie' de „vliegende vrachtauto"
los. Naast deze beide Amerikaanse vlie- j
gers zit nog de adelborst 1ste klasse i
Overmeire. uit Amsterdam, van de j
Marine-vliegdienst, Hij is als medenavi-
gator aan de bemanning van dit toestel
toegewezen.
„Als het voor mij al moeilijk is de I
weg te vinden", zo zegt hij, „dan is dat
zeker het geval voor de Amerikanen,
diH^ieno^fprp°n hmSpf^Hpifuio-pn boven 1 veningen, Kijkduin en Iloek van Hol-
Het navigeren met vliegtuigen boven faAd"lb(J-t Overmeire °eeft aan dp
het. rampgebied valt helemaal niet mee. anö: Adelborst overmeire geeu aan ae
Wegen, dyken, spoorbanen, het is alle- ha™ blinde vrachtauto" vliedt' op
maal onder water verdwenen en kunnen "™£genae mct een snelS Van
dus niet meer als orienteringspunten ongeveer 2oo knopen per uur. Na tien
.WU hebben nu Zieritoe als herken- RozenbOTB wa""
ningspunt". zo zegt deze adelborst, „en I Een 3ECBbllk)el vol„ Goeree. Zo
vandaar komen wtj wel verder ^ct 00^ rdkt ,s |r één
Wissekerke heeft dringend om veel vlakte Vele vluchten hebben deze wak
zandzakken gevraagd, bestemd voor kere Amerikanen al gemaakt boven de
G'olünsplaat. Eerst was men van plan overstroomde gebieden, maar telkens als
zij er weer boven zijn, worden zij op
nieuw gegrepen. Dat is wel duidelijk aan
hun strakke gezichten te zien!
De kop van Schouwen glijdt dan
vervolgens onder ons door. Overal het
zelfde beeld van ellende: huizen tot
aan het dak in het water, Koeien angstig
opeen gehoopt op droge plekjes land.
Een beeld van troosteloze triestheid!..
Als de bel gaat..
Adelborst Overmeire loodst de Ameri
kanen netjes recht op Zierikzee aan.
Laag glijdt het zware vrachtvliegtuig
over dit zo zwaar getroffen stadje. Wat
samengehoopte mensen kijken omhoog.
Zou uit dit toestel wat voor hen komen?
Maar neen, het vliegt door, met.
daverende motoren, want Wissekerke
is vlak bij.
Achter in het laadgedeelte zijn 5
Amerikaanse soldaten op hun hoede. Zij
weten, dat als zo meteen de bel gaat, zij
zich schrap moeten zetter om de zand
zakken er uit te gooien. Zij behoren,
mét hun luitenants, tot de 41ste Troop
Carrier squadron en de 317de Troop
Carrier Group, van de Rijn-Mainbasis
in Duitsland.
Sinds Augustus 1951 zijn ze al ver weg
van buis en zij hadden nooit kunnen
denken, dat hun krachten nog eens
nodig zouden zijn in het kleine Neder
land, dat door een vloedramp getroffen
werd.
„Klaar voor actie!"
Gedurende de vlucht hebben zij rustig
liggen roken op de zandzakken, die in
grote bundels in de vrachtruimte zijn
opgeslagen. Een paar zijn er in slaap
gesukkeld, zö moe als 'Ij waren.
„Hé. Joe, wakker worden", zegt een
kameraad, „we zijn ei en we moeten
klaar staan voor actie".
„Oké. Oké", is het antwoor
De achterkant van de „Flylr.g box-car"
is open en de wind giert naar binnen.
Het is een gure. koude wind.
Om te voorkomen, dat de mannen
door de zuiging naar buiten worden
gesleurd, hebben zy zich met grote ban
den aan de wand van het toestel vast
gebonden. Ook 1 ngs de gehele achter
opening, tussen de beide machtige
staarten van het toestel in. loopt een
afscheldingstouw, ter voorkoming van
ongelukken
Vele paren handen slingeren zand
zakken van achterin het toestel naar de
opening, van waaruit zo straks gegooid
zal worden Vier Amer'kanen stapelen
de lege zakken netjes op in de opening.
„Klaar voor actie!", '.o zeggen ze.
Ondertussen heeft de piloou vlak bü
Wissekerke, op 150 voet hoogte, vliegend,
het weiland gevonden. Een paar witte
strepen duiden aan, dat iiier de plaats
van de „dropping" is. Een doordringen
de bel rinkelt, en wordt door het geraas
van de motoren heen gehoord. Even nog
vliegt het toestel door en dan gaat de
eerste zending van de 7 ton zandzakken
naar beneden. Gespannen kükt iedereen
toe, of de lading inderdaad op de juiste
plaats komt.
Een seconde later weten we, dat de
eerste „dropping" tendele naast het
doel terecht kwam. Weer keert de
„vliegende vrachtauto" terug. In
Wissekerke zelf staan op de straten
de mensen samengegroepl naar om
hoog te kijken.
Zy zwaaien met zakdoeken cn
witte lappen.
Twee Nederlandse militairen hebben
op het weiland post gevat en geven
met vlaggen signalen naar ons.
Maar we weten al, dat we hier goed
zijn. cn dat de tweede dropping beter
zal zyn.
Inderdaad, is -ie tweede lading zand
zakken precies terecht gekomen. Drie
kwartier, met in totaal tien rond
vluchten, zijn nodig, om de 20.000
zandzakken uit het toestel te krygen.
Terug voor nieuwe lading
Iedereen in het toestel, behalve de
piloot en de navigator, hijgt van de in
spannende arbeid, om telkenmale, tus
sen twee overvliegperioden. in, de sa
mengebundelde zandzakken op tijd voor
de opening te krygen. De bel, ten teken
dat er weer een lading overboord kan.
kent geen pardon. Men heeft maar tc
zorgen, dat alles op tiid klaar ls. Als dan
ook alles eruit is, gaar de duimen om
hoog en krijgt de piloot het teken, dat
er teruggevlogen kan worden naar Val
kenburg,
Via Duiveland en Overflakkpe, waar
wij nog een laatste impressie opdoen van
de rampspoedige gevolgen van de over
stromingen. bereiken we byna twee uur
later Valkenburg.
NauwelUks zijn we geland of een
nieuwe vrachtwagen met zandzakken
wordt voor de opening van het vliegtuig
gereden.
„Dan gaan we maar weer dadelük".
zegt luitenant Gentry. Toch vertelt hU
nog even. hoe hij gisteravond om 10 uur
er nog uit is gegaan met zlin jongens
naar Scharrendüke, waar de toestand
toen critiek was.
In het duister hebben we zandzakken
gedropt.
„En vanmorgen had je moeten zien
hoe we enige tonnen hooi voor de uit
gehongerde koelen neergooiden. Ze vlo
gen er op af, als kinderen naar een
zak suikergoed".
Zo gaat het op Valkenburg: opstügen,
droppen, terug. Laden, en weer wc.,.
Onvermoeid en onverpoosd, totdat het
teken zal komen, dat de eerste en meest
dringende nood gelenigd is.