De dijken waren niet slecht
Generaal Ridgway bezocht
noodgebieden
Amerikanen dichten dijken
met opgeblazen Bailey-bruggen
Herstelwerkzaamheden op
vele plaatsen aan de gang
HET VADERLAND 5 VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
,Wij helpen een vriend99
Generaal Matthew B. Ridgway, de op
perbevelhebber van de Nato-strydkrach-
ten in Europa, Is zich gisteren persoon
lijk op de hoogte komen stellen van de
omvang der ramp welke Nederland heeft
getroffen ten einde na te gaan of Ameri
kaanse troepen nog meer hulp kunnen
bieden. De generaal, die na zijn aankomst
op Schiphol naar Den Haag vertrok, waar
hü besprekingen voerde met minister
Staf en Amerikaanse en Nederlandse of
ficieren, toonde zich zeer tevreden over
hetgeen reeds door de Amerikaanse
troepen werd verricht.
Na de uitvoerige rapporten te hebben
aangehoord van de officieren van de
Amerikaanse hulpmissie, welke gelegerd
is in de Juliana-kazerne te Den Haag,
zeide generaal Ridgway: „Ik wens u allen
geluk en ik wens uiting te geven aan
mijn grote tevredenheid over het initia
tief waarvan .gij blijk, hebt gegeven. Gij
hebt aan mijn hoogste verwachtingen be
antwoord en ik ben er' zeker van, dat
gij allen van gevoelen zijt, dat dit een
groot voorrecht en een zeer schone ge
legenheid is om diensten te bewijzen aan
een bondgenoot in de Nato, het Neder-
Uitlevering der Bredase
oorlogsmisdadigers
Bezettingsautoriteiten hebben
het laatste woord
De Nederlandse regering heeft om uit
levering van de ontsnapte oorlogsmisda
digers uit Breda gevraagd, daar naar al
gemeen ook in het volkenrecht erkende
beginselen de uitwijzing niet gebruikt
mag worden als een middel om een
eigenlijk ontoelaatbare uitlevering toch
te verkrijgen, zo heeft een deskun
dige van het West-Duitse ministerie van
Justitie, H. Meyer, in het bulletin der re
gering meegedeeld.
Meyer schrijft, dat de uitlevering, waar
geen verdrag bestaat, mogelijk is door
een voor een concreet geval geldende
overeenkomst in de vorm van een uit
drukkelijke verklaring over de waarbor
ging der wederkerigheid. De grondslag
voor een uitleveringsovereenkomst moet
in dit geval de Duitse uitleveringswet
van 1929 zijn. Volgens deze wet beslissen
niet de gereohten doch de regering over
de uitlevering. Indien de betrokkene zich
echter niet met de uitlevering accoord
verklaart mag uitlevering echter pas
plaats hebben nadat het gerecht haar toe
laatbaar heeft verklaard.
Meyer wijst er op dat geen uitlevering
kan geschieden wegens politieke hande
lingen, ook niet- wegens daden, waarmee
men een politieke handeling heeft willen
voorbereiden, verzekeren, dekken of
afweren. De uitlevering is volgens Meyer
evenwel toelaatbaar wanneer de straf
bare daad een opzettelijke misdaad tegen
het leven is. tenzij deze in open strijd
zou zijn begaan. „Of het verbod der uit
levering wegens politieke handelingen
in het geval-Breda van betekenis kan
zijn, kan men op grond van de persbe
richten nog niet zeggen", aldus de heer
Meyer.
In het artikel wordt er op gewezen dat
de bezettingsautoriteiten iedere beslis
sing der Duitse instanties inzake uitleve
ring door een eigen besluit kunnen teniet
doen. wanneer de Duitse beslissing on
verenigbaar geacht zou worden met de
eisen van veiligheid, met andere voorbe
houden bevoegdheden of mét verplich
tingen van de bezettinesautoriteiten met
betrekking tot Duitsland.
Minister-president dankt
Churchill
De minister-president, dr W. Drees.
heeft de Engelse premier Winston
Churchill namens de regering en de be
volking van Nederland zijn grote dank
baarheid en waardering overgebracht
voor de buitengewone wijze, waarop
Engeland „edelmoedig en doeltreffend"
heeft geassisteerd bij de grote ramp die
ons land heeft getroffen, en zijn deel.
neming betuigd met de slachtoffers van
de ramp in Engeland.
„Het Nederlandse volk heeft alle rede
nen om diep dankbaar te zijn jegens het
dappere Britse volk, dat deze hulp heeft
aangeboden ondanks het feit, dat het
eigen land op gelijke wijze heeft geleden
van deze vreselijke catastrophe", aldus
dr Drees.
landse volk, dat een groot vriend van het
Amerikaanse volk is," Generaal Ridgway
liet zich aan de hand van een kaart voor
lichten over de gevaarlijke punten en de
plaatsen, waar Amerikaanse troepen hulp
boden. Na de besprekingen in Den Haag
vertrok de generaal tien over vier met i
de Amerikaanse „Skymaster", waarmede
hij 's morgens was gearriveerd, van
Schiphol naar de overstroomde gebieden.
Op het vliegveld Gilze-Rijen werd geland j
ten einde de opperbevelhebber gelegen-1
heid te geven zich te onderhouden met
Amerikaanse piloten, die deelnemen aan
het reddingswerk. Na een kort opont
houd werd de terugreis naar Parijs aan
vaard
Uiterste soberheid
Generaal Ridgway heeft er in overleg
met de Nederlandse minister van Oorlog
van afgezien de journalisten in een pers
conferentie te ontmoeten. Als overwe
ging hegft hierby gegolden, - dat de ge
neraal hier niet kwam namens Shape,
maar gis commandant van de Ameri
kaanse troepen in Europa, om te infor
meren naar de verdere mogelijkheden
van hulpverlening. Aangezien niet alleen
Amerikaanse troepen, maar ook troepen
van andere nationaliteiten, Fransen, Bel
gen en Engelsen, aan de hulpverlening
deelnemen, vöhden zowel de minister van
Oorlog en van Marine als de generaal
het ongewenst door het houden van een
persconferentie speciaal de aandacht jp
de Amerikaanse hulpverlening te ves
tigen. Gezien de ernst van de toestand
werd het bezoek van de generaal zo sober
mogelijk gehouden, en werd van elk
uiterlijk vertoon afgezien.
Namen der slacht
offers
Sommige bladen hebben beslo
ten lijsten met namen van slacht
offers te publiceren. Deze namen
worden opgegeven door het Infor
matiebureau van het Ned. Rode
Kruis. Hierbij wordt echter ver
meld:
„Het Ned. Rode Kruis kan in
verband met de omstandigheden,
waaronder de gegevens van deze
vcrlieslüst worden verzameld, niet
de volledige garantie geven voor
de betrouwbaarheid daarvan. Het
is dus mogelyk, dat een enkele
wyziging achteraf noodzakelyk zal
blyken".
Hieruit biykt, dat deze lijsten
niet definitief zyn en de redactie
van Het Vaderland heeft om deze
redenen besloten ze niet te publi
ceren. Slechts wanneer omtrent de
opgegeven namen absolute zeker
heid zou bestaan, zou naar haar
mening hieraan ruchtbaarheid kun
nen worden gegeven.
Voor belangstellenden, die des
ondanks deze lysten zouden willen
inzien, bestaat daartoe gelegenheid
in het kantoor van Het Vaderland,
Parkstraat 27 tot 8 uur des avond.
B. en W. van Rotterdam hebben
blanco crediet
De gemeenteraad van Rotterdam heeft
zonder hoofdelijke stemming besloten B.
en W. te machtigen alle uitgaven, die in
verband met de noodtoestand moeten
gedaan worden, ook die, waarvan mag
worden aangenomen, dat zij door andere
instanties zullen worden vergoed, te
doen.
Ministers beraden zich op
maatregelen
Op het bureau van het Provinciaal op-
bouworgaan te Tilburg is een bespreking
gehouden tussen de minister voor Maat
schappelijke Zorg, mr F. J. van Thiel,
de minister van Economische Zaken,
prof. Zijlstra, en het dagelijks bestuur
van het orgaan.
Er zijn maatregelen besproken om na
de eerste phase der hulpverlening de
tweede phase, namelijk de verzorging
van de evacué's en van de getroffenen
Uit de geteisterde gebieden, in goede ba
nen te leiden.
Het buitengewoon verlof voor
militairen
Het buitengewoon verlof van 4 dagen,
dat t.z.t. aan de militairen van marine,
land- en luchtmacht, afkomstig uit het
noodgebied, zal kunnen worden verleend,
zal alleen bestemd zijn voor personeel
dat in Nederland werkelijke dienst ver
richt.
Informaties over vluchtelingen
Informaties over geëvacueerden moeten
uitsluitend worden ingewonnen bij het
hoofdbestuur van het, Nederlandse Rode
Kruis, Prinsessegracht 27, alhier.
Directeur-Generaal van Waterstaat verklaart:
Twee situaties in Zeeland
In Zeeland heeft men twee verschil
lende situaties: een Zuidelijke en een
Noordelijke. De Noordelijke is zeer ern
stig en wordt van het minder getroffen
gebied gescheiden door de Ooster-
Schelde.
Er zijn in Zeeland nog geen grote aan
nemers aangetrokken. Men is wel in
overleg. Het gaat nu natuurlijk niet alle
maal administratief geheel „en règle",
aangezien de bestekken en de voorwaar
den ontbreken; men werkt op een soort
van „gentlemen-agreement".
De West-Cappelse Zeedijk wordt provi
sorisch hersteld, en de toestand is er
niet kritiek. Verder is men bezig meer
in de richting Middelburg met het
leegpompen van het water van de duin-
doorbraak. De gaten langs het Veergat
zullen zeer binnenkort weer gesloten
zijn. De beschadigingen zijn niet van ern
stige aard. De spoorlijn over de Sloedam
is niet beschadigd. In Vlissingen is de
schade zo goed als hersteld. Over enkele
weken keren hier normale toestanden
terug. Aannemers werken in Hansweert,
Veere en Vlissingen, deels aan de slui-
Op Oost en Zuid-Bcveland werken nog
verkenningsploegcn. Ook hier zal het
werk spoedig worden aangevat. Het aan
tal gaten is ontelbaar. Het herstel zal
hier zeer lang duren. Weg en spoorlyn
tussen Kruiningen en Rilland Batli zijn
voorlopig uitgeschakeld.
In Zeeuwsch-Vlaanderen zijn verschil
lende grote aannemers hard aan het
werk met het dichten der gaten. De
gaten in de Zeeuwsvlaamse zeekust
geven geen onmiddellijke moeilijkheden.
Men werkt er en zal slagen.
Van de 3300 ha die in Zeeuwsch-Vlaan
deren overstroomd waren, is reeds 2500
ha zonder water of is tenminste het wa
ter van buiten afgesloten. Men loost er
óf heeft vaak reeds geloosd.
Op Noord-Beveland is de situatie niet
zo somber als aanvankelijk werd ge
dacht en hetzelfde geldt voor Zuid-Be
veland. Men zal het tc verrichten werk
wellicht zelfs kunnen opdragen aan de
Ned. Heide My omdat het meest droog
grondwerk is.
Wat Tholen en St. Philïpsland betreft
is de toestand in ieder geval zeer ern
stig; details zyn nog niet bekend. Aan
de Burgemeester van Tholen is aange
raden om de bebouwde kom heen een
slaperdijk te maken. Hierby is men
voornemens de Amsterdamse Ballast MU
in te schakelen.
Op het fataal getroffen Sehouwen-
Duiveland wordt de aannemingsfirma
Volkel ingeschakeld. Men heeft talloze
kleinere gaten onder handen, doch men
staat over het geheel voor een zeer moei
lijk probleem. Na de dijkdoorbraken van
gisteren zet men de evacuatie voort. Ook
Zierikzee moet worden geëvacueerd; er
zullen 500 man als bescherming achter
blijven. De terugkeer van de bevolking
zal eerst mogelijk zijn indien alle werk
zaamheden gereed zijn; dit zal maanden
en maanden duren.
De Zuidhollandse eilanden
Op de Zuidhollandse eilanden is men
doende de binnenwaterkeringen te ver
zekeren om te voorkomen .dat het bin
nenwater zich nog zal uitbreiden. Ver
der tracht men droog te houden wat nog
Rotsblokken per vliegtuig
De Amerikaanse troepen zullen ooki
deelnemen aan het dichten van de dijken.
Daartoe zijn rotsblokken nodig, waarvan
hele vrachten per vliegtuig van Duits
land uit worden aangevoerd. Bij het dich
ten van dijkgaten volgt men een merk
waardige methode: men construeert een
Bailey-brug over het gat, vult de brug op
met zand en rots en legt er springlading
onder. Bij de ontploffing valt alles terug
en het gat is voor het grootste gedeelte
gedicht.
Op 't vliegveld Woensdrecht heeft men
25 helicopters samengetrokken, waar
onder 8 Engelsen, 3 Belgische en de rest
Amerikaanse. Bij Monster in het West-
land is een aantal Amerikanen bezig
Duitse bunkers op te blazen. Deze bun
kers zijn gevaarlijk, omdat zy de dijken
en duinen ondermynen.
In de Chassée-kazerne te Breda zijn
1800 man Amerikaanse hulptroepen ge
concentreerd, Deze troepen zijn samen
getrokken uit 17 verschillende eenheden,
die verenigd zijn tot een bataljon, dat
onder commando staat van kolonel
Ellery W. Niles.
Op de uitgestrekte terreinen van de
kazerne staan ontzaglijke colonnes mate
riaal opgesteld. Behalve honderden auto's
en jeeps bevinden zich daarbij een 150-
tal 5-tons kipwagens en 9 tankboten. De
commandant liet zich vol waardering uit
over de steun, die.hij ondervindt van de
Nederlandse verbindingsofficieren. De l
troep is geheel „self-supporting".
Dertienhonderd auto's van het Ameri
kaanse leger zijn inmiddels in Nederland.
Op het ogenblik nemen 68 Amerikaan
se amphibie-voertuigen en 16 hefschroef-
vliegtuigen deel aan de reddingswerk
zaamheden in Nederland. In totaal wer
ken ongeveer 2.500 Amerikaanse militai
ren in het getroffen gebied.
Voorts werken 6 groepen voor 't zuive
ren van drinkwater; 23 eenheden van de
Amerikaanse genie zijn in het rampge
bied.
In Duitsland worden nog drie com
pagnieën amphibie-voertuigen gereed ge
houden met gezamenlijk ongeveer 100
ducks en acht héfschroef vliegtuigen
Intussen zijn ook achttien Duitse mo
torboten de Nederlandse grens gepas
seerd, terwijl twaalf boten op weg naar
Nederland zyn.
Engeland zal nog 162 rubberboten van
het nieuwste model zenden, die gezamen
lijk 5.000 personen kunnen bevatten; 37
van deze boten zijn reeds verzonden.
Uit Oostende vertrokken gisteren vijf
Belgische raynenvegers naar Zierikzee.
Drie Italiaanse militaire vliegtuigen
nemen aan de hulpverlening deel.
Radioreportages in liele
wereld
Omroepstations in een groot aantal
landen geven radioreportages van de
watersnood in Nederland. Radioverslag
gevers van allerlei nationaliteiten zijn
naar ons land gekomen en maken ge
bruik van de faciliteiten van verschei
dene radio-instanties.
Andere landen hebben een beroep ge
daan op de Wereldomroep, waarmee zij
in connectie staan als afnemers van zo
genaamde transcriptie-programma's. Zo
worden van Hilversum uit directe uit
zendingen gemaakt ten behoeve van de
N.B.C. in de Verenigde Staten en de
C.B.C, in Canada.
Voor Canada wordt elke middag een
programma in het Engels en in het Frans
per kabel naar Londen geleid en vandaar
draadloos over de oceaan gebracht.
De Canadese ambassadeur, de heer
Thomas A, Stone sprak gisteren. Voor de
Spaanse radio verzorgde de Wereldom
roep een programma, waarin de ambas
sadeur van Spanje en de diplomatieke
vertegenwoordigers van enkele Zuid-
amerikaanse staten hun indrukken gaven.
Dit programma ging over de lijn naar
Madrid. Andere programma's gingen
over de lijn naar omroeporganisaties in
Parijs, Brussel, Luxemburg en Oslo.
Reportages op platen zyn op aanvraag
verzonden naar Zuid-Afrika en Indonesië,
de Nederlandse Antillen en Suriname.
Indien nodig zal het werk aan de Zui
derzee worden onderbroken. De lengte
aan de beschadigde dijken is zeer groot,
er is nog geen nauwkeurige inventaris.
Daarom kan men ook niets van de kos
ten zeggen. Er zal trouwens stellig nog
veel schade voor de dag komen; aan een
schatting van de kosten en van de schade
waagt men zich bij de Rijkswaterstaat
niet.
Gesteente zal men in België en Duits
land voldoende kunnen krijgen; wilgen
rijs wordt wellicht een probleem; in de
Biesbosch is veel verloren gegaan.
Afsluitdijk was zwaarder
De afsluitdijk heeft schade, doch met
van betekenis. Deze dijk is echter veel
zwaarder dan andere dijken, omdat er
een veel en veel diepere polder achter
komt te liggen (5 tot 6 meter). Er zijn
bij de Zuiderzeewerken bij deze storm
(overigens zijn er wel zwaardere stor
men geweest) verschillende inter imte
technische ervaringen opgedaan, o.a. ten
aanzien van de verwerking en de vast
zetting van het materiaal.
De to-tale indruk van de ui-teenzetting
van de directeur-generaal van de rijks
waterstaat was trouwens, aat er uit de
ramp verschillende studieobjecten naar
voren zijn gekomen, terwijl oudere
ideeën plotseling in het centrum van de
belangstelling kwamen te staan. Zoals de
kwestie van het „dichtgooien der zee
gaten in Zeeland" zoals men het zo
gaarne populair aanduidt.
Rampenfonds is een
zuiver particuliere
instelling
De voorzitter van de Tweede Kamer,
dr L. G. Kortenhorst, heeft voor de radio
medegedeeld, dat het Rijk geheel buiten
de besteding van de gelden van het
Nationaal Rampenfonds staat. Het fonds
is een zuiver particuliere instelling, die
zelf over de besteding van de gelden
beslist. Dr Kortenhorst deelde nogmaals
mede, dat het Rijk wel belastingfacili
teiten geeft aan degenen, die bijdragen
in het fonds.
Dr Kortenhorst deelde voorts mede,
dat een inzameling aan boord van de
„Piet Hein", die op weg is van Korea
naar Nederland, een bedrag van ƒ2000
heeft opgeleverd (ƒ8 per lid van de be
manning)
Adopties
De gemeente Ruurlo heeft de gemeente
Serooskerke o-p Schouwen geadopteerd.
Het gemeentebestuur van Schiedam
heeft aan de betrokken instanties doen
weten, dat zij de gemeente Goudswaard
heeft geadopteerd.
SCHOUWEN.
(Luchtopname Anefo-KLM).
Minister de Bruijn naar
rampgebied
De minister voor de Publiekrechtelijke
Bedrijfsorganisatie, de heer A. C. de
Bruijn, en de staatssecretaris van Econo
mische Zaken, dr G. M. J. Veldkamp,
zouden heden een bezoek brengen aan
de door het water geteisterde gebieden.
Bureau watersnood Roode Kruis
Het Nederlandsche Roode Kruis ver
zoekt dringend voor het Bureau Waters
nood uitsluitend de nummers K 1700
184790/91 en 92 te gebruiken. De centrale
van het hoofdbestuur kan aanvragen
voor dit bureau door overbelasting niet
verwerken.
Melkvoorziening voor de
Amerikaanse troepen
in het gedrang
De aanvoer van verse Nederlandse
melk voor de Amerikaanse troepen in
Duitsland en Frankrijk is tengevolge van
de overstromingen in het gedrang ge
komen daar een van de voornaamste
melkfabrieken in Nederland, waar de
melk in papieren flessen voor Duitsland
gerped gemaakt wordt, buiten werking is
gesteld. De levering van melk is thans
overgenomen door een andere fabriek,
die echter de melk in glazen flessen
levert en over onvoldoende flessen be
schikt om aan de vraag te voldoen. Daar
om heeft het leger een beroep gedaan
op alle officieren en manschappen de
lege flessen zo spoedig mogelyk in te
leveren, opdat deze per eerste gelegen
heid weer naar de fabriek teruggezonden
kunen worden.
Volgens het hoofdkwartier zal deze
critieke toestand in ieder geval twee
weken duren.
Vergaderingen en protesten van
wereldfederatie van dieren
bescherming
De wereldfederatie voor dierenbescher
ming zal op 13 en 14 April a.s. in het
Kurhaus te Scheveningen byeenkomen.
Op 16-22 Mei zal een congres in Lon
den worden gehouden.
De Federatie heeft te Monaco gepro
testeerd tegen het verbod om zwerf
dieren te voederen. Ook werden protes
ten uitgebracht tegen de stierengevech
ten in Spanje, Frankryk en Japan, tegen
het ganstrekken (schieten op vastgebon
den levende ganzen) in Spanje.
Een onbekende Amsterdammer heeft
f 1000 geschonken voor een centraal
bureau van de Federatie.
Engelsen vragen advies voor
ontzilting
De Britse autoriteiten hebben aan Ne
derlandse experts advies gevraagd over
de mees; doeltreffende wijze van ont
zilting voor het overstroomde gebied in
Engeland.
Er was niet een bepaald punt, dat zwak is gebleken. Het is bij de bouw
van dijken noodzakelijk een zekere mate van risico te aanvaarden. Het
onderhoud is in vergelijking met de jaren vóór de oorlog niet onvoldoende
geweest, aldus ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat in
Den Haag in een persgesprek, dat gisteravond plaats vond. De directeur-
generaal gaf een overzicht van de situatie aan het waterfront, waaruit
bleek, dat op tal van punten het water aan het terugtrekken is en men
krachtig begonnen is met de herstelwerkzaamheden.
Kinderen spelen in het gat, dat bij de
Scheveningse haven is geslagen.
Er zyn grote aannemers ingeschakeld;
een aantal gaten in de dijken in het
uiterste Zuiden is reeds dicht. Het gebied
van Schouwen-Duiveland moet echter als
het meest wanhopige gebied worden aan
gemerkt; in onmiddellijke rangorde van
moeilijkheid volgt daarna Gocree-Over-
flakkee. Het herstel zal hier maanden
duren; vóór het invallen van de winter
zullen deze dijken zeker niet dicht zyn.
Ook op Tholen en Sint-Philipsland, als
mede op Tiengemeten is de schade aan
de waterkeringen zeer ernstig en zal het
herstel geruime tijd vergen. Détails om
trent de beschadigingen ontbreken ech
ter nog.
Waterstaat was op zijn post
Desgevraagd zeide ir Maris, dat de
ramp voorgekomen is in gebieden waar
in generaties niets meer was gebeurd.
Toch heeft men niet geslapen aan de
dijken. Men was waakzaam.
Geslapen heeft men in het achterland,
in de polders, in het vertrouwen op de
sterkte van de dijken. De directeur-gene
raal gaf als zijn mening te kennen, dat
bij de huidige ramp het systeem van
decentralisatie der verantwoordelijkheid
bewezen heeft het beste systeem te zyn.
Hij wist zelf Zondagochtend om 4.40 uur
dat het „mis was", maar dat er een aan
tal hoofd-ingenieurs niet te bereiken was,
zegt absoluut niets, aangezien de A»ach-
ters aan de dijk de beslissingen moesten
nemen.
Treiu/erkeer over Moerdijkbrug
over een maand wellicht
weer mogelijk
In een dijk om het land van Altena
zyn één groot en zeven kleine gaten
reeds dicht. De Rijkswatex'staat, Provin
ciale Waterstaat en waterschappen werk
ten hier samen met aannemers. Bij Kille
is men bezig een gat van 70 meter lang
en vier meter diep te dichten. Ook aan de
dijk in de Royalenpolder werken aan
nemers aan het dichten der gaten. Op
deze wyze komen de dijken aan beide
zyden van de Moerdijkbruggen dicht. Als
men daar over enkele weken mee klaar
is, kan de weg naar het Zuiden en vooral
de spoorlijn worden gerepareerd.
De N.S. bereiden inmiddels reeds een
en ander voor. Als de dijken dicht zijn
zal het nog zeker 14 dagen duren voor
dat de iijn kan worden bereden. Over
een goede week -zal de verkeersweg wel
vrij begaanbaar zijn. Op het eiland van
Dordt zijn de gaten zo goed als helemaal
dicht; in het Zuiden is nog wat water.
Naar het Zuiden zyn er voorts vele ga
ten in de dijken ten Westen van Rode-
vaart bij Willemstad; het dichten hier
van kan spoedig beginnen.
droog is. In de Hoekse Waard, op Voorne
•- Putten lukt dit vermoedelijk wel.
De zeedijk van Putten heeft grote
gaten.
Ook op Goeree bij Dirksland is een
droog gedeelte, dat men hoopt droog
te houden. Dit droge stuk noemde de
directeur-generaal het „bruggenhoofd"
voor de herovering van het eiland.
Op Voorne en Putten is herstel van
een klein gat aan de oostzijde begonnen.
Bij Oudenhoorn is een groot gat, waar
aan men wel bezig is, doch dat „groot
werk" betekent. Ook in de Hoekse Waard
is men op drie plaatsen met herstel be
gonnen; by 's-Gravendeel, bij Numans-
dorp en in de Eendrachtspolder.
Wat Goeree betreft zijn reeds een drie
tal grote aannemers ingeschakeld. Het
gaat om het dichten van zeer moeilyke
gaten. Goeree-Overflakkee staat als num.
iner twee op de ranglijst der moeilijkste
gevallen
In Zuid-Holland is prachtig werk ge
leverd door het behoud (reeds op Zon
dag) van de Schielandse Hoge Zeedijk.
Hierdoor ls een grote ramp voorkomen,
en is het vasteland van Zuid-Holland voor
groot onheil gespaard.
In de Ringdijk van de Alblasserwaard
zitten nog grote gaten. Maar het gat by
Sliedrecht is dicht en dat by Papendrecnt
is eveneens deze week wel dicht te krij
gen. Daarna begint het uitmalen. Er
wordt alles op gezet om ook de spoorlijn
RotterdamDordrecht—Gorinchem zo
spoedig mogelyk weer in bedrijf te krij
gen. De lijn RotterdamGoudaUtrecht
naar het Zuiden is namelijk overbelast.
Materiaalpositie nog niet
duidelijk
Wat werkkrachten betreft, zyn er
hoegenaamd geen problemen. Wel is er
wellicht wat behoefte aan steenzetters,
doch ir Maris zag dit niet ernstig in.
Over het materiaal (zuigers, machines,
gereedschap) had men nog geen zeker
heid.