De dijken waren niet slecht Generaal Ridgway bezocht noodgebieden Amerikanen dichten dijken met opgeblazen Bailey-bruggen Herstelwerkzaamheden op vele plaatsen aan de gang HET VADERLAND 5 VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 ,Wij helpen een vriend99 Generaal Matthew B. Ridgway, de op perbevelhebber van de Nato-strydkrach- ten in Europa, Is zich gisteren persoon lijk op de hoogte komen stellen van de omvang der ramp welke Nederland heeft getroffen ten einde na te gaan of Ameri kaanse troepen nog meer hulp kunnen bieden. De generaal, die na zijn aankomst op Schiphol naar Den Haag vertrok, waar hü besprekingen voerde met minister Staf en Amerikaanse en Nederlandse of ficieren, toonde zich zeer tevreden over hetgeen reeds door de Amerikaanse troepen werd verricht. Na de uitvoerige rapporten te hebben aangehoord van de officieren van de Amerikaanse hulpmissie, welke gelegerd is in de Juliana-kazerne te Den Haag, zeide generaal Ridgway: „Ik wens u allen geluk en ik wens uiting te geven aan mijn grote tevredenheid over het initia tief waarvan .gij blijk, hebt gegeven. Gij hebt aan mijn hoogste verwachtingen be antwoord en ik ben er' zeker van, dat gij allen van gevoelen zijt, dat dit een groot voorrecht en een zeer schone ge legenheid is om diensten te bewijzen aan een bondgenoot in de Nato, het Neder- Uitlevering der Bredase oorlogsmisdadigers Bezettingsautoriteiten hebben het laatste woord De Nederlandse regering heeft om uit levering van de ontsnapte oorlogsmisda digers uit Breda gevraagd, daar naar al gemeen ook in het volkenrecht erkende beginselen de uitwijzing niet gebruikt mag worden als een middel om een eigenlijk ontoelaatbare uitlevering toch te verkrijgen, zo heeft een deskun dige van het West-Duitse ministerie van Justitie, H. Meyer, in het bulletin der re gering meegedeeld. Meyer schrijft, dat de uitlevering, waar geen verdrag bestaat, mogelijk is door een voor een concreet geval geldende overeenkomst in de vorm van een uit drukkelijke verklaring over de waarbor ging der wederkerigheid. De grondslag voor een uitleveringsovereenkomst moet in dit geval de Duitse uitleveringswet van 1929 zijn. Volgens deze wet beslissen niet de gereohten doch de regering over de uitlevering. Indien de betrokkene zich echter niet met de uitlevering accoord verklaart mag uitlevering echter pas plaats hebben nadat het gerecht haar toe laatbaar heeft verklaard. Meyer wijst er op dat geen uitlevering kan geschieden wegens politieke hande lingen, ook niet- wegens daden, waarmee men een politieke handeling heeft willen voorbereiden, verzekeren, dekken of afweren. De uitlevering is volgens Meyer evenwel toelaatbaar wanneer de straf bare daad een opzettelijke misdaad tegen het leven is. tenzij deze in open strijd zou zijn begaan. „Of het verbod der uit levering wegens politieke handelingen in het geval-Breda van betekenis kan zijn, kan men op grond van de persbe richten nog niet zeggen", aldus de heer Meyer. In het artikel wordt er op gewezen dat de bezettingsautoriteiten iedere beslis sing der Duitse instanties inzake uitleve ring door een eigen besluit kunnen teniet doen. wanneer de Duitse beslissing on verenigbaar geacht zou worden met de eisen van veiligheid, met andere voorbe houden bevoegdheden of mét verplich tingen van de bezettinesautoriteiten met betrekking tot Duitsland. Minister-president dankt Churchill De minister-president, dr W. Drees. heeft de Engelse premier Winston Churchill namens de regering en de be volking van Nederland zijn grote dank baarheid en waardering overgebracht voor de buitengewone wijze, waarop Engeland „edelmoedig en doeltreffend" heeft geassisteerd bij de grote ramp die ons land heeft getroffen, en zijn deel. neming betuigd met de slachtoffers van de ramp in Engeland. „Het Nederlandse volk heeft alle rede nen om diep dankbaar te zijn jegens het dappere Britse volk, dat deze hulp heeft aangeboden ondanks het feit, dat het eigen land op gelijke wijze heeft geleden van deze vreselijke catastrophe", aldus dr Drees. landse volk, dat een groot vriend van het Amerikaanse volk is," Generaal Ridgway liet zich aan de hand van een kaart voor lichten over de gevaarlijke punten en de plaatsen, waar Amerikaanse troepen hulp boden. Na de besprekingen in Den Haag vertrok de generaal tien over vier met i de Amerikaanse „Skymaster", waarmede hij 's morgens was gearriveerd, van Schiphol naar de overstroomde gebieden. Op het vliegveld Gilze-Rijen werd geland j ten einde de opperbevelhebber gelegen-1 heid te geven zich te onderhouden met Amerikaanse piloten, die deelnemen aan het reddingswerk. Na een kort opont houd werd de terugreis naar Parijs aan vaard Uiterste soberheid Generaal Ridgway heeft er in overleg met de Nederlandse minister van Oorlog van afgezien de journalisten in een pers conferentie te ontmoeten. Als overwe ging hegft hierby gegolden, - dat de ge neraal hier niet kwam namens Shape, maar gis commandant van de Ameri kaanse troepen in Europa, om te infor meren naar de verdere mogelijkheden van hulpverlening. Aangezien niet alleen Amerikaanse troepen, maar ook troepen van andere nationaliteiten, Fransen, Bel gen en Engelsen, aan de hulpverlening deelnemen, vöhden zowel de minister van Oorlog en van Marine als de generaal het ongewenst door het houden van een persconferentie speciaal de aandacht jp de Amerikaanse hulpverlening te ves tigen. Gezien de ernst van de toestand werd het bezoek van de generaal zo sober mogelijk gehouden, en werd van elk uiterlijk vertoon afgezien. Namen der slacht offers Sommige bladen hebben beslo ten lijsten met namen van slacht offers te publiceren. Deze namen worden opgegeven door het Infor matiebureau van het Ned. Rode Kruis. Hierbij wordt echter ver meld: „Het Ned. Rode Kruis kan in verband met de omstandigheden, waaronder de gegevens van deze vcrlieslüst worden verzameld, niet de volledige garantie geven voor de betrouwbaarheid daarvan. Het is dus mogelyk, dat een enkele wyziging achteraf noodzakelyk zal blyken". Hieruit biykt, dat deze lijsten niet definitief zyn en de redactie van Het Vaderland heeft om deze redenen besloten ze niet te publi ceren. Slechts wanneer omtrent de opgegeven namen absolute zeker heid zou bestaan, zou naar haar mening hieraan ruchtbaarheid kun nen worden gegeven. Voor belangstellenden, die des ondanks deze lysten zouden willen inzien, bestaat daartoe gelegenheid in het kantoor van Het Vaderland, Parkstraat 27 tot 8 uur des avond. B. en W. van Rotterdam hebben blanco crediet De gemeenteraad van Rotterdam heeft zonder hoofdelijke stemming besloten B. en W. te machtigen alle uitgaven, die in verband met de noodtoestand moeten gedaan worden, ook die, waarvan mag worden aangenomen, dat zij door andere instanties zullen worden vergoed, te doen. Ministers beraden zich op maatregelen Op het bureau van het Provinciaal op- bouworgaan te Tilburg is een bespreking gehouden tussen de minister voor Maat schappelijke Zorg, mr F. J. van Thiel, de minister van Economische Zaken, prof. Zijlstra, en het dagelijks bestuur van het orgaan. Er zijn maatregelen besproken om na de eerste phase der hulpverlening de tweede phase, namelijk de verzorging van de evacué's en van de getroffenen Uit de geteisterde gebieden, in goede ba nen te leiden. Het buitengewoon verlof voor militairen Het buitengewoon verlof van 4 dagen, dat t.z.t. aan de militairen van marine, land- en luchtmacht, afkomstig uit het noodgebied, zal kunnen worden verleend, zal alleen bestemd zijn voor personeel dat in Nederland werkelijke dienst ver richt. Informaties over vluchtelingen Informaties over geëvacueerden moeten uitsluitend worden ingewonnen bij het hoofdbestuur van het, Nederlandse Rode Kruis, Prinsessegracht 27, alhier. Directeur-Generaal van Waterstaat verklaart: Twee situaties in Zeeland In Zeeland heeft men twee verschil lende situaties: een Zuidelijke en een Noordelijke. De Noordelijke is zeer ern stig en wordt van het minder getroffen gebied gescheiden door de Ooster- Schelde. Er zijn in Zeeland nog geen grote aan nemers aangetrokken. Men is wel in overleg. Het gaat nu natuurlijk niet alle maal administratief geheel „en règle", aangezien de bestekken en de voorwaar den ontbreken; men werkt op een soort van „gentlemen-agreement". De West-Cappelse Zeedijk wordt provi sorisch hersteld, en de toestand is er niet kritiek. Verder is men bezig meer in de richting Middelburg met het leegpompen van het water van de duin- doorbraak. De gaten langs het Veergat zullen zeer binnenkort weer gesloten zijn. De beschadigingen zijn niet van ern stige aard. De spoorlijn over de Sloedam is niet beschadigd. In Vlissingen is de schade zo goed als hersteld. Over enkele weken keren hier normale toestanden terug. Aannemers werken in Hansweert, Veere en Vlissingen, deels aan de slui- Op Oost en Zuid-Bcveland werken nog verkenningsploegcn. Ook hier zal het werk spoedig worden aangevat. Het aan tal gaten is ontelbaar. Het herstel zal hier zeer lang duren. Weg en spoorlyn tussen Kruiningen en Rilland Batli zijn voorlopig uitgeschakeld. In Zeeuwsch-Vlaanderen zijn verschil lende grote aannemers hard aan het werk met het dichten der gaten. De gaten in de Zeeuwsvlaamse zeekust geven geen onmiddellijke moeilijkheden. Men werkt er en zal slagen. Van de 3300 ha die in Zeeuwsch-Vlaan deren overstroomd waren, is reeds 2500 ha zonder water of is tenminste het wa ter van buiten afgesloten. Men loost er óf heeft vaak reeds geloosd. Op Noord-Beveland is de situatie niet zo somber als aanvankelijk werd ge dacht en hetzelfde geldt voor Zuid-Be veland. Men zal het tc verrichten werk wellicht zelfs kunnen opdragen aan de Ned. Heide My omdat het meest droog grondwerk is. Wat Tholen en St. Philïpsland betreft is de toestand in ieder geval zeer ern stig; details zyn nog niet bekend. Aan de Burgemeester van Tholen is aange raden om de bebouwde kom heen een slaperdijk te maken. Hierby is men voornemens de Amsterdamse Ballast MU in te schakelen. Op het fataal getroffen Sehouwen- Duiveland wordt de aannemingsfirma Volkel ingeschakeld. Men heeft talloze kleinere gaten onder handen, doch men staat over het geheel voor een zeer moei lijk probleem. Na de dijkdoorbraken van gisteren zet men de evacuatie voort. Ook Zierikzee moet worden geëvacueerd; er zullen 500 man als bescherming achter blijven. De terugkeer van de bevolking zal eerst mogelijk zijn indien alle werk zaamheden gereed zijn; dit zal maanden en maanden duren. De Zuidhollandse eilanden Op de Zuidhollandse eilanden is men doende de binnenwaterkeringen te ver zekeren om te voorkomen .dat het bin nenwater zich nog zal uitbreiden. Ver der tracht men droog te houden wat nog Rotsblokken per vliegtuig De Amerikaanse troepen zullen ooki deelnemen aan het dichten van de dijken. Daartoe zijn rotsblokken nodig, waarvan hele vrachten per vliegtuig van Duits land uit worden aangevoerd. Bij het dich ten van dijkgaten volgt men een merk waardige methode: men construeert een Bailey-brug over het gat, vult de brug op met zand en rots en legt er springlading onder. Bij de ontploffing valt alles terug en het gat is voor het grootste gedeelte gedicht. Op 't vliegveld Woensdrecht heeft men 25 helicopters samengetrokken, waar onder 8 Engelsen, 3 Belgische en de rest Amerikaanse. Bij Monster in het West- land is een aantal Amerikanen bezig Duitse bunkers op te blazen. Deze bun kers zijn gevaarlijk, omdat zy de dijken en duinen ondermynen. In de Chassée-kazerne te Breda zijn 1800 man Amerikaanse hulptroepen ge concentreerd, Deze troepen zijn samen getrokken uit 17 verschillende eenheden, die verenigd zijn tot een bataljon, dat onder commando staat van kolonel Ellery W. Niles. Op de uitgestrekte terreinen van de kazerne staan ontzaglijke colonnes mate riaal opgesteld. Behalve honderden auto's en jeeps bevinden zich daarbij een 150- tal 5-tons kipwagens en 9 tankboten. De commandant liet zich vol waardering uit over de steun, die.hij ondervindt van de Nederlandse verbindingsofficieren. De l troep is geheel „self-supporting". Dertienhonderd auto's van het Ameri kaanse leger zijn inmiddels in Nederland. Op het ogenblik nemen 68 Amerikaan se amphibie-voertuigen en 16 hefschroef- vliegtuigen deel aan de reddingswerk zaamheden in Nederland. In totaal wer ken ongeveer 2.500 Amerikaanse militai ren in het getroffen gebied. Voorts werken 6 groepen voor 't zuive ren van drinkwater; 23 eenheden van de Amerikaanse genie zijn in het rampge bied. In Duitsland worden nog drie com pagnieën amphibie-voertuigen gereed ge houden met gezamenlijk ongeveer 100 ducks en acht héfschroef vliegtuigen Intussen zijn ook achttien Duitse mo torboten de Nederlandse grens gepas seerd, terwijl twaalf boten op weg naar Nederland zyn. Engeland zal nog 162 rubberboten van het nieuwste model zenden, die gezamen lijk 5.000 personen kunnen bevatten; 37 van deze boten zijn reeds verzonden. Uit Oostende vertrokken gisteren vijf Belgische raynenvegers naar Zierikzee. Drie Italiaanse militaire vliegtuigen nemen aan de hulpverlening deel. Radioreportages in liele wereld Omroepstations in een groot aantal landen geven radioreportages van de watersnood in Nederland. Radioverslag gevers van allerlei nationaliteiten zijn naar ons land gekomen en maken ge bruik van de faciliteiten van verschei dene radio-instanties. Andere landen hebben een beroep ge daan op de Wereldomroep, waarmee zij in connectie staan als afnemers van zo genaamde transcriptie-programma's. Zo worden van Hilversum uit directe uit zendingen gemaakt ten behoeve van de N.B.C. in de Verenigde Staten en de C.B.C, in Canada. Voor Canada wordt elke middag een programma in het Engels en in het Frans per kabel naar Londen geleid en vandaar draadloos over de oceaan gebracht. De Canadese ambassadeur, de heer Thomas A, Stone sprak gisteren. Voor de Spaanse radio verzorgde de Wereldom roep een programma, waarin de ambas sadeur van Spanje en de diplomatieke vertegenwoordigers van enkele Zuid- amerikaanse staten hun indrukken gaven. Dit programma ging over de lijn naar Madrid. Andere programma's gingen over de lijn naar omroeporganisaties in Parijs, Brussel, Luxemburg en Oslo. Reportages op platen zyn op aanvraag verzonden naar Zuid-Afrika en Indonesië, de Nederlandse Antillen en Suriname. Indien nodig zal het werk aan de Zui derzee worden onderbroken. De lengte aan de beschadigde dijken is zeer groot, er is nog geen nauwkeurige inventaris. Daarom kan men ook niets van de kos ten zeggen. Er zal trouwens stellig nog veel schade voor de dag komen; aan een schatting van de kosten en van de schade waagt men zich bij de Rijkswaterstaat niet. Gesteente zal men in België en Duits land voldoende kunnen krijgen; wilgen rijs wordt wellicht een probleem; in de Biesbosch is veel verloren gegaan. Afsluitdijk was zwaarder De afsluitdijk heeft schade, doch met van betekenis. Deze dijk is echter veel zwaarder dan andere dijken, omdat er een veel en veel diepere polder achter komt te liggen (5 tot 6 meter). Er zijn bij de Zuiderzeewerken bij deze storm (overigens zijn er wel zwaardere stor men geweest) verschillende inter imte technische ervaringen opgedaan, o.a. ten aanzien van de verwerking en de vast zetting van het materiaal. De to-tale indruk van de ui-teenzetting van de directeur-generaal van de rijks waterstaat was trouwens, aat er uit de ramp verschillende studieobjecten naar voren zijn gekomen, terwijl oudere ideeën plotseling in het centrum van de belangstelling kwamen te staan. Zoals de kwestie van het „dichtgooien der zee gaten in Zeeland" zoals men het zo gaarne populair aanduidt. Rampenfonds is een zuiver particuliere instelling De voorzitter van de Tweede Kamer, dr L. G. Kortenhorst, heeft voor de radio medegedeeld, dat het Rijk geheel buiten de besteding van de gelden van het Nationaal Rampenfonds staat. Het fonds is een zuiver particuliere instelling, die zelf over de besteding van de gelden beslist. Dr Kortenhorst deelde nogmaals mede, dat het Rijk wel belastingfacili teiten geeft aan degenen, die bijdragen in het fonds. Dr Kortenhorst deelde voorts mede, dat een inzameling aan boord van de „Piet Hein", die op weg is van Korea naar Nederland, een bedrag van ƒ2000 heeft opgeleverd (ƒ8 per lid van de be manning) Adopties De gemeente Ruurlo heeft de gemeente Serooskerke o-p Schouwen geadopteerd. Het gemeentebestuur van Schiedam heeft aan de betrokken instanties doen weten, dat zij de gemeente Goudswaard heeft geadopteerd. SCHOUWEN. (Luchtopname Anefo-KLM). Minister de Bruijn naar rampgebied De minister voor de Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie, de heer A. C. de Bruijn, en de staatssecretaris van Econo mische Zaken, dr G. M. J. Veldkamp, zouden heden een bezoek brengen aan de door het water geteisterde gebieden. Bureau watersnood Roode Kruis Het Nederlandsche Roode Kruis ver zoekt dringend voor het Bureau Waters nood uitsluitend de nummers K 1700 184790/91 en 92 te gebruiken. De centrale van het hoofdbestuur kan aanvragen voor dit bureau door overbelasting niet verwerken. Melkvoorziening voor de Amerikaanse troepen in het gedrang De aanvoer van verse Nederlandse melk voor de Amerikaanse troepen in Duitsland en Frankrijk is tengevolge van de overstromingen in het gedrang ge komen daar een van de voornaamste melkfabrieken in Nederland, waar de melk in papieren flessen voor Duitsland gerped gemaakt wordt, buiten werking is gesteld. De levering van melk is thans overgenomen door een andere fabriek, die echter de melk in glazen flessen levert en over onvoldoende flessen be schikt om aan de vraag te voldoen. Daar om heeft het leger een beroep gedaan op alle officieren en manschappen de lege flessen zo spoedig mogelyk in te leveren, opdat deze per eerste gelegen heid weer naar de fabriek teruggezonden kunen worden. Volgens het hoofdkwartier zal deze critieke toestand in ieder geval twee weken duren. Vergaderingen en protesten van wereldfederatie van dieren bescherming De wereldfederatie voor dierenbescher ming zal op 13 en 14 April a.s. in het Kurhaus te Scheveningen byeenkomen. Op 16-22 Mei zal een congres in Lon den worden gehouden. De Federatie heeft te Monaco gepro testeerd tegen het verbod om zwerf dieren te voederen. Ook werden protes ten uitgebracht tegen de stierengevech ten in Spanje, Frankryk en Japan, tegen het ganstrekken (schieten op vastgebon den levende ganzen) in Spanje. Een onbekende Amsterdammer heeft f 1000 geschonken voor een centraal bureau van de Federatie. Engelsen vragen advies voor ontzilting De Britse autoriteiten hebben aan Ne derlandse experts advies gevraagd over de mees; doeltreffende wijze van ont zilting voor het overstroomde gebied in Engeland. Er was niet een bepaald punt, dat zwak is gebleken. Het is bij de bouw van dijken noodzakelijk een zekere mate van risico te aanvaarden. Het onderhoud is in vergelijking met de jaren vóór de oorlog niet onvoldoende geweest, aldus ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat in Den Haag in een persgesprek, dat gisteravond plaats vond. De directeur- generaal gaf een overzicht van de situatie aan het waterfront, waaruit bleek, dat op tal van punten het water aan het terugtrekken is en men krachtig begonnen is met de herstelwerkzaamheden. Kinderen spelen in het gat, dat bij de Scheveningse haven is geslagen. Er zyn grote aannemers ingeschakeld; een aantal gaten in de dijken in het uiterste Zuiden is reeds dicht. Het gebied van Schouwen-Duiveland moet echter als het meest wanhopige gebied worden aan gemerkt; in onmiddellijke rangorde van moeilijkheid volgt daarna Gocree-Over- flakkee. Het herstel zal hier maanden duren; vóór het invallen van de winter zullen deze dijken zeker niet dicht zyn. Ook op Tholen en Sint-Philipsland, als mede op Tiengemeten is de schade aan de waterkeringen zeer ernstig en zal het herstel geruime tijd vergen. Détails om trent de beschadigingen ontbreken ech ter nog. Waterstaat was op zijn post Desgevraagd zeide ir Maris, dat de ramp voorgekomen is in gebieden waar in generaties niets meer was gebeurd. Toch heeft men niet geslapen aan de dijken. Men was waakzaam. Geslapen heeft men in het achterland, in de polders, in het vertrouwen op de sterkte van de dijken. De directeur-gene raal gaf als zijn mening te kennen, dat bij de huidige ramp het systeem van decentralisatie der verantwoordelijkheid bewezen heeft het beste systeem te zyn. Hij wist zelf Zondagochtend om 4.40 uur dat het „mis was", maar dat er een aan tal hoofd-ingenieurs niet te bereiken was, zegt absoluut niets, aangezien de A»ach- ters aan de dijk de beslissingen moesten nemen. Treiu/erkeer over Moerdijkbrug over een maand wellicht weer mogelijk In een dijk om het land van Altena zyn één groot en zeven kleine gaten reeds dicht. De Rijkswatex'staat, Provin ciale Waterstaat en waterschappen werk ten hier samen met aannemers. Bij Kille is men bezig een gat van 70 meter lang en vier meter diep te dichten. Ook aan de dijk in de Royalenpolder werken aan nemers aan het dichten der gaten. Op deze wyze komen de dijken aan beide zyden van de Moerdijkbruggen dicht. Als men daar over enkele weken mee klaar is, kan de weg naar het Zuiden en vooral de spoorlijn worden gerepareerd. De N.S. bereiden inmiddels reeds een en ander voor. Als de dijken dicht zijn zal het nog zeker 14 dagen duren voor dat de iijn kan worden bereden. Over een goede week -zal de verkeersweg wel vrij begaanbaar zijn. Op het eiland van Dordt zijn de gaten zo goed als helemaal dicht; in het Zuiden is nog wat water. Naar het Zuiden zyn er voorts vele ga ten in de dijken ten Westen van Rode- vaart bij Willemstad; het dichten hier van kan spoedig beginnen. droog is. In de Hoekse Waard, op Voorne •- Putten lukt dit vermoedelijk wel. De zeedijk van Putten heeft grote gaten. Ook op Goeree bij Dirksland is een droog gedeelte, dat men hoopt droog te houden. Dit droge stuk noemde de directeur-generaal het „bruggenhoofd" voor de herovering van het eiland. Op Voorne en Putten is herstel van een klein gat aan de oostzijde begonnen. Bij Oudenhoorn is een groot gat, waar aan men wel bezig is, doch dat „groot werk" betekent. Ook in de Hoekse Waard is men op drie plaatsen met herstel be gonnen; by 's-Gravendeel, bij Numans- dorp en in de Eendrachtspolder. Wat Goeree betreft zijn reeds een drie tal grote aannemers ingeschakeld. Het gaat om het dichten van zeer moeilyke gaten. Goeree-Overflakkee staat als num. iner twee op de ranglijst der moeilijkste gevallen In Zuid-Holland is prachtig werk ge leverd door het behoud (reeds op Zon dag) van de Schielandse Hoge Zeedijk. Hierdoor ls een grote ramp voorkomen, en is het vasteland van Zuid-Holland voor groot onheil gespaard. In de Ringdijk van de Alblasserwaard zitten nog grote gaten. Maar het gat by Sliedrecht is dicht en dat by Papendrecnt is eveneens deze week wel dicht te krij gen. Daarna begint het uitmalen. Er wordt alles op gezet om ook de spoorlijn RotterdamDordrecht—Gorinchem zo spoedig mogelyk weer in bedrijf te krij gen. De lijn RotterdamGoudaUtrecht naar het Zuiden is namelijk overbelast. Materiaalpositie nog niet duidelijk Wat werkkrachten betreft, zyn er hoegenaamd geen problemen. Wel is er wellicht wat behoefte aan steenzetters, doch ir Maris zag dit niet ernstig in. Over het materiaal (zuigers, machines, gereedschap) had men nog geen zeker heid.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3