Werk aan dijken en polders grootscheeps aangepakt „IK WORSTEL EN ONTKOM' Wij zuilen yeeti g.wnd psajóQeaen Heeft het systeem van waarschuwing gedeugd Zal men de zeegaten afdammen? Opbrengst collecte 437.000,- K.L.M. overstelpt met aanbiedingen HAAGSCHE COURANT Vrijdag 6 Februari 1953 Pagina 3 Wie het in zijn hoofd heeft gehaald om te veronderstellen, dat wij Schouwen en Duive- land, Goeree, of Tiengemeten zouden opgeven, weet ik niet, zei gisteren ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, maar wij denken er niet aan. Hü zei het op een toon van een vechter, die van plan is het gevecht met de elementen te winnen en door zijn vastberadenheid ook zal winnen. De Rijkswaterstaat is reeds met het terugwinnen van land, dat de zee ons heeft ontrukt, begonnen. Er zal geen verdronken land komen. De aannemers en dat zijn er verscheidene, zijn reeds met de werkzaamheden begonnen. Zij hebben hun werkterreinen al bekeken. Zij voeren hun materieel al aan. Zij zijn aan het verkennen. Weliswaar gebeuren deze werk zaamheden zonder een vooruitgemaakt bestek, waarin het werk is omlijnd en de kosten zijn berekend, doch dit zou te veel oponthoud geven. Het werk geschiedt in een primitieve regie. Het wordt aangepakt. Stoer en snel. Hoe groot de schade is, valt niet te schatten. Hoeveel kilometers dijk er moet worden hersteld, valt niet te overzien, hoeveel land er is ondergelopen: 175.000 ha., 200.000 ha, men weet het nog niet. Op geen millioenen na. Bovendien is dit een zaak van regeringsbeleidwaarop ir Maris thans niet dieper kon in gaan. Vermoedelijk zullen deze ramingen Dinsdag a.s. in de Kamer worden medegedeeld. Het zijn ramingen, die met geen nauwkeurigheid te becijferen zijn. hr moet overal tegelijk worden gewerkt Men zal niet volstaan met het dichten van de gaten, het her stel van de dijken, dat overal tegelijk moet geschieden om de zee geen vrij spel te laten, doch men zal ook met spoed het verkeer herstellen, de wegen en de spoorwegen, opdat de verbroken verbindingen onze economie geen ver dere schade berokkenen. De schade van kostbaar bouwland, aan landerijen en hoeven, in het beste deel van ons land, is toch al groot genoeg. Maar ten aanzien van Schouwen en Duiveland en Goeree-Overflakkee, werken van de eerste grootte, moest ir Maris toch zeggen, dat hij het prijzen zou al: le dijken voor de winter hersteld zijn. En dan betekent dit niet, dat er binnen de dijken alles in orde is en de bevolking weer haar gang kan gaan. Er wordt hard aangepakt. Het dichten van de vele gaten in de vele dijken is op tal van plaatsen reeds geslaagd. In vele gevallen werken Rijkswater staat, Provinciale Waterstaat en de Waterschappen samen. Trein naar Moerdijk over een maand In Noord-Brabant zyn tussen Keizersveer en Hank een groot gat en zeven kleine gaten gedicht. Ten Noorden van Hank en Nieuwendük is plaatselijk een buïtenkade. dus een waterkering gelegd. Een gat van 70 meter breed en 4 meter diep is bü Kille ontstaan. Men is bezig dit te dichten. Aan beide züden van de Moerdijk, in de Royalenpolder worden de gaten eveneens gedicht. Ook aan de overkant is men aan het werk. Deze werkzaamheden vorderen twee weken. Dan kan de verkeersweg weer worden ge bruikt. De herstelwerkzaamheden aan de spoorweg vorderen dan nog eens twee weken, zodat kan wor den verwacht, dat de spoorbaan over een maand hersteld zal zijn. De Watérkering ten Noorden en ten Zuiden van het Hollands Diep hoopt men eveneens binnen twee weken gereed te hebben. De weg op het Eiland van Dordt, die van de doorbraak te lijden heeft gehad, zal in dezelfde periode onderhan den worden genomen. Ten Westen van de Rode Vaart, tussen Middelvaart en Willemstad, zijn 10 gaten in de dijk. Verken ningen zijn reeds aan de gang. De gemeente Willemstad heeft reeds een aannemer gecharterd, die spoedig zal beginnen. Walcheren gunstig De Westkappelse zeedijk wordt provisorisch hersteld, teneinde deze voor verdere schade te behoeden. De prise d'eau van Middelburg in de duinstreek wordt leeggepompt Wofer en nog eens water Bruinisse op hef zwaar geteis terde Schouwen en Duiveland is geheel ondergelopen (Luchtopname A.N.P.) en van zout water ontdaan. De si tuatie op Walcheren is gunstig en geeft geen aanleiding tot bijzon dere opmerkingen. Grote aanne mers zijn hier niet aan het werk. Ten Zuiden van het Veergat zul len de gaten spoedig gesloten zijn en de spoorbaan naar Middelburg hersteld. De spoorbaan over de Sloedam is niet beschadigd. Aan de aannemer Verstoep is opgedragen de werken aan de sluizen tussen Vlissingen en Veere krachtig aan te vatten, zodat in geval van nood het kanaal van Walcheren bruik baar wordt. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat er moeilijkheden bü de sluizen van Hansweert ont staan. Het buitenhoofd van de mid- densluis is onderloops geworden en de frontmuur van de hoofdsluis komt voorover. Verkenningsploegen van aanne mers in Oost Zuid-Beveland, zijn vertrokken om spoedig het werk aan te vatten, teneinde de weg en spoorwegverbindingen snel te her stellen. De gaten in het dijkvak ten O. van Kruiningen en bij Ril land Bath zijn ontelbaar. Er is daar een eb en vloedbeweging van anderhalve meter. Weg en spoor baan zün volkomen onbruikbaar. Zeeuws-Vli laanderen valt mee Aan de Nieuwe Neuzenpolder tussen Braakman en Terneuzen worden door Zanen en Verstoep reeds werkzaamheden uitgevoerd. Deze aannemer verricht ook werk op Zuid-Beveland, waarvoor het materieel varende is. Overige be schadigingen en gaten in Zeeuws- Vlaanderen leveren geen moeilijk heden op. Men is aan het werk en men zal slagen. Van de 3300 ha in Zeeuws-Vlaanderen, die over stroomd werden zijn reeds 2500 van de zee afgesloten en men is reeds begonnen met het leegpom pen van de polders. Op Noord-Beveland is de situatie niet zo somber als is voorgesteld. Ook op Zuid-Beveland in de omge ving van Wolphaartsdijk niet. De Heide Maatschappij verricht hier droog grondwerk. De aannemers Dikkenboog en Sybrandy zün hier ingeschakeld. Toestand Tholen ernstig Ernstig is de toestand op Tholen en St. Philipsland. Hier moeten grote herstel werkzaamheden worden ver richt, die niet in alle details bekend zijn. Kleinere gaten worden reeds onderhanden genomen. Voor grote werk zaamheden is de Amsterdam se Ballast Mij ingeschakeld. De burgemeester van Tholen is aangeraden rond de be bouwde kom van zijn gemeen te een slaperdijk aan te leg gen. Schouwen-Duiveland 9/10 onder water Wij zullen ons gelukkig prijzen, zei ir Maris, als wij Schouwen heb ben veilig gesteld voor het komen de winterseizoen. Voor negen tien de is het eiland onder gelopen. Gis teren kwamen nog berichten bin nen dat ook Zonnemaire onder wa ter stond. Zierikzee zal moeten worden geëvacueerd. Slechts 500 man zullen mogen blijven voor hulp bij noodzakelijke herstelwerk zaamheden. De geëvacueerden zul- Zal er materieel aan Zuiderzee werken worden onttrokken Worden de Zuiderzeewer ken stilgelegd, omdat het spoedige herstel van de schade in de noodgebieden voorrang lieeft?, zo werd gisteren aan de directeur- generaal van de Rijkswater- staat gevraagd. Hierop kwam geen direct antwoord. Er moest bekeken worden hoeveel materieel er in den lande was, om herstelwerk zaamheden aan dijken in de noodgebieden aan te vangen en te voltooien alvorens men kon beslissen of men dit aan de werkzaamheden in de Zuiderzeepolders zal gaan onttrekken. Wel staat vast, dat. er een tekort is aan rijs hout. Veel van het. in de Biesbos gekapte rijshout is weggespoeld. Er Icon een deel van worden opgevist, doch het valt te bezien of dit nog bruikbaar is. Men zal zich van Gelders rijs moeten gaan voorzien, dat geen wil genhout is. Ook zal het nodig zijn asfalt te gaan gebruiken, wat duurder is. len niet kunnen terugkeren voor de waterkeringen gereed zijn. De gaten, vele gaten, in de dij ken zün groot en alle gaten zün nog niet eens bekend. Men staat hier voor zeer grote problemen. Misschien wel de grootste van al le in Zeeland. Hier zal Volker aan het werk gaan. De werkzaamheden in de Hoekschewaard worden met groot materieel aangepakt door 3 aan nemers: Zanen en Verstoep, Van Dongen en Van Hoven en Visser en Smit. De Nieuwe Biesbospolder op het Eiland van Dordt is droog. In het Zuiden bü de Wieldrechtse- dük is nog een deel, dat nat is. Hier schünen verder geen moei- lükheden te zün. De gaten in het Zuiden zün gedicht, zodat de ver binding met Moerdijk wordt her steld. Schade op Texel De schade aan de duinen op Texel is aanzienlük, doch nog niet te overzien. Er kan gesproken worden van een grote afslag. Met het herstel van de Eendrachts- polder is begonnen. Plaatselijke schade aan Zuiderzeewerken De beschadiging aan de Zui derzeewerken zijn van plaatselüke aard. Men heeft de indruk, dat de basalt en de in- febetonneerde bloksteen zich eter heeft gehouden, dan de nor maal gezette steen. De gereed gekomen dükvakken van de Zuidelüke polder hebben vrüwel geen schade ge leden; aan de niet afgewerkte dükstukken en aan de asfalt- kraagstukken werd schade toe gebracht, Goeree-Overflakkee zwaar getroffen Tot de zwaarst getroffen gebie den behoort Goeree. Hier heeft men nog slechts voorlopige ver kenningen kunnen doen. De her stellingen zullen eveneens vele maanden in beslag nemen. Het al lereerst zal voorkomen moeten worden door de binnenwaterkering te voorzien, dat het binnenwater zich uitbreidt. Dit. geldt trouwens ook voor het vasteland en de eilanden. In de Hoeksewaard en de Alblas- serwaard z\jn grote stukken droog gebleven evenals een klein gebied rondom Dirksland op Goeree Över- flakkee. Dit is als het ware een bruggehoofd om het giland te her overen. Hier kan het materieel worden aangevoerd. De eerste zorg is verder doordringen van het wa ter te beperken. Dit gebeurt o.m. bü Overwaard (Alblas) en op Voorne en Putten. De zeedük op Putten was door gebroken. Er zün 4 zeer belang- rüke gaten. Het water wordt ge keerd door de kanaaldüken van het Kanaal door Voorne. Met het grote gat in de Putten- sedük bü Oudenhoorn is een begin gemaakt. Het is een groot werk, waarvoor zwaar materiaal wordt gebruikt. Ook in de Hoeksewaard zal men dit zware materiaal inzetten voor de grote werken bü Numansdorp, 's Gravendeel en in de Eendrachts- polder. De ringdük om de Alblasser- waard heeft verscheidene gaten ge kregen. Daarvan is het gat bü Sliedrecht gedicht, terwijl het gat bü Papendrecht waarschynlük deze week gesloten zal worden. Daarna kan met het uitmalen worden be gonnen. Dat is van belang voor de Alblasserwaard. maar ook voor het herstel van de spoorwegverbinding naar Gorinchem, ter ontlasting van het overbelaste traject Rotterdam Gouda, zolang RotterdamBre da nog onbruikbaar is. De herstelwerken op IJsselmon- de zijn begonnen, het gat in de dük op Rozenburg was dicht, maar overhaalgolven door snel voorby- varende schepen veroorzaakt, heb ben weer een gat in de dü'k gesla gen. Er is dan ook een waarschu wing gegeven voorzichtiger te varen. Vasteland Zuid-Holland liep groot gevaar De Schiedamse Hoge Zeedük ten Westen van de Hollandse IJssel heeft in zeer groot gevaar ver keerd. Op een plaats was deze doorgebroken. Men heeft de be schadiging kunnen herstellen. Hier door is een ramp voor de Provincie Zuid-Holland voorkomen. Evenzeer mag het een wonder heten, dat de dijk Krimpenerwaard bü Ouwer- kerk a. d. IJssel is gedicht. Men heeft er schepen tegen het gat la ten aandrüven. De polder is vol, doch de verbinding met het buiten water is verbroken, waardoor ver dere innundatie is voorkomen. Decentralisatie beste waai rborg Ir. Maris van de Rükswater staat meende, dat het waar schuwingssysteem zeker niet heeft gefaald. Het gedecentraliseerde systeem van Waterstaat is de beste waarborg, dat er vlug en doeltreffend kan worden inge grepen. Door deze ramp is het vertrouwen in het systeem niet geschokt. Deze storm heeft het K.N.M.I. voorzien, maar 't kon niet bevroe den. dat bü deze windkracht de gevolgen zo catastrophaal zouden worden, terwül bü hoger wind kracht vroeger voorgekomen deze gevolgen uitbleven. Hier is sprake geweest van een samen loop van omstandigheden, terwül bovendien door 't feit. dat 't ge hele noodgebied orkaanfront was geworden, de volledige water kracht tegen onze duinen en dü- ken werd opgestuwd. De waar schuwingen werden normaal ge geven en de dükwaciiten waren op hun post. Maar de bevolking is aan deze waarschuwingen voor opdringend hoog water gewend zü leeft op de geQjden en het is dan ook niet onverklaarbaar, dat zü werd verrast. In drie eeuwen heeft men zo'n water vloed niet gehad. Er is, aldus ir. Maris, geen reden om aan de Zal er materieel genoeg zijn om de dijken te herstellen De grote vraag, welke zich bü de herstelwerkzaamheden zal voor doen, is of er voldoende materieel en voldoende vakbekwaam perso neel zal zyn. Wat de ballast en de steen be treft, behoeft men, aldus ir. Maris, geen grote zorg te hebben. Een an der moeilük punt is echter, of aan de vraag naar ryshout kan worden voldaan. Er moet op worden gerekend, dat van de voorraad verloren is gegaan in het geïnundeerde gebied rond de Biesbosch. Een inventarisatie van wat er aan de gebroken düken moet ge beuren is uit de aard der zaak nog niet te geven. By een zo grote dijk- lengte is 't niet mogelijk in enkele dagen een volledig overzicht te Wij moeten met droge voeten leven Bü velen zal de vraag rüzen of men de zeegaten nu zal gaan afdammen ter bescherming van het vasteland en de eilanden. Ir. Maris, de directeur-generaal van Ry'kswaterstaat, zeide hierom trent, dat er twee factoren in het spel zyn: 1. Het verkorten van de kust- lün- 2. Het vormen binnen deze düken van een zoetwaterreservoir ten behoeve van de landbouw. Maar wat men nu wil, dat is bepaald niet kinderachtig. Het betekent, dat gelijktydig de af damming moet geschieden van de Oosterschelde. Grevelingen en Haringvliet, zeemonden met een diepte van 30 k 50 meter. Gelüktüdig is noodzakelük, om dat anders ongewenste stromin gen ontstaan. Het achterliggende gebied is daarby zeer groot en de problemen, waarvoor men komt te staan, zyn omvattender dan welke in het verleden. De wënselü'kheid van nadere bestu dering is door deze ramp onge- twüfeld meer naar voren ge komen. Waarom gaat het? Het gaat in de eerste plaats om de water keringen. W'ü. waterstaatsmen- sen, moeten er voor zorgen, dat men in Nederland met droge voeten kan leven en werken. Dat Is primair. Dat moet het blijven. krügen. Daarbü komt dan nog, dat er onder water nog zooveel be schadigingen zullen zitten be schadigingen aan wegen en kunst werken dat men bij benadering niet kan zeggen, welke bedragen er met herstel gemoeid zullen zün. Zo valt ook niet te zeggen, hoe veel mensen er voor de herstel werkzaamheden nodig zün. Al is het niet ondenkbaar, dat er een te kort aan vakmensen zal komen. Het werkloosheidsvraagstuk wordt door deze werkzaamheden echter niet opgelost. Moet men de dyken verhogen, werd er gevraagd, om in de toe komst gevrijwaard te z\in voor zulke catastrofale gevolgen van hoog water? Ir. Maris meende, dat dit niet nodig is. De düken zün zo gemaakt, dat er een aanvaardbaar risico is by stormvloeden. Dit natuurverschijnsel is van een uit zonderlyke hevigheid geweest. Worden de düken op normale wüze in het oude profiel gemaakt, dan zün zü weer even betrouwbaar als voorheen. Men kan niet zeggen bü deze ramp, dat de düken op een bepaald punt zwak zün gebleken. Een studie zal de oorzaken nagaan van deze stormvloed. Zün deze combinaties van factoren van zo danige aard, dat zü ons nopen tot andere maatregelen dan heden aanvaardbaar, dan zal dit gebeu ren. Wij gaan studeren. Directeur Nationaal Rampenfonds Tot directeur van het Nationaal Rampenfonds is benoemd de luit.- generaal van het v.m. K.N.I.L., P. Alons. waarde van het alarmsysteem te twüfelen. Van zuinigheid te grote zuinigheid bü het onder houd der dijken is bepaald geen sprake. Regeringsnota over watersnood De minister-president heeft aan de voorzitter der Tweede Kamer medegedeeld, dat hü voornemens is een nota met betrekking tot de watersnood aan de Kamer te doen toekomen. Deze nota zal Maandag, 9 Februari a.s., aan de leden wor den toegezonden. Nu de in de vergadering van 3 Februari jl. toegezegde nadere mededelingen op vorengenoemde wüze aan de Kamer zullen worden gedaan, zal de voorzitter in de vergadering van Dinsdag, 10 Fe bruari a.s. voorstellen deze nota onmiddelly'k na de bü de aanvang dier vergadering plaats hebbende verkiezing aan de orde te stellen. „Doris Rijkers" op strekdam De reddingboot „Doris Rykers" uit Den Helder, die deelneemt aan het reddingswerk in Zeeland is op de strekdam bij Zierikzee gelopen. Het bootje zit 300 meter ver op de strekdam. Een motorboot van het kabelschip „De Poolster" heeft ge tracht de reddingboot uit zijn be narde positie te bevrijden. Dit is niet gelukt tengevolge van de ster ke ebstroom. Er is om sleepboot hulp verzocht. Geen kinderen naar ket buitenland Voorlopig zullen geen kinderen naar het buitenland worden gezon den. ondanks de zeer vele aanbie dingen. Men acht dit om psycho logische redenen beter. VERBINDING GORCUM—DORDT Er is een extra busverbinding tussen Gorinchem en Dordrecht tot stand gebracht, die op alle werkdagen zal worden onderhou den. Het vertrekuur op het station te Gorinchem is 6 uur 's morgens- De opbrengst van de grote straat- en huis- aan-huis-collecte, giste ren in Den Haag ge houden ten bate van het Nat. Rampenfonds, bedraagt 437.000,— Toen bekend werd, dat de KLM gratis vervoersruimte beschikbaar zou stellen over haar gehele lucht net voor het vervoer van goederen naar ons land, bestemd voor de noodgebieden, werden de KLM- vertegenwoordigers over de gehele wereld overstelpt met aanbiedin gen In enkele steden, onder meer te New York. Curasao en Londen, is het aanbod niet te verwerken, omdat de vervoerscapaciteit zulks niet mogelijk maakt. Langs het gehele luchtnet van de KLM heerst een enorme activiteit en vliegtuigen onder meer uit Curasao, Frankfort, Kopenhagen, Londen, Miami, New York. Mi laan. Montreal, Rome, Singapore, Stockholm, Wenen, Zürich en Pa ramaribo hebben alle beschikbare ruimte benut en brengen goederen voor de getroffen gebieden mee naar ons land. De lading van dc vliegtuigen bestaat voornamelyk uit verlicht ingsapparaturen, rub berboten. jute zandzakken, lakens en dekens. De KLM werkt nauw samen met de buitenlandse luchtvaartmaat schappijen van welker vliegtuigen goederen worden overgenomen, die bestemd zün voor ons land De „Air France" heeft aan de KLM aangeboden haar te helpen met het vervoer van de in Frank- ryk byeengebrachte voor Neder land bestemde goederen. De „Air France" zal de goederen gratis vei'voer en. Op een door de KLM naar Lon den gezonden vrachtvliegtuig zyn vandaag 10.000 koolspitsen voor zoeklichten, die zeer dringend no dig zyn voor het nachteiijk red- dings- en beschermingswerk, van de Engelse hoofdstad, naar Schip hol verzonden. Het Engelse minis terie van Bevoorrading heeft kool spitsen voor dit doel afgestaan. Vrywel ieder op Schiphol bin nenkomend KLM-toestel heeft thans urgentiegoedere» aan boord.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2