NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT; SCHOUWEN EN GOEREE NIET VOOR VOLGEND WINTERSEIZOEN VEILIG Verkorting van Nederlands kustlengte weer in 't geding r v_ DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN ^OMSTREKEN Over een maand Moerdijk spoorverbinding hersteld? Aantal geëvacueerden niet boven de 50.000 LEVEN ZONDER RISICO NIET MOGELIJK Nota over de watersnood NATIONAAL RAMPENFONDS REKENT OP U' Hoe 'n klein volk groot kan zijn Vrijdag 6 Februari 1953 Steunt het Nederlandse Rampenfonds. Postgiro 9575 WEERBERICHT De weerverwachting van het K.N M.I., geldig van heden- tot morgenavond, luidt: Wisselende bewolking met enkele sneeuw buien. Zwakke tot matige Noord-Oostelijke wind. Lichte tot matige vorst. Zaterdag 7 Februari: Zon op 8.11 uur, onder 17.39 uur; Maan op 2.29 uur, onder 10.27 uur. DEN HAAG, 5 Februari. (Van onze speciale verslaggever) Eerst over enkele maanden zal de geëvacueerde bevolking van Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee kunnen terugkeren naar de trieste resten van wat eens hun huizen waren. Hoewel de resultaten der verkenningen nog niet in alle details bekend zijn, schat de Rijkswaterstaat, dat het herstel der dijken op genoemde eilanden „vele maanden" duren zal. „We hopen vóór het volgend winterseizoen deze gebieden weer veilig te krijgen", zei ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat op een gisteravond gehouden persconferentie. Dit waren in een bijna volledig overzicht van de schade aan de waterkeringen wel de zwartste berichten, daargelaten, dat al eerder medegedeeld werd, dat driehonderd duizend mensen bij de nationale ramp alles verloren, terwijl een millioen mensen (dat is ongeveer één op de tien Nederlanders) in nood verkeert. Zoals wij al schreven zou de catastrophe nog veel grotere afmetingen hebben aangenomen als de Schielandse Hoge Zeedijk ten Oosten van Rotterdam het begeven had. Een groot deel van Zuid-Holland zou zijn ondergelopen. Gelukkig heeft men het gat in deze dijk spoedig kunnen dichten. Hoewel het herstel der dijken en verbindingen in sommige andere noodgebieden even eens maanden duren zal, kon men toch uit vele op deze persconferentie verstrekte ge gevens concluderen, dat vóór alles noodzakelijk de „inventarisatie" der bescha digde waterkeringen practisch een feit is, dat de voorbereidingen voor een definitieve dichting op talrijke plaatsen reeds in een vèrgevorderd stadium zijn, en dat in vele ge bieden binnen niet al te lange tijd op droge grond, achter een dichte dijk met de weder opbouw zal kunnen worden begonnen. Hier volgt allereerst een schets van de huidige situatie aan het „waterfront": Ter wijl in de dijk tussen Keizersveer en Hank In het land van Altena één groot gat en zeven kleine gaten bijna gedicht zijn. werkt men thans koortsachtig aan het dichten van een meter breed. meter diep gat noordelijk van Nieuwendijk. Wanneer dit geschied is en bovendien Noordelijk van Hank een inderhaast aan gelegde buitenkade voltooid is, kan dit gebied weer als veilig worden beschouwd Dc gaten aan weerszijden van de .Moer dijk n orden gedicht. Zodra dit geschied is, kan dc weg naar het Zuiden weer worden gebruikt en ook de spoorbaan gerepareerd worden. Men rekent er echter mee, dat het nog wel vier weken duren zal vóór de eerste trein weer zal kunnen rijden. Bij de ongeveer tien gaten tussen Roo- devaart en Willemsvaart zijn verkennin gen aan de gang om precies de schade vas1 te stellen. Deze schijnt echter mee te val len en men hoopt ook daar spoedig met het herstel te kunnen beginnen. WALCHEREN VALT MEE In de provincie Zeeland zijn nog geen grote aannemers aan het werk, wel zijn er reeds enige aangetrokken. De schade aan de waterkeringen in de Walcherse polder valt mee, en ook de beschadigingen van de Westkappelse zeedijk zijn niet kritiek; de gaten in de dijken langs het Veergat zullen zeer binnenkort weer ge sloten zijn, waarna men de weg en de spoorweg naar Middelburg zal kunnen herstellen. Ook in Vlissingen zijn de be schadigde waterwerken reeds weer vooi een belangrijk deel gerepareerd. De spoor weg over de Sloedam is niet beschadigd SLUIZEN BIJ HANSWEERT IN GEVAAR? Er blijkt water gekomen te zijn tussen de Midden- en Oostsluis van Hansweert Hierdoor geraakt het buitenhoofd van de Middonsluis onderspoeld en komt de frontmuur van de Oostsluis voorover. Om op alle eventualiteiten voorbereid te zijn, wordt thans aan de sluiswerken te Vlissingen en Veere met man en macht gewerkt om het Walcherse kanaal te kunnen gebruiken, indien er iets met het kanaal door Zuid-Beveland zou ge beuren. ZEEUWSCH-VLA ANDEREN GUNSTIG Er is een verkenningsploeg met een aannemer op weg naar Oostelijk Zuid- Beveland om schade aan de weg- en spoorweg-verbindingen te onderzoeken. De gaten in de dijk zijn talrijk en diep, en men rekent dat het zeer lang zal du ren voor deze gedicht zijn. Dit staat na tuurlijk ook een spoedig herstel van de spoorverbinding in de weg. terwijl een eb- en vloedverschil van 1' i meter de reeds bestaande gaten nog uitschuurt. Beter nieuws komt uit Zeeuwsch- Vlaanderen, waar gisteren met 't herstel in de Nieuwe Neuzcnpolder tussen Tsrneuzen en de Braakman t-en aan vang werd gemaakt. Andere gevaarlijke gaten schijnen er niet te zijn. en van de 3300 h.a., die in Zeeuwsch-Vlaanderen overstroomd waren, zijn er reeds 2500 van het buitenwater «de Schelde) afge sloten, zodat daar niet uitpompen kan worden begonnen. Ook in Noord-Beve land ziet het er minder somber uit, dan aanvankelijk was voorspeld. Ditzelfde geldt voor het Nóórdelijk deel van Zuid- Beveland. SLAPERDIJK ROND KOM VAN THOLEN Tholen en St Philipsland zijn er veel ernstiger aan toe. Alle détailgegevens zjjn nog niet binnen, maar volgens Wa terstaat wordt het herstel een langdurig karwei. De burgemeester van Tholen is aangeraden een slaperdijk rond de be bouwde kom te laten aanleggen. NA SCHOUWEN: GOEREE In de zeedijk van Putten heeft men vele doorbraken geconstateerd. De beide kanaaldijken van het Voornse kanaal keren echter het daardoor binnenge drongen water nog. Voor Goeree-Over flakkee hoopt men op het behoud van het thans nog droge gedeelte bij Dirks- land «het enige stukje van dit zwaar ge troffen eiland dat mèt de duinkom ach ter de kust nog droog is) om vandaar uit de herstelwerkzaamheden, die zoals boven gezegd van zeer lange duur zul len zijn, te beginnen. De herstellingsweikzaamheden aan 'n klein gat aan de Oostzijde van Voorne en Putten zijn in uitvoering, Voor een groot diep gat: bij Oudenhoorn is even eens een aannemer aangetrokken. De Hoeksche Waard wil men om te be ginnen op drie plaatsen „in grote stijl" aanvatten. Op Goeree wordt bij Ouddorp reeds gewerkt aan het dichten van een gat, maar zoals boven reeds gezegd: de ver woestingen zijn daar groot, en er zijn vele en moeilijke gaten. Na Schouwen slaat het bovenaan op de lijst van „moei lijke gebieden". De Nieuwe Biesboschpolder op het eiland van Dordt is weer droog, de gaten in het Zuidelijk deel van het eiland wor den thans gedicht om de verbinding met de Moerdijk te herstellen. Er zijn ook maatregelen genomen om te voorkomen dat de „haalgolven" der voorbijvarende schepen andermaal de gedichte gaten in Rozenburg openspoe len. Uit alle delen van het land zijn schepen van allerlei soort naar het Zuid- Westen gedirigeerd om te helpen bjj het lenigen van de nood, in de eerste plaats bij het evacueren van de duizenden landgenoten, die nog op bedreigde plaatsen zitten. Overzicht uit de lucht van dc stroom schepen op de Oosterschelde op weg naar Zierikzee. DEN HAAG, 5 Februari. (Van onze speciale verslaggever) Voorlopig denkt men er 1>Ü de Rijkswaterstaat niet aan om de dijken na deze catastrophe hoger te maken en sterker, dan ze geweest zijn. Het is, volgens ir Maris, na tuurlijk mogelijk om aan dc hand van historische gegevens na te gaan hoe hoog en zwaar een dijk wel zou moeten zijn, om élke druk van het water te keren, ook wanneer alle meteorologische factoren samenwer ken om een dergelijke macht aan opgezweepte zeeën op onze kustver dedigingen te smijten. Er is en blijft echter in onze dijken een „aanvaard baar risico-element". „Leven zonder risico is niet mogelijk". Volgens ir Maris zijn het uitslui tend d,. meteorologische omstandig heden geweest, die deze ramp ver oorzaakt hebben: springvloed, de uiterst felle storm („we hébben wel heftiger stormen gekend") èn liet feit dat deze het water van dc héle Noordzee tegen de kust joeg. „Mensen die het water kenden, zagen reeds met enige onrust hoe dit bij eb nauwelijks zakte, wisten dat het spannend worden zou, bij de daarop volgende springvloed Volgens Waterstaat is er geen sprake van. dat er enige andere fac toren in het spel zouden zijn; onze dijken waren goed onderhouden; enige naoorlogse bekrimping op de onderhoudskosten heeft geen enkele invloed gehad op de kwaliteit onzer dijken. Ook het hier en daar gehoorde verw ijt, als zou men niet genoeg ge reageerd hebben op de door het K.N.M.I. verstrekte „zwaar-weer-op- komsf'-bulletin achtte ir Maris on gegrond. MIRAKEL VAN ZUID HOLLAND De Schielandse Hoge Zeedijk tussen Rotterdam en Gouda is thans weer dicht, evenals de dijk van de Krimpenerwaard bij Ouderkerk aan den IJssel. Toen in deze laatste een gat ontstond, liet men er eenvoudig een schip tegenaan zakken en wonderlijk genoeg, hield deze noodop lossing het. In de Ringdijk van de AI- blasservvaard zijn diverse gaten, maar men hoopt ook in dit gebied spoedig met uitmalen te kunnen beginnen. Wanneer dit gebeurd is, zal het her stelde treinverkeer RotterdamDor drechtGorcum een gedeelte van het thans drukke omweg-traject ontlasten. ERNSTIGE AFSLAG AAN NOORDZEEDUINEN Op Texel is de Eendrachtspolder inge lopen men is met het herstel begonnen. Over de beschadigingen aan dc Noord- reeduinen zjjn tot nu toe nog geen defini tieve gegevens bekend, maar de afslag schijnt ernstig te zijn. Op enkele plaatsen is ook aan de Zuiderzeewerken ernstige schade toege bracht o.m. tussen Wieringen cn Den Helder. De Afsluitdijk is enigszins bescha digd, maar niet ernstig. Men heeft de in druk dat de bazaltzuilen in ingebeton- neerde bloksteen zich daar beter hebben gehouden dan de niet ingebetonneerde bloksteen. Voorzover gereed hebben de in aanleg zijnde dijken op het IJsselmeer zich uit stekend gehouden. Dat de afsluitdijk zich zo goed hield, is te danken aan 't profiel van deze dijk: men heeft dit zo zwaar gebouwd omdat er achter Nederlands diepste polders liggen. MET DROGE VOETEN „De wenselijkheid is echter thans door deze ramp andermaal bevestigd, maar het is niet zo, dat de uitvoering van de herstel werkzaamheden reeds op enigerlei wijze beïnvloed zal worden door deze (verre) toekomstplannen. En hoe mooi al het ge theoretiseer over zoetwaterbassins etc. ook is, deze watersnood heeft Nederland andermaal geleerd, dat primair onze waterbouwkundige werken voor iets an ders dienen: om te zorgen, dat men in Nederland met droge voeten leven en werken kan", zei men ons. En voorlopig is het in de noodgebieden nog niet eens zover, al zijn dc eerste tekenen zichtbaar, dat men in sommige gebieden met man en macht achter een gedichte dijk aan de slag zal kunnen. Afdammen van alle zeegaten? Uiteraard staat thans dc afdamming van alle zeegaten, het beperken van Neder lands kustlengte en het scheppen van een kunstmatig zoetwaterreservoir in Neder land, opnieuw in het middelpunt van de belangstelling. Hierdoor zouden b.v. ook dc binnendijken niet langer bloot staan aan dergelijke catastrofale stormvloeden. Dit plan om Ooster-SchcldcGrevelin- gen cn Haringvliet af te dammen en later ook de Wester-Sclielde is echter zó ingewikkeld, dat zelfs Nederland met zijn dijkenbouwerstraditie van eeuwen niet alleen voor de ontzaglijke kosten, maar ook voor de zuiver technische moei lijkheden aarzelt: men zou die drie gaten gelijktijdig moeten dichten, het en vloedverschil Is er zeer groot, hier en daar hebben de gaten een diepte van meer dan veertig meter cn alleen de na het dichten van 't laatste sluitgat optreden de „vulling" (wateropeenhoping) uit het I achterland zou de waterbouw kundigen voor uiterst gecompliceerde problemen stellen, die ze nooit bij de hand gehad hebben. KOSTEN NIET TE SCHATTEN De vraag rijst of men materiaal ge noeg heeft voor deze herstellingswerk zaamheden. Het in de Blesbosch voor radige rijshout is weggespoeld, kan mis schien nog voor één vierde geborgen worden. Steen is er echter uit België en Duitsland genoeg te krijgen. Het is nog te vroeg om reeds thans te kunnen vaststellen of ook de voortgang van de Zuiderzeewerken zal worden vertraagd door de herstellingswerkzaam heden. Vast staat echter dat Nederland slechts met de grootste moeite het noodzakelijk minimum aan geschoolde arbeiders zal kunnen opbrengen. Over de kosten valt zelfs bij benade ring nog geen schatting te maken. Men weet met alleen nog steeds niet precies hoeveel kilometers dijk beschadigd zijn, weel evenmin wat er aan bruggen, slo ten etc. hersteld zal moeten worden, om van de verwoeste dorpen en landerijen maar niet te spreken. H.M. Koningin Juliana heeft gisteren, vergezeld door haar particuliere secre taresse mevrouw SmittAvis, een be zoek gebracht aan enige evacuatie-cen tra. H.M. de Koningin bezocht de Utrechtse veilinghallen, waar het pro vinciale evacuatiebureau is gevestigd, en stelde zich op de hoogte van de werkzaamheden van dit doorgangscen trum. Later begaf H.M. zich naar Amersfoort. H.H. Koningin Juliana in gesprek met evacué's te Utrecht. Zoveel mogelijk uiet te 1 ver van liuis Hoewel op dit ogenblik nog geen cij fers beschikbaar zijn van het aantal ge- evacueerden en de verspreiding over het land. kan gezegd worden, dat naar schatting dit aantal de 50.000 niet za' overschrijden. Maar dit aantal is dan toch nog wel zo verschrikkelijk hoog, dat h<*t eens te meer een schel licht werpt op de rampspoed, welke over ons is gekomen. Men moet bij de evacuatie onderscheid maken tussen de evacuatie in de omge ving en die op verre afstand. In het al gemeen worden de geëvacueerden uit Noord-Brabant, de Zeeuwse eilanden met uitzondering van Schouwen-Duive land en de Zuidhollandse eilanden met uitzondering van Goeree-Overflak kee zoveel mogelijk in de naaste of niet al te ver verwijderde omgeving on dergebracht. Van uit Rotterdam, waar de eerste stromen geëvacueerden binnenkwa men, werden de vluchtelingen verder ver voerd. Zo zijn er in Noord-Brabant naar schatting al 18.000 geëvacueerden onder gebracht. Zü zijn over vele plaatsen ver spreid en niet altijd in grotere concen traties ondergebracht. De evacuatie van de twee grote noodgebieden. Goeree en Overflakkee en Schouwen en Duiveland. betreft grotendeels een georganiseerde afvoer op langere afstand. Voor zover de geëvacueerden uit Schouwen-Duiveland niet naar Noord- Brabant zijn afgevoerd, waar zich reeds een klein aantal bevindt, gaan zi) via Dordrecht naar Utrecht, waar 25.000 bedden beschikbaar zijn en van waaruit zij over verschillende plaatsen in de pro vincie worden verspreid. De geëvacueerden uit Goeree-Over flakkee gaan nadat de eerste grote ,'in de Ahoy-hal is icgeRik via centra verder naar het m in Rotterdam verwerkt, nu zo \eei i in Delft en Schiedam Noorden. De minister-president heeft aan de voorzitter der Tweede Kamer mede gedeeld, dat hij voornemens is een nota met betrekking tot de waters nood aan de Kamer te doen toe komen. Deze nota zal Maandag 0 Februari a.s. aan de leden worden toegezonden. Nu de in de vergadering van Dins dag 3 Februari j.l. toegezegde nadere mededelingen op vorengenoemde wijze aan de Kamer zullen worden gedaan, zal de voorzitter in de ver gadering van Dinsdag, 10 Februari a.s. voorstellen deze nota onmiddel lijk na de bij de aanvang dier ver gadering plaats hebbende verkiezing aan de orde te stellen. Bioscopen Zondag gesloten Met het oog op dc algemene gedenkdag heeft het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond bepaald, dat a.s. Zondag de Bioscopen in het gehele land gesloten zullen zjjn. Prins Bernhard tot het Nederlandse volk V) I De voorzitter van het Na- I tionaal Rampenfonds, Z. K. H. Prins Bernhard, heelt gisteravond via beide Hilver- sumse zenders een toespraak gehouden tot het Nederlandse volk. De Prins zeide o.a.: Het is als voorzitter van het Nationaal Rampenfonds dat ik het woord tot u zal richten. Evenals Hare Majesteit de Koningin cn Prinses Wilhel- mina, heb ik me persoonlijk op de hoogte kunnen stellen van de situatie in Zuid-Hol land, Zeeland en het Westen van Noord-Brabant. Zo spoedig mogelijk zal ik mij naar de Waddeneilanden be geven. Ik moet u zeggen dat tie werkelijkheid veel erger is dan iemand zich van te voren kan voorstellen. Slechts het visuele beeld toont deze ca tastrophe met haar ontstel lende verwoesting. Alle mensen werken hard om te behouden wat er nog te behouden is, geholpen door militairen: maar er moet nog veel meer hulp komen. Dat heb ik kunnen constateren. Onze gedachten zijn voort durend bij hen, die in deze rampspoedige dagen 't leven hebben verloren cn hel inni ge medeleven van ons ge hele volk gaat uit naar de getroffen medeburgers. Deze nationale ra nip eist van ieder onzer het uiterste aan geest- en wilskracht, aan moed en offervaardigheid. Het welhaast onmogelijke wordt geëist van al die eigen schappen van hoofd en ha.t, waardoor in een noodtoe stand als deze, het beste «n het karakter van de mens naar buiten treedt. Hier moet geholpen worden en wel on middellijk. Het bestuur van het Natio naal Rampenfonds heeft dan ook terstond een millioen gulden van de binnenge komen gelden overgemaakt aan het Nederlandse Rode Kruis welke *yn besteed ter leniging van de onmiddeliykc nood van de bevolking der geteisterde gebieden. Er is afgezien van het vast stellen van een nationale in zamelingsdag ten bate van het Nationaal Rampenfonds. In tal van plaatsen zijn reeds collectes gehouden en in weer andere worden deze op korte termijn georgani seerd. Er wordt daarom de voorkeur aan gegeven om aan 't goedgeleide spontane initia tief de vrije loop te laten tn deze en de volgende week te benutten voor de nationale inzameling. Sommige gemeenten heb ben reeds bekendgemaakt, dat zij zustergemeenten uit de getroffen gebieden willen adopteren, of dat reeds heb ben gedaan. Hoezeer het be stuur van het. Nationaal Rampenfonds dit een bijzon der sympathieke geste acht, moet het er toch op wijzen, dat het wellicht aanbeveling \erdient een dergelijke adop tie nog even uit te stellen tot de tijd dat beter kan zijn gebleken voor welke gemeen ten dit nuttig en nodig is. Bij alle dagelijkse binnen komende berichten vol ellen de is er een lichtpunt, de minister-president heeft er in zijn regerings-verklanng reeds op gewezen, de eens gezindheid van ons gehele volk om te willen helpen. Met man en macht wordt op het hoofdkantoor van het Nationaal Rampentonds ge werkt om de waarlük over stelpende stroom van gaven te verwerken. Was er Maan dagavond reeds 2 millioen gulden toegezegd. Dinsdag avond ruim 3 millioen en Woensdag meer dan 7 mil lioen gulden, thans kan ik u mededelen dat er een half uur geleden werkelijk ge boekt was voor een bedrag van 11.672.000, dit met uilzondering van de toege zegde bedragen die nog niet binnen gekomen zün. Dankbaar zyn we voor deze bijdragen uit Nederland en uit de gehele wereld, waaruit zo duidelijk blijkt, dat een klein volk groot kan zijn, wanneer het gaat om offerbereidheid in tijden van rampspoed, zoals nu in de strijd tegen onze vriend do'-h tevens onze vijand het. water. Ook zijn we buitengewoon dankbaar cn erkentelijk voor de vele cn grote bijdragen die ons uit dc gehele wereld toestromen. De ingezamelde som van 11.672 000.. welke op het ogenblik tot onze beschikking staat is natuurlijk een respec tabel bedrag, wat spreekt. Toch moet ik hier uitdruk kelijk verklaren dat dit be drag nog maar een klein on derdeel is van het totaal, dat nodig zal zijn om de gevol gen van deze slag, welke ons land heeft getroffen het hoofd te kunnen bieden. Het onpeilbare leed van duizenden landgenoten moet door ons allen mee worden gedragen. Het Nationaal Rampenfonds rekent op u.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1