:4ml Holland gaat z'n dijken nu weer dichten 16RÏEPWEER!! Kapitein van de „Faustus" heeft grove schuld Van het werk in school en kerk fi Dordtsch Dagblad Pag. 7 Vrijdag 6 Februari 1953 „We laten geen stukje groncl verloren gaan', aldus ir. A. G. Maris (Van een onzer verslaggevers) RIJKSWATERSTAAT pakt met de grote aannemers in Nederland het herstel van de dijken aan. Tal van kleine gaten zijn reeds gedicht. Over een maand zullen de voornaamste spoorwegen hersteld zijn. De dijken zullen voorlopig op oud profiel hersteld worden. Op de Zuid- Hollandse eilanden is het eerste werk: droog te houden wat nog droog is, door de binnenwaterkeringen te voorzien. Ir A. G. Maris, directeur- generaal van de Rijkswaterstaat deelde dit alles gisteren mede tijdens een persconferentie te Den Haag. Wat op Schouwen en Duiveland en in rie 'est van Zeeland zo al te doen is, vindt men elders in dit blad. In Noord- Brabant is de dijk van het land Altena en de Biesbosch tussen Keizersveer en Hank hersteld. Eén groot en zeven kleine gaten zijn gedicht. Het laatste gat ten Noorden van Nieuwedijk bij Kille is men bezig te dichten. De Royale pol der aan weerszijden van de Moerdijk is gesloten. De weg naar het Zuiden en de spoorbaan worden hersteld. Over een maand denkt men. dat de trein weer rijden kan. De weg zal ongeveer een week eerder gereed zijn. Ook het Eiland van Dordrecht hoopt men in dezelfde week dicht te hebben. Bij Rodevaart en Willemstad zijn tien gaten in de dijk. Reeds is een aannemer begonnen de voorbereidingen tot herstel te treffen. In Zuid-IIolIand zijn allereerst de binnenwaterkeringen voorzien om uit breiding van de ramp te voorkomen. In de Alblasscrwaard, de Hoeksewaard en op Voorne-Putten is het water ge keerd door de kanaaldijken. Het gat bij Papendrec-ht hoopt men deze week nog geheel te dichten. Daarna begint men onmiddellijk met uitmalen. Men hoopt dan ook de spoorbaan spoedig weer in tact te hebben. De nieuwe Biesboschpolder op het Eiland van Dordrecht is droog, alleen ten Zuiden van Wieldrecht is het nog nat. Advertentie Voorkom een pijnlijke keel t SX de beproefde geneeskracht v; Ir Op -IJsselmonde worden de gaten reeds gedicht. Rozenburg is dicht. De vaargolven hebben echter nieuwe gaten geslagen. De schepen is vei'boden snel te varen. Op Voorne-Putten is een klein gat aan de Oostzijde in uitvoering. Het grote gat bij OOudenhoom is een werk van groot kaliber, waarvoor men nog geen tijd durft noemen. Het werk in de Hoeksewaard moet in grote stijl uitge voerd worden. Men is er reeds begonnen. Drie aannemers hebben de handen in eengeslagen om de moeilijke gaten bij Ouddorp op Goeree te dichten. Op Texel is men aan het herstel van de Eendrachtspolder begonnen. De Zuiderzeewerken hebben enkele kleine beschadigingen opgelopen. Uit de erva- ringen bier opgedaan, trekt men de noodzakelijke conclusies. Mannen en materiaal Tot de zorgen van de Rijkswaterstaat behoren de voorziening van mannen en materiaal voor de uitvoering van de herstelwerkzaamheden. Eén van de moeilijkheden zal het gebrek aan rijs hout zijn. Wanneer ons land geen stenen genoeg heeft, dan zullen Duitsland en België ons hier volop aan kunnen en willen helpen. Bijna al net rijshout, dat in de Biesbosch opgeslagen was, is ech ter verloren gegaan. Men is nu aange wezen op Gelders rijs Intussen is men bij Delden aan het kappen gegaan. Arbeiders voor het bij zondere werk, zoals bet stenenzetten. kunnen er te kort zijn. Men zal gebruik van asphalt moeten maken. Het hangt van het regeringsbesluit af, of de uit voering van de Zuiderzeewerken ver traagd zal worden. Men heeft nog geen enkele inventari satie op kunnen maken, noch van de schade aan de dijken. not^i van de lan derijen. Men is echter aan de slag ge- BEURS VAN AMSTERDAM DONDERDAG 5 FEBRUARI medeged door de Ver. v. cl. Effectenhandel bieden, laten, gedaan en bieden. ACTIEVE OBLIG. gedaan en laten. V.K. l.gen.t. lol A* 99 A 931 i Nederland: '47J1000 3% '51/1000 3% '48/1000 3',i Beleg.C 3% '50/1000 3 li 84 '17 1 1000 3951','-UT '47Grbl0Ö0 3 Dal, '37 i 1000 3 95A mm* s 1000 -3 94 la I n vest .ce rt395H- li 1962—'64 3 96* N.W.S, 2% 78H N.I. '37 A 3 94% Gr.Bk '46 3 95 A OBL1GATIËN V.K. 14.20 93!?. 95 U 76% 100li* 99%t 100% 104A 104% 104 li 93 li 99A FundLoan 4 W Loan 3% Ad '47 3Ü-3 Batavia 4 Rt'37 1-3 3li UnieWb 4% BNG30j 4li BNG25j 4% id. 0/5/10. BvOZcert 4 Wereldbl 3 Fr.Gron.3li H.HypK 3li N.Hyp.sB 3 W.Hypb 4 li WestlN03li BergJrg 3li Philips 4 Phil. 48 3li P'nil$1000 3J Stokvis 3li Unilev. 3li Cockerill 4 Pegem 4% N.B El. 4li Z El.Mij 414 SHECere4',i Bat.Pet. 314 KOlie'50 3li iu Wag Lits 4 98 Del) Sp 3 li 7814 NISp2-4 314 37* SarnJoana 4 23/ A'Olymp. 3 121 A'd 1951 214 10914 Pr R'd I 214 106% Jl-K.U 414 112* AANDELEN Banken V.K Amst Bank L70 A'dGoedBk 130 BkvOnrZak Escompt Bk H.B Unie C Nat Herst C NBZAfr 500 N Credietb, Rott. Bank l Slavenb B 1 Twen t Bk C Deimllra. Int belUnie l Rd be) cons Telev El C Hyp i) NwAm Hyp NWP B-D 9814' 99145 10314* 104% 104 A 98 38% 2214/ 121% 110% 105% 112% 6114* V.tr.Atl Hb 51 50 Industrie AlbSup-t A 141% AlgNurit A 267 270 Allan Co 100* 101 Alweco ree 58% 58% Ad Bail A 111%' 118* Bergb Pap 171% 174* Br aai .Mach 62 62% Breda Mfb 117* 118' Bionswerk 85% 86* Bilhrmann 108 109 Carps Gai 1569 C Suik MA 160% 107% Chamotte 0 136 137 Croo Br 101%* 101% Dikkers 163% 163% D.R.U Elec, Zuur Elec. Dordt Emball Hth Excels.Mf A Gruyter PA Heem v. d. Hemeken's Hero A Hoek sM&Z Holl.StMeel H. Kattenb. HollMelkpr H. Beton A H.DrKab A Holl Kunstz H. Melks. f Int GewBet Int Kunstst Int Viscose Klink Isol Kondor A KNEdelmA KN Gist Sp KN Grofsm KN Papier KN Zout.. Brocades KVTapijt A K Ketjen A Koudljs Leid TWijk Leid Wolsp L. A'dam A Lyempf Lüm-Gel C Meelf.NB C Mijnb.kw.C Naarden C N. Vredest. Ned Fitting Nedap N. Dok MtJ N.Kaiser Fr N. Havenw. N Scheepsb id. Am.bew N.I. Vezelv Nyma Oranjeb. P.Port Cem Reinev. MX Rd Droogd RouppevdV Rb Vredest RuttenB Schelde NB Schokbeton Scholt Aard Simplex R, SmitCo Trf Stokvis 500 St.Sp.Spanj Stork Co fhom en Di Tiel Dros Ubbink&Co Unilev. 7 Unilev. 6 Unilev. 4 Utermöhl A Ver. BhkC VNRubbf A V Pharmac V Touw Vlis Katoen Werksp. sA Wit's Text. Wyers Zwan Org. Am Can Am. Enka A Radiator AmSmelt C Am Steel F AnacondaC Beth Steel Chrysler Douglas Air Gen Electr Gen Motor Gillette Goodyear. Hudson V.K. 14.30 79% 81* 173% 168 95* 96% 109% 165* 109% 168 1375 137%* 116% 116 173%* 176* 184% 184%* 116* 119* 226* 228* 91* 91%* 85* 89* 150 2535 168* 1805 280% 93% 185 184% 126* 1345 72% 71 94 92 30% 31-14 1905 194§ 43 43 198* 199- 1Z1 121% 127% 128 270* 273§ 164 164 145% 148 156 155 122* 122%» 82* 82% 145% 144% 200 200 130* 131 148% 202* 204% 89'% 89% 159 159 135%* 136 38% 38% 100% 100% lOi-.t 162 78 78% 76 78 156%* 157%* 103* 77% 78* 164* 166* 158 158 44 44 89 89% 308 3115 967 96% 157 159 119% 120 98 99 90%' 92%* 134 115/ U4t 171* 174* 127 127%* 103* 104* 135% 137* 248% 65 W%* 64 147% 147. 130% 130% 96 96% 172 168 145% 113 91 .91% 120% 119% 141% 141% 129% 129% 129' 129 140% 143* 164% 164% 35% 36* 36%* 40% 15%* 15% 41% 41% 35% 35% 43% --41 43% 55% 55% 91% 67% 69% 69% 68)5 68% 35% 52% 51% 17% 17% V.K. 14.30 Int. Nickel 45% 45% Kennecot C 80 79% Nash- Kelv 23% 23% Nat. Can. C 11* Nat. Distill 21 %t 21 Nat. Steel 49V, Packard M 6%t 6%* Procterfle G 67 Rep. Steel 47V, 47A StBrands C 27% 27% Un Aircraft 37% 37% Us Steel C 42* 42* Gas en Electriciteit ANIEMn.b. 70t 69 Ov. Gas A 37% 87% AmT&T(trl 165% ColumbGas 13% 15% Int. T &T. 19 19 Radio Corp 26% 36A Handelsondern. Borsumij A 106% 106% Cur Handel 202% 201 DeliAtj.HM 75 76 Eur.Azië H 92% 93 HagemCo A 99% 100 HGlintzel A 112 110% Hth Pont A 107 1085 Int Cred A 145* 146' LindeTev A 141 142* MolHand A 57% 59* NwAfr Hnd 168 Tels Co. 106% 106'g Tw Over H 139 137% 1.60% ZA Hand.b 161* MUnbouw AlgExplAM 110* 111* Onr. Goederen GemEigend 128 -e Petroleum C.Service C 93 92% Imp.Oil Ltd 38% 36,*, M Cont.petr 63% 62'n Richfield O 62 61% Shell Un C 69% 69 Tide Water 22% 23/, Rubber Rd. Tap. pf 64 82 Sum. Caout 56t 56 V Int.Rubb. C 3A* 3j'« Scheepvaart PurnessScI) 158% 156% Hol.Stoomb llb% 116)', Niev.Goudr 2605-2/ 262: Stb. H'berg 332* St. Oostzee 220 St. Wijkijjn 135 1» St Zeeland 75 Culture* Moormann 14 Wonolang 32% -■u'endsburg 68* 65% Besoeki 105* 1071* Ngoepil Lb 20 20% Soekowono 110* 112t Temoel.LM 26% 68% 27% Sedep Cull 67% i'elaga Pat 25% 25J« Mich. Arn. 47 47% Modajac 9% NgombexiA 128' 1281 Preang Reg 2+% 24%* Diversen Alb. Heijn 168 167% ArnstRiJt.M 59 Blaauwh. h 71% 73* Ned Walvis 74 74* Thomsen A 115/ 112 Marsh Field 23% Mont Ward 64% Peruv Cvpr at. 8A Sears Roeo 5h'a Wilson&Co ii%* lO'B* Wool worth 48% 48% Spourweten Dell Sp. A 30* N.Ind.Sp Ag Atch Top. U 99% 99% 85 Iliin. Centr 86 NYCentr C 24% 24 Pennsyiv C 23% 23% South Pac. 44% 44% Union Pac. 112 112'', Can Pac C 33% 33% ACTIEVE AANDELEN V K Cult H en I Ban* 54% Nat H Bank A 107t Ned H M 250 157% Bergh&Jrg v Berkels Patent Calvé Oliefabr. C Fokker Ned VI Gelder Zn A Kon N Hoogov Ned Ford Auto A Ned Kabelfabr.A Philips Gl. gb. A Philips G Cum Pr Unilever I Wilton Fijenoord 107%*-8t - 108" Billiton Mij (2). Dordts Petrol. A Kon Petrol. A. Kon. Petr ond A Moeara Emm A Moeara El Wbew Moeara E4 Wbev. A'dam Rubber 167%-87 167!i*-%( 166%-% 273 274%* 99 100% 120 122 108 107% 155* 157* 159% 158% 189% 190* 162% 182%*-3t 162 139% 139% 85%-6%i 185%-M 185* 167% 169* Mijnbouw 173%t 174 Petroleum 297 298% 317- %T313*-%exd 313%*-% 316% 3I2Jexd 493% 497 %5 620t 2480 Rubber 87%* 87%* 86j-i V.K le tape l.gen.t Bandat RubberM 92%/ 92 Deli-Bat R.M. 98% 97%t Kend Leinboe 64% g4 Majang-Landen.52% 525 O.-Java R M. 28% 2814 Oostk Cult. Mij 96* 96% Serbadjadi Rubb 41% Scheepvaart Holl. Amer. Lijn 13914 139 K.Java-Ch.Pak C 121%t 120% K.N.S.M. Nat.Bez 139141 139t Kon Paketvaart 120%-lt 120-141 119%-20 Kon Roti Lloyd 127%-% 127 127l4t Ned Seheepv Ul30%-%t 129%-30t 129% Ommerens Sch C 158% Stv. Mii Neder! Handelsv. A'dam 97'% Javasche CultMii 44% N.-I. Suik. Unie 845 Ver.Vorstenl.sche 20%-l Tabak Deli Batavia Mii 1131.4* Deli Maatsch. C 81%*-% Senambah Mij 75-% Diversen Müller Co 17J Stockdividenden Holl Amer. Lijn 27 Kon. Petroleum 62.59* 148!4-9t 114%-5tll3%-4% 81%-2+ 81 *■-%■(• 75%-% 75%-6t gaan en zal redden wat er te redden- valt. Ir. Maris verklaarde op een vraag, dat geen stuk land losgelaten zal wor den. Zelfs Tiengemeten, dat geheel on der water staat en waar nog geen voor zieningen zijn getroffen, wilde hij niet als verloren beschouwen. Melkvoorziening van buitenland De aanvoer van verse Nederlandse melk voor de Amerikaanse troepen in Duitsland en Frankrijk komt in 't ge drang tengevolge van de overstromin gen in ons land. Het hoofdkwartier van het Ameri kaanse leger in Europa te Heidelberg heeft meegedeeld, dat een van de voor naamste melkfabrieken in Nederland, waar de melk in papieren flessen voor Duitsland gereed gemaakt wordt, dooi de overstroming buiten werking is ge steld. De levering van melk is thans over genomen door een andere fabriek, die echter de melk in glazen flessen levert en over onvoldoende flessen beschikt om aan de vraag te voldoen. Als niet gauw lege flessen naar de fabriek worden teruggezonden, zal de melkvoorziening van de Amerikaanse troepen in Duitsland in gedrang komen. Het leger doet een beroep op alle officieren en manschappen de lege flessen zo spoedig mogelijk in te leve ren, opdat deze per eerste gelegenheid weer naar de fabriek teruggezonden kunnen worden. Volgens het hoofdkwartier zal deze kritieke toestand in ieder geval twee weken duren. r 7^ Bij onze abonné's, die moesten evacueren, willen wij graag ons blad laten be zorgen. Als aan onze admi nistratie wordt opgegeven de naam, het oude adres en het adres, waar men nu verblijf houdt, zullen wij trachten dagelijks de krant toe te zenden. Nederland in Europa's verdediging Bepaalde vrijheden blijven bestaan Dat de bekendmaking van de Neder landse tekst van het Europese verdedi- gingsverdrag zo lang op zich heeft laten wachten, is volgens een toelichting van het ministerie van Buitenlandse Zaken te wijten aan het feit, -dat er bü de on dertekening nog geen officiële tekst voorhanden was en de daarna gemaakte Franse tekst vol fouten is geweest en vele maanden in beslag nam om tot een gewaarmerkte Nederlandse tekst te ko men. Nederland heeft steeds aangedrongen op vermijding van te krappe integratie, op behoud van een bepaalde controle docr de nationale vertegenwoordigers ter behartiging van gerechtvaardigde nationale belangen, alsmede op tot standbrenging van een doeltreffende verbinding met de Noordatlantische or ganisaties. Men meent, dat deze verlan gens zijn verwezenlijkt en er een goed evenwicht is geschapen tussen ^nationale en gemeenschappelijke bevoegdheden. Vaststelling der begroting en der af zonderlijke aandelen hierin van de deel nemende landen moet eenstemmig ge schieden, doch verdeling der begrote gelden voor militair gebruik met twee derden meerderheid, Benoemingen rechterlijke macht Bij K B. is benoemd tot substituut griffier bij het kantongerecht te Rotter dam mr. W. E. Van Vloten, waarnemend griffier bij voormeld kantongerecht en tot rechter-plaatsvervanger in de arron dissementsrechtbank te Dordrecht mr. G. J. van Oostveen, secretaris van de Kamer van Koophandel en fabrieken voor Dordrecht en omstreken. Pissarev blijft gevangene De rechtbank te Den Haag heeft de gevangenhouding van de Russische jour nalist Pissarev, verdacht van spionna- e. wederom met 30 dagen verlengd. College's economische hogeschool ROTTERDAM, 5 Febr. De rector- magnificus der Nederlandse economi sche hogeschool maakt bekend dat de colleges in ieder geval gestaakt blijven tot op zijn vroegst Maandag 16 Febru- 'L Het centrale punt waar studenten der hogeschool zich kunnen aanmelden om Raad voor de Scheepvaart Daaraan is ondergang van schip te wijten VOOR de Raad voor de Scheepvaart is de inspecteur-generaal gisteren tot de conclusie gekomen, dat de ondergang van de „Faustus" moet worden toegeschreven aan grove schuld van de kapitein. Als er water in de tanks had gezeten, was er voldoende tijd om dit af te tappen en had het schip gerust kunnen bijdraaien en het daglicht afwachten. Ik begrijp niet, dat een kapitein, die zo vaak de Noordzee heeft bevaren, zijn luiken, nog wel in November, open gooit en zo zijn schip onzeewaardig maakt. Pas tegen middernacht heeft hij besloten, de luiken weer dicht te laten maken, terwijl hij om zeven uur 's avonds reeds was gewaarschuwd. Iemand, die zo handelt draagt volledig de schuld. Het is tragisch, dat dergelijke personen worden belast met de leiding van zeegaande schepen, concludeerde de inspecteur-generaal. Er werden vier getuigen gehoord naai de stranding van het onder Panamese vlag varende stoomschip, dat in de nacht van 5 op 6 November eerst bij Hoek van Holland op de kust werd geworpen, daarna op de Noo-rderpier sloeg en ten. slotte verging in de mond van de Water Advertentie burgh, die hulde bracht aan de Neder landse instanties. Hij besloot met: ,.De kapitein heeft grove schuld. Hij heeft er niet aan gedacht toen zijn schip vastzat, het te verzwaren door de dubbele boctem- tan-ks te laten vollopen. Toen hij met de bemanning in de reddingboot stapte heeft weg. Voor dVze behandeling was in te- hij het zelfs niet nodig geoordeeld iets 0 --v.amAlV /oor hulp ingeschakeld te worden, blijft j de studentensociëteit aan de Pieter de I Hoochweg te Rotterdam. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Ermelo i3e pred.- pl.) W de Bruijn te IJsselmuiden. GEREF. KERKEN (Art. 31 K.O.) Beroepbaar: de classis Amsterdam heeft praeparatoir geëxamineerd en be roepbaar verklaardde heer H. J. v. d. Kwast, Duivendrechtsekade 85, Amster dam. GEREF. GEMEENTEN Tweetal; te. Scheveningen. W. de Wit te Moerkapelle en G. Zwerus te Middel- harr.is. Beroepen: te Rhenen F. Mallan te Bruinisse. Prov. Kerkvergadering besprak de nood De Provinciale Kerkvergadering van Zuid-Holland der Ned. Hervormde Kerk kwam gisteren in de gemeente Charlois bijeen. Besproken werd de noodsituatie in de provincie. Een enkel lid uit de getroffen gebieden was mede aanwezig. De andere punten van de agenda ble ven rusten. In overleg' met het breed moderamen van de generale synode, ziullen zo spoe dig mogelijk contacten met de. betrok ken classes en gemeenten in het noodge- bied worden gelegd, opdat ook het ker kelijk werk zoveel mogelijk zal worden in stand gehouden, de nodige voorzie ningen zullen worden getroffen en de geestelijke verzorging onder de evacué's en de achtergeblevenen zo intens moge lijk geschiede. Met opzet was de uitgeschreven ver gadering niet uitgesteld, hoewel vele le den uit de getroffen classes niet aanwe zig konden zijn. Aan het begin van de kerkvergade ring legde ds. Ph. J. Vreugdenhil van Gorinchem de nood voor aan God en sprak hij een ernstig openingswoord., waarna dr. H. J. Honders van Wassenaar als praeses werd herkozen. Ds B. Richters naar Indonesië 3s B. Richters, directeur van het Ger. Zendingscentrum en scriba van de raad van samenwerking voor de correspon dentie met Indonesië, hoopt gedurende de vier zomermaanden een oriëntatie reis naar Indonesië te maken. Zowel de zendingsinstanties in Neder land als die in Indonesië waaronder de Vergadering van zendingsarbeiders op Java. waarvan ook Indonesiërs lid zijn achten het unaniem gewenst da', ds Richters, wiens dagelijkse werk ge heel op Indonesië en het zendingswerk aldaar gericht is,, kennis neemt van het zendingswerk en kennis maakt met al die personen met wie hij in regelmatig schriftelijk contact, staat. Ds Richters wil de' gelegenheid aan grijpen om ten behoeve van de propa ganda op het thuisfront o.a. film- en fotomateriaal te verzamelen. Niet alleen Midden-Java en Soemba. doch ook Su matra en Makassar wil hij bezoekeiv en zeker niet in de laatste plaats hoopt hij van nabij kennis te nemen van het be langrijke leetuurwerk in Djakarta onder leiding van dr Verkuyl. De reis van ds - Richters wordt o.a. mogelijk gemaakt door een belangrijke gift die voor dit speciale doel is toege zegd. Ds A. F. L. van Hengel f Ds A. F. L van Hengel. vin 'ïrcdi- kant der Ned Herv Kerk- is op 78-jarige leeftijd in Hollandsche Rading overleden Hij heeft de gemeente van Borssele ge diend van 1900 tot 1911 en was sinds dien tot 1941 godsdienstleraar bij het Rijksopvoedingsgesticht te Amersfoort. Amsterdam: (Gem. Univ.). 5 Febr. Geslaagd doet. natuurk. n. C de Tro.ve (A'dam); doet. wiskunde M. de Vries (Haarlem) en cand. wis- en natuurkunde G. I. Oudemans. C. Stokvis, B. Stam en Tan Tjong Liat (Am sterdam). Moderamen Gerei. Synode Collecte voor Zondag aanbevolen Het moderamen van de laatstgehouden generale synode der Geref. Kerken be veelt de collecte die (afgezien van de bijdragen door kerken langs andere weg aan het Nationale Rampenfonds ge schonken of nog te schenken) door het Comité Centrale Diaconale Conferentie voorgesteld _fc..voor a«.. Zondag, van harte bij ds kerken »an. Het moderamen spréékt dé hoop en verwachting uit dat deze collecte hét comité in staat moge stellen in overleg met het Nationale Rampenfonds, een be langrijke bijdrage te leveren ter leniging van de nationale nood, ontstaan door de ramp, die ons volk trol „enstelline tot de verwachtingen slechts een geringe publieke belangstelling. De zeeloods Bos vertelde 's nachts om onge veer 3.20 de toplichten van een schip te hebben gezien, waarvan hij aanneemt dat het de „Faustus" is geweest. Er werden geen loodslichten van het schip opge vangen. De lichtwachter Ackerman vertelde: „De „Faustus" liep benoorden de lïch- tenlijn op de mond van de Waterweg' Ik lieb 7 minuten lang geseind om het schip in de goede koers te brengen. Toen kwam er plotseling een grote golf, het schip verdween uit het zicht en toen de golf voorbij was. zat het schip vast." Toen de „Faustus" op 6 November was gestrand, is de zeeloods Smit in opdracht van de commissaris van het loodswezen aan boord geweest. De kapitein, Georges Palaiokrasas stemde er in toe, een gedeel te van de bemanning in veiligheid te brengen, maar was kort daarop wéér van standpunt veranderd. Eerst laat is de gehele bemanning van boord gegaan. De loods constateerde aan boord, dat de an tenne vernield was en dat er enige rul. men openstonden. In een vpor de loodsqommissaris afge legde verklaring zegt de kapitein, dat hij al 27 jaar als gezagvoerder voer en reeds meer dan 60 maal in Rotterdam was ge weest. Hij verklaarde bij de Nieuwe Wa. terweg door middel van een signaailamp een loods te hebben aangevraagd. De loodsboot zou echter niet geantwoord hebben. „Wij hadden nog maar voor een etmaal stookolie aait boord omdat de rest van de voorraad door zeewater was bedorven. Ook omdat de luiken van enige ruimen openstonden moest ik naar binnen. Plot seling luisterde het schip niet meer naar zijn roer en werd het door zware zeeën uit de koers geslagen. Kort daarna zat het vast". In een andere verklaring zegt de kapitein dat de ruimen openstonden om sneller in Rotterdam klaar te kun nen zijn. De inspecteur-generaal voor de scheep vaart, de heer C. Moolenburgh noemde het een extra onaangename situatie omdat de kapitein van de „Faustus" niet aan wezig w-as. De heer Moolenburgh hechtte geen waarde aan de door de kapitein af gelegde verklaringen, omdat diè steeds van inhoud zijn veranderd. Zijn oordeel, dat de kapitein schuld heeft, werd gedeeld door de tweede stuur man van de „Faustus". Er is geen spra ke van dat de kapitein zich behoorlijk heeft beraden" zo zei de heer Moolen- Neem ter bestrijding van KOU enORIEPi de speciaal samengestelde 1 HET 0UWEL-CACHET WAARBORGT SMAAKLOOS EN GEMAKKELIJK INNEMEH van de scheepspapieren mede te nemen' De Raad zal binnenkort schriftelijk uitspraak doen. Botwinnik kampioen op Russisch schaakbord Botwinnik kan zich weer kampioen van Rusland noemen. Hij heeft de tweekamp tegen Taimanov met 314 punt tegen 2ié punt gewonnen. Botwinnik, die nu voor de zevende maal schaakkampioen van zijn land is geworden, kreeg een gouden medaille. Taimanov werd een zilveren medaille aangeboden. Vacantiespreiding neemt toe Het bureau vacantiespreiding meldt, dat er een gestadige groei is in het aan tal personen, dat voor half Juli met va cantia gaat met het gevolg, dat ondanks het van jaar tot jaar toenemende aantal vacantiegangers de drukte in het volle seizoen niet groter wordt. Het aantal vacantiegangers tussen 6 Mei en 13 Juli is mei 11 pel vermeet dera, dal van de periode 14 Juli tot 25 Augustus met 3 pet verminderd. Van het treinvervoer gedurende het zomerseizoen viel in 1947 30,4 pet in de 5 weken voor half Juli, in 1952 31 pet, in de 6 weken van de schoolvacantiepe- riode in 1947 49,5 pet, in 1952 47,4 pet en in de drie weken daarna resp. 20,1 en 21,6 pet. Voorjaars-zendingsweek uitgesteld Naar wij vernemen is de Voorjaars- zendingsweek van de Ned. Hervormde Kerk, die volgende week gehouden zou worden, voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dit in verband met de overstromings ramp en de noodzaak dat ons volk alle krachten inspant om de slachtoffers te helpen. De eerstvolgende zendingscollecte zal t.z.t. worden afgekondigd Het weer in Europa Weerrapporten van hedenmorgen 7 uur: max. neersl. temp. afgel. weer mm 1. bew. NNO (1 Stockholm zw. bew. NNO Kopenhagen sneeuw N Londen zw. bw. NW Amsterdam sneeuw O Brussel WNW Parijs geh.bew. W 2 Bordeaux onbew. Nice onbew. Warschau sneeuw WZW Berlijn sneeuw WNW Frankfort WZW München w fi Zürich w Wenen nevel w 2 —1 0 Werkelijkje kunt Lodaline voor alles en nog wat- gebruiken. Denk eens aan badkuip en was tafel. En weet je wat mijn krui denier vertelde? Dat hij geen last meerheeft van aangeslagen ruiten, doordat hij deze met een doek, in Lodaline gedrenkt, af wrijft. Dat schuimt natuurlijk maar dat laat hij gewoon op drogen en de eerste dagen slaan de ruiten niet meer aan:Lodaline kost maar 43 fit per fles en er zit een HELE liter in!" Klundert bereikbaar via zandzakkendam Van 4000 inwoners nog 100 aanwezig (Van een onzer verslaggevers) Laat in de middag is het ons gisteren gelukt in het zwaar geteisterde Klundert te komen. Tot op een afstand van één kilometer van deze plaats kan per auto worden gereden, doch om Klundert zelf te berefken moesten wij te voet een halve km lang over een smalle water kering van zandzakken klauteren, met aan beide zijden het door de aanwakke rende wind opgezweepje water. Klundert zelf was als uitgestorven. Alleen het gedeelte rond de kerk aan de Hoogstraat lag droog en in de huizen, zo goed en zo kwaad als dat gaat, was nog een klein aantal, meest mannelijke in woners. Maar gelukkig is er ook een klein aantal jonge vrouwen, die de hele dag voor warm voedsel en drinken zorgen. Wij spraken met een der huisgenoten van de familie Van Drimmelen aan de Keenestraat en deze vertelde ons. dat hei met'de voedsclvoorzie ling redelijk wel is. Er wordt gebakken, er zijn nog aardappelen, groenten en vlees en met de melk kan men zich redden. Veel vee is verdronken en de rest weggevoerd. Huizen zijn ingestort en een heel gezin, vader,- moeder met 7 kinderen, kwam jammerlijk om. Bij reddingspogingen verdronken 3 militairen, doordat een paard een sprong uit het water in een roeiboot trachtte te maken, waardoor deze omsloeg. De achtergeblevenen zijn- van de-bui- temverelü geïsoleerd, doordat er geen electriciteit is. Besi-upeli!^j4fc£2_;v:ci graagte greep naar de kranten van Tie laatste dagen, die wij. meebrachten. Juist toen wij Klundert verlieten kwam er voor het eerst sedert Zaterdag wat post en van de postbode hoorden wij, dat ge tracht wordt een geregelde postverbin ding tot stand te brengen. Wat ons getroffen heeft is de kalmte, waarmede men in Klundert de toestand onder ogen ziet en het saamhorigheids gevoel. waarmee men elkaar steunt. In verband met de invallende duister nis moesten wij ons haasten op de be gaanbare wegen te komen, zodat wij helaas geen tijd meer hadden, ons op het noodgemeentehuis nog verder te oriën teren, Wij hopen er echter spoedig onder gunstiger omstandigheden nog een be zoek te kunnen brengen. Te Botterdam aangekomen 5 Februari: EXPORT Londen stg E London Lijn Park haven; ST.VI) DORDRECHT Vlaardingcn Ids Halcyon Lijn Waalh; ALEXANDER MATROSOV Gdansk kolen SITV Maaihvn LUXEMBURG .Uitwerpen ïte Wamtvrei SclileharenRAPID M'bro Muller Menvc havenBATAVIER III Stockholm Pavkh: PRETORI Bangkok Cornelder Maash: RIE CHRISTINE Plymouth ltlel Kiev WcstoritadoBLYDENDYIC New A'ot HAL Wilhinltndi!: LOOSDKECHT a pen VNS BÏ'M; OOAKLBY lmmU slokken SEAM Vuleoanh; KON EMMA Harwich «tg Muller Job-kadeVESTA Huil Schillen Merweh: EMMY OTTEXS Amster dam ldg XI1K Wnalh: JO.U'HJM H FIS- SER «ent vtg EuvovTacht 2e Katendibaven NORM ANDIET Matadi hout 5t« Kersten ldk Ned Tr TRA VANCOIÏE reder LA 1 TtOltEAS I.ekh RljnliORION A'dam sts li i; YVONNE Antwerpen stg II uiiKh: PR O MET EO Si don olie nn.li: PROMET EO Sidon olie Olie Sell V 2o PetvliaveilAJ.PHARO Ant werpen dn Nlcv Ooiirir Leldi: HANS BORN- IIOFEN Dover cokes Ned Tr Rui Parkkade: ERNST ni.r\IF.NKKT,n Kmden Idg v Eden Maash: POLLY II Londen dg A Vnh-i ERKEMS R' lerweh SI WA vnor i-ehnvi LACIIA 'older i, r.atavieii i i woodcock yam Ru>s n Rotterdam vertrokken 5 Fehfunrl: :>s Musierdnin: BLACK FALCON Ant- ■II VORMANDIA ItnunnnWEZKA- Theëoilonlka: TIIONDANGKR liane TIMO Londen: DEO DUCK Got hen- BRILLIANT Bilbao; l-.SSO ROTTER- ArubaCELEBES Am-Iel dam: PR1N BEVTR1N Harwich: AUGUST PE- Rostock CHATEAU PALMER Al- II MtPKI.KY ivp-l: TRANSPAKTOX II E-hJrrg: NOMADISCH Antwerpen: CAN S'A REGIO l'oitho Mara-het aIRENE s e V\ PIJN Pn:t .1- me. SENATOR Hamhui HEREFORDSHIRE LondenC A- IUT1IK «Mil; ARDGAXTOCK Newa-ile; S1IEAE -VUüOW Rl.vth Rlytl NOOR Dl .VEN KV GROTE VAART Advertentie Hebt Gij ook al rheumatiek Wte de kwellingen van rhecmatiek of van afeeumatiscb* aandoeningen kent, weet boe een groot deel van zijn leven vergald wordt doof de vaak zware pijnen. Zodra git Uw kwaal bestrijdt met Akker's Kloosterbalsem, waarvan de geneeskrachtige bestanddelen diep in de weefsels doordringen, voelt U, hoe een heerlijk verwarmende balsem Uw pijnen lenigt en zult U bemerken welk een weldadige werking dit ideale wrijfmiddel be zit. Niet voor niets zegt men al lang: Akker's Woowerbaiwm: „Geen goud zo gosd". Uovnne - Aldnhl -I Algonlb - n Roundnm Al hemt ARoth i Alknid Almdyk v Pnrnnagn u Snnios ten O Mndres n F.'dam lllo de Janeiro n P, Aires op 460 mill 7, Kd St Yin Kil Blanco n Pto AIrvi Houston 0 OalMAton Taeom* n India Santos n N York Hongkong n R'dam Amor p I Kp Matapan n Mlddcll Zee Aiusteldiep t op (WO mbt ZW Flort Curacao Amstcldyk 4 Amstelveen 5 Arcndsdvk 4 li ArcndskorU D t Avkeldy-k 4 op 170 m WZW Bermuda n R'd Arnedyk 4 op 010 mijl O Kp Rnca n R'd Anindo p 5 Ouessaot. n Basrah Ball 3 V Djakarta n Porl SwottenUam Bandjormnsln 5 te Bananslaplapl vorw Bantam 2 v Teaal to Semaranc Baruum 4 te Luwik •tintana 6 te Los Angeles -erw o Pac k IHitar 5 te Antwerpen Blemmrrsdrk I o New ïo:i R'dam ia dos n W Indl* Breda p 5 Aioren n Trinidad u 4 A zo ren n llarbaoe k 4 v Zanzibar n O Afrika op 2411 mill N\V [Tores n W I 5 v Curacao n Aruba 6 verw r Guayaquil n Z Pacific liersilia i Hcstla 5 Hoogkerk 4 llos 4 nog ten n Amsterdam Kulnckot 4 r I Flnistem 5 VllgsJngen Hamburg e R'dam anker Pastellllo 3 420 mijl ONO St Helt Manokwarl Suuuilalti te Baiula Djibouti n R'dam •I Annmba ell a Hong l.e I DJak Limburg 5 v Bahrein n Cs Llnge Ijs Pahna? n Po l.lssckcrk p 5 Kaap del Arm Locm-rkcii; 5 te Bombay o Loosdreclit 4 4tc Antwerpen Middellandse Ze> Munocran 5 to Alt.vab Mcgrcz N 4 te Las i'almas Mell-Ucrk 5 t Aden n ll'dan Mentor p 5 Gibraltar n Tnul Midns p 4 Malta n Yenotle Mndjokeiio p I PamcllarU n Molenkeik 4 v Teiierlffe n AM Mulder kerk I Marseille n i O Martinique n Cristobal l.rerljMol4 op 100 mill KW Fin)starre n Indoneslo Coclau La ui 4 op 100 mil! W Kt St Vin- tem n IndoneslO 'oseldon 5 te Barahona 'rins Alexander p 4 Helgoland n St John lU-hdtlX o 4 Burrllngi o R'dam r Willen Tón mbl O ten S i" 4 op 310 mtJI NO l'rlns Willem II 4 op 7 mUl 1 Floret Prins Willem 5 4 i R'dam n N York Hompang p 5 Flnlsterre n A'dam Revnlcrsz 5 t Makassar te SocrabaJa Ruepat 6 to Baltimore Rondo 4 te Dar e» Salaam Ro:tl 4 r Rrhvao n Indooesli) SalawaU 4 op too mUl ZZO Lomboro n Engeland Sa lland 4 op 510 m ZZW Finlaterre o A dam Simaiinda 5 to Cristobal n O Afrika Samhas 4 ou IR" mill N Anamba *11 n Djakarta Sapaioca 5 r Takoradl n A'dam Curacao n C TniJillO Herakllon n Alexandria Sl'hie IV 5 to Alexandria n Middel) ZO» Schledyk p 4 Gibraltar n Halifax Slnabnng 4 v Maksear n Mandtodo (Celebes) Slamat 4 v Zeobrugge n Indonesië Soostdyk P B Kaap Bon n Djakarta Sommelsdyk 4 od 540 mijl ZW Florea n Golf Stad Alkmaar p 5 LI ard n St Jihn Stad Anhem p 4 Kp de Gata n SiTone tad Breda 4 p 80 mUl KW Bermuda o rad Lelden p 5 Azoren o Non Orleaj Stentor 4 te Antwerpen op 420 mUl O Cayloo n A'dam 5 Dover n Hamburg La* ^Palmas n B Aires Telamoo i t TeniMe p 5 Ouessnt n Bona Toro 3 to Philadelphia Tlicmlsto 4 op 250 luUl WNY "'"idelpliio Tlius 4 v Tjlbadak i tu Cobu TJibodas p 5 Luzon n Kobe Tjlkampok 4 te Hongkong Tjlluwah 4 v Djakarta n Munt. TjiDnleiigka 4 ou 200 mijl WZW Sir Soenda li Z Amerika Tonnni 5 te Semnrang verw Tomori 4 op 200 mUl \V Minlkoy Trompenberg 4 op ISu mijl X ten O Flotes n A'dam Utrecht 4 v Manilla n B Papan Van Hcut'z 4 op 500 mijl Z Dlego Garen n 0 Afrika Van Omhoorn 4 v SocrabaJa n Djakarta Van Riebeeok 5 r Makassar to Ailihun Van Riomsdyk 4 v Makassar n RuloU-ng Waal 4 to Algiers Wainsapoo 4 t Knllnngci n Djankar Waterland p 5 St Vtuccnt n U Aires Weltevreden 4 nog op rede Semnrang Wlnsum p 5 Cape Palmas Monrovia Winterswijk 4 on 120 mij] NW Lissabon Cuba IJsvel p 5 Gibraltar n Lattakla Zeeland SSM 4 op co mijl NO Flambomuel Head n Hamburg Zonnen-ijk 4 op IU4II mijl W Fr eet on n i Zilpenberg p 4 Algiers n Nederland i Bness mUl Allieit D 4 te Esbjcrg AU S 4 op 30 mijl ZW Texel n Londen Alpha 5 tc Antwerpen Atuba 4 te Londen Bib T p 4 Belle Me n Lowestoft BerktlMroom 4 A'dam n Hull Beekbergen p -l Brittolkanaai n .Villes Rernlse 4 bii Chrlstlnnsand geankerd Methll Binnenhaven i op 40 mUl N Rurllngs Duinkerken Brei Hello 4 op do Theems n Londen Canada 5 op SO nil)] O Algiers n Grimsby Capelln 3 v Gd.4hln n Nylcjoblng Conviaiicc 4 v Antwerpen te Lclth Dngny p 4 TcNOlielllug n Antw Dollnrd p 4 Korsor n Randers Domburgb 5 op de Theems n rsindon Draco p 4 Kp Modego n A'dam Duiveland 4 v A'dain n Newcastle Klsenburgh p j Ouo—ant o Casablanca Kvert-en 4 bij Unde-par- n Neiveastle Fivel p 4 Dover n Breinerhateii Franka 2 p Tet-eheUingérhsnk D thilnk Warm 4 Hamhurg n !p«vv!eh llatold p 4 K» Areora n Holiv-nsu Il.-nrtci p 4 Eddy-tone n Wat erf ld Holland 4 t Nae-tved n We-iervlk Hondrng p 4 Grcenaa n Antw Hoosczand p 4 Bechy Head o Requejada Horst d 4 I.ongstonc n Mlddlestiro lilas p 4 Gibraltar n SaTona Ingeborg 4 op 00 mill N s 2 o KnarroTik Johannes p 4 Hartlnnd Polnl n A'dam Jnoat 4 r Plymouth n Bordeaux Julia Mary 5 te Montroso Kolaersgraelit 5 op 75 mijl ZO Uxard Golf tsn Biscay* o Fedala KopeiiliagOii 40 mijl Z Flnlsterre i Swan Klttv p 4 Kiel i Kor.lng.shi - Londen Leemans 4 bij leiambrohead n Nantea I-eendert B p 4 Borktim n Kopenhagen Lucas Bols 2 4 bulten sluizen t Caln Maa-ym N 4 v Wi.inor n Kiel Manto v Palermo ti„. u-, Sfarva 4 e Cardiff Harla Thoi-esla 5 Marie p 4 Boaobv Head o R'dam Metropole 4 r.o London M.ldoa 4 thv Tuuls a Vanotli Missouri 4 bij Nash Point n Swansea Monica 4 op do Tyn» n BlUIngham Nero p 4 Kp Mondcgo n Tangcr Nimrod p 4 Dover n Antwerpen Noacb n 4 Kp Bouearonl n Huil Noord 4 op de Htimber n Shelllmieu Noordstad 4 v A al borg op rede Randei, Paramoun: p 4 Startpolnt n Antwontti Phoenix 4 op 40 toijl NNO Smllhknoll Mlddlesbro Pi et er Hubert 4 t Ponto 4 op 20 n>U d'Oloiino i Casablanca Gningem Schokland 4 v Goolc n R'dam Sint Walburg 4 v Bordeaux n Bayonpo E—J- -- '00' mui NO Kp Vilano i Hamburg Rpolanda i reuiia 4 le Cacn Tide p 4 Dungencss n Dubli Ttlanc* p 4 Trevovo Head t. Unltas p 4 Texel n Delfzijl Vest a 4 op de Humbor n Huil "Ier a Path's i Brest Volhat 4 Dimgeiiefs 4 tcrdoni ■opa 4 l>U Hoek va jlnilnn p 4 fianuo 4 bU Humbor te O Tersohelllngerbni) TANKVAART Cslll.-tn p 4 f 'iltex Delf: 4 Rotterdam V-Port Pine u Singapore - 5 Thursday Island n Lyrtleton ten anker Mv'rsey 5 te Smnlow ta 4 Vlaai dingen te N York Hompers; Fatlma, Bakker; Piejo. v Dljke: .Maria wi Rhenauia 05, Selmilt i- Ooyei Zolle Pax. DoDng Riksten: Oeounto, ooins: DoonatiLs. zinimeiiuanBrlttannln, l'Haniel' 2L ^eSiise'? Ann»,' Run - a't: Pionier, Schmidt: Lindnvia, v Duur- n; Mnrxburg, Lange, alle Duitsland: Mar ia Helena. Pik; Salr 2, Joiick, belde Bazel. A f nart': Vulcaan 40. Tlmimnnno vSulphur, da n»; Ilheinfahn 02. Baiihardt: Hen In. v Zee; Harry. Tullrmnn-: Beta. DUkeina: dliiia. de Lange; Vulcaan 106. lielude.-: .-bertha, v Gelderen; Ajaden, v d Koogh: i..... Kuyperj; T.iina 2. ning: Ganymede. .!- Kadeu 44. Oppln- Skadl, v Veen. alle Rotterdam: Johnn scihtwn, 'Wentet-voortst Marl» 2. Mooi rilburg; Bnimanud, Hof, Assen; Verin iter. Apeldoorn; Concordia, Hei Sohoenniakoi-, annul, Bet th a. Dl epen vei A pel: Zwiep, ter ApelDotdiedi ArnlimiiJacoba. v d Linden, Ani-tridani: Johanna, r d Lindon. Spb'ek-LlngenEiu-i- gln 8, Fjigelaar, Arnhem: Adriana. D||ke- patria, de Vries. Gorlnchtm; ..leling. Doosburg; Stcrrc dor Sanders. Wenrt: Niagara-. Kikkert. U>l- - Holland, Cornet, ZwUndreobt: Hoon op Welvaart, Verkalk, Loblth: Johnn- MaashniolitSa-pliii-, Dimo; A-nui Altda i Gennep, den Hsag: St Maria 2. joos- Blom; Joma, Fernhcut: Mentor. Nauwe- •aara; llerma, ten Napel; Exponthel, Vnets: Reine des Mers. v Drlel; Jr—nh. Vnneiap- Kxpreaa 36. Hettinga; Eme«, Been-na; tuur, T d Veen; Express 35. r Dou—u; Rlehard v Laaek: Transport 32. Pankow: Chrl-una. Slajer; I.uetor. ten Napel; «eior- *■■- Gerritsen; UMeore. Buvchmj; Maria Josephlna, de Bul; Yvon. JariMeft Pomp; E-cprees 89. >fM«jeri lira Jlaêoot. alia Btlgii. Ovula 4 v Stanlow op redo Ardrossan Macoma p 4 Bclawan n IMadjoe Mac-uba 3 nog te Wellington Malea 4 te R'dam Marpcsw 4 v Soerabaja n B Papan Mitra 4 op 390 mh'l W ten N Easter ell Curaqao - Rns Tannra - Murona' 4 te Mirt Omali PASSAGIERS. EN EMIGRANTENSCHEPEN GROOTB BEER 4 v R'dam te N York FAIILSEA Sydney n A'dam 4 op 120 mijl O Malta GROOTE REEIt R'dam n N York 3 r Halifax JOH VAN' (JI.DENR.VRNEYELT A'dam n Djakarta u Malta MAASDAM Havanna n N York 4 OP 290 null ZZW Kp Hattcru NIEUW AMSTERDAM 5 v Cristobal lë RYNIIAM N York o KERKHUIS Kaapstad 3 380 .o SLEEPVAART Quo oiidcmo 1 buk 4 op ISO mui Fiber; St Maria 4, Vlltris: l«r»; Mary Yvonne, v Steen do Hoog. S1IV S. Vermeulen; HoogstratenRossitu, Kegge; Elisabeth, T< lenu. Larooy; Cobag 12, v Beek; Rival Boswijk; Nelly, Blokzijl; Presto, Schram Gluek, v <1 Vlag; Vulcaan 43. Meggclcli Alvracht 5, Kleinstra; Vondel, Oomcna Hnnnonle. de Vries; Bar CS. Oslertag; JJaiu co 93. Keizer; Dawco 133, Jolijt; Dzim- ,2. Aarden. Melot, Tassmann; Ymir, Baai» Marconi,Binnendijk; Conie. v Putrtn^ Hei Iriira. Klos; 1 i0. Rlth; Bin had, v Wins Gie-ccn: Expu.» vaar. 16. Bergsna; Mary Dank»art. Schuring: Ata- St Aatunius, Leenderr Rafale, dc Kimpe; Avani. Deen Muaelit 16. v d Adel; SahouwenhanJ., de Geus; Fulda, Lemmers: Johanna, San ders; \utim. e DUk; Alvracht 6. Kregtinx; Gallla. v d Beemt; Baraao. Gerritsen; Veray. Homniol; E—o -11, WuLtenherger; Dameo 'Ju. Buprodsr; Fromignuc, Wolsa; SHV 2, Wet- som; Mlnu, ZUImans; Volnay, Schneff, alle Duitsland; .lui-irc. Faucomiiret; Dameo 22, Welding; Muicurlus. HeUinen. aUo Bazel; Mevo. Koudenburg. Straatsburg. Voorburg. Bax; Frtt». Dlddtn.- Mounfluet. il Horst. Vievewtlk; Tyma. Ver- mlimon; Theodora, v Kesvel, Johanna, Hoogereeu, Rulchei- Iiilsiiuin. Do.-tlnetiem; Corjo. 'ii. WeiirtAlldu. Schut, Ommen tl. Krlltke, IJuelJteln; Wubhlna. Nljkerk; Ridderkerk, de Pries- i; tmnldlni. Janien. Best; I)e nelituig. rlo Vliet, Wyche; Spcv, Ainlu-iiiVlos Met. Arnhem; richt: Dependant. Steenuil»; lonn. Hiouwit,. Express Itelndcrs. alle Belglv; LDelotto, Borst Hamhurg: Rliein, Hoi-nieua. Kopenhagi Conrad, Smoltu. Cuxhafon. WATERSTANDEN Nijmegen 9.14 10 Eerde 4.66 10; Mrtnsin 53.55 5;

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4