:4ml
Holland gaat z'n dijken nu
weer dichten
16RÏEPWEER!!
Kapitein van de „Faustus" heeft
grove schuld
Van het werk in school en kerk
fi
Dordtsch Dagblad
Pag. 7
Vrijdag 6 Februari 1953
„We laten geen stukje groncl verloren
gaan', aldus ir. A. G. Maris
(Van een onzer verslaggevers)
RIJKSWATERSTAAT pakt met de grote aannemers in Nederland het
herstel van de dijken aan. Tal van kleine gaten zijn reeds gedicht.
Over een maand zullen de voornaamste spoorwegen hersteld zijn.
De dijken zullen voorlopig op oud profiel hersteld worden. Op de Zuid-
Hollandse eilanden is het eerste werk: droog te houden wat nog droog
is, door de binnenwaterkeringen te voorzien. Ir A. G. Maris, directeur-
generaal van de Rijkswaterstaat deelde dit alles gisteren mede tijdens
een persconferentie te Den Haag.
Wat op Schouwen en Duiveland en in
rie 'est van Zeeland zo al te doen is,
vindt men elders in dit blad. In Noord-
Brabant is de dijk van het land Altena
en de Biesbosch tussen Keizersveer en
Hank hersteld. Eén groot en zeven
kleine gaten zijn gedicht. Het laatste gat
ten Noorden van Nieuwedijk bij Kille
is men bezig te dichten. De Royale pol
der aan weerszijden van de Moerdijk is
gesloten. De weg naar het Zuiden en
de spoorbaan worden hersteld. Over een
maand denkt men. dat de trein weer
rijden kan. De weg zal ongeveer een
week eerder gereed zijn. Ook het Eiland
van Dordrecht hoopt men in dezelfde
week dicht te hebben. Bij Rodevaart en
Willemstad zijn tien gaten in de dijk.
Reeds is een aannemer begonnen de
voorbereidingen tot herstel te treffen.
In Zuid-IIolIand zijn allereerst de
binnenwaterkeringen voorzien om uit
breiding van de ramp te voorkomen.
In de Alblasscrwaard, de Hoeksewaard
en op Voorne-Putten is het water ge
keerd door de kanaaldijken. Het gat
bij Papendrec-ht hoopt men deze week
nog geheel te dichten. Daarna begint
men onmiddellijk met uitmalen. Men
hoopt dan ook de spoorbaan spoedig
weer in tact te hebben. De nieuwe
Biesboschpolder op het Eiland van
Dordrecht is droog, alleen ten Zuiden
van Wieldrecht is het nog nat.
Advertentie
Voorkom een pijnlijke keel t
SX de beproefde geneeskracht v;
Ir
Op -IJsselmonde worden de gaten
reeds gedicht. Rozenburg is dicht. De
vaargolven hebben echter nieuwe gaten
geslagen. De schepen is vei'boden snel
te varen. Op Voorne-Putten is een klein
gat aan de Oostzijde in uitvoering. Het
grote gat bij OOudenhoom is een werk
van groot kaliber, waarvoor men nog
geen tijd durft noemen. Het werk in de
Hoeksewaard moet in grote stijl uitge
voerd worden. Men is er reeds begonnen.
Drie aannemers hebben de handen in
eengeslagen om de moeilijke gaten bij
Ouddorp op Goeree te dichten.
Op Texel is men aan het herstel van
de Eendrachtspolder begonnen. De
Zuiderzeewerken hebben enkele kleine
beschadigingen opgelopen. Uit de erva-
ringen bier opgedaan, trekt men de
noodzakelijke conclusies.
Mannen en
materiaal
Tot de zorgen van de Rijkswaterstaat
behoren de voorziening van mannen en
materiaal voor de uitvoering van de
herstelwerkzaamheden. Eén van de
moeilijkheden zal het gebrek aan rijs
hout zijn. Wanneer ons land geen stenen
genoeg heeft, dan zullen Duitsland en
België ons hier volop aan kunnen en
willen helpen. Bijna al net rijshout, dat
in de Biesbosch opgeslagen was, is ech
ter verloren gegaan. Men is nu aange
wezen op Gelders rijs
Intussen is men bij Delden aan het
kappen gegaan. Arbeiders voor het bij
zondere werk, zoals bet stenenzetten.
kunnen er te kort zijn. Men zal gebruik
van asphalt moeten maken. Het hangt
van het regeringsbesluit af, of de uit
voering van de Zuiderzeewerken ver
traagd zal worden.
Men heeft nog geen enkele inventari
satie op kunnen maken, noch van de
schade aan de dijken. not^i van de lan
derijen. Men is echter aan de slag ge-
BEURS VAN AMSTERDAM
DONDERDAG 5 FEBRUARI
medeged door de Ver. v. cl. Effectenhandel
bieden, laten, gedaan en bieden.
ACTIEVE OBLIG.
gedaan en laten.
V.K.
l.gen.t.
lol A*
99 A
931 i
Nederland:
'47J1000 3%
'51/1000 3%
'48/1000 3',i
Beleg.C 3%
'50/1000 3 li 84
'17 1 1000 3951','-UT
'47Grbl0Ö0 3 Dal,
'37 i 1000 3 95A
mm* s 1000 -3 94 la
I n vest .ce rt395H- li
1962—'64 3 96*
N.W.S, 2% 78H
N.I. '37 A 3 94%
Gr.Bk '46 3 95 A
OBL1GATIËN
V.K. 14.20
93!?.
95 U
76%
100li*
99%t
100%
104A
104%
104 li
93 li
99A
FundLoan 4
W Loan 3%
Ad '47 3Ü-3
Batavia 4
Rt'37 1-3 3li
UnieWb 4%
BNG30j 4li
BNG25j 4%
id. 0/5/10.
BvOZcert 4
Wereldbl 3
Fr.Gron.3li
H.HypK 3li
N.Hyp.sB 3
W.Hypb 4 li
WestlN03li
BergJrg 3li
Philips 4
Phil. 48 3li
P'nil$1000 3J
Stokvis 3li
Unilev. 3li
Cockerill 4
Pegem 4%
N.B El. 4li
Z El.Mij 414
SHECere4',i
Bat.Pet. 314
KOlie'50 3li iu
Wag Lits 4 98
Del) Sp 3 li 7814
NISp2-4 314 37*
SarnJoana 4 23/
A'Olymp. 3 121
A'd 1951 214 10914
Pr R'd I 214 106%
Jl-K.U 414 112*
AANDELEN
Banken
V.K
Amst Bank L70
A'dGoedBk 130
BkvOnrZak
Escompt Bk
H.B Unie C
Nat Herst C
NBZAfr 500
N Credietb,
Rott. Bank l
Slavenb B 1
Twen t Bk C
Deimllra.
Int belUnie l
Rd be) cons
Telev El C
Hyp i)
NwAm Hyp
NWP B-D
9814'
99145
10314*
104%
104 A
98
38%
2214/
121%
110%
105%
112%
6114*
V.tr.Atl Hb
51
50
Industrie
AlbSup-t A
141%
AlgNurit A
267
270
Allan Co
100*
101
Alweco ree
58%
58%
Ad Bail A
111%'
118*
Bergb Pap
171%
174*
Br aai .Mach
62
62%
Breda Mfb
117*
118'
Bionswerk
85%
86*
Bilhrmann
108
109
Carps Gai
1569
C Suik MA
160%
107%
Chamotte 0
136
137
Croo Br
101%*
101%
Dikkers
163%
163%
D.R.U
Elec, Zuur
Elec. Dordt
Emball Hth
Excels.Mf A
Gruyter PA
Heem v. d.
Hemeken's
Hero A
Hoek sM&Z
Holl.StMeel
H. Kattenb.
HollMelkpr
H. Beton A
H.DrKab A
Holl Kunstz
H. Melks. f
Int GewBet
Int Kunstst
Int Viscose
Klink Isol
Kondor A
KNEdelmA
KN Gist Sp
KN Grofsm
KN Papier
KN Zout..
Brocades
KVTapijt A
K Ketjen A
Koudljs
Leid TWijk
Leid Wolsp
L. A'dam A
Lyempf
Lüm-Gel C
Meelf.NB C
Mijnb.kw.C
Naarden C
N. Vredest.
Ned Fitting
Nedap
N. Dok MtJ
N.Kaiser Fr
N. Havenw.
N Scheepsb
id. Am.bew
N.I. Vezelv
Nyma
Oranjeb.
P.Port Cem
Reinev. MX
Rd Droogd
RouppevdV
Rb Vredest
RuttenB
Schelde NB
Schokbeton
Scholt Aard
Simplex R,
SmitCo Trf
Stokvis 500
St.Sp.Spanj
Stork Co
fhom en Di
Tiel Dros
Ubbink&Co
Unilev. 7
Unilev. 6
Unilev. 4
Utermöhl A
Ver. BhkC
VNRubbf A
V Pharmac
V Touw
Vlis Katoen
Werksp. sA
Wit's Text.
Wyers
Zwan Org.
Am Can
Am. Enka
A Radiator
AmSmelt C
Am Steel F
AnacondaC
Beth Steel
Chrysler
Douglas Air
Gen Electr
Gen Motor
Gillette
Goodyear.
Hudson
V.K.
14.30
79%
81*
173%
168
95*
96%
109%
165*
109%
168
1375
137%*
116%
116
173%*
176*
184%
184%*
116*
119*
226*
228*
91*
91%*
85*
89*
150
2535
168*
1805
280%
93%
185
184%
126*
1345
72%
71
94
92
30%
31-14
1905
194§
43
43
198*
199-
1Z1
121%
127%
128
270*
273§
164
164
145%
148
156
155
122*
122%»
82*
82%
145%
144%
200
200
130*
131
148%
202*
204%
89'%
89%
159
159
135%*
136
38%
38%
100%
100%
lOi-.t
162
78
78%
76
78
156%*
157%*
103*
77%
78*
164*
166*
158
158
44
44
89
89%
308
3115
967
96%
157
159
119%
120
98
99
90%'
92%*
134
115/
U4t
171*
174*
127
127%*
103*
104*
135%
137*
248%
65
W%*
64
147%
147.
130%
130%
96
96%
172
168
145%
113
91
.91%
120%
119%
141%
141%
129%
129%
129'
129
140%
143*
164%
164%
35%
36*
36%*
40%
15%*
15%
41%
41%
35%
35%
43% --41
43%
55%
55%
91%
67%
69%
69%
68)5
68%
35%
52%
51%
17%
17%
V.K.
14.30
Int. Nickel
45%
45%
Kennecot C
80
79%
Nash- Kelv
23%
23%
Nat. Can. C
11*
Nat. Distill
21 %t
21
Nat. Steel
49V,
Packard M
6%t
6%*
Procterfle G
67
Rep. Steel
47V,
47A
StBrands C
27%
27%
Un Aircraft
37%
37%
Us Steel C
42*
42*
Gas en
Electriciteit
ANIEMn.b.
70t
69
Ov. Gas A
37%
87%
AmT&T(trl
165%
ColumbGas
13%
15%
Int. T &T.
19
19
Radio Corp
26%
36A
Handelsondern.
Borsumij A
106%
106%
Cur Handel
202%
201
DeliAtj.HM
75
76
Eur.Azië H
92%
93
HagemCo A
99%
100
HGlintzel A
112
110%
Hth Pont A
107
1085
Int Cred A
145*
146'
LindeTev A
141
142*
MolHand A
57%
59*
NwAfr Hnd
168
Tels Co.
106%
106'g
Tw Over H
139
137%
1.60%
ZA Hand.b
161*
MUnbouw
AlgExplAM
110*
111*
Onr.
Goederen
GemEigend
128
-e
Petroleum
C.Service C
93
92%
Imp.Oil Ltd
38%
36,*,
M Cont.petr
63%
62'n
Richfield O
62
61%
Shell Un C
69%
69
Tide Water
22%
23/,
Rubber
Rd. Tap. pf
64
82
Sum. Caout
56t
56 V
Int.Rubb. C
3A*
3j'«
Scheepvaart
PurnessScI)
158%
156%
Hol.Stoomb
llb%
116)',
Niev.Goudr
2605-2/
262:
Stb. H'berg
332*
St. Oostzee
220
St. Wijkijjn
135
1»
St Zeeland
75
Culture*
Moormann
14
Wonolang
32%
-■u'endsburg
68*
65%
Besoeki
105*
1071*
Ngoepil Lb
20
20%
Soekowono
110*
112t
Temoel.LM
26%
68%
27%
Sedep Cull
67%
i'elaga Pat
25%
25J«
Mich. Arn.
47
47%
Modajac
9%
NgombexiA
128'
1281
Preang Reg
2+%
24%*
Diversen
Alb. Heijn
168
167%
ArnstRiJt.M
59
Blaauwh. h
71%
73*
Ned Walvis
74
74*
Thomsen A
115/
112
Marsh Field
23%
Mont Ward
64%
Peruv Cvpr
at.
8A
Sears Roeo
5h'a
Wilson&Co
ii%*
lO'B*
Wool worth
48%
48%
Spourweten
Dell Sp. A
30*
N.Ind.Sp Ag
Atch Top.
U 99%
99%
85
Iliin. Centr
86
NYCentr C
24%
24
Pennsyiv C
23%
23%
South Pac.
44%
44%
Union Pac.
112
112'',
Can Pac C
33%
33%
ACTIEVE AANDELEN
V K
Cult H en I Ban* 54%
Nat H Bank A 107t
Ned H M 250 157%
Bergh&Jrg
v Berkels Patent
Calvé Oliefabr. C
Fokker Ned VI
Gelder Zn A
Kon N Hoogov
Ned Ford Auto A
Ned Kabelfabr.A
Philips Gl. gb. A
Philips G Cum Pr
Unilever I
Wilton Fijenoord
107%*-8t - 108"
Billiton Mij (2).
Dordts Petrol. A
Kon Petrol. A.
Kon. Petr ond A
Moeara Emm A
Moeara El Wbew
Moeara E4 Wbev.
A'dam Rubber
167%-87 167!i*-%(
166%-%
273
274%*
99
100%
120
122
108
107%
155*
157*
159%
158%
189%
190*
162% 182%*-3t
162
139%
139%
85%-6%i 185%-M
185*
167%
169*
Mijnbouw
173%t
174
Petroleum
297
298%
317- %T313*-%exd
313%*-%
316%
3I2Jexd
493%
497 %5
620t
2480
Rubber
87%* 87%*
86j-i
V.K le tape l.gen.t
Bandat RubberM 92%/ 92
Deli-Bat R.M. 98% 97%t
Kend Leinboe 64% g4
Majang-Landen.52% 525
O.-Java R M. 28% 2814
Oostk Cult. Mij 96* 96%
Serbadjadi Rubb 41%
Scheepvaart
Holl. Amer. Lijn 13914 139
K.Java-Ch.Pak C 121%t 120%
K.N.S.M. Nat.Bez 139141 139t
Kon Paketvaart 120%-lt 120-141 119%-20
Kon Roti Lloyd 127%-% 127 127l4t
Ned Seheepv Ul30%-%t 129%-30t 129%
Ommerens Sch C 158%
Stv. Mii Neder!
Handelsv. A'dam 97'%
Javasche CultMii 44%
N.-I. Suik. Unie 845
Ver.Vorstenl.sche 20%-l
Tabak
Deli Batavia Mii 1131.4*
Deli Maatsch. C 81%*-%
Senambah Mij 75-%
Diversen
Müller Co 17J
Stockdividenden
Holl Amer. Lijn 27
Kon. Petroleum 62.59*
148!4-9t
114%-5tll3%-4%
81%-2+ 81 *■-%■(•
75%-% 75%-6t
gaan en zal redden wat er te redden-
valt. Ir. Maris verklaarde op een vraag,
dat geen stuk land losgelaten zal wor
den. Zelfs Tiengemeten, dat geheel on
der water staat en waar nog geen voor
zieningen zijn getroffen, wilde hij niet
als verloren beschouwen.
Melkvoorziening
van buitenland
De aanvoer van verse Nederlandse
melk voor de Amerikaanse troepen in
Duitsland en Frankrijk komt in 't ge
drang tengevolge van de overstromin
gen in ons land.
Het hoofdkwartier van het Ameri
kaanse leger in Europa te Heidelberg
heeft meegedeeld, dat een van de voor
naamste melkfabrieken in Nederland,
waar de melk in papieren flessen voor
Duitsland gereed gemaakt wordt, dooi
de overstroming buiten werking is ge
steld.
De levering van melk is thans over
genomen door een andere fabriek, die
echter de melk in glazen flessen levert
en over onvoldoende flessen beschikt om
aan de vraag te voldoen.
Als niet gauw lege flessen naar de
fabriek worden teruggezonden, zal de
melkvoorziening van de Amerikaanse
troepen in Duitsland in gedrang komen.
Het leger doet een beroep op alle
officieren en manschappen de lege
flessen zo spoedig mogelijk in te leve
ren, opdat deze per eerste gelegenheid
weer naar de fabriek teruggezonden
kunnen worden.
Volgens het hoofdkwartier zal deze
kritieke toestand in ieder geval twee
weken duren.
r 7^
Bij onze abonné's, die
moesten evacueren, willen
wij graag ons blad laten be
zorgen. Als aan onze admi
nistratie wordt opgegeven de
naam, het oude adres en het
adres, waar men nu verblijf
houdt, zullen wij trachten
dagelijks de krant toe te
zenden.
Nederland in Europa's
verdediging
Bepaalde vrijheden
blijven bestaan
Dat de bekendmaking van de Neder
landse tekst van het Europese verdedi-
gingsverdrag zo lang op zich heeft laten
wachten, is volgens een toelichting van
het ministerie van Buitenlandse Zaken
te wijten aan het feit, -dat er bü de on
dertekening nog geen officiële tekst
voorhanden was en de daarna gemaakte
Franse tekst vol fouten is geweest en
vele maanden in beslag nam om tot een
gewaarmerkte Nederlandse tekst te ko
men.
Nederland heeft steeds aangedrongen
op vermijding van te krappe integratie,
op behoud van een bepaalde controle
docr de nationale vertegenwoordigers
ter behartiging van gerechtvaardigde
nationale belangen, alsmede op tot
standbrenging van een doeltreffende
verbinding met de Noordatlantische or
ganisaties. Men meent, dat deze verlan
gens zijn verwezenlijkt en er een goed
evenwicht is geschapen tussen ^nationale
en gemeenschappelijke bevoegdheden.
Vaststelling der begroting en der af
zonderlijke aandelen hierin van de deel
nemende landen moet eenstemmig ge
schieden, doch verdeling der begrote
gelden voor militair gebruik met twee
derden meerderheid,
Benoemingen rechterlijke
macht
Bij K B. is benoemd tot substituut
griffier bij het kantongerecht te Rotter
dam mr. W. E. Van Vloten, waarnemend
griffier bij voormeld kantongerecht en
tot rechter-plaatsvervanger in de arron
dissementsrechtbank te Dordrecht mr.
G. J. van Oostveen, secretaris van de
Kamer van Koophandel en fabrieken
voor Dordrecht en omstreken.
Pissarev blijft gevangene
De rechtbank te Den Haag heeft de
gevangenhouding van de Russische jour
nalist Pissarev, verdacht van spionna-
e. wederom met 30 dagen verlengd.
College's economische
hogeschool
ROTTERDAM, 5 Febr. De rector-
magnificus der Nederlandse economi
sche hogeschool maakt bekend dat de
colleges in ieder geval gestaakt blijven
tot op zijn vroegst Maandag 16 Febru-
'L
Het centrale punt waar studenten der
hogeschool zich kunnen aanmelden om
Raad voor de Scheepvaart
Daaraan is ondergang van schip te wijten
VOOR de Raad voor de Scheepvaart is de inspecteur-generaal
gisteren tot de conclusie gekomen, dat de ondergang van de
„Faustus" moet worden toegeschreven aan grove schuld van de
kapitein. Als er water in de tanks had gezeten, was er voldoende tijd
om dit af te tappen en had het schip gerust kunnen bijdraaien en het
daglicht afwachten. Ik begrijp niet, dat een kapitein, die zo vaak de
Noordzee heeft bevaren, zijn luiken, nog wel in November, open gooit
en zo zijn schip onzeewaardig maakt. Pas tegen middernacht heeft hij
besloten, de luiken weer dicht te laten maken, terwijl hij om zeven
uur 's avonds reeds was gewaarschuwd. Iemand, die zo handelt draagt
volledig de schuld. Het is tragisch, dat dergelijke personen worden
belast met de leiding van zeegaande schepen, concludeerde de
inspecteur-generaal.
Er werden vier getuigen gehoord naai
de stranding van het onder Panamese
vlag varende stoomschip, dat in de nacht
van 5 op 6 November eerst bij Hoek
van Holland op de kust werd geworpen,
daarna op de Noo-rderpier sloeg en ten.
slotte verging in de mond van de Water
Advertentie
burgh, die hulde bracht aan de Neder
landse instanties. Hij besloot met: ,.De
kapitein heeft grove schuld. Hij heeft er
niet aan gedacht toen zijn schip vastzat,
het te verzwaren door de dubbele boctem-
tan-ks te laten vollopen. Toen hij met de
bemanning in de reddingboot stapte heeft
weg. Voor dVze behandeling was in te- hij het zelfs niet nodig geoordeeld iets
0 --v.amAlV
/oor hulp ingeschakeld te worden, blijft
j de studentensociëteit aan de Pieter de
I Hoochweg te Rotterdam.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen: naar Ermelo i3e pred.-
pl.) W de Bruijn te IJsselmuiden.
GEREF. KERKEN (Art. 31 K.O.)
Beroepbaar: de classis Amsterdam
heeft praeparatoir geëxamineerd en be
roepbaar verklaardde heer H. J. v. d.
Kwast, Duivendrechtsekade 85, Amster
dam.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal; te. Scheveningen. W. de Wit
te Moerkapelle en G. Zwerus te Middel-
harr.is.
Beroepen: te Rhenen F. Mallan te
Bruinisse.
Prov. Kerkvergadering
besprak de nood
De Provinciale Kerkvergadering van
Zuid-Holland der Ned. Hervormde Kerk
kwam gisteren in de gemeente Charlois
bijeen. Besproken werd de noodsituatie
in de provincie. Een enkel lid uit de
getroffen gebieden was mede aanwezig.
De andere punten van de agenda ble
ven rusten.
In overleg' met het breed moderamen
van de generale synode, ziullen zo spoe
dig mogelijk contacten met de. betrok
ken classes en gemeenten in het noodge-
bied worden gelegd, opdat ook het ker
kelijk werk zoveel mogelijk zal worden
in stand gehouden, de nodige voorzie
ningen zullen worden getroffen en de
geestelijke verzorging onder de evacué's
en de achtergeblevenen zo intens moge
lijk geschiede.
Met opzet was de uitgeschreven ver
gadering niet uitgesteld, hoewel vele le
den uit de getroffen classes niet aanwe
zig konden zijn.
Aan het begin van de kerkvergade
ring legde ds. Ph. J. Vreugdenhil van
Gorinchem de nood voor aan God en
sprak hij een ernstig openingswoord.,
waarna dr. H. J. Honders van Wassenaar
als praeses werd herkozen.
Ds B. Richters naar
Indonesië
3s B. Richters, directeur van het Ger.
Zendingscentrum en scriba van de raad
van samenwerking voor de correspon
dentie met Indonesië, hoopt gedurende
de vier zomermaanden een oriëntatie
reis naar Indonesië te maken.
Zowel de zendingsinstanties in Neder
land als die in Indonesië waaronder
de Vergadering van zendingsarbeiders
op Java. waarvan ook Indonesiërs lid
zijn achten het unaniem gewenst da',
ds Richters, wiens dagelijkse werk ge
heel op Indonesië en het zendingswerk
aldaar gericht is,, kennis neemt van het
zendingswerk en kennis maakt met al
die personen met wie hij in regelmatig
schriftelijk contact, staat.
Ds Richters wil de' gelegenheid aan
grijpen om ten behoeve van de propa
ganda op het thuisfront o.a. film- en
fotomateriaal te verzamelen. Niet alleen
Midden-Java en Soemba. doch ook Su
matra en Makassar wil hij bezoekeiv en
zeker niet in de laatste plaats hoopt hij
van nabij kennis te nemen van het be
langrijke leetuurwerk in Djakarta onder
leiding van dr Verkuyl.
De reis van ds - Richters wordt o.a.
mogelijk gemaakt door een belangrijke
gift die voor dit speciale doel is toege
zegd.
Ds A. F. L. van Hengel f
Ds A. F. L van Hengel. vin 'ïrcdi-
kant der Ned Herv Kerk- is op 78-jarige
leeftijd in Hollandsche Rading overleden
Hij heeft de gemeente van Borssele ge
diend van 1900 tot 1911 en was sinds
dien tot 1941 godsdienstleraar bij het
Rijksopvoedingsgesticht te Amersfoort.
Amsterdam: (Gem. Univ.). 5 Febr. Geslaagd
doet. natuurk. n. C de Tro.ve (A'dam); doet.
wiskunde M. de Vries (Haarlem) en cand.
wis- en natuurkunde G. I. Oudemans. C.
Stokvis, B. Stam en Tan Tjong Liat (Am
sterdam).
Moderamen Gerei. Synode
Collecte voor Zondag
aanbevolen
Het moderamen van de laatstgehouden
generale synode der Geref. Kerken be
veelt de collecte die (afgezien van de
bijdragen door kerken langs andere weg
aan het Nationale Rampenfonds ge
schonken of nog te schenken) door het
Comité Centrale Diaconale Conferentie
voorgesteld _fc..voor a«.. Zondag, van
harte bij ds kerken »an.
Het moderamen spréékt dé hoop en
verwachting uit dat deze collecte hét
comité in staat moge stellen in overleg
met het Nationale Rampenfonds, een be
langrijke bijdrage te leveren ter leniging
van de nationale nood, ontstaan door de
ramp, die ons volk trol
„enstelline tot de verwachtingen slechts
een geringe publieke belangstelling. De
zeeloods Bos vertelde 's nachts om onge
veer 3.20 de toplichten van een schip te
hebben gezien, waarvan hij aanneemt dat
het de „Faustus" is geweest. Er werden
geen loodslichten van het schip opge
vangen.
De lichtwachter Ackerman vertelde:
„De „Faustus" liep benoorden de lïch-
tenlijn op de mond van de Waterweg'
Ik lieb 7 minuten lang geseind
om het schip in de goede koers te
brengen. Toen kwam er plotseling een
grote golf, het schip verdween uit het
zicht en toen de golf voorbij was. zat
het schip vast."
Toen de „Faustus" op 6 November was
gestrand, is de zeeloods Smit in opdracht
van de commissaris van het loodswezen
aan boord geweest. De kapitein, Georges
Palaiokrasas stemde er in toe, een gedeel
te van de bemanning in veiligheid te
brengen, maar was kort daarop wéér
van standpunt veranderd. Eerst laat is de
gehele bemanning van boord gegaan. De
loods constateerde aan boord, dat de an
tenne vernield was en dat er enige rul.
men openstonden.
In een vpor de loodsqommissaris afge
legde verklaring zegt de kapitein, dat hij
al 27 jaar als gezagvoerder voer en reeds
meer dan 60 maal in Rotterdam was ge
weest. Hij verklaarde bij de Nieuwe Wa.
terweg door middel van een signaailamp
een loods te hebben aangevraagd. De
loodsboot zou echter niet geantwoord
hebben.
„Wij hadden nog maar voor een etmaal
stookolie aait boord omdat de rest van
de voorraad door zeewater was bedorven.
Ook omdat de luiken van enige ruimen
openstonden moest ik naar binnen. Plot
seling luisterde het schip niet meer naar
zijn roer en werd het door zware zeeën
uit de koers geslagen. Kort daarna zat
het vast". In een andere verklaring zegt
de kapitein dat de ruimen openstonden
om sneller in Rotterdam klaar te kun
nen zijn.
De inspecteur-generaal voor de scheep
vaart, de heer C. Moolenburgh noemde
het een extra onaangename situatie omdat
de kapitein van de „Faustus" niet aan
wezig w-as. De heer Moolenburgh hechtte
geen waarde aan de door de kapitein af
gelegde verklaringen, omdat diè steeds
van inhoud zijn veranderd.
Zijn oordeel, dat de kapitein schuld
heeft, werd gedeeld door de tweede stuur
man van de „Faustus". Er is geen spra
ke van dat de kapitein zich behoorlijk
heeft beraden" zo zei de heer Moolen-
Neem ter bestrijding van
KOU enORIEPi
de speciaal samengestelde 1
HET 0UWEL-CACHET
WAARBORGT
SMAAKLOOS EN
GEMAKKELIJK INNEMEH
van de scheepspapieren mede te nemen'
De Raad zal binnenkort schriftelijk
uitspraak doen.
Botwinnik kampioen op
Russisch schaakbord
Botwinnik kan zich weer kampioen van
Rusland noemen. Hij heeft de tweekamp
tegen Taimanov met 314 punt tegen 2ié
punt gewonnen.
Botwinnik, die nu voor de zevende
maal schaakkampioen van zijn land is
geworden, kreeg een gouden medaille.
Taimanov werd een zilveren medaille
aangeboden.
Vacantiespreiding
neemt toe
Het bureau vacantiespreiding meldt,
dat er een gestadige groei is in het aan
tal personen, dat voor half Juli met va
cantia gaat met het gevolg, dat ondanks
het van jaar tot jaar toenemende aantal
vacantiegangers de drukte in het volle
seizoen niet groter wordt. Het aantal
vacantiegangers tussen 6 Mei en 13 Juli
is mei 11 pel vermeet dera, dal van de
periode 14 Juli tot 25 Augustus met 3
pet verminderd.
Van het treinvervoer gedurende het
zomerseizoen viel in 1947 30,4 pet in de
5 weken voor half Juli, in 1952 31 pet,
in de 6 weken van de schoolvacantiepe-
riode in 1947 49,5 pet, in 1952 47,4 pet
en in de drie weken daarna resp. 20,1
en 21,6 pet.
Voorjaars-zendingsweek
uitgesteld
Naar wij vernemen is de Voorjaars-
zendingsweek van de Ned. Hervormde
Kerk, die volgende week gehouden zou
worden, voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Dit in verband met de overstromings
ramp en de noodzaak dat ons volk alle
krachten inspant om de slachtoffers te
helpen.
De eerstvolgende zendingscollecte zal
t.z.t. worden afgekondigd
Het weer in Europa
Weerrapporten van hedenmorgen 7 uur:
max. neersl.
temp. afgel.
weer
mm
1. bew.
NNO
(1
Stockholm
zw. bew.
NNO
Kopenhagen sneeuw
N
Londen
zw. bw.
NW
Amsterdam
sneeuw
O
Brussel
WNW
Parijs
geh.bew.
W
2
Bordeaux
onbew.
Nice
onbew.
Warschau
sneeuw
WZW
Berlijn
sneeuw
WNW
Frankfort
WZW
München
w
fi
Zürich
w
Wenen
nevel
w
2
—1
0
Werkelijkje kunt Lodaline
voor alles en nog wat- gebruiken.
Denk eens aan badkuip en was
tafel. En weet je wat mijn krui
denier vertelde? Dat hij geen
last meerheeft van aangeslagen
ruiten, doordat hij deze met een
doek, in Lodaline gedrenkt, af
wrijft. Dat schuimt natuurlijk
maar dat laat hij gewoon op
drogen en de eerste dagen slaan
de ruiten niet meer aan:Lodaline
kost maar 43 fit per fles en er
zit een HELE liter in!"
Klundert bereikbaar
via zandzakkendam
Van 4000 inwoners nog
100 aanwezig
(Van een onzer verslaggevers)
Laat in de middag is het ons gisteren
gelukt in het zwaar geteisterde Klundert
te komen. Tot op een afstand van één
kilometer van deze plaats kan per auto
worden gereden, doch om Klundert zelf
te berefken moesten wij te voet een
halve km lang over een smalle water
kering van zandzakken klauteren, met
aan beide zijden het door de aanwakke
rende wind opgezweepje water.
Klundert zelf was als uitgestorven.
Alleen het gedeelte rond de kerk aan de
Hoogstraat lag droog en in de huizen, zo
goed en zo kwaad als dat gaat, was nog
een klein aantal, meest mannelijke in
woners. Maar gelukkig is er ook een
klein aantal jonge vrouwen, die de hele
dag voor warm voedsel en drinken
zorgen.
Wij spraken met een der huisgenoten
van de familie Van Drimmelen aan de
Keenestraat en deze vertelde ons. dat
hei met'de voedsclvoorzie ling redelijk
wel is. Er wordt gebakken, er zijn nog
aardappelen, groenten en vlees en met
de melk kan men zich redden. Veel vee
is verdronken en de rest weggevoerd.
Huizen zijn ingestort en een heel gezin,
vader,- moeder met 7 kinderen, kwam
jammerlijk om. Bij reddingspogingen
verdronken 3 militairen, doordat een
paard een sprong uit het water in een
roeiboot trachtte te maken, waardoor
deze omsloeg.
De achtergeblevenen zijn- van de-bui-
temverelü geïsoleerd, doordat er geen
electriciteit is. Besi-upeli!^j4fc£2_;v:ci
graagte greep naar de kranten van Tie
laatste dagen, die wij. meebrachten. Juist
toen wij Klundert verlieten kwam er
voor het eerst sedert Zaterdag wat post
en van de postbode hoorden wij, dat ge
tracht wordt een geregelde postverbin
ding tot stand te brengen.
Wat ons getroffen heeft is de kalmte,
waarmede men in Klundert de toestand
onder ogen ziet en het saamhorigheids
gevoel. waarmee men elkaar steunt.
In verband met de invallende duister
nis moesten wij ons haasten op de be
gaanbare wegen te komen, zodat wij
helaas geen tijd meer hadden, ons op het
noodgemeentehuis nog verder te oriën
teren, Wij hopen er echter spoedig onder
gunstiger omstandigheden nog een be
zoek te kunnen brengen.
Te Botterdam aangekomen 5 Februari:
EXPORT Londen stg E London Lijn Park
haven; ST.VI) DORDRECHT Vlaardingcn
Ids Halcyon Lijn Waalh; ALEXANDER
MATROSOV Gdansk kolen SITV Maaihvn
LUXEMBURG .Uitwerpen ïte Wamtvrei
SclileharenRAPID M'bro Muller Menvc
havenBATAVIER III Stockholm Pavkh:
PRETORI Bangkok Cornelder Maash:
RIE CHRISTINE Plymouth ltlel Kiev
WcstoritadoBLYDENDYIC New A'ot
HAL Wilhinltndi!: LOOSDKECHT a
pen VNS BÏ'M; OOAKLBY lmmU
slokken SEAM Vuleoanh; KON EMMA
Harwich «tg Muller Job-kadeVESTA Huil
Schillen Merweh: EMMY OTTEXS Amster
dam ldg XI1K Wnalh: JO.U'HJM H FIS-
SER «ent vtg EuvovTacht 2e Katendibaven
NORM ANDIET Matadi hout 5t« Kersten
ldk Ned Tr
TRA VANCOIÏE
reder
LA 1
TtOltEAS
I.ekh
RljnliORION A'dam sts li
i; YVONNE Antwerpen stg II
uiiKh: PR O MET EO Si don olie
nn.li: PROMET EO Sidon olie
Olie Sell V 2o PetvliaveilAJ.PHARO Ant
werpen dn Nlcv Ooiirir Leldi: HANS BORN-
IIOFEN Dover cokes Ned Tr Rui Parkkade:
ERNST ni.r\IF.NKKT,n Kmden Idg v Eden
Maash: POLLY II Londen dg A Vnh-i
ERKEMS R'
lerweh
SI WA
vnor
i-ehnvi
LACIIA
'older
i, r.atavieii i i
woodcock yam
Ru>s
n Rotterdam vertrokken 5 Fehfunrl:
:>s Musierdnin: BLACK FALCON Ant-
■II VORMANDIA ItnunnnWEZKA-
Theëoilonlka: TIIONDANGKR liane
TIMO Londen: DEO DUCK Got hen-
BRILLIANT Bilbao; l-.SSO ROTTER-
ArubaCELEBES Am-Iel dam: PR1N
BEVTR1N Harwich: AUGUST PE-
Rostock CHATEAU PALMER Al-
II MtPKI.KY ivp-l: TRANSPAKTOX
II E-hJrrg: NOMADISCH Antwerpen: CAN
S'A REGIO l'oitho Mara-het aIRENE s
e V\ PIJN Pn:t .1- me. SENATOR
Hamhui HEREFORDSHIRE LondenC A-
IUT1IK «Mil; ARDGAXTOCK Newa-ile;
S1IEAE -VUüOW Rl.vth
Rlytl
NOOR Dl
.VEN
KV
GROTE VAART
Advertentie
Hebt Gij ook al rheumatiek
Wte de kwellingen van rhecmatiek of van
afeeumatiscb* aandoeningen kent, weet boe
een groot deel van zijn leven vergald wordt
doof de vaak zware pijnen. Zodra git Uw
kwaal bestrijdt met Akker's Kloosterbalsem,
waarvan de geneeskrachtige bestanddelen
diep in de weefsels doordringen, voelt U,
hoe een heerlijk verwarmende balsem Uw
pijnen lenigt en zult U bemerken welk een
weldadige werking dit ideale wrijfmiddel be
zit. Niet voor niets zegt men al lang: Akker's
Woowerbaiwm: „Geen goud zo gosd".
Uovnne -
Aldnhl -I
Algonlb -
n Roundnm
Al hemt
ARoth i
Alknid
Almdyk
v Pnrnnagn u Snnios
ten O Mndres n F.'dam
lllo de Janeiro n P, Aires
op 460 mill 7, Kd St Yin
Kil Blanco n Pto AIrvi
Houston 0 OalMAton
Taeom* n India
Santos n N York
Hongkong n R'dam
Amor p I Kp Matapan n Mlddcll Zee
Aiusteldiep t op (WO mbt ZW Flort
Curacao
Amstcldyk 4
Amstelveen 5
Arcndsdvk 4 li
ArcndskorU D t
Avkeldy-k 4 op 170 m WZW Bermuda n R'd
Arnedyk 4 op 010 mijl O Kp Rnca n R'd
Anindo p 5 Ouessaot. n Basrah
Ball 3 V Djakarta n Porl SwottenUam
Bandjormnsln 5 te Bananslaplapl vorw
Bantam 2 v Teaal to Semaranc
Baruum 4 te Luwik
•tintana 6 te Los Angeles -erw o Pac k
IHitar 5 te Antwerpen
Blemmrrsdrk I
o New ïo:i
R'dam
ia dos n W Indl*
Breda p 5 Aioren n Trinidad
u 4 A zo ren n llarbaoe
k 4 v Zanzibar n O Afrika
op 2411 mill N\V [Tores n W I
5 v Curacao n Aruba 6 verw
r Guayaquil n Z Pacific
liersilia i
Hcstla 5
Hoogkerk 4
llos 4 nog ten
n Amsterdam
Kulnckot 4 r I
Flnistem
5 VllgsJngen
Hamburg
e R'dam
anker Pastellllo
3 420 mijl ONO St Helt
Manokwarl
Suuuilalti te Baiula
Djibouti n R'dam
•I Annmba ell a Hong
l.e I
DJak
Limburg 5 v Bahrein n Cs
Llnge Ijs Pahna? n Po
l.lssckcrk p 5 Kaap del Arm
Locm-rkcii; 5 te Bombay o
Loosdreclit 4 4tc Antwerpen
Middellandse Ze>
Munocran 5 to Alt.vab
Mcgrcz N 4 te Las i'almas
Mell-Ucrk 5 t Aden n ll'dan
Mentor p 5 Gibraltar n Tnul
Midns p 4 Malta n Yenotle
Mndjokeiio p I PamcllarU n
Molenkeik 4 v Teiierlffe n AM
Mulder kerk I Marseille n
i O Martinique n Cristobal
l.rerljMol4 op 100 mill KW Fin)starre n
Indoneslo
Coclau La ui 4 op 100 mil! W Kt St Vin-
tem n IndoneslO
'oseldon 5 te Barahona
'rins Alexander p 4 Helgoland n St John
lU-hdtlX o 4 Burrllngi o R'dam
r Willen
Tón mbl O ten S
i" 4 op 310 mtJI NO
l'rlns Willem II 4 op 7
mUl 1
Floret
Prins Willem 5 4 i R'dam n N York
Hompang p 5 Flnlsterre n A'dam
Revnlcrsz 5 t Makassar te SocrabaJa
Ruepat 6 to Baltimore
Rondo 4 te Dar e» Salaam
Ro:tl 4 r Rrhvao n Indooesli)
SalawaU 4 op too mUl ZZO Lomboro n
Engeland
Sa lland 4 op 510 m ZZW Finlaterre o A dam
Simaiinda 5 to Cristobal n O Afrika
Samhas 4 ou IR" mill N Anamba *11 n
Djakarta
Sapaioca 5 r Takoradl n A'dam
Curacao n C TniJillO
Herakllon n Alexandria
Sl'hie IV 5 to Alexandria n Middel) ZO»
Schledyk p 4 Gibraltar n Halifax
Slnabnng 4 v Maksear n Mandtodo (Celebes)
Slamat 4 v Zeobrugge n Indonesië
Soostdyk P B Kaap Bon n Djakarta
Sommelsdyk 4 od 540 mijl ZW Florea n Golf
Stad Alkmaar p 5 LI ard n St Jihn
Stad Anhem p 4 Kp de Gata n SiTone
tad Breda 4 p 80 mUl KW Bermuda o
rad Lelden p 5 Azoren o Non Orleaj
Stentor 4 te Antwerpen
op 420 mUl O Cayloo n A'dam
5 Dover n Hamburg
La* ^Palmas n B Aires
Telamoo i t
TeniMe p 5 Ouessnt n Bona
Toro 3 to Philadelphia
Tlicmlsto 4 op 250 luUl WNY
"'"idelpliio
Tlius 4 v
Tjlbadak i tu Cobu
TJibodas p 5 Luzon n Kobe
Tjlkampok 4 te Hongkong
Tjlluwah 4 v Djakarta n Munt.
TjiDnleiigka 4 ou 200 mijl WZW Sir Soenda
li Z Amerika
Tonnni 5 te Semnrang verw
Tomori 4 op 200 mUl \V Minlkoy
Trompenberg 4 op ISu mijl X ten O Flotes
n A'dam
Utrecht 4 v Manilla n B Papan
Van Hcut'z 4 op 500 mijl Z Dlego Garen
n 0 Afrika
Van Omhoorn 4 v SocrabaJa n Djakarta
Van Riebeeok 5 r Makassar to Ailihun
Van Riomsdyk 4 v Makassar n RuloU-ng
Waal 4 to Algiers
Wainsapoo 4 t Knllnngci n Djankar
Waterland p 5 St Vtuccnt n U Aires
Weltevreden 4 nog op rede Semnrang
Wlnsum p 5 Cape Palmas Monrovia
Winterswijk 4 on 120 mij] NW Lissabon
Cuba
IJsvel p 5 Gibraltar n Lattakla
Zeeland SSM 4 op co mijl NO Flambomuel
Head n Hamburg
Zonnen-ijk 4 op IU4II mijl W Fr eet on n i
Zilpenberg p 4 Algiers n Nederland
i Bness
mUl
Allieit D 4 te Esbjcrg
AU S 4 op 30 mijl ZW Texel n Londen
Alpha 5 tc Antwerpen
Atuba 4 te Londen
Bib T p 4 Belle Me n Lowestoft
BerktlMroom 4 A'dam n Hull
Beekbergen p -l Brittolkanaai n .Villes
Rernlse 4 bii Chrlstlnnsand geankerd
Methll
Binnenhaven i op 40 mUl N Rurllngs
Duinkerken
Brei Hello 4 op do Theems n Londen
Canada 5 op SO nil)] O Algiers n Grimsby
Capelln 3 v Gd.4hln n Nylcjoblng
Conviaiicc 4 v Antwerpen te Lclth
Dngny p 4 TcNOlielllug n Antw
Dollnrd p 4 Korsor n Randers
Domburgb 5 op de Theems n rsindon
Draco p 4 Kp Modego n A'dam
Duiveland 4 v A'dain n Newcastle
Klsenburgh p j Ouo—ant o Casablanca
Kvert-en 4 bij Unde-par- n Neiveastle
Fivel p 4 Dover n Breinerhateii
Franka 2 p Tet-eheUingérhsnk D thilnk
Warm 4 Hamhurg n !p«vv!eh
llatold p 4 K» Areora n Holiv-nsu
Il.-nrtci p 4 Eddy-tone n Wat erf ld
Holland 4 t Nae-tved n We-iervlk
Hondrng p 4 Grcenaa n Antw
Hoosczand p 4 Bechy Head o Requejada
Horst d 4 I.ongstonc n Mlddlestiro
lilas p 4 Gibraltar n SaTona
Ingeborg 4 op 00 mill N s 2 o KnarroTik
Johannes p 4 Hartlnnd Polnl n A'dam
Jnoat 4 r Plymouth n Bordeaux
Julia Mary 5 te Montroso
Kolaersgraelit 5 op 75 mijl ZO Uxard
Golf
tsn Biscay* o Fedala
KopeiiliagOii
40 mijl Z Flnlsterre i
Swan
Klttv p 4 Kiel i
Kor.lng.shi -
Londen
Leemans 4 bij leiambrohead n Nantea
I-eendert B p 4 Borktim n Kopenhagen
Lucas Bols 2 4 bulten sluizen t Caln
Maa-ym N 4 v Wi.inor n Kiel
Manto v Palermo ti„. u-,
Sfarva 4 e Cardiff
Harla Thoi-esla 5
Marie p 4 Boaobv Head o R'dam
Metropole 4 r.o London
M.ldoa 4 thv Tuuls a Vanotli
Missouri 4 bij Nash Point n Swansea
Monica 4 op do Tyn» n BlUIngham
Nero p 4 Kp Mondcgo n Tangcr
Nimrod p 4 Dover n Antwerpen
Noacb n 4 Kp Bouearonl n Huil
Noord 4 op de Htimber n Shelllmieu
Noordstad 4 v A al borg op rede Randei,
Paramoun: p 4 Startpolnt n Antwontti
Phoenix 4 op 40 toijl NNO Smllhknoll
Mlddlesbro
Pi et er Hubert 4 t
Ponto 4 op 20 n>U
d'Oloiino
i Casablanca
Gningem
Schokland 4 v Goolc n R'dam
Sint Walburg 4 v Bordeaux n Bayonpo
E—J- -- '00' mui NO Kp Vilano
i Hamburg
Rpolanda i
reuiia 4 le Cacn
Tide p 4 Dungencss n Dubli
Ttlanc* p 4 Trevovo Head t.
Unltas p 4 Texel n Delfzijl
Vest a 4 op de Humbor n Huil
"Ier a Path's
i Brest
Volhat
4 Dimgeiiefs
4
tcrdoni
■opa 4 l>U Hoek va
jlnilnn p 4 fianuo
4 bU Humbor te
O Tersohelllngerbni)
TANKVAART
Cslll.-tn p 4 f
'iltex Delf: 4
Rotterdam
V-Port Pine u Singapore
- 5 Thursday Island n Lyrtleton
ten anker Mv'rsey 5 te Smnlow
ta 4 Vlaai dingen te N York
Hompers; Fatlma,
Bakker; Piejo. v Dljke: .Maria wi
Rhenauia 05, Selmilt
i- Ooyei
Zolle
Pax.
DoDng
Riksten: Oeounto,
ooins: DoonatiLs. zinimeiiuanBrlttannln,
l'Haniel' 2L ^eSiise'? Ann»,' Run -
a't: Pionier, Schmidt: Lindnvia, v Duur-
n; Mnrxburg, Lange, alle Duitsland: Mar
ia Helena. Pik; Salr 2, Joiick, belde Bazel.
A f nart':
Vulcaan 40. Tlmimnnno vSulphur, da
n»; Ilheinfahn 02. Baiihardt: Hen In. v
Zee; Harry. Tullrmnn-: Beta. DUkeina:
dliiia. de Lange; Vulcaan 106. lielude.-:
.-bertha, v Gelderen; Ajaden, v d Koogh:
i..... Kuyperj; T.iina 2.
ning: Ganymede. .!-
Kadeu 44. Oppln-
Skadl, v Veen. alle Rotterdam: Johnn
scihtwn, 'Wentet-voortst Marl» 2. Mooi
rilburg; Bnimanud, Hof, Assen; Verin
iter. Apeldoorn; Concordia, Hei
Sohoenniakoi-,
annul,
Bet th a. Dl epen vei
A pel:
Zwiep, ter ApelDotdiedi
ArnlimiiJacoba. v d Linden, Ani-tridani:
Johanna, r d Lindon. Spb'ek-LlngenEiu-i-
gln 8, Fjigelaar, Arnhem: Adriana. D||ke-
patria, de Vries. Gorlnchtm;
..leling. Doosburg; Stcrrc dor
Sanders. Wenrt: Niagara-. Kikkert. U>l-
- Holland, Cornet, ZwUndreobt:
Hoon op Welvaart, Verkalk, Loblth: Johnn-
MaashniolitSa-pliii-, Dimo; A-nui Altda
i Gennep, den Hsag: St Maria 2. joos-
Blom; Joma, Fernhcut: Mentor. Nauwe-
•aara; llerma, ten Napel; Exponthel, Vnets:
Reine des Mers. v Drlel; Jr—nh. Vnneiap-
Kxpreaa 36. Hettinga; Eme«, Been-na;
tuur, T d Veen; Express 35. r Dou—u;
Rlehard v Laaek: Transport 32. Pankow:
Chrl-una. Slajer; I.uetor. ten Napel; «eior-
*■■- Gerritsen; UMeore. Buvchmj; Maria
Josephlna, de Bul; Yvon. JariMeft
Pomp; E-cprees 89. >fM«jeri lira
Jlaêoot. alia Btlgii.
Ovula 4 v Stanlow op redo Ardrossan
Macoma p 4 Bclawan n IMadjoe
Mac-uba 3 nog te Wellington
Malea 4 te R'dam
Marpcsw 4 v Soerabaja n B Papan
Mitra 4 op 390 mh'l W ten N Easter ell
Curaqao
- Rns Tannra -
Murona' 4 te Mirt
Omali
PASSAGIERS. EN EMIGRANTENSCHEPEN
GROOTB BEER 4 v R'dam te N York
FAIILSEA Sydney n A'dam 4 op 120 mijl
O Malta
GROOTE REEIt R'dam n N York 3 r
Halifax
JOH VAN' (JI.DENR.VRNEYELT A'dam n
Djakarta u Malta
MAASDAM Havanna n N York 4 OP 290
null ZZW Kp Hattcru
NIEUW AMSTERDAM 5 v Cristobal lë
RYNIIAM N York o
KERKHUIS Kaapstad
3 380 .o
SLEEPVAART
Quo
oiidcmo
1 buk 4 op ISO mui
Fiber; St Maria 4, Vlltris:
l«r»; Mary Yvonne, v Steen
do Hoog. S1IV S. Vermeulen;
HoogstratenRossitu, Kegge;
Elisabeth, T<
lenu. Larooy; Cobag 12, v Beek; Rival
Boswijk; Nelly, Blokzijl; Presto, Schram
Gluek, v <1 Vlag; Vulcaan 43. Meggclcli
Alvracht 5, Kleinstra; Vondel, Oomcna
Hnnnonle. de Vries; Bar CS. Oslertag; JJaiu
co 93. Keizer; Dawco 133, Jolijt; Dzim-
,2. Aarden. Melot, Tassmann; Ymir, Baai»
Marconi,Binnendijk; Conie. v Putrtn^ Hei
Iriira. Klos; 1
i0. Rlth; Bin
had, v Wins
Gie-ccn: Expu.»
vaar. 16. Bergsna; Mary
Dank»art. Schuring: Ata-
St Aatunius, Leenderr
Rafale, dc Kimpe; Avani.
Deen Muaelit 16. v d Adel; SahouwenhanJ.,
de Geus; Fulda, Lemmers: Johanna, San
ders; \utim. e DUk; Alvracht 6. Kregtinx;
Gallla. v d Beemt; Baraao. Gerritsen; Veray.
Homniol; E—o -11, WuLtenherger; Dameo 'Ju.
Buprodsr; Fromignuc, Wolsa; SHV 2, Wet-
som; Mlnu, ZUImans; Volnay, Schneff, alle
Duitsland; .lui-irc. Faucomiiret; Dameo 22,
Welding; Muicurlus. HeUinen. aUo Bazel;
Mevo. Koudenburg. Straatsburg.
Voorburg. Bax; Frtt». Dlddtn.- Mounfluet.
il Horst. Vievewtlk; Tyma. Ver-
mlimon; Theodora, v Kesvel,
Johanna, Hoogereeu, Rulchei-
Iiilsiiuin. Do.-tlnetiem; Corjo.
'ii. WeiirtAlldu. Schut, Ommen
tl. Krlltke, IJuelJteln; Wubhlna.
Nljkerk; Ridderkerk, de Pries-
i; tmnldlni. Janien. Best; I)e
nelituig. rlo Vliet, Wyche; Spcv,
Ainlu-iiiVlos Met. Arnhem;
richt: Dependant.
Steenuil»; lonn. Hiouwit,. Express
Itelndcrs. alle Belglv; LDelotto, Borst
Hamhurg: Rliein, Hoi-nieua. Kopenhagi
Conrad, Smoltu. Cuxhafon.
WATERSTANDEN
Nijmegen 9.14 10
Eerde 4.66 10;
Mrtnsin 53.55 5;