Tranen laten zich aan geen enkele taal binden Dit alles is veel erger dan een In Zuidland vist men kpeien uit twee meter diep water Met de mobilofoonwagen over het verdronken Overflakkee Oude man van 84 jaar hing moedig onder aan een helicopter Pag. 3 Vrijdag 6 Februari 1953 Uit de verhalen der helicopter-piloten (Van een onzer verslaggevers) Wij vliegen van Ypenburg naar Gilze Rijen. En niets is zó depri merend als de tegenstelling, die de luchtreiziger boven Beijerland treft: Eerst nog die blik op Rotterdam, de toetssteen van onze na-oorlogse werkkracht, het altijd montere beeld van sleepboten en zwenkende hijs kranen en dan ineens: links en rechts water, zo ver het oog reikt. De Alblasserwaard links en IJsselmonde rechts en recht vooruit: Het Eiland van Dordrecht. Wie door de lucht over de Zuidhollandse eilanden trekt, ziet heel dat drama van de overstroming als door een verkleinglas. Hij ontdekt een donkere stip in het water: een dode koe, die, midden op het Eiland van Dordt, tegen een binnendijkje wiegelt. En vlak onder de Moerdijk ziet hij een miniatuur-vrachtauto van een weg gekanteld, met de neus in het water staan. Net als Pallieter uit het boek van Felix Timmermans kan hij die hele waterwereld, die tot de einder reikt, onder zijn hand bedekken...... werpen. Hij zag een oude man op de vloer liggen, met zijn rug in het water. Het was de gruwzame aanblik van een mens. die dicht bij de dood verkeert. De piloot kon hier niets beginnen met een touwladder; hij zwaaide een bemoe digend teken naar de man en zocht on dertussen het water af naar een storm- boot. Hij vond die en wees de bestuur der de weg naar het huis. waar de oude in nood verkeerde. Even naar beneden Later bleek, dat zijn dochter schoonzoon, bij wie hij in huis verdronken waren op het moment, zij nog even naar beneden waren ge- wat te redden. Een stortvloed Werkelijkheid tegen gezichtsbedrog Maar wij hebben nu genoeg van de werkelijkheid gezien en gehoord om te weten, dat die barre, barre verschrik king daar beneden door geen gezichts bedrog van zijn ware omvang beroofd kan worden. De Moerdijkspoorbrug mag dan. vanuit de hoogte gezien, een stukje lijken van een speelgoedspoor, dat door een slordig kind in wanorde is achtergelaten: de dwarsliggers, dit recht uit de grond rijzen, de hoogspan ningsmasten, die in het water gekiept zijn en de waterlaag, die over honder- Zij waren de tweede dag op de nok van het huis geklommen, omdat de toe stand onhoudbaar was. ,Toen ik er boven kwam, dacht ik eerst, dat zij door de kracht van wind uit mijn schroeven in hel water terecht zouden komen. Zij hadden ook bijna geen krach: meer. Hun voeten hingen in hei water en zij moeien on draaglijke kou geleden hebben, zonder enige beschutting een volle nacht op het vlakke water. Ik gooide mijn touwlad- uit en de vader, die voorop zat, klemde zich met zijn laatste krachten er aan vast. Zijn zoon hielp hem nog een beetje en een ogenblik dacht ik, dat hij toch nog in het watei zou vallen. Dat zou zijn dood betekend hebben. Geluk kig kon ik ze alle vijf optakelen er toen zij volkomen uitgeput in het toe stel lagen, vielen man en vrouw in zwijm. Ik wist toen nog niet. dat zij er met zijn achten gezeten hadden. Een buurvrouw was met haar twee kinderen bezweken den meters de spoorlijn en de verkeers- 11,061 J}e" Ult de kamer gespoeld hebben, het oog onttrekt, kunnen niet liegen: Het is allemaal erger dan wij vermoeden. De luchtreiziger wordt ineens stil. als hij zich realiseert, welke krachten hier aan het werk geweest zijn. In diie kleine boerderij daar bij Strijensas in de Hoek- sche Waard, dat popperige huisje, waar- .van alleen het bovenstuk nog boven water uitsteekt, naast het kippenhok, dat nu met de vensters naar beven kijkt, heeft nu geen boer en geen boerin meer iets te vertellen. Het water heeft een einde gemaakt aan een Hollands gezinsleven onder een knus dak. Het dorp, dat daarnet li niks van ons lag, was Alblasserdam: bloedrode daken, schrei end uit het water: geen vrouiwen in de kamers, geen kinderen op de stoep, geen manner -p het land alleen maar een eindek mistroostigheid. Ook generaal Ridgway. die in ver band met de hulp aan de over stroomde gebieden een bezoek aan ons land brengt, mocht de collecte bus niet vergeten Te vreselijk Het is allemaal le vreselijk wij kunnen slechts ongeveer met ons voor stellingsvermogen reconstrueren, wat er allemaal is gebeurd in die donkere nachten en bij de dramatische reddin gen. ..Toen de laatste» van de 450 vluch telingen uit Nieuwe Tonge naar Mid- delharnis moesten worden overgebracht, moesten de toestellen tegen een wind van 45 mijl per uur in", vertelt een andere piloot, de 43-jarige majoor Jack. W. Rutoy uit Virginia, Hij zei; ,.De heli copters kunnen eigenlijk maar drie pas sagiers meenemen, maar dikwijls brach ten we viif of meer mensen tegelijk in veiligheid. We hebben zelfs eenmaal acht kindeven in een vlucht meege bracht." De oudere evacués gingen voor. Voor al de oudere mensen, die er zó slecht aan toe waren, dat ze in draagbaren, die aan de helicopters bevestigd kunnen nen worden, moesten worden vervoerd. Als de nood aan dt man kwam. ver voerden de piloten ook wel twee kin deren in elke draagbaar. Sommige kinderen werden bang. toen ze er in werden vastgebonden. ..Maar dat zpu ik ook zijn. als ik op zo'n manier ver voerd moest worden", zegt de msjror. De Amerikanen zijn geholpen door de Nederlanders. De kleine Nederlandse vliegtuigen vlogen met brandstof naar een tankstation in Melissant. En drie Nederlandse officieven werkten met de helicopter-ploeg samen om de taal moeilijkheden op te lossen waar dat no dig was tenminste, want tranen laten zich aan geen enkele taal binden Meer dan anders in een jaar ffet zijn dingen, die u al weet en die ook wel gelezen heeft: Uit de pennen van de Nederlandse journalisten zijn in deze dagen méér verdrietige verhalen gevloeid, dan anders in een jaar. Maar het is goed, dat u uit uw krantje in de huiskamer op het ogenblik niet veel anders leest dan over de rampspoed, die ons heeft overweldigd en waar nie mand onderuit kan. Vliegt u maar eens even mee naar Gilze Rijen, Dan zult u de helicoptere-pilo-ten horen vertellen van wat zij beleefd hebben op hetzelfde uur, waarop u en ik zij het met be klemming in ons hart overgingen tot de orde van de dag. Wij landen op Gilze Rijen. Het •▼en een verademing geweest, h,et landschap van water en verdronken huizen in Brabant over le zien gaan in donkere akkers bij Breda. Als we op het veld, dat davert van de vliegtuigmoto ren, een Amerikaanse helicopler-pilooi gevonden hebben, die even van Woens- drechl is overgewipt voor het laten na kijken van zijn kist. gaat voor ons een wereld van ellende open. „Erger dan oorlog" „Ik heb", zegt deze 35-jarige vlieger officier, terwijl hij het glas van zijn toestel sohoonboent. „veel meegemaakt in mijn leven. Maar dit is erger dan oorlog." Hij en nog zes andere Ameri kaanse helicopter-piloten hebben gistex-en ongeveer 675 mensen uit verdronken gebied vervoex-d. En dit dode cijfer gaat leven in zijn eenvoudig relaas van de reddingen, die hij en zijn kameraden hebben verricht, reddingen die soms halsbrekende toeren vereisten van de vliegers. Die Dinsdagmorgen, de 2e Februari van 1953. zal hem waar- sohijnlijk langer bijblijven dan welke hachelijke onderneming ook. welke hij ooit zal moeten ondergaan. Man bij de dood Ergens achter Nieuweukenk op Dui- veland zag hij vanuit zijn machine een boerderij, waarvan de bijsohuux finaal stuk geslagen was door het razende wa tei'. Op het geluid van zijn motor kwam er plotseling beweging in het huis. Uit een der vensters werd een touw ge gooid met een witte lap er aan: het zekere teken, dat een mens in doods nood verkeerde. De piloot daalde en wierp een touwladder uit. maar nie mand liet zich zien. Hij zwenkte met de helicopter wat opzij, daalde nog wat en kon zo een blik door het zolderraam naar buiten, waar de golven hen mee- :leurden naar de dor-i. De oude zelf was in zijn haast, waarmee hij naar de zolder was gerend, gestruikeld en had zijn been gebroken. Staan was onmoge lijk en zo lag hij daar drie nachten; de derde was de verschrikkelijkste, want toen kroop het water hem om de rug. De vierde nacht zou de laatste ge weest 7.ijn, omdat ook het menselijk uithoudingsvermogen niet tegen zoveel ontberingen bestand is. Zijn witte zak doek met het eindje touw bracht hem de uitkomst en sterke jonge armen droegen hem xn de stormboot, waar hij voor het eerst tranen kon vinden voor zijn verdriet. In de buurt van Kerkwerve vond hij diezelfde Dinsdag een boerengezin van vijf personen op een schuin dak. Het waren, een echtpaar en dne zoons. Zij zaten elk met een been aan weerszijde van het dak en hielden elkaar vast in het beklemmendste, uur van hun Jeven. Veel moest ook deze jongen achterlaten. Maar zijn poes hield hij bij zich. Samen kwamen ze in de Ahoy'-hallen. K.L.M. overstelpt met aanbiedingen Aanbod is niet ie verwelken De KLM is, sedert zij gratis ver voersruimte beschikbaar heeft gesteld, overstelpt met aanbiedingen om goede ren naar ons land te zenden. In New York, Curagao en Londen is het aaxDbod niet te v ex-werken, omdat de vervoerscapaciteit dit niet toelaat. Langs het gehele luchtnet van de KLM heerst een enoxvne activiteit en vliegtui gen onder meer uit Curagao, Frankfort, Kopenhagen. Londen, Miami, New York, Milaan, Montreal, Rome, Singapore, Stockholm, Wenen. Zürich en Panamari- bo hebben alle beschikbare ruimte be nut en brengen goederen voor de ge troffen gebieden mee naar ons land. De lading van de vliegtuigen bestaat voor namelijk uit verlichtingsapparatuur, rubberboten, jute zandzakken, lakens en dekens. ,De Ramp" heeft eerste oplaag van 50.000 Vijftigduizend exemplaren zal de eer ste oplaag zijn van het boek „De ramp" dat ten bate van het Nationaal Rampen fonds binnenkort ver-schijnt. Het boek zal 96 pagina's, met weinig tekst en ca. 100 foto's bevatten. De bandomslag zal bestaan uit een grote foto. Deze om slag zal worden geplasticeerd door een fabriek te Rotterdam, die nu nog onder water staat. Voorts zal een in zeskleu rendruk uitgevoerde kaart in het boek worden opgenomen, waarop alle offici ële gegevens over de ramp worden weergegeven. Reeds zijn uit het buiten land aanvragen ontvangen. Dit album zal ook in de Unie van Zuid-Afrika worden uitgegeven, voor zien van een voox-woord van H.M. de Ko ningin en de Zuid-Afrikaanse ambassa deur in Nederland. Ministers bespraken hulp verlening in Brabant Op het bureau van het provinciaal op- bouworgaan te Tilburg is gisteren een bespreking gehouden tussen de minister voor Maatschappelijke zorg, mr. F. J. van Thiel, de minister van Economi sche Zaken, prof. Zijlstra, het dagelijks bestuur van het provinciaal opbouwor- gaan in Noord Bx-abant en de heer De Leeuw van de evacuatie-dienst dezer provincie. Tijdens deze bijeenkomst werden maatregelen besproken om na de eerste phase der hulpverlening de tweede pha se, namelijk de verzorging van de eva cuee's en de getroffenen uit de geteis- •tei-de gebieden in goede banen te leiden. Na deze bespreking zijn de bewindslie den dooi-gereisd naar Breda om een be zoek te brengen aan de evacuatiecentra aldaar. Vervolgens bezochten zij West- Bx-abant. Evacué's moeten adres opgeven Alle geëvacueerden, die ergens onder dak hebben gekregen, wordt verzocht per briefkaart aan hun naaste familie leden op te geven, waar zij verblijven. Geëvacueerde werknemers dienen ook hun directies per briefkaart hun eva cuatie-adres bekend te maken. De burgemeester van Krabbendyke deelt ter geruststelling van evacué's mede, dat de toestand te Krabbendijke n iet is verergerd. De toestand laat zich juist ten gevolge van het rustige weer enigszins gunstiger aanzien. Een en an der neemt volgens de burgemeester evenwel niet weg, dat bij wending van het gety het gevaar onverminderd aan wezig blijft Trieste tocht over eiland Puften (Van één onzer verslaggevers) OP HET EILAND PUTTEN, betrekkelijk dicht onder de rook van Rot terdam, zijn wij gistermiddag weer eens geconfronteerd met de nameloze ellende, door de overslromingsramp teweeggebracht. Nadat wij de auto ergens in de polder hadden achtergelaten, klommen wij over de tramdijk naar het dorpje Zuidland. Volkomen ondermijnd door het water, was de trambaan van Rotterdam naar Hellevoetsluis op deze plaats nauwelijks te voet begaanbaar. Ergens lag een dood biggetje, even verder troffen we een koe aan, wier kop door een gevallen telefoonpaal was verpletterd. Het dorpje zelf bood hetzelfde trieste beeld als zo vele andere plaatsen. Slechts in de ring van Zuid land stonden de huizen aan de dijk nog droog. Twintig mensen zijn hier omgekomen in de woningen en boerderijen, die nu meer dan twee meter onder water staan. Juist waren enige van de weinige gevonden slachtoffers ter aarde besteld. Mannen waren bezig, met roeiboten tientallen dode koeien en varkens uit het water te vissen. Grote vracht auto's van de destructiebedrijven te Winterswijk en Overschie werden volgeladen met verdronken vee. Enige honderden Zuidlanders waren druk in de weer met reddings- en opsporingswerk, geholpen door velen van buiten de plaats is niemand van de bewoners omgekomen. Ook al het vee is gered. Het enige cri- tieke punt is nu nog de Kanaaldijk, waar met 800 man dag en nacht wordt ge werkt. Men is echter vol moed. Onze tocht in deze kille, regenachtige namiddag naar het eiland Putten was triest, maar wij werden overal weer ge troffen door het vastberadene van de bewoners. Niemand heeft het hoofd ver loren. Ondanks alle narigheid houdt men de moed er in. Dat is een belangrijk ding in deze dagen! Op de terugweg, bij de brug over de Oude Maas bij Spijkenisse, moesten we wachten voor een groot convooi vluchte- lingenboten. We zagen er een van de Spido uit Rotterdam. Verder wai'en het vissersschepen van Texel. Honderden nf- getobde mensen op weg naar rust en vei ligheid...... Bressen van dertig meter diep Verschrikkelijk is het, wat de inwoners van Zuidlaxxd hebbexx meegemaakt. Met woest geweld heeft het water van het Haringvliet heix overvallen. Op vijf plaat sen zijn de dijken bezweken. Peilingen, zo vertelde men ons, hebben uitgewezen, dat de gaten nabij de bressen soms dertig meter diep zijn. Veel vee is er op de brink, nabij de muziektent, in veiligheid gebracht, maar toch zijn zeker 1500 koeien verdronken. Ook Oudenhoorn is zwaar geteisterd; het plaatsje ligt geheel onder water. Met Simonshaven en Biert is het al niet veel beter gesteld. Abben- broek, dat Woensdagavond geheel is ge- evacueerd wegens de dreigende storm. Is er tot dusverre goed afgekomen. Wel steeg het water rondom dit dorp snel, maar thans is het weer enigszins gedaald. Een van de schaarse droge plek- ken in Zuidland is café Meiborg. Daar zetelt de centrale radiopost, tot dusverre in stand gehouden door een Haags radio-zendamateur, maar nu door de militaire verbindingsdienst overgenomen. Rondom Zuidland zijn radioposten opgesteld, die met de hoofdpost in contact staan. Toen we terugklommen over de bogen tramrails, daverden achter ons de Britse militaire colonnes. Al is het me rendeel van de bevolking nu in veilig heid. toch is het gevaar nog lang niet af. gewend. Slechts één dijk behoeft nog door te breken «m het watei' kan onge hinderd doorstromen tot Spijkenisse toe.. Geruststellend Aan de andere zijde van de Rijksweg naar Den Briel bezochten we de plaatsjes Heenvliet en Geervliet. Uit de mond van de loco-burgemeester van Heenvliet. de heer Boers, vernamen wij geruststellend nieuws. Op de Wleldyk. de enige nog overge bleven verbinding tussen Heenvliet er Niemversluis in de richting van Helle voetsluis. is men de toestand op het ogen blik meester. Het alarmerende radio- bericht is dus achteraf wel wat overdre ven geweest. De Mooldük vóór 't dorp is wel zwak. maar kan worden behouden. Hoewel bulten de kom alles blank staat, Op onze foto is een helicopter een pan de toestellen die in deze dagen wel van bijzondere waarde zijn. op het punt te landen in Zierikzee. op een plek die door al eerder uitgeworpen parachutes duidelijk is aangegeven. Rechts op de foto een juist tot ontploffing gebrachte rookbom. Levend bracht meer op dan geslacht Onlangs brak in de buurt van Seve- num een paard, dat daar in de weide liep, een been. Een ontboden veearts adviseerde het dier, dat erg leed. on middellijk door een schot uit zijn lijden te verlossen. De verzekeringsmaatschappij, waarbij het dier verzekerd was. wilde het echter aan een paardenhandelaar verkopen, omdat het levend meer waard was dan dood. Zo werd dan de viervoeter op een wagen gehesen en op transport gesteld; een vervoer, dat uitex'st pijnlijk voor het dier geweest moet zijn, De winst, die de verzekeringsmaatschappij, hierdoor kreeg, bedx-oeg 100 De paardenhande laar heeft, toen het dier afgemaakt was. het vlees verkocht. Overzicht dijkbreuken in Noord-West Brabant De toèstand in Noord-Brabant schetste ir. A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat gisteren als volgt: De Westdük van het Land van Al- tena fhet vasteland aan de Biesbosch tussen Keizersveer en Hank"», heeft 1 gi'oot ën 7 kleine gaten. Zij zijn alle vrijwel gedicht. Dit is geschied door de Rxjkswater- staat, de provinciale waterstaat en door de waterschappen gezamenlijk. Daarbij was een gedeelte van het korps pionxers behulpzaam. Ten Noorden van Hank is een voor lopige waterkering tot stand gekomen. Er zijn gaten in de dijk tussen Keizers veer en Nieuwendijk. Ten Noorden van Nieuwendijk is een gat van 70 meter breedte en 4 meter diepte. Zoals reeds is meegedeeld worden de dijkbreuken bij de Royale polder tt1305 gedicht, zodat verwacht wordt, dat de spoorverbinding RotterdamMoerdijk over een maand weer zal kunnen wor- 'en gebruikt. Ten Westen van de Rode vaart bij Willemstad zijn 10 dijkbreuken. De ver kenningen zijn nog aan de gang. Het gemeentebestuur van Willemstad he6p reeds een aannemer gecharterd. Met de uitvoei-ing der werkzaamheden zal spoe dig worden begonnen. Vangstcijfers van de „Willem Barendsz" Op 18 Januari bedroeg de productie van de „Willem Barendsz" 3046 ton traan en 320 ton spermolie (vorig jaar op dezelfde datum 4007 ton traan). Een vergelijking van de spermolieproductie is niet mogeiyk, aangezien daarmee dit jaar op 27 December is aangevangen en vorig jaar op 20 November. Verkeer over Spijkenisser- brug verboden Alle verkeer over de Spijkenisserbrug over de Oude Maas is verboden wegens de werkzaamheden aan de dijken en de slechte toestand van dijken en wegen. Alleen militaire colonnes, hulpverle ningsexpedities en autoriteiten hebben toegang. Doorgangsbewijzen moeten ge baald worden op bet gemeentehuis te Spijkenisse. (Van een verslaggever) Reeds ontelbare malen, heeft de „Stad Zierikzee" koers gezet naar Middelharnis om mensen uit de door het water geteisterde gebieden over te brengen naar veiliger oorden. Eindeloos schijnt de rij van zieken, kinderen, ouden van dagen en anderen, die in Helle voetsluis aan wal worden gezet. Ook nu heeft het stevige vaartuigje weer zee gekozen en beladen met kleding, voedsel, vrachtauto's en verder materiaal, dat voor het reddingswerk nodig is, stevent het op Overflakkee aan We hebben het geluk gehad plaats te kunnen nemen in een mobilofoon-wagen, een soort rijdend zend- en ontvangstation dat bij de vaak uiterst précaire toestanden onmisbare diensten verricht. De wagen heeft tot instructie gekregen zich bij aankomst in Middelharnis ogenblikkelijk te melden bij het Rode Kruis voor het in ontvangst nemen van nader omschreven opdrachten. In Middelharnis is slechts nop aanwe zig de mannelijke bevolking van' 17 tot 45 jaar. achtergebleven om behulpzaam te zijn bij het herstellen van dijken, waterleidingen etc. Het vee is prac- tisch afgevoerd, de nog aanwezige koei en, varkens en paarden worden op het ogenblik afgeslacht: een trieste aange legenheid. die menige Zeeuwse boer het hart doet breken. Het Rode Kruis verzoekt ons naar Dirksland te rijden, om vandaar te trachten een radiopost te vestigen in de nabijheid van Oude en Nieuwe Ton ge. De reis gaat via Sommelsdijk. waar men een landingspost heeft van de he- licoptères. die daar mensen aanvoeren uit de meest afgelegen gebieden. Voor zo'n tocht moet men wel enï- „j moed hébben, want de luchtreis wordt gemaakt, lig-gend op een soort brancard, die zich in de open luclit aan weerszijden der romp bevinden. Slechts het hoofd van de luchtreiziger is be schermd door een klein plastic koepel tje en vastgebonden door een paar rie men „ondergaat" men de reis. Toch schijnt het niet bepaald een onaange name sensatie te zijn. want een oude baas van 84 jaar. die juist op het mo ment van onze aankomst aldus arri veerde, toonde zich zeer tevreden over dit hypermoderne vervoermiddel, en verklaarde blij te zijn dit nog eens te hebben meegemaakt. Dijkherstel Men vindt in deze streken nog tame lijk veel droog bouwland, trouwens Dirksland is nog geheel intact. Wel leeft men in zorg en vrees over de na bijgelegen Gelderse dijk, waaraan met man en macht wordt gewerkt om hem te versterken, doch er schijnt een re delijke kans te zijn, dat hij behouden blijft, Het blijkt de bedoeling van de Rijkswaterstaat te zijn, om. gebruik makend van het feit, dat het water in de polders vaak hoger staat dan in zee. de z.g. slaperdijken op één gat na ge heel te herstellen en bij gunstig tij. het polderwater zo veel mogelijk te lozen, via een door trottyl groter gemaaxte opening in de zeedijk. Na deze lozing moet het gat in de slaperdijk natuur lijk zo vlug mogeljk worden gedicht. Op weg van Sommelsdijk naar Dirks land zagen wij een klein vliegtuigje een ..Pipercup", op een modderige akker staan. die. zoals naderhand bleek, daar was neergezet door Gerben Sonderman. de particuliere vlieger van Z.K H. Prins Bernhard. Hij was op verkenning uit. werd in een auto naar de buxgemees- rer van Middelharnis gebracht, waar hij een kort onderhoud met deze had. In Dirksland gearriveerd, vernemen wij allerlei bïjzondei-heden over de plaatsen Stellendam, Melissant. Stad aan 't Haringvliet en Ouddorp. Tussen Stellendam en Melissant is de water leiding zwaar beschadigd, en aangezien het eiland vandaar de hoofdaanvoer ont vangt. zitten alle dorpen zonder water. Men is 'jlings begonnen met reparatie. Melissant is met Dirksland het enige dorp, dat nog droog is. In Stad zijn de inwoners op de dijkwerkers na ge ëvacueerd en ook hier werkt men met man en macht aan het hei-stel der dij ken. Ouddorp, dat niet meer te berei ken is. heeft gelukkig maar één dode te betreuren en de situatie is daar be vredigend. Waar wij tot opdracht hebben zo dicht mogelijk in de buurt van Oude en Nieu we Tonge te komen, spoeden wij o«s naar Herkingen. Hier zijn hoofdzakelijk de buitenwijken beschadigd, er zijn geen persoonlijke verliezen en op het ogen blik wonen er reeds weer een 500 men sen. die daar nodig zijn voor herstel- lingswei-kzaamheden in de omgeving. De weg van Dirksland naar Herkingen is tamelijk slecht, doch een goede chauf feur heeft er niet veel moeite mee. Een militaire colonneingescha keld in de hulp bij de evacuatie, trekt door Sint-Philipsland. Tragisch beeld De mobilofoon moet in het dorp blij- in en zo gaan wij alleen op stap om nieuws te vei'zamelen over Oude en Nieuwe Tonge: twee plaatsen, die her haaldelijk „in de aether" zijn wegens de nood", waarin deze beide dorpen ver keren. De afvoer der bevolking is in volle gang. De bewoners van Oude Ton ge gaan naar Dinteloord. die van het andere plaatsje naar Middelharnis. Er moet een kern van ongeveer 200 men sen achterblijven voor net verrichten van noodzakelijke wex-kzaamheden. Deze streek is zeer zwaar getroffen: hele rijen huizen zijn verdwenen. Vooral de Julianastraat is geteisterd. Hier zijn ook de meeste slachtoffers gevallen. In totaal schat men het aantal op ongeveer 260. Dit hoge aantal is tc wij ten aan het feit, dat de huizen plotse ling instortten, voorts hebben velen de noodklok niet gehoord, waardoor zij door de komst van het water werden verrast. Uit de mond van de vertrok ken bewoners kan men de meest tries te verhalen vernemen over de gebeur tenissen, die zich hier de laatste dagen hebben afgespeeld. Docli ook bewijzen van enorme moed en opofferingsgezind heid behoren tot de inhoud der gesprek ken, die men opvangt. Een andere plaats, waarover wij s avonds nog nieuws vernemen, is Den Bommel. Dit dorp is vrijwel geëvacu eerd. Men heeft daar veel voedsel uit geworpen, doch dit is sinds Woensdag avond niet meer zo dringend nodig, daar men gezorgd heeft da* er weer electriciteit is. zodat de bakker, die met een aantal anderen is achtergebleven, weer aan de slag is gegaan. Aan de slag „Aan de slag gaan" is de slagzin, die hier op de lippen ligt van alle acliter- geblevenen en van hen die zijn aange voerd om. waar dan ook. hulp te bie den. Men brandt van verlangen de dij ken te gaan herstellen teneinde de pol- ders weer droog te kunnen malen: eer ste voorwaarde tot wederorbouw van huizen en boerderijen. Voort- is daar de dringende noodzaak, de ongeveer 9000 cadavers van koeien, varkens enz. óp te ruimen. Zij vormen een niet te onderschatten gevaar voor het uitbre ken van ernstige ziekten. „Aan de slag" is de kreet die over geheel Zeeland klinkt en die er hope lijk toe zal bijdragen, dat haar zwaar getroffen bevolking moedig de tijden van rouw en ontbering zal doorstaan.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2