UIT DE OMGEVING Het gat in Papendrecht is afgegrendeld Ver van Australië's steden woont de immigrant Herstel van de schade zal een werk zijn van zeer lange duur WATERSCHADE a. k. j. werkema günther! Spontane hulp uit Krommenie Hoe is het ontstaan Zee van ruimte Bevolking van Schouwen en Flakkee niet voor volgende winter terug DEDVIF Fa Wed. L. v. d. BERG ZOON PENSION J. VAN PELT Assurantiekantoor A. K. J. Werkema deelt mee: KLEINTJES .VRIJDAG '6 FEBRUARI 1953 DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD TWEEDE BLAD - PAGINA 3 Papendrecht Donderdagmiddag: is het de stoere werkers gelukt het gat aan de Hoogendjjk te Papen drecht na enige dagen hard werken te dichten. Op het laatste ogenblik werd nog enigie tegenslag ondervonden, doordat een bak geladen met basaltkeien, door het gat de polder inglipte. Een aantal sleepboten kon niet verhinderen, dat deze bak een 300 meter land waarts dreef. De keien zullen nu gebruikt worden om de binnenzijde van de dijk te vcrt- sterken. Enige honderden vrachtauto's, beladen met klei, staan in de Eilandstraat.cn omgeving klaar om op het eerste sein naar het werk te vertrekken voor de afwerking van de dijk. Uit voorzorg had men ook de hoger gelegen stallen ontruimd. Nu deze droog gebleven zijn, wordt het vee er weer ingebracht. Het water in de polder kan niet meer rijzen. Een woord van warme hulde aan allen, die op enigerlei wijze hebben meegeholpen om dit grote werk zo spoedig tot stand te brengen! Onverwachts hielden gisteravond twee grote vrachtauto's van de Blikfabrieken te Krommenie halt voor de post van het' Rode Kruis in de Kazernestraat. De lading bleek te bestaan uit een groot aantal kartonnen dozen, die kleding, schoeisel, dekens, wie gen en ledikanten bevatten voor de getroffen gezinnen. Nog dezelfde avond werd begonnen alles te sorteren in het gymnastieklokaal. dat herschapen leek in een groot magazijn. Letterlijk aan alles hebben de Krommenieërs gedacht: er was een babyuitzet evengoed als werk- manskleding. Zelfs klompen ontbraken niet. Met grote dankbaarheid heeft de comman dant van het Rode Kruis dit alles aanvaard. De evacué's, die gebrek hebben aan onder- of bovenkleren, dekens, lakens of slopen, zijn onmiddellijk per circulaire van deze zending in kennis gesteld, zodat direct tot distributie kan worden overgegaan. Een aantal hulpkrachten is aan het werk gezet om alles zo goed mogelijk te doen verlopen Zwijndrecht Veiling heeft goed jaar achter de rug Verschenen is het jaarverslag 1952 van de Veiling te Zwijndrecht, waaraan wij het volgende ontlenen: Te midden van de branding in het leven der volkeren en de dikwijls gevaarlijke klip pen, dte het zakenleven bedreigen, heeft ook het schip van de tuinbouw in het jaar dat afgesloten werd, zonder al te grote averij de haven weten te bereiken. Voor de koudegrond-teelt zag het er som ber uit. De drie laatste dagen van Maart brachten hagel- en sneeuwstormen, waar door de bewerkte en beplante velden een woestijn geleken. De omzet was hoger dan tot heden nog voorgekomen: 6.483.663,72. Een keur van groenten in alle sortimenten zijn de veilingklok gepasseerd en vaak wer den goede prijzen gemaakt. Het sterk wissel vallige klimaat heeft de handel toen weer gunstig beïnvloed. De buitengewone grote aanplant van 1ste bloemkool zou het plaat sen van de oogst bij normale groei zeer be moeilijkt hebben. Nu bracht de natuur een spreiding te weeg, waardoor de periode voor opname door de markt bijna verdubbeld werd. Het zo in grote trekken overzien van dit gebeuren moet ons wel brengen tot de erkenning, dat wij het niet weten en niet beheersen, doch dat het al geleid wordt door Hem, die 't al regeert en die wolken, lucht en winden, wijst, spoor en loop en baan. Er draaiden dit jaar 158.660 kisten met producten door. Hoewel nog een belangrijk aantal is dit op het geheel niet sterk in grijpend. Vraag en aanbod sluitend te ma ken zal wel nooit mogelijk zijn. Daarbij is er ook een gedeelte, dat alleen bij een heel schrale markt aan bod zou komen. In lei ding gevende kringen van het veilingwezen leeft de gedachte, ook voor de binnenlandse afzet tot zekere kwaliteitseisen te komen, al zullen deze iets soepeler kunnen zijn dan voor de export. Naar Duitsland werden 511.001 kisten ver laden, tegen 401.427 in 1951 en naar Belgie 126.099 tegen 235.744 in het vorige jaar. Met een variant op een andere uitdrukking zou men kunnen zeggen: „Kijk die Benelux eens werken". In tegenstelling met de groenten was de waardering van het fruit vooral voor de vroege en minder begeerde soorten belang rijk lager dan het voorgaande jaar. En zijn dit jaar 249 veilingen gehouden, met een aanvoer van 2.504.341 kisten en 6e.827 kleine bakjes. Dit jaar werden aangekocht 50.000 groente kisten, 10.000 pootbakken en 20.000 witlof kistjes. De laatste waren nodig, omdat de kwaliteitsopvoering van het witlof voor ver pakking kleiner materiaal vereist, hetwelk ook door de handel gewild wordt. GESLAAGD. De heer W. Krijger van hier is aan de Technische Hogeschool te Delft geslaagd voor het candidaatsexamen electrotechnisch ingenieur. Dubbeldam Aanmelden Iedere evacué, die een onderkomen heeft gevonden in onze gemeente, moet zich ten spoedigste aanmelden op de gemeente-se cretarie, afdeling Bevolking. De evacué's ontvangen een bewijs van inschrijving, voor zien van een gemeente-stempel. Alle evacué's en alle getroffen inwoners van onze gemeente kunnen iedere middag van 2 tot 4 uur, Indien zulks noodzakelijk is. kleding, dekking en schoeisel afhalen in de openbare lagere school no. 1 aan de Dubbelsteijnlaan (hoofd de heer C. J. M.% Mazure) en in de openbare lagere school no, 2 aan de Rijksstraatweg (hoofd de heer M. H. Tuinder). Hcndrik-Ido-Ambacht BID- EN DANKSTONDEN. Zondag a.s. zal er in alle diensten van de Ned. Herv. Gemeente een bid- en dank stond worden gehouden. Deze diensten zijn bedoeld als uren van verootmoediging onder Gods slaande hand. Tevens zal er een offer worden gevraagd ten bate van het Nationaal Rampenfonds 1953. Sliedreclit Predikbeurlen. Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur ds Langhout, C uur ds Verweijs (Bed. H. Doop). Maranatha en Tolsteeg: geen dienst. Geref Kerk: 9.45 en 6 uur ds R. Oosterhoff. Geref Kerk (art. 31): 8.30 en 3.30 uur in BVL-gebouw ds J. van der Wal uit Ermelo. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6 uur ds Smits. Geref. Gem.: 10 en 6 uur en Woensdag 7 uur ds Overduin. Herv. Lokaal (in kerkge bouw Geref. Gem.): 8.30 en 3 uur en Dins dag 7 uur de heer Bijkerk. Vrijz. Herv.: 6.30 uur in BVL-gebouw ds Hubeek uit Vlaardingen. Herv. Geref.: Vrijdag 6 Febr. In BVL-gebouw ds van den Bosch uit Bru- chem. en om de werkzaamheden van het Rode Kruis te verlichten. Wat deze mensen in deze week hebben gepresteerd, grenst aan het ongelooflijke. De commandant had zijn schoenen sinds Zondag niet meer uitgehad. Er moet ook gezorgd worden voor slaapge legenheid en voor voedsel voor de mensen, die meehelpen het gat in de dijk te dichten. Het werk dreigde in de war te lopen, daar om moest een oproep gedaan worden om twee keukenwagens te krijgen. Deze stille medewerkers verdienen alle hulde voor het prachtige werk, dat door hen wordt gedaan. Blijde tijding Een dezer dagen zal een begin worden gemaakt met de gasvoorziening in Papen drecht. De inwoners wordt gelast onmiddel lijk de hoofdkraan te sluiten, totdat een deskundige gecontroleerd heeft of alles nog intact is. Prijs van Chileens koper is niet verhoogd Volgens de bepalingen van het door de minister voor Economische Zaken onderte kende besluit houdt de Chileense centrale bank nog drie maanden het toezicht op alle koperverkopen. De prijs van het metaal, f.o.b. Chileense havens, is gehandhaafd op 35'/: dollarcent per pound. De laatste tijd hadclen velen verwacht, dat de prijs van Chileens koper verhoogd zou worden met 3 dollarcent per pound. Japan wil verloren gebieden terug Premier Josjida van Japan heeft ver klaard, dat hij alles in het werk zal stellen om „de terugkeer van Zuid-Sachalin en de andere voormalige Japanse gebieden" bij Japan te bewerkstelligen. Deze verklaring heeft te Tokio te meer verrassing gewekt, daar een woordvoerder van het Japanse mi nisterie van buitenlandse zaken onlangs verzekerde, dat Japan geen aanspraken zou laten gelden op de Koerillen en Zuid- Sachalin en niet op herziening van het vredesverdrag van San Francisco zou aan dringen. In diplomatieke kringen in de Japanse hoofdstad wijst men'er op, dat de Westelijke mogendheden de overeenkomst van Pots dam, waarbij schikkingen ten aanzien van genoemde gebieden werden getroffen, als een voorlopige regeling beschouwen, terwijl de Sowjet-Unie te kennen heeft gegeven, dat zij de bepalingen als definitief be schouwt. Men trekt in genoemde kringen een vergelijking tussen de toestand aan de Duitse Oostgrens met de Oder—Neisse-linie en de positie van de Koerillen en Zuid- Sachalin. Dit woord: BOEK l tus deelt mede dat de oude Ger- 0 hun runen krasten op lakken s 0 van vruchtdragende bomen. Dit maakt 5 5 het zeer waarschijnlijk dat het woord J boek hetzelfde is als beuk. Boek is 0 dus: schrijftafeltje van beukenhout. 5 1 In het Gotisch bestaat boka: letter, 0 0 waarvan het meervoud bokos: docu- 0 0 ment, brief, boek betekent. Het Mid- 5 delnederlands duidt wat wij: letter 0 5 noemen aan met het woord boêcstaf, 0 0 dat wij nog over hebben in het werk- 5 woord boekstaven: schrijtelijk vast- 5 5 leggen en dat het Duits als Buch- 0 0 stabe kent. Een boecstaf is dus eigen- g lijk: een staf of stok van beukenhout, J J waarin de runen, de oudgermaanse S lettertekens, gekrast werden. Daarna 0 werd de betekenis overgedragen op 5 5 die lettertekens zelf en ten slotte op 0 5 de gezamenlijke lettertekens die een s geschrift vormen. En dan zijn xvij al 5 O De buitenlandse handel van West-Duits- land. Blijkens een overzicht van het West- duitse Bureau voor de Statistiek had de Westduitse invoer in 1952 een waarde van 16.203 millioen D.M. en de uitvoer een waarde van 16.908 millioen D.M. (Van een bijzondere medewerker) Wie als emigrant naar Australië gaat, heeft veel kans, dat hij op het platteland te rechtkomt. 1-Iet land heeft fraaie steden, zoals Sydney, Melbourne en Canberra, steden met een rechtlijnige, zakelijke plattegrond. Vele woonblokken zijn parallel gebouwd. Men is vóór alles practisch. In Melbourne b.v. ligt de zakenwijk in een zeer goede positie. Het grote station is er vlakbij gebouwd, zodat mensen van de voorsteden op een gemak kelijke wijze het winkelcentrum kunnen be reiken. Bijna alle tram- en buslijnen vinden er hun eindpunt. Goed aangelegde parkeer terreinen, welke vaak het middenvlak van brede straten vormen, geven de automobilis ten een ruime staanplaats voor hun wagens. De uitstekend verzorgde etalages en de wel gevulde winkels zijn een lust voor de ogen. Vooral eet- en drinkgelegenheden zijn er veel. Op het gebied van woninginrichting en keukengemakken zou men zich evengoed in een winkelwijk in New York kunnen wanen. Grotal en prachtig aangelegde parken en plantsoenen zijn als oases in deze grote woelige stad. De aanwezigheid van vele fabrieken en andere industrieën zijn er mede oorzaak van, dat de bevolking van Sydney en Mel bourne in de millioenen loopt. Ten tijde van economische crisis zijn er dan ook veel werkzoekenden. De Australiër geeft de voorkeur aan het stadsleven. Het platteland is alleen maar in trek tijdens de week-ends of vacantiedagen. Maar als buitenlander komt u waarschijnlijk ergens op het platte land. Als u een uitgebreide landkaart van Vic toria bekijkt, valt het u op, dat er veel plaatsen zijn aangetekend. In werkelijkheid zijn de meeste plaatsen maar buurtschappen, soms met een postkantoor, hotel of winkel. Vaak echter is er geen hotel of winkel en zijn er alleen maar een paar boerderijen, die op zichzelf weer mijlen van elkaar lig gen. Een voorbeeld hiervan is Jarvis Creek op 6 mijl afstand van Tallangatta. Dit ge hucht bestaat uit vier boerderijen. Er is geen winkel, hotel of postkantoor. Het ligt tussen hoge heuvels en is zonder auto bijna niet te bereiken. Driemaal per week wordt het brood en de post door één der boeren voor allen meegebracht. Er zijn nog tientallen van deze gehuch ten in Victoria. Door de grote stroom van emigranten naar Australië neemt in vele plaatsen de bevolking toe. Er wordt naar gestreefd om de emigranten in de kleine Het begint langzamerhand mogelijk te worden zich enigszins een beeld te vormen van de omvang van de ramp, die ons land in de achter ons liggende dagen heeft getroffen. En het beeld, dat men dan krijgt, is er een van een wel zeer trieste soort. Nog steeds wordt de afschuwelijke dodenlijst langer en langer, nog steeds doen zich nieuwe dijkdoorbraken voor. En verder betekent elke vloed, dat enorme hpeveelheden zout water spiielen over wat een week geleden nog vruchtbare akkers waren, diaken verder ondermijnend en een steeds groter aantal huizen voor goed onbruikbaar makend. Over vier weken weer treinen over Moerdijkbrug De Rijkswaterstaat heeft thans een enigs zins vastomlijnde indruk kunnen krjjgen van wat zich heeft afgespeeld en dus ook van wat er zal moeten gebeuren. Kennis van de details ontbreek', nog, maar ook zon der die kennis is het reeds duidelijk, dat het herstel een werk van zeer lange adem is. Schouwen en Duiveland en Goeree en Overflakkee zijn thans vrijwel verdronken eilanden. De toestand daar is zeker niet minder erg dan die van Walcheren was ten tjjde van de bevrijding. Het herstel van de verbindingen zal in sommige gevallen zeer lang duren, dat van het spoorwegverkeer over dc Moerdijkbrug bij voorbeeld zeker vier weken. Voor het herstel van het rail- en wegverkeer, tussen Brabant en Zeeland moet rekening worden gehouden met een nóg langere termijn. Hieronder laten wij thans, zeer in het kort en in telegramstijl een overzicht volgen van de situatie in de getroffen gebieden en van het werk, dat daar wordt gedaan en gedaan moet worden. IS oord-Brabant Land van Altena. Gaten in dijk tussen Keizersveer en Hank gedicht. Bij Kille nog een groot gat in de dijk. Moerdijkbrug. Aan herstel gaten aan weerszijden wordt gewerkt. Dichten zal naar schatting twee weken duren. Daarna kan worden begonnen aan herstel ver keersweg en spoorbaan, waarmee dan nog resp. één en twee weken gemoeid zal zijn. Zeeland, Walcheren. Toestand valt mee. Westkap- pelse Zeedijk wordt provisorisch hersteld. De gaten in de dijk langs het Veergat zullen vermoedelijk spoedig gedicht zijn. Twee we ken later zullen waarschijnlijk weer trei nen kunnen rijden. Er wordt gewerkt aan de sluizen te Veere en Vlissingen om de vaart door het kanaal door Walcheren mo gelijk te maken voor het geval de situatie te Hansweert moeilijker wordt, waar het buitenhoofd van de middensluis onderloops is geworden, doordat er water is gekomen tussen de midden- en de Oostsluis. Zuid-Beveland. Vele en grote gaten in dijk bij Kruiningen en Rilland-Bath. Eb- en vloedbeweging met verschillen van l'/t me ter. Herstel, ook van verkeersweg en spoor baan. zal zaak van lange duur zijn. Toe stand in Noordelijk deel van het eiland vrij gunstig. Noord-Beveland. Toestand gunstiger dan aanvankelijk werd verondersteld. Zeeuws-VIaanderen. Herstel dijken Nieu we Neuzenpolder in uitvoering van 3300 ha, die onder water hebben gestaan, reeds weer 2500 ha droog. Tholen en St. Philipsland. Toestand ern stig. Herstel is een zeer groot werk. De burgemeester van Tholen is aangeraden een slaperdijk te doen aanleggen rond de be bouwde kom der gemeente. Schouwen en Duiveland, Hét moeilijkst van alle getroffen gebieden. Nog geen de tails bekend. Vele en zeer grote gaten in de dijken.- Het eiland staat voor negen-tiende onder water. De bevolking kan pas terug keren als de waterkeringen zijn hersteld, hetgeen een werk is van vele maanden. Men zal zich gelukkig prijzen als men hier mede vóór de volgende winter gereed is. Zuid-Holland De eerste zorg in deze provincie is de binnenwaterkeringen te verzekeren om een verder doordringen van het water te voor komen. Goeree en Overflakkee. Na Schouwen en Duiveland het zorgelijkste gebied. Een voordeel is, dat Dirksland en omgeving droog is gebleven. Dit gebied kan thans als bruggenhoofd worden gebruikt in de strijd tegen het water. Hollandse IJssel. Schielands Hoge Zee dijk is doorgebroken maar kon snel wor den hersteld, waardoor het vasteland van Zuid-Holland gevrijwaard bleef. Ook dc dijkbreuk bij Ouderkerk heeft men kun nen herstellen door schepen tegen de dijk te laten blijven, waardoor de situatie in de Krimpenerwaard redelijk bleef. Alblasserwaard. Gaten in de Ringdijk op diverse plaatsen. Bij Sliedrecht gat ge dicht, bij Papendrecht zal men vermoede lijk zeer spoedig zo ver zijn. Dit is van zeer groot belang, omdat dan de spoorlijn DordrechtGorinchem vrij kan komen, hetgeen kan leiden tot een iets minder grote overbelasting van de lijn Rotterdam— GoudaUtrecht. Eiland van Dordrecht. Het Noordelijk deel is droog, het Zuidelijk deel nog niet. Daar is het wachten op wat betreft het her stel van verkeersweg en spoorbaan. Aan genomen wordt, dat dit werk gereed zal zijn als men ook bij de Moerdijkbrug ge reed is. XJssclmonde. Geen grote moeilijkheden meer. Rozenburg. Het gat in de dijk was ge dicht, maar er is een nieuwe doorbraak ontstaan als gevolg van de haalgolven van snelvarende schepen. Voorne en Putten. Het herstel van een klein gat in de dijk aan de Oostzijde is in uitvoering, Het herstel van een grote door braak bij Oudenhoorn zal een groot werk zijn. De zeedijk is doorgebroken. Het water wordt nu gekeerd door de dijken van het Voornse kanaal. Iloeksewaard. Op drie plaatsen, te we ten bij 's-Gravendeel, bij Numansdorp en bij de Eendrachtspolder zullen zeer grote werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Texel. Er wordt gewerkt aan het her stel van de dijken van de Eendrachtspolder. Nuurilzepkust. Men heeft zich nog geen volledig beeld kunnen yormen. Vast staat, dat de auinen op verscheidene plaatsen ernstig zijn aangetast. Zuiderzee-werken. De Afsluitdijk heeft het gehouden, maar vertoont toch wel enige ernstige beschadigingen. Men heeft de indruk, dat de basaltzuilen en de inge- boetonneerde blokstenen het beter hebben gehouden dan de niet ingeboetonneerde blokstenen. Er is verder een ernstige be schadiging aan de Balgzanddijk tussen Wieringen en Den Helder. De gereed zijnde dijken van het IJsselmeer hebben vrijwel geen schade geleden, de in aanleg zijnde dijken echter wel. Er is voorts schade geleden aan asfaltkraakstukken. Als men deze trieste oplossing leest dringt zich uiteraard de vraag op, hoe dit enorme werk moet worden aangepakt. Dat is een beleidskwestie, waarover we stellig via de volksvertegenwoordiging spoedig meer zul len horen.. Maar er wordt niet 'gewacht, er kan niet worden gewacht. Reeds zijn verscheidene aannemers met het herstel werk begonnen, zonder vast contract voor lopig. Er zullen zich zeker moeilijkheden voor doen. niet alleen van technische aard, maar ook wat de materiaaalvoorziening betreft. In het bijzonder moet in dit verband een critiek punt worden genoemd het feit, dat er een tekort is aan rijshout en stenen. Daarvan baart vooral rijshout zorgen. Ook hier doet de ramp zich gelden, want er is in de Biesbosch zeer veel rijshout verloren gegaan. Ook de arbeidersvoorziening baart zor gen. Het leggen van rijshout en stenen is een zeer gespecialiseerd werk ep gevreesd moet worden, dat zich een tekort aan vakbekwa me steenzetters zal voordoen. Of er ook materiaalschaarste zal zijn als men aan het droogmaken toe is, valt thans moeilijk te voorspellen. Met de mogelijkheid dat het gigantische werk, dat thans moet worden ondernomen, een vertragende in vloed zal hebben op de uitvoering van de Zuiderzee-werken moet echter in ieder ge val rekening worden gehouden. dorpen of buurtschappen onder te brengen. De vooruitgang van verscheidene dorpen is dan ook zc-Uer merkbaar. Een zeer grote mogelijkheid biedt Aus tralië voor de boeren. 1-Iier liggen nog dui zenden ha grond braak. Zijn deel daarvan heeft nu de vader van 5 kinderen uit een Noordhollandsè stad, die nu in Scilly woont in een eenzame omgeving, waar eenmaal per week de levensmiddelen worden gebracht. Deze pionier kocht op termijn 30 acres be bost land. Hij kapte alle bomen en verkocht hel: hout aan de spoorwegen. Van dit geld leefde en spaarde hij, bouwde zijn eigen huis en kocht enige tijd daarna een paar koeien en varkens. Dat dit gezin het res pect van de omwonende boeren afdwingt blijkt uil d,e hulpvaardigheid, die het van hen ondervindt. Groot ueebezit Een Australische boer heeft een ander bestaan dan een Nederlandse boer. De vee stapels zijn hier veel groter. Het aantal melkkoeien varieert tussen 50 en 100. Elec- trisch melken is dan ook algemeen in Aus tralië. Schapen vormen voor vele boeren een bron van inkomsten. Het aantal scha pen bij een boer varieert tussen de 1000 en 2000. Merkwaardig is, dat de boer zélf de inelk met een zgn. seprator afroomt. De ver- Nieuwe D-trein-verbinding met Duitsland Er bestaan plannen om in de zomerdienst regeling 1953 een nieuwe D-trein tussen Ne derland en Duitsland op te nemen. Deze trein zou het gehele jaar tussen Den Haag en Oberhausen rijden met aansluiting voor EssenDortmundKeulen. Van eind Juni tot begin September zal deze verbinding worden doorgetrokken naar München vie Bonn, Koblenz, Wiesbaden, Frankfurt, Würzburg. Deze D-trein zal elke dag om 8.30 van Den Haag vertrekken en in München om 22.16 aankomen en om 8.06 van München vertrekken en dan om 21.35 in Den Haag aankomen. kregen room wordt dagelijks afgehaald en vindt zijn verdere bereiding in de boterfa- briek. Iedere hoer bezit minstens een auto, som migen hebben- er zelfs drie, waaronder een truck. Tractoren zijn voor de boeren een zeer belangrijk hulpmiddel. Paarden worden alleen nog gebruikt om te berijden en de koeien bjjeen te drijven. De weilanden zjjn zeer uitgestrekt en het paard bewijst hier nog steeds goede diensten. Deze boeren 'rijn welgesteld. Hun woningen zyn van alle ge makken voorzien, zoals ijskast, wasmachine en heetwatervoorziening. Er is overal tele foon, maar bijna nergens een electriciteifs- net. De stroom, die nodig is, wordt veelal- door eigen motoren opgewekt. Het wegennet in Victoria bevindt zich in een slechte toestand. Het zijn bijna.nog al lemaal grindwegen met uitzondering van enkele hoofdwegen. In de zomer zijn deze wegen zeer stoffig en in de winter en re gentijd zijn er overal gaten en kuilen in de wegen. Hier is de vooruitgang van het mo derne verkeer sneller geweest dan het voor uitzien van de regering. De spoorwegen gaan al een aardig woordje meespreken. Vooral op de grote lijnen voelt u zich volkomen op uw gemak in de meest comfortable wagens. Op de kleinere lijnen is het echter nog droevig gesteld en dit zal zeker nog wel enkele jaren zo doorgaan. Buslijnen onderhouden vaak een verbinding met de dorpen en buurtschappen. Deze bus sen rijden meestal eenmaal per dag en zijn vaak niet meer dan vrachtauto's. Het aan tal passagiers is meestal niet groot, maar vracht is er des te meer! Zijn sommige dingen nog wat primitief, de Australiër heeft vertrouwen in de toe komst en redeneert.: De beschaving in Euro pa is 2000 jaar oud, die in ons land slechts 150 jaar. Je moest bij ons eens over een gtfeie 1800 jaar kunnen komen kijken! RUSTIG EN GOED PRIJSHOUDEND. De gevolgen van de ramp voor ons econo misch leven en de vraag op welke wijze de fi nanciering van de wederopbouw der over stroomde gebieden zal worden ter hand geno men, is een vraag, die op de beurs uiteraard niet buiten beschouwing wordt gelaten. Men vraagt zich af. of, indien de millioenen van de tegenwaarden rekening voor het herstel wor den aangewend, de regering zal besluiten tot het uitgeven van een grote staatslening om het gevaar van inflatie te beteugelen. De goede stemming van de markt bleef in middels gehandhaafd Wel waren de orders schaars, maar de koersen bleven goed op prijs. Kon. Olie werd verhandeld met aftrek van bet interim dividend van 4 pet. Dit was ook met de andere Internationale fondsen het geval. De Indonesische waarden hielden zich merendeels uitstekend. Amster dam Rubber daarentegen liep tot 86'.': achter uit. Scheepvaarten kalm en verdeeld. Staats fondsen vriendelijk gestemd maar stil. BEURS VAN AMSTERDAM Officiële notering van de Ver. v, d. Effectenhandel DONDERDAG 5 FEBRUARI ged. en laten bieden laten t ged. en bied. ACTIEVE OBLIGATIëN V.K. Heden Nederland l947Crt$1000 33 101-ftf 101": 1948 3i 93Ü Belegg Cert 31 95": 1950 31 .94 1947 (31) 3 95i»ff 1937 3 95iJc 1947 S 1000 3 94'/s 95". 93Ï3 95".§ 95"s 94'/* Invest Cert 3 95".§ 95+?,+"» 1962-64 NWS 21 78+& Ndlnd '37 A 3 94"» Grootbk '46 3 gsA OBLIGATIcN Amst '47 31-3 98". Batavia 4 84*/» Gouda 43 104": R'dam '52 41 104' Z-Holland 43105 FrGron Hyp 41 103'A Rott Hpbk 31 93 West! HypB 4il027/s VerTrans R b 68 RottSchhpbk5 103 Bergh&Jurg 31 99". Levers Zp 31 100". PhilipsSlOOÓ 4 102-f? Stokvis 31 100"--+ Pegem '52 4è 104-;V ProvNdBrab 4è 104". Bat Petrol 31 99^ KonPetr '50 31 112 AmstOl 100 3 121 AmstWnBw 21 109": 'sHage Pr 1 2è 109 'sHage Pr II 21 i08 R'dam Pr I 2! iQ6"i R'dam Pr II 21111 UtrechtPr'52 21 103". Witte Kruis 88 149". BredaWb! '52 4 102t AANDELEN Amst Bank 170 Amst Goed Bk 130 Escompto Bnk 61":+ HollBkUn cA 190 MijFiNatHerst 85'.': 9515 78"» 94". 95'/E§ 104 A 104": 99 A V.K. Heden 101 104'/» 161". 111".+ 118f 117f 118j 85": 86+ 79s/. NBkvZAfr 500 157+ NedCredBk B 101 NedMiddstbk 104 Rotterd Bank 161 Slavenb Bank 117 Twents Bk cA 167 Zuidh Bank B 1027/s RdamBel C A 207 Ver Trans A 54 Albatr Superf 141 Alg Norit 267 Allan Co 129.+, Alweco Amst Ballast Breda Mach Bronswerk Bührmann Pap 108 .Dikkers A 163": Drie Hoefijzers 148 DRU EMF Dordt 95+ Emb F Htb 109'/» Gouda Apol K 165 Gruyterde pA 137' Heemaf 173":t 176+ Heinek Bier A 184'/* 184"»+ Hero Cons A 116+ 119+ Hoek's M&Zsi 226+ 228+ -HolfKunstzI A 93": Int Gew Betor 126+ 1347 Int Kunstst Inc 72'/» 71 Int Viscose C 94 92 Kempkes Mf 74'/. Klinker Isol 30V. Kondor 190* KNed Gist Spii 198+ Kon Ned Zou' 270t Kon Ver Tapij' 145": Koudijs Voed 122+ Kwatta Choc 119 Letterg Adatn 200 Meelf Ned Bh 202+ Mulders FvRM 62". NA Autob Vre 135' NAm Fittinsf 38": N Kaiser-Fraz 78 Nd Seheepsb 156':+ 157":+ Nijma 164+ 166+ d'Oranjeboom 158 158 Rommenhöller 94,'ï§ 137":+ 31'/» 194- 199+ 122'/:+ 781/: V.K. Rott Droogd A 308 Rouppe vdV A 96§ Schelde NB A 98 Stokv 500-1000 1 27 Stork 1351/, VerBlik 1000 A 146", VerNdRubf A 113 VerPhar Fa A 91'/- Werkspoor A129". Wyers Ind A 140"? ZwanenbOrgA i64'/( Aniem NB A 70§ Overz Gas&E! 87". Borsumij A 106 - IntCrt&Hd Rd 1454 Lindeteves A 141 NAfr Handv A 168 Tels&Co HM ij 106": Gem EigW&W 128 Nievelt G n 260*21 Arendsburg A 66+ Besoeki 105+ Sedep 68": Ngombezl A 128+ Albegt Heijn A 168 Blaauwvries A 71": NedMij Walvis 74 Thomsen H5| 112 Deli Spoor A 39+ 39 N-l Spoor A 9' 9'. Madoera pA 11 1- Sem Cherib A 2t CERTIFICATEN VAN AMERIK AANDELEN 127%+ 137+ 144'/» 91'/i 129'/» 143+ 164'/t 69 87 1067/s 146+ 142+ 73+ '4+ Am Smelt Rel 41". 41". Anaconda Cop 43« 43-lt Bethleh Steel 55": 55"» Gen Motor 68 U 63 Ei Hudson Motoi 17"' I7"i int Nick of Ca 45". 45"» Kennecott Cod 80 79". Nash Kelvin 23+i 23". Packard Mot 6"«5 6"«t Rep Steel 47 A 47 A Stand Brands 27": Un Stat Steel 42+ 42t Cit Serv Comp 92 92'.': Continent Oi! 59'A 59+ Imperial OU 36"- 3 6.A 62' Mid ContComp 63": Shell Union 69"» 69 Tide Water 22". 23A Interc Rubber 3A+' SA* N York Cent 24": 24". Pennsylv Rr 23"« 23". Canadian Pa'c 3 3". 33". Prolongatie 3 3 ACTIEVE AANDELEN V.K. E.K. L.K. Cult H&IB A 54". 55t&§ 54":5 NatHandbk A 107§ IOV/. 108 Nd HandMij cA 157". 158§ AKU A 167". 167": 166'/:". Bergh&Jurg A 273 274"»+ Berkel Pat A 99 100": Calvé Delft cA 120 122 Fokker A 108 107"» 155+ 157+ KNHoogov cA 159"» 158". Ned Ford A 189": 190t Ned Kabel A 206 208'/: 162": 162".". 162": Unilever 186". 185":"» 185+ Wilton-Fijen A 167". 169+ Billiton 2e r A 173":§ 174 297 298": Kon Petr A 317". 313".exdv 313".+": Kon Petr oA 316". 312":exdv Moeara En A 493": 497'/:* Amst Rubb A 87".+ 87+ 86'/=". Bandar Rub A 92V.[ 91* 92 DeliBatRub A 98": 97* 97"=§ V.K. E.K. L.K. Kend Lemb A 64'/»' 64* e<"» Lampong Sum 25+ 24* 25 O-Java Rub A 28": 28" 2S"tv Oostkust cA 96+ 96"» Serbadj Rb A 41". 41"» VerlndCult A 27 "t 27"» HollAmLijn A 139'/» 139 KoJa-Chi-PcA 121s'.§ 120". KNSM NBz A 139":§ 138'.': 139§ Kon Paket A 120". 120-":§ U9":20 KonRtLloyd A 127 "s 127 127 NdSchUnie A 130"» 13Q'/.'/j§ 129"» Ommeren Sch 158". 158". St Mij Ned A 148* 148":98 HVA A 97". 97V.+8 97":-'/» Java Cult A 44"t - 44"«§ N-I Suik U A 84* 84": 84". VerVorst C A 21 21". 20".+1 DeliBatMlj A 113'/»+ 114".57: 113".4"s Deli Mt-sch cA 81"» 82-".§ 81+":§ SenembahM A 75". 75".6§ DIVERSEN Müll&C NB A 172 172".+ heeft diverse artikelen, die van het water geleden hebben, deze gaan zeer voordelig weg. VRIESESTRAAT 6 TELEFOON 6650 gevraagd, waarschijnlijk voor enige weken, voor 'n aantal arbeiders uit Brabant. Weekeinden afwezig Aanmeldingen worden mondeling of schriftelijk ingewacht bij Personeelsafd. N.V. Mij tot expl. der Vereen. Oliefabrieken Zwijndrecht te Zwijndrecht. Wij kopen en verkopen alle 2e hands kleding, enz. Ook in militaire kleding zijn wij goed KLEINTJES Markiezen, rolluiken, kampeer- tenten, dekzeilen, jacht-, mar kies-, tent- en dekdoek. Advies gratis. Fa Tielenburg Zoon, Wijnstraat 121, Telefoon 4107. Onze verzekerden in het bezit van een uitgebreide gevarenverzekering op huish. inboedels of panden (z.g. PASSEPARTOUTPOLIS) kunnen alle over- stromingsschade tengevolge van de plaatsgehad hebbende dijkdoorbraken aan melden op Telef.nr K. 1850—6150. Deze schade KOMT VOOR VERGOEDING IN AANMERKING Aanmelding van verzekeringen tegen overstromingsschade kunnen op hetzelfde telefoonnummer worden opgegeven. Bestaande Brand- of Brand-inbraakverzekeringen kunnen tegen bijbetaling worden omgezet in een Passepartoutpolis. Het recht op uitkering gaat onmid dellijk na Uw opgave in. beëdigd makelaar in Assurantiën, Dordrecht, Noordendijk 1S7 rood. Boekbinderij en lederwaren- fabriek M. Hüsen, Adr. van Bleyenburgstr. 32. Dordrecht, Te'ef. 5351. Voor het inbinden kantoorboeken, enz. Radio Lux Bartelts Philips radio Sn alle prijsklassen Betere service, beter geluid Geluidsinstallaties voor alle doeleinden. Vraag prijs. Vrie- sestraat 20. Wie de steeds eert, is het „SUCCES' altijd weerd LAAT GROENMARKT 50 voor Uw BRIL zorgen 8 (Uw ogen zijn het waard V TELEFOON

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5