Gevaar drijft zwakken weg uit KRABBENDIJKE Treinverbinding over Moerdijkbrug over een maand hersteld KvWjTjf Generaal Ridgway vloog >dge!>ied over noo( DE TAAK DIE VOOR ONS LIGT EILAND VAN 3 KM IN T VIERKANT Tweeduizend mannen bouwen een barricade tegen bet water Nieuwe hulp in vooruitzicht W Schouwen en Flakkee pas in herfst droog schenkt 10.000,- 4 BRABANTS NIEUWSBLAD Vrijdag 6 Februari 1953 (Van onze verslaggever) KRABBENDIJKE, Donderdag'. Iemand vloekte vertwijfeld. Een ander wendde zich zwijgend af van de kant waar een Rode Kruis-soldaat kwam aanlopen met een kind in een bundel dekens. De man in uniform droeg het kind in zijn beide armen. De laarzen van de kleine bungelden slap naar beneden en glommen van het water. Maar toen de man en het kind passeerden zag ik dat de blonde kuif van het jongetje droog was. „Zijn er veel doden in Krabbendijke?" vroegen de twee Ber- genaren. „Niet één", zei een man met een Rode Kruis-band om de arm. „Het is maar een voorzorgsmaatregel". „En daar", zei er een. Hij wees naar de Rode Kruisman met het kind, die de Rijksweg langs liep in de richting van Woensdrecht. „Ja, zieken wel", zei de Rode Kruis-man. „O. zei de Bergenaar", ik wist alleen maar, lat alle autobezit ters onverwijld naar Krabbendijke moesten rijden". „Het is een voorzorgsmaatregel", zei de ander nog eens. „Alle Strijdlust Buiten lopen nog steeds men sen met bundels kleren en klei ne bezittingen. Door het dorp schalt de stem van de omroeper dat tussen zeven en half tien eten gehaald kan worden bij de conservenfabriek. „Dat hebben vliegtuigen naar beneden gegooid" zegt iemand mij. Al een paar dagen lang dui ken er enkele toestellen over het sportveld om voedsel en zand zakken uit te gooien. Er was geen verbinding met andere plaatsen. Die is er straks, als de vrouwen en de kinderen weg zijn ook niet meer. Dan zijn we op ons zelf aangewezen, op een stuk grond van drie kilometer in het vierkant; op een eiland." Een gevaarlijk eiland is Krab bendijke, maar er wordt met al le macht gewerkt voor zijn be houd. De dijk van de Nieuw- landpolder móet blijven staan. Franse militairen sjouwen onaf gebroken om de barricade verstevigen. De mannen van Krabbendijke gaan straks ploegen meehelpen aan de opho ging en de verzwaring ervan. Zij hebben een grote strijdlust. „Als we die polder konden red den, dan deden we tenminste iets" zei er een in de gelag! mer van café „de Koophandel". De anderen mompelden instem mend. Het ging over zestig koeien, die in de buurt in een onderge lopen polder de kop nog net bo ven water kunnen houden. Maar de burgemeester wil niet dat zijn burgers zich blootstellen aan gevaar. Daarom heeft hij ook aangedrongen op evacuatie. Daarom heeft hij grootscheepse maatregelen gelast voor de dijk van de Nieuwlahde-polder. In Bergen op Zoom, Ossen- drecht, Oosterhout en andere plaatsen bidden vrouwen om behoud van de kleine plaats waar hun mannen en vaders hun krachten in geweer bren gen tegen het gevaar van het water. vrouwen en kinderen verlaten Krabbendijke". Een paar honderd meter verder, voorbij de spoorweg-overgang, werden vluchtelingen uit een vrachtauto getild, die aan de rand stond van het water waaronder de Rijksweg naar Kruiningen, bedolven ligt. Aan het eind van de zij dijk rechts staan een paar schuren in een nog droge polder. De grond van de velden is nog maar pas geploegd. In een hoek van de schuur liggen rijke zakken graan. Over een grote opper vlakte staan aardappelen in zak ken bijeen. Daartussen zitten mensen. Het is een grote onge rieflijke wachtkamer maar de vuile regen die buiten neerslaat komt er niet. „Kom moeder" „Ik kom van Waarde" zegt 'n oude man. „Dat is de tweede keer nu al, dat ik vlucht. Mijn eigen boeltje is ondergelopen. Ik ben nog maar net gered. Nu moet ik weer weg". „Kom moeder, we moeten in stappen, zegt een jonge vrouw tegen een oudje dat zit te hui veren onder haar omslagdoek. Het wordt in het pakhuis een leger vol landverhuizers. Maar er komen er andeenr bij. Over de dijk komt een rij mensen, jonge en oude, gebukt onder tassen en zakken, waarin zij 't hoognodige meeslepen. De wind jaagt over de dijken en plassen Ze drijft ijskoude sneeuw voort, die de gezichten van de vluch telingen striemt. Langs de dijk die nog berijd baar is, rollen militaire vracht auto's met zand. Bij een bocht ligt een dorp in het water. Ril land heette dit eerst. De huizen rusten met de kozijnen op de golven. Op verschillende plaat sen steken kilometerpaaltjes een oranje kop boven het water uit. Een paar mannen dromen over de plas, met berusting in hun ogen. „Zou Krabbendijke veel ge vaar lopen?" vraagt er een. De ander haalt de schouders op. „Niet te somber" De dorpsomroeper van Krab bendijke, die in de hall van het gemeentehuisje op de tekst wacht die hij straks door de stra ten moet galmen, beantwoordt die vraag ook met een schou der ophalen. „We zullen het maar niet te somber opnemen" bromt hij. „De vrouw en de kin deren zijn al weg". Dan loopt hij plotseling de regen in, om zichzelf wijs te maken, -dat de druppels op zijn wangen geen tranen zijn. De gemeentelijke autoriteiten geven geen rechtstreeks ant woord. Woensdagavond heeft een ambtenaar van Waterstaat samen met de burgemeester van dit veilingsdorp de toestand van de dijken bekeken. „ïk zal de vrouwen en kinderen ten sterk ste aanraden om te evacueëren zei de burgemeester na deze in spectie. „Ik zou het maar doen", beaamde de ambtenaar. Even tevoren, omstreeks half acht, was een zendauto van de P.T.T. overvallen door een on verhoedse doorbraak bij de Vla- ke. Men heeft de wagen later kunnen redden. De chauffeur wist zich in veiligheid te bren gen. Verdedigen Gistermorgen vonden de inwo ners van Krabbendijke een bul letin aan de bomen en aan de muren, waarop het besluit van de burgemeester vermeld was. Wie blijft, doet dit op eigen risico, kon men er uit lezen. En de mannen boven de 18 en be neden de zestig wisten dat zij zouden moeten blijven om de eigen grond te verdedigen, te gen het water, dat het grootste deel van Krabbendijke's wapen vormt, maar dat buiten de dij ken moet blijven van dit dorp tussen Rilland en Kruiningen. Drieduizend zielen telde Krab bendijke. Uit Waarde waren daar 1500 bij gekomen, uit Ril land een kleine 200, uit Kruinin gen eveneens. Minder dan twee duizend mannen zullen er ach terblijven. De ouden van dagen, de kinderen en de vrouwen ver trekken, op enkelen na. „Als ik nu naar Wemeldinge Icon komen", zegt een vrouw ons. „daar woont mijn zuster" „Het zal zo'n vaart niet lopen" zegt een ander. En we zitten hoog genoeg". Nergens zoveel ellende Maar de meesten vertrekken, met weinig bagage en veel ge praat, alsof het een vacantie- reisje geldt Men moet zich daar "echter niet door laten misleiden, Dat praten houdt de tranen weg. „Tot gauw" zegt een jonge vrouw, tegen haar man. als zij in de duck stapt. „Ja", weet hij alleen maar te zeggen. Zij gelo ven het geen van beiden, alleen: ze hopen het vurig. In café „de Koophandel" zit ten de manskerels peinzend rond de tafel voor de kachel. Nu en dan komt er een gesprek los. „Mijn buren wilden naar We meldinge" zegt er een. „Die kant zou ik nooit op gaan". In Bra bant is het veilig, maar hier niet. Als de Amalia-polder over stroomt dan is er alleen maar Oosterschelde en Westerschelde en geen Zuid-Beveland meer. „Er wordt nergens zoveel el lende geleden als in Zeeland". Er wordt nog eens gepraat over de ramp van Oostdijk. „Er zat een jongen in een boom, naast het huis waarin zijn ouders op zolder zaten. Plotseling zag hij de woning wankelen en in de golven verdwijnen. Maar de ouwelui zijn toch nog gered". „Witte en zijn 3 zoons hebben hen gered", zegt een ander. „Dat waren heldendaden. Met een touw om hun middel zwommen zij naar de drenkelingen, dwars door de woeste golven, waarop geen boot het houden kon". ,,lk dacht eerst, dat loopt zo'n vaart niet", zegt Sinke, de broer van- de kastelein. In de oorlog, toen de Kruinïngse polder over stroomde hebben we er toch ook geen last van gehad. Maar als ik niet zo dicht bij de dijk gewoond had, had ik het niet gehaald. DEN HAAG, 5 Febr. (AP). Generaal Ridgway, de opperbe velhebber van de NATO-strijd- krachten, heeft vandaag een be zoek gebracht aan Nederland om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de omvang van de overstromingsramp en om maat regelen te bespreken, die even tueel in NATO-verband genomen kunnen worden voor verdere hulp. De generaal was 's morgens met z'n vliegtuig uit Parijs ver trokken om vervolgens over de geteisterde gebieden naar Schip hol te vliegen. Van Schiphol ging de gneraal naar Den Haag, waar hij zich door deskundigen liet voorlichten over de toestand in de noodgebieden. Na rapporten te hebben aan hoord van officieren van leger en luchtmacht, die hem de ge troffen gebieden en gevaarlijke punten aanwezen op een kaart, welke was opgehangen in de ka mer van de missie, zeide gen. Ridgway: „Ik wens U allen ge luk en ik geef uiting van mijn grote tevredenheid over de geest en het initiatief waarvan gij blijk hebt gegeven. VIJF dagen na de verschrikkelijke ramp, welke Nederland heeft getroffen, is het nog steeds niet mogelijk de gevolgen geheel te overzien. Hoeveel mensenlevens heeft deze catastrophe geëist? Het officiële cijfer passeerde gisteren de dertienhonderd. Officieel is echter nog geen enkele polder doorzocht, honderden hofsteden en behuizingen zijn eenvoudig niet bereikbaar, zo ze al nog bestaan. Pas later, na weken of misschien wel maanden, zullen we de volle waarheid kennen. Ook de materiële verliezen zijn ontstellend groot, té groot eigen lijk voor een verarmd land om ze alleen te dragen. Een gebied zo groot als een gehele provincie - bijna 200.000 hectaren - is door het water overspoeld, en dat gebied omvat juist de vruchtbaarste gronden van Nederland. Om te begrijpen wat dit voor de landbouw en veeteelt betekent, zij er aan herinnerd, dat tijdens de oorlogshandelingen iets meer dan een derde van deze oppervlakte - 77000 hectaren - door zout water werd overstroomd. CN de oorlog - niemand zal het bestrijden - was menselijker en milder dan de natuur. 'Niet slechts de mensen, zelfs het vee en de huisdieren kregen bij de gedwongen inundatie de gelegenheid zich tijdig in veilig heid te brengen. Ook keerde de onderwaterzetting zich niet tegen de diiken, de kunstwerken en de privébezittingen van de bevolking. Veel kon tevoren geborgen en opgeslagen worden. Desondanks heeft de inundatie grote verliezen en enorme ver woestingen aangericht, maar ze halen niet bij de chaos, die is ach tergebleven na één dag natuurgeweld. Het Bijbelwoord, dat spreekt van „de gruwel der verwoesting", is hier van toepassing. Het geldt voor mens en dier, voor huis en bezit. Dat zoiets gebeuren kon. iets waardoor tenaastebij de kaart van Nederland gewijzigd wordt, wie heeft dat vonr mogelijk ge houden? ONS volk zal ook deze slag te boven komen - niettemin. Zoals die Zeeuw uit Rilland het zei - een grijsaard van in de tachtig - toen hij met opengeriemde handen zijn boot verliet: „Het leven hebben we nog en dat dorp daar zal heus wel weer opgebouwd worden". Luctor en emergo - maar wij mogen ons toch niet verhelen, dat de taak die nu vervuld moet worden verre van licht zal zijn. Wederopbouw, dat zich beijvert overbodig te worden, heeft er een karwei voor jaren bijgekregen. Waterstaat ook. Het Rijk zal op nieuw diep in de beurs moeten tasten om de gevolgen goed te maken en het leven in de geteisterde streken weer op gang te helpen. Het zal dit moeten doen'ondanks aanzienlijke verslechtering van handels- en betalingsbalans, want de exporten zullen ongetwij- feld dalen, de importen daarentegen stiigen. Realiseren wij ons ver der wat er aan grondstoffen en voorraden is verloren gegaan, welk een kapitale verliezen aan bedrijfsschade er zijn geleden en nog geïncasseerd moeten worden, niet enkel in de getroffen streken maar ook elders waar men ten dele op die streken aangewezen was, en wat het betekent voor de economie van het land en voor de schatkist wanneer niet minder dan 50.000 mensen naar elders moeten worden geëvacueerd. Voor hoe lang wellicht? 'IJ moeten daar overheen en er weer bovenuit zien te komen. Ook als het nog tal van jaren mag duren, toch ,,'t sal waer- achtig wel gaen". Er blijft iets van bitterheid achter, als wij bedenken, dat deze ramp minder pijnlijk had behoeven te wezen en zelfs vermeden had kunnen worden. Wij hadden wèl een Rampenfonds maar géén Rampen organisatie, die ingreep vanaf de eerste minuut. Wij hadden ook een stout droogleggingsproject, dat misschien maar net zoveel zou hebben gekost als heel deze catastrophe, die erdoor voorkomen had kunnen worden, maar pas vandaag wordt de aan trekkelijkheid en de noodzakelijkheid ervan ingezien. Maar laten we geen putten dempen achteraf. Er ligt een grote en grootse taak voor Nederland, die moet aangevat worden. Moge het de geestkracht en de verbeelding opbrengen om oplossingen te bedenken en te verwezenlijken in een stijl die bij de nieuwe problemen past. De schade moet hersteld en de welvaart weer verzekerd worden. Maar bovenal is het nodig geworden, dat de natie beschermd wordt. De ramp van 1 Februari mag zich nimmer meer herhalen, Gij hebt mijn hoogste ver wachtingen beantwoord en ik ben er zeker van, dat gij allen van gevoelen zijt, dat dit een groot voorrecht is en een zeer schone gelegenheid om diensten te bewijzen aan een bondgenoot in de NATO, 't Nederlandse volk dat een groot vriend van het Amerikaanse volk is". De opperbevelhebber is later na een onderhoud met minister Staf naar Parijs teruggestuurd. Op zijn terugreis landde hij ook nog op Gilze-Rijen om te spreken met officieren van de Amerikaanse luchtmacht. Het bezoek van Ridgway gold name lijk in de eerste plaats de steun, die de Amerikanen verlenen, of nog zullen verlenen. Véle behulpzame handen staan gereed om dc sl achtorfers van dc overstroming bij te staan bij de ontscheping. (Van onze verslaggever) DEN HAAG, 5 Februari Met twee dingen kan, aldus is ons uit verklaringen van de directeur-generaal van de Rijks waterstaat, ir A. G. Maris, gebleken, rekening gehouden worden, In de eerste plaats dat er niet aan gedacht wordt ook maar een onderdeel van de noodgebieden aan het water blijvend prijs te geven. Maar ook, dat omtrent het herstel van enkele der zwaarst getroffen eilanden - Schouwen-Duiveland en Goeree-Over- flakkee - voorbarig optimisme beslist uit den boze is. De gaten in de zee- en binnendijken zijn daar zeer groot en zeer diep, bovendien zo talrijk, dat de directeur-generaal zich niet aan het noemen van een getal waagde. Als de dijken op de twee eilanden voor het volgend winterseizoen gedicht zijn, zal men bij de Rijkswaterstaat niet ontevreden zijn. Schouwen-Duiveland staat voor negen tiende onder water en op Goeree-Overflakkee is het niet zo heel veel beter. De evacuatie van de bevolking zal er in dit gebied dan ook wel van een lan gere duur worden. Zolang de dijken niet gedicht zijn, staat ander weder opbouwwerk gelijk met het paard achter de wagen spannen. Een deel der mannelij ke bevolking wordt gevraagd op de eilanden achter te blijven om het noodzakelijke werk te ver richten. Hun aanwezigheid is al leen hierom reeds dringend ge wenst, waar er gewaakt moet worden dat de dijken niet in een nog verdere staat van verval ge raken. De gedachte is geopperd om Schouwen bij gedeelten droog te leggen, daarvan kan echter geen sprake zijn, Schou wen-Duiveland moet in een stuk hersteld worden. Precies zo staat ook Goeree-Overflakkee ervoor, waar men overigens al begonnen is het gat in de zeedijk bij Ouddorp te dichten. In Brabant wordt bard gewerkt Hard wordt er gewerkt aan 't herstel van het ondergelopen land tussen Dordrecht en Ber- Veilig in goede handen van hel Rode Kruis, doch het verlies van have en goed nog lang niet te boven, wacht deze oude vrouw in teresseloos de verdere dingen die komen gaan, af. gen op Zoom. Practisch is er provisorisch weer een waterke ring tussen Keizersveer tot Nieu- wendijk, waar een groot en een tiental kleinere gaten geslagen waren. Ten Noorden van .Nieuwen- dijk, bij Kille, gaapt echter nog een gevaarlijke bres van zeven tig meter lengte en ru:m wer meter diepte. Pas als dit gedicht is, zal daar het water kunnen zakken. Aan beide .kanten van de Moer- dijkbruggen worden de gaten in de Royale Polder gestopt, Is dit werk klaar - vermoedelijk over twee weken - dan kunnen de wegen naar 'het Zuiden en de spoorlijnen wox'den gerepareerd, op het eiland van Dordrecht is men tegelijkertijd aan de slag gegaan. Als alles mee zit, kan wel licht over drie weken de ver keersweg en over een maand de spoorlijn weer voor gebruik worden opengesteld. Op het eiland van Dordt ligt de Biesbospolder al weer droos, wat door een gat in de Wiel- dreebtse zeedijk ten Zuiden daar van jammer genoeg nog niet het geval is. Tussen Willemstad en Roode- vaart zitten er tien gaten in de dijk. Verkenningen zijn hier druk aan de gang en de gemeen te Willemstad heeft reeds een aannemer gecharterd om zo snel mogelijk het achterland te kun nen bevrijden van het allesbe halve welkome water. Walcheren zonder wonden Walcheren heeft de spring vloed uitstekend doorstaan, scha de bij Oost en Westkapelle is provisorisch hersteld. Binnen twee weken hoopt men ook de gaten bij het veergat gedicht te hebben, waardoor tegen het heropenen van de spoordiensten van die kant uit geen enkel be zwaar meer zou bestaan. Jam mer genoeg bedei'ft het Ooste lijk deel van Zuid-Beveland 'de ze plannen, want beschadigin gen aan de dijken bij Kruinin gen en Rilland zullen zoals het zich nu laat aanzien zeer veel tijd vergen. Een andere moeilijkheid op Zuid-Beveland voorspelt de slechte situatie bij de Sluis in Hansweert. Onder het buiten- hoof d van de Midden sluis loopt water. Er is al aan een aannemer op dracht gegeven de sluizen bij Vlissingen en Veere in gor de staat te brengen, om, zo nodig, op grote schaal over het kanaal door Walcheren te kunnen be schikken. Betrekkelijk goed zijn Noord- Beveland en zeker Zeeuws- Vlaanderen eraf gekomen. Aan het droogleggen van de Neuzen- polder wordt al gewerkt, de overige gaten bij Kloosterzande en Ossenisse - tien in getal - be tekenen vergeleken bij wat de rijkswaterstaat bijvoorbeeld op Schouwen wacht, Jeinderspel. Donderdagavond was erm^-Suf geval van de 3300 ha welke irf Zeeuws-Vlaanderen blank ge staan hebben, al weer 2500 ha. van het buitenwater afgesloten. Noord-Bevelan:ds herstel wordt een kwestie van wat men in vale termen noemt „droog werk", de rijkswaterstaat kan dit karwei volledig overlaten aan de Ne derlandse Heidemaatschappij. Zwaarder „kluiven" Moeilijker is voor de rijkswa terstaat de opgave welke Tholen. en St. Philipsland stellen. De si tuatie is nog erg onoverzichte lijk, maar het wordt in elk ge val werk van lange duur. De burgemeester van de stad Tholen is aangeraden de be bouwde kom van zijn gemeente door een voorlopige dijk te om ringen, om daar tenminste weer langzaam te kunnen terugkeren tot het normale leven. Ligt het eilandje Tien-gemeten geheel onder wafer - ook dit zal in strijd met lopende geruchten niet worden opgegeven - op Beierland en Voorne-Putten kan direct worden aangepakt. Op Putten schiet het dichten van een reeks kleinere gaten goed op, een grote bres bij Oude Hoorn wordt echter een meer tijdrovende bezigheid. Met groot materiaal werd tegelijkertijd be gonnen bij 's-Gravendeel, Nu- mansdorp, en de Eendrachtpol- der in de Hoekse Waard. De evacuatie van bevolking - in zo verre hier daartoe werd over gegaan, - zal onverhoopte tegen spoed buiten beschouwing gela ten. beslist niet zo lang behoe ven te duren. Op IJsselmonde vlot het werk eveneens goed. En Rozenburg ware na Maandag droog geble ven als door het „haalwater" van snel-varende schepen de dijk op het Oosten van dit een zame eiland het niet andermaal begeven had. ROME, 5 Febr. (AP) De be roemde tenor Benjamino Gig-li heeft een millioep lire (1! 10.000) geschonken voor de slachtoffers van de watersnood in Nederland en België. De zanger zal binnen enkele dagen naar Engeland vertrekken om een reeks concerten te ge ven, waarbi.j hij zijn medewer king zal aanbieden voor elk ini tiatief ten bate van de beproef de bevolkingen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4