Brabants Nieuwsblad Een nacht tussen de ruïnes van het dodeneiland Flakkee 1352 doden SCHOUWEN; GIGANTISCH PROBLEEM Waterstaai overziet thans situatie Schade in Veere valt mee Herstel komt op gang Na een maand weer treinen over de Moerdijk Of het nooit meer morgen zou worden Na het water typhus als u de nieuwe vijand Nieuw springtij op 14 Februari Toestand op 't eiland Tholen 250 vliegtuigen in actie Hulp stroomt overvloedig Rede van prins Bernhard Zondag geen bioscoop Advies aan Tholen: dijk uw stad in Necl. industrie behoudt volle capaciteit Vrijdag 6 Februari 1953 Directeuren: Drs. TH. A. M. HEUTS F. J. VAN DER PAS Hoof dredacte ur W. ASSMANN Commissie van Toezicht: Mgr. Dr. CH.VAN DAM 12e Jaargang No. 95 GIRO 9 5 7 5 DOE HET NU! Drs. R. J. G. M. v. HASSELT Voor God, Koningin en Vaderland WAARIN OPGENOMEN DAGBLAD „DE GRONDWET" EN „DE ZOOM" Met réecls eerder gebruikte para chutes heeft uien dit droge stuk grond in Zierikzee afgebakend en loordt nu gebruikt als drop pingsplaats. (Luchtfoto. (Van een onzer verslaggevers) ROOSENDAAL, 5 Februari Vanmorgen om half zeven hebben wij het eiland Flakkee verlaten, na een nacht vol angst. Evacuc's uit Oude Tonge waren ons reisgezelschap op het Rot terdamse vrachtschip „Maria", dat ons terug naar Dinteloord bracht. De laatste overlevenden verlieten het dodeneiland, hun laatste groet was voor Burgemeester Bram van Dijk en zijn 150 mannen, die achterblijven, en voor de vele naamlozen die het wrede water nog steeds als prooi verborgen hAidt. Oude Tonge alleen heeft minstens 300 doden. Maar er zijn nog slechts 12 lijken geborgen. Er is nu gevaar voor typhus en toen wij op het eiland waren aangekomen, Woensdagavond, werden wij onmid dellijk tegen deze gevreesde ziekte ingeënt. Het is een nieuwe vijand die de achterblijvers op dit eiland belaagt, alsof het nooit genoeg is Rode Kruis doet er prachtig werk Met de Roosendaalse Rode Kruiscolonne zijn wij Woens dagmiddag op weg gegaan, met deze dappere mensen, die vanaf Zondagmorgen welhaast onafge broken in touw zijn om hun evenmensen in deze rampzalige uren bij te staan. Langs Stam persgat gingen we naar Dintel- sas, waar Franse genietroepen bezig waren zich in te schepen. Een Franse officier riep „Tout le monde est embarque", en vlak daarop werden de trossen losge gooid en vertrokken de Fransen naar Nieuwe Tonge. iedere com pagnie met 73 vletten. En wij wachtten op orders, terwijl dé onmenselijkste geruchten over Goeree en Flakkee de ronde be gonnen te doen. Eindelijk kwa men de opdrachten voor de co lonne; een groep zou de binnen komende evacué's opvangen en verzorgen, een tweede groep zou deze mensen vervoeren en de pendeldienst met de andere ge troffen eilanden onderhouden, de derde groep zou op weg gaan naar Ooltgensplaat.. Met deze groep zijn wij mee gegaan, naar het hart van de ellende naar de ruïne van de verschrikkelijkste zondvloed sedert de middeleeu wen. De tocht Om kwart voor tien kwam het bericht: Roosendaalse colonne aan boord van „De Zaan". Ein delijk. Men popelde om te kun nen beginnen. De nood was zeer groot. Wij hadden er toen nog geen vermoeden van, dat onze boottocht bijzonder moeilijk en langdurig zou worden. Want „De Zaan" was een comfortabele schuit en de kapitein een erva ren man met een rustige stem en bedaarde manieren, die begon met zakjes snoep rond te delen. We vertrokken. Mensen op de wal keken ons na. In de kajuit was het warm. En de stemming was uitstekend. Buiten de Roo sendalers waren er nog drie Zweedse fotografen aan boord, In totaal waren met een dertig man. Door de kajuitramen zagen we het water van het Volkerak. Links en rechts dijken met grote gaten. Rond elf uur begon het. De boot begon vaart te minderen. Wat was er aan de hand? De ka pitein zweeg. Het ging steeds langzamer. De Zeeuwse wateren zijn moeilijk te bevaren. En nu vooral! De driekoppige beman ning moest zich zuiver oriënteren op de kaart. Een ander schip kwam langzij en onze kapitein sprong over. Er werden enige woorden gewisseld. We gingen verder. Maar het water werd steeds ondieper. Verschillende keren schuurde de kiel over het 'zand. Ons horloge wees 12.55 uur, toen „De Zaan" vast liep. We kwamen weer los. maar besloten werd niet verder te gaan. We moesten wachten op hoog tij en dat kon wel vier uur worden. „De Zaan" gings langszij liggen bij drie an dere vastgelopen boten. Links van ons zagen we de kerk van Oude Tonge. Vliegtuigen en heli- We wisten het: daar was de hel! We wisten het: daar was de hel! Wat moesten we doen? Het Het springtij van 14 Febr. heeft op het ogenblik reeds volop de aandacht van de autoriteiten. Op die dag zal het springtij samen vallen met de nieuwe maan. die een veel grotere „vloedmakende kracht" heeft dan volle maan. Men kan van geluk spreken dat het. springtij van Zondag niet gepaard is gegaan met nieuwe maan. In het laatste geval zouden de gevolgen van de watersnood waarschijnlijk nog verschillende malen gro ter zijn geweest. De „vloed- makende kracht" van de nieuwe maan is namelijk on geveer 20 procent groter dan die van volle maan. In normale omstandigheden heeft deze kracht weinig te betekenen. Nu er echter tal rijke dijken zijn bezweken of aanzienlijk zijn verzwakt be staat namelijk een veel groter gevaar dan anders het geval zou zijn geweest. was te koud, om de kajuit te ver- laten. De wind nam toe. In het schip naast ons werd een kachel aangestoken. Zes mannen kropen in 't kleine keukentje en tracht ten te slapen. De ene sigaret na de andere werd aangestoken. De stuurman van „De Zaan" ging koffie zéttenHet smaakte heer lijk. Het werd half drie. Een dei- kleine boten ging een poging wa gen. We volgden het vaartuigje met spanning. Het liep vast. Maar toen kwam het bericht, dat een bootje Oude Tonge had kun nen bereiken. We vroegen ons voor de honderdste maal wan neer het onze beurt zou zijn. Inmiddels kwamen er steeds meer boten in de nabijheid. Ur- ker vissers, die ook niet verder konden. Zij hadden rubberboten bij zich. Het weerbericht meldde: harde tot krachtige wind uit Noord-Westelijke richting. On gunstig voor het getroffen eiland. In de kajuit bleef de stemming- nerveus. Men zat opeengepakt. Water sloeg tegen de ruiten. De ranke boot deinde vrij sterk. De sigaretten raakten op. Toen in eens riep iemand uit de stuur hut: „We gaan het proberen". Iedereen veerde op. Het was zo ver. De verbinding met de an dere boot, waarop drie Rode Kruisleden achterbleven, werd verbroken. „De Zaan" was overvol. Er wa ren een goede veertig man aan boord. We hadden twee schip breukelingen meegenomen. Hun bootje was stuurloos geraakt. Het water steeg. Onze boot had een diepgang van 1.20 m. De peilstokken gaven aan. dat we 15 cm speling hadden. Heel lang zaam ging het vooruit. We waren de andere schepen voor. Links en rechts was de smalle vaargeul afgebakend met stokken. Hoe de kapitein er in slaagde de zwaar- geladen boot verder te loodsen was ons een raadsel. Maar hij deed het, zonder een spier van zijn gezicht te vertrekken. Om half vijf voeren wij voor bij de sluisdeuren. We waren in Oude Tonge. De haven lag vol boten. Marineboten en vissers schuiten. Er waren zeer veel mi litairen. Aan land Eindelijk gingen we dan aan land, voorlopig zouden we Biet terugkeren. We klommen op een dijk. Water overal. Onafzienbaar ver. Hier en daar daken van boerderijen. De wind sprong ons koud op het lijf. Triest was het, onmenselijk triest. En toen het dorp. Rond de haven was het droog. Maar in de onmiddellijke nabijheid stonden de straten blank. Hier moesten talloze lij ken zijn. Ze waren niet te ber gen. Er was geen electriciteit. Rondom ons slechts moedeloze mensen met een onzegbare schrik in hun ogen. In een café lieten we ons inenten. Een Rode Kruis soldaat en een dokter han teerden al enige uren de injec tiespuit bij het licht von petro leumlampen. Een nauwelijks voelbare prik en het was ge beurd. Buiten viel een troostelo ze regen. We gingen naar het ge meentehuis. Een zaal lag vol met brood. „Er zijn minstens 5000 broden teveel", zei ons iemand, „maar we kunnen ze gebruiken voor het. vee". Er volop, We kregen /as van alles limonade en goed belegde boterhammen. T>e'iiaeöf-V Inmiddels waren de drie Rode Kruis leden van de andere boot gearriveerd. Ze hadden een nog moeilijker tocht gehad dan wij. Ook hun boot was vastgelopen. Een Urker visser had hen over genomen, maar die durfde niet binnenvaren. De diepgang van het schip was te groot. Met een klein motorbootje waren ze ten slotte in de haven aangekomen, tastend in het donker! 's Avonds spraken we burge meester Van Dijk. Sinds Zondag had hij niet geslapen. „Ik blijf in ieder geval hier tot mijn laat ste burgers weg zijn", zei hij, „er zfjn talloze doden, minstens 250." Hij was moe, ontzettend moe. „Ik durf niet door te denken over de situatie, want dan hou ik 't niet meer uit. We doen wat we kunnen. Gelukkig is de eva cuatie rustig verlopen." In het donker liepen we terug naar het café, waar we de nacht zouden doorbrengen. De silhouet ten van de schepen doemden in 't donker voor ons op. Oude Ton ge ging een nieuwe nacht in. In de huizen groepten de overgeble ven burgers bijeen. Het gele pe troleumlicht viel op strakke ge zichten en moedeloos neerhan gende handen. In de cafézaal la gen uitgeputte militairen. Er zijn mensen, zeiden ze, die liever (Zie pag. 3) THOLEN, 5 Febr. (ANP) De commandant van het Rode Kruis in Tholen heeft in korte trekk'ën de situatie op het eiland geschetst. Met uitzonde ring van Stavenisse, die zijn geëvacueerd, verblijven alle bewoners van het eiland Tho len nog op het eiland, waar zij ook zullen blijven. De polders om Stavenisse staan geheel onder water evenals een pol der bij Poortvliet en de toe gangsweg tot het eiland. Elec triciteit, drink water-voorzie ning en telefoon functioneren bijna geheel normaal. DEN HAAG, 5 Februari (ANP) Volgens de laatste gegevens bedraagt het aantal slachtoffers van dc overstro mingsramp 1352. Het grootste deel van hen is afkomstig uit midden-Flakkee (Oude Tonge: 300 doden, Nieuwe Tonge: 100). De internationale luchtvloot, die de luchtbruggen van Valkenburg, Woensdrecht en Gilze-Rijen naar het getroffen gebied instand houdt, is vandaag uitgebreid tot 250 toe stellen, waaronder 25 helicopters. De evacuatie van Schou- wen-Duiveland en Goeree-Overflakkee is bijna voltooid. Op beide eilanden is thans nog slechts een gering deel van de bevolking gebleven. Men heeft de voorlopige indruk, dat bet aantal dergenen, die buiten bun woonplaats moeten worden ondergebracht, de 50.000 niet zal overschrijden. De herstelwerkzaamheden aan de ge., .ffen dijken is reeds volledig op gang gekomen. Ook daarbij vervullen de vloten te water en in de lucht een belangrijke taak: tien duizenden zandzakken worden uitgeworpen of aangevoerd. Grote troepencontingenten werken met koortsachtige haast aan de dijkversterking. Ir Maris van de Rijkswaterstaat heeft op een persconferentie reeds plannen ontvouwd voor het volledig herstel van de getroffen gebieden. Hij liet daarbij uitkomen, dat Schonwen-Duive- land en O ver flakkee veruit de grootste moei lijkheden zouden opleveren. In het gunstigste geval zullen de bewoners van deze eilanden zeker niet voor de herfst van dit jaar naar hun woonoorden kunnen terugkeren. Wat het her stel van de andere gebieden aangaat was Ir Maris iels meer optimistisch. Als er niets tus senkomt zal het treinverkeer over de Moerdijk- brug over een maaml weer zijn hersteld. Hulp uit eigen land en uit het buitenland blijft binnen- j stromen. Prins Bernhard kon vanavond in een radio-rede mededelen, dat het Nationaal Rampenfonds op weg was de 12.000.000 gulden te passeren. Dit bedrag betekent echter nog maar een peulschilletje voor de enorme behoeften. Goederen stromen eveneens in massa's binnen. Bijna alle op Schiphol aankomende toestellen brengen voorraden aan voor de getroffen bevolking. DEN HAAG, 5 Febr. (ANP) - In zijn functie van voorzitter van het Nationaal Rampenfonds heeft prins Bernhard vanavond in een radio-rede het Nederlandse volk aangespoord al het mogelijke te doen om de nood van de getrof fen bevolking te verlichten. AMSTERDAM. 5 Febr. <ANP>. Het hoofdbestuur van de Neder, landde Bioscoopbond heeft he paald, dat met het oog op de al gemene gedenkdag, de hiosconen Zondag 8 Febr. in het gehele land gesloten zullen zijn. De eerste berichten over Vecre waren zeer verontrustend. Uit dat dc schade in de stad zelf meevalt. Het plaatsje is bijna gt deze luchtopname blijkt echter, heel door het water omgeven. De Bilt verwacht: KNKEI.F. BUIEN Opklaringen, maar ook plaatse- l(llc enkele buien. Overwegend matige wind, in hoofdzaak tus sen Noord en Noordwest. Wei nig verandering in temperatuur. Het weer in Europa: Weer Mas. temp. Oslo: zw. bewolkt -10 Londen half bewolkt 5 Amsterdamregen 5 Brusselregenbui 6 Frankfort: nevel 3 Milnchen: regen -1 Züurich.: geheel bewolkt 2 Wenen: onbewolkt 2 KantorenRoosendaal, Molenstr. 11, Tel. 2243 (Adm.), 2244 (Red.): Bergen op Zoom, Zuivelstr. 39. Tel. 158 (Adm.)t 1680 (Red); Oudenbosch, St. Bernaertstr. SO. Tel. 187, Abonnementsprijs 44 ct. p. w„ p. Itw. f '.TO p. -post f fi.3') bij vooruit let.losse nr. 13 DEN HAAG, 5 Febr. (ANP). - Gebleken is, dat hier en daar in het buitenland de indruk bestaat dat de Nederlandse industrie heeft geleden van de overstro mingsramp. Enige exportbedrijven onder vonden reeds moeilijkheden b:j het verkrijgen van orders. In de overstroomde gebie den bevinden zich echter be trekkelijk weinig industriële be drijven. De productie- capaciteit van de Nederlandse industrie als zodanig is door de ramp niet aangetast. DEIN HAAG, 5 Februari (ANP) - Voor het eerst van deze week zijn er tekenen, die er op wijzen, dat liet grootste leed in de geteisterde gebieden voorbij is. De meeste onmiddellijk in gevaar verkerende mensen zijn vandaag door schepen en vliegtuigen in veiligheid gebracht, zodat kan worden aangenomen dat het dodencijfer, dat vandaag steeg tot 1352 geen noemenswaardige stijgingen meer zal vertonen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1