REDDINGSWERK IS VOLTOOID
het
1355 doden
Schouwen eerste noodgebied,
Goeree het tweede
50 babies geboren
Het
weer
Geen breuk in dijk bij Renesse; dreigende
doorbraak bij Heenvliet voorkomen
DUIVELAND GEHEEL GEËVACUEERD
Dijken worden gedicht met
rotsblokken uit Duitsland
On besch rijfelijke
Alle aandacht voor het herstel
Dijk bij Papen-
drecht is dicht
tonelen op Tholen
Hopelijk vóór de winter dicht
„Men is aan het
werk en men
zal slagen"
Grote ontroering bij weerzien
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
108e JAARGANG No. 35261
HOOFDKANTOOR: N.Z. Voorburgwal 65—73 - AMSTERDAM (CENTRUM)
Telefoon 63381 (5 lijnen)
BIJKANTOREN: 's-Gravenhage: Stationsweg 10, telefoon 111696;
Rotterdam: Jan Kruyftstraat 33 tel. 36769; Haarlem: Smedestraai 5,
tel. 21543 en 21544; Eindhoven: Vestdijk 5, telefoon 2445: Hilversum:
Emmastraat 12, tel. 9985: Maastricht: Stationsstraat 20, tel. 3013; Utrecht:
Steenweg 37 tel. 10064.
ABONNEMENTSPRIJS bij vooruitbet. f 6.65 p. kwart., f 2.25 p. mnd., 52 ct.p.w
Losse nummers 13 cents.
Directie: J. J. W. Boerrigter en mr. W. A. M. van der Kallen.
Hoofdredactie: Mr. W. A. M. van der Kallen en H. Baron var. Lsmsweerde.
DE TIJD
DAGBLAD VOOR NEDERLAND
DIED ET MOH DROIT
De prijs der advertentiën in de Tijdpers bedraagt 70 cent per m.m.-
hoogte. Ingezonden mededelingen dubbel tarief. Contracttarieven op
aanvrage verkrijgbaar bij de administratie en bij de erkende advertentie-
bureaux. Familieberichten 50 cents per m.m.-hoogte. Bewijsnummers
13 cents. De administratie behoudt zich het recht voor adver
tentiën eventjeel zonder opgaaf van redenen te weigeren. Wij reserve
ren ons het recht brieven op advertentiën niet at te geven, indien wij
daartoe gronden aanwezig achten. Niet afgehaalde of niet doorgezon
den brieven worden een maand na ontvangst vernietigd.
UITGAVE VAN DE N.V. DRUKKERIJ DE TIJD, AMSTERDAM-C.
Postgiro 22884 - Gemeente-giro Amsterdam N. 665.
delburg en Goes is hersteld, de verbin
ding tussen Walcheren en Breda wordt
met bussen via Zeeuws-Vlaanderen on
derhouden.
In de niet-getroffen dorpen heeft het
leven zijn normale gang grotendeels
hernomen, al leeft men dan veelal op
het getij: een aantal plaatsen is alleen
bij eb bereikbaar.
Toestand te Poort
vliet hoopvol
De burgemeester van Poortvliet op
Thnlen deelt mede, dat het gisteren op
nieuw gedichte gat in de dijk het van
nacht heeft gehouden. Vandaag wordt
getracht het andere gat te dichten. Er
wordt met man en macht, met inzet
van Nederlandse en Franse militairen,
gewerkt. Indien het dichten gelukt, is
es voorlopig geen redcii~""VÓor algemene
evacuatie. De burgemeester noemt de
toestand hoopvol.
Reddeloze dieren worden
gemitrailleerd
De Nederlandse vereniging tot be
scherming van dieren deelt mede, dat
het in de bedoeling ligt, paarden en
koeien, die nog in het water staan er:
reddeloos zijn, binnen twéé etmalen door
mitrailleurvuur uit vliegtuigen op snelle
wijze uit hun lijden te verlossen.
Kon. Mil. Academie
(Van onze verslaggever)
In de Koninklyke Militaire Academie
te Breda, waar een duizendtal vluchte
lingen uit het noodgebied is onderge
bracht, zijn tot dusverre vijftig babies
geboren.
Alle geëvacueerden, die ergens onder
dak hebben gekregen, wordt verzocht
per briefkaart aan hun naaste familie
leden op te geven waar zij verblijven.
Geëvacueerde werknemers dienen ook
hun directies per briefkaart hun eva
cuatie-adres bekend te maken
Verwachting tot Zaterdagavond:
Wisselende bewolking met enkele
sneeuwbuien. Zwakke tot matige
Noord-Oostelijke wind. Lichte tot
matige vorst.
Zon: 8.11—17.39. Maan: 2.29—10.27.
He± feitelijke reddingswerk in de noodge-
bieden is Donderdag voltooider verkeren
geen hulpeloze mensen meer in levensge
vaar. Op Schouwen werd Donderdagmid
dag de toestand bij Noordgouwe crifiek
tengevolge van drie dijkdoorbraken bij
Noordgouwe, Zonnemaire en Dijkhuisjes
bij Brouwershaven,- hei bericht over een
nieuwe doorbraak bij Renesse bleek op een
vergissing ie berusten en daar is toen
snel en afdoende de reddingsactie op ge
richt. In de vroege ochtend kwam hei be
richt binnen, dat op Duiveland alle men
sen waren geëvacueerd op vijfhonderd
in Bruinisse na, die achterblijven om de
binnendijk ie herstellen (de buitendijk is
daar onbeschadigd)
Oude en Nieuwe Tonge op Goeree-Over-
flakkee zijn zo goed als geheel geëvacu
eerd; Dirksland en Melissani staan geheel
droog. Blijft het weer gunstig, dan zal dat
zo blijven,- aan versterking van de dijken
wordt hard gewerkt. In Goedereede is de
toestand slecht, maar niet wanhopig.
Ruim 20.000 mensen zijn geëvacueerd;
10.000 zijn er achtergebleven. Er wordt
reeds hard gewerkt aan hei herstel van de
dijken. In Hellevoeisluis verwacht men
nog 7 a 8000 evacué's van Goeree.
Op Voorne-Putten kon een dreigende
dijkbreuk bij Heenvliet worden voorkomen.
Honderden militairen, mariniers, grond-
arbeiders, studenten en kantoorbedienden
werken er onafgebroken aan de versterking
van de zandzakkendijk langs hef Voornse
kanaal, die 7 kilometer lang is. Tientallen
trucks voeren in onafgebroken stroom
zandzakken aan. Op deze wijze hoopt men
de situatie meesier ie blijven. Mocht dat
niet gelukken, dan zou heel Voorne blank
komen te staan.
Op Zuid-Beveland werd Donderdag de
toestand bij Krabbendijke opnieuw criiiek;
alle vrouwen en kinderen werden geëva
cueerd. De mannen werken zeer hard aan
de versterking van de dijk. Vannacht werd
bericht, dat de toestand zich, dank zij het
rustige weer, iets gunstiger liet aanzien.
Bij Borsele, waar de toestand ook critiek is
geweest, is het gevaar voorlopig afgewend.
Gewei diste colonnes Amerikaans
C>
materieel in Breda
Overmacht
Nu de storm is gaan liggen, het
reddingswerk op gang is en de
eerste emotie geluwd, begint de
bezigheid van lessen trekken. Een
nuttige bezigheid, waarvan wij het
nut niet willen betwisten. Wij zouden
er zelf aan willen mepdoen. maar dan
nog zeer voorlopig. Want wij kunnen
niet beoordelen, of het goed is de
zeegaten te dicht.pn en de kustlijn
recht te trekken. Wij weten ook niet
of men te zuinig is geweest ten op
zichte van onze waterstaatswerken en
wat bij de reactie oo de ramp anders
en beter had kunnen gebeuren. Als
daarover meer feitelijke gegevens
ko"men, zal wel blijken, dat alles, wat
geschied is. nog beter had gekund.
Wij verwachten dus de ontdekking
van „fouten", omdat wij niet geloven
in de volmaaktheid van de menselijke
vermogens. En dat is dan de les, die
wij op dit tijdstip zouden willen trek
ken. Gisteren hebben wij onder de
titel „Tekortgeschoten mensenwerk"
geschreven, dat de mens niet onder
alle omstandigheden de natuur kan
beheersen. Wij hebben een beetje de
indruk, dat de generatie van thans
het begrip overmacht eigenlijk ver
geten is. Als er ergens iets mis loopt,
moet er een schuldige zijn. Aan deze
gedachtengang ligt ten grondslag, dat
er niets behoeft mis te lopen, want
dat, als alles maar volgens een goed
plan wordt, uitgevoerd, alle kleine
ongevallen en het vergaan van de
wereld kunnen worden afgewend.
Gaat er iets verkeerd, dan hebben de
plannen of de uitvoering het gedaan.
In deze eeuw is het woord sabotage
dan ook meer in zwang gekomen dan
het woord overmacht. De mens wordt
verondersteld alles te kunnen voor
zien, dus alles te kunnen regelen. Dat
hij met plannenmaken inderdaad
heel ver komt. heeft dit eigen volk
bewezen. Maar gaat men na wat in
onze geschiedenis onze veerkracht
heeft bepaald, dan is het de ruime
plaats, die in onze organisatie altijd
is toebedeeld aan de post „Onvoor
zien". De les. die de watersnood ons
leert is, dat wij wel plannen kunnen
maken, maar daarbij niet mogen ver
vallen tot hovaardij. De pessimisti
sche leus „Alles loopt altijd anders"
is een overdrijving. De waarheid ligt
in het midden. Alles kan anders
lopen.
Elke slag wordt gewonnen door de
reserve. Als ieder maar doet wat hem
wordt opgedragen, behoeft er nie
mand te zijn, die in reserve staat en
dus geen opdracht heeft. Maar daar
treedt overmacht op en dan krijgt de
reserve een opdracht. Op nationale
schaal is dat een reserve aan tijd, aan
mankracht, aan rijkdom. Men kan de
fout maken al het voorzienbare te
regelen en weerloos te staan tegen
over het onvoorziene.
Misschien is het toch verstandiger
er te voren rekening mede te houden,
dat de mens niet alvermogend is.
Misschien moeten wij er dan van af
zien al het voorzienbare te regelen,
om beter voorbereid te zijn op het
onvoorziene. De beste dijken zonder
vluchtterpen zijn slechter dan nor
male dyken mèt vluchtterpen.
Onze beste reserve is ten slotte de
geest van initiatief. Het is de grote
vraag, waaraan wij bij de opbouw van
een noodorganisatie meer behoefte
hebben: aan nooddictatoren of aan
figuren van het tweede en derde plan,
die de moed opbrengen een raamko
zijn uit te rukken of een tak af te
zagen, die met zelfstandig werkende
hersens beslissingen weten te nemen
of deze althans aan hun chefs durven
voor te leggen. Indien men tot de ont
dekking zou komen, dat deze geest
van initiatief Zondag j.l. het meest
heeft geleefd op die plaatsen, waar
men mentaal op het onvoorziene is
ingesteld en het minst op die plaatsen,
waar het leven zelf in plannen was
ingedijkt, dan heeft men enige stof
tot overweging opgedaan.
De organisatie van het reddings- en
het voorzieningswerk heeft nu ook
haar improviserend karakter van de
eerste dagen wel verloren. Met vrij
wel elke plaats is nu rechtstreeks
contact mogelijk, zodat verkeerd over
gebrachte berichten tot de zeldzaam
heden gaan behoren. Overal kan nu
snel en afdoende hulp geboden worden.
De luchtbrug werd Donderdag dooi
220 toeste'V-n onc>rh>uden van Val
kenburg, Woensdrecht en Glize-Rijen
uit. De vloot bestond uit ruim 2000
vaartuigen. 1
Nu er geen mensen meer in onmid
dellijk gevaar verkeren, komt het her
stelwerk voor het grootste deel nog
provisorisch in het middelpunt van
de belangstelling te staan: men ver
sterkt niet alleen bedreigde punten,
maar dicht ook ontstane bressen.
In Papendrecht bijvoorbeeld heefi
men Donderdagmiddag het gat gedicht:
vandaag werkt men aan de versterking
en verhoging van het aangebrachte
stuk en dan is onvoorziene omstan
digheden voorbehouden het gevaar
geweken.
Er wordt dan ook no? steeds met
man en macht gewerkt; vele haastig toe
gesnelde helpers, die zich enigszins te
kort gedaan voelen, omdat van hun hulp
nog steeds geen gebruik werd ge
maakt, lossen nu hun voorgangers af en
helpen bij de verdere evacuatie van
mensen, bij het transporteren van vee en
huisraad b:i hel ranvoemn van mate
rieel. Het corps commandotroepen, dat
onder overste Beets gevochten heeft
voor het behoud van mensenlevens
men kan daar vele wonderen van ho
ren vertellen is nu aan rust toe. Ver
liezen hebben zij zulks in tegenstel
ling- tot - andersluidende- berichten
n;et geleden.
Hun opvolgers vinden nog zeer veel
te deen. 16 Februari verwacht men een
nieuw springtij, en voor die tijd wil men
alle provisorische herstellingen, voor
zoveel dat doenlijk is, door definitieve
vervangen hebben. Dat geldt ook voor
Texel.
Wat het herstel betreft zijn er enkele
meer gedetailleerde berichten voorhan
den. In Zeeuws-Vlaanderen is het ver
keer weer normaal: alleen de veerdienst
PerkpolderKruiningen is nog niet
hersteld.
I Het spoorwegverkeer tussen Mid-
Volgens de tot dusverre binnenge
komen berichten is het aantal doden
gestegen tot 1355.
Nieuwe opgaven zijn binnengeko
men nit: Halsteren 2, Tiengemeten 2,
Middelharnis 16, Nieuwe Tonge 12.
Zijpe: (aangespoeld 3).
De volledige lijst wordt nu:
Goeree-Overflakkee: Ouddorp 1,
Oude Tonge 300, Stellendam 27, Nieu
we Tonge 87, Middelharnis 16.
Schouwen-Duiveland: Zierikzee
15, Burgsluis 10, Bruinisse 1, Brou
wershaven 3. Dreischor 15, Seroos-
kerken 15, Nieuwerkerk 13, Ooster-
land 40.
Tholei.: Stavenisse 300, St. Maar
tensdijk 4.
Hoeksewaard: Elfplaat (Poortngaal)
7, 's Gravendeel 57, Numansdorp 67,
Heinenoord 2.
West-Noord-Brabant: Halsteren 19,
Willemstad 2, Moerdijk 13, Dintel-
oord 3, Raamsdonkveer 2, Fijnaart 46,
Nieuw Vossemeer 50, Heiningen 25,
Steenbergen 13, Wagenberg 1, Heus-
den en Altena 3, Klundert 13.
Zuïd-Beveland: Krabbendijke 4,
Hoe deken skerke 1. Kruiningen 11,
Ierseke 10, Wolfaartsdijk 9, Rilland 1,
Oudelande 2, Kapelle 3. Goese Sas 7.
Walcheren: Vlissingen 3. Veere 2.
Zeeuwsch Vlaanderen: Terneuzen
2, Hontenisse 8, Zaamstag 1, Osse-
nisse 1.
St. Philipslvnd: 1.
Het Zijpe: 3.
Voorne-Putten: Abbenbroek 1. Hel-
levoetssluis 5, Zuidland 20, Stryen 20
(minstens).
Noord-Beveland: Kortgene 40,
Geersdijk 1.
Oostersehelde: 4 (aangespoeld van
elders). Tiengemeten: 2.
Alblasserwaard: Sliedrecht 1, Pa
pendrecht 1. Brandwyk 2.
Krimpenerwaard: Stormpolder 6,
Ouderkerk 2; Rotterdam 1; Maassluis
1; IJselmonde 3; Texel 5; Hondsbosse
zeewering 1: Militairen 2.
(Opgave A.N.P., onder voorbehoud).
In de Bredase Chassée-kazerne zijn
achttienhonderd man Amerikaanse
hulptroepen geconcentreerd. Deze troe
pen zyn samengetrokken uit zeventien
verschillende eenheden, die verenigd
zijn lot een bataljon dat onder comman
do staat van kolonel Ellery W. Niles
Van hieruit worden de richtlijnen
gegeven, welke de Amerikaanse hulp
troepen moeten volgen bij de hulpver
lening in de noodgebieden. Zo blijkt
onder meer, dat de Amerikanen in Bre
da in totaal 64 dukws hebben ingezet,
die overal in het gebied rondzwerven.
Met de evacuatie is het thans voor
het grootste gedeelte gedaan. Nu lco at
het constructiewerk 9 n de orde. het
dichten van de di»V gevaarlijke
pjr.te.i. Hifci-vóc>? i,,);, ^tïblokken c-o-
dig, waarvan er hele vrachten per
vliegtuig uit Duitsland worden
;evoerd. Bij het dichten van dijkga-
volgt men een merkwaardige
ten
methode: Men construeert een baily-
brug over het gat. vult de brug op
met zand en grote stukken steen, legt
er springlading onder en laat de hele
zaak in de lucht vliegen. Alles valt
dan terug en het gat is voor het
grootste gedeelte gedicht.
Op het vliegveld Woensdrecht zijn 25
helicopters gestationneerd. waarondei
8 Engelse. 3 Belgische en de rest Ame
rikaanse. Op zes punten in het bedreig-
zondvloed baan over het dorp naar
later bleek, onmiddellijk achter de be
scherming een gat slaand van ruim 3
meter diep en alles wat op haar baan
kwam onmeedogenloos verbrijzelend,
verscheurend, meesleurend, wegslinge
rend van een vrachtwagen tot een stuk
beton van het oude' gemeentehuis toe.
En dan is daar .iet grote wonder ge
schied. Een wonder waarover men nim
mer uitgepraat zal komen, waarvan men
nimmer een verklaring zal kunnen ge
ven. De mensen, die er een seconde te
voren nog aan het werk waren, de men
sen, die daar op dat laatste ogenblik
nog stonden te kijken, de mensen, die in
hun deuren stonden, de mensen die zich
op de gangen of bij de ramen bevonden,
ja zelfs die ene vrouw die daar buiten de
vloedgolf over zich kreeg, zijn naar
later bleek allen bewaard gebleven.
Toen de dag aanbrak, zijn er reddings
pogingen met succes uitgevoerd, die
vele andere heldenfeiten overtreffen.
de gebied heeft men waterzuiverings
teams opgesteld. Bij Monster in het
Westland is een aantal Amerikanen be
zig Duitse bunkers op te blazen, die
gevaarlijk zijn omdat zij de dijken en
duinen ondermijnen.
Op de uitgestrekte terreinen van de
Chassée-kazerne staan geweldige colon
nes materieel opgesteld. Behalve hon
derden auto's en jeeps bevinden zich
daarbij een 150-tal 5-tons lcipwagens en
9 tankboten. De commandant liet zich
vol waardering uit over de steun, die
hij ondervindt van de Nederlandse ver
bindingsofficieren. De troep is geheel
„self-supporting".
Engeland zal 162 rubberboten van het
nieuwste model zenden, die gezamen
lijk 5'K)P persnr.en kunnen bevatten. Er
zijn al 37 van deze boten verzonden.
Tot gistermiddag zijn in totaal 1300
auto's van het Amerikaanse leger Düs-
seldorf gepasseerd op weg naar Neder
land.
Seiner onafgebroken zwoegen aller., die medewerken aan de hulpverlening in de
door de watersnood geteisterde gebieden. Men gunt zich ternauwernood
enige rust en tijd. Een der soldaten ontfermt zich over een kind
tijdens de massale uittocht van de Zeeuwse eilanden,
(Van onze Haagse redacteur)
Mei verschillende omschrijvingen, welke geen iwijfel
lieien beslaan over de ernsi van de siiuaiie, heefi de
direcieur-generaal van de Rijkswaiersiaai gisieren op een
persconferentie ie Den Haag verklaard, dai Schouwen
noodgebied nummer één is. Ir. A. Maris zei, dai dil eiland
voor negen'iiende geïnundeerd is; gistermiddag evacueer
de men daar nog. De evacuatie zou ook Zierikzee gelden
en er zouden tenslotte slechis 500 man achterblijven om
nog groiere schade aan dii eiland ie voorkomen. De siiuaiie
wordi hier door Rijkswaiersiaai zeer moeilijk voor hei
hersiel geacht. Dii herstel zal vele maanden duren; wii
mogen ons gelukkig prijzen wanneer vóór de komende
winier hei eiland weer veilig is. Hei ergste is, dai de dijk-
lijn gekarteld is; hei profiel is beschadigd; de dijken zijn
ook van binnen vernield. Schouwen en dii sloeg ook op
Duiveland moei in één geheel van werkzaamheden
hersteld worden.
Hei tweede noodgebied is
Goeree-Overflakkee, waar ook
zeer veel moeilijk ie dichten
galen in de dijken zijn ge
vallen. De direcieur-generaal
gaf verder een uiteenzetting
over de situatie in de nood
gebieden, waaruit bleek, dai
Rijkswaterstaat hei hersiel
mei groie voortvarendheid
aanpakt. Toen ergens de
vraag viel of men een be
paald eiland zou moeien
„laten schieten", wees de
hoogste verantwoordelijke
technische autoriteit van de
waterstaat zelfs de gedachte
daaraan verontwaardigd van
de hand? ten aanzien van
een ander gebied zei ir. Ma-
ris mei stelligheid: men i;
Niet alleen voedsel, kleding en red-
dingsmatetieel, ook zandzakken
worden door de lucht naar de
m.eest bedreigde plaatsen 'in het
overstroomde gebied aangevoerd.
Een Brits vrachtvliegtuig, laag
overkomend boven een gat in de
dijk tussen St. 'Annaland en Stave
nisse, laat zakken zand neer vont
de dijkwerkers.
aan het werk en zal slagen.
Een belangrijke factor achtte spre
ker, dat. de middelen om het herstel aan
te pakken thans veel beter voorhanden
zijn dan direct, na de oorlog, toen Zee
land; hersteld moest worden. Wel is een
ongunstige omstandigheid, dat er veel
rijshout, dat in de Biesbos gesneden
was, verloren is gegaan. Hoe het met de
voorziening met arbeidskrachten, voor
al met de steenzetters, zal lopen, valt
nog moeiliik te zeggen.
Wat de uitvoering der werken betreft:
verscheidene aannemers zijn aan de slag
getogen: de tijd voor voorbereiding van
het werk ontbrak ten enen male. In we
derzijds goed vertrouwen werkt men
dus op een regie-contract in zijn meest
primitieve vorm. De kosten zullen straks
nog geregeld moeten worden.
Z. H. Exc. mgr. dr. B. J. Alfrink, aarts
bisschop-coadjutor. die tot herstel van zyn
gezondheid enige tijd in Rome heeft door
gebracht, heeft zijn verblijf in de Eeuwige
Stad afgebroken en is naar Nederland ver
trokken.
Het wonder van
St. Annaland
Donderdagmorgen zijn te Bergen op
Zoom de eerste vijfhonderd vluchtelin
gen uit Stavenisse aangekomen, de
zwaarst getroffen gemeente op het
eiland Tholen, waar naar schatting drie
honderd doden te betreuren zijn. Zij
werden ontvangen door leden van het
Rode Kruis, die hen in autobussen
overbrachten naar het patronaatsge
bouw, ivaar zij, na geregistreerd te zijn,
een maaltijd ontvingen en van nieuwe
kleding werden voorzien. Hierna wer
den zjj verder geëvacueerd naar Den
Bosch en Breda.
In het patronaatsgebouw speelden
zich ontroerende tonelen af. Familie
leden. die met verschillende aken wa
ren aangevoerd, en op het ogenblik van
de ramp door de vloedgolf "an elkaar
waren gescheiden, ontmoetten elkaar
hier weer voor het eerst. Wij waren ge
tuigen van de vreugde ven een man uil
Stavenisse. die zijn vrouw en beide
kinderen terugvond. De molenaar Hoek
uit Oosterland op Schouwen en Duive
land was zelf met een kind door mid
del van een amohibievaartuig van het
dak van zijn woning gered, waarop hij
twee dagen en nachten in een huilende
storm en een ijzige koude een toevlucht
had moeten zoeken.
De verheugenis over het weerzien,
die men hier en daar waarneemt, wordt
echter verre overschaduwd d >or het
leed dat on de gezichten van de mensen
te lezen valt
Onbeschrijfelijk is het wat zich
op Tholen heeft afgespeeld. Een ge
zin van zes personen dreef op een
weggeslagen dak door de water
massa's. Langzamerhand braken er
stukken van dit vlot af en iedere
keer werd een der overlevenden
meegesleurd door de golven. De
enige die levend van het vlot kwam
was een jongeman, die zijn huisge
noten stuk voor stuk door de gol
ven zag verzwelgen.
Op een stuk dijk. waarop nog
zeven huizen o.ereind stonden, be
vonden zich ongeveer veertig men
sen. De dük werd on een gereven
ogenblik weggeslagen en de men
sen werden bedolven.
Terwijl de vluchtelingen uit Sta
venisse in de haven van Bergen op
Zoom aankwamen, werden op een
andere kade in een lichter honder
den geïmproviseerde doodkisten in
geladen met bestemming Stave
nisse
Berg je mensen
In St. Annaland op Tholen is als door
een wonder in de rampnacht niemand
omgekomen. Er waren vier vloedplan
ken aangebracht, maar de watermassa,
die op de haven stond, werd steeds gro
ter Onmenselijk werk werd verzet om
die massa tegen te houden. Het was 10
minuten voor vier. toen de ramp zich
voltrok. Met man en macht was men
nog aan het werk. toen er water dooi
de bescherming begon te borrelen, een
bescherming die nimmer te voren zo
hoog was aangebracht. En vrijwel on
middellijk na dat doorborrelen klonken
de noodkreten als waarschuwing: „Berg
je mensen, daar komt het water".
Het kwam niet, nee, het b a r s 11 e los
in een waterval van een niet te be
schrijven omvang, en met een geweld,
dat voor de daar wonenden elk bom
bardement te boven moet zijn gegaan.
De door de orkanische wind voortge
stuwde watermassa brak zich in een