AUSTIN A 39
Ramp met „Faustus" voor Raad
voor de Scheepvaart
Inspecteur-generaal acht kapitein
grovelijk schuldig
„Salland" vergaan?
VRAGEN OVER SALARIS
VAN RIJKSAMBTENAREN
Broekman verslagen door Hodt
Lafhartige moord om 70 gulden
TRILOGIE VOOR VIOOL
Amsterdam ontving de eerste
evacués
Vliegtuigen brengen vrachten
rotsblokken
DE MAASBODE
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953
PAGINA 6
,HET IS TRAGISCH...."
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren een onderzoek
ingesteld naar de oorzaak van de stranding hij de Nieuwe Waterweg van
het onder Panamese vlag varende schip „Faustus" op 5 November van
het vorige jaar. De inspecteur generaal voor de scheepvaart, de heer
C. Moolenburgh zei in zijn conclusie, clat de kapitein van de „Faustus"
grove schuld heeft aan de stranding. „Het is tragisch, dat dergelijke per
sonen belast worden met de leiding van zeeschepen", aldus de inspecteur-
generaal.
VIER GETUIGEN
Er was blijkbaar op grote belangstel
ling gerekend bij .de Raad voor de
Scheepvaart voor de behandeling van
deze ramp, die zoveel opzien heeft ge
baard. Achter de tafel van de raad was
een groot aantal stoelen bijgeplaatst,
maar er waren sledhts enkele toehoor
ders verschenen. Ook de publieke tri
bune was bijna geheel onbezet, toen de
voorzitter, prof. mr J- Offerhaus, de zit
ting opende.
Er werden vier getuigen gehoord: de
zeeloods-stuurman A. C. Bos, van de
„Procyon"; de zeeloods-stuurman J. den
Hartog van de „Rigel"; de lichtwachter
H. Aokerman van Hoek van Holland, en.
de zeeloods eerste klasse C. Smit uit
Hoek van Holland, die als een der eer
sten na de stranding aan boord van de
„Faustus" is geweest.
Geen loodslichten
Zeeloods Bos vertelde, dat de „Pro
cyon", de kleinste van de twee in dienst
zijnde loodsboten, het eerst om 03-35
de loodsdienst had gestaakt wegens
de ruwe zee. Hij heeft om circa 3-20
uur op ongeveer 4 mijl ten Zuiden
van de Waterweg de toplichten van
een schip gezien, waarvan hij aan
neemt. dat het de „Faustus" is geweest.
Dit schip is op een halve mijl afstand
tussen de „Procyon" en de Waterweg
gepasseerd. Er werden aldus Bos
geen loodslichten van het schip opge
vangen.
De tweede getuige, de zeeloods Den
Hartog, van de grootste dienstdoende
loodsboot „Rigel die even na 4.00 uur
de dienst staakte vertelde, dat hij be
zig was geweest met het beloodsen van
een Duitse sleepboot met lichter. Hij
heeft verscheidene schepen gezien, maar
hij weet niet of daar de „Faustus" bij
was. Van geen dezer schepen heeft hij
seinen waargenomen.
De lichtwachter Ackerman vertelde:
„De „Faustus" liep benoorden de lich-
tenlijn op de mond van de Waterweg
aan. Ik heb zeven minuten lang geseind
om het schip in de goede koers te bren
gen. Toen kwam er plotseling een grote
golf, het schip verdween uit het zicht en
toen de golf voorbij was, zat het schip
vast".
De zeeloods Smit is op 6 November na
de stranding met de reddingboot naar
de „Faustus gegaan in opdracht van de
commissaris van het loodswezen. De
„Faustus" lag met de kop in de richting
van de Noorderpier. Het schip lag vast
op twee ankers, maar stootte en slinger
de zwaar. De loods heeft met de kapi
tein, Georges Palaiokrasas, gesproken
over de mogelijkheid een deel van de
bemanning aan land te brengen. De ka
pitein stemde hierin toe, maar toen de
loods, nadat hij de schipper van de red
dingboot had gewaarschuwd, weer terug
kwam, was de kapitein van mening ver-
loó
upó
BETERE BENZINE
ER IS MOMENTEEL in de wereld
en ook in Engeland heel wat gaan
de, dat de aandacht en zelfs de bij
zondere aandacht, trekt.
We behoeven wat dit betreft waarlyk
niet ver van huis te gaan. Maar onder
alle sensationele gebeurtenissen is er in
Engeland één, die veel op een revolutie
lijkt. Een revolutie in de wereld der
automobilisten. De vier grote olie- en
benzïnemaatschappjjen hebben er een
nieuw soort benzine ingevoerd, iets duur
der, doch ook iets beter. Het laatste
dank zy een betere samenstelling. En
tegelijkertijd hebben ze een grote her
vorming ingevoerd in het bedrijf der z.g.
service stations.
Er zjjn er dertigduizend in Engeland.
Tn de wereld en natuurlijk ook in Europa
kan een reiziger de veelsoortigste „ben-
zine-serails" aanschouwen. De automobi
list, die nieuwe benzine en olie tankt,
komt vaak voor een hoogst merkwaardig
bouwsel terecht. Elk land heeft een
eigen stijl ontwikkeld.
Inmiddels, als gevolg van de invloed
der grote Amerikaanse oliemaatschap
pijen, kan men zich hier en daar langs
een grote autobaan ergens in de Ver
enigde Staten wanen. Gelijksoortige
bouwsels, welker lijnen door de architect
va.n de oliemaatschappij geïnspireerd zijn.
doen er levendig aan een Amerikaans
autobaan-beeld denken.
In Engeland, het land der individualis
ten bij uitstek, zijn de „service-stations"
het minst gestandaardiseerd. En de olie
maatschappijen tonen zich er ook heel
voorzichtig in het geven van. suggesties.
Naar 'het schynt, zyn ze _er inmiddels
van overtuigd, dat de organisatie er van
een beetje achterlijk is. En ook, dat de
gemiddelde Engelse bezitter, of exploi
tant van een „service-station" zijn zaken
wil doen, zoals hy zelf wil en altijd ge
daan heeft.
Toch is men druk bezig, met zachte
drang een zekere uniformiteit in le voe
ren en de betere benzine wordt dankbaar
aangegrepen voor een zijdelingse propa
ganda voor een grotere efficiency in het
algemeen.
De automobilisten maken zich uiter
aard' het meest druk om de pennies, _die
ze meer moeten betalen per „gallon".
Maar toch, ze hebben bij vele „service-
stations" ook wel het een en ander te
beargumenteren.
Stel je voor, talryke exploitanten heb
ben, al weer op suggestie van de Ameri
kanen de mannelijke bediening vervan
gen door een vrouwelijke. Sportieve,
pientere meisjes zijn de „service-stati
ons" en aldus de „filling industry" bin
nengestroomd en ze voldoen naar het
schijnt uitstekend.
Vrouwen verkopen meer dan man
nen", verklaarde een exploitant tevre
den. „Een vriendelijke glimlach en ik
vetkoop een gallon benzine extra.En als
ik dit niet doe, komt de automobilist
later terug, met een herinnering aan die
vriendelijke glimlach".
Mannequins, winkelmeisjes, bioscoop
ouvreuses, cassières etc. etc. nemen een
baantje bii een „service-station" aan.
Ze verdienen er goed.
En, zeggen ze, het is prettig werk in
de open lucht en je rnaakt zoveel inte
ressante mensen mee
Talrijke meisjes worden met rolschaat
sen uitgerust, om sneller te kunnen wer
ken. In deze regenperiode moesten die
evenwel in een hoek worden gegooid.
anderd. Eerst laat in de middag is de
gehele bemanning 25 koppen van
boord gegaan. De loods heeft aan boord
van de „Faustus" geconstateerd, dat de
antenne vernield was. Voorts stonden
enige ruimen open.
Verklaring van de kapitein
Vervolgens werd de verklaring; die de
kapitein voor de loodscommïssans heeft
afgelegd, voorgelezen. Daarin zegt deze
dat hy al 27 jaar als gezagvoerder voel
en sinds April 1952 kapitein was van de
„Faustus". „Reeds meer dan 60 maal
ben ik in Rotterdam geweest", zo gaat
de verklaring verder, waarna een be
schrijving volgt van de ongeluksnacht,
„Bij de Nieuwe Waterweg vroeg ik door
middel van een signaallamp een loods
aan, maar de loodsboot antwoordde niet.
Wy hadden nog maar voor één etmaal
stookolie aan boord, want de rest van de
voorraad was door zeewater bedorven.
Omdat ook de luiken van enige ruimen
open stonden moest ik naar binnen. Plot
seling luisterde het schip niet meer naar
zijn roer en werd door de zware zeeën
uit de koers en kort daarna vastgesla-
gen In een andere verklaring geeft de
kapitein een uitleg waarom zijn ruimen
open stonden. „Wy voeren met zeer goed
weer langs de Engelse kust en hebben
toen, om sneller in Rotterdam klaar te
kunnen zijn, de ruimen vast openge
maakt. Toen tegen middernacht de zee
ruw werd, heb ik de bemanning opdracht
gegeven de ruimen weer te sluiten".
Weinig waarde
De heer Moolenburgh, inspecteur-
generaal voor de scheepvaart, zei in zijn
conclusie weinig waarde te hechten aan
de door de kapitein afgelegde verklarin
gen, omdat die steeds van inhoud zijn
veranderd. Zo begreep de inspecteur-
generaal niet dat een kapitein, die zo
vaak de Noordzee heeft bevaren, zyn
luiken en dan nog wel in November
open gooit en zo zijn schip onzeewaar
dig maakt. „Iemand, die zo handelt,
draagt naar zyn mening volledig de
schuld. Myn mening, aldus de inspecteur-
generaal, dat 't schip best zou hebben kun
nen bijdraaien, wordt gedeeld door de 2e
stuurman van de „Faustus" in de door
hem afgelegde verklaring. Maar deze ka
pitein had haast. Om 4.00 uur kwam de
„Faustus" bii de plaats van de „Rigel"
ongeveer 4 mijl buiten de kust en
C. Bazelmans O.Praem.
Op 4 Februari is in de Norbertyner
abdij te Heeswijk nog vrjj onverwacht
overleden de zeereerw. heer Constantinus
Bazelmans, oud missie-overste in de Nor
bertyner missie te Jabalpur.
Father C. Bazelmans werd op 13 Jan.
1888 geboren te Zeelst, trad in 1907 in bij
Norbertijnen te Heeswijk en ontving de
H. Priesterwijding op 17 Mei 1913. Na
enige tijd werkzaam te zijn geweest aan
de Latijnse School te Gemert, vertrok hij
in 1923 als eerste missionaris van de Nor-
bertijner abdij van Heeswijk naar het
toenmalige Brits-Indië, waar hij en zijn
confraters in de Madras-missie werden te
werk gesteld. Hij was directeur van het
Katholiek Kosthuis te Pirangpuram en
later rector van het inlands Klein Semi
narie, door hemzelf gebouwd.
Toen de Norbertijnen een eigen missie
gebied kregen aangewezen in Jabalpur,
werd hij pastoor van Jabalpur, welke
functie hij bleef vervullen tot Juli 1940.
Eind Juli vertrok hij naar Amerika, om
van daaruit voor de instandhouding van
de Jabalpur-missie te zorgen en de nodige
financiële steun te zoeken, die gedurende
de oorlog uit Nederland niet kon worden
gegeven. Naar Nederland teruggekeerd in
1946 werd hij benoemd tot missie-procu
rator, totdat in 1948 een onherstelbare
ziekte hem dwong het bed te houden.
DOOD DOOR SCHULD
(Van onze correspondent).
Een 65-jarige landbouwer uit Stiens, K.
H., werd Donderdag door de Leeuwarder
rechtbank wegens het veroorzaken van
dood door schuld veroordeeld tot twee
maanden gevangenisstraf en twee jaar
ontzegging van het rijbewijs. Onder Wijt-
gaard had H. in September van het afge
lopen jaar geen voorrang verleend tenge
volge waarvan een personenauto tegen
een boom was gereden, waarbij twee per
sonen zwaar werden gewond, terwijl een
persoon om het leven kwam. De eis was
drie maanden gevangenisstraf en vijf jaar
ontzegging.
KNOEIERIJEN BIJ
TOTALISATOR
De Haagse rechtbank heeft gisteren de
begrafenisondernemer J. S. veroordeeld
tot een maand voorwaardelijk met een
proeftijd van drie jaar en 50 boete sub.
20 dagen hechtenis.
De schrijver W. S. bij het C.B.S., kreeg
eveneens een maand voorwaardelijk met
een proeftijd van drie jaar, en 50 boete,
sub. 20 dagen hechtenis.
Op voorstel van W. S„ die als controleur
bij de totalisator werkte, zou J. S. als
ticketverkoper eenmaal een kleiner aantal
tickets als verkocht hebben opgegeven dan
in werkelijkheid het geval was geweest.
Het daardoor ontstane kasoverschot had
den zij samen gedeeld.
reeds om 4.25 zat het schip op de wal.
Er is geen sprake van, dat kapitein Pa
laiokrasas zich behoorlijk heeft bera
den".
Hulde
De inspecteur-generaal bracht hulde
aan de Nederlandse instanties aan de
kust voor hun paraatheid. „Reeds een
half uur na de stranding was de redding
boot ter plaatse".
Hij besloot met de woorden: „De ka
pitein heeft grove schuld. Hy heeft er
niet aan gedacht, toen zyn schip vast zat,
het te verzwaren door de dubbele bodem
tanks vol te laten lopen. Toen hy met de
bemanning in de reddingboot stapte heeft
hy het niet nodig geoordeeld iets van
de seheepspapiex-en mee te nemen".
De Raad zal binnenkort schriftelijk
uitspraak doen.
Op het strand te Katwijk zijn twee
sloepen aangespoeld van het schip „Sal
land". Sinds Zaterdag is geen bericht
meer ontvangen over dit 298 bruto re
gister ton metende schip dat op weg
was van Engeland naar Stockholm. Er
waren zeven mannen aan boord. De
kapitein is M. Teekman uit Zwolle. Er
wordt ernstig rekening mee gehouden
dat het schip vergaan is.
fl, 5450,—
De reus onder de dwergen de kleine
wagen mei de prestaties van een grote:
Een demonstratiewagen voor
proefritten staat steeds gereed I
AUTOMOBIELBEDRIJF
ROTTERDAM BAAN 4 TELEFOON 24000 110000 - 2 LIJNEN
COURSES VERSCHOVEN
De paarden-courses welke Zondag 8
Februari a.s. in het gemeentelijk sport-1
park te Hilversum zouden worden gehou
den, zyn verschoven naar Zondag 15 Fe
bruari, Besloten is ze dienstbaar te
maken aan de hulpverlening aan de ge
troffen gebieden. De Stichting Totalisa
tor „Nederland" stelde reeds een bedrag
van 10.000 beschikbaar en zal, evenals
de P.S.V. Hilversum de batige saldi van
deze courses afdragen. De Stichting Ned
Draf en rensport schenkt 4 pet uit de
omzet van de totalisator aan het Natio
naal Rampenfonds.
ZESDAAGSE TE GENT
De eindstand van de zesdaagse luidt
1. BruneelRyckaert (Belg.) 379 pnt.; 2.
StromArnold (Austr.) 254 pnt., op één
ronde 3. SchultePeters (Ned.) 128 pnt;
op twee ronden 4. OckersVan Steen
bergen (Belg.) 199 pnt. Alle overige kop
pels hadden vier of meer ronden achter
stand.
Algehele herziening niet te verkiezen
boven incidentele
In het Voorlopig Verslag van de Eerste
Kamer over de begroting van Binnen
landse Zaken voor 1953 verklaren vele
leden met bevreemding kennisgenomen
te hebben van 's ministers uitspraak, dat
hem na de vaststelling van het Bezoldi
gingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren
1948 waaromtrent in de toenmalige
salariscommissie ad hoe overeenstem
ming was verkregen direct noch indi
rect voorstellen tot algehele herziening
van de bezoldiging van het rijkspersoneel
hadden gereikt.
Deze leden zouden de minister de vraag
willen stellen, of een algehele herziening
van de rijkssalarissen, volgens de daar
voor het meest geschikte methode, niet
verre de voorkeur verdient hoven een
incidentele behandeling van de ingeko
men verzoeken.
Daarixij ware dan tevens aan de orde
te stellen de vraag, of de bestaande kin-
denbijslagregeling zodanige wijziging be
hoeft, dat het aan het middelgrote en
grote gezinnen in meerdere mate moge
lijk wordt gemaakt in de hoge kosten van
levensonderhoud te voorzien. Vele leden
brachten de wenselijkheid van een defi
nitieve regeling ter tegemoetkoming in
de ziektekosten voor het rijkspersoneel
ter sprake. Daarmede kan huns inziens
bezwaarlijk langer worden gewacht.
Ettelijke leden verklaarden dat 's mi
nisters beleid met betrekking tot f221-ers
hen niet bevredigde. Zij ha-den zich af
gevraagd, waarom deze personen indertijd
niet in de gelegenheid waren gesteld een
beroep op de gewone ambtenarenrechter
te doen. Dan ware objectieve berechting
gewaarborgd geweest. Mitsdien werd be
pleit, dat het inslaan van deze weg als-
nog mogelijk zou worden gemaakt.
Zonder 10 km. kon hij niet inlopen
OSLO, Donderdag
Op de tweede avond van de internatio
nale wedstrijden te Tonsberg was het
droog weer, maar een felle zeer koude
wind blies over de baan. Dat de Neder
landse rijders zich in prima vorm bevon
den bleek wel uit 't feit, dat Kees Broek
man het baanrecord over de 5000 meter,
dat met 8 min. 24 sec. op naam stond van
Hjalmar Andersen, en het vorig seizoen
onder heel wat betere omstandigheden
werd gemaakt, met vele seconden verbe
terde en dat Wim van der Voort het baan
record op de 1500 meter, dat in het bezit
was van Roald Aas, beneden de 2 min.
20 sec. bracht.
Van de vier afstanden bezetten de Ne
derlanders driemaal de eerste plaats en
tweemaal de tweede. Dat niettemin Finn
Hodt eerste werd in het algemeen klas
sement dankte de Noor aan zijn sterke
500 meter, welke hij op de eerste avond
in 32 sec. reed, waarmee hij bijna drie se
conden voorsprong verkreeg op Kees
Broekman, een achterstand welke zonder
de 10.000 meter niet voor onze landgenoot
viel in te halen.
De uitslagen luiden
1500 M. 1. Wim van der Voort (Ned.),
2.19.8; 2. Finn Hodt (Noorw.) 2.21.1; 3.
Kees Broekman (Ned.) 2.21.6; 4. Odd Pe-
dersen (Noorw.) 2.23.8; 5. Leif Dyngeland
(Noorw.) 2.24.0; 6. Rolf Svendsen (Noorw.)
2.25,8; 7. Pat McNamara (V. S.) en Kornel
Pajor (Zweden) 2.26.4; 9. Hugne'Pettersen
(Noorw.) 2.26.5; 10. Yngvar Karlsen (Noor
wegen) 2.27.9; 11. Anton Huiskes (Nederl.)
2.28.0.
5000 M. 1. Kees Broekman, 8.21.3; 2.
Anton Huiskes 8.29,1; 3. Finn Hodt 8.33.7;
4. Wim van der Voort 8.34.8; 5. Yngvar
Karlsen 8.39.8; 6. Hugne Pettersen 8.41.7;
7. Pat McNamara 8.44.5; 8. Odd Pedersen
8.45.1.
Het eindklassement luidt1. Finn Hodt
(Noorw.) 193.720 pnt.; 2. Kees Broekman
(Ned.) 194.607 pnt.; 3. Anton Huiskes (Ned.)
197.310 pnt.; 4. Wim van der Voort (Ned,)
198.330 pnt.; 5. Pat McNamara (V. S.)
198.367 pnt.
ENGELS CUP-VOETBAL
Laatste amateurs gewipt
LONDEN, Donderdag.
De amateur-club Walthamstow Avenue
is in de vierde ronde voor de Engelse Cup
blijven steken. De overgespeelde wed
strijd tegen de machtige eerste-klasser
Manchester United, waartegen de dappere
Londense amateurs in eerste instantie
1—1 hadden gespeeld, leverde nu een
me 2—5 zege voor Manchester op.
Een tweede wedstrijd bracht geen
slissing de tweede-klasser Notts County
en de eerste-klasser Bolton Wanderers,
deelden opnieuw, nu met 22, na verlen
ging; zij zullen een derde wedstrijd moe
ten spelen.
In het Concertgebouw
Tariefverhoging
IJ-ponten uitgesteld
EERST MET DE MINISTER
PRATEN
(Van onze Amsterdamse redactie).
Merkwaardig was de wending die gister
middag omstreeks 4 uur in de Amster
damse gemeenteraad door wethouder Van
Wyck (K.V.P.) werd gegeven aan de be
raadslagingen over het voorstel van B. cn
om de ponttarieven te verhogen. Na
twee uur van discussie stelde hy nl. voor
de besprekingen over dit punt te schor
sen om er op terug te komen wanneer de
besprekingen met het departement van
Verkeer en Waterstaat zyn gehouden.
Reeds in de aanvang van zijn beantwoor
ding van de verschillende sprekers merkte
de wethouder op, dat hij de indruk had
gekregen, dat B, en W. met dit voorstel
te ver zijn gegaan. Uiteindelijk is het Rijk
de aangewezen instantie om de kosten van
de pontverbindïng te betalen en het lag
dus in de verwachting, dat de wethouder
met een compromisvoorstel zou komen.
Dit is niet gebeurd en dus voorlopig gaan
de voorgestelde verhogingen, waarbij per
sonenauto's voortaan 1, vrachtauto's
1.50 met 50 cent opslag voor iedere twee
wiêlen meer dan vier, autobussen en
touringcars 2 met dezelfde 50 cent op
slag als hiervoor aangegeven en kleine
voertuigen tien cent zouden moeten gaan
betalen, met dien verstande, dat „Amster
damse" auto's slechts een kwartje per
vaart betalen moeten, niet door.
Zwaar gold bij de raadsleden het argu
ment, dat deze tol in het water waarmee
Amsterdam momenteel in Nederland een
unieke positie inneemt, voor het inter-
iocale verkeer wellicht nog belangrijker is
dan voor het locale verkeer. Het Rijk
zorgt er wél voor, dat de ponten bij Vel-
sen en de Hembrug gratis zijn. Maar het
Rijk laat wel grote verkeerswegen ofwel
in Amsterdam beginnen ofwel door de stad
voeren, maar zorgt niet voor het vervoer
over het IJ. Men achtte het daarom dan
ook ontoelaatbaar om van de pontgebrui
kers dus van mensen die gedwongen
worden de pont te gebruiken en die
meestal kleine neringdoenden zijn een
tol te heffen. En het gaat volgens de
raadsleden helemaal niet op om Amster
dammers in kosten te laten bijdragen die
worden veroorzaakt door niet-inwoners
van de hoofdstad.
Maar zoals gezegd is, de wethouder wil
de zich liever nog niet uitspreken alvorens
hij ten departemente een duidelijk ant
woord had op de vraag in hoeverre het
Rijk zijn plicht zal verstaan om de IJ-
oeververbinding door middel van ponten
zijn rekening te nemen.
Tegen twee daders levenslang geëist
Tegen de 39-jarige los werkman G. L, uit
Laren en de 37-jarige grondwerker T. V.
uit Hilversum heeft de. officier van justi
tie by de Amsterdamse rechtbank, gis
teren levenslange gevangenisstraf geëist
wegens de moord op <le 72-jarige tuinder
M. Verheul uit Naarden.
De twee verdachten erkenden tezamen
op Woensdag 30 Augustus j.l. deze oude
man met een hamer en een broodmes des
morgens by het krieken van de dag in
zyn tuin van het leven te hebben beroofd.
Twee dagen tevoren hadden zy dit plan
reeds willen uitvoeren, doch toen scheen
de tuinder door een toeval te Iaat.
De oudste der beide verdachten had
vroeger voor de tuinder gewerkt en
meende te weten, dat deze des morgens
vaak rnet vrij veel geld op zak terugkeer
de van de veiling. Met zijn jongere maat
besprak hij het plan de tuinder diens por
tefeuille te ontroven.
Zij wachtten de tuinder op de bewuste
morgen op, brachten hem met de hamer
en het mes met vereende krachten
ernstige verwondingen toe, ontroofden
hem zijn portefeuille, waarin 70,bleek
te zitten, en spoedden zich daarna op fiet
sen naar hun werk.
Maar voor hij de laatste adem enkele
uren later uitblies, vertelde de tuinder aan
zijn buurman, die hem om 6 uur die mor
gen vond, wie de daders waren geweest
De mannen werden gearresteerd en vielen
al spoedig door de mand. Thans is tegen
beiden levenslang geëist.
De jongste der beide verdachten, die
wegens psychopathische eigenschappen
verminderd toerekeningsvatbaar wordt ge
acht, was al eens Ier beschikking van de
regering gesteld, toen hij had deelgenomen
aan een roofoverval op een taxichauffeur
te Alkmaar. De oudste werd door zijn ver
dediger geschilderd als een fantast zon
der wilskracht.
De rechtbank zal op 19 Februari a.s. uit
spraak doen.
MUZIKAAL gesproken valt er niet veel telt als in deel I. Nu vervluchtigen de
opzienbarends of progressiefs te ont- kwaliteiten, die het heeft en onthoudt men
dekken aan het vioolconcert van vooral de monotonie. Men onthoudt overi-
Sibelius; men hoort er van alles in, maar
weinig uit de 20e eeuw. Wanneer men ech
ter bedenkt dat het een jeugdwerk is van
de Finse meester hij was pas twee-en-
vijftig toen hij het schreef en dat het
stamt uit 1917, is men geneigd er een
andere primeur aan toe te kennen: het is
één van die eerste Noord-Europese trilo
gieën die vooral de litteraire markt tot
vervelens toe hebben overstroomd. Noem
Sibelius' vioolconcert eeuwig klotsen
de meren", dan is het meteen en voorgoed
gelocaliseerd. Drie delen lang beschrijft
het rondborstige simplisten onder 't Noor
derlicht, het wordt niet moe ons natuur
schilderingen en legenden op te dissen en
weet de luisteraar vijf-en-dertig minuten
lang op een beschaafde manier te ver
velen. Of neen. geen 35 minuten, want net
als bij de litteraire producten neemt men
van het eerste deel kennis met plezier.
Maar daarmee had het uit moeten wezen,
niet een uitgesproken zwak adagio
moeten brengen en een finale die met
andere woorden weer net zo'n verhaal ver-
gens ook het voortreffelijke spel van Jan
Damen, die het werk zo'n beetje schijnt
te hebben geadopteerd en er van jaar tot
jaar in groeit.
Op Sibelius is ook van toepassing wat
in de programma-toelichting stond ten
aanzien van het Concert voor orkest van
Hilding Rosenberg, de Zweed: dat de mu
ziek der N.-Europese landen ten onzent
„weinig en waarschijnlijk onvoldoende"
bekend is. Die restrictie „waarschijnlijk"
in wat min of meer als aanprijzing be
doeld, doet genoeglijk aan en wettigt het
vermoeden, dat de schrijver Flothuis
ook niet overtuigd is van de baanbreken
de betekenis der Oostzee-componisten. Het
Concert van Rosenberg had in elk geval
even goed of beter ongeschreven kunnen
blijven. Het mist de positiva van Sibelius,
het is niet modern en niet klassiek, het
heeft niets te vertellen en klinkt ook nog
niet eens goed, afgezien van een enkele
geslaagde obligaat-passage, zoals in het
begin van de finale, die overigens nog het
sterkste onderdeel vormt. Het was de eer
ste keer, dat er een stuk van Rosenberg I
op het Concertgebouwprogramma prijkte.
De vele afwezigen hebben een unicum ge
mist deze avond, want het zal ook de laat
ste keer wel geweest zijn.
Om begrijpelijke redenen werd als ope
ning van de avond Mozarts „Maurerische
Trauermusik" uitgevoerd. Terwille van de
sympathieke geste zullen we het over het
uitvoeringspeil maar niet hebben. Kubelik
eindigde met de bekoorlijke tweede sym-
phonie van Dvorak. H. N.
VAN DE POL LEIDT IN
EUROPEES 71/2 TOURNOOI
Te Viersen in Duitsland werd een aan
vang gemaakt met het tornooi om het
Europees kampioenschap 71/2, waarvan
onze landgenoten Van de Pol en Metz
deelnemen.
De eerste uitslagen luiden: Van Hassel
(Belg.) 300—Vingerhoedt (Belg.) 258; Van
de Pol (Ned.) 300—Metz (Ned.) 190; Ru
dolph ('Duitsl.) 300—Spielmann (Duitsl.)
249; Galmiche (Frankr.) 300—Reicher (Oos.
tenr.) 248.
Verdere uitslagen luiden: Luttghetmann
(Duitsl.) 300—Spielmann (Duitsl.) 65; Van
de Pol 300—Reicher (Oost.) 201.
Van de Pol won van Metz in 21 en van
Reicher in 16 beurten en heeft de leiding.
„Tulyar", liet beroemde paard van de
Aga Khan, is verkocht aan de Ierse
nationale stoeterij voor 250.000 pond
sterlinghet hoogste bedrag, dal ooit
voor een paard 'in Engeland werd be
taald. „Tulyar" heeft voor zijn eigenaar
76.417 pond sterling gewonnen, heigeen
20.000 pond sterling meer is dan ooit
door een paard op Britse banen werd
verdiend. In het afgelopen jaar won
„Tulyar" zeven races waarbij de Derby
en de SI Leger.
Helpt de nood lenigen door uw
storting op
GIRO 9 5 7 5
van 't Nationale Rampenfonds
te 's-Gravenhage.
Gij kunt aan liet secretariaat
van dit fonds: Statenlaan 81,
's-Gravenhage, ook een post
wissel zenden.
—J
K.N.V.B. gelast alle
competitievoetbal af
Andere sport ook afgelast,
wel liefdadigheidswedstrijden
Het bestuur van de Koninklijke Ne-
derlandsche Voetbal Bond, in bijzondere
vergadering bijeen in verband met de
nationale ramp, deelt mede, dat alle voor
Zaterdag 7 en Zondag 8 Februari vast
gestelde competitiewedstrijden zijn afge
last.
Rekening houdende met de wens van
de regering, verzoekt het KNVB-bestuur
ook geen vriendschappelijke wedstrijden
te organiseren, behoudens liefdadig
heidswedstrijden voor het Rampen
fonds.
Ten bate van het Nationale Rampen
fonds zijn de volgende voetbalwedstrijden
vastgesteld Zaterdag 7 Februari Schie
dam S.V.V.Hermes Dvs en Den Haag
VUC-veld 8 uur HBS—ADO, Zondag 15
Februari te Tilburg Willem 2—P.S.V. en
Amsterdam Blauw Wit—Ajax Dinsdag
17 Februari op VUC-terrein te Den Haag
dichtwedstrijd) Haags elftal—Rotterdams
elftal.
Ten bate van het Rampenfonds heb
ben de heren dr M. Euwe, L. Prins, N.
Cortlevei", H. Donner, H. Bouwmeester,
T. D. van Scheltinga, J. Barendregt. Ch,
Been, prof dr A. D. de Groot, J. de Vries,
J. van Weering en W. J, Bos gisteren
avond in de effectenbeurs te Amsterdam
elk tegen omstreeks 20 personen ge
schaakt. De opbrengst bedroeg 100.
In verband met de Nationale Gedenk
dag heeft het bestuur van de Koninklijke
Nedei'landse Biljart Bond aile districten
en gewesten verzocht de vastgestelde
wedstrijden voor Zondag a.s, af te gelas
ten.
Dg voor Zondag 8 Febr. a.s, vastge
stelde wedstrijden van de Kon. Ned.
Schaakbond gaan xxiet door.
De afdeling Noord Holland van de Ne
derlandse Wandelsport Bond heeft be
sloten de voor a.s. Zaterdag en Zondag
georganiseex'de wandeltochten ten bate
van het Nationaal Ranxpenfonds, niet te
doen doorgaan.. De tochten zullen nu
gehouden woi'den op 14 en 15 Februari.
Mikhail Botwinnik werd voor de
zevende maal Russisch schaak-kam
pioen. In de tweekamp met Taimanov,
die gelijk met hem geëindigd was in het
grote tournooi, ivon hy de eerste en
vierde party, verloor hij de vijfde en
speelde hy detweede, derde en zesde
laatstepartij remise. Met S V2 legen 2%
jmnt prolongeerde Botwinnik, die ook
wereldkampioen is, dus zijn titel.
TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIED
Hoofdstad is niet officieel ingeschakeld
(Van onze Amslex-damse redactie)
Zo langzamerhand komen in de hoofd'
stad de evacué's binnen, Omdat, zoals
burgemeester d'Ailly heeft verklaard,
Amsterdam niet officieel ingeschakeld
wordt bij de evacuatie maar als reserve
achter de hand wordt gehouden, zijn
deze binnengekoraenen slechts incidentele
gevallen. Op het Centraal station staan
enige groepjes verkenners die deze men
sen opvangen, in de wachtkamer voor
van een kopje koffie en hen dan per bus
vervoeren naar het evacuatiecentrum aan
de Lauriergracht. Daar staat een grote
staf van vrijwilligers en deskundigen
klaar om deze mensen verder te helpen.
Een ambtenaar van de burgerlijke stand
schrijft hen meteen in in het bevolkings
register en een dokter onderzoekt allen
naar mogelijke kwalen die een speciale
verzorging eisen en die zij misschien heb
ben opgelopen tijdens de verschrikkingen
die zy hebben meegemaakt. Indien een
nader medisch onderzoek gewenst is kun
nen de evacué's een onderkomen vinden
in het ziekenzaaltje.
Ook zijn er mensen die nu eens einde
lijk rust willen hebben en het rondsjou
wen moe zijn. In dat geval kunnen zij
ook in het evacuatiecentrum vei'blijven
zo lang zij maar willen en er plaats is.
Vele mensen zijn naar Amstei-dam geko
men omdat zij er familie of kennissen
hebben die hen kunnen huisvesten, maar
ook zijn er velen die op goed geluk op
reis zijn gegaan en bij toeval in de hoofd
stad terecht zijn gekomen. In het kantoor
van het centrum is een cartotheek te vin
den waarop alle opnemingsadressen staan
genoteerd met de gegevens er bij.
Ook is er bij het doorgangshuis een ver-
voersafdeïing aangesloten, welke wan
neer het nodig mocht blijken deze
evacué's naar hun tijdelijke woonhuizen
brengt. Verschillende particulieren met
personenwagens hebben zich vrijwillig en
belangeloos voor dit wexk aangemeld,
evenals vele andere medewei'kers. Woens
dagmorgen is dit bureau gestart en het
heeft in die periode honderd evacué's mo
gen helpen.
NOG ALTIJD
AASGIEREN
Een politieagent heeft in de Or-
teliusslraat een 19-jarige straten
maker aangehouden die goederen
ophaalde voor de getroffenen, zo
als hij zeide. Hij kon zich echter
niet legitimeren zodat het de politie
beter leek hem in bewaring te stel
len.
Hulpacties
De KlaverjasClub „Pas" heeft haar hele
kas f 225.aan het Rampenfonds over
gemaakt, „De Jordaan op de planken"
heeft door een. opvoering een bedrag
kunnen ovei-maken van f 116.53.
Personeel en gevangenen van het Huis
van Bewaring I hebben aan het Rampen
fonds een bedrag overgemaakt van f 638.
Zaterdag zullen de winkeliers van de
Haarlemmerstraat, Haax-lemmerdijk en
omgeving 2 pCt. van alle inkomsten af
staan ten bate .van het Rampenfonds.
De boeren hebben zich ook niet onbe
tuigd gelaten met het schenken van vee.
De eerste inzameling leverde 35 koeien, 28
pinken en 8 kalvei-en op. Dit is voor on
geveer. een bedrag van 33,500 gulden, Het
ligt. in de bedoeling deze dieren in overleg
met het Nationaal Rampenfonds te schen
ken aan een gemeente waar vele kleine
boeren zijn getroffen.
De accordeonverenigingen „Excelsior'
en „Con Forza" zullen Zondag a.s. een
concert geven in de Bachzaal. Het b,
saldo van dit concert wordt gestort op
rekening van het Rampenfonds.
De Amsterdamse Bioscopen zyn op Zon
dag in verband met de Rouwdag geslo
ten.
De centrale vereniging van Markt-,
Straat- en Rivierhandel spoort alle Am
sterdamse straathandelaren aan om na de
verkoop van Zaterdag een bedrag ter be
schikking te stellen van het Rampenfonds.
De veiling van gevonden voorwerpen
op Schiphol gaat niet door; de textielgoe-
deren zijn doorgezonden naar de getrof
fen gebieden.
*Zatei-dagmiddag om 2 uur zal een tra
pezevoorstelling worden gegeven op 12
meter hoogte op de hoek Gloriandstraat
—Bos en Lommerweg, baten voor het
Rampenfonds.
Registratie verplaatste
personen
Door de ramp, welke ons land heeft ge
troffen, is een groot aantal personen ver
plaatst naar een andere gemeente dan die
hunner inwoning.
Mede in verband met de omstandigheid,
dat velen in den lande in twijfel vex-keren
omtrent het lot van hun betrekkingen,
acht de minister van Binnenlandse Zaken
het noodzakelijk met spoed een eenvoi'-
mige en eenvoudige registratie van de
personen, die naar een andere gemeente
zijn verplaatst, ter hand te nemen.
Voor een zodanige registratie heeft hij
richtlijnen aan de gemeentebesturen ge
geven.
De registratie zal in de gemeenten van
verblijf in drievoud plaats hebben op
kosteloos van rijkswege ter beschikking
te stellen verplaatsingsformulieren.
Tot de rijksinspectie van de bevolkings
registers en het informatiebureau van het
Rode Kruis zullen vragen omtrent de
verblijfplaatsen van vorenbedoelde per
sonen kunnen worden gericht.
Kostwinnersvergoeding
Het ministerie van Oorlog heeft aan de
burgemeesters medegedeeld, dat indien er
in hun gemeente personen zijn die in de
gemeente, van waaruit zij zijn geëvacueerd
kostwinnersvergoeding genoten, deze ver
goeding uitbetaald kan worden, nadat door
de diverse bui'gemeestex-s bij het desbe
treffende departement in dit geval het
ministerie van Oorlog en Marine is
geïnformeerd naar het bedrag dat in de
gemeente van herkomst werd uitbetaald.
Een nadere circulaire met instructies zal
nog volgen.
BIDSTOND IN NIJMEGEN
Gisteravond werd in alle katholieke
kerken in Nijmegen en omgeving een
druk bezochte bidstond gehouden.
Zondag worden in alle kerken collec
tes voor de slachtoffers gehouden. Op
initiatief van de burgemeester wordt
voor Nyxxxegen een plaatselijk waters-
noodcomité opgex-icht. Vanwege, de R-
K. Universiteit, wordt Maandag a.s. in
de St. Josefkei'k een plechtige H. Mis
van Requiem opgedi-agen voor de ziele-
rust van de slachtoffers van de ramp.
GEEN CARNAVALS
KRANTEN
De vier Limburgse dagbladen hebben
besloten in verband nxet de ramp die ons
land heeft geteisterd en het. Buitenge
woon zware verlies aan mensenlevens
dat hierbij werd geleden, dit jaar geen
Carnavalsnummer te doen uitkoixxen,
noch op andere wyze in de kolommen
van hun bladen aandacht aan de Car
navalsviering te besteden.
Amerikanen Mazen Duitse bunkers op
In de Chassee-kazerne te Breda zijn 1800 [waardige methode: men construeert een
an Amerikaanse hulptroepen geconceix- Baily-brug over het gat, vult de brug op
treerd. Deze troepen zijn samengetrokken met zand en rots, legt er spinglading onder
laai de hele zaak in de lucht vliegen.
Alles valt terug cn het gat is voor het
grootste gedeelte gedicht.
Op zes punten in het bedreigde gebied
heeft men waterzuiveringsteams opge
steld. By Monster in het Wcstland zit een
aantal Amerikanen, dat bezig is Duitse
bunkers op te blazen. Deze bunkers zijn
gevaarlijk, omdat zy de dijken en duinen
ondermijnen.
Met de evacuatie, aldus deelde kolonel °P de uitgestrekte terreinen van de
Ellery Niles mede, is het thans voor het Chassee-kazerne staan ontzaglijke colon-
grootste gedeelte gedaan. Nu komt het nes matei'iaal opgesteld. Behalve honder
constructiewerk aan de orde, het dichten den auto's en jeeps bevinden zich daarbij
van de dijken op gevaarlijke punten. ^en 15°-tal 5-tons kipwagens en 9 tank-
boten. De commandant liet zich vol waar-
Daartoe zijn rotsblokken nodig, waarvan dering uit over de steun, die hij onder-
er hele vrachten per vliegtuig van Duits- vindt van de Nederlandse verbindings-
land uit worden aangevoerd. By het dich- officieren. De troep is geheel „self-sup-
ji.-i._-.-_ merk-1 porting".
uit 17 verschillende eenheden, die ver-
enigd zijn tot een bataljon, dat onder com
mando staat van kolonel Ellery W. Niles.
Van hieruit worden de x'ichtlijnen aan
gegeven, welke de Amerikaanse hulptroe
pen moeten volgen bij de hulpverlening in
de noodgebieden. Zo blijkt o.m. dat de
Amerikanen in Breda in totaal 64 duclcs
hebben ingezet, die overal in het gebied
rondzwerven.
ten van dykgaten volgt men