AUSTIN A 39 Ramp met „Faustus" voor Raad voor de Scheepvaart Inspecteur-generaal acht kapitein grovelijk schuldig „Salland" vergaan? VRAGEN OVER SALARIS VAN RIJKSAMBTENAREN Broekman verslagen door Hodt Lafhartige moord om 70 gulden TRILOGIE VOOR VIOOL Amsterdam ontving de eerste evacués Vliegtuigen brengen vrachten rotsblokken DE MAASBODE VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 PAGINA 6 ,HET IS TRAGISCH...." De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de stranding hij de Nieuwe Waterweg van het onder Panamese vlag varende schip „Faustus" op 5 November van het vorige jaar. De inspecteur generaal voor de scheepvaart, de heer C. Moolenburgh zei in zijn conclusie, clat de kapitein van de „Faustus" grove schuld heeft aan de stranding. „Het is tragisch, dat dergelijke per sonen belast worden met de leiding van zeeschepen", aldus de inspecteur- generaal. VIER GETUIGEN Er was blijkbaar op grote belangstel ling gerekend bij .de Raad voor de Scheepvaart voor de behandeling van deze ramp, die zoveel opzien heeft ge baard. Achter de tafel van de raad was een groot aantal stoelen bijgeplaatst, maar er waren sledhts enkele toehoor ders verschenen. Ook de publieke tri bune was bijna geheel onbezet, toen de voorzitter, prof. mr J- Offerhaus, de zit ting opende. Er werden vier getuigen gehoord: de zeeloods-stuurman A. C. Bos, van de „Procyon"; de zeeloods-stuurman J. den Hartog van de „Rigel"; de lichtwachter H. Aokerman van Hoek van Holland, en. de zeeloods eerste klasse C. Smit uit Hoek van Holland, die als een der eer sten na de stranding aan boord van de „Faustus" is geweest. Geen loodslichten Zeeloods Bos vertelde, dat de „Pro cyon", de kleinste van de twee in dienst zijnde loodsboten, het eerst om 03-35 de loodsdienst had gestaakt wegens de ruwe zee. Hij heeft om circa 3-20 uur op ongeveer 4 mijl ten Zuiden van de Waterweg de toplichten van een schip gezien, waarvan hij aan neemt. dat het de „Faustus" is geweest. Dit schip is op een halve mijl afstand tussen de „Procyon" en de Waterweg gepasseerd. Er werden aldus Bos geen loodslichten van het schip opge vangen. De tweede getuige, de zeeloods Den Hartog, van de grootste dienstdoende loodsboot „Rigel die even na 4.00 uur de dienst staakte vertelde, dat hij be zig was geweest met het beloodsen van een Duitse sleepboot met lichter. Hij heeft verscheidene schepen gezien, maar hij weet niet of daar de „Faustus" bij was. Van geen dezer schepen heeft hij seinen waargenomen. De lichtwachter Ackerman vertelde: „De „Faustus" liep benoorden de lich- tenlijn op de mond van de Waterweg aan. Ik heb zeven minuten lang geseind om het schip in de goede koers te bren gen. Toen kwam er plotseling een grote golf, het schip verdween uit het zicht en toen de golf voorbij was, zat het schip vast". De zeeloods Smit is op 6 November na de stranding met de reddingboot naar de „Faustus gegaan in opdracht van de commissaris van het loodswezen. De „Faustus" lag met de kop in de richting van de Noorderpier. Het schip lag vast op twee ankers, maar stootte en slinger de zwaar. De loods heeft met de kapi tein, Georges Palaiokrasas, gesproken over de mogelijkheid een deel van de bemanning aan land te brengen. De ka pitein stemde hierin toe, maar toen de loods, nadat hij de schipper van de red dingboot had gewaarschuwd, weer terug kwam, was de kapitein van mening ver- loó upó BETERE BENZINE ER IS MOMENTEEL in de wereld en ook in Engeland heel wat gaan de, dat de aandacht en zelfs de bij zondere aandacht, trekt. We behoeven wat dit betreft waarlyk niet ver van huis te gaan. Maar onder alle sensationele gebeurtenissen is er in Engeland één, die veel op een revolutie lijkt. Een revolutie in de wereld der automobilisten. De vier grote olie- en benzïnemaatschappjjen hebben er een nieuw soort benzine ingevoerd, iets duur der, doch ook iets beter. Het laatste dank zy een betere samenstelling. En tegelijkertijd hebben ze een grote her vorming ingevoerd in het bedrijf der z.g. service stations. Er zjjn er dertigduizend in Engeland. Tn de wereld en natuurlijk ook in Europa kan een reiziger de veelsoortigste „ben- zine-serails" aanschouwen. De automobi list, die nieuwe benzine en olie tankt, komt vaak voor een hoogst merkwaardig bouwsel terecht. Elk land heeft een eigen stijl ontwikkeld. Inmiddels, als gevolg van de invloed der grote Amerikaanse oliemaatschap pijen, kan men zich hier en daar langs een grote autobaan ergens in de Ver enigde Staten wanen. Gelijksoortige bouwsels, welker lijnen door de architect va.n de oliemaatschappij geïnspireerd zijn. doen er levendig aan een Amerikaans autobaan-beeld denken. In Engeland, het land der individualis ten bij uitstek, zijn de „service-stations" het minst gestandaardiseerd. En de olie maatschappijen tonen zich er ook heel voorzichtig in het geven van. suggesties. Naar 'het schynt, zyn ze _er inmiddels van overtuigd, dat de organisatie er van een beetje achterlijk is. En ook, dat de gemiddelde Engelse bezitter, of exploi tant van een „service-station" zijn zaken wil doen, zoals hy zelf wil en altijd ge daan heeft. Toch is men druk bezig, met zachte drang een zekere uniformiteit in le voe ren en de betere benzine wordt dankbaar aangegrepen voor een zijdelingse propa ganda voor een grotere efficiency in het algemeen. De automobilisten maken zich uiter aard' het meest druk om de pennies, _die ze meer moeten betalen per „gallon". Maar toch, ze hebben bij vele „service- stations" ook wel het een en ander te beargumenteren. Stel je voor, talryke exploitanten heb ben, al weer op suggestie van de Ameri kanen de mannelijke bediening vervan gen door een vrouwelijke. Sportieve, pientere meisjes zijn de „service-stati ons" en aldus de „filling industry" bin nengestroomd en ze voldoen naar het schijnt uitstekend. Vrouwen verkopen meer dan man nen", verklaarde een exploitant tevre den. „Een vriendelijke glimlach en ik vetkoop een gallon benzine extra.En als ik dit niet doe, komt de automobilist later terug, met een herinnering aan die vriendelijke glimlach". Mannequins, winkelmeisjes, bioscoop ouvreuses, cassières etc. etc. nemen een baantje bii een „service-station" aan. Ze verdienen er goed. En, zeggen ze, het is prettig werk in de open lucht en je rnaakt zoveel inte ressante mensen mee Talrijke meisjes worden met rolschaat sen uitgerust, om sneller te kunnen wer ken. In deze regenperiode moesten die evenwel in een hoek worden gegooid. anderd. Eerst laat in de middag is de gehele bemanning 25 koppen van boord gegaan. De loods heeft aan boord van de „Faustus" geconstateerd, dat de antenne vernield was. Voorts stonden enige ruimen open. Verklaring van de kapitein Vervolgens werd de verklaring; die de kapitein voor de loodscommïssans heeft afgelegd, voorgelezen. Daarin zegt deze dat hy al 27 jaar als gezagvoerder voel en sinds April 1952 kapitein was van de „Faustus". „Reeds meer dan 60 maal ben ik in Rotterdam geweest", zo gaat de verklaring verder, waarna een be schrijving volgt van de ongeluksnacht, „Bij de Nieuwe Waterweg vroeg ik door middel van een signaallamp een loods aan, maar de loodsboot antwoordde niet. Wy hadden nog maar voor één etmaal stookolie aan boord, want de rest van de voorraad was door zeewater bedorven. Omdat ook de luiken van enige ruimen open stonden moest ik naar binnen. Plot seling luisterde het schip niet meer naar zijn roer en werd door de zware zeeën uit de koers en kort daarna vastgesla- gen In een andere verklaring geeft de kapitein een uitleg waarom zijn ruimen open stonden. „Wy voeren met zeer goed weer langs de Engelse kust en hebben toen, om sneller in Rotterdam klaar te kunnen zijn, de ruimen vast openge maakt. Toen tegen middernacht de zee ruw werd, heb ik de bemanning opdracht gegeven de ruimen weer te sluiten". Weinig waarde De heer Moolenburgh, inspecteur- generaal voor de scheepvaart, zei in zijn conclusie weinig waarde te hechten aan de door de kapitein afgelegde verklarin gen, omdat die steeds van inhoud zijn veranderd. Zo begreep de inspecteur- generaal niet dat een kapitein, die zo vaak de Noordzee heeft bevaren, zyn luiken en dan nog wel in November open gooit en zo zijn schip onzeewaar dig maakt. „Iemand, die zo handelt, draagt naar zyn mening volledig de schuld. Myn mening, aldus de inspecteur- generaal, dat 't schip best zou hebben kun nen bijdraaien, wordt gedeeld door de 2e stuurman van de „Faustus" in de door hem afgelegde verklaring. Maar deze ka pitein had haast. Om 4.00 uur kwam de „Faustus" bii de plaats van de „Rigel" ongeveer 4 mijl buiten de kust en C. Bazelmans O.Praem. Op 4 Februari is in de Norbertyner abdij te Heeswijk nog vrjj onverwacht overleden de zeereerw. heer Constantinus Bazelmans, oud missie-overste in de Nor bertyner missie te Jabalpur. Father C. Bazelmans werd op 13 Jan. 1888 geboren te Zeelst, trad in 1907 in bij Norbertijnen te Heeswijk en ontving de H. Priesterwijding op 17 Mei 1913. Na enige tijd werkzaam te zijn geweest aan de Latijnse School te Gemert, vertrok hij in 1923 als eerste missionaris van de Nor- bertijner abdij van Heeswijk naar het toenmalige Brits-Indië, waar hij en zijn confraters in de Madras-missie werden te werk gesteld. Hij was directeur van het Katholiek Kosthuis te Pirangpuram en later rector van het inlands Klein Semi narie, door hemzelf gebouwd. Toen de Norbertijnen een eigen missie gebied kregen aangewezen in Jabalpur, werd hij pastoor van Jabalpur, welke functie hij bleef vervullen tot Juli 1940. Eind Juli vertrok hij naar Amerika, om van daaruit voor de instandhouding van de Jabalpur-missie te zorgen en de nodige financiële steun te zoeken, die gedurende de oorlog uit Nederland niet kon worden gegeven. Naar Nederland teruggekeerd in 1946 werd hij benoemd tot missie-procu rator, totdat in 1948 een onherstelbare ziekte hem dwong het bed te houden. DOOD DOOR SCHULD (Van onze correspondent). Een 65-jarige landbouwer uit Stiens, K. H., werd Donderdag door de Leeuwarder rechtbank wegens het veroorzaken van dood door schuld veroordeeld tot twee maanden gevangenisstraf en twee jaar ontzegging van het rijbewijs. Onder Wijt- gaard had H. in September van het afge lopen jaar geen voorrang verleend tenge volge waarvan een personenauto tegen een boom was gereden, waarbij twee per sonen zwaar werden gewond, terwijl een persoon om het leven kwam. De eis was drie maanden gevangenisstraf en vijf jaar ontzegging. KNOEIERIJEN BIJ TOTALISATOR De Haagse rechtbank heeft gisteren de begrafenisondernemer J. S. veroordeeld tot een maand voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en 50 boete sub. 20 dagen hechtenis. De schrijver W. S. bij het C.B.S., kreeg eveneens een maand voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar, en 50 boete, sub. 20 dagen hechtenis. Op voorstel van W. S„ die als controleur bij de totalisator werkte, zou J. S. als ticketverkoper eenmaal een kleiner aantal tickets als verkocht hebben opgegeven dan in werkelijkheid het geval was geweest. Het daardoor ontstane kasoverschot had den zij samen gedeeld. reeds om 4.25 zat het schip op de wal. Er is geen sprake van, dat kapitein Pa laiokrasas zich behoorlijk heeft bera den". Hulde De inspecteur-generaal bracht hulde aan de Nederlandse instanties aan de kust voor hun paraatheid. „Reeds een half uur na de stranding was de redding boot ter plaatse". Hij besloot met de woorden: „De ka pitein heeft grove schuld. Hy heeft er niet aan gedacht, toen zyn schip vast zat, het te verzwaren door de dubbele bodem tanks vol te laten lopen. Toen hy met de bemanning in de reddingboot stapte heeft hy het niet nodig geoordeeld iets van de seheepspapiex-en mee te nemen". De Raad zal binnenkort schriftelijk uitspraak doen. Op het strand te Katwijk zijn twee sloepen aangespoeld van het schip „Sal land". Sinds Zaterdag is geen bericht meer ontvangen over dit 298 bruto re gister ton metende schip dat op weg was van Engeland naar Stockholm. Er waren zeven mannen aan boord. De kapitein is M. Teekman uit Zwolle. Er wordt ernstig rekening mee gehouden dat het schip vergaan is. fl, 5450,— De reus onder de dwergen de kleine wagen mei de prestaties van een grote: Een demonstratiewagen voor proefritten staat steeds gereed I AUTOMOBIELBEDRIJF ROTTERDAM BAAN 4 TELEFOON 24000 110000 - 2 LIJNEN COURSES VERSCHOVEN De paarden-courses welke Zondag 8 Februari a.s. in het gemeentelijk sport-1 park te Hilversum zouden worden gehou den, zyn verschoven naar Zondag 15 Fe bruari, Besloten is ze dienstbaar te maken aan de hulpverlening aan de ge troffen gebieden. De Stichting Totalisa tor „Nederland" stelde reeds een bedrag van 10.000 beschikbaar en zal, evenals de P.S.V. Hilversum de batige saldi van deze courses afdragen. De Stichting Ned Draf en rensport schenkt 4 pet uit de omzet van de totalisator aan het Natio naal Rampenfonds. ZESDAAGSE TE GENT De eindstand van de zesdaagse luidt 1. BruneelRyckaert (Belg.) 379 pnt.; 2. StromArnold (Austr.) 254 pnt., op één ronde 3. SchultePeters (Ned.) 128 pnt; op twee ronden 4. OckersVan Steen bergen (Belg.) 199 pnt. Alle overige kop pels hadden vier of meer ronden achter stand. Algehele herziening niet te verkiezen boven incidentele In het Voorlopig Verslag van de Eerste Kamer over de begroting van Binnen landse Zaken voor 1953 verklaren vele leden met bevreemding kennisgenomen te hebben van 's ministers uitspraak, dat hem na de vaststelling van het Bezoldi gingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1948 waaromtrent in de toenmalige salariscommissie ad hoe overeenstem ming was verkregen direct noch indi rect voorstellen tot algehele herziening van de bezoldiging van het rijkspersoneel hadden gereikt. Deze leden zouden de minister de vraag willen stellen, of een algehele herziening van de rijkssalarissen, volgens de daar voor het meest geschikte methode, niet verre de voorkeur verdient hoven een incidentele behandeling van de ingeko men verzoeken. Daarixij ware dan tevens aan de orde te stellen de vraag, of de bestaande kin- denbijslagregeling zodanige wijziging be hoeft, dat het aan het middelgrote en grote gezinnen in meerdere mate moge lijk wordt gemaakt in de hoge kosten van levensonderhoud te voorzien. Vele leden brachten de wenselijkheid van een defi nitieve regeling ter tegemoetkoming in de ziektekosten voor het rijkspersoneel ter sprake. Daarmede kan huns inziens bezwaarlijk langer worden gewacht. Ettelijke leden verklaarden dat 's mi nisters beleid met betrekking tot f221-ers hen niet bevredigde. Zij ha-den zich af gevraagd, waarom deze personen indertijd niet in de gelegenheid waren gesteld een beroep op de gewone ambtenarenrechter te doen. Dan ware objectieve berechting gewaarborgd geweest. Mitsdien werd be pleit, dat het inslaan van deze weg als- nog mogelijk zou worden gemaakt. Zonder 10 km. kon hij niet inlopen OSLO, Donderdag Op de tweede avond van de internatio nale wedstrijden te Tonsberg was het droog weer, maar een felle zeer koude wind blies over de baan. Dat de Neder landse rijders zich in prima vorm bevon den bleek wel uit 't feit, dat Kees Broek man het baanrecord over de 5000 meter, dat met 8 min. 24 sec. op naam stond van Hjalmar Andersen, en het vorig seizoen onder heel wat betere omstandigheden werd gemaakt, met vele seconden verbe terde en dat Wim van der Voort het baan record op de 1500 meter, dat in het bezit was van Roald Aas, beneden de 2 min. 20 sec. bracht. Van de vier afstanden bezetten de Ne derlanders driemaal de eerste plaats en tweemaal de tweede. Dat niettemin Finn Hodt eerste werd in het algemeen klas sement dankte de Noor aan zijn sterke 500 meter, welke hij op de eerste avond in 32 sec. reed, waarmee hij bijna drie se conden voorsprong verkreeg op Kees Broekman, een achterstand welke zonder de 10.000 meter niet voor onze landgenoot viel in te halen. De uitslagen luiden 1500 M. 1. Wim van der Voort (Ned.), 2.19.8; 2. Finn Hodt (Noorw.) 2.21.1; 3. Kees Broekman (Ned.) 2.21.6; 4. Odd Pe- dersen (Noorw.) 2.23.8; 5. Leif Dyngeland (Noorw.) 2.24.0; 6. Rolf Svendsen (Noorw.) 2.25,8; 7. Pat McNamara (V. S.) en Kornel Pajor (Zweden) 2.26.4; 9. Hugne'Pettersen (Noorw.) 2.26.5; 10. Yngvar Karlsen (Noor wegen) 2.27.9; 11. Anton Huiskes (Nederl.) 2.28.0. 5000 M. 1. Kees Broekman, 8.21.3; 2. Anton Huiskes 8.29,1; 3. Finn Hodt 8.33.7; 4. Wim van der Voort 8.34.8; 5. Yngvar Karlsen 8.39.8; 6. Hugne Pettersen 8.41.7; 7. Pat McNamara 8.44.5; 8. Odd Pedersen 8.45.1. Het eindklassement luidt1. Finn Hodt (Noorw.) 193.720 pnt.; 2. Kees Broekman (Ned.) 194.607 pnt.; 3. Anton Huiskes (Ned.) 197.310 pnt.; 4. Wim van der Voort (Ned,) 198.330 pnt.; 5. Pat McNamara (V. S.) 198.367 pnt. ENGELS CUP-VOETBAL Laatste amateurs gewipt LONDEN, Donderdag. De amateur-club Walthamstow Avenue is in de vierde ronde voor de Engelse Cup blijven steken. De overgespeelde wed strijd tegen de machtige eerste-klasser Manchester United, waartegen de dappere Londense amateurs in eerste instantie 1—1 hadden gespeeld, leverde nu een me 2—5 zege voor Manchester op. Een tweede wedstrijd bracht geen slissing de tweede-klasser Notts County en de eerste-klasser Bolton Wanderers, deelden opnieuw, nu met 22, na verlen ging; zij zullen een derde wedstrijd moe ten spelen. In het Concertgebouw Tariefverhoging IJ-ponten uitgesteld EERST MET DE MINISTER PRATEN (Van onze Amsterdamse redactie). Merkwaardig was de wending die gister middag omstreeks 4 uur in de Amster damse gemeenteraad door wethouder Van Wyck (K.V.P.) werd gegeven aan de be raadslagingen over het voorstel van B. cn om de ponttarieven te verhogen. Na twee uur van discussie stelde hy nl. voor de besprekingen over dit punt te schor sen om er op terug te komen wanneer de besprekingen met het departement van Verkeer en Waterstaat zyn gehouden. Reeds in de aanvang van zijn beantwoor ding van de verschillende sprekers merkte de wethouder op, dat hij de indruk had gekregen, dat B, en W. met dit voorstel te ver zijn gegaan. Uiteindelijk is het Rijk de aangewezen instantie om de kosten van de pontverbindïng te betalen en het lag dus in de verwachting, dat de wethouder met een compromisvoorstel zou komen. Dit is niet gebeurd en dus voorlopig gaan de voorgestelde verhogingen, waarbij per sonenauto's voortaan 1, vrachtauto's 1.50 met 50 cent opslag voor iedere twee wiêlen meer dan vier, autobussen en touringcars 2 met dezelfde 50 cent op slag als hiervoor aangegeven en kleine voertuigen tien cent zouden moeten gaan betalen, met dien verstande, dat „Amster damse" auto's slechts een kwartje per vaart betalen moeten, niet door. Zwaar gold bij de raadsleden het argu ment, dat deze tol in het water waarmee Amsterdam momenteel in Nederland een unieke positie inneemt, voor het inter- iocale verkeer wellicht nog belangrijker is dan voor het locale verkeer. Het Rijk zorgt er wél voor, dat de ponten bij Vel- sen en de Hembrug gratis zijn. Maar het Rijk laat wel grote verkeerswegen ofwel in Amsterdam beginnen ofwel door de stad voeren, maar zorgt niet voor het vervoer over het IJ. Men achtte het daarom dan ook ontoelaatbaar om van de pontgebrui kers dus van mensen die gedwongen worden de pont te gebruiken en die meestal kleine neringdoenden zijn een tol te heffen. En het gaat volgens de raadsleden helemaal niet op om Amster dammers in kosten te laten bijdragen die worden veroorzaakt door niet-inwoners van de hoofdstad. Maar zoals gezegd is, de wethouder wil de zich liever nog niet uitspreken alvorens hij ten departemente een duidelijk ant woord had op de vraag in hoeverre het Rijk zijn plicht zal verstaan om de IJ- oeververbinding door middel van ponten zijn rekening te nemen. Tegen twee daders levenslang geëist Tegen de 39-jarige los werkman G. L, uit Laren en de 37-jarige grondwerker T. V. uit Hilversum heeft de. officier van justi tie by de Amsterdamse rechtbank, gis teren levenslange gevangenisstraf geëist wegens de moord op <le 72-jarige tuinder M. Verheul uit Naarden. De twee verdachten erkenden tezamen op Woensdag 30 Augustus j.l. deze oude man met een hamer en een broodmes des morgens by het krieken van de dag in zyn tuin van het leven te hebben beroofd. Twee dagen tevoren hadden zy dit plan reeds willen uitvoeren, doch toen scheen de tuinder door een toeval te Iaat. De oudste der beide verdachten had vroeger voor de tuinder gewerkt en meende te weten, dat deze des morgens vaak rnet vrij veel geld op zak terugkeer de van de veiling. Met zijn jongere maat besprak hij het plan de tuinder diens por tefeuille te ontroven. Zij wachtten de tuinder op de bewuste morgen op, brachten hem met de hamer en het mes met vereende krachten ernstige verwondingen toe, ontroofden hem zijn portefeuille, waarin 70,bleek te zitten, en spoedden zich daarna op fiet sen naar hun werk. Maar voor hij de laatste adem enkele uren later uitblies, vertelde de tuinder aan zijn buurman, die hem om 6 uur die mor gen vond, wie de daders waren geweest De mannen werden gearresteerd en vielen al spoedig door de mand. Thans is tegen beiden levenslang geëist. De jongste der beide verdachten, die wegens psychopathische eigenschappen verminderd toerekeningsvatbaar wordt ge acht, was al eens Ier beschikking van de regering gesteld, toen hij had deelgenomen aan een roofoverval op een taxichauffeur te Alkmaar. De oudste werd door zijn ver dediger geschilderd als een fantast zon der wilskracht. De rechtbank zal op 19 Februari a.s. uit spraak doen. MUZIKAAL gesproken valt er niet veel telt als in deel I. Nu vervluchtigen de opzienbarends of progressiefs te ont- kwaliteiten, die het heeft en onthoudt men dekken aan het vioolconcert van vooral de monotonie. Men onthoudt overi- Sibelius; men hoort er van alles in, maar weinig uit de 20e eeuw. Wanneer men ech ter bedenkt dat het een jeugdwerk is van de Finse meester hij was pas twee-en- vijftig toen hij het schreef en dat het stamt uit 1917, is men geneigd er een andere primeur aan toe te kennen: het is één van die eerste Noord-Europese trilo gieën die vooral de litteraire markt tot vervelens toe hebben overstroomd. Noem Sibelius' vioolconcert eeuwig klotsen de meren", dan is het meteen en voorgoed gelocaliseerd. Drie delen lang beschrijft het rondborstige simplisten onder 't Noor derlicht, het wordt niet moe ons natuur schilderingen en legenden op te dissen en weet de luisteraar vijf-en-dertig minuten lang op een beschaafde manier te ver velen. Of neen. geen 35 minuten, want net als bij de litteraire producten neemt men van het eerste deel kennis met plezier. Maar daarmee had het uit moeten wezen, niet een uitgesproken zwak adagio moeten brengen en een finale die met andere woorden weer net zo'n verhaal ver- gens ook het voortreffelijke spel van Jan Damen, die het werk zo'n beetje schijnt te hebben geadopteerd en er van jaar tot jaar in groeit. Op Sibelius is ook van toepassing wat in de programma-toelichting stond ten aanzien van het Concert voor orkest van Hilding Rosenberg, de Zweed: dat de mu ziek der N.-Europese landen ten onzent „weinig en waarschijnlijk onvoldoende" bekend is. Die restrictie „waarschijnlijk" in wat min of meer als aanprijzing be doeld, doet genoeglijk aan en wettigt het vermoeden, dat de schrijver Flothuis ook niet overtuigd is van de baanbreken de betekenis der Oostzee-componisten. Het Concert van Rosenberg had in elk geval even goed of beter ongeschreven kunnen blijven. Het mist de positiva van Sibelius, het is niet modern en niet klassiek, het heeft niets te vertellen en klinkt ook nog niet eens goed, afgezien van een enkele geslaagde obligaat-passage, zoals in het begin van de finale, die overigens nog het sterkste onderdeel vormt. Het was de eer ste keer, dat er een stuk van Rosenberg I op het Concertgebouwprogramma prijkte. De vele afwezigen hebben een unicum ge mist deze avond, want het zal ook de laat ste keer wel geweest zijn. Om begrijpelijke redenen werd als ope ning van de avond Mozarts „Maurerische Trauermusik" uitgevoerd. Terwille van de sympathieke geste zullen we het over het uitvoeringspeil maar niet hebben. Kubelik eindigde met de bekoorlijke tweede sym- phonie van Dvorak. H. N. VAN DE POL LEIDT IN EUROPEES 71/2 TOURNOOI Te Viersen in Duitsland werd een aan vang gemaakt met het tornooi om het Europees kampioenschap 71/2, waarvan onze landgenoten Van de Pol en Metz deelnemen. De eerste uitslagen luiden: Van Hassel (Belg.) 300—Vingerhoedt (Belg.) 258; Van de Pol (Ned.) 300—Metz (Ned.) 190; Ru dolph ('Duitsl.) 300—Spielmann (Duitsl.) 249; Galmiche (Frankr.) 300—Reicher (Oos. tenr.) 248. Verdere uitslagen luiden: Luttghetmann (Duitsl.) 300—Spielmann (Duitsl.) 65; Van de Pol 300—Reicher (Oost.) 201. Van de Pol won van Metz in 21 en van Reicher in 16 beurten en heeft de leiding. „Tulyar", liet beroemde paard van de Aga Khan, is verkocht aan de Ierse nationale stoeterij voor 250.000 pond sterlinghet hoogste bedrag, dal ooit voor een paard 'in Engeland werd be taald. „Tulyar" heeft voor zijn eigenaar 76.417 pond sterling gewonnen, heigeen 20.000 pond sterling meer is dan ooit door een paard op Britse banen werd verdiend. In het afgelopen jaar won „Tulyar" zeven races waarbij de Derby en de SI Leger. Helpt de nood lenigen door uw storting op GIRO 9 5 7 5 van 't Nationale Rampenfonds te 's-Gravenhage. Gij kunt aan liet secretariaat van dit fonds: Statenlaan 81, 's-Gravenhage, ook een post wissel zenden. —J K.N.V.B. gelast alle competitievoetbal af Andere sport ook afgelast, wel liefdadigheidswedstrijden Het bestuur van de Koninklijke Ne- derlandsche Voetbal Bond, in bijzondere vergadering bijeen in verband met de nationale ramp, deelt mede, dat alle voor Zaterdag 7 en Zondag 8 Februari vast gestelde competitiewedstrijden zijn afge last. Rekening houdende met de wens van de regering, verzoekt het KNVB-bestuur ook geen vriendschappelijke wedstrijden te organiseren, behoudens liefdadig heidswedstrijden voor het Rampen fonds. Ten bate van het Nationale Rampen fonds zijn de volgende voetbalwedstrijden vastgesteld Zaterdag 7 Februari Schie dam S.V.V.Hermes Dvs en Den Haag VUC-veld 8 uur HBS—ADO, Zondag 15 Februari te Tilburg Willem 2—P.S.V. en Amsterdam Blauw Wit—Ajax Dinsdag 17 Februari op VUC-terrein te Den Haag dichtwedstrijd) Haags elftal—Rotterdams elftal. Ten bate van het Rampenfonds heb ben de heren dr M. Euwe, L. Prins, N. Cortlevei", H. Donner, H. Bouwmeester, T. D. van Scheltinga, J. Barendregt. Ch, Been, prof dr A. D. de Groot, J. de Vries, J. van Weering en W. J, Bos gisteren avond in de effectenbeurs te Amsterdam elk tegen omstreeks 20 personen ge schaakt. De opbrengst bedroeg 100. In verband met de Nationale Gedenk dag heeft het bestuur van de Koninklijke Nedei'landse Biljart Bond aile districten en gewesten verzocht de vastgestelde wedstrijden voor Zondag a.s, af te gelas ten. Dg voor Zondag 8 Febr. a.s, vastge stelde wedstrijden van de Kon. Ned. Schaakbond gaan xxiet door. De afdeling Noord Holland van de Ne derlandse Wandelsport Bond heeft be sloten de voor a.s. Zaterdag en Zondag georganiseex'de wandeltochten ten bate van het Nationaal Ranxpenfonds, niet te doen doorgaan.. De tochten zullen nu gehouden woi'den op 14 en 15 Februari. Mikhail Botwinnik werd voor de zevende maal Russisch schaak-kam pioen. In de tweekamp met Taimanov, die gelijk met hem geëindigd was in het grote tournooi, ivon hy de eerste en vierde party, verloor hij de vijfde en speelde hy detweede, derde en zesde laatstepartij remise. Met S V2 legen 2% jmnt prolongeerde Botwinnik, die ook wereldkampioen is, dus zijn titel. TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIED Hoofdstad is niet officieel ingeschakeld (Van onze Amslex-damse redactie) Zo langzamerhand komen in de hoofd' stad de evacué's binnen, Omdat, zoals burgemeester d'Ailly heeft verklaard, Amsterdam niet officieel ingeschakeld wordt bij de evacuatie maar als reserve achter de hand wordt gehouden, zijn deze binnengekoraenen slechts incidentele gevallen. Op het Centraal station staan enige groepjes verkenners die deze men sen opvangen, in de wachtkamer voor van een kopje koffie en hen dan per bus vervoeren naar het evacuatiecentrum aan de Lauriergracht. Daar staat een grote staf van vrijwilligers en deskundigen klaar om deze mensen verder te helpen. Een ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft hen meteen in in het bevolkings register en een dokter onderzoekt allen naar mogelijke kwalen die een speciale verzorging eisen en die zij misschien heb ben opgelopen tijdens de verschrikkingen die zy hebben meegemaakt. Indien een nader medisch onderzoek gewenst is kun nen de evacué's een onderkomen vinden in het ziekenzaaltje. Ook zijn er mensen die nu eens einde lijk rust willen hebben en het rondsjou wen moe zijn. In dat geval kunnen zij ook in het evacuatiecentrum vei'blijven zo lang zij maar willen en er plaats is. Vele mensen zijn naar Amstei-dam geko men omdat zij er familie of kennissen hebben die hen kunnen huisvesten, maar ook zijn er velen die op goed geluk op reis zijn gegaan en bij toeval in de hoofd stad terecht zijn gekomen. In het kantoor van het centrum is een cartotheek te vin den waarop alle opnemingsadressen staan genoteerd met de gegevens er bij. Ook is er bij het doorgangshuis een ver- voersafdeïing aangesloten, welke wan neer het nodig mocht blijken deze evacué's naar hun tijdelijke woonhuizen brengt. Verschillende particulieren met personenwagens hebben zich vrijwillig en belangeloos voor dit wexk aangemeld, evenals vele andere medewei'kers. Woens dagmorgen is dit bureau gestart en het heeft in die periode honderd evacué's mo gen helpen. NOG ALTIJD AASGIEREN Een politieagent heeft in de Or- teliusslraat een 19-jarige straten maker aangehouden die goederen ophaalde voor de getroffenen, zo als hij zeide. Hij kon zich echter niet legitimeren zodat het de politie beter leek hem in bewaring te stel len. Hulpacties De KlaverjasClub „Pas" heeft haar hele kas f 225.aan het Rampenfonds over gemaakt, „De Jordaan op de planken" heeft door een. opvoering een bedrag kunnen ovei-maken van f 116.53. Personeel en gevangenen van het Huis van Bewaring I hebben aan het Rampen fonds een bedrag overgemaakt van f 638. Zaterdag zullen de winkeliers van de Haarlemmerstraat, Haax-lemmerdijk en omgeving 2 pCt. van alle inkomsten af staan ten bate .van het Rampenfonds. De boeren hebben zich ook niet onbe tuigd gelaten met het schenken van vee. De eerste inzameling leverde 35 koeien, 28 pinken en 8 kalvei-en op. Dit is voor on geveer. een bedrag van 33,500 gulden, Het ligt. in de bedoeling deze dieren in overleg met het Nationaal Rampenfonds te schen ken aan een gemeente waar vele kleine boeren zijn getroffen. De accordeonverenigingen „Excelsior' en „Con Forza" zullen Zondag a.s. een concert geven in de Bachzaal. Het b, saldo van dit concert wordt gestort op rekening van het Rampenfonds. De Amsterdamse Bioscopen zyn op Zon dag in verband met de Rouwdag geslo ten. De centrale vereniging van Markt-, Straat- en Rivierhandel spoort alle Am sterdamse straathandelaren aan om na de verkoop van Zaterdag een bedrag ter be schikking te stellen van het Rampenfonds. De veiling van gevonden voorwerpen op Schiphol gaat niet door; de textielgoe- deren zijn doorgezonden naar de getrof fen gebieden. *Zatei-dagmiddag om 2 uur zal een tra pezevoorstelling worden gegeven op 12 meter hoogte op de hoek Gloriandstraat —Bos en Lommerweg, baten voor het Rampenfonds. Registratie verplaatste personen Door de ramp, welke ons land heeft ge troffen, is een groot aantal personen ver plaatst naar een andere gemeente dan die hunner inwoning. Mede in verband met de omstandigheid, dat velen in den lande in twijfel vex-keren omtrent het lot van hun betrekkingen, acht de minister van Binnenlandse Zaken het noodzakelijk met spoed een eenvoi'- mige en eenvoudige registratie van de personen, die naar een andere gemeente zijn verplaatst, ter hand te nemen. Voor een zodanige registratie heeft hij richtlijnen aan de gemeentebesturen ge geven. De registratie zal in de gemeenten van verblijf in drievoud plaats hebben op kosteloos van rijkswege ter beschikking te stellen verplaatsingsformulieren. Tot de rijksinspectie van de bevolkings registers en het informatiebureau van het Rode Kruis zullen vragen omtrent de verblijfplaatsen van vorenbedoelde per sonen kunnen worden gericht. Kostwinnersvergoeding Het ministerie van Oorlog heeft aan de burgemeesters medegedeeld, dat indien er in hun gemeente personen zijn die in de gemeente, van waaruit zij zijn geëvacueerd kostwinnersvergoeding genoten, deze ver goeding uitbetaald kan worden, nadat door de diverse bui'gemeestex-s bij het desbe treffende departement in dit geval het ministerie van Oorlog en Marine is geïnformeerd naar het bedrag dat in de gemeente van herkomst werd uitbetaald. Een nadere circulaire met instructies zal nog volgen. BIDSTOND IN NIJMEGEN Gisteravond werd in alle katholieke kerken in Nijmegen en omgeving een druk bezochte bidstond gehouden. Zondag worden in alle kerken collec tes voor de slachtoffers gehouden. Op initiatief van de burgemeester wordt voor Nyxxxegen een plaatselijk waters- noodcomité opgex-icht. Vanwege, de R- K. Universiteit, wordt Maandag a.s. in de St. Josefkei'k een plechtige H. Mis van Requiem opgedi-agen voor de ziele- rust van de slachtoffers van de ramp. GEEN CARNAVALS KRANTEN De vier Limburgse dagbladen hebben besloten in verband nxet de ramp die ons land heeft geteisterd en het. Buitenge woon zware verlies aan mensenlevens dat hierbij werd geleden, dit jaar geen Carnavalsnummer te doen uitkoixxen, noch op andere wyze in de kolommen van hun bladen aandacht aan de Car navalsviering te besteden. Amerikanen Mazen Duitse bunkers op In de Chassee-kazerne te Breda zijn 1800 [waardige methode: men construeert een an Amerikaanse hulptroepen geconceix- Baily-brug over het gat, vult de brug op treerd. Deze troepen zijn samengetrokken met zand en rots, legt er spinglading onder laai de hele zaak in de lucht vliegen. Alles valt terug cn het gat is voor het grootste gedeelte gedicht. Op zes punten in het bedreigde gebied heeft men waterzuiveringsteams opge steld. By Monster in het Wcstland zit een aantal Amerikanen, dat bezig is Duitse bunkers op te blazen. Deze bunkers zijn gevaarlijk, omdat zy de dijken en duinen ondermijnen. Met de evacuatie, aldus deelde kolonel °P de uitgestrekte terreinen van de Ellery Niles mede, is het thans voor het Chassee-kazerne staan ontzaglijke colon- grootste gedeelte gedaan. Nu komt het nes matei'iaal opgesteld. Behalve honder constructiewerk aan de orde, het dichten den auto's en jeeps bevinden zich daarbij van de dijken op gevaarlijke punten. ^en 15°-tal 5-tons kipwagens en 9 tank- boten. De commandant liet zich vol waar- Daartoe zijn rotsblokken nodig, waarvan dering uit over de steun, die hij onder- er hele vrachten per vliegtuig van Duits- vindt van de Nederlandse verbindings- land uit worden aangevoerd. By het dich- officieren. De troep is geheel „self-sup- ji.-i._-.-_ merk-1 porting". uit 17 verschillende eenheden, die ver- enigd zijn tot een bataljon, dat onder com mando staat van kolonel Ellery W. Niles. Van hieruit worden de x'ichtlijnen aan gegeven, welke de Amerikaanse hulptroe pen moeten volgen bij de hulpverlening in de noodgebieden. Zo blijkt o.m. dat de Amerikanen in Breda in totaal 64 duclcs hebben ingezet, die overal in het gebied rondzwerven. ten van dykgaten volgt men

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4