SCHOUWEN EN GOEREE NIET VOOR VOLGEND WINTERSEIZOEN VEILIG Verkorting van Nederlands kustlengte weer in 't geding Over een maand Moerdijk spoorverbinding hersteld LEVEN ZONDER RISICO NIET MOGELIJK Verheugend medeleven VLIEGENDE HELPERS BLIJVEN IN DE LUCHT 1352 DODEN Mededeling voor geëvacueerden DAGBLAD VOOR NEDERLAND 85ste JAARGANG No. 31440 VRIJDAG 6 FEBRUARI 1953 ACHT PAGINA'S DEN HAAG, 5 Februari. (Van onze speciale verslaggever) Eerst over enkele maanden zal de geëvacueerde bevolking van Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee kunnen terugkeren naar de trieste resten van wat eens hun huizen waren. Hoewel de resultaten der verkenningen nog niet in alle details bekend zijn, schat de Rijkswaterstaat, dat het herstel der dijken op genoemde eilanden „vele maanden" duren zal. „We hopen vóór het volgend winterseizoen deze gebieden weer veilig te krijgen", zei ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat op een gisteravond gehouden persconferentie. Dit waren in een bijna volledig overzicht van de schade aan de waterkeringen wel de zwartste berichten, daargelaten, dat al eerder medegedeeld werd, dat driehonderd duizend mensen bij de nationale ramp alles verloren, terwijl een millioen mensen (dat is ongeveer één op de tien Nederlanders) in nood verkeert. Zoals wij al schreven zou de catastrophe nog veel grotere afmetingen hebben aangenomen als de Schielandse Hoge Zeedijk ten Oosten van Rotterdam het begeven had. Een groot deel van Zuid-Holland zou zijn ondergelopen. Gelukkig heeft men het gat in deze dijk spoedig kunnen dichten. Hoewel het herstel der dijken en verbindingen in sommige andere noodgebieden even eens maanden duren zal, kon men toch uit vele op deze persconferentie verstrekte ge gevens concluderen, dat vóór alles noodzakelijk de „inventarisatie" der bescha digde waterkeringen practisch een feit is, dat de voorbereidingen voor een definitieve dichting op talrijke plaatsen reeds in een vèrgevorderd stadium zijn, en dat in vele ge bieden binnen niet al te lange tijd op droge grond, achter een dichte dijk met de weder opbouw zal kunnen worden begonnen. Hier volgt allereerst een schets van de huidige situatie aan het „waterfront": Ter wijl in de dijk tussen Keizersveer en Hank in het land van Altena één groot gat en zeven kleine gaten bijna gedicht zijn, werkt men thans koortsachtig aan het dichten van een 70 meter breed, 4 meter diep gat noordelijk van Nieuwendijk. Wanneer dit geschied is en bovendien Noordelijk van Hank een inderhaast aan gelegde buitenkade voltooid is, kan dit gebied weer als veilig worden beschouwd. De gaten aan weerszijden van de Moer dijk worden gedicht. Zodra dit geschied is, kan de weg naar het Zuiden weer worden gebruikt en ook de spoorbaan gerepareerd worden. Men rekent er echter mee, dat liet nog wel vier weken duren zal vöör de eerste trein weer zal kunnen rijden. Bij de ongeveer tien gaten tussen Roo- devaart en Willemsvaart zijn verkennin gen aan de gang om precies de schade vas1 te stellen. Deze schijnt echter mee te val len en men hoopt ook daar spoedig met het herstel te kunnen beginnen. WALCHEREN VALT MEE In de provincie Zeeland zijn nog geen grote aannemers aan het werk, wel zijn er reeds enige aangetrokken. De schade aan de waterkeringen in de Walcherse polder valt mee, en ook de beschadigingen van de Westkappelse zeedijk zijn niet kritiek; de gaten in de dijken langs het Veergat zullen zeer binnenkort weer ge sloten- zijn, waarna men de weg en de spoorweg naar Middelburg zal kunnen herstellen. Ook in Vlissingen zijn de be schadigde waterwerken reeds weer voor een belangrijk deel gerepareerd. De spoor weg over de Sloedam is niet beschadigd SLUIZEN BIJ HANSWEERT IN GEVAAR? Er blijkt water gekomen te zijn tussen de Midden- en Oostsluis van Hansweert. Hierdoor geraakt het buitenhoofd van de Middensluis onderspoeld en komt dé frontmuur van de Oostsluis voorover. Om op alle eventualiteiten voorbereid te zijn, wordt thans aan de sluiswerken te Vlissingen en Veere met man en macht gewerkt om het Walcherse kanaal te kunnen gebruiken, indien er iets met het kanaal door Zuid-Beveland zou ge beuren. ZEEUWSCH-VLAANDEREN GUNSTIG Er is een verkenningsploeg met een aannemer op weg naar Oostelijk Zuid- Beveland om schade aan de weg- en spoorweg-verbindingen te onderzoeken. De gaten in de dijk zijn talrijk en diep, en men rekent dat het zeer lang zal du ren voor deze gedicht zijn. Dit staat na tuurlijk ook een spoedig herstel van de spoorverbinding in de weg, terwijl een eb- en vloedverschïl van lH meter de reeds bestaande gaten nog uitschuurt. Beter nieuws komt uit Zeeuwsch- i Vlaanderen, waar gisteren met 't herstel j in de Nieuwe Neuzenpolder - tussen Terneuzen en de Braakman een aan vang werd gemaakt. Andere gevaarlijke! gaten schijnen er r.iei te ziin. en van de 3300 h.a.. die in Zeeuwsch-Vlaanderen overstroomd waren, zijn er reeds 2500 van het buitenwater (de Schelde) afge sloten. zodat daar. met, uitpompen kar. worden begonnen. Ook in Noord-Beve land ziet hel er minder somber uit, dan aanvankelijk was voorspeld. Ditzelfde geldt voor het Noordelijk deel van Zuid- Beveland. SLAPERDIJK ROND KOM VAN THOLEN Tholen en St Philjpsland zijn er veel ernstiger aan toe. Alle détailgegevens zijn nog niet binnen, maar volgens Wa terstaat wordt het herstel een langdurig karwei. De burgemeester van Tholen is aangeraden een slaperdijk rond de be bouwde kom te laten aanleggen. In de zeedijk van Putten heeft men veie doorbraken geconstateerd. De beide kanaaldijken van het. Voornse kanaal keren echter het daardoor binnenge drongen water nog. Voor Goeree-Over flakkee hoopt men op het behoud van het thans nog droge gedeelte bij Dirks- land (het enige stukje van dit zwaar ge troffen eiland dat mét de duinkom ach ter de kust nog droog is) om vandaar uit de herstelwerkzaamheden, die zoals boven gezegd van zeer lange duur zul len zijn, te beginnen. MIRAKEL VAN ZUID HOLLAND De Schielandse Hoge Zeedijk tussen Rotterdam en Gouda is thans weer dicht, evenals de dijk van de Krimpenerwaard bij Ouderkerk .aan den IJssel. Toen in deze laatste een gat ontstond, liet men er eenvoudig een schip tegenaan zakken en wonderlijk genoeg, hield deze noodop lossing het. In de Ringdijk van de Al- blasserwaard zijn diverse gaten, maar men hoopt, ook in dit gebied spoedig met uitmalen te kunnen beginnen. Wanneer dit gebeurd is, zal het her stelde treinverkeer RotterdamDor drechtGorcum een gedeelte van het thans drukke omweg-traject ontlasten, NA SCHOUWEN: GOEREE De Nieuwé Biesboschpolder op het eiland van Dordt is weer droog, de gaten in het Zuidelijk deel van het. eiland wor den thans gedicht om de verbinding met de Moerdijk te herstellen. Er zijn ook maatregelen genomen om te voorkomen dat de „haalgolven" der voorbijvarende schepen andermaal de DEN HAAG, 5 Februari. (Van onze .speciale verslaggever) Voorlopig denkt men er bij de Rijkswaterstaat niet aan om de dijken na deze catastrophe hoger te maken en sterker, dan ze geweest zijn. Het is, volgens ir Maris, na tuurlijk mogelijk om aan de hand van historische gegevens na te gaan hoe hoog en zwaar een dijk wel zou moeten zijn, om élke druk van het water te keren, ook wanneer alle meteorologische factoren samenwer ken om een dergelijke macht aan opgezweepte zeeën op onze kustver dedigingen te smijten. Er is en blijft echter in onze dijken een „aanvaard baar risico-element". „Leven zonder risico is niet mogelijk". Volgens ir Maris zijn het uitslui tend de meteorologische omstandig heden geweest, die deze ramp ver oorzaakt hebben: springvloed, de uiterst felle storm („we lièbben wel heftiger stormen gekend") èn het feit dat deze het water van d6 héle Noordzee tegen de kust joeg. „Mensen die het water kenden, zagen reeds met enige onrust hoe dit hij eb nauwelijks zakte, wisten dat het spannend worden zou, bij de daarop volgende springvloed. Volgens Waterstaat is er geen sprake van, dat er enige andere fac toren in het spel zouden zijn; onze dijken waren goed onderhouden enige naoorlogse bekrimping op de onderhoudskosten lieeft geen enkele invloed gehad op de kwaliteit onzer dijken. Ook het hier en daar gehoorde verwijt, als zou men niet genoeg ge reageerd hebben op de door het K.N.M.I. verstrekte „zwaar-weer-op- komst"-bulletin achtte ir Maris on gegrond. gedichte gaten in Rozenburg openspoe len. De herstellingswerkzaamheden aan 'n klein gat aan de Oostzijde van Voorne en Putten zijn in uitvoering. Voor een groot diep gat bij Oudenhoorn is even eens een aannemer aangetrokken. DeHoeksche Waard wil men om te be ginnen op drie plaatsen „in grote stijl" aanvatten. Op Goeree wordt bij Ouddorp reeds gewerkt aan het dichten van een gat, maar zoals boven reeds gezegd; de ver woestingen zijn daa-r groot, en er zijn vele en moeilijke gaten. Na Schouwen staat het bovenaan op de lijst van „moei lijke gebieden". ERNSTIGE AFSLAG AAN NOORDZEEDUINEN Op Tessel is de Eendrachtspolder inge lopen men is met het herstel begonnen. Over de beschadigingen aan de Noord- zeeduinen zijn tot nu toe nog geen defini tieve gegevens bekend, maar de afslag schijnt ernstig te zijn. Op enkele plaatsen is ook aan de Zuiderzeewerken ernstige schade toege bracht o.m. tussen Wieringen en Den Helder. De Afsluitdijk is enigszins bescha digd, maar niet ernstig. Men heeft de in druk dat de bazaltzuilen in ingebeton- neerde bloksteen zich daar beter hebben gehouden dan de niet ingebetonneerde bloksteen,- Voorzover gereed hebben de in aanleg zijnde dijken op het IJsselmeer zich uit stekend gehouden. Dat de afsluitdijk zich zo goed hield, is te danken aan 't profiel van deze dijk: men heeft dit zo zwaar gebouwd omdat er achter Nederlands diepste polders liggen. KOSTEN NIET TE SCHATTEN De vraag rijst of men materiaal ge noeg heeft voor deze herstellingswerk zaamheden. Het in de Biesbosch voor radige rijshout is weggespoeld, kan mis schien nog voor één vierde geborgen worden. Steen is er echter uit België en Duitsland genoeg te krijgen. Het is nog te vroeg om reeds thans te kunnen vaststellen of ook de voortgang van de Zuiderzeewerken zal worden vertraagd door de herstellingswerkzaam heden. Vast staat echter dat Nederland slechts met de grootste moeite het noodzakelijk minimum aan geschoolde arbeiders zal kunnen opbrengen. Over de kosten valt zelfs bij benade ring nog geen schatting te maken. Men weet niet alleen nog steeds niet precies hoeveel kilometers dijk beschadigd zijn, weet evenmin wat er aan bruggen, slo- (Van onze spedale verslaggever) De sympathie welke deze natio nale ramp overal ter wereld lieeft losgeslagen is natuurlijk ons zwaar beproefde volk lot troost. „Minder prettig" achtte nen 't echter giste ren op de perseoiferentie van Rijks waterstaat, dat lier en daar in het buitenland door leze zware slag de mening zou helbcn postgevat, als zou Nederland liermee „volkomen van de kaart z(j>, wat zijn indu strieel vermogenbetreft". Enige buitenlaidse orders zouden reeds zijn ingerokken, aangezien men in het bxitenland kennelijk verwachtte, dat leze toch niet kon den worden uit|evoerd. En Tien Gemeten? „U hebt één gibied vergeten," zei een journalist vijzend op de grote kaart van de ntodgebieden, „Tien- gemetenEi inderdaad moest ir Maris toegevei, dat hij dit kleina stukje Nederlanl over het hoofd ge zien had bij zijn overigens koel zakelijke, helden technische uiteen zetting. „Er zijn daar ;ele gaten, maar we hebben er nog geen maatregelen voor gepland" antwoordde hij. „Bovendien koiien bij herstelwerk zaamheden töh eerst de minst zwaar bëschadgde dijken aan de beurt. Daar kn men nog voor komen, dat doe; uitschuring landin waarts diepe keken ontstaan, ter wijl deze fataleuitschuring bij grote gaten reeds eei feit is ten etc. herstelcizal moeten worden, om van de verwoese dorpen en landerijen maar niet te spnken. AFDAMMÏN VAN ALLE ZEEJATEN? Uiteraard staat aans de afdamming van alle zeegaten, he beperken van Neder lands kustlengte (1 het scheppen van een kunstmatig zoetaaterreservoir in Neder land, opnieuw in iet middelpunt van de 1 belangstelling. Hirdoor zouden b.v. ook HM. Koningin Juliana lieeft gisteren, vergezeld door haar particuliere secre taresse mevrouw SmittAvis, een be zoek gebracht aan enige evacuatie-cen tra. H.M. de Koningin bezocht de Utrechtse veilinghallen, waar het pro vinciale evacuatiebureau is gevestigd, en stelde zich op de hoogte van de werkzaamheden van dit doorgangscen trum. Later begaf HM. zich naar Amersfoort. H.H. Koningin Juliana in gesprek met evacué's te Utrecht. de binnendijken niet langer bloot staan aan dergelijke catastrofale stormvloeden. Dit plan om Ooster-ScheldeCrevelin- gen en Haringvliet af te dammen en later ook de Wester-Schelde is echter zo ingewikkeld, dat zelfs Nederland met zijn dijkenbouwerstraditie van eeuwen niet alleen voor de ontzaglijke kosten, maar ook voor de zuiver technische moei lijkheden aarzelt: men zou die drie zee gaten gelijktijdig moeten dichten, het eb- en vloedverschil is er zeer groot, hier en daar hebben de gaten een diepte van meer dan veertig meter en alleen de na het dichten van 't laatste sluitgat optreden de „vulling" (wateropeenhoping) uit het achterland zou de waterbouwkundigen voor uiterst gecompliceerde problemen stellen, die ze nooit bij de hand gehad hebben. MET DROGE VOETEN „De wenselijkheid is echter thans door deze ramp andermaal bevestigd, maar het is niet zo, dat de uitvoering van de herstel werkzaamheden reeds op enigerlei wijze beïnvloed zal worden door deze (verre) toekomstplannen. En hoe mooi al het ge theoretiseer over zoetwaterbassins etc. ook is, deze watersnood heeft Nederland andermaal geleerd, dat primair onze waterbouwkundige werken voor iets an ders dienen: om te zorgen, dat men in Nederland met drogevoeten leven en werken kan", zei men ons. En voorlopig is het in de noodgebieden nog niet eens zover, al zijn de eerste tekenen zichtbaar, dat men in sommige gebieden met man en macht achter een gedichte dijk aan de slag zal kunnen. Uit alle delen van het land zyn schepen van allerlei soort naar het Zuid- Westen gedirigeerd om te helpen b\j het lenigen van de nood, in de e'erste plaats bij het evacueren van de duizenden landgenoten, die nog op bedreigde plaatsen zitten. Overzicht uit de lucht van de stroom schepen op de Oosterschelde op weg naar Zierikzee. Honderden komen per helicopter naai de bewoonde wereld Het aantal bij bet reddingswerk betrokken vliegtuigen neemt nog steeds toe. Donderdagmorgen was het totaal aangegroeid tot 220 stuks, waarvan 25 hefschroefvliegtuigen. Uit het buitenland wordt nog een paar dozijn toestellen verwacht. Gevaarlijke naclit- landing Ongeacht de slechte weersomstandig heden gedurende de nacht van 4 op 5 Februari is de hulpverlening door de luchtmacht voortgezet. De inzet van de vliegtüïgen ïs daarbij wederom van grote waarde geweest. „Droppings" volg den elkaar op in het grootst mogelijke tempo. Autobanden, „Dinghies", red dingsgordels, zandzakken, voedselpakket ten. dririkwaterbussen en vele andere materialen werden uitgeworpen. Daar naast zjjn in de nacht nog verschillende hulpkrachten vervoerd, zoals doctoren en technici, naar Haamstede en Melis sant. Drie chirurgen konden zodoende snel Haamstede bereiken. Daar de nacht landingen onder zeer moeilijke omstan digheden moesten geschieden werden drie Aust.ex-s beschadigd, nl. 1 bij Melis sant en 2 bij Haamstede. „Ik zou ook bang zijn bij zo'n transport" kinderen in elk van de twee draagbaren opgenomen. Sommige kinderen werden bang toen ze erin werden vastgebonden. „Ik zou ook bang zjjn geworden als ik op zo'n manier vervoerd moest worden", bekende de majoor. Drie Nederlandse officieren werkten met de helicopterploeg samen om bij het aan boord brengen van de mensen te assisteren en de taalmoeilijkheden op te lossen. Kleine Nederlandse vliegtuigen vlogen met brandstof naar een tank station in Melissant. Tweede luchtbrug J Behalve de luchtbrug Valkenburg Zeeland is er ook de luchtbrug Gilze RijenZeeland. Van het vliegveld Gilze Rijen af is gisteren met tweemotorige lestoestellen van de rijksluchtvaartschool o.a. 16.000 kilogram jutezakken „ge dropt" boven Zeeuwsch Vlaanderen, Wal cheren en Noord- en Zuid-Beveland, Op Gilze Rijen zijn thans gestationneerd vijf „Albatros" amphibie-vliegtuigen, acht „Stinson" landvliegtuigen en verschei dene hefschroefvliegtuigen, alle van de Amerikaanse luchtmacht en voorts twee motorige „Anson" vliegtuigen en vele helicopters van de Engelse luchtmacht. Draagbaren met anstige mensen Zeven Amerikaanse helicopters hebben tot Woesdagavond 625 mensen gered Dinsdag konden van Woensdrecht uit in twee uur tjjds 125 personen per helicop ter worden opgehaald. Gisteren zijn nog tien Amerikaanse helicopters uit West- Duitsland aangekomen. Toen de laatsten van de genoemde 450 evacué's uit Nieuwe Tonge naar Middel- harnis moesten worden overgebracht, moesten de toestellen tegen een wind van 45 mijl pér uur in, zo vertelde een van de piloten, de 34-jarige majoor Jack W. Ruby uit Virginia. De helicopters, die eigenlijk plaats hebben voor drie passa giers, brachten dikwijls vijf of meer men sen tegelijk in veiligheid. In een geval werden acht kinderen tegelijk meegeno men. De eerste evacué's vertelde majoor Rub.v verder, waren oudere mensen, wier toestand zo slecht was, dat ze in de draagbaren, die aan de helicopters kun nen worden aangebracht, moesten wor den vervoerd. Soms werden ook twee Het totaal aantal genoteerde slacht offers (opgave A.N.P. onder voor behoud) bedraagt thans 1352 (en geen 1372 zoals wij gisteren abusieve lijk berichtten)gespecificeerd als volgt Abbenbroek 1, Brandwijk 2, Brouwers haven 3, Bruinisse 1, Burgsluis 10, Capelle 3, Dinleloord 3, Dreischor 15, Fijnaart 46, Geersdyk 1, Goese Sas (aangespoeld van j elders) 7, 's-Gravendeel 57, Halsteren 19, I Hcllevoctsluis 5, Hcynenoord 2, Nieuwen- jdyk (Land van Heusden en Altena) 3, Hei ningen 25, Elftplaat (gem. Poortugaal) 1, Hoedckenskerbe 1, Hondsbossezeewering 1, Hontenisse (kerkdorp Samswaarde) 8, Klundert 13, Kortgene 40, Krabbedjjke 4, j Kruiningen 11, Maartensdijk 4, Maassluis 1, Middelharnis 16, Moerdijk 13, Nieuwer- I kerk cn Ouwerlcerk 13, Nieuwe Tonge 87, Nw Vossemeer 50, Numansdorp 67, Ooster schelde (aangespoeld van elders) 4, Osse- nisse 1, Oostcrland 40, Ouddorp 1, Ouder kerk a. d. IJssel 2, Oudelande 2, Oude Tonge 300, Papendrecht 1, St Philipsland land 1, Raamsdonksveer 2 Rilland 1 (bur gemeester), Rotterdam 1, Serooskerke 15, Stavenisse 300, Steenbergen 13, Stellendam 27, Sliedrecht 1, Stormpolder 6, Strijcn 20 (minstens), Terneuzen 2, Texel 5, Tienge- I meten 2, Veere 2, Vlissingen 3, Wagenberg i 1, Willemstad 2, Wolphaertsdyk 9, Ierseke (aangespoeld van elders) 10, IJsselmonde '3, Zaamslag 1, Zierikzee 15, Zuidland 20. Bioscopen Zondag gesloten Met het oog op de algemene gedenkdag heeft het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond bepaald, dat a.s. Zondag de Bioscopen in het gehele land gesloten zullen zjjn. Tot de geëvacueerde lezers van ons blad richten wij het verzoek ons zo spoedig mogelijk met bun tegenwoordige verblijfplaats iu kennis te willen stellen, opdat wij gelegenheid hebben aan hun nieuwe (tijdelijke) adres de dagelijkse edities van onze courant te zenden. Men gelieve niet alleen de nieuwe doch ook de „oude" adresvermelding aan ons op te sturen. DIRECTIE „DE MAASBODE" ENKELE BUIEN De weervervvachtlng van het K.N.M.I. te De Bilt, geldig tot Vrijdagavond, luidt: Opklaringen, maar ook plaatselijk enkele buien. Overwegend matige wind. In hoofdzaak tussen Noord en Noord-West. Weinig verandering ln temperatuur. Zaterdag 7 Februari: Zon op 8.11 uur, onder 17.39 uur. Maan op 2.29 uur, onder 10:27 uur. De KANTOREN van „De Maasbode" zijn gevestigd: Rotterdam, Kortenaerstraat 1, tel. No. 25270; Amsterdam, Singel 93, tel. No. 31945; 's-Gravenhage, Stationsweg 79, tel. No. 115061; Haarlem, Kleine Houtweg 7, tel. No. 19396. Postgiro 9095 Postbusnummer 723 De ABONNEMENTSPRIJS bedraagt voor Nederland 6.65 per kwartaal, 2.25 per maand of 0.52 per week. Voor het buitenland hoger. Losse exemplaren 13 ct. De ADVERTENTIE-PRIJS' op gewone kolombreedte be draagt 0.55 per m.m. hoogte. Ingezonden Mededelingen op redactionele kolombreedte dubbel tarief. Bij contract lagere tarieven. Alle advertentie-orders worden afgesloten en geplaatst overeenkomstig de Regelen voor het Adver- tenliewezen. DE MAASBODE

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1