Kon. Marine beschikt
nu over grote hulpvloot
Prins Bernhard boven het
overstroomd gebied
Sergeant met leger van
tweehonderd studenten
Algemeen Dagblad
Oorlogsbodems en particuliere vaartuigen
[n Noord-Holland
alles ve ilig
Dr A. Loudon
overleden
Luchtbeveiligingsdienst legt
radionet over noodgebied
Nieuw gat in dijk
van de Waterweg
MEER DAN HONDERD MAAL PER DAG
STIJGT EEN VLIEGTUIG
VAN VALKENBURG OP
Er zijn 170 toestellen beschikbaar
Streng optreden tegen plunderaars
D-trein van Bazel
naar Amsterdam
bij Luik ontspoord
Radio verwerkt
berichten op
soepele wijze
Donderdag 5 Februari 1953
ALGEMEEN DAGBLAD
Pag. 3
Slaat opten
trommele
De stroom van trieste berichten gaat
verder. Het dodencijfer blijft stijgen,
het aantal geëvacueerden loopt in de
tienduizenden, maar dat der helpen
neemt niet minder toe. Op het ogen
blik, dat wij deze regels schrijven,
verkeert nog een groot aantal mede
burgers in persoonlijke nood, maar het
laat zich aanzien, dat, wat nog te
redden viel, thans gered wordt.
Een eresaluut aan al die mannen,
die met veronachtzaming van eigen
veiligheid hier de helpende hand boden.
Onze militairen, onze politie, onze
gezagsdragers en dan die duizenden,
die zich zonder aarzelen naar de plaat
sen des gevaars hebben gespoed. Niet
minder ontroerend is de hulp van
buiten onze grenzen! Duizenden zijn
gekomen en hebben zich, gesteund door
een moderne uitrusting, met energie
geworpen op de hulpverlening.
Naast het reddingwerk neemt het
herstel van de geschonden dijken een
steeds groter plaats in. Overal wordt
getracht de gaten te dichten, opdat zo
snel mogelijk de vele verdronken lan
den weer droog zullen komen. Hierbij
worden verheugende vorderingen ge
maakt, al zal in het bijzonder de toe
stand op Schouwen en Duiveland en
op Goeree en Overflakkee nog veel
zorg baren en grote inspanning vergen.
Er vaart een golf van sympathie
met de getroffenen door ons land. De
giften als uitdrukking van deze sym
pathie beginnen te vloeien van alle
kanten. Ook het buitenland laat zich
niet onbetuigd. Toch mag in dit opzicht
een waarschuwing niet ontbreken.
Het is ontegenzeggelijk waar, dat
iedere gave, ook in natura, de eerste
dagen welkom was, maar, nu het
reddingwerk voortgang vindt en de
geëvacueerden systematisch worden
geholpen, moeten wij verder zien.
De getroffenen moeten naar hun
haardsteden terug. Eerst dan zal de
hulpverlening grote afmetingen aan
nemen, maar dan baat het niets, dat
allerlei giften in natura worden ver
zameld. Dan dient op weloverwogen
wijze het mogelijk worden gemaakt,
dat de verdrevenen terugkeren, dat
nieuwe huizen worden gebouwd en dat
nieuw huisraad beschikbaar komt. Dat
zelfde geldt van de bedrijfsuitrusting,
het verloren gegane vee, de vernielde
werktuigen. Dat wordt geen kwestie
van liefdadigheid, maar van goed ge
organiseerd herstel. Het stemt tot vol
doening, dat onder leiding van prins
Bernhard daartoe op hoog niveau
voorbereidende besprekingen worden
gehouden. Veel geld Is nodig; dat geld
schrijve men dus over op giro 9575.
En ook dit alles is maar proviso
risch. De dijken moeten worden her
steld en de terugkeer tot het dagelijkse
werk in de getroffen streken is het
eerste werk. Daarna komt aan de orde,
welke maatregelen van verdere strek
king moeten worden getroffen.
Ook nu herhalen wij weer, dat de
plannen tot verbetering van de water
staatkundige toestand op grootse wijze
dienen te worden uitgevoerd. Dat zal
milliarden kosten. Dat zal jaren vor
deren. Maar het is noodzakelijk, dat
Nederland zijn toekomst zonder aar
zeling tegemoet treedt. De verraderlijke
zeegaten bezuiden de Nieuwe Water
weg moeten dicht! Tienduizenden
hectaren cultuurgrond moeten worden
gewonnen. De eilanden moeten uit hun
gevaarlijke isolement worden verlost.
De moderne techniek maakt dat mo
gelijk en geen inspanning mag te groot
worden geacht, om dit alles te bereiken.
Slaat opten trommele! Nederland
moet zich doen kennen van de goede,
dat wil zeggen doortastende zijde.
Laat ons niet voor tijdelijke offers
op zij gaan! De meren in de beide
Hollanden zijn drooggelegd. De Zuider
zee wordt van de kaart weggeveegd.
Nu is het de beurt aan Zeeland en
de Zuidhollandse eilanden. Met de
Biesbosch en Rozenburg is begonnen.
Dat werk moet doorgaan. Tot iedere
prijs.
Vijfhonderd particuliere vaartuigen
per dag naar bedreigde punten
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. Van de Koninklijke Marine nemen thans 42 ooiüogs-
bodems en honderd vaartuigen van het kleinere materieel deel aan het
reddingswerk. Hieronder bevinden zich één zeegaande mijnenveger, elf
lcust/m ijnenvegers, twee grote landingsvaartuigen, drie kleine landingsvaar
tuigen, vier zeegaande sleepboten, negen snelvarende comirrmnicatievaartuigen,
drie grote eom/municatievaartuigen, twee dregboten, één watenboot, die 200
ton drinkwater kan vervoeren en voorts motorboten en vletten.
Aan de Koninklijke Marine zijn toegevoegd veertien Engelse en zeven
Belgische vaartuigen.
De hulp aan de getroffen gebieden
werd geleid via Rotterdam
Ook werden 180 particuliere vaartui
gen en vissersschepen in de Waalhaven
van uitrusting en eventueel van aanvul
lende marinebemanning voorzien.
Particuliere vaartuigen die volledig
uitgerust waren, dat waren er maar liefst
500 per dag, werden uitsluitend gediri
geerd naar de plaatsen die het meest
werden bedreigd, op het tijdstip dat de
schepen en scheepjes beschikbaar kwa
men.
Medegegeven werden 12.000 noodrant
soenen. 3.000 warme maaltijden, 30 dok
tersuitrustingen en grote hoeveelheden
penicilline en andere genees- en ont
smettingsmiddelen. Honderden tonnen
brandstofolie en benzine werden ver
strekt. Op de belangrijkste punten wer
den zes mobiele radio zend- en ontvang-
installaties opgesteld.
De Koninklijke Marine acht het plicht
er de aandacht op te vestigen dat een
groot deel van deze resultaten onmoge
lijk zou zijn geweest zonder de overstel
pende medewerking van particuliere
vaartuigen met hun opvarenden.
In snel tempo
De Marine verwacht dat hulpverle
ming en evacuatie de eerstvolgende tfjd
in een snel tempo zullen worden uit
gevoerd.
Ook het Koninklijk jacht Piet Hein
gaat over Rotterdam, waar instructies
worden ontvangen, naar het noodgebied.
Aan boord bevinden zich tien perso
nen. Behalve de kapitein Arie van der
Meer en de vaste bemanning ook een
marine-arts en enig verplegend perso
neel. Voorts voert het jacht geneesmid
delen mede.
Nog steeds houdt de stroom van ter
hulp komende vaartuigen aan.
Uit Londen wordt meegedeeld, dat 24
schepen van het Britse vlooteskader in
Duitsland gisteren naar Nederland zijn
gezonden. Het zijn; acht motorboten, drie
landingsboten en dertien andere
dingsvaartuigen.
Uit Rotterdam vertrok naar Bruinisse
de Willem I, een omgebouwd landings
vaartuig van Wm. H. Mueller en co., te
Rotterdam.
Aan boord zün ingeladen 25 punters
uit Giethoorn, die met mensen uit deze
plaats in Rotterdam aankwamen,
punters zijn aanhangmotoren voorzien
en behalve met mensen uit Giethoorn,
zün ze met marinepersoneel bemand.
De Rambonnet, het 150 ton metende
klipperschip van het district Rotterdam
van de Nederlandse padvinders-vereni
ging, is gisterochtend naar de getroffen
gebieden vertrokken. De Rambonnet, die
gesleept wordt door de Merwede, is ge
laden met voedingsmiddelen, kleding,
medicamenten en veldbedden afgestaan
door Rotterdamse firma's en particulie-
Aan boord bevinden zich dertig lei
ders en voortrekkers, en een radiotele
grafist van de Marine.
Verwacht wordt, dat de Rambonnet
ongeveer een week zal wegblijven.
Met enige juistheid is op het ogenblik
niet te zeggen hoeveel motorrijtuigen en
vaartuigen zijn ingeschakeld. Veel is
plaatselijk of distrietsgewijs geregeld.
Zo is uit de provincie Noord-Holland
een zeer groot aantal schepen, ook
platbomers met bemanningen, vracht
auto's en autobussen geleverd. De bur
gerlijke verdedigingsorganisatie is voor
hulpverlening met brandspuiten voor
het leegpompen ingeschakeld.
Te Middelburg zijn via België 25 trucs
met opleggers en trailers met aanhang
wagens aangekomen. De wagens waren
beladen met levensmiddelen en goede
ren.
De commandant zeemacht Nederland
heeft zich gistermorgen met zijn staf
vervoegd bij de Nederlandse territoriale
bevelhebber en diens stat teneinde de
coördinatie en samenwerking te i
sterken.
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
ALKMAAR. In de loop van de dag
werd in Noord-Holland af en toe de vrees
uitgesproken voor de toestand van de
zeeweringen ln Noord-Holland. De wind
nam weer toe en het is bekend, dat er
op het ogenblik enkele zwakke plekken
zijn.
De slechtste plaats ligt ten Noorden
van Callantsoog. De burgemeester van
deze gemeente deelde ons mede, dat hij
juist had gesproken met de Rijkswater
staat en dat men daar de toestand als
veilig beschouwde.
Ook op Texel bleek men de toekomst
met vertrouwen tegemoet te zien. Drei
gend gevaar achtte men niet aanwezig te
zijn.
DEN HAAG. In de loop van Fe
bruari zou de feestelijke viering van het
35-jarig toneeljuibileum van de toneel
speler en directeur van de Haagse Co-
medie. Cees Laseur, plaats hebben. Op
verzoek van de jubilaris is besloten in
verband met de ramp die ons land heeft
getroffen, de viering van het jubileum
enige tijd uit te stellen.
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. Gistermiddag is prins Bernhard in het ministerie van
binnenlandse zaken geïnstalleerd als voorzitter van het Nationaal Rampen
fonds. Na de korte plechtigheid is het bestuur ogenblikkelijk met het werk
begonnen.
Tijdens concert
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. Tijdens het concert
van het Residentie Orkest gisteravond
in het Gebouw voor kunsten en weten
schappen in Den Haag, is overleden
dr A. Loudon, secretaris-generaal van
het permanente hof van arbitrage.
Tevoren had hij het publiek in zijn
functie van voorzitter van het Resi
dentie Orkest nog toegesproken en
het opgewekt tot bezoek aan het con
cert, dat Zondagmiddag door het
Residentie Orkest wordt gegeyen ten
bate van het Nationaal Rampenfonds.
Het concert van gisteravond, dat ter
herdenking van de ramp was geopend
met Air uit de Derde suite van Bach
en geleid werd door Walter Moralt,
werd na de bekendmaking van de
dood, van dr Loudon door mr Evert
Cornelis afgebroken.
Dr. Loudon ging in 1934 als gezant
naar Bern, waar hij tevens fungeerde
als vertegenwoordiger van ons land bij
de toenmalige Volkenbond. In 1938 ging
hij als gezant naar Washington, waar
hij gedurende de oorlog bleef. In 1942
werd dit gezantschap gepromoveerd tot
afnbassade. In 1947 teruggekomen in
ons land, werd hij na het verlaten van
de diplomatieke dienst benoemd tot lid
van de Raad van State.
ASSEN. De rechtbank te Assen
heeft gistermorgen de 33-jarige Amster
damse koopman B. J. O. en de 32-jarige
Utrechtse slager G. H. van W. conform
de eis veroordeeld tot vier jaar gevan
genisstraf met aftrek en terbeschikking
stelling van de regering. Dit in de Am
sterdamse onderwereld beruchte twee
tal deed 2 April 1952 een overval op een
café te Zuid-Laren, waar zij de bewo
ners, de zeventig-jarige W. Z. en zijn
huishoudster en een dienstbode vastbon
den. De buit bedroeg slechts 300.—
Het overstroomde gebied, 175.000 ha is
in het hierboven afgedrukte kaartje
van ons land als een vierkant afgedrukt,
uaardoor men sich een globale indruk
kan vormen.
Post
voor evacues
DEN HAAG. De P.T.T. verzoekt
alle geëvacueerden hun nieuwe adres
bekend te maken aan allen, van wie
zU postzendlngen kunnen verwachten,
dus ook aan officiële lichamen en aan
uitgevers van dagbladen en tüdschrif-
ten. Men kan hiervoor gebruik maken
van de bekende kaarten voor adres-
wüziging, die aan alle postkantoren
verkrijgbaar zün. De correspondentie
voor geëvacueerden, die door de post
niet binnen een paar dagen bezorgd
kan worden, zal aan de afzenders wor
den terugzonden, teneinde dezen niet
in onzekerheid te laten omtrent het
lot van de verzonden stukken.
Het vermelden van naam en adres
van de afzender op poststukken is
thans nog meer nodig dan anders.
De Prins was 's morgens om half acht
met de Olivier van Noort uit New York
op Schiphol geland. Koningin Juliana
was daar ter verwelkoming aanwezig.
Het was een ernstige Koningin, die ver
volgens met de Prins naar de microfoon
liep waardoor prins Bernhard een korte
toespraak hield. Hij vertelde van het
grote medeleven en de warme sympathie
die men in Amerika meer dan ooit
thans voor Nederland voelt. Voor
microfoon van de BBC richtte de Prins
zich vervolgens tot de Engelse luiste
raars.
In de wachtkamer bespraken de Ko
ningin, de Prins en minister Beel. die
eveneens aanwezig was, de plannen voor
de komende dag. Kort daarop zijn ko
ningin Juliana en prins Bernhard in een
hofauto naar Soestdijk gereden.
De Prins is maar kort op het Paleis
geweest want reeds om kwart voor elf
is hü met Gerben Sonderman in een
Dakota van Soesterberg opgestegen ten
einde een vlucht te maken boven het
door het water getroffen gebied.
Prinses Wilhelmina heeft aan het Na
tionaal Rampenfonds een gift van
f 25.000.geschonken. Tevens heeft Zij
haar particuliere auto ter beschikking
gesteld van het ziekenvervoer. De auto
is inmiddels, gevuld met levensmiddelen,
naar het geteisterde gebied vertrokken.
Aanmelding werkkrachten
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. De arbeidsbureau's
te Dordecht, Sliedrecht, Gorinchem,
Rotterdam. Maassluis, Den Haag, Delft,
Leiden, Gouda. Utrecht, Zeist, Den
Bosch, Almkerk, Tilbung, Breda, Roo
sendaal en Bergen op Zoom zijn tot
's avonds 11 uur open voor het ontvan
gen van aanvragen om werkkrachten
voor de noodgebaeden.
Verbetering in berichtendienst
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
ligt, heeft een leerling van de rijks-
DEN HAAG. Voor een vlugge en
doeltreffende hulpverlening is het
noodzakelijk, dat men berichten uit
de ondergelopen gebieden ontvangt.
Tot nog toe zijn er vele punten, waar
mee de verbinding is verbroken. Om
hierin verbetering te brengen is thans
ook de luchtbeveiliging van de rijks
luchtvaartdienst ingeschakeld bij het
reddingwerk. Verscheidene mobiele
stations staan in verbinding met het
centrale station in Den Haag Ook het
centrale station te Vlissingen is in het
net opgenomen.
Semi-permanente stations zijn opge
steld te Hellevoet^luis en aan boord
van een sleepboot, welke bij Battenoord
op de Zuidkust van Goeree en Over
flakkee, ongeveer tegenover Bruinisse
ligt. Aan boord van een politieboot,
welke aan de Zuidkust van Tholen
ROZENBURG (A.N.P.) In de
reeds gedichte dijk van de Nieuwe
Waterweg bij de Bospolder is gisteren
een nieuw gat van vier meter gesla
gen. De oorzaak is vermoedelijk het
snelle langsvaren van de zeeschepen
op de Nieuwe Waterweg.
Er is een begin gemaakt met het
dichten van de gaten in de dijk van
de Nieuwe Waterweg bij de Kroon-
polder op Rozenburg. Er is gebrek
aan spoorrails, draglines en bulldo
zers. Honderd man genietroepen bie
den de helpende hand.
Luchtbrug naar de zwaar geteisterde gebieden
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
VALKENBURG. Wij zullen hem
noemen mijnheer Van Vliet, maar zijn
juiste naam kennen wij niet. Kunnen
wij ook niet weten, want hij wilde
hem niet bekend maken. Op het vlieg
veld Valkenburg ontmoetten wij hem
gisteren met onder zijn arm een paar
rubberlaarzen. Hij stapte er mee het
kantoor van de majoor-vlieger S. de
Jong binnen; en of deze er nu maar
voor wilde zorgen, dat de laarzen op
de juiste bestemming kwamen. Nu,
mijnheer Van Vliet, wij kunnen u de
verzekering geven, dat de laarzen
gistermiddag reeds bezorgd zijn. Waar?
Neen, nu vraagt u te veel. Ze zijn met
een vliegtuig meegegaan en ergens
dropt. De mensen zaten er dringend
om verlegen en danken u hartelijk. En
behalve u, ook die andere duizenden,
tien duizenden.
Zo ging het en zal het ook vandaag,
morgen en overmorgen nog gaan, hier,
op Valkenburg, waar de eerste pijlers
zijn geslagen voor de luchtbrug naar de
zwaar geteisterde gebieden. Een lucht
brug, waarover meer dan honderd keer
per dag voornamelijk Nederlanders
Nederlandse goederen gaan, maar wi
op het buitenlandse element niet ont
breekt. Want voor de brug kwamen gis
termiddag op het vliegveld een Noors
een Zwitsers vliegtuig, waaruit goede-
kwamen, om het leed in de getrof-
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
ROTTERDAM. De Rotterdamse
politierechter veroordeelde gisteren
de 26-jarige timmerman I. van der
S. uit de Hartraanstraat te Rotter
dam tot zes maanden gevangenis
straf met onmiddellijke gevangen
neming. Hem was ten laste gelegd,
dat h\j uit de voor de door de waters
nood geteisterde bevolking in de
A hoy'-hal bijeengebrachte kleding,
drie overjassen zou hebben weg
genomen.
Deze maximum-straf had ook de
officier van Justitie, mr C. W. baron
van Dedem, geëist. De officier zei
dat er geen woorden zün om de
Semene daad van verdachte te kwall-
ceren.
Tegen plunderaars wordt streng
opgetreden.
Vüf onverlaten die zich in het
zwaar getroffen 's-Gravendeel, waar
zich nog duizend inwoners bevinden,
die niet geëvacueerd wilden worden
of daar zün teruggekeerd, zyn ge
arresteerd en ingesloten in het Huis
van Bewaring te Dordrecht.
Men heeft zich genoodzaakt ge
zien te 's-Gravendeel een avondklok
ln te stellen. Het is verboden om van
half zeven 's avonds tot zeven urn
's morgens zich op straat te begeven,
als men geen toestemming heeft.
De politie heeft opdracht gekregen
om na de eerste sommatie te schieten.
=^y
fen gebieden te verlichten en indien
mogelijk levens te redden. Voor het
transport zorgden Nederlanders en Ame
rikanen.
En om u een indruk te geven van de
actie door de lucht, laten wy hier een
lijstje volgen van de toestellen, welke
by het reddingswerk zijn betrokken:
99 vliegtuigen van de luchtmacht,
tien toestellen van de Rijksluchtvaart
school, tien toestellen van de Nationale
Luchtvaart School, vier Dakota's van
de K.L.M., drie toestellen van prins
Bernhardwaarbij een Dakota, acht
tien toestellen van de Marine Lucht
vaart Dienst, waaronder drie Sea-
otters en een hefschroefvliegtuig, acht
tien Amerikaanse toestellen, waarbij
twee vliegboten en zeven hefschroef-
vliegtuigen, zes Engelse hefschroef-
vliegtuigen en twee Belgische heli
copters. Totaal 170 vliegtuigen.
Tragisch ongeluk
Op tragische wijze is gisteren een En.
gelse helicopter uitgevallen. Te Oude
Tonge werd een bewoner van dit plaatsje
door een blad van de schroef getroffen,
waardoor de man overleed. Het toestel
werd zodanig beschadigd, dat het v<
lopig voor de reddingswerkzaamheden is
uitgeschakeld.
En bü de luchtactie zullen vandaag pa
rachutisten alle vrüwilligers worden
ingeschakeld. Vyftlen man met hun rode
mutsen liepen gisteren reeds op Valken
burg, maar èn doordat het al vrü laat
was. èn door de harde wind zün zij nog
niet in de actie betrokken.
Hun werk zal voornamelijk bestaan
uit het leiding geven aan de reddings
ploegen en de bemanningen van de vlieg
tuigen door middel van speciale sein-
tekens inlichten over de toestand ter
plaatse, opdat de droppings zo effectief
mogelijk wordien. Waar zij gestationeerd
worden, is nog niet bekend.
Met de dag effectiever
Zo breidt de luchtactie zich steeds
meer uit en wordt ook met de dag effec
tiever. Want elke dag leert men meer
in dit speciale werk. terwijl behalve uit
Amerika, Engeland en België ook nog
uit andere landen vliegtulghulp wordt
verwacht.
By het krieken van de dag stegen gis
teren de eerste toestellen op en met on
geregelde tussenpozen haastten de man
nen van de M1.D. met him gele mutsjes
luchtvaartsohool, die radio-amateur is,
zijn installatie opgesteld. Ten slotte is
er nog een station aan boord van een
schip te Bruinisse. Het station op het
vliegvefld Gilze-Rijen is tevens inge
schakeld.
Nog twee stations waren gisteren
onderweg, respectievelijk naar Schou
wen en Duiveland en Tholen. Waar
deze stations precies zullen komen is
nog niet bekend. In ieder geval zal na
aankomst van deze stations het gehele
noodgebied kunnen worden bestreken
met het radionet van de luchtbeveili
gingsdienst.
Op het vliegveld „Valkenburg" bij
Leiden begint elke actie tot hulp aan
de in nood verkerenden bij de afdeling
Operations. De laatste gegevens zijn op
de kaart aangebracht. Een vliegtuig
bemanning ontvangt instructies.
LUIK. (A.P.) De D-trein van
Bazel naar Amsterdam is op twintig
kilometer voor het station van Luik
ontspoord. Enige reizigers werden
licht gewond door stukken bagage die
uit de netten werden geslingerd of
doordat zij vielen door de schok. De
passagiers zijn met een extra-trein
naar Nederland verder vervoerd.
De tender en zes wagons zijn bij
het passeren van een brug uit de rails
gelopen. Het is niet bekend wat daar
van de oorzaak was.
Kordaat bewind te Sommelsdijk
op en gele jasjes aan zich naar het plat
form, om de toestellen te parkeren, of
veilig van hun parkeerplaats te balen.
De jongens hadden druk werk en zij
vormden met hi|a geld ovaalvormige
borden een vertrouwd beeld in het ver
keer op de grond, dat doorkruist werd
door snel rijdende tankauto's met ben
zine, vrachtwagens met zeer uiteenlo
pende ladingen en de op hun dooie ge
mak wandelende Amerikanen, voor wie
het de gewoonste zaak lijkt. Maar zij zijn
ook wel iets gewoon op het gebied van
luchttransport. Hun toestellen zijn er
speciaal voor ingericht en wanneer de
achterzijde opengaat, kunnen er wel
twee olifanten tegelük naar binnen. Het
was gistermiddag echter voornamelijk
hooi, dait zy in balen opslokten, om het
bboven de noodgebieden uit te werpen.
Achter de schermen
Maar ook achter de schermen heerst
grote activiteit. Zowel in het stafkwar
tier, waar vanuit de acties worden ge
leid, als in de hangars, waar de goede
ren voor verzending in gereedheid wor
den gebracht door leden van de Marine
Luchtvaart Dienst, de Luchtstrijdkrach
ten, de landmacht, burgers en padvin
ders. Er wordt in ploegen gewerkt, zo
dat ondanks de grote voorraad, die moet
worden verwerkt, er geen stagnatie in
het luchttransport ontstaat. En hieraan
werken ook de werktuigkundigen mee,
die telkens in grote haast, doch nauw
gezet de toestellen controleren, opdat de
transporten niet alleen snel. maar ook
veilig kunnen worden uitgevoerd.
Niet alleen is Valkenburg echter de
pyler, waarop de luchtbrug rust; ook
Gilze-Ryen ert Woensdrecht dragen mee,
terwijl op Schiphol kleding, dekens en
schoeisel uit allerlei delen van de we
reld women aangevoerd, om vandaar
door het Rode Kruis verder te worden
gedistribueerd.
Gekleed en gevoed
Zo wordt de zwaar getroffen bevol
king gekleed en gevoed door de lucht.
Enworden zo nodig de mensen ge-
red. Legio is het aantal reddingen, uit-
gevoerd door vliegtuigen en speciaal
door helicopters, die Woensdrecht als
hun basis hebben, Verkenningsvliegtui
gen cirkelen geregeld boven de nood
gebieden en brachten hun ervaringen
over, zodat op zo snel mogelijke wyze
de nood gelenigd kon worden, waar
die het hoogst gestegen was. En in gro
te samenwerking strijden zo mensen van
verscheidene landen, strijden om het be
houd van mensenlevens en tegen het ge
vaar van het water, dat zijn prooi nog
steeds niet los laat.
Geen cabaret, maar muziek
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
ROTTERDAM. Op verzoek van de
oommissie Lunchconcerten heeft Wim
Sormeveld, die vanmiddag op het „lunch
concert" zou optreden, van datum geruild
met de pianist Johan Verster. De heer
Verster speelt een programma waarop
o.a. werken van Beethoven en Chopin
voorkomen. Wim Sonoevald treedt nu 9
April op.
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. Sergeant Cornelis
van der Put, motormonteur eerste
klas op het vliegveld Deelen, heeft
in de gemeente Sommelsdijk op
Goeree en Overflakkee de leiding
bij de hulpverlening.
Sergeant Van der Put was met verlof
in Sommelsdijk toen de overstro
mingsramp het eiland trof. Na ver
missing van burgemeester D. Rijn-
ders heeft hij op het gemeentehuis
de leiding op zich genomen. Regel
matig gaf hij over de telefoon in
lichtingen aan het hoofdkwartier in
Den Haag. Hij maakte bekend waar
dringend behoefte aan bestond en
toen de telefoon slecht werd, be
stelde hij een zendertje om op deze
wijze contact te houden met de bui
tenwereld.
Sergeant Van der Put heeft zijn zen
dertje gekregenmaar behalve dat
kreeg hij geneesmiddelen voor de
dokter, o.a. penicilline en insuline,
rubberboten er. levensmiddelen.
Tweehonderd studenten, waarvan
niemand weet hoe zij in Sommels
dijk terecht zijn gekomen, staan
onder commando van de sergeant,
die aanwijzingen geeft hoe en waar
er moet worden gewerkt en iedereen
in deze plaats is blij met het kordate
bewind van deze sergeant van de
luchtmacht.
Nooit had Mary Timmer uil Den Haag
gedacht, dat ze nog eens een baardige
Zeeuw als een volleerd ,Jtapper" zou
inzepen. Alleen kan ze haar klanten
niet veel comfort bieden en dat vindt
ze jammer.
/'NOK vandaag kunt u S
uw bijdragen stor-
■s ten voor het Nationaal
5 Rampenfonds, per giro
onder nummer 9575 of ö-
j: per postwissel naar Sta-
g tenlaan 81 in Den Haag.
iirir-^-ü-CrCrirü-Crtririr-üir-ü-irtr-triririrCrh
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DEN HAAG. De berichtendienst
van de regeringsvoorlichtingsdienst,
die zoals men weet alle meldingen
betreffende de reddingsactie over de
radio bekendmaakt, heeft gisteravond
een afzonderlijk telefoonnummer ge
kregen: Den Haag K 1700-116130.
De dienst is verder gisteren voor
zien van een speciale centrale, die de
technici van de P.T.T. in twaalf uur
in elkaar hebben gezet, van een aparte
redactie voor het bewerken van de
binnengekomen berichten en van een
telefoondienst voor die berichten, die
rechtstreeks met de betrokkenen kun
nen worden behandeld. Met deze uit
rusting is men nu op de Wassenaarse-
weg in Den Haag in staat om de nog
steeds voortvloeiende stroom van
mededelingen op soepele manier te
verwerken.
Op Zondag en Maandag zyn de be
richten over de ramp en de hulpver
lening over de radio bekend gemaakt
a £e radio-nieuwdienst van het
A.N.P. Toen in de loop van Maandag
de stroom berichten steeds meer zend-
tyd m beslag ging nemen, heeft de
heer S. Witteóoon, chef van de dienst,
het initiatief genomen om overleg te
plegen met de heer A. van den DooL
de RVJ) Van 06 aMeliag radio van
Zonder Avro
Ook de heer J. Broeksz, programma-
commissaris van de Nederlandse radio
unie, verleende hieraan zün medewer
king. Men besloot de centrale voor het
doorgeven van deze soort berichten
van Hilversum te verplaatsen naar Den
Haag, dit met medewerking van de om
roepverenigingen, behalve echter van
de A.V.R.O. De heer De Clercq, voor-
altter van de A.VJt.O., bleek nl. op bet
standpunt te staan, dat alle berichten
die in de zendtpd van de A.VJt.O. ion-
den moeten worden omgeroepen, aan
hem moesten worden voorgelegd, zodat
dragen6 verantwoord,n« er voor kon
JL1 >Leek P^agoehtend. Toen is van
regeringswege de maatregel getroffen
dat alle berichten over de ramp zou-
worden omgeroepen in zendtijd
deSd r«*ering. voor dit doel gevor-
Dit gebeurt nu nog steeds en in
samenwerking met de drie omroepver-
•fstaan60, daarvoor hun omroepers