Kon. Marine beschikt nu over grote hulpvloot Prins Bernhard boven het overstroomd gebied Sergeant met leger van tweehonderd studenten Algemeen Dagblad Oorlogsbodems en particuliere vaartuigen [n Noord-Holland alles ve ilig Dr A. Loudon overleden Luchtbeveiligingsdienst legt radionet over noodgebied Nieuw gat in dijk van de Waterweg MEER DAN HONDERD MAAL PER DAG STIJGT EEN VLIEGTUIG VAN VALKENBURG OP Er zijn 170 toestellen beschikbaar Streng optreden tegen plunderaars D-trein van Bazel naar Amsterdam bij Luik ontspoord Radio verwerkt berichten op soepele wijze Donderdag 5 Februari 1953 ALGEMEEN DAGBLAD Pag. 3 Slaat opten trommele De stroom van trieste berichten gaat verder. Het dodencijfer blijft stijgen, het aantal geëvacueerden loopt in de tienduizenden, maar dat der helpen neemt niet minder toe. Op het ogen blik, dat wij deze regels schrijven, verkeert nog een groot aantal mede burgers in persoonlijke nood, maar het laat zich aanzien, dat, wat nog te redden viel, thans gered wordt. Een eresaluut aan al die mannen, die met veronachtzaming van eigen veiligheid hier de helpende hand boden. Onze militairen, onze politie, onze gezagsdragers en dan die duizenden, die zich zonder aarzelen naar de plaat sen des gevaars hebben gespoed. Niet minder ontroerend is de hulp van buiten onze grenzen! Duizenden zijn gekomen en hebben zich, gesteund door een moderne uitrusting, met energie geworpen op de hulpverlening. Naast het reddingwerk neemt het herstel van de geschonden dijken een steeds groter plaats in. Overal wordt getracht de gaten te dichten, opdat zo snel mogelijk de vele verdronken lan den weer droog zullen komen. Hierbij worden verheugende vorderingen ge maakt, al zal in het bijzonder de toe stand op Schouwen en Duiveland en op Goeree en Overflakkee nog veel zorg baren en grote inspanning vergen. Er vaart een golf van sympathie met de getroffenen door ons land. De giften als uitdrukking van deze sym pathie beginnen te vloeien van alle kanten. Ook het buitenland laat zich niet onbetuigd. Toch mag in dit opzicht een waarschuwing niet ontbreken. Het is ontegenzeggelijk waar, dat iedere gave, ook in natura, de eerste dagen welkom was, maar, nu het reddingwerk voortgang vindt en de geëvacueerden systematisch worden geholpen, moeten wij verder zien. De getroffenen moeten naar hun haardsteden terug. Eerst dan zal de hulpverlening grote afmetingen aan nemen, maar dan baat het niets, dat allerlei giften in natura worden ver zameld. Dan dient op weloverwogen wijze het mogelijk worden gemaakt, dat de verdrevenen terugkeren, dat nieuwe huizen worden gebouwd en dat nieuw huisraad beschikbaar komt. Dat zelfde geldt van de bedrijfsuitrusting, het verloren gegane vee, de vernielde werktuigen. Dat wordt geen kwestie van liefdadigheid, maar van goed ge organiseerd herstel. Het stemt tot vol doening, dat onder leiding van prins Bernhard daartoe op hoog niveau voorbereidende besprekingen worden gehouden. Veel geld Is nodig; dat geld schrijve men dus over op giro 9575. En ook dit alles is maar proviso risch. De dijken moeten worden her steld en de terugkeer tot het dagelijkse werk in de getroffen streken is het eerste werk. Daarna komt aan de orde, welke maatregelen van verdere strek king moeten worden getroffen. Ook nu herhalen wij weer, dat de plannen tot verbetering van de water staatkundige toestand op grootse wijze dienen te worden uitgevoerd. Dat zal milliarden kosten. Dat zal jaren vor deren. Maar het is noodzakelijk, dat Nederland zijn toekomst zonder aar zeling tegemoet treedt. De verraderlijke zeegaten bezuiden de Nieuwe Water weg moeten dicht! Tienduizenden hectaren cultuurgrond moeten worden gewonnen. De eilanden moeten uit hun gevaarlijke isolement worden verlost. De moderne techniek maakt dat mo gelijk en geen inspanning mag te groot worden geacht, om dit alles te bereiken. Slaat opten trommele! Nederland moet zich doen kennen van de goede, dat wil zeggen doortastende zijde. Laat ons niet voor tijdelijke offers op zij gaan! De meren in de beide Hollanden zijn drooggelegd. De Zuider zee wordt van de kaart weggeveegd. Nu is het de beurt aan Zeeland en de Zuidhollandse eilanden. Met de Biesbosch en Rozenburg is begonnen. Dat werk moet doorgaan. Tot iedere prijs. Vijfhonderd particuliere vaartuigen per dag naar bedreigde punten Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. Van de Koninklijke Marine nemen thans 42 ooiüogs- bodems en honderd vaartuigen van het kleinere materieel deel aan het reddingswerk. Hieronder bevinden zich één zeegaande mijnenveger, elf lcust/m ijnenvegers, twee grote landingsvaartuigen, drie kleine landingsvaar tuigen, vier zeegaande sleepboten, negen snelvarende comirrmnicatievaartuigen, drie grote eom/municatievaartuigen, twee dregboten, één watenboot, die 200 ton drinkwater kan vervoeren en voorts motorboten en vletten. Aan de Koninklijke Marine zijn toegevoegd veertien Engelse en zeven Belgische vaartuigen. De hulp aan de getroffen gebieden werd geleid via Rotterdam Ook werden 180 particuliere vaartui gen en vissersschepen in de Waalhaven van uitrusting en eventueel van aanvul lende marinebemanning voorzien. Particuliere vaartuigen die volledig uitgerust waren, dat waren er maar liefst 500 per dag, werden uitsluitend gediri geerd naar de plaatsen die het meest werden bedreigd, op het tijdstip dat de schepen en scheepjes beschikbaar kwa men. Medegegeven werden 12.000 noodrant soenen. 3.000 warme maaltijden, 30 dok tersuitrustingen en grote hoeveelheden penicilline en andere genees- en ont smettingsmiddelen. Honderden tonnen brandstofolie en benzine werden ver strekt. Op de belangrijkste punten wer den zes mobiele radio zend- en ontvang- installaties opgesteld. De Koninklijke Marine acht het plicht er de aandacht op te vestigen dat een groot deel van deze resultaten onmoge lijk zou zijn geweest zonder de overstel pende medewerking van particuliere vaartuigen met hun opvarenden. In snel tempo De Marine verwacht dat hulpverle ming en evacuatie de eerstvolgende tfjd in een snel tempo zullen worden uit gevoerd. Ook het Koninklijk jacht Piet Hein gaat over Rotterdam, waar instructies worden ontvangen, naar het noodgebied. Aan boord bevinden zich tien perso nen. Behalve de kapitein Arie van der Meer en de vaste bemanning ook een marine-arts en enig verplegend perso neel. Voorts voert het jacht geneesmid delen mede. Nog steeds houdt de stroom van ter hulp komende vaartuigen aan. Uit Londen wordt meegedeeld, dat 24 schepen van het Britse vlooteskader in Duitsland gisteren naar Nederland zijn gezonden. Het zijn; acht motorboten, drie landingsboten en dertien andere dingsvaartuigen. Uit Rotterdam vertrok naar Bruinisse de Willem I, een omgebouwd landings vaartuig van Wm. H. Mueller en co., te Rotterdam. Aan boord zün ingeladen 25 punters uit Giethoorn, die met mensen uit deze plaats in Rotterdam aankwamen, punters zijn aanhangmotoren voorzien en behalve met mensen uit Giethoorn, zün ze met marinepersoneel bemand. De Rambonnet, het 150 ton metende klipperschip van het district Rotterdam van de Nederlandse padvinders-vereni ging, is gisterochtend naar de getroffen gebieden vertrokken. De Rambonnet, die gesleept wordt door de Merwede, is ge laden met voedingsmiddelen, kleding, medicamenten en veldbedden afgestaan door Rotterdamse firma's en particulie- Aan boord bevinden zich dertig lei ders en voortrekkers, en een radiotele grafist van de Marine. Verwacht wordt, dat de Rambonnet ongeveer een week zal wegblijven. Met enige juistheid is op het ogenblik niet te zeggen hoeveel motorrijtuigen en vaartuigen zijn ingeschakeld. Veel is plaatselijk of distrietsgewijs geregeld. Zo is uit de provincie Noord-Holland een zeer groot aantal schepen, ook platbomers met bemanningen, vracht auto's en autobussen geleverd. De bur gerlijke verdedigingsorganisatie is voor hulpverlening met brandspuiten voor het leegpompen ingeschakeld. Te Middelburg zijn via België 25 trucs met opleggers en trailers met aanhang wagens aangekomen. De wagens waren beladen met levensmiddelen en goede ren. De commandant zeemacht Nederland heeft zich gistermorgen met zijn staf vervoegd bij de Nederlandse territoriale bevelhebber en diens stat teneinde de coördinatie en samenwerking te i sterken. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad ALKMAAR. In de loop van de dag werd in Noord-Holland af en toe de vrees uitgesproken voor de toestand van de zeeweringen ln Noord-Holland. De wind nam weer toe en het is bekend, dat er op het ogenblik enkele zwakke plekken zijn. De slechtste plaats ligt ten Noorden van Callantsoog. De burgemeester van deze gemeente deelde ons mede, dat hij juist had gesproken met de Rijkswater staat en dat men daar de toestand als veilig beschouwde. Ook op Texel bleek men de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Drei gend gevaar achtte men niet aanwezig te zijn. DEN HAAG. In de loop van Fe bruari zou de feestelijke viering van het 35-jarig toneeljuibileum van de toneel speler en directeur van de Haagse Co- medie. Cees Laseur, plaats hebben. Op verzoek van de jubilaris is besloten in verband met de ramp die ons land heeft getroffen, de viering van het jubileum enige tijd uit te stellen. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. Gistermiddag is prins Bernhard in het ministerie van binnenlandse zaken geïnstalleerd als voorzitter van het Nationaal Rampen fonds. Na de korte plechtigheid is het bestuur ogenblikkelijk met het werk begonnen. Tijdens concert Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. Tijdens het concert van het Residentie Orkest gisteravond in het Gebouw voor kunsten en weten schappen in Den Haag, is overleden dr A. Loudon, secretaris-generaal van het permanente hof van arbitrage. Tevoren had hij het publiek in zijn functie van voorzitter van het Resi dentie Orkest nog toegesproken en het opgewekt tot bezoek aan het con cert, dat Zondagmiddag door het Residentie Orkest wordt gegeyen ten bate van het Nationaal Rampenfonds. Het concert van gisteravond, dat ter herdenking van de ramp was geopend met Air uit de Derde suite van Bach en geleid werd door Walter Moralt, werd na de bekendmaking van de dood, van dr Loudon door mr Evert Cornelis afgebroken. Dr. Loudon ging in 1934 als gezant naar Bern, waar hij tevens fungeerde als vertegenwoordiger van ons land bij de toenmalige Volkenbond. In 1938 ging hij als gezant naar Washington, waar hij gedurende de oorlog bleef. In 1942 werd dit gezantschap gepromoveerd tot afnbassade. In 1947 teruggekomen in ons land, werd hij na het verlaten van de diplomatieke dienst benoemd tot lid van de Raad van State. ASSEN. De rechtbank te Assen heeft gistermorgen de 33-jarige Amster damse koopman B. J. O. en de 32-jarige Utrechtse slager G. H. van W. conform de eis veroordeeld tot vier jaar gevan genisstraf met aftrek en terbeschikking stelling van de regering. Dit in de Am sterdamse onderwereld beruchte twee tal deed 2 April 1952 een overval op een café te Zuid-Laren, waar zij de bewo ners, de zeventig-jarige W. Z. en zijn huishoudster en een dienstbode vastbon den. De buit bedroeg slechts 300.— Het overstroomde gebied, 175.000 ha is in het hierboven afgedrukte kaartje van ons land als een vierkant afgedrukt, uaardoor men sich een globale indruk kan vormen. Post voor evacues DEN HAAG. De P.T.T. verzoekt alle geëvacueerden hun nieuwe adres bekend te maken aan allen, van wie zU postzendlngen kunnen verwachten, dus ook aan officiële lichamen en aan uitgevers van dagbladen en tüdschrif- ten. Men kan hiervoor gebruik maken van de bekende kaarten voor adres- wüziging, die aan alle postkantoren verkrijgbaar zün. De correspondentie voor geëvacueerden, die door de post niet binnen een paar dagen bezorgd kan worden, zal aan de afzenders wor den terugzonden, teneinde dezen niet in onzekerheid te laten omtrent het lot van de verzonden stukken. Het vermelden van naam en adres van de afzender op poststukken is thans nog meer nodig dan anders. De Prins was 's morgens om half acht met de Olivier van Noort uit New York op Schiphol geland. Koningin Juliana was daar ter verwelkoming aanwezig. Het was een ernstige Koningin, die ver volgens met de Prins naar de microfoon liep waardoor prins Bernhard een korte toespraak hield. Hij vertelde van het grote medeleven en de warme sympathie die men in Amerika meer dan ooit thans voor Nederland voelt. Voor microfoon van de BBC richtte de Prins zich vervolgens tot de Engelse luiste raars. In de wachtkamer bespraken de Ko ningin, de Prins en minister Beel. die eveneens aanwezig was, de plannen voor de komende dag. Kort daarop zijn ko ningin Juliana en prins Bernhard in een hofauto naar Soestdijk gereden. De Prins is maar kort op het Paleis geweest want reeds om kwart voor elf is hü met Gerben Sonderman in een Dakota van Soesterberg opgestegen ten einde een vlucht te maken boven het door het water getroffen gebied. Prinses Wilhelmina heeft aan het Na tionaal Rampenfonds een gift van f 25.000.geschonken. Tevens heeft Zij haar particuliere auto ter beschikking gesteld van het ziekenvervoer. De auto is inmiddels, gevuld met levensmiddelen, naar het geteisterde gebied vertrokken. Aanmelding werkkrachten Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. De arbeidsbureau's te Dordecht, Sliedrecht, Gorinchem, Rotterdam. Maassluis, Den Haag, Delft, Leiden, Gouda. Utrecht, Zeist, Den Bosch, Almkerk, Tilbung, Breda, Roo sendaal en Bergen op Zoom zijn tot 's avonds 11 uur open voor het ontvan gen van aanvragen om werkkrachten voor de noodgebaeden. Verbetering in berichtendienst Nieuwsdienst Algemeen Dagblad ligt, heeft een leerling van de rijks- DEN HAAG. Voor een vlugge en doeltreffende hulpverlening is het noodzakelijk, dat men berichten uit de ondergelopen gebieden ontvangt. Tot nog toe zijn er vele punten, waar mee de verbinding is verbroken. Om hierin verbetering te brengen is thans ook de luchtbeveiliging van de rijks luchtvaartdienst ingeschakeld bij het reddingwerk. Verscheidene mobiele stations staan in verbinding met het centrale station in Den Haag Ook het centrale station te Vlissingen is in het net opgenomen. Semi-permanente stations zijn opge steld te Hellevoet^luis en aan boord van een sleepboot, welke bij Battenoord op de Zuidkust van Goeree en Over flakkee, ongeveer tegenover Bruinisse ligt. Aan boord van een politieboot, welke aan de Zuidkust van Tholen ROZENBURG (A.N.P.) In de reeds gedichte dijk van de Nieuwe Waterweg bij de Bospolder is gisteren een nieuw gat van vier meter gesla gen. De oorzaak is vermoedelijk het snelle langsvaren van de zeeschepen op de Nieuwe Waterweg. Er is een begin gemaakt met het dichten van de gaten in de dijk van de Nieuwe Waterweg bij de Kroon- polder op Rozenburg. Er is gebrek aan spoorrails, draglines en bulldo zers. Honderd man genietroepen bie den de helpende hand. Luchtbrug naar de zwaar geteisterde gebieden Nieuwsdienst Algemeen Dagblad VALKENBURG. Wij zullen hem noemen mijnheer Van Vliet, maar zijn juiste naam kennen wij niet. Kunnen wij ook niet weten, want hij wilde hem niet bekend maken. Op het vlieg veld Valkenburg ontmoetten wij hem gisteren met onder zijn arm een paar rubberlaarzen. Hij stapte er mee het kantoor van de majoor-vlieger S. de Jong binnen; en of deze er nu maar voor wilde zorgen, dat de laarzen op de juiste bestemming kwamen. Nu, mijnheer Van Vliet, wij kunnen u de verzekering geven, dat de laarzen gistermiddag reeds bezorgd zijn. Waar? Neen, nu vraagt u te veel. Ze zijn met een vliegtuig meegegaan en ergens dropt. De mensen zaten er dringend om verlegen en danken u hartelijk. En behalve u, ook die andere duizenden, tien duizenden. Zo ging het en zal het ook vandaag, morgen en overmorgen nog gaan, hier, op Valkenburg, waar de eerste pijlers zijn geslagen voor de luchtbrug naar de zwaar geteisterde gebieden. Een lucht brug, waarover meer dan honderd keer per dag voornamelijk Nederlanders Nederlandse goederen gaan, maar wi op het buitenlandse element niet ont breekt. Want voor de brug kwamen gis termiddag op het vliegveld een Noors een Zwitsers vliegtuig, waaruit goede- kwamen, om het leed in de getrof- Nieuwsdienst Algemeen Dagblad ROTTERDAM. De Rotterdamse politierechter veroordeelde gisteren de 26-jarige timmerman I. van der S. uit de Hartraanstraat te Rotter dam tot zes maanden gevangenis straf met onmiddellijke gevangen neming. Hem was ten laste gelegd, dat h\j uit de voor de door de waters nood geteisterde bevolking in de A hoy'-hal bijeengebrachte kleding, drie overjassen zou hebben weg genomen. Deze maximum-straf had ook de officier van Justitie, mr C. W. baron van Dedem, geëist. De officier zei dat er geen woorden zün om de Semene daad van verdachte te kwall- ceren. Tegen plunderaars wordt streng opgetreden. Vüf onverlaten die zich in het zwaar getroffen 's-Gravendeel, waar zich nog duizend inwoners bevinden, die niet geëvacueerd wilden worden of daar zün teruggekeerd, zyn ge arresteerd en ingesloten in het Huis van Bewaring te Dordrecht. Men heeft zich genoodzaakt ge zien te 's-Gravendeel een avondklok ln te stellen. Het is verboden om van half zeven 's avonds tot zeven urn 's morgens zich op straat te begeven, als men geen toestemming heeft. De politie heeft opdracht gekregen om na de eerste sommatie te schieten. =^y fen gebieden te verlichten en indien mogelijk levens te redden. Voor het transport zorgden Nederlanders en Ame rikanen. En om u een indruk te geven van de actie door de lucht, laten wy hier een lijstje volgen van de toestellen, welke by het reddingswerk zijn betrokken: 99 vliegtuigen van de luchtmacht, tien toestellen van de Rijksluchtvaart school, tien toestellen van de Nationale Luchtvaart School, vier Dakota's van de K.L.M., drie toestellen van prins Bernhardwaarbij een Dakota, acht tien toestellen van de Marine Lucht vaart Dienst, waaronder drie Sea- otters en een hefschroefvliegtuig, acht tien Amerikaanse toestellen, waarbij twee vliegboten en zeven hefschroef- vliegtuigen, zes Engelse hefschroef- vliegtuigen en twee Belgische heli copters. Totaal 170 vliegtuigen. Tragisch ongeluk Op tragische wijze is gisteren een En. gelse helicopter uitgevallen. Te Oude Tonge werd een bewoner van dit plaatsje door een blad van de schroef getroffen, waardoor de man overleed. Het toestel werd zodanig beschadigd, dat het v< lopig voor de reddingswerkzaamheden is uitgeschakeld. En bü de luchtactie zullen vandaag pa rachutisten alle vrüwilligers worden ingeschakeld. Vyftlen man met hun rode mutsen liepen gisteren reeds op Valken burg, maar èn doordat het al vrü laat was. èn door de harde wind zün zij nog niet in de actie betrokken. Hun werk zal voornamelijk bestaan uit het leiding geven aan de reddings ploegen en de bemanningen van de vlieg tuigen door middel van speciale sein- tekens inlichten over de toestand ter plaatse, opdat de droppings zo effectief mogelijk wordien. Waar zij gestationeerd worden, is nog niet bekend. Met de dag effectiever Zo breidt de luchtactie zich steeds meer uit en wordt ook met de dag effec tiever. Want elke dag leert men meer in dit speciale werk. terwijl behalve uit Amerika, Engeland en België ook nog uit andere landen vliegtulghulp wordt verwacht. By het krieken van de dag stegen gis teren de eerste toestellen op en met on geregelde tussenpozen haastten de man nen van de M1.D. met him gele mutsjes luchtvaartsohool, die radio-amateur is, zijn installatie opgesteld. Ten slotte is er nog een station aan boord van een schip te Bruinisse. Het station op het vliegvefld Gilze-Rijen is tevens inge schakeld. Nog twee stations waren gisteren onderweg, respectievelijk naar Schou wen en Duiveland en Tholen. Waar deze stations precies zullen komen is nog niet bekend. In ieder geval zal na aankomst van deze stations het gehele noodgebied kunnen worden bestreken met het radionet van de luchtbeveili gingsdienst. Op het vliegveld „Valkenburg" bij Leiden begint elke actie tot hulp aan de in nood verkerenden bij de afdeling Operations. De laatste gegevens zijn op de kaart aangebracht. Een vliegtuig bemanning ontvangt instructies. LUIK. (A.P.) De D-trein van Bazel naar Amsterdam is op twintig kilometer voor het station van Luik ontspoord. Enige reizigers werden licht gewond door stukken bagage die uit de netten werden geslingerd of doordat zij vielen door de schok. De passagiers zijn met een extra-trein naar Nederland verder vervoerd. De tender en zes wagons zijn bij het passeren van een brug uit de rails gelopen. Het is niet bekend wat daar van de oorzaak was. Kordaat bewind te Sommelsdijk op en gele jasjes aan zich naar het plat form, om de toestellen te parkeren, of veilig van hun parkeerplaats te balen. De jongens hadden druk werk en zij vormden met hi|a geld ovaalvormige borden een vertrouwd beeld in het ver keer op de grond, dat doorkruist werd door snel rijdende tankauto's met ben zine, vrachtwagens met zeer uiteenlo pende ladingen en de op hun dooie ge mak wandelende Amerikanen, voor wie het de gewoonste zaak lijkt. Maar zij zijn ook wel iets gewoon op het gebied van luchttransport. Hun toestellen zijn er speciaal voor ingericht en wanneer de achterzijde opengaat, kunnen er wel twee olifanten tegelük naar binnen. Het was gistermiddag echter voornamelijk hooi, dait zy in balen opslokten, om het bboven de noodgebieden uit te werpen. Achter de schermen Maar ook achter de schermen heerst grote activiteit. Zowel in het stafkwar tier, waar vanuit de acties worden ge leid, als in de hangars, waar de goede ren voor verzending in gereedheid wor den gebracht door leden van de Marine Luchtvaart Dienst, de Luchtstrijdkrach ten, de landmacht, burgers en padvin ders. Er wordt in ploegen gewerkt, zo dat ondanks de grote voorraad, die moet worden verwerkt, er geen stagnatie in het luchttransport ontstaat. En hieraan werken ook de werktuigkundigen mee, die telkens in grote haast, doch nauw gezet de toestellen controleren, opdat de transporten niet alleen snel. maar ook veilig kunnen worden uitgevoerd. Niet alleen is Valkenburg echter de pyler, waarop de luchtbrug rust; ook Gilze-Ryen ert Woensdrecht dragen mee, terwijl op Schiphol kleding, dekens en schoeisel uit allerlei delen van de we reld women aangevoerd, om vandaar door het Rode Kruis verder te worden gedistribueerd. Gekleed en gevoed Zo wordt de zwaar getroffen bevol king gekleed en gevoed door de lucht. Enworden zo nodig de mensen ge- red. Legio is het aantal reddingen, uit- gevoerd door vliegtuigen en speciaal door helicopters, die Woensdrecht als hun basis hebben, Verkenningsvliegtui gen cirkelen geregeld boven de nood gebieden en brachten hun ervaringen over, zodat op zo snel mogelijke wyze de nood gelenigd kon worden, waar die het hoogst gestegen was. En in gro te samenwerking strijden zo mensen van verscheidene landen, strijden om het be houd van mensenlevens en tegen het ge vaar van het water, dat zijn prooi nog steeds niet los laat. Geen cabaret, maar muziek Nieuwsdienst Algemeen Dagblad ROTTERDAM. Op verzoek van de oommissie Lunchconcerten heeft Wim Sormeveld, die vanmiddag op het „lunch concert" zou optreden, van datum geruild met de pianist Johan Verster. De heer Verster speelt een programma waarop o.a. werken van Beethoven en Chopin voorkomen. Wim Sonoevald treedt nu 9 April op. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. Sergeant Cornelis van der Put, motormonteur eerste klas op het vliegveld Deelen, heeft in de gemeente Sommelsdijk op Goeree en Overflakkee de leiding bij de hulpverlening. Sergeant Van der Put was met verlof in Sommelsdijk toen de overstro mingsramp het eiland trof. Na ver missing van burgemeester D. Rijn- ders heeft hij op het gemeentehuis de leiding op zich genomen. Regel matig gaf hij over de telefoon in lichtingen aan het hoofdkwartier in Den Haag. Hij maakte bekend waar dringend behoefte aan bestond en toen de telefoon slecht werd, be stelde hij een zendertje om op deze wijze contact te houden met de bui tenwereld. Sergeant Van der Put heeft zijn zen dertje gekregenmaar behalve dat kreeg hij geneesmiddelen voor de dokter, o.a. penicilline en insuline, rubberboten er. levensmiddelen. Tweehonderd studenten, waarvan niemand weet hoe zij in Sommels dijk terecht zijn gekomen, staan onder commando van de sergeant, die aanwijzingen geeft hoe en waar er moet worden gewerkt en iedereen in deze plaats is blij met het kordate bewind van deze sergeant van de luchtmacht. Nooit had Mary Timmer uil Den Haag gedacht, dat ze nog eens een baardige Zeeuw als een volleerd ,Jtapper" zou inzepen. Alleen kan ze haar klanten niet veel comfort bieden en dat vindt ze jammer. /'NOK vandaag kunt u S uw bijdragen stor- ■s ten voor het Nationaal 5 Rampenfonds, per giro onder nummer 9575 of ö- j: per postwissel naar Sta- g tenlaan 81 in Den Haag. iirir-^-ü-CrCrirü-Crtririr-üir-ü-irtr-triririrCrh Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DEN HAAG. De berichtendienst van de regeringsvoorlichtingsdienst, die zoals men weet alle meldingen betreffende de reddingsactie over de radio bekendmaakt, heeft gisteravond een afzonderlijk telefoonnummer ge kregen: Den Haag K 1700-116130. De dienst is verder gisteren voor zien van een speciale centrale, die de technici van de P.T.T. in twaalf uur in elkaar hebben gezet, van een aparte redactie voor het bewerken van de binnengekomen berichten en van een telefoondienst voor die berichten, die rechtstreeks met de betrokkenen kun nen worden behandeld. Met deze uit rusting is men nu op de Wassenaarse- weg in Den Haag in staat om de nog steeds voortvloeiende stroom van mededelingen op soepele manier te verwerken. Op Zondag en Maandag zyn de be richten over de ramp en de hulpver lening over de radio bekend gemaakt a £e radio-nieuwdienst van het A.N.P. Toen in de loop van Maandag de stroom berichten steeds meer zend- tyd m beslag ging nemen, heeft de heer S. Witteóoon, chef van de dienst, het initiatief genomen om overleg te plegen met de heer A. van den DooL de RVJ) Van 06 aMeliag radio van Zonder Avro Ook de heer J. Broeksz, programma- commissaris van de Nederlandse radio unie, verleende hieraan zün medewer king. Men besloot de centrale voor het doorgeven van deze soort berichten van Hilversum te verplaatsen naar Den Haag, dit met medewerking van de om roepverenigingen, behalve echter van de A.V.R.O. De heer De Clercq, voor- altter van de A.VJt.O., bleek nl. op bet standpunt te staan, dat alle berichten die in de zendtpd van de A.VJt.O. ion- den moeten worden omgeroepen, aan hem moesten worden voorgelegd, zodat dragen6 verantwoord,n« er voor kon JL1 >Leek P^agoehtend. Toen is van regeringswege de maatregel getroffen dat alle berichten over de ramp zou- worden omgeroepen in zendtijd deSd r«*ering. voor dit doel gevor- Dit gebeurt nu nog steeds en in samenwerking met de drie omroepver- •fstaan60, daarvoor hun omroepers

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2