ZEEUWSE VISSERS REDDEN TALLOZEN VAN p SCHOUWEN Helden zwoegen door de modder Brabant Al zeven millioen in Rampenfonds heeft nog zwakke dijken Plunderaars zullen flink onder handen worden genomen Het gat moet dicht TRIESTE LIJST Boeren blijven in Biesboseh Schade niet te ramen Avondklok in 's-Gravendeel Belgen soepel bij de grens Slachtoffers te Kortgene ter aarde besteld HET VRIJE VOLK DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 PAGINA 3 (Van een speciale verslaggever) Op en om en boven de helse ruïne van Schouwen-Duiveland is een monster-reddingactie op gang gekomen. Maar laat vooral niemand denken dat het een „organisatie" is die de honderden en honderden miserabelen van daken en zolders en vlotten haalt. Er is geen sprake van organisatie. Er kan geen sprake zijn van organisatie. Wel wordt er gewerkt met radiozenders, wel zijn er centrale posten, wel wordt er met vlaggen geseind. Maar de helden, die met hun eigen handen en hun eigen initiatief als redders door de kadavers waden, dat zijn de polderjongens, wier handen barsten van de blaren door het roeien, en dat zijn de schippers van vissersboten zonder radio aan boord, die maar varen en varen en varen zonder rust en steeds maar mensen aan boord hijsen en wegbrengen: naar Yerseke, naar Wemeldinge, naar Bergen op Zoom. Ik heb nu gezien met eigen ogen hoe deze mannen in vrome eenvoud doen wat ze vanzelfsprekend hun plicht vinden. Laat Nederland voor hen de hoed afnemen want zij hebben recht op onze innige dankbaarheid! Er is een monster-reddingactie op gang gebracht: Ja! Rond de kapotte dijken van Schouwen-Duiveland lig gen honderden schepen. Alleen al tussen Ouwerkerk en Bruinisse waren er Woensdagmiddag toen de Noordwester al begon op te steken 134 te tellen. Boten van de marine, uit Katwijk. IJmuiden en Wieringen, uit België en Engeland, plezierjachten en landings vaartuigen. Helaas, het merendeel van deze meest grote schepen kon vrijwel niets uitrichten. Want terwijl daar in de Oosterschelde en op de Keeten en het Mastgat en de Zijpe en op de Grevelingen genoeg tonnage lag om half Zeeland te evacueren konden niet genoeg kleine bootjes sloepen en liefst motorsloepen bij de doe len komen. Maar laat me u vertellen van de Ye 94 van schipper Joch Zoetewey. Het kan een indruk geven van de situatie. Al van Maandagmorgen af stoomt de Ye 94. de mosselenvan- gcr uit Yerseke, over de Zeeuwse wateren. Een schip met vier koppen bemanning. Per kop hebben ze elk op dit ogenblik al meer dan dertig geredden op hun naam staan Woensdagmorgen om 10 uur stoomde de Ye 94 weer naar open water. Naar Ouwerkerk. Maar daar lag zo'n vloot, dat de schipper zwij gend doorvoer. Langs Nieuwerkerk naar Oosterland. Dicht langs de modderige plaat koerste het schip. Het botste tegen een dood varken, tegen een deur en tegen de helft van een leunstoel. Het spleet wrakhout als een ijsbre- ker een ijsveld. Vier mannen in een sloep maak ten gebaren. Het schip stopte, de sloep werd op sleeptouw genomen en verder ging het. Tot het gat in de dijk bij Oosterland, waar niets door kon varen omdat het laag wa ter was. „Daar proberen", zei de schipper. Dicht bij de modderplaat stopte de motor en met vijf man gingen we in de motorsloep. Ook hier barstte het rondom van de schepen. Twee helicopters, een watervlieg tuig, twee kleine lestoestellen en twee tweemotorige toestellen cirkelden voortdurend rond. Af en toe zagen we een helicopter boven het dak van een huis hangen. Op de dijk in de verte waren mannen bezig. En toen... en toen...? Niet te beschrijven Hoe is met woorden te beschrijven wat toen ging gebeuren. Daar gingen mannen met laarzen door de modder waden. Telkens zakten ze zo ver weg dat ze met hun handen de laarzen op moesten trekken. Ze tornden tegen de dijk op en keken naar het verdronken dorp Oos terland op enkele honderden meters afstand. Ze zagen eilandjes, waar vee hul- (Van een onzer verslaggevers) In de Biesboseh zijn de meeste boeren nog op hun boerderijen ge bleven. Dat kan, omdat de boerde rijen daar nogal hoog liggen. Wel moeten de bewoners op bovenverdie pingen huizen. Wij hebben dit kunnen constateren toen wij ons Woensdagmiddag aan boord bevonden van een schip van de Rijkspolitie te Water, die een inspectietocht door het gehele gebied maakte. In N i e u w e n d ij k is de gerefor meerde kerk als noodhospitaal inge richt. In dit dorpje is de materiële schade ontzettend groot Bijna alle gevels zijn aan de achterzijde van de huizen weggeslagen. De weg is één ravage. peloos en radeloos rondliep. Paarden, varkens, ongemolken koeien. Ze zagen de binnenkant van de dijk: die bin nenkant was afgezet met een meters breed plateau van kadavers. Varkens, paarden en koeien. En helaas on bereikbaar mensen. Die mannen daar op dat gebroken stuk dijk bij Oosterland hebben toen het onmogelijke gedaan. Ze zijn roei en motorsloepen en vletten aan tou wen over het wad gaan trekken. En over de dijk, hijgend en vallend en steunend. Ze lieten die sloepen zakken op de dode beesten en hebben ze toen over de kadavers gesleept. En ze zijn gaan roeien. Ziet u, zo moesten de bootjes in deze reddingactie op Schouwen wor den gebracht. Hier hielp geen radio zender en hier hielpen geen sein vlaggen. Van daken gehaald De mannen zijn gaan varen... Comelis Kesteloo, 64 jaar, van de Achterweg in Oosterland, is van z'n dak gehaald en zijn vrouw van 68 jaar. Ze zaten op hun zoldertje Zon dagmorgen en ze hebben gehoord hoe het vee kermend verdronk in de stal len beneden. Jan Stouten is van z'n zolder ge haald met z'n vrouw en z'n zes kin deren. De oude man Bijdevaate, 72 jaar, is van z'n dak gehaald en z'n vrouw van 70 jaar en z'n twee zoons en een schoondochter. Later kwamen ze over de dijk strompelen met andere geredden. Een jammerlijke troep ellende met va liesjes en zakjes en tasjes. Er was een man bij die een krui wagen door de smurrie duwde met een kist er op en een varken er in. Er was een jongen die twee ganzen in z'n arm hield. En ze zeulden over die dijk, in de wind, dodelijk moe, nauwelijks in staat om te lopen. Maar ze moesten lopen om te leven. Toen hebben die mannen deze mensen door de modder gedragen op hun ruggen, terwijl ze weer tot hun knieën in de bagger zakten. Naar de motorsloep van de Ye 94. De^loep moest driemaal varen, een andere sloep nog tweemaal. Een detail... Ja, en zo is de „Nooit Gedacht", de Ye 94, weer naar Yerseke gevaren, met de zwijgende schipper Zoetewey aan het roer. Met goed twintig ge redden, een varken en twee ganzen aan boord. Ik vergat nog iets te melden, een detail misschien in dit geheel, behalve voor die vrouw van Jan Stouten en haar zes kinderen. Anderen zullen morgen maar weinig meer aan het geval denken. Eén detail: Jan Stouten was niet bij ons aan boord. Ook hij werd afgezet aan de dijk nadat hij uit zijn huis werd gehaald. Maar hij zei, dat hij een paard van hem zag en liep achter dat paard aan. Wij hebben anderhalf uur naar hem gezocht, terwijl de Ye 94 lag te wachten, maar we hebben hem niet meer gezien. Aan vier mannen van de Rijks Waterpolitie hebben we het toen ver teld en die zouden naar Jan Stouten uitkijken. De waterpolitic ging namelijk weer met een sloep naar Oosterland, om met soldaten en met geweld mensen van de zolder te halen, die niet van hun erf willen, ondanks het feit, dat burgemeester Lourense van Oosterland in een bootje met zijn ambtsketen om is rondgevaren door zijn gemeente om te zeggen dat blij ven de dood zou betekenen. Ik weet wel: dit is maar een ver slag over een minimaal stukje red- dingwerk bij het verdronken Schou wen-Duiveland. En natuurlijk zou ik u meer kunnen vertellen, bijvoor beeld over schipper Kees Doesburg van de Wieringen 122, die naar Zie- rikzee voer en daar te horen kreeg: ga maar in een hoek liggen. Die zelfde Kees Doesburg heeft toen ge vloekt en heeft gezegd: ik ben hier gekomen om „mensken" te redden en niet om in een hoek te liggen. Kees Doesburg weet nu niet eens meer hoeveel mensen hij met zijn twee jongens, zijn twee vletten en zijn Wieringen 122 naar de veilige wal heeft gebracht. Maar laat het hierbij blijven, want zoals deze twee met name genoemde vissers hier werken, zo werken hier duizenden. Duizenden mannen die bezig zijn hun leven te wagen en sommigen geven dat leven bij het vervullen van hun plicht als mens. Dat zij helden zijn, beseffen zij zelf niet. Nieuwendijk in Noord-Brabant meldde Woensdagavond een nieuwe dijkdoorbraak. Er is in dit plaatsje enorm veel schade aangericht. De huizen staan hall onder water Er zijn drie slachtoffers, De dijken zijn thans op verschillende plaatsen doorgebroken. In de Gereformeerde pastorie heeft men een noodziekenhuis inge richt. Zodra Dordrecht Woensdag middag de slechte weerberichten ver nam, is men begonnen een nog zwakke plek in de dijk bij de boven- polder te versterken. Honderden mensen hielpen hiermee. De overige dijken in Dordrecht zijn betrouw baar. Het hulpverleningswerk in Dor drecht is thans goed georganiseerd. Men verwachtte er Woensdag 20.000 tot 30 000 geëvacueerden. Velen zul len worden doorgestuurd naar Utrecht. Zieken zullen in Dordrecht achterblijven. De waterstanden in Noord-Brabant regelen zich met eb en vloed. Van winst in de strijd tegen het water is nog geen sprake. Bedreigde punten In het land van Hèusden en Altena is de dijk, waarover de verkeersweg van Keizersveer naar Sleeuw ij k loopt, uiterst zwak. Ook zuidelijk van de Maas bij Sprang (omgeving Waalwijk) ligt een kritiek punt. De burgemeester van Almkerk heeft in een proclamatie de bevol king dringend aangeraden zoveel mogelijk te evacueren. De dijk aan de sant van de Biesboseh is zo slecht, dat door braak dreigt. Zou dit met toene mende wind onverhoopt gebeuren, dan komt dit gebied diep onder water te staan. Vliegtuigen hebben er Woensdag «zandzakken uitge worpen. Er bestaat nog een verbinding over land tussen Brabant en Zuid- Beveland, namelijk een route via Bergen op Zoom en Ossendrecht over de buitendijk van de Kreekrak- dam naar Kruiningen. Deze route is evenwel verboden voor ver keer en wordt sporadisch gebruikt voor hulpcolonnes Hier staat de burgemeester van het zioaar getroffen 's-Gravendeel (officieel dodencijfer: 57) op het bordes van het tijdelijke gemeente huis. de dokterswoning; hij laat zijn blik gaan over zijn verdronken gemeente. Grootst mogelijke voorrang voor herstelwerken (Van onze parlementsredact.ie) In Den Haag houdt men zich reeds bezig met het probleem van de huis vesting der arbeiders, die straks in de geteisterde gebieden de herstel werkzaamheden moeten verrichten. Men zal aan deze werkzaamheden de grootst mogelijke voorrang geven. De directeur van de DUW. dr ir D. R. Mansholt. bevindt zich thans met het hoofd van het bureau Huis vesting. de heer J. J. van Ringen, in Zeeland. Vermoedelijk zal men voor de ar beiders demontabele barakkencom- plexen laten gereedmaken, die on middellijk na de drooglegging kun nen worden opgericht. Ir H. D. J. Swaters, hoofdingenieur directeur van de Provinciale Water staat in Zeeland, heeft verklaard, dat „de schade aan waterstaatswerken in de provincie Zeeland absoluut nog niet te ramen valt. Misschien, dat het mogelijk is de volgende week een globale raming te wagen, maar dan is het best moge- lijk, dat deze er nog vijftig proeënt naast zal zijn. De kosten van het herstelwerk in Zeeland dat staat wel vast zullen echter niet met tientallen millioenen te betalen zijn." Oproep voor familie van zeevarenden Slachtoffers van de watersnood, die naaste familie van zeevarenden zijn, kunnen zich tot de Nederlandse Re dersvereniging richten met mede delingen over hun toestand. De redersvereniging zal zorgen voor doorzending van deze berichten naar de schepen. (Van een onzer verslaggevers) Gedurende de afgelopen dagen zijn in het vreselijk geteisterde 's Gravendeel meer dan tien mannen gearresteerd, die 's nachts gebruik makend van de volstrekte duisternis, verlaten huizen binnendrongen om te plunderen. Dinsdag werden er drie be trapt, één afkomstig uit Amsterdam, één afkomstig uit Zeist en de derde uit Dordrecht. Zij waren gekomen met de boot of met een auto en hadden voorgegeven hulp te willen bieden. Woensdagavond om zeven uur had het Nationaal Rampen- j fonds een bedrag van 7.131.000 gulden ontvangen. Het was i binnengekomen via de Nederlandse Bank, de postchèque- en girodienst en in contanten. Prins Bernhard is Woensdagmiddag als voorzitter van het Nationaal Rampenfonds geïnstalleerd. Weer treinverbinding Van vandaag acht uur af zullen voorlopig: slechts tijdens daglicht, weer treinen rijden op het baanvak DordrechtBaanhoek. De bedoeling is deze treindienst op een autobus dienst tussen Baanhoek en Gorin- chem te doen aansluiten, waarmede de verbinding DordrechtGorinchem is hersteld. Met man en macht wordt er bij Poortvliet gewerkt om de gaten in de dijk te dichten. Voortdurend loopt er water in en uit. Als het gat dicht is, is het gevaar voor Tholen weer ge ringer. De voorzitter van de Tweedeholjandse Kamer, dr L. G. Kortenhorst, zal iedere avond voor de radio meedelen, hoeveel er is binnen gekomen. Hij doet dit aan sluitend op het nieuws van zes, zeven en acht uur. Inmiddels blijven uit alle delen van het land berichten binnenko men die duidelijk blijk geven van het grote medeleven met de getrof fen mensen. Wij doen slechts een greep. gemeente Graft, bracht 1077 bijeen. Dat is 12.37 per in woner. IJlst: ƒ4600 (drie gulden per man)en twee en een halve ton kle ren. Een collecte in negentien Gooise plaatsen bracht ƒ235.700 op. In Den Burg op Texel, waar een polder onderliep en drie slachtoffers vielen, werd ƒ6.500 bijeengebracht; in~*de Wieringermeer ƒ86.000, wat ƒ11,75 per persoon is. Bergambacht met 3900 inwoners bracht ƒ25.000 bijeen, dertig gulden per gezin. Een collecte in Sneek bracht ongeveer ƒ50.000 op. De huis-aan-huiscollecte in zestien van de achttien Noordlimburge ge- Collecten in de stad en provincie meenten heeft rond 140.000 opgele- Groningen hebben een millioen op gebracht. De gemeente Amsterdam stelt een half millioen beschikbaar. De eerste straatcollecte in Amsterdam heeft ƒ200.000 opgebracht. De werf Wilton Fijenoord in Schiedam geeft een kwart millioen; 100.000 van de ar beiders en beambten en ƒ150.000 van de directie. De BPM heeft een half millioen beschikbaar gesteld en de Nederland se Aardolie Maatschappij ƒ25.000. Prinses Wilhelmina heeft ƒ25.000 ge schonken. Het in Amsterdam nog bestaande Watersnoodcomité heeft ƒ250.000 be schikbaar gesteld en ƒ140.000,' die het al had ingezameld. In veel kleine plaatsen zijn grote bedragen ingezameld. De streek Noordeinde, behorende tot de Noord- verd (ongeveer 4.05 per gezin). Een arts te Venlo heeft zijn vliegtuig ter beschikking gesteld. De collecte op Ameland heeft ƒ13.269,22 opgebracht, 4 per inwo ner. In Holten (5200 inwoners) is ƒ27.990 opgebracht, dit is ƒ28 per gezin. Overwerken Het personeel van de Nederlandse Buurtspoorwegmaatschappij te Zeist (.943 personen) en van de Noord- Zuidhollandse Vervoermaatschappij te Haarlem (1288) heeft besloten evenals dat bij de Nederlandse Spoor wegen, een dag betaald verlof af te staan aan het Nationaal Rampen fonds. Ook hier hebben de directies deze gift verdubbeld. De Vereniging van directeuren van Dochtermaatschappijen der Neder landse Spoorwegen heeft haar leden geadviseerd te bewerken dat bij alle dochterondernemingen evenzo gehan deld wordt. De ondernemingsraad van de N.V. Centrale Potas Raffinaderij te Ber gen op Zoom heeft ook besloten dat de werknemers een dag loon zullen afstaan ten behoeve van de slacht offers van de Nationale Ramp. welke ons land heeft getroffen. De bouwvakarbeiders willen de waarde van twee vacantiebonnen (een snipperdag) afstaan. De Belgische douane en grensover- heden zullen faciliteiten verlenen aan Nederlanders, die zich via België naai de geteisterde gebieden in Nederland begeven of goederen transporteren en geen identiteitsbewijzen kunnen over leggen. Dinsdag ook betrapten militairen een viertal duistere lieden, die bezig waren een boot- te stelen, waarmee ze hun schandelijk bedrijf gemakke lijker konden uitvoeren. Drie van de vier wisten te ontko men, maar de vierde werd gegrepen door militairen. Inwoners van 's-Gravendeel zijn van plan de hardste maatregelen tegen deze laffe indringers te nemen. Plunderaars mogen er wel rekening mee houden, dat wie tegen de lamp loopt een grote kans heeft nooit meer thuis te komen! Het zwaar getroffen 's-Gravendeel. waarin zich nog ongeveer duizend mensen bevinden, die niet wilden worden geëvacueerd of die terugkwa men. heeft de avondklok ingesteld. Het is verboden om van half zeven 's avonds tot zeven uur 's morgens op straat te zijn, mits men toestemming heeft. De politie heeft opdracht ge kregen na eerste sommatie te schie ten. Zeshonderd en vijftig man rijks politie zijn naar de overstroomde ge bieden gedirigeerd. De politie pa trouilleert zeer druk in de bereikbare rampgebieden. Zij controleert boten en ponten. De politierechter van Rotterdam heeft Woensdagmiddag een 26-jarige timmerman uit Rotterdam veroor deeld tot zes maanden gevangenis straf, zonder aftrek, omdat hij drie jassen stal van een stapel goederen, die in de Ahov-hal bijeengebracht was voor de vluchtelingen. De officier had eveneens zes maan den geëist. Hij zeide, dat het hem speet niet meer te kunnen eisen, tegen deze man voor wie iedere qua- lificatie te gering is. Er werd een wetsartikel toegepast, dat normaal niet veel wordt toege past. Namelijk een artikel betreffen de diefstal bij watersnood. Een achttienjarige jongeman is Woensdagmorgen door de rechtbank te Roermond, bij wijze van snel- rechtspraak, tot drie maanden ge vangenisstraf veroordeeld wegens diefstal van goederen, die behoorden aan helpers van de watersnood- inzameling en van goederen, die voor de slachtoffers bestemd waren. Woensdagmiddag om half vier zijn in Kortgene de eerste achttien slachtoffers van de vloedstroom op Noord-Beveland ter aarde besteld. Hun namen zijn: Pieter A. de Looff (1883)Jacoba C. Schrier (1907)Adriana Verburg- Verhulst (1896); Hendrik van Vliet G892): Cornelia Fijsse-Bollen (1922); Hendrika A. Kramer (1952); Gerritje van Vliet (1905); Jan Boer (1948); Lena Gillisse-Koster (1899); Johan nes M. Engelvaart (1869)Janna Engelvaart-Koets (1873); Adriaan Clement (1912); Christina Clement- Huijge (1913>: Jacob J. Clement (1943); Bastiana N. Clement (1947), allen te Kortgene en Wilhelmina S. Timmerman (1949); Jan F. Weijs (1909); Nellie H. P. Weijs (1945). Hieronder volgt een overzicht van de plaatsen, waar slachtoffers zijn gevallen. Abbenbrock 1; Brandwijk 2; Brouwershaven 3; Bruinisse 1; Burgsluis 10; Capelle 3; Dintcloord 3: Dreischor 15; Fijnaart 46; Geersdijk 1; Goeree en Overflakkee 40; Goese Sas 7; 's-Graven- deel 57; Halsteren 17; Hellevoetsluis 5; Nieuwendijk 3; (defini tief); Heiningen 25; Elfplaat 7: Hoedekenskerkc 1; Hondsbos- schezeewering 1; Hontenisse (Kerkdorp, Lamswaarde) 8: Klundert 13; Kortgene 40: Krabbendijke 4; Kruiningen 11; Maartensdijk 4; Maas sluis 1; Moerdijk 13; Nieuwe Neuzenpolder 1; Nieuwerkerk (Ouwer kerk) 13; Nieuwe Tonge 75; Nieuw Vossemcer 50; Numansdorp 67; Oosterland 40; Oosterschelde 4; Ossenisse 1; Ouddorp 1; Ouderkerk aan de IJsel 2; Oudelande 2; Oude Tonge 300; Papendrecht 1; St Philipsland 1; Raamsdonksveer 2; Rilland 1; Rotterdam 1; Serooskerke 15: Stavenisse 200: Steenbergen 13: Stellendam 27: Sliedrccht 1; Stormpolder 6; Strijen 20; Temeuzen 4; Texel 4: Veere 2; Vüssïngen 3: Wagenberg 1; Willemstad 12; Wolphaartsdijk 9; Yerseke 10; IJsselmonde 3; Zicrikzec 15; Zuidland 20; Heinenoord 2: Texel 1. Totaal 1272.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2