Schouwen-Duiveland staat voor
vier-vijf den onder water
Plotseling gilden de sirenes...
Vliegtuigen scheren boven de
rampgebieden
de
Het aantal slachtoffers zou
honderden lopen
Vergeten eiland" werd teruggevonden
drift
Met zeven man op een zolder op
Vliegveld in de
stad
Hulp door de lucht vaak de enige
mogelijkheid
Verkenningstoestellen dirigeren
ducks die als vette slakken
over verdronken eilanden kruipen
Geen ongerustheid over springtij van 16 Februari!
Film legt ramp voor nageslacht vast
DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953
PAGINA 5
UI
(Van onze speciale verslaggever).
We zijn in Zierikzee.
Tegen het vallen van de avond zijn we, na een tocht- per „Koophandel I" uit Rotterdam in de stad
gearriveerd, die dagenlang, na een vernielende stormvloed, onbereikbaar was en waarvan bijna geen
enkel bericht naar buiten doordrbng. 'n Tocht ook, die ongewoon boeiend was, zodra de omgeving van
Schouwen-Duiveland, dat voor vier-vijfde onder water staat, bereikt werd. Want daarheen was een
vloot onderweg, zó omvangrijk, en boven het eiland was een luchtvloot in bedrijf, zó uitgebreid, als men
maar zelden te zien krijgt.
En wanneer men in de avondschemering voet aan wal zet, stelt men met opluchting vast, dat Zierik
zee toch niet zó geleden heeft, als men wel vreesde. Maar de stemming, die er heerst, doet denken aan
een belegerde vesting in oorlogstijd.
De haven ligt overvol met schepen; we zagen Belgische, Engelse en Nederlandse marine-vaartuigen,
tientallen kotters, beurtvaartschepen, zoveel, dat de haven bijna niet meer toegankelijk was: hulp voor
dit vergeten eiland.
En 's avonds in de stemmige raadzaal van het stadhuis werd door B. en W., in wier vergade
ring zowel hoge militaire als burgerlijke autoriteiten aanwezig waren, het zeer gewichtige besluit geno
men, dat op korte termijn het hele eiland Schouwen-Duiveland 28.000 mensen geëvacueerd moet
worden, Zierikzee inbegrepen. Slechts een kern zal in dit zwaar getroffen land overblijven.
Voorafgegaan door een politieman
(dodelijk ongerust over het lot van zijn
in de overstroomde polders wonende
familieleden), die met een zaklantaarn
gewapend ons pad in de donkere straten
belidht de electriciteitsvoorziening is
nog spaarzaam, gas is er helemaal niet
doorkruisen we de stad naar ons
onderdak.
En nauwelijks binnen in ons hotel stort
ten we als het ware in de verhalen.
Het verhaal is als dat wat we op onze
tochten door de overstroomde gebieden
al zo dikwijls gehoord hebben. De ontzet
ting bij het binnendringen van de storm,
vloed in de nacht van Zaterdag op Zon
dag.
„Zo is het gegaan", zegt da hotel
eigenaar: ,,'s Avonds werden de vloed
planken (men weet in Zierikzee wel iets
van de gevaren van hoogwater) ge
plaatst. Plotseling gilden in de nacht van
Zaterdag op Zondag de sirenes. Het was
kwart voor drie.
Toen was de ramp al geschied. Met ge.
wel'd stortte het water zich over de
vloedplanken, de muur op het Kraan
plein, die mee het water keert, stortte
in en even later stroomde het woedende
watergeweld de stad binnen. Het drong
door de Hoofdpoortstraat en de Lange
Sint Jansstraat, de Molenstraat en daarna
verder. De huizen aan de Hoofdpoort
straat en Havenstraat werden gedeeltelijk
vernield, o.a. hotel Smalheer".
Op dat moment gebeurden er ver
schrikkelijke dingen. Ongeveer acht
tien mensen, die zich niet tijdig kon
den bergen op een hoger gelegen ver
dieping, kwamen om het leven.
Op het ogenblik, dat we dit schrijven,
zijn de volgende straten watervrij: Oude
Haven, Havenpark, Havenplein, Scheeps.
timmerdijk, Schuilhaven, Lange Nobel-
straat. Korte Nofeelstraat, Poststraat,
Kerkplein, Balie, Meelstraat, Sla'bbe-
werf, Verré Nieuwstraat en de West
straat. Alle andere straten staan nog
onder water, soms tot twee meter hoog
(Grachtweg en Blokweg o.a.).
De ziekenhuizen liggen overvol- Vele
scholen en b.v. de Grote Kerk zijn als
opneemplaatsen voor de vluchtelingen
uit de polders ingericht. Doktoren en
verplegend personeel werken onder
Een Amerikaanse vliegboot in actie
bij Ouwerkerk. Met een rubber
boot worden de geredde vluchte
lingen, die per helicopter uit de
ondergelopen polder zijn opgepikt,
naar de vliegboot gebracht.
hoogspanning en nog steeds houdt de
stroom niet op.
Dinsdagavond laat waren er een kleine
4000 vluchtelingen in Zierikzee. Met de
7000 inwoners van deze stad, zijn ze nu
samengepakt op een ruimte, die ongeveer
één vierkante kilometer beslaat.
Geruchten
De wildste geruchten doen ook hier,
zoals elders, de ronde.
Men doet ons verhalen, als zouden er
alleen in Oosterland al 150 mensen zijn
omgekomen en eenzelfde getal vertelt men
van Nieuwerkerk. Elders op het eiland
zouden ook nog honderden slachtoffers
zijn.
Is het waar? Er is niemand, die het be
vestigen kan. Ook de autoriteiten op het
stadhuis moeten verklaren: we weten het
niet.
Door de ondergelopen polders zijn vele
plaatsen uiterst moeilijk te bereiken. Het
water staat daar soms niet zo hoog en de
boten, die met tientallen op weg zijn ge-
De „bemanning" van de amateur-
zender PNO-W2, die het eerste con
tact uit Zierikzee tot stand bracht.
Van links naar rechts C. J. Koopman,
P. Hossjeld en P. Moerman.
weest om hulp te bieden in deze om
geving, konden er niet doordringen.
Waar men soms wel kon komen deed
men de ervaring op, dat vele boeren, hoe
wel al dagenlang huizend op zolders, niet
bereid waren hun huis en hof te verlaten.
Isak Geelhoed gemeentewerkman in Drei-
schor, is begrijpelijk nog vol van
zijn belevenissen.
Hij v/as in de nacht nog aan het werk
met het zetten van de vloedplanken. En
hij vertelt:
„Plotseling kwam er 'n golf opzetten;
de dijk van de Adriana-Johannapolder
was doorgebroken. Ik liep voor mijn leven,
rende naar mijn huis, sleurde vrouw en
kind uit bed, holde weer weg, waarschuw
de mijn oude vader en moeder, die ook
vlakbij woonden en we worstelden ons
toen tot borsthoogte door het kokende
water naar de dijk. Nog vijftig andece
mensen wisten de reddende dijk te be
reiken. Alle anderen, die deze plaats niet
meer konden bereiken, moesten naar de
bovenverdieping. Het is echter heel erg
te vrezen, dat velen van hen zijn omge
komen".
Geelhoed zag voor zijn ogen reeds
enkele mensen verdrinken en hij heeft
velen van zijn buren nu Dinsdagavond
drie dagen na de ramp niet meer ge
zien.
Het ergste was dat ook de dijk bij de
Dreischor Nieuwlandpolder terzelfder tijd
doorbrak; het water stormde nu van ver
schillende zijden het land in, alles ver
nielend en verwoestend wat op zijn weg
kwam.
De mensen, die- zich op de Zuiddijk in
Dreischor hadden weten te redden hebben
een uur gelopen, totdat ze in Schudde-
beurs (gem. Noordgouwe) werden opge
nomen.
In het dorp Dreischor zitten nog veel
mensen; ze zijn echter niet in gevaar, daar
het hier vrij hoog is. Tot nu toe had men
alleen het stoffelijk overschot .van Adriaan
Roggeboom weten te bergen.
De ravage, die is aangericht. Is enorm.
Alles is bijna reddeloos vernield In de
polder; er zijn nog slechts verdronken
puinhopen te zien. Veel vee is er omge
komen en tegen de dijk drijven de cada
vers met tientallen tegelijk.
Zeven man niet de zolder
op drift
Het bijna ongelooflijke is geschied met
de familie van Bart van Tijnen aan de
Boogerdweg, die, door het water verrast,
met zün huishouden van zeven mensen,
op de zolder veiligheid moest zoeken.
Plotseling, toen de waterorkaan op het
hevigst woedde, zakten de muren ineen;
de houten zolder met het dak raakte los
van het huis en deze zolder begon te
drijven op de wilde stroom.
De mensen dachten, dat hun laatste
ogenblik geslagen was. Maar als door een
wonder dreef dit wonderlijke zolder-vlot
juist in de richting van een huis, dat was
blijven staan en door het zolderraam
konden ze bij de familie Smallegange
naar binnen gehaald worden.
Daar zijn ze Zondagochtend allen ge
red en naar Noordgouwe overgebracht.
Opa Kip
Ook wist men de oudste inwoner van
Zeeland, die in Dreischor woont, name
lijk Opa (Jan) Kip, die al 102 jaar is, in
veiligheid te brengen. Opa Kip maakt het
ondanks alle doorgestane ellende
weer best. Ook hjj is in het ziekenhuis
te Noordgouwe opgenomen.
Een tragisch geval geschiedde met
de auto. waarin mevrouw Van Stee-
landt en een kind gezeten waren. Ze
trachtte, toen de stormvloed kwam,
met de auto te vluchten, maar raakte
vast vlak voor het hek van het kerk
hof. De auto, met de ongelukkigen er
in, werd volkomen overspoeld. Dinsdag
zag men de wagen weer boven het
water uitkomen; men kon er echter
nog niet bijkomen.
Helpers en een droge haven
We zeiden reeds, dat er overvloedige
j hulp kwam opdagen. We spraken met
i enkele mannen uit Aalsmeer die met
anderen met vier reddingsloepen
naar Schouwen-Duiveland waren geko
men (vreemdste ervaring Maandagmid-
j dag, t.oen ze met hun boten, die per trai-
!sr vervoerd werden in Bergen op Zoom
i kwamen: ze konden niet te water; om-
j dat de haven door hét lij drooggelopen
I was; „En dan ga je naar de overstroom-
ie gebieden", zei de Aalsmeerder). Ze
hebben met de vier boten de omgeving
an Moriaanshooft. Koudekerke en
Kerkwerve doorkruist. Uiterst moeilijk
was het varen; elk ogenblik zat men in
'iet prikkeldraad. Daar waren geen men
en In nood: „We hebben alleen wat
koeien gemolken".
De gele rubberboten, die worden uitge-
worpen, zijn prachtig, maar men moet er
nee oppassen, als er niet voldoende water
I i'aat. Scheurt het verraderlijke prikkel-
draad zo'n bootje van onder open, dan is
men reddeloos verloren.
Schouwen-Duiveland fs eigenlijk over
dag een soort Schiphol. Boven Oosterland,
Nieuwerkerk en Ouderkerk vlogen toen
we er 's middags voorbij voeren alle
soorten vliegtuigen. Amerikaanse vlieg-
boten dobberden op het water van de
Keten, ze waren in de lucht, Amerikaanse
en Nederlandse verkenningsvliegtuigen
zwierven spiedend rond.
Als reusachtige spinnen hangen vjjf
helicopters tegelijk boven de daken van
Oosterland en doen hun reddend werk.
Snel worden de totaal verkleumde mensen
aan boord genomen en dan brengt de
helicopter ze tot een plaats dicht bü de
dijk. waar een rubberboot van de vlieg
boot de mensen dan opneemt en hun
daar de eerste verzorging biedt. Wanneer
deze vliegboot geheel bezet is, stijgt ze
weer op en zet koers naar een vlieghaven.
Droppings hebben thans overal op het
eiland plaats en het vliegtuiggezoem is
zolang het dag is geen ogenblik van de
lucht.
Laat in de avond wordt het rustiger in
Zierikzee. Maar ginds, in de donkere,
wijde polders klotst het water nog meters
hoog boven de weilanden. Zitten er nog
nu in de nacht van Dinsdag op Woens
dag mensen op daken, waarvan ieder
een hier met verschrikkelijke zekerheid
weet, dat ze uiterlijk Woensdagochtend
gered moeten zijn.
Want anders is het waarschijnlijk té
laat.
Op het. Havenplein in Zierikzee
zijn alle bomen omgekapt. Dat was
nodig om hier, midden in de stad,
een Belgisch hefschroefvliegtuig te
doen dalen. Onder grote belangstel
ling kwam het vliegtuig Dinsdag
ochtend aan de grond.
De majoor Faber stapte uit; hij
was gekomen om besprekingen te
voeren en zou 's middags weer wor
den gehaald. Door een misverstand
geschiedde dit niet. Woensdagmor
gen zou men de gestrande leger-
autoriteit nu weer ophalen.
Speurtochten over het water
Helicopters zwoegen tot tie laatste
druppel benzine
Boven het verdronken gebied heerst, nu het reddingswerk in volle gang is, een
grote bedrijvigheid; vliegtuigen van vele nationaliteiten, ongeveer honderdvijftig
in getal, scheren laag over de grauwe golven, speurend naar slachtoffers, redding
brengend waar mogelijk. Helicopters maken ontelbare vluchten, en redden tal
lozen; alleen de Amerikaanse hefschroefvliegtuigen die op de vliegbasis Woens-
drecht zijn gestationneerd, hebben gisteren ruim vierhonderd personen, voor het
grootste gedeelte inwoners van Nieuwe Tonge, in veiligheid gebracht.
De activiteit in de lucht is zo groot, dat vliegtuigcommandanten verklaard heb
ben bij het reddingswerk veel last te ondervinden van de burgertoestellen die,
blijkbaar „op sightseeing" zich in de lucht boven de getroffen gebieden, voorname
lijk hoven Zeeland, ophouden.
Militaire vliegers van natiesNederlanders, Amerikanen, Britten en Belgen
speuren van het krieken van de ochtend tot dat de avond invalt over de water
woestijnen van Goeree Overflalckee, Schouwen Duiveland, St Philipsland en
Tliolen. Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievliegtuigen, zeer
lichte vPipercups'' en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen doen hun werk
krachtig en moedig, verbonden door krakende en gonzende radioverbindingen.
Hier worden zandzakkenvóëdsël of medicamenten afgeworpen, daar duiken
de verkenners diep naar het gore water. En in de zivaar getroffen streken staart
de bevolking onafgebroken naar de lucht, want men weet dat in vele gevallen
alleen langs deze weg redding en hulp mogelijk is.
Parachutisten op komst
Overal ziet men de vliegtuigen zoeken ®n Denemarken arriveren. Engelse en
Amenitaoneo tt 11 orrf i,rfrw*
en helpen. Zieken worden getranspor
teerd, gezonden naar veiliger haven ge
bracht. De verkenninsgvliegtuigen diri
geren ook de ducks, de amphiibiewagens,
die als vette slakken over de verdronken
eilanden kruipen.
Veel wordt aan het initiatief en het
improvisatievermogen van de comman
danten overgelaten. Zij kregen de op
drachten, maar de omstandigheden kun
nen zich wijzigen tijdens de vlucht. Zo
moest een K.L.M.-Dakota b.v. voedsel
boven Nieuwerkerk afwerpen. Op het
nog droge marktplein stonden echter
enige bewoners, die kenbaar maakten,
dat zij niets meer nodig hadden. Geen
nood. de Dakota vloog door en zocht een
andere plaats op, waar levensmiddelen
nog best gebruikt konden worden.
Ook de bemanning van de Sea-Otters
van de Marine Luchtvaart Dienst ver-
richten zeer goed werk. Iedere landing
en opstijging in de onder water gelopen
polders is voor hen levensgevaarlijk, om
dat zij nooit weten wat er zich onder
een wateroppervlakte bevindt.
De Engelse en Belgische hefschroef
vliegtuigen hebben zich beziggehouden
met het verplaatsen van materiaal, het
afwerpen van voedsel, kleding en medi
camenten. Alle hefschroefvliegtuigen
zijn ondanks een sterker wordende wind
geleidelijke verslechtering van het
zicht met de hulpverlening voortgegaan
tot de duisternis inviel-
De Britse luchtmaarschalk Sir Robert
Forster, bevelhebber van de tweede
geallieerde tactische luchtmacht, gesta
tionneerd in West-Duitsland, heeft onbe
perkte vliegtuighulp toegezegd. Er zul-
KOU en GRIEP J
kunt U bestrijden met de f
zo krachtig werkende
HEI OUWEL-CACHET
WAARBORGT
SMAAKLOOS EN
GEMAKKELIJK INNEMEN
Als wind geen complicaties geeft
Dit was liet zeer bekende oude patriciërshuis „De Witte Swaen"
(pand van Hendrick de Keijser). Het pand tverd door het water
ondermijnd en stortte in. Daarbij werd tevens het beroemde gedeelte,
dat onder de naam Vrijpoortje bekend staatverwoest.
Daar er over de begrippen
springtij en springvloed en
„stormvloed" by velen enige
veryvarring blykt te bestaan,
zodat sommigen zich zelfs
ongerust maken over het op
16 Februari a.s. te verwach
ten springtij, wordt hierover
van de zijde van het KNMI
het volgende medegedeeld:
Er zijn twee oorzaken
waardoor eb en vloed langs
onze kusten niet altijd gelijk
zijn:
le) de wisselende samen
werking van zon en maan
2e) de werking van de wind
op de Noordzee.
De maan en de zon beïn
vloeden beide het eb- en
vloed verschijnsel doch de
maan het meest. Derhalve
zijn eb en vloed het sterkst
als de zon precies met de
maan samenwerkt, 't zwakst
als de zon de maan tegen
werkt. Het eerste geval
treedt altijd kort na volle
maan en kort na nieuwe
maan op. Men spreekt dan
van een springtij.
Het tweede geval treedt
altijd kort na Eerste Kwar
tier en kort na Laatste
Kwartier op. Men spreekt
dan van doodtij.
Een springtij is dus een
normaal verschijnsel, dat om
de twee weken optreedt.
Het bestaat uit een spring
vloed en een springeb, of een
spring-hoogwater en een
spring-laagwater.
Een springvloed of spring-
hoogwater is dus een hoog
water dat wat hoger is dan
het gemiddelde hoogwater,
doch het wordt ook onmid
dellijk gevolgd door een
spring-laagwater dat lager is
dan het gemiddelde laag-
water.
Doch nu komt hier de in
vloed van de wind bjj. Het
is bekend, dat een storm uit
het Noord-Westen een opho
ping van water in het Zuide
lijke deel van de Noordzee,
dus tegenover de Nederland
se kust veroorzaakt. Is deze
verhoging van waterpeil door
de storm groot, dan spreekt
men van een stormvloed.
Treft nu een uitzonderlijk
zware en langdurige Noord-
westerstorm over de Noord
zee bovendien nog samen met
een springvloed, dan kunnen
de gevolgen catastrophaal
worden. Dat nu was het ge
val in de nacht van 31 Jan.
op 1 Febr. Het bijzondere
was dus niet het springtij
van die nacht, doch wat
daarbij kwam, door die uit
zonderlijke storm.
Nu zijn ook zonder de wind
de springvloeden niet alle
precies even hoog. Zo zou,
Amerikaanse vliegtuigen waren, zoals
men weet, reeds eerder ingeschakeld.
Vliegtuig van Prins Bernhard
De staf van de luchtvaartdienst, die bü
de operatie luchtbrug de leiding heeft,
kreeg gistermorgen versterking van nog
twee Packets en voorts van een Siebel,
eigendom van Z. K. H. Prins Bernhard,
terwijl ook Fireflies en Austers voor ver
kenningsvluchten zijn ingezet. Een
Beechcraft is intussen opgestegen om in
Zeeland geschikte landingsplaatsen voor
parachutisten te zoeken.
Luchtfoto's van getroffen
gebieden
Maandagmiddag zijn reeds de eerste
Meteor-straaljagers van de 2e tactische
luchtmacht op Eindhoven geland. Deze
toestellen, uitgerust met foto-apparatuur,
zijn thans doende alle getroffen gebieden
te fotograferen. Men hooplt op deze
wijze binnen enkele dagen een totaal
beeld van de ramp te hebben. Dit vooral
ten dienste van de herstelwerkzaamheden
door de Rijkswaterstaat. De incidentele
luchtverkenningen en het maken van
luchtfoto's door eigen luchtstrijdkrachten
dienen in de eerste plaats om vast et stel
len, welke wegen nog begaanbaar zijn,
geschikte vluchtterreinen, waar mensen
zich nog in nood bevinden en waar even
tueel kleine landingsterreinen kunnen
worden gevonden on? door landingen
met kleinere toestellen directere hulp Le
kunnen geven.
Luchtfoto's werden gemaakt boven
Schouwen-Duiveland, Numansdorp, Stel
lendam, Middelharnis, Walcheren, West-
Tholen, St- Philipsland, Noord-Beveland
en Zuid-Beveland tussen Hansweert en
Rilland-Bath.
Amerikanen moesten nood-
landing maken
Dinsdagmiddag arriveerden op de vlieg
basis Woensdrecht acht Amerikaanse hef
schroefvliegtuigen, die elk drie personen
kunnen vervoeren en een groot Ameri
kaans toestel, met een vervoerscapaciteit
van acht personen. Vijf minuten hadden
de Amerikanen nodig om benzine te laden
en onmiddellijk daarop zijn zij vertrokken
naar de punten waar hun hulp dringend
nodig was. De Amerikanen werken door
totdat zij juist voldoende benzine hebben
om de terugreis naar de basis te maken.
Een der toestellen bleek bij het inval
len der duisternis al zijn benzine opge
bruikt te hebben. Bij Zijpe werd een
noodlanding gemaakt en de bemanning
heeft daar temidden van de geëvacueer-
den de nacht doorgebracht. Hefschroef
vliegtuigen van de Amerikaanse lucht
macht kunnen betrekkelijk weinig ben
zine medenemen. Reeds na ongeveer een
uur moet het reddingswerk worden ge
staakt en de terugreis naar de basis
worden gemaakt. Óm het tijdverlies, dat
het laden van brandstof met zich brengt,
zoveel mogelijk te beperken, heeft men
thans te Melissant, dat in de onmiddel
lijke nabijheid van het operatieterrein
ligt, een benzinedepót ingericht, zodat de
toestellen vrijwel zonder onderbreking
in actie kunnen blijven.
Van Woensdrecht uit opereren reeds
zeven Engelse hefschroefvliegtuigen. Dit
aantal is inmiddels met vier vermeerderd.
De Engelse toestellen zijn wat groter van
formaat, doch kunnen niet meer personen
vervoeren dan de Amerikaanse. Wel heb
ben zij een grotere benzinetank, zodat zij
langer in de lucht kunnen blijven.
Reddingswerk volledig geor
ganiseerd
Het reddingswerk van de luchtmacht is
thans volledig georganiseerd. De hef
schroefvliegtuigen brengen de mensen, die
zij uit hun geïsoleerde positie hebben ver
lost, naar droge plekken in de omgeving,
vanwaar de geredden met boten of am-
phibievoertuigen worden afgehaald. De
boten en de amphibievoertuigen worden
door kleine toestellen met een geringe
snelheid, of Pipercups, de weg gewezen
naar de kritieke punten. Het materieel van
de Nederlandse Luchtmacht dat te Woens
drecht aanwezig is, bestaat bijna uitslui
tend uit lestoestellen, die voor de hulp
verlening moeilijk te gebruiken zijn. Men
doet uiteraard wat men kan.
Er bevinden zich in Woensdrecht verder
nog twee hefschroefvliegtuigen van de
Sabena, die op eigen initiatief aan het red
dingswerk deelnemen. De operaties van
deze toestellen worden door het basiscom
mando gecombineerd met die van het
overige materieel.
Camera-man Buis vloog; met Prins Bernhard
zonder wind, de springvloed
van die bewuste „ach, door ZSiïSES.
nf UfPrkinïï tmn mnan on ,nn .1 -f,1
de werking van maan én zon
iets minder hoog geworden
zijn dan de voorafgegane
springvloed van 18 Januari
en dan de volgende van 16
Februari. Dit betekent dus:
le) dat de stormvloed nog
hoger geworden zou zijn als
dezelfde storm op 18 Januari
of 16 Februari opgetreden
zou zijn;
2e) dat bij het eerstvolgend
springtij, indien de wind geen
complicaties geeft, het hoog
water en het laagwater ver
wacht moeten worden onge
veer even hoog te zullen zijn
als het hoogwater en het
laagwater op 18 Januari.
Wel moet verwacht wor
den, dat de getijstromen van
het in- en uittrekkende water
sneller zullen zijn dan ge
middeld. j
Met Iedere beschikbare camera legt
Polygoon-Profilti de nationale ramp op
duizenden meters filmband vast. Deze
ramp zal in haar oneindige droefheid
voor het nageslacht bewaard blijven.
Sinds Maandagmorgen wordt het kan
toor in Haarlem overstroomd met tele
grammen, waarin filmmaatschappijen
uit alle delen van de wereld dringend
reportagefilms van de geteisterde gebie
den vragen. Meteen zijn die films per
vliegtuig naar alle werelddelen gezonden.
Nederlands nationale ramp trekt thans
in honderdduizenden bioscopen overal op
de wereld als liet voornaamste nieuws
op het witte doek aan het publiek voor-
bü.
Reeds Maandagmiddag werd in alle
grote bioscopen van ons land de eerste
7 minuten durende film over de ramp
vertoond, een extra editie van Polygoon-
Profilti. Gisteren draaide reeds de twee
de aflevering der reportage, waarin de
eerste luchtopnamen voorkomen. Men
ziet er o.a. opnamen in van het zwaar
getroffen Halsteren, van Papendrecht,
van 's-Gravendeel en van Zeeuwsch-
Vlaanderen. Men ziet hoe grote ver
knochtheid aan eigen have en goed een
boerenfamilie er toe brengt slechts opa
en oma aan de reddingboot af te staan,
terwijl alle andere familieleden wuivend
op de paar vierkante meter droge grond
op hun hoeve achterblijven, hoewel ze
volkomen door het water zün ingesloten.
En men ziet hoe het verdronken vee
wordt weggesleept, omdat het in het
water rottend een gevaar voor de volks
gezondheid vormt.
Honden zwommen terug
Gisteren, drie dagen na hun vertrek,
zün de eerste reportagewagens even
naar Haarlem teruggekeerd.
,,Ik heb roeibootjes aan zien leggen,
waarin ook honden waren meegeno
men. Die beesten sprongen er uit,
schudden het water uit hun vacht en
sprongen dan weer het üskoude water
in om terug te zwemmen naar hun
huis. Onderweg werden ze weer door
door andere bootjes opgepikt en dan
herhaalde zich hetzelfde spelletje", ver
telt chef cameraman Piet Buis die
gistermorgen om half elf van het vlieg
veld Soesterberg is opgestegen in een
Dakota, die Prins Bernhard zelf be
stuurde. Naast de Prins nam majoor-
vlieger Gerben Sonderman plaats. „De
prins heeft heel Zeeland overgevlogen",
vertelt Buis. „Hij was zichtbaar ge
troffen en zeide zich dit niet te hebben
kunnen voorstellen. Op het vliegveld
Valkenburg is de prins tenslotte ge
land".
Faciliteiten voor getrof
fen aspirant-emigranten
Het commissariaat voor Emigratie deelt
mede:
Als onderdeel van de hulpverlening zul
len aan aspirant-emigranten, die getrof
fen zijn door de overstromingsrampen en
in wier voornemen tot emigratie geen
wijziging is gekomen, zoveel mogelijk
faciliteiten worden verleend ten behoeve
van hun vertrek. De mate van urgentie
van ieder afzonderlijk geval zal hierbij
de doorslag geven.
Deze adspirant-emigranlen kunnen zich
in verbinding stellen met één van de aan
meldingskantoren der Gewestelijke Ar-
beidsbureaux of van de particuliere emi
gratie-organisaties in of nabij de plaats,
waar zij zich bevinden. Indien dit niet
mogelijk is. kunnen zij zich telefonisch in
verbinding stellen met de Stichting Land
verhuizing Nederland in Den Haag, tel.
K 1700—392380, toestel 55.