Schouwen-Duiveland staat voor vier-vijf den onder water Plotseling gilden de sirenes... Vliegtuigen scheren boven de rampgebieden de Het aantal slachtoffers zou honderden lopen Vergeten eiland" werd teruggevonden drift Met zeven man op een zolder op Vliegveld in de stad Hulp door de lucht vaak de enige mogelijkheid Verkenningstoestellen dirigeren ducks die als vette slakken over verdronken eilanden kruipen Geen ongerustheid over springtij van 16 Februari! Film legt ramp voor nageslacht vast DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 PAGINA 5 UI (Van onze speciale verslaggever). We zijn in Zierikzee. Tegen het vallen van de avond zijn we, na een tocht- per „Koophandel I" uit Rotterdam in de stad gearriveerd, die dagenlang, na een vernielende stormvloed, onbereikbaar was en waarvan bijna geen enkel bericht naar buiten doordrbng. 'n Tocht ook, die ongewoon boeiend was, zodra de omgeving van Schouwen-Duiveland, dat voor vier-vijfde onder water staat, bereikt werd. Want daarheen was een vloot onderweg, zó omvangrijk, en boven het eiland was een luchtvloot in bedrijf, zó uitgebreid, als men maar zelden te zien krijgt. En wanneer men in de avondschemering voet aan wal zet, stelt men met opluchting vast, dat Zierik zee toch niet zó geleden heeft, als men wel vreesde. Maar de stemming, die er heerst, doet denken aan een belegerde vesting in oorlogstijd. De haven ligt overvol met schepen; we zagen Belgische, Engelse en Nederlandse marine-vaartuigen, tientallen kotters, beurtvaartschepen, zoveel, dat de haven bijna niet meer toegankelijk was: hulp voor dit vergeten eiland. En 's avonds in de stemmige raadzaal van het stadhuis werd door B. en W., in wier vergade ring zowel hoge militaire als burgerlijke autoriteiten aanwezig waren, het zeer gewichtige besluit geno men, dat op korte termijn het hele eiland Schouwen-Duiveland 28.000 mensen geëvacueerd moet worden, Zierikzee inbegrepen. Slechts een kern zal in dit zwaar getroffen land overblijven. Voorafgegaan door een politieman (dodelijk ongerust over het lot van zijn in de overstroomde polders wonende familieleden), die met een zaklantaarn gewapend ons pad in de donkere straten belidht de electriciteitsvoorziening is nog spaarzaam, gas is er helemaal niet doorkruisen we de stad naar ons onderdak. En nauwelijks binnen in ons hotel stort ten we als het ware in de verhalen. Het verhaal is als dat wat we op onze tochten door de overstroomde gebieden al zo dikwijls gehoord hebben. De ontzet ting bij het binnendringen van de storm, vloed in de nacht van Zaterdag op Zon dag. „Zo is het gegaan", zegt da hotel eigenaar: ,,'s Avonds werden de vloed planken (men weet in Zierikzee wel iets van de gevaren van hoogwater) ge plaatst. Plotseling gilden in de nacht van Zaterdag op Zondag de sirenes. Het was kwart voor drie. Toen was de ramp al geschied. Met ge. wel'd stortte het water zich over de vloedplanken, de muur op het Kraan plein, die mee het water keert, stortte in en even later stroomde het woedende watergeweld de stad binnen. Het drong door de Hoofdpoortstraat en de Lange Sint Jansstraat, de Molenstraat en daarna verder. De huizen aan de Hoofdpoort straat en Havenstraat werden gedeeltelijk vernield, o.a. hotel Smalheer". Op dat moment gebeurden er ver schrikkelijke dingen. Ongeveer acht tien mensen, die zich niet tijdig kon den bergen op een hoger gelegen ver dieping, kwamen om het leven. Op het ogenblik, dat we dit schrijven, zijn de volgende straten watervrij: Oude Haven, Havenpark, Havenplein, Scheeps. timmerdijk, Schuilhaven, Lange Nobel- straat. Korte Nofeelstraat, Poststraat, Kerkplein, Balie, Meelstraat, Sla'bbe- werf, Verré Nieuwstraat en de West straat. Alle andere straten staan nog onder water, soms tot twee meter hoog (Grachtweg en Blokweg o.a.). De ziekenhuizen liggen overvol- Vele scholen en b.v. de Grote Kerk zijn als opneemplaatsen voor de vluchtelingen uit de polders ingericht. Doktoren en verplegend personeel werken onder Een Amerikaanse vliegboot in actie bij Ouwerkerk. Met een rubber boot worden de geredde vluchte lingen, die per helicopter uit de ondergelopen polder zijn opgepikt, naar de vliegboot gebracht. hoogspanning en nog steeds houdt de stroom niet op. Dinsdagavond laat waren er een kleine 4000 vluchtelingen in Zierikzee. Met de 7000 inwoners van deze stad, zijn ze nu samengepakt op een ruimte, die ongeveer één vierkante kilometer beslaat. Geruchten De wildste geruchten doen ook hier, zoals elders, de ronde. Men doet ons verhalen, als zouden er alleen in Oosterland al 150 mensen zijn omgekomen en eenzelfde getal vertelt men van Nieuwerkerk. Elders op het eiland zouden ook nog honderden slachtoffers zijn. Is het waar? Er is niemand, die het be vestigen kan. Ook de autoriteiten op het stadhuis moeten verklaren: we weten het niet. Door de ondergelopen polders zijn vele plaatsen uiterst moeilijk te bereiken. Het water staat daar soms niet zo hoog en de boten, die met tientallen op weg zijn ge- De „bemanning" van de amateur- zender PNO-W2, die het eerste con tact uit Zierikzee tot stand bracht. Van links naar rechts C. J. Koopman, P. Hossjeld en P. Moerman. weest om hulp te bieden in deze om geving, konden er niet doordringen. Waar men soms wel kon komen deed men de ervaring op, dat vele boeren, hoe wel al dagenlang huizend op zolders, niet bereid waren hun huis en hof te verlaten. Isak Geelhoed gemeentewerkman in Drei- schor, is begrijpelijk nog vol van zijn belevenissen. Hij v/as in de nacht nog aan het werk met het zetten van de vloedplanken. En hij vertelt: „Plotseling kwam er 'n golf opzetten; de dijk van de Adriana-Johannapolder was doorgebroken. Ik liep voor mijn leven, rende naar mijn huis, sleurde vrouw en kind uit bed, holde weer weg, waarschuw de mijn oude vader en moeder, die ook vlakbij woonden en we worstelden ons toen tot borsthoogte door het kokende water naar de dijk. Nog vijftig andece mensen wisten de reddende dijk te be reiken. Alle anderen, die deze plaats niet meer konden bereiken, moesten naar de bovenverdieping. Het is echter heel erg te vrezen, dat velen van hen zijn omge komen". Geelhoed zag voor zijn ogen reeds enkele mensen verdrinken en hij heeft velen van zijn buren nu Dinsdagavond drie dagen na de ramp niet meer ge zien. Het ergste was dat ook de dijk bij de Dreischor Nieuwlandpolder terzelfder tijd doorbrak; het water stormde nu van ver schillende zijden het land in, alles ver nielend en verwoestend wat op zijn weg kwam. De mensen, die- zich op de Zuiddijk in Dreischor hadden weten te redden hebben een uur gelopen, totdat ze in Schudde- beurs (gem. Noordgouwe) werden opge nomen. In het dorp Dreischor zitten nog veel mensen; ze zijn echter niet in gevaar, daar het hier vrij hoog is. Tot nu toe had men alleen het stoffelijk overschot .van Adriaan Roggeboom weten te bergen. De ravage, die is aangericht. Is enorm. Alles is bijna reddeloos vernield In de polder; er zijn nog slechts verdronken puinhopen te zien. Veel vee is er omge komen en tegen de dijk drijven de cada vers met tientallen tegelijk. Zeven man niet de zolder op drift Het bijna ongelooflijke is geschied met de familie van Bart van Tijnen aan de Boogerdweg, die, door het water verrast, met zün huishouden van zeven mensen, op de zolder veiligheid moest zoeken. Plotseling, toen de waterorkaan op het hevigst woedde, zakten de muren ineen; de houten zolder met het dak raakte los van het huis en deze zolder begon te drijven op de wilde stroom. De mensen dachten, dat hun laatste ogenblik geslagen was. Maar als door een wonder dreef dit wonderlijke zolder-vlot juist in de richting van een huis, dat was blijven staan en door het zolderraam konden ze bij de familie Smallegange naar binnen gehaald worden. Daar zijn ze Zondagochtend allen ge red en naar Noordgouwe overgebracht. Opa Kip Ook wist men de oudste inwoner van Zeeland, die in Dreischor woont, name lijk Opa (Jan) Kip, die al 102 jaar is, in veiligheid te brengen. Opa Kip maakt het ondanks alle doorgestane ellende weer best. Ook hjj is in het ziekenhuis te Noordgouwe opgenomen. Een tragisch geval geschiedde met de auto. waarin mevrouw Van Stee- landt en een kind gezeten waren. Ze trachtte, toen de stormvloed kwam, met de auto te vluchten, maar raakte vast vlak voor het hek van het kerk hof. De auto, met de ongelukkigen er in, werd volkomen overspoeld. Dinsdag zag men de wagen weer boven het water uitkomen; men kon er echter nog niet bijkomen. Helpers en een droge haven We zeiden reeds, dat er overvloedige j hulp kwam opdagen. We spraken met i enkele mannen uit Aalsmeer die met anderen met vier reddingsloepen naar Schouwen-Duiveland waren geko men (vreemdste ervaring Maandagmid- j dag, t.oen ze met hun boten, die per trai- !sr vervoerd werden in Bergen op Zoom i kwamen: ze konden niet te water; om- j dat de haven door hét lij drooggelopen I was; „En dan ga je naar de overstroom- ie gebieden", zei de Aalsmeerder). Ze hebben met de vier boten de omgeving an Moriaanshooft. Koudekerke en Kerkwerve doorkruist. Uiterst moeilijk was het varen; elk ogenblik zat men in 'iet prikkeldraad. Daar waren geen men en In nood: „We hebben alleen wat koeien gemolken". De gele rubberboten, die worden uitge- worpen, zijn prachtig, maar men moet er nee oppassen, als er niet voldoende water I i'aat. Scheurt het verraderlijke prikkel- draad zo'n bootje van onder open, dan is men reddeloos verloren. Schouwen-Duiveland fs eigenlijk over dag een soort Schiphol. Boven Oosterland, Nieuwerkerk en Ouderkerk vlogen toen we er 's middags voorbij voeren alle soorten vliegtuigen. Amerikaanse vlieg- boten dobberden op het water van de Keten, ze waren in de lucht, Amerikaanse en Nederlandse verkenningsvliegtuigen zwierven spiedend rond. Als reusachtige spinnen hangen vjjf helicopters tegelijk boven de daken van Oosterland en doen hun reddend werk. Snel worden de totaal verkleumde mensen aan boord genomen en dan brengt de helicopter ze tot een plaats dicht bü de dijk. waar een rubberboot van de vlieg boot de mensen dan opneemt en hun daar de eerste verzorging biedt. Wanneer deze vliegboot geheel bezet is, stijgt ze weer op en zet koers naar een vlieghaven. Droppings hebben thans overal op het eiland plaats en het vliegtuiggezoem is zolang het dag is geen ogenblik van de lucht. Laat in de avond wordt het rustiger in Zierikzee. Maar ginds, in de donkere, wijde polders klotst het water nog meters hoog boven de weilanden. Zitten er nog nu in de nacht van Dinsdag op Woens dag mensen op daken, waarvan ieder een hier met verschrikkelijke zekerheid weet, dat ze uiterlijk Woensdagochtend gered moeten zijn. Want anders is het waarschijnlijk té laat. Op het. Havenplein in Zierikzee zijn alle bomen omgekapt. Dat was nodig om hier, midden in de stad, een Belgisch hefschroefvliegtuig te doen dalen. Onder grote belangstel ling kwam het vliegtuig Dinsdag ochtend aan de grond. De majoor Faber stapte uit; hij was gekomen om besprekingen te voeren en zou 's middags weer wor den gehaald. Door een misverstand geschiedde dit niet. Woensdagmor gen zou men de gestrande leger- autoriteit nu weer ophalen. Speurtochten over het water Helicopters zwoegen tot tie laatste druppel benzine Boven het verdronken gebied heerst, nu het reddingswerk in volle gang is, een grote bedrijvigheid; vliegtuigen van vele nationaliteiten, ongeveer honderdvijftig in getal, scheren laag over de grauwe golven, speurend naar slachtoffers, redding brengend waar mogelijk. Helicopters maken ontelbare vluchten, en redden tal lozen; alleen de Amerikaanse hefschroefvliegtuigen die op de vliegbasis Woens- drecht zijn gestationneerd, hebben gisteren ruim vierhonderd personen, voor het grootste gedeelte inwoners van Nieuwe Tonge, in veiligheid gebracht. De activiteit in de lucht is zo groot, dat vliegtuigcommandanten verklaard heb ben bij het reddingswerk veel last te ondervinden van de burgertoestellen die, blijkbaar „op sightseeing" zich in de lucht boven de getroffen gebieden, voorname lijk hoven Zeeland, ophouden. Militaire vliegers van natiesNederlanders, Amerikanen, Britten en Belgen speuren van het krieken van de ochtend tot dat de avond invalt over de water woestijnen van Goeree Overflalckee, Schouwen Duiveland, St Philipsland en Tliolen. Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievliegtuigen, zeer lichte vPipercups'' en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen doen hun werk krachtig en moedig, verbonden door krakende en gonzende radioverbindingen. Hier worden zandzakkenvóëdsël of medicamenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water. En in de zivaar getroffen streken staart de bevolking onafgebroken naar de lucht, want men weet dat in vele gevallen alleen langs deze weg redding en hulp mogelijk is. Parachutisten op komst Overal ziet men de vliegtuigen zoeken ®n Denemarken arriveren. Engelse en Amenitaoneo tt 11 orrf i,rfrw* en helpen. Zieken worden getranspor teerd, gezonden naar veiliger haven ge bracht. De verkenninsgvliegtuigen diri geren ook de ducks, de amphiibiewagens, die als vette slakken over de verdronken eilanden kruipen. Veel wordt aan het initiatief en het improvisatievermogen van de comman danten overgelaten. Zij kregen de op drachten, maar de omstandigheden kun nen zich wijzigen tijdens de vlucht. Zo moest een K.L.M.-Dakota b.v. voedsel boven Nieuwerkerk afwerpen. Op het nog droge marktplein stonden echter enige bewoners, die kenbaar maakten, dat zij niets meer nodig hadden. Geen nood. de Dakota vloog door en zocht een andere plaats op, waar levensmiddelen nog best gebruikt konden worden. Ook de bemanning van de Sea-Otters van de Marine Luchtvaart Dienst ver- richten zeer goed werk. Iedere landing en opstijging in de onder water gelopen polders is voor hen levensgevaarlijk, om dat zij nooit weten wat er zich onder een wateroppervlakte bevindt. De Engelse en Belgische hefschroef vliegtuigen hebben zich beziggehouden met het verplaatsen van materiaal, het afwerpen van voedsel, kleding en medi camenten. Alle hefschroefvliegtuigen zijn ondanks een sterker wordende wind geleidelijke verslechtering van het zicht met de hulpverlening voortgegaan tot de duisternis inviel- De Britse luchtmaarschalk Sir Robert Forster, bevelhebber van de tweede geallieerde tactische luchtmacht, gesta tionneerd in West-Duitsland, heeft onbe perkte vliegtuighulp toegezegd. Er zul- KOU en GRIEP J kunt U bestrijden met de f zo krachtig werkende HEI OUWEL-CACHET WAARBORGT SMAAKLOOS EN GEMAKKELIJK INNEMEN Als wind geen complicaties geeft Dit was liet zeer bekende oude patriciërshuis „De Witte Swaen" (pand van Hendrick de Keijser). Het pand tverd door het water ondermijnd en stortte in. Daarbij werd tevens het beroemde gedeelte, dat onder de naam Vrijpoortje bekend staatverwoest. Daar er over de begrippen springtij en springvloed en „stormvloed" by velen enige veryvarring blykt te bestaan, zodat sommigen zich zelfs ongerust maken over het op 16 Februari a.s. te verwach ten springtij, wordt hierover van de zijde van het KNMI het volgende medegedeeld: Er zijn twee oorzaken waardoor eb en vloed langs onze kusten niet altijd gelijk zijn: le) de wisselende samen werking van zon en maan 2e) de werking van de wind op de Noordzee. De maan en de zon beïn vloeden beide het eb- en vloed verschijnsel doch de maan het meest. Derhalve zijn eb en vloed het sterkst als de zon precies met de maan samenwerkt, 't zwakst als de zon de maan tegen werkt. Het eerste geval treedt altijd kort na volle maan en kort na nieuwe maan op. Men spreekt dan van een springtij. Het tweede geval treedt altijd kort na Eerste Kwar tier en kort na Laatste Kwartier op. Men spreekt dan van doodtij. Een springtij is dus een normaal verschijnsel, dat om de twee weken optreedt. Het bestaat uit een spring vloed en een springeb, of een spring-hoogwater en een spring-laagwater. Een springvloed of spring- hoogwater is dus een hoog water dat wat hoger is dan het gemiddelde hoogwater, doch het wordt ook onmid dellijk gevolgd door een spring-laagwater dat lager is dan het gemiddelde laag- water. Doch nu komt hier de in vloed van de wind bjj. Het is bekend, dat een storm uit het Noord-Westen een opho ping van water in het Zuide lijke deel van de Noordzee, dus tegenover de Nederland se kust veroorzaakt. Is deze verhoging van waterpeil door de storm groot, dan spreekt men van een stormvloed. Treft nu een uitzonderlijk zware en langdurige Noord- westerstorm over de Noord zee bovendien nog samen met een springvloed, dan kunnen de gevolgen catastrophaal worden. Dat nu was het ge val in de nacht van 31 Jan. op 1 Febr. Het bijzondere was dus niet het springtij van die nacht, doch wat daarbij kwam, door die uit zonderlijke storm. Nu zijn ook zonder de wind de springvloeden niet alle precies even hoog. Zo zou, Amerikaanse vliegtuigen waren, zoals men weet, reeds eerder ingeschakeld. Vliegtuig van Prins Bernhard De staf van de luchtvaartdienst, die bü de operatie luchtbrug de leiding heeft, kreeg gistermorgen versterking van nog twee Packets en voorts van een Siebel, eigendom van Z. K. H. Prins Bernhard, terwijl ook Fireflies en Austers voor ver kenningsvluchten zijn ingezet. Een Beechcraft is intussen opgestegen om in Zeeland geschikte landingsplaatsen voor parachutisten te zoeken. Luchtfoto's van getroffen gebieden Maandagmiddag zijn reeds de eerste Meteor-straaljagers van de 2e tactische luchtmacht op Eindhoven geland. Deze toestellen, uitgerust met foto-apparatuur, zijn thans doende alle getroffen gebieden te fotograferen. Men hooplt op deze wijze binnen enkele dagen een totaal beeld van de ramp te hebben. Dit vooral ten dienste van de herstelwerkzaamheden door de Rijkswaterstaat. De incidentele luchtverkenningen en het maken van luchtfoto's door eigen luchtstrijdkrachten dienen in de eerste plaats om vast et stel len, welke wegen nog begaanbaar zijn, geschikte vluchtterreinen, waar mensen zich nog in nood bevinden en waar even tueel kleine landingsterreinen kunnen worden gevonden on? door landingen met kleinere toestellen directere hulp Le kunnen geven. Luchtfoto's werden gemaakt boven Schouwen-Duiveland, Numansdorp, Stel lendam, Middelharnis, Walcheren, West- Tholen, St- Philipsland, Noord-Beveland en Zuid-Beveland tussen Hansweert en Rilland-Bath. Amerikanen moesten nood- landing maken Dinsdagmiddag arriveerden op de vlieg basis Woensdrecht acht Amerikaanse hef schroefvliegtuigen, die elk drie personen kunnen vervoeren en een groot Ameri kaans toestel, met een vervoerscapaciteit van acht personen. Vijf minuten hadden de Amerikanen nodig om benzine te laden en onmiddellijk daarop zijn zij vertrokken naar de punten waar hun hulp dringend nodig was. De Amerikanen werken door totdat zij juist voldoende benzine hebben om de terugreis naar de basis te maken. Een der toestellen bleek bij het inval len der duisternis al zijn benzine opge bruikt te hebben. Bij Zijpe werd een noodlanding gemaakt en de bemanning heeft daar temidden van de geëvacueer- den de nacht doorgebracht. Hefschroef vliegtuigen van de Amerikaanse lucht macht kunnen betrekkelijk weinig ben zine medenemen. Reeds na ongeveer een uur moet het reddingswerk worden ge staakt en de terugreis naar de basis worden gemaakt. Óm het tijdverlies, dat het laden van brandstof met zich brengt, zoveel mogelijk te beperken, heeft men thans te Melissant, dat in de onmiddel lijke nabijheid van het operatieterrein ligt, een benzinedepót ingericht, zodat de toestellen vrijwel zonder onderbreking in actie kunnen blijven. Van Woensdrecht uit opereren reeds zeven Engelse hefschroefvliegtuigen. Dit aantal is inmiddels met vier vermeerderd. De Engelse toestellen zijn wat groter van formaat, doch kunnen niet meer personen vervoeren dan de Amerikaanse. Wel heb ben zij een grotere benzinetank, zodat zij langer in de lucht kunnen blijven. Reddingswerk volledig geor ganiseerd Het reddingswerk van de luchtmacht is thans volledig georganiseerd. De hef schroefvliegtuigen brengen de mensen, die zij uit hun geïsoleerde positie hebben ver lost, naar droge plekken in de omgeving, vanwaar de geredden met boten of am- phibievoertuigen worden afgehaald. De boten en de amphibievoertuigen worden door kleine toestellen met een geringe snelheid, of Pipercups, de weg gewezen naar de kritieke punten. Het materieel van de Nederlandse Luchtmacht dat te Woens drecht aanwezig is, bestaat bijna uitslui tend uit lestoestellen, die voor de hulp verlening moeilijk te gebruiken zijn. Men doet uiteraard wat men kan. Er bevinden zich in Woensdrecht verder nog twee hefschroefvliegtuigen van de Sabena, die op eigen initiatief aan het red dingswerk deelnemen. De operaties van deze toestellen worden door het basiscom mando gecombineerd met die van het overige materieel. Camera-man Buis vloog; met Prins Bernhard zonder wind, de springvloed van die bewuste „ach, door ZSiïSES. nf UfPrkinïï tmn mnan on ,nn .1 -f,1 de werking van maan én zon iets minder hoog geworden zijn dan de voorafgegane springvloed van 18 Januari en dan de volgende van 16 Februari. Dit betekent dus: le) dat de stormvloed nog hoger geworden zou zijn als dezelfde storm op 18 Januari of 16 Februari opgetreden zou zijn; 2e) dat bij het eerstvolgend springtij, indien de wind geen complicaties geeft, het hoog water en het laagwater ver wacht moeten worden onge veer even hoog te zullen zijn als het hoogwater en het laagwater op 18 Januari. Wel moet verwacht wor den, dat de getijstromen van het in- en uittrekkende water sneller zullen zijn dan ge middeld. j Met Iedere beschikbare camera legt Polygoon-Profilti de nationale ramp op duizenden meters filmband vast. Deze ramp zal in haar oneindige droefheid voor het nageslacht bewaard blijven. Sinds Maandagmorgen wordt het kan toor in Haarlem overstroomd met tele grammen, waarin filmmaatschappijen uit alle delen van de wereld dringend reportagefilms van de geteisterde gebie den vragen. Meteen zijn die films per vliegtuig naar alle werelddelen gezonden. Nederlands nationale ramp trekt thans in honderdduizenden bioscopen overal op de wereld als liet voornaamste nieuws op het witte doek aan het publiek voor- bü. Reeds Maandagmiddag werd in alle grote bioscopen van ons land de eerste 7 minuten durende film over de ramp vertoond, een extra editie van Polygoon- Profilti. Gisteren draaide reeds de twee de aflevering der reportage, waarin de eerste luchtopnamen voorkomen. Men ziet er o.a. opnamen in van het zwaar getroffen Halsteren, van Papendrecht, van 's-Gravendeel en van Zeeuwsch- Vlaanderen. Men ziet hoe grote ver knochtheid aan eigen have en goed een boerenfamilie er toe brengt slechts opa en oma aan de reddingboot af te staan, terwijl alle andere familieleden wuivend op de paar vierkante meter droge grond op hun hoeve achterblijven, hoewel ze volkomen door het water zün ingesloten. En men ziet hoe het verdronken vee wordt weggesleept, omdat het in het water rottend een gevaar voor de volks gezondheid vormt. Honden zwommen terug Gisteren, drie dagen na hun vertrek, zün de eerste reportagewagens even naar Haarlem teruggekeerd. ,,Ik heb roeibootjes aan zien leggen, waarin ook honden waren meegeno men. Die beesten sprongen er uit, schudden het water uit hun vacht en sprongen dan weer het üskoude water in om terug te zwemmen naar hun huis. Onderweg werden ze weer door door andere bootjes opgepikt en dan herhaalde zich hetzelfde spelletje", ver telt chef cameraman Piet Buis die gistermorgen om half elf van het vlieg veld Soesterberg is opgestegen in een Dakota, die Prins Bernhard zelf be stuurde. Naast de Prins nam majoor- vlieger Gerben Sonderman plaats. „De prins heeft heel Zeeland overgevlogen", vertelt Buis. „Hij was zichtbaar ge troffen en zeide zich dit niet te hebben kunnen voorstellen. Op het vliegveld Valkenburg is de prins tenslotte ge land". Faciliteiten voor getrof fen aspirant-emigranten Het commissariaat voor Emigratie deelt mede: Als onderdeel van de hulpverlening zul len aan aspirant-emigranten, die getrof fen zijn door de overstromingsrampen en in wier voornemen tot emigratie geen wijziging is gekomen, zoveel mogelijk faciliteiten worden verleend ten behoeve van hun vertrek. De mate van urgentie van ieder afzonderlijk geval zal hierbij de doorslag geven. Deze adspirant-emigranlen kunnen zich in verbinding stellen met één van de aan meldingskantoren der Gewestelijke Ar- beidsbureaux of van de particuliere emi gratie-organisaties in of nabij de plaats, waar zij zich bevinden. Indien dit niet mogelijk is. kunnen zij zich telefonisch in verbinding stellen met de Stichting Land verhuizing Nederland in Den Haag, tel. K 1700—392380, toestel 55.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1