Afschuwelijk panorama van de toren van Middelharnis ZWITSAL In Oude Tonge driehonderd doden IJzeren Gordijn in Hellevoetsluis Noordwester en dijkbreuken leiden tot nieuwe angst op Overflakkee Ook Utrecht nam de evacué's liefderijk op GEEN EVACUE'S MEER NAAR DEN HAAG? Dodelijke vrees voor aasgieren R. V. D. verwerkt eindeloze berichtenstroom DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 PAGINA 4 Helicopters redden honderden mensen van zolders en daken en uit bomen (Van onze speciale verslaggever) HELLEVOETSLUIS, Woensdagavond De oude grote kerk van Middelharnis, bereikbaar door de pittoreske poort onder de boogvormige stenen staatsietrap van 't raadhuisje, staat mid den in het water. Maar door duister en spinrag klimmen wij naar het platte dak van de hoge vierkant-massieve toren. Daar, veertig meter boven de grond, ontrolt zich het verschrikkelijkste panorama, dat wij op onze zwerf tochten door en langs de watersnoodgebieden zien. Hoog genoeg om een breed uitzicht over vele kilometers en naar alle kanten te hebben, niet tè hoog om het contact met de grond of wat onder het water aan grond schuil gaat te verliezen. Heel Overflakkee één zee, In Zuidelijke richting, naar Nieuwe Tonge en Stad aan 't Haringvliet, één onafzienbare watermassa; naar het Zuidwesten op Herkingen en Battenoord aan, niets dan traag deinende roestbruine gol ven: in het Noorden nauwelijks een klein en hier en daar veelbetekenende onderbroken streepje rechtgeblcven dijk langs het Haringvliet. Slechts naar het Westen een droge driehoek tussen Dirksland en Melissant en pal onder onze voeten vlak achter het blank staande Middelharnis een stuk droge dijk van -het aangrenzende tAveelingdorp Sommelsdijk. heeft kunnen redden. Nu nóg zien de he- licopter-piloten her en der paarden tot aan de nek in het water staan, roerloos, gedoemd. In de Voorstraat, de hooggele gen hoofdstraat van Middelharnis tussen Kade en Achterweg, staan aan alle bomen tientallen koeien en paarden vastgebon den; de boeren groepen samen voor het raadhuis, waar de Achterweg zich in Oost en West splitst en aan beide zijden onmid dellijk in het water ondergaat. Boeren, die hun vrouw en kinderen al in veilig heid weten, die nu ook hun vee naar de overkant willen; zélf komen ze later wel eens. In het raadhuis schrijft de mare chaussee uit Groningen de trieste evacu atie-historie; korte zakelijke notulen van een enorme tragedie. Honderden en hon derden zijn reeds naar de overkant, an dere honderden stromen door; voor cijfers moet men hier niet zijn. Boten voor het vee zijn beschikbaar. Haven overvol Het vee naar de boten. Van Westdijk en Nieuwstraat, die na enige tientallen Helicopters vliegen af en aan Op het hoogste punt van Middelharnis. de Kade achter de Binnenhaven, staat op een verhoging van een paar zandzakken een militaire politie-agent het verkeer naar de nauwelijks voor ééh auto pas seerbare hoge Westdijk te regelen. De Westdijk die loopt naar Sommelsdijk, waar de landingsplaats voor de Amerikaanse en Belgische helicopters is ingericht op een smalle verhoging een paar honderd meter achter de Gasfabriek. Af en aan razen de zwaar-donderende vijftonners van de verbindingstroepen, die zich nauwelijks in de smalle rijbaan tussen de huizen kunnen persen, jakkeren personenauto's en jeeps, komt dan ineens een oude boer met drie koeien aan een touwtje aar.- klossen. Af en aan tussen Sommelsdijk en de Binnenhaven van Middelharnis; héén de lege auto's die in Sommeldijk de men sen ophalen, die daar door de helicop ters worden afgezet en die eerder al door de Nederlandse amphibietanks waren aan gevoerd; terug om deze mensen en allen die verder uit Middelharnis-Sómmelsdijk weg moeten, te vervoeren naar de Binnen haven, waar zij in de ruimen van de wach tende aken worden gelaten. De helicopters vliegen af en aan; en daarmee ook de geruchten en de drama's die waar zijn. De hele dag door cirkelen de vijf hcfschroefvliegtuigen rond over de barre waterwoesteny, waar altijd nog, vier dagen na die rampzalige Zater dagnacht, mensen op daken en in bomen wachten op ofwel het onvermijdelijke ofwel het grote wonder. Voor velen is de komst van een helicopter inderdaad het grote wonder van hun leven; maar ook is menigeen al zo verkleumd en versuft, dat hij zich niet meer aan dat wonder kan vastklampen. Honderden cadavers Overal langs de onbegaanbare en over vele honderden meters finaal weggespoel de dijk van Middelharnis naar Nieuwe Tonge en verderop naar het rampzalige Oude Tonge drijven honderden cadavers van koeien en varkens, drijven, gruw zame ontdekking, ook lijkenOp een dakpunt, nauwelijks een halve meter boven de gulzig reikende golfslag tegen de gescheurde muren, zit een man, als een standbeeld; hoe lang al zonder warmte, zonder eten, zonder drinken?, hoeveel da gen en nachten al eenzaam in het kille aangezicht van de aansluipende dood? Met een vage beweging tast hij naar de ladder die uit de helicopter wordt geworpen, hij raakt eraan, tast mis, valt schuin voor over, plonst in het water, drijft weg, ver dwijntIn een boom een man die de ladder niet meer ziet; een der beman ningsleden klimt omlaag, slaat een touw om hem heen, trekt hem zo het vliegtuig binnen- Zo vliegen de helicopters af en aan en alle geredden vertonen hetzelfde beeld: versuft en wezenloos, na in het gunstig ste geval nog op een zolder te hebben ge bivakkeerd. Mannen en vrouwen, hulpbe hoevende ouden van dagen, kleine weer loze kinderen. In lange rijen verdringen zij zich aan de Binnenhaven, worden be hoedzaam in de ruimen van ongedurig op stoom liggende Rijnaken geholpen, zieken en gewonden op brancards. Aan diezelfde Binnenhaven loeien kla gelijk de koeien, die men eveneens per schip naar het veilige Rotterdam hoopt te brengen. Het is het weinige vee, dat men meters al wegzakken in de modderbrei, die eens de weg naar Stad aan 't Ha ringvliet was, van Voorstraat en Oost- djjk jaagt men het vee byeen, leidt het over de twee kilometer lange dyk, aan weerskanten water, van Middelharnis naar de Buitenhaven. Daar is nauwe lijks nog plaats om in en uit te varen; Urker vissersbootjes en Amsterdamse binnenvaartschepen, Vlaardingsc traw lers en Rotterdamse sleepboten liggen zjj aan zij; levensmiddelen cn auto's, medicamenten en zakken, schoppen cn watertanks worden gelost, mensen en vee aan boord genomen. De verbindingstroepen en de technische troepen uit Utrecht onder commando van majoor Vader houden de zaak op poten, dichten de bressen in de dijken die rond om Middelharnis in de binnendijken en ook aan Binnenhaven en Nieuwstraat ge slagen zijn, lossen en laden de schepen, helpen de uitgeputte helicopter-passagiers over het dode punt. bewijzen aan dokters en verpleegsters elke gevraagde dienst. Wij spreken een aalmoezenier en een veldpredikant van de troepen uit Ede, die hun makkers uit Utrecht willen aflos sen; de twee geestelijken zijn naar Mid delharnis gevaren om deze zaak te rege len. Maar 's avonds komen nieuwe troe pen uit Utrecht: de genie, om de opnieuw bedreigde dijken te verdedigen. Nieuwe dijkbreuk En de helicopters vliegen af en aan: Amerikanen en Belgen redden vierhon derd wanhopigen van vlieringen en van daken in een voor deze veelbeproefden nog nauwelijks meer te realiseren zweef partij door de lucht. En met hen vliegt de ene tijding na de andere aan. Bij Den Bommel is opnieuw een dijk bezweken en het hele plaatsje moet nu onverwijld ge- evacueerd worden, het op de uiterste Oostpunt gelegen Ooltgensplaat is als ge volg daarvan nu óók opgegeven, van Acht huizen en Langstraat moet eveneens alles weg. In Nieuwe Tonge is de laatste dagen het dodencijfer tot tachtig gestegen; amphibietanks en helicopters brengen de aldaar nog verblijvende vijftienhon derd mensen in 'n onafgebroken pendel dienst naar Sommelsdijk, vanwaar zij via Middelharnis naar Rotterdam gaan, terwijl velen ook naar Dirksland worden gebracht, dat voor een groot deel nog droog is en via de binnendyken goed bereikbaar is en waar men bovendien beschikt over een eigen haven met kanaal naar het Haringvliet. Droog is ook Melissant, maar men acht het, na de nieuwe waarschuwing voor op komende harde wind uit de zo gevrjgde Noordwesthoek, raadzaam, dat de bjis- santers naar Dirksland gaan om 'n vlot weg per schip bij de hand te hebbe in Stad aan 't Haringvliet houdt menjch gereed om onmiddellijk bij nieuw g<aar met schepen naar Dordrecht te evacu-en. In verband met de zandbanken irhet Haringvliet geeft men er de voorkeuren, dat de veelal ter plaatse niet bekjde schippers uit alle delen van Nederpd, die hier gereed liggen, de weg door ol- landsch Diep en Dordtsche Kil nemeitn zowel van Stad aan 't Haringvliet en ten Bommel uit zullen trachten naar l>r- drecht te komen. Oude Tonge: 300 dorm De ergst getroffen plaats op 0>r- flakkee is Oude Tonge. Volgens gerih- ten is daar een schuur met hond<£- tachtig mensen ingestort, waarbü aen om het leven kwamen. Volgens »n officiële opgave wordt van niet miner dan driehonderd personen aangenon-jj, dat zy verdronken zyn. De overlevg- den in Oude Tonge kunnen zélf het f- schuweiyke werk van het bergen \n hun omgekoi..en dorpsgenoten niet m»r aan en men deed hiervoor een dringeite oproep om personeel van buiten Ov- flakkec, ook voor het bergen van ht verdronken vee. Bergingscolonnes te naar Oude Tonge komen, moeten z|f voor sch iepsruimte ter legering zorgt». Een later f-ericht meldde, dat gezien e nieuwe dreigingen, geheel Oude Tone moest worden geëvacueerd; men vrog daarbij ter versterking van de aanwezie politiemacht opnieuw vijftien man pr helicopter. Voor de evacuatie liggen in e haven van Oude Tonge genoeg schepei, maar de vaargeul van dorp naar haven s alleen bij hoogwater te gebruiken. Als mei vanavond afvaart, zal men vermoedelijk de nacht buitengaats moeten doorbrengt en pas morgenochtend naar Dordrech verder kunnen gaan. Goeree geheel afgesloten Een catastrofe in de namiddag: tci hoogte van Stellendam, dat van Over flakkee uit al onbereikbaar was en dat in zyn geheel reeds was geëvacueerd, braken op dit smalste punt in de ver binding Goercc-Overflakkee de dyken op nieuwe punten. Daardoor werd hel Noordwestelyfee Goeree geheel van Overflakkee afgescheiden en weer een apart eiland. Men vermoedt, dat nog slechts weinig mensen in de nog betrekkelijk veilige duindorpen Oude Nieuwland en West Nieuwland zijn achtergebleven, maar men heeft met Ouddorp en Goedereede geen verbinding. In Stellendam zelf is alle juist met de laatste veerboot terug naar Hellevoetsluis te keren, het bericht, dat men de hele middag als in een klamme angstdroom heeft voorvoeld: Oude Tonge en Den Bommel (van nabij gelegen kleine plaatsen als Zuidzijde en Molendyk hoort men al niet meer) moeten onverwijld evacueren. En onmiddcllyk erna: als gevolg van de nieuwe dükdoorbrakcn by Stellen dam en Den Bommel moet geheel Goeree-Ovcrflakkee met bekwame spoed worden ontruimd, incluis de Oostpunt met Ooltgensplaat, waar men door de herhaalde dykbrcuk by Den Bommel nu ook van opgeven moet spreken. De vrouwen en kinderen van Overflakkee zouden waarschynlyk van avond nog allen vervoerd worden; een deel van hen is reeds naar Den Bosch, een ander deel in Utrecht onderge bracht. Nieuwe nacht De Overflakkeese mannen blijven tot het uiterste- Maar bij het wegvaren uit Middelharnis, terwijl mist en schemer de eerste avondfloersen over het Haring vliet léggen, blijkt de waarschuwing voor nieuwe storm uit het beruchte Noord westen géén overdreven alarm- En met een nieuwe onheilspellende nacht voor de boeg worstelt men op de kade van Hellevoetsluis met de wurgende vraag, hoe die dappere boeren en militairen in Middelharnis het nog tot het licht van een nieuwe dag zullen kunnen redden. PENNING WATERSNOOD 1953 De Vereeniging voor penningkunst heeft besloten een penning uit te geven, die de watersnood 1953 tot onderwerp heeft. De penning wordt algemeen verkrijgbaar ge steld en de netto-opbrengst zal ter be schikking van het nationaal rampenfonds worden gesteld. Prof. L. O. Wenckelbach is bereid gevonden het ontwerp hiervoor te maken. Met haar poes vast in de arm geklemd, is deze kleine uit Zierikzee in Rotterdam aangekomen. Tijdens de vloedgolf had het meisje haar lievelingsdier nog kunnen redden. Minister Algera in Zierikzee De eerste gemeente, die de minister van Verkeer en Waterstaat, mp J. Al gera, op zijn tocht door de geteisterde gebieden gisteren heeft bezocht is Zierik zee. De bewindsman en de autoriteiten van de rykswaterstaat, die hem vergezel len, hebben een bespreking gehad met het college van B. en W. van Zierikzee. leven uitgestorven. Uit vliegtuigen ziet Men heeft de eerst noodzakelijke maal- men enorm veel wrakhout en meubilair regelen voor. het herstel van de dtfken tussen de cadavers tegen de huizen spoe- en de versterking van de dijk, die nog len; de doden onder de bevolking zijn,W01'dt bedreigd, aan een bespreking on eerder nog geborgen kunnen worden. Stellendam is nu naar geen enkele zijde meer tegen het op tr/ee fronten aanrol lende zeewater beveiligd; men vreest by de nieuwe krachtige Westenwind daar door ook gevaar voor Melissant en Dirks land. En dan komt, als men aan de Buiten, haven van Middelharnis staat om nog derworpen. De bespreking werd gehou den jn het vijf eeuwen oude stadhuis van Zierikzee, dat geheel gespaard is gebleven. Door helicopterschroef De milddadigheid is groot (Van onze Utrechtse redacteur). Liefderyk zyn de geëvacueerden ook in Utrecht ontvangen, waar met slroobos- sen en heel veel goede wil in de Jaar beurshallen aan de Croeselaan legerste den voor hen waren ingericht. Wy, die ge tuige zyn geweest van de aankomst van de vluchtelingen in Rotterdam, waar zy uit schepen, die hen uit het rampzalige gebied hadden weggehaald de wal aan het Willemsplein opstrompelden, hebben hier kunnen constateren, dat de eerste ont vangst hun daar reeds goed gedaan had. De grote ellende die men doorstaan had tekende zich nog wel op de gezichten af, gedood Tydens de door Engelse helicopters uit- gevoerde werkzaamheden tot steun en BGSCnQVÏÏÏ UW KlUCIGrGn redding van de drenkelingen is, kort nadat j Bij gevatte kou direct de Uw kind m Oude Tonge op Goeree-Over lake» een bed d gcv„eB bevrijden met:, met medicamenten en warme kleding ge- |- 6 laden hefschroefvliegtuig aan de grond was gezet, een van de bewoners van dit plaatsje, die de landing had gadegeslagen, door onoplettendheid achteruit op de staartschroef ingelopen. De man werd 1 door de met razende snelheid ronddraaien j de propellerbladen gegrepen en op slag >1 gedood. Twee millioen gulden voor schadeherstel (Van onze Haagse redactie) Gistermiddag heeft de gemeenteraad een korte buitengewone raadsvergade ring gehouden, waarin de burgemeester mededeling deed van hetgeen van de zijde van de gemeente en van de burgery is verricht met betrekking tot de wa tersnoodramp. Het aanbod van hulp hier ter stede was groter dan door de coördi nerende instanties kon worden aan vaard. Wat het opnemen van evacué's door Den Haag betreft, deelde de burgemees ter mede, dat aanvankelijk 4000 evacué's naar Den Haag zouden komen, waarvoor dan ook een apparaat werd opgebouwd. Dit aantal is vervolgens teruggebracht tot 2000 en later tot 700. Er zijn thans in Den Haag 607 evacué's geregistreerd. Inmiddels is bekend gemaakt, dat de af voer van evacué's op Rotterdam en de provincie Utrecht zal worden geconcen treerd, zodat Den Haag geen onderdak meer zou behoeven te verlenen. Daar de instructies telkens veranderen VOOR WIE HET LEVEN NIET VERDER GAAT! ttET leven gaat verder J~jf Inderdaad, bij alle rampen en onder alle omstandigheden geldt dit. En op dat verder gaande leven zullen dan ook steeds de te nemen maatregelen dienen gericht te zyn. Dit het leven gaat verdermag uiteraard geen aanleiding zyn om, wat gebeurd is, fe vergeten en achteloos voorbij te gaan. Gelukkig doet Neder land dat niet bij deze geweldige waters- nood-catastrophe. Integendeel. Het medeleven en de hulpverlening uit bin nen- en buitenland blijken werkelijk even geweldig als ontroerend. By zoveel heldhaftig helpen en royaal steunen kan het leven verder gaan! Maar niet kan het leven verder gaan voor de meer dan duizend doden. Voor vele honderden is het leven geëindigd. De dood kwam als een dief in de nacht, in de vorm van bulderende elementen, beukende storm en kolkend water. De slachtoffers zyn de eeuwigheid ingegaan. Zij werden plotseling voor Gods rechterstoel geroepen, hopelijk niet onvoorbereid, maar toch geheel onver wachts. Laten wij ook de omgekomen mede mensen niet vergeten. Bidden en offeren wij voor hun zielerust. God zy hun genadig na het grote leed, waarin zy zijn vergaan! Analyst Op terugweg naar Rotterdam: dreigende stoet tegexdiggers de nieuwe nacht in (Van onze speciale verslaggever) ROTTERDAM, Woensdagavond De weg naar de verdronken Eilanden leidt door een ijzeren gordijn. Marine en marechaussee in Hellevoetsluis kammen elke boot die naar Goeree- Overflakkee vertrekt, wel tien keer en dan nóg tien keer uit. Men vreest het water; men vreest niet minder de aasgieren die al op verscheidene plaatsen de ondergelopen huizen hebben geplunderd, die de geldkisten uit de huizen van omgekomen veeboeren hebben geroofd, die zelfs niet voor lijkenschennis terugdeinzen. Mensen die hun familie op Goeree en Overflakkee willen bezoeken en heimelijk aan boord van een schip zyn geklommen, worden onherroepelijk van boord gejaagd. In het bureau van de marine-commandant Hellevoetsluis worden verzoeken van tien tallen mensen om naar de overkant te mo gen, afgewezen teneinde elke kans op in filtratie van onverantwoordelijke elemen ten af te snijden. Men kan de intenties en de al dan niet goede trouw van al dié mensen nu eenmaal niet beoordelen. De cineast Herman van der Horst („Houen Zo") is al een uur bezig om de commandant te vermurwen; hij en zijn camera mogen mee, zijn jeep niet. Voor aleer wij onze toestemming hebben, zijn we twee keer buiten de deur gezet en drie keer teruggekomen. Vooraleer de boot af vaart en wij er tóch opzitten, zijn we door wachtmeesters van de marechaussee, kapi teins van de landmacht en korporaals van de marine drie keer „verwijderd", zoals dat heet, al onze pers-legimitaties ten spijt. En toch zijn al deze soms barse maat regelen volkomen begrijpelijk. Een gezel schap van negen buitenlandse journalisten en filmoperateurs, uit Zweden en Duits land, Denemarken (met een dappere ver slaggeefster) en Italië, had alle overre dingskracht van perschefs van Buitenland se Zaken en Waterstaat nodig om mee ts kunnen. En als men dan vaart, is men op genomen in een fantastische armada. Op zandbank gelopen Ginds ccn paar Urker zcilvissers, hier een marine-barkas met op sleeptouw zes door studenten bemande rubberboten, verderop een rits Rynaken met een Rot terdamse sleepboot, dan een Amsterdam se veerboot. By de marine-commandant Hellevoetsluis werd alarm geslagen, om dat midden op het Haringvliet een Ryn- aak met honderdvyftig evacué's op een zandbank is gelopen; vliegtuigen cirkelen met vyf tegeiyk over de aangegeven plaats, twee sleepboten en een andere Rijnaak varen nnmiddcllyk uit ter as sistentie. Men krygt het schip vlot. Even eens midden op het Haringvliet is een gele vliegboot in moeiiykhcden geraakt; van twee kleine binnenvaartschepen zwoegt men in een kleine roeiboot heen en weer over de zware deining. Er varen hier schepen en schippers uit alle delen van Nederland, die het water van het Haringvliet met zyn verraderlijke zandbanken niet kennen en die niet meer op de deels weggeslagen boeien kunnen vertrouwen. Maar men moét varen. Men moet,.by de duizenden die op de Eilanden wachten om gered te worden, risico's ne men. Dat moet men ook op de route door de Dordtsche Kil waar 's nachts de ver lichting niet meer brandt. In diepe ruimen Acht uren later is men terug in Helle voetsluis. En dan keert een even fantas tische vloot eveneens terug. Kleine Ur ker vissersbootjes slingerend en zwaai end wild by het inkomen van dc woelige bocht voor de haven; een zeiljacht uit Amsterdam steigert steil omhoog en kan nauweiyks in toom worden gehouden. En uit de in onafgebroken ry aanstampende RÜnaken komen de evacué's, by hon derden; en by velen is, na dc beproevin gen van drie tot vier dagen temidden van het klauwende water, tydens de wilde reis In het diepe en dansende scheepsruim de laatste veerkracht ge broken. Het is één stoet van ellende en uitputting, die soldaten en verpleegsters in het station dragen en vandaar naar de bumper aan bumper geparkeerde auto's en touringcars. Namen we op de heenweg jongens en meisjes mee die in Spijkenisse zandzakken gingen vullen, op de terugweg roept men de hulp in om een suiker-patient naar een en een Barendrechtse dijkwerker-vrijwil liger in de wagen en vier boerinnen die daags tevoren uit Dirksland waren geëva cueerd en nu in Hellevoetsluis waren gaan kyken of zij op haar beurt aan de vluch telingen van vandaag hulp konden bieden. Moed en kracht O, er is, bij alle ellende en bij alle in eenstorting van tè zwaar beproefden, ook nog veel moed en kracht onder dit volk. By de brug over het Voornse kanaal (na het droge Voorne opeens in Putten op nieuw water overal) staan in hagel en avondduister nog tientallen vrijwilligers onder felle schijnwerpers zand te schep pen; vrachtauto's rijden af en aan om de dyk langs het Voornse kanaal te verster ken. Jongens uit Den Haag blijven nóg een uur om zandzakken te stuwen en over de bedreigde dijken tussen Abbenbroek en Zuidland koerst sinds gisteren een rijdende keuken van de marine uit Den Helder om aan het onvermoeibare dijk- leger snert en stamppot uit te delen. Terwyl men, midden in een onafzien bare colonne auto's en touringcars vol evacué's met bestemming voor diverse plaatsen in Nederland, wiel aan wiel over de Groene Kruisweg giydt, doemt van de andere kant, uit Rotterdam, een. zelfde colonne op: legerjeeps en zware vrachtwagens, vyftonncrs van de marine en personenauto's, hele ryen gele tram bussen, andere touringcars (en daar tussendoor een melkauto met twintig doodkisten voor Zuidland; cn men her innert zich, dat ook Oude Tonge om tweehonderd doodkisten en afleglakens had gevraagd....). Het is een sombere stoet vol dreigende suggestie- Waar hij heen gaat, moeten op nieuw mensen in opperste nood worden geëvacueerd. De stoet rijdt de nacht te gemoet, in hagel en regen en harde wind. dokter te vervoeren voor een insuline-in- stoten. En men herinnert zich de waar- jectie: een krasse visser uit Stellendam, schuwing voor een nieuwe Noordwester die men ook na zijn vlucht zijn zeven-en- storm. Men kan nauwelijks de dag af- zeventig jaren niet aanziet. En achtereen- wachten. En men schrijft dit verhaal met volgens loodst de politie ons een Haagse schietgebeden voor allen die in nood zijn. wilde de burgemeester het opvang- apparaat nog in stand houden, totdat of ficieel van de regering bericht is ont vangen, dat geen evacué's meer naar Den Haag zullen komen. De schade, welke Den Haag zelf door storm en water heeft geleden, wordt op ongeveer 2 millioen geschat. De schade is voornamelijk aangericht aan de Boulevard en de zeewering. Van de 9 a 10.000 vaten haring, welke van de kade by de Scheveningse haven waren weggespoeld, is ongeveer de helft gebor gen kunnen worden. Namens de raad sloot de heer Smits kamp zich aan bij de door de burgemees ter gesproken woorden van medeleven en mededogen met de door de ramp ge troffenen. Hij verzekerde, dat de Haagse burgerij niet bii die van andere gemeen ten zal achterblijven in offergezindheid en verzekerde, dat de raad zijn volle steun en medewerking zal verlenen aan de door B. en W. genomen en nog te ne men maatregelen. De heer Smitskamp eindigde met de bede. dat God allen, over wie droefheid is gekomen, moge troosten en ons land voor verdere rampen moge sparen. Zonder hoofdelijke stemming werd hierna het gevraagde crediet van 2 mil lioen voor herstelwerkzaamheden toege staan. Presentiegeld voor Rampen fonds De gemeenteraadsleden hebben het hun over de gisteren gehouden raadsver gadering toekomende presentiegeld ter beschikking gesteld van het Rampen fonds. maar velen waren al van frisse nieuwe kleren voorzien en uit de dankbaarheid, dat men eindeiyk van het water verlost was. had men de moed geput, om verder te gaan en door te leven. Door te leven, al bleef het hart schry'nen om het gemis van dierbaren. En ook hier hoorden wij de meest ont roerende en hartverscheurende verhalen. Want vertellen wilden de meesten, omdat zij zich van de beklemming moesten los maken. Koffie, brood en warm eten ver sterken toch het lichaam en hieven ook de geest even op uit zijn kluisters. Dan rus ten en, o hoe heerlijk hebben die 280 men sen uit de Hoekse Waard en van Goeree- Overflakkee, die het eerst met autobussen Utrecht aankwamen geslapen. Gister middag kon deze hele groep bij particu lieren opgenomen worden, weer in een huis, in gezinsverband, al was het dan niet de vertrouwde woning. De Commissaris der Koningin, de heer Reinalda en de burgemeester van Utrecht jhr mr C. J. A. Ranitz waren hun in de jaarbeurshallen moed komen inspreken en vertelden, dat Utrecht alles zou doen, om het leed te verzachten. Metterdaad is dat getoond door de spontaneïteit, waarmee de burgery deze ontheemden opnam en door ijver, waarmee de weermacht kleding en voedsel kwam aandragen. In totaal zullen 3000 evacué's in de stad gehuisvest worden. Doch meerderen zullen hier nog door komen, om, na registratie, naar andere plaatsen in de provincie ge bracht te worden. Het getal zal echter ze ker niet 40.000 belopen, zoals aanvankelijk abusievelijk werd medegedeeld. De ge meentelijke sociale dienst heeft de rege ling in handen en vele particulieren ver lenen de helpende hand. Jammer is het, dat soms spontane hulp die geboden werd en goed gebruikt kon worden moest wor den afgewezen, omdat bepaalde personen van meer officiële instanties zich hiervoor alleen geroepen achtten. Van gemeentewege staat men ook erg formeel en weinig vertrouwvol tegenover de pers. Dat hebben wij in Rotterdam, waar men de taak van de pers beter blijkt te begrijpen en vrij haar gang laat gaan, anders ondervonden. In Utrecht te ruggekeerd voelt men zich echt in een ambtenarenstad. Als goede noot staat daar tegenover de werkelijk ontroerende milddadigheid. Trouwens reeds Zondag was men in „Oog en Al" onmiddellijk met 'n inzameling be gonnen met als resultaat, dat de volgen de dag vyftien ton goederen naar Roosen daal en omgeving kon worden gezonden. OMVANG VAN DE RAMP Luisterend Nederland blijft op de hoogte Spoedige hulp is dubbele hulp; dit men, een redactie om vast te stellen, motto geldt meer dan ooit in de strijd die ons land sedert Zaterdagnacht tegen welke mededelingen voor radioberichten in aanmerking komen en telexisten om het water voert. Spoedigehulp kan dc het uitzenden van alle particuliere slechts worden geboden mèt snelle ver- inlichtingen is om, meer dan een reden bindingen. Waar het telefoon- en tele- onmogelijk) verzoeken of inlichtingen graafverkeer in de rampgebieden van die niet via de radio worden verspreid het eerste uur af grotendeels was out- door te geven aan de betrokken instan wricht, bracht de radio uitkomst. Een ties. De eerste dagen heeft het RVD- berichtendienst ontstond, of liever, werd personeel dag en nacht gewerkt om de uit de grond gestampt en 2b uur per berichtendienst gaande te houden. Zij etmaal klinken mededelingen en inlich- hebben nu versterking gekregen vaii tingen door dc aether, die er voor zor- personeel van andere diensten en vrij- gen, dat de redders komen te weten wiülgers. V\jf telefoon-toestellen zijn waar hulp nodig is. dikwijls nog niet voldoende om de be- Het centrum'van deze berichtendienst richtènstroom te verwerken; vier redac ts in Den Haag, aan de Wassenaarse- weg bO, bij de Regeringsvoorlichtings dienst. Het eerste bericht de re geringsverklaring van Zondagmiddag over de ramp, die ons land had getroffen is al door honderden andere aevolgd. Het bleek al spoedig noodzakelijk een apart, apparaat in het leven te roepen: telefonistendie dag en nacht de binnen komende mededelingen van de meest teuren, acht stenografen en twee telexisten hebben er hun handen vol aan Het rode lampje boven de ingang van de studio, waar omroepers van de omroepverenigingen vrijwillig langduri ge diensten doen, brandt vele urén per dag. De stromen berichtendie via mi crofoon en luidsprekers de luisteraars in geheel Nederland bereiken, zijn een bijdrage van niet te onderschatten be- uiteenlopende aard stenografisch opne- tekenis in de strijd tegen het water.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1