„er moet hulp komen Piloten van vier naties brengen redding TWEEDE BLAD Nieuwsblad van het Noorden van Donderdag 5 Februari 1953 Pagina 5 HELDEN VAN DE LUCHT Een trieste tocht over het rampgebied (Van een speciale verslaggever). Militaire vliegers van 4 naties, Nederlanders, Amerikanen, Brit ten en Belgen speuren van het krieken van de ochtend tot de avond invalt over de waterwoestijnen van Goeree Overflakkee, Schouwen-Duiveland, St. Philipsland en Tholen. Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievlïegtuigen, zeer lichte „Pipercups" en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen, onge veer 180 bij elkaar, doen hun werk krachtig en moedig, verbon den door krakende en gonzende radioverbindingen. Hier wor den zandzakken, voedsel of medicamenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water. Een waarschu wing, en kort nadien komt een helicopter aan. Het eigen leven als inzet Ergens op een dak zit een eenzame man, verkleumd, wanhopig te bidden boven 't eindeloze watervlak. „Was hij eerst ook alleen, daar op dat dak?" vraagt men zich af. Misschien mis schien ook nietLangs een ladder, onder de nu stilstaande helicopter, laat een man zich zakken. Hij helpt de eenzame, de naamloze, een van de duizenden ellendigen. Een der redders moet op de plek, waar een slachtoffer gevonden wordt, achter blijven, omdat voor hem in het vliegtuig dan geen plaats meer is. Later wordt hij wel weer opgepikt. De naamloze van het dak is dan allang veilig. Overal ziet men de vliegtuigen zoe ken en helpen. Zieken worden getrans porteerd, gezonden naar veiliger ha ven gebracht. De verkenningsvliegtui- gen dirigeren ook de amphibiewagens, die als vette slakken over de verdron ken eilanden kruipen. Deze varende wagens zijn een ware uitkomst bij het Complete kapsalon uit Brussel Een Nederlandse kapper in Brussel, de heer Cromvoets, heeft via de regering een com plete inrichting van een kap salon aangeboden voor een ge dupeerde kapper in het ramp gebied. reddingswerk. Velen kunnen thans be reikt worden, die anders reddeloos ver loren zouden zijn. Met 40 tegelijk kan men de slachtoffers snel en veilig ver voeren. Eerst ging het transport over de ondiepe wateren met roeiboten, doch ook deze staken soms nog te diep om geïsoleerde plaatsen te bereiken. Bij tientallen varen grote en kleine sche pen op de Zuidhollandse en Zeeuwse stromen. Vele schippers, die met deze wateren niet bekend zijn hebben hun weg niet kunnen vinden. Sommige bo ten zijn vastgelopen, enkele blijken bij eb boven op een zandbank te zitten. Schip in nood Dan, rond het middaguur, klinkt een noodkreet van het Haringvliet „Schip in nood". Verkenners, helicop ters en een amphibievliegtuig spoeden zich er heen om assistentie te bieden. Zo werken schepen, vliegtuigen en ducks aan alle kanten samen om te helpen, waar nood heerst. Ons verken ningsvliegtuig, bestuurd door een jon ge, kundige vlieger, scheert over Flak- kee. Van Ooltgensplaat tot voorbij Middelharnis en Sommelsdijk is dit een watervlakte, waaruit de daken van boerderijen, huizen en schuren, of zeer vaak slechts de resten daarvan, steken. Tussen Dirksland en Melissant zien wij een droog poldereiland. Ge red Het is de vraag, want de polder dijken, die het nog hielden, zien er zwak en afgekalfd uit. Vliegtuigen werpen er balen met zandzakken af. Men ziet de bevolking graven van hun nog van de vloed verschoonde grond om ze te vullen. Die dijken moeten versterkt worden. Cadavers Over grote trajecten is de zeedijk van Flakkee weggeslagen. Op enkele stukken gespaarde polderwijken gra zen hier en daar wat runderen. Hun aantal wordt ver overtroffen door de cadavers, die her en der met opgebla zen lijven tegen de dijken gespoeld liggen. Enorme hoeveelheden wrak hout, stro, dode kippen en varkens, kleren en huisraad werden door de wind tegen de dijken en huizenresten geblazen. De lijken der bewoners zijn zoveel mogelijk uit deze rampzalige ravage gevist. Stellendam ligt achter Geen radio programma's Daar de zenders Hilversum I en H de eerstvolgende dagen nog vrijwel uitsluitend berichten voor de hulp verlening aan de geteisterde gebie den uitzenden en de overige pro gramma's aan de ernst van de toe stand zijn aangepast, staken wij met ingang van heden de publicatie van de oorspronkelijk vastgestelde radio programma's. Ook de verkorte overzichten van de buitenlandse radiouitzendingen vervallen. zijn haventje levenloos tussen water en slijk. Deze door Urk geadopteerde vissers- plaats is noch aan het Haringvliet, noch aan het Springersdiep meer door dijken beschermd. Goeree is daardoor weer een apart eiland geworden, waarvan de duin rand nog slechts boven het water uit steekt. Verkenning boven Schouwen-Duive land bevestigt de berichten, dat dit eiland op de duinenrij na, die tot on geveer Renesse, Haamstede en Burgh reikt, vrijwel totaal door de zee ver zwolgen is.. Brouwershaven, Zierikzee, Bruinisse en alle andere plaatsen daar tussen zijn geheel of gedeeltelijk over stroomd. Men kent ze aan de kerkto rens en vormen van de havens. Het eiland biedt hetzelfde beeld als Flak kee met zijn rampzalige plaatsen als Oude en Nieuwe Tonge. De havens liggen vol schepen. Vliegtuigen speu ren en helpen. Roeiboten, ducks en ook rubberboten trachten geïsoleerde stakkers te bevrijden. Hulpverlening en evacuatie zijn in volle gang. En tegen de duinen en dijkresten ligt de zee, die als een bruut beest, gezweept door de felle orkaan, al deze ellende veroorzaakte Evacuatie Duizenden en duizenden slachtoffers van de stormvloed worden van de eilan den gehaald. Duizenden verlenen hulp Stavenisse is een van de zwaarst geteisterde dorpen. In de omgeving van het kerkje zijn de huizen door een enorme vloedgolf in de tijd van enkele ogenblikken weggevaagd. bij transport, verpleging en onderdak. De Amerikanen sjouwen en sloven bij het reddings- en herstelwerk. Zo doen ook de Britten, de Fransen, de Belgen en de Nederlanders. Zo zullen de hel pers van andere nationaliteiten doen, die thans in aantocht zijn. Grote colon nes stromen naar de uiterste randen der geteisterde gebieden met voedsel, kleding, medicamenten en "materialen. Daar wordt het transport voortge zet met boten, schepen en vliegtuigen, die dan weer met tientallen ongeluk- kigen terugkomen. Met het uur zwelt deze stroom. Ze ontvangen kleding, voedsel, medische zorg en gaan dan slapen. Nadien vertrek naar een eva cuatie-oord. Zo geldt het in de opvang centra, waar artsen, verpleegsters, het Roode Kruis, militairen van alle wa penen en andere vrijwilligers van di verse organisaties dag en nacht in de weer zijn. Ondanks de onvervaarde aanpak, ondanks de hechte nationale en internationale samenwerking, is Het buitenland moet dit weten: Filmreportages naar alle werelddelen n Met iedere beschikbare rende film over de ramp ver camera legt Polygoon-Pro- toond, een extra editie van filli de nationale ramp op Polygoon-Profilti. Onmiddellijk na de verto ning van deze extra editie wordt in de bioscopen gecol lecteerd. Niemand laat de bus passeren zonder iets te offeren. duizenden meters filmband vast. Deze ramp zal in al zijn oneindige droefheid voor het nageslacht bewaard blijven. Sinds Maandagmorgen wordt het kantoor in Haar lem overstroomd met tele grammen, waarin filmmaat- tage, waarin de eerste licht water zijn ingesloten. En moeilijk om koelbloedig en men ziet hoe het verdronken nuchter je camera te richten vee wordt weggesleept, om- op zoveel menselijk leed. Ik dat het in het water rottend heb mezelf ingeprent: het een gevaar voor de volksge zondheid vormt. Uit de 2000 meter film, die Maandagmorgen werd ge bracht, is de eerste repor- Vandaag draait reeds de tage van 7 minuten samen- tweede aflevering der repor- gesteld. Op hoogspanning opnamen voorkomen. Men ziet er o.a. opnamen in van schappijen uit alle delen van de wereld dringend repor tagefilms van de geteister- het zwaar getroffen Halste- Die afdrukken gaan niet "al- de gebieden vragen. Sinds ren, van Papendrecht, van leen naar alle bioscopen in Maandagmorgen worden die films per vliegtuig naar alle werelddelen gezpnden. Ne- grote verknochtheid derlands nationale ramp trekt thans in honderddui zenden bioscopen overal op slechts opa en oma aan de buitenland moet dit ook we ten. Er moet hulp komen". „Ik heb roeibootjes aan zien leggen, waarin ook hon den waren meegenomen. Die beesten sprongen er uit, schudden het water uit hun vacht en sprongen dan weer het ijskoude water in om te rug te zwemmen naar hun huis". De heer Buis is gisteren om half elf van het vlieg veld Soesterberg opgestegen aan films heeft besteld voor alle in de Dakota, die Prins Bern- draaien de machines bij Po lygoon, waarmede afdruk ken worden vervaardigd. 's Gravendeel en van Zeeuws de wereld, doch bovendien Vlaanderen. Men ziet hoe naar de regering, die smal- eigen have en goed een boe- Nederlandse ambassades en renfamilie er toe brengt gezantschappen. de wereld als het voornaam- reddingboot af te staan, ter- ste nieuws op het witte doek aan het publiek voorbij. Reeds Maandag werd in alle grote bioscopen van ons land de eerste 7 minuten du- Gisteren, drie dagen na hun vertrek, zijn de eerste reportagewagens even naar Haarlem teruggekeerd. wijl alle andere 'amilieleden wuivend op de paar vier kante meter droge grond op hun hoeve achterblijven, hoewel ze volkomen door het Buis, „maar soms was het len". hard zelf bestuurde. Naast de Prins nam majoor-vlieger Gerben Sonderman plaats. „De Prins heeft heel Zee land overgevlogen", vertelt Buis. „Hij was zichtbaar ge- „Ik heb moeten filmen", troffen en zeide zich dit niet zegt de chef cameraman Piet te hebben kunnen voorstel- toch nog de hulp voor velen te laat gekomen. Uitputting Het menselijke uithoudingsvermogen is beperkt. Na dagenlang wachten zijn mannen, vrouwen en kinderen van uit putting op zolders en daken gestorven. Vooral in de nacht van Dinsdag op Woensdag, toen het vroor, zijn slacht offers gevallen. Het aantal gevallen van longontsteking is groot. Artsen worden met helicopters gebracht naar geïsoleerde zieken, die dringend hulp behoeven. Iedereen spant zich tot het uiterste in om levens te redden en te behouden, de levens van hen, die van alle aardse bezit zijn beroofd. Flitsen Prins Bernhard is gisteren geïnstal leerd als voorzitter van Het Nationaal Rampenfonds. Ambassadeurs en gezanten van veertig landen maakten gisteren een vliegtocht over het noodgebied. De gemeenteraad van Amsterdam heeft f 500.000 beschikbaar gesteld voor de noodgebïeden. Koud winterweer Duitse Februari-voorspelling (Van onze weerkundige medewerker) De depressie, die van Noorwegen naar Zuid-Zweden trok en waarvan gistermiddag het koude fr ont niet regen en sneeuw het Noorden van ons land bereikte, deed ook de wind tot hard en langs de kust tot storm achtig aanwakkeren. Vooral tijdens sneeuwbuien komen flinke windsto ten voor. Vandaag zal de wind, die weer naar het -Noorden ruimt, ge leidelijk afnemen. Ons land blijft de eerste dagen in de koude, Noordelijke luchtstro ming liggen. De koude lucht met matige en strenge vorst uit Rusland (Moskou 33, Helsinki 76' gr. C.) stroomt over Zuid-Soandinavië en Denemarken naar Duitsland, zodat liet in ons land 's nachts niet meer dan licht zal vriezen. Langs de Noorse kust trekt oen nieuwe storing naar de Noordzee, welke morgen de kans op sneeuw buien weer kan vergroten. De Duit se weerdienst voorspelt voor de Februari-maand enkele koude-inval- len, maar deze zullen van korte duur zijn en worden afgewisseld door zachtere luchtstromingen van dé Oceaan. De maand kan in haar geheel iets te koud worden, maar de vorst zal niet van dien aard zijn, dat h et waterverkeer er - door zal worden gehinderd. De eerste van deze voorspelde koude-invallen heeft West-Europa met sneeuwval en lichte vorst in- middels bereikt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3