Met het Rode Kruis door N.W.-hoek van Noord-Brabant r BUITENLAND HELPT IN WOORD EN DAAD OOK IN DE NACHT ARRIVEERDEN DE EVACUE'S IN ROTTERDAM OPROEP van STICHTING VAN DE ARBEID BELGIE STRIJD OP TWEE FRONTEN NIEUWE DIJKBREUKEN OOK IN ENGELAND ONBUIGZAAM, KARAKTERVAST en BEZIELD VAN NAASTENLIEFDE 4 ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 Bij Steenbergen werken Nederlandse, Amerikaanse en Franse militairen naast onze studenten en Duitse burgerarbeiders aan de hulpverlening En nog steeds worden meer vrijwilligers opgeroepen (Van onze Haagse redacteur) F y n aar t, Woensdagmiddag T/AN de 900 huizen in Fijnaart zijn er 300 door het water verwoest. Een deel van dit dorp, dat tot de zwaarst getroffenen in de NW-lioek van Brabant behoortligt nog droog, maar mochten de laatste dijkenwaarop men zijn vertrouwen heeft gesteld, het begeven, dan zullen ook de andere huizen in het water komen te staan. Fijnaart heeft thans nog maar één verbinding met de buitenwereld, namelijk de weg naar Barlaque. Als de dijk naar het Noorden doorbreekt, valt ook deze weg uit. De burgemeester verklaart dat de toestand kri tiek ts. De kern van de zaak ligt in de omstandig heid, dat de dijken, die nu nog geen gaten vertonen, toch reeds geheel doorsypeld zijn. Het water is wel gezakt, maar tot overmaat van ramp is een klein gemaal in de buurt van Barlaque gistermorgen be- bezweken; de landerijen zijn al geheel doordrenkt Van de 5000 inwoners van Fijnaart zijn er op het ogenblik nog maar een honderd achtergebleven. Voor het opruimen van voorraden, die nog te redden zijn, voor de oogstvoorziening, laat burgemeester Ter Haar enige mensen naar zijn gemeente terugkeren. De thans bedreigde polders zjjn de Zwingelspaan- polder en de Oude Stoof, De Boerendijk laat namelijk reeds water door. Er wordt weliswaar met man en macht gewerkt; met behulp van ijzeren damwanden poogt men het dijklichaam te versterken. Het zal van de kracht van het water afhangen of deze maatregelen afdoende zullen blijken te zijn. ONDANKS de kritieke toestand in Fjjnaart heerst er een volmaakte kalmte. Allerwegen ziet men militairen, militaire vrachtauto's,'trucks en bull dozers. Op weg naar Fijnaart, dat we dank zij het Rode Kruis konden bereiken over de met zandzakken versterkte dijk, ontmoetten we een lange colonne, die zojuist in Fijnaart levensmiddelen en materialen had gebracht. Iedereen in dit zo zeer getroffen dorp, onder wie studenten uit Amsterdam, Utrecht en Wageningen, doet bovenmenselijk werk; Ook een motorclub uit Hilversum is in volle actie. Nog is men bezig vee, dat in schuren is achtergebleven en dat nog in leven is, te redden. Overigens is men ook al bezig de kadavers van het verdronken vee te bergen; dit met het oog op de volksgezondheid. Burgemeester Ter Haar houdt bij het invallen van de duisternis appèl, want hij vreest dat er bij het reddingswerk in de afgelopen dagen enkele redders eveneens het slachtoffer van de watersnood zijn geworden. In Fijnaart is een Rode-Kruispost ingericht die hulp biedt aan de gaande en komende man en in Breda troffen we de gewestelijke Kringcommissaris van het Ned. Rode Kruis, luit.-gem De Kroon, op wiens organisatie nu van alle kanten een beroep wordt gedaan. Zijn grootste zorg is misschien wel hoe in de geteisterde gebieden de achtergebleven be volking van warm eten te voorzien. De meesten hebben sinds de noodlottige nacht van Zaterdag op Zondag geen warm eten gehad. Steenbergen, Woensdagavond. VAN Roosendaal via Kruisland naderen wij Steen bergen. Links zijn akkers ondergelopen. Door de aanwakkerende wind wordt het water tegen de wegkant opgestuwd. Een witte schuimrand ligt rond om de watervlakte. Aan onze rechterhand liggen vers geploegde landerijen. Tegen een lage dijk grazen een paar paarden uit geëvacueerd gebied. Boerenarbei ders zijn haastig in de weer een aardappelkuil te ledi gen, de aardappels in zakken te storten en te laden op een grote vrachtwagen. Hier neemt men het zekere voor het onzekere. De late zon, half achter grijze wolken verborgen, tovert over het lugubere land schap een koperkleurige gloed, een onheilspellend ge zicht, want wie aan de kust woont, weet, dat dit op harde wind, mogelijk op storm duidt. Wij rijden Steenbergen binnen. Is dit stadje wer kelijk zo zwaar getroffen? Het is nauwelijks te ge loven. De eerste straten, die we doorrijden, zien er zo vredig uit en zijn zo proper. Niets schijnt beschadigd. Maar als we verder gaan door de smalle straatjes, waar marechaussee en rijkspolitie éénrichtingverkeer hebben ingesteld, worden we wel anders gewaar. Het kleine centrum is overvol met militairen, Nederland se, Amerikaanse en Franse. We horen ook Duits spreken; de Amerikaanse troepen hebben Duitse bur gerarbeiders bij zich. Eenmaal voorbij het centrum, in de richting van Dinteloord, ligt het gebied waar Steenbergen dooi de waterwolf is bezocht. Huizen rijen zich in lange ljjn in het water, dat op deze namiddag alweer door de wind wordt opgezweept. Korte, nijdige golven rol len op de weg, die naar Dinteloord leidt. Het water onder een brugje staat tegen het plafond. Naast het brugje is een gat in de lage dijk, die tevens de weg vormt. Als het water nog maar even verder wordt opgeduwd, zal het over de weg vloeien, en dan is het nog maar de vraag of de verbinding met Dinteloord behouden kan blijven. Nu het nog niet zo ver is, daveren er nog grote trucks met Franse soldaten over, in voorbeeldige orde, voorafgegaan door een jeep van het Nederlandse leger. De Amerikaanse soldaten hebben een indrukwekkend wagenpark aan de grens van Steenbergen geparkeerd. Allerlei pioniersmateriaal en platte stalen boten zijn er bij. Op het ogenblik, dat we in Steenbergen zijn, vliegen er twee helicopters over. De huizen tegen de dijk, die naar Dinteloord leidt, staan met de achterzijde in het klotsende water. De bewoners laten er zich ken nelijk niets aan gelegen liggen. Zeventien lijken, ver moedelijk bewoners uit Oud-Vossemeer, zijn bij de dijk aangespoeld. De meeste winkels zijn normaal geopend en men kan electrische stofzuigers kopen of prachtige veren de matrassen, jurken en herencostuums. Het is eigen lijk allemaal zo onwezenlijk. Slechts enkele tientallen meters verderop is dood en verderf gezaaid. Kinderen spelen hier op een stapel zandzakken. WIJ hebben in Roosendaal het noodziekenhuis bezocht, ingericht door de afdeling Eindhoven van het Nederlandse Rode Kruis. Het is onder gebracht in de zeer moderne fabrieksgebouwen van Philips. Dr Roessing zwaait er de schepter. Hij en zijn assistenten hebben vele tientallen patiënten uit Heiningen, Fijnaart, Zwingelspaan, Oude Tonge, Achthuizen en andere plaatsen verzorgd in de keurig ingerichte ziekenzalen, die aanvankelijk voor dertig patiënten waren berekend, maar waar men een even groot aantal bedden heeft bijgeplaatst, op de eerste oproep uit Eindhoven aangevoerd, waaronder tien splinternieuwe, zo afgestaan door een winkelier in de Brabantse lichtstad. Een doffe gelatenheid ligt over de meeste mannen en vrouwen in dit hospitaal. Men geeft ze zenuw- stillende middelen maar over enige dagen zullen zij pas goed beseffen hoe zwaar zij door het noodlot zijn getroffen Ze zijn zo dankbaar voor de goede zorgen; geen klacht komt over de lippen. EEN harde, ijzige wind. slaat ons tegemoet als we het noodziekenhuis verlaten, nadat dr Roessing ons nog met dankbare gevoelens heeft gezegd, hoe groot de medewerking van de fabrieksdirectie is en hoe overstelpend de hulp, die 'het Philipsperso- neel de geëvacueerden biedt. Regen klettert neer. Zullen we hetzelfde beleven als op die Zondag, die zo vol van verschrikking is geweest? Wij spraken de secretaresse van het Rode Kruis in Roosendaal, mej. van Hasselt, die vol zor gen is over de klereninzameling. Er is met gulle hand gegeven, maar er is zoveel nodig en van som mige dingen heeft men beslist te weinig of het is niet geschikt voor de van huis en hof verjaagden, meest boeren en hun vrouwen en kinderen. Er zijn niet voldoende luiers, geen babykleertjes. Deze men sen van het land zijn degelijk ondergoed gewoon, zo :egt mej. Van Hasselt. Een stille wenk voor u, lezers in de niet getroffen gebieden. Hier, in Westelijk Brabant, worden hedenavond, terwijl de wind nog steeds in kracht toeneemt, ter wijl de regen de mensen fel in het gezicht slaat, weer vrijwilligers per luidspreker opgeroepen; de dijk bij St. Philipsland heeft het begeven. Zullen die andere dijken daar in de buurt van Fijnaart het houden? Hier in Roosendaal weten we het op dit late avonduur niet. De verbinding met Fijnaart is gebrekkig. Een donkere nacht, vol onheilspellend gerucht, gaat in. Hulpactie wordt steeds intensiever Bevolking van de Maasstad staat op het eerste sein gereed om te helpen bij het vervoer (Van onze correspondent) Rotterdam, Donderdagmorgen. f)E enorme stroom vluchtelingen van de ZuidhoTlandse en Zeeuwse eilanden naar het doorgangscentrum Rotterdam houdt aan. Sedert Maandag had men gisteren reeds 1000 evacué's in de Ahoy-haTlen verzorgd en bij parti culieren ondergebrachteen deel te Rotterdam. Anderen heeft men direct na de debarkering in bussen en auto's naar Den Haag, Delft en Utrecht laten vervoeren. Aan de toenemende stroom evacué's is het te merken, dat de hulpacne nog intensiever is geworden. Aan boord van vissersschuiten, salonvaartm- gen en coasters, die in de omgeving van de Parkhaven meren, arriveren de gedupeerde Eilandbewoners in de Maasstad. De Rijksverkeersinspectie heeft er zorg voor gedragen dat de duizenden vluchtelingen onmiddellijk in bussen en particuliere automobielen naar de plaats van bestemming kunnen worden gebracht. De ruimte, die de auto's, die in een lange file op de kade staan, bieden, is zelfs groot genoeg om de passagiers van twee schepen, als de Nieuw Amsterdam, binnen enkele uren naar elders te kunnen brengen. DE stilte in de Rotterdamse straten werd gisteren tegen het midder nachtelijk uur plotseling verbroken toen uit grote luidsprekers van een po- litie-auto de roep weerklonk: Hallo, hallo, wij hebben dringend behoefte aan personenwagens; er zijn zo juist boten met evacué's aangekomen. Wilt u zich met uw auto alstublieft begeven naar de Coolhaven bij de rivierpolitie, van waar deze arme mensen vervoerd moe ten worden". De wagen reed van Oost naar West. van Noord naar Zuid en de roep was niet vergeefs. Overal in de straten, waar auto's stonden geparkeerd, kwamen de bezitters ervan uit de huizen te voor schijn. Portieren werden haastig ge opend, koplampen ontstoken en in grote haast verdwenen de wagens in de rich ting van de plaats door de politieman aangeduid. Zelfs chauffeurs van grote gesloten vrachtautomobielen, die na een vermoeiende dagtaak op weg naar hun garages waren, wendden na het verzoek het stuur om eveneens hun wagens In de richting van de Parkhaven te rijden. En nog geen tien minuten later stonden er al ruim honderd personenauto's en vrachtwagens, drie rijen dik, in een lan ge queue aan de Parkhaven, wachtend om de honderden beklagenswaardige oververmoeide vluchtelingen naar de Aihoy-hal, het doorgangscentrum, te ver voeren, Wachtend in deze queue, zagen wij steeds meer koplampen in het nach telijk duister oplichten en de lengte van de file snel toenemen. Men kwam G. G. D.-wagens te kort, want tot de vluchtelingen behoorden veertig ernstige zieken, het merendeel ouden van dagen, die in allerijl van het gevaar lopende ziekenhuis te Dirksland naar een vluchthaven waren gebracht, vanwaar de motorvrachtboot Sophie hen naar Rotterdam had gevaren. De meesten werden naar het zieken huis Eudokia en het Diaconessenhuis gebracht. De vele tientallen automobi listen wachtten geduldig op het volgen de schip, dat zodra het motorschip Sophie leeg was aan de steiger zou meren. En weer zagen we een lange rij eva cué's langs on3 trekken. Kindertjes op klompen, hand in hand, met de oogjes Werknemers, werkt ten minste 8 uur overwerkgevers, staat gelijk bedrag af voor Rampenfonds! Over deze verdiensten is geen premie ingevolge sociale verzeke ringswetten verschuldigd HET bestuur van de Stichting van de Arbeid heeft zich in een onlangs te Amsterdam gehouden spoedverga dering beraden over de eerste hulp. welke het Nederlandse bedrijfsleven ir, al zijn geledingen zou kunnen verlenen aan de slachtoffers van de nationale ramp, welke ons land heeft getroffen. Het bestuur van de Stichting van de Arbeid besloot een dringend beroep te doen op alle Nederlandse werkgevers en werknemers om als eerste be drage in de nood, die over zovele tien duizenden is gekomen, de navolgende maatregelen tot uitvoering te brengen: 1. Door alle werknemers zal nog deze week via hun werkgever een bij drage worden gestort in het Nationaal Rampenfonds ten bedrage van tenminste één uur loon of salaris, welke bijdrage door de werkgevers met een gelijk be drag wordt verhoogd. 2. Op een bedrijfstaks- of onderne mingsgewijze te regelen manier zal op korte termijn zo mogelijk door alle werknemers tenminste 8 uur worden overgewerkt. Hetgeen daarmede wordt verdiend, zal. verhoogd met een gelijk bedrag van de zijde van de werkgever, eveneens worden afgestaan aan het Nationaal Rampenfonds. In geval over- werk niet mogelijk is, dient er naar te worden gestreefd op andere wijze door een beiderzijds offer een geldelijke bij drage van ongeveer gelijke grootte aan dit fonds af te staan. Het bestuur van de Stichting is er zich van bewust, dat het op deze wijze bijeen te brengen bedrag slechts in zeer beperkte mate aan de werkelijke nood tegemoet komt. Het besloot derhalve zich t. z. t. nader te beraden over even tuele verdere maatregelen. Het bestuur van de. Stichting van den Arbeid doet bij deze gelegenheid tevens een beroep op de werkgevers, wier ondernemingen, als gevolg van de overstromingsramp tijdelijk zijn stilgelegd, om indien moge lijk het dienstverband met hun werk nemers te laten voortbestaan. De Federatie van Bedrijfsverenigin gen, de "Rijksverzekeringsbankde Ver eniging van Raden van Arbeid en de Ziekenfondsraad delen mede dat over e verdiensten geen premie ingevolge de sociale verzekeringswetten is ver schuldigd en dat zij ook niet. voor de berekening van uitkeringen ingevolge deze vjetten in aanmerking komen. knipperend tegen het felle licht, dat hun in de hal van het gebouw van de Rivier politie, waar zij werden geregistreerd en ingedeeld, tegemoet straalde. Een eindeloze rij van ouders, zelf dodelijk vermoeid, met in de armen hun slapen de jongste, die ze aan geen helpende zuster of soldaat wilden afstaan. Oud jes, gebogen voortstrompelend tussen sterke, jonge helpers. Velen van hen hadden nog nooit in hun leven het eiland, ja het dorpje waar zij werden geboren verlaten. HET reddingswerk gaat door. Kapi teins, die de weg goed kennen, varen met htm schepen met de kost bare last door de duistere regennacht. Er zijn geen wallichten meer in het overstroomde gebied, maar toch slagen de mannen er in hun schip behouden naar Rotterdam te brengen, om dan onmiddellijk weer terug te keren naar de plaats, waar hun hulp zo dringend nodig is. Bij aankomst werden de geëvacueer den in het gebouw van de rivierpolitie onthaald op wai-me erwtensoep, koffie en brood. Vele leden van de Rivierpolitie die vol ijver bij de ontscheping dei- vluchtelingen hulp hebben verleend, hebben gisteren onder hoogspanning moeten wei-ken. Tegen middernacht ar riveerde het 27e sehip met evacué's aan de steiger van dit politiebureau. Voor het merendeel waren de vluchtelingen afkomstig van de eilanden Goeree en Overflakkee, Schouwen en Duiveland. en wel voornamelijk uit de omgeving van Bruinisse, Ooltgensplaat en Zierik- zee. Een der schepen bracht wel een zeer droeve last naar de Rotterdamse kade en wel het stoffelijk overschot van de militair Van Polanen uit Leiden, die bij zijn menslievend werk anderen van de verdrinkingsdood te redden, zelf de dood in het water had gevonden. r Reeds 220 vliegtuigen in actie Het aantal bij het reddingswerk betrokken vliegtuigen neemt geregeld toe. Dinsdagmidfbifë, bedroeg het totaal 124, Woensdagmiddag 150 en hedenmorgen is het totaal reeds aan gegroeid tot 220 stuks, loaarvan 25 hef schroef vliegtuigen. Uit het buitenland wordt nog een paar dozijn toestellen verwacht. Ongeacht de slechte weersom standigheden gedurende de afge lopen nacht is de hulpverlening door de luchtmacht voortgezet. Droppings volgden elkaar op in het grootst mogelijke tempo. Autoban den, „dinghies", reddingsgordels, zandzakken, voedselpakketten, drink waterbussen en vele andere materia len werden uitgeworpen. Daarnaast zijn in de nacht nog tal van docto ren en technici vervoerd naar Haam stede en Meliszand. Drie chirurgen konden op deze wijze snel Haamstede bereiken. Daar de nachtlamdingen onder zeer moeilijke omstandigheden moes ten geschieden veerden drie Austers beschadigd, nl. één bij Meliszand en twee bij Haamstede. Uiterst belangrijk is het optreden van helicopters, die uiteraard voor dit reddingswerk zeer geschikt zijn. Rond 500 personen werden gered door Amerikaanse schroefmachines in samenwerking met ampliibievaar- tuigen, voornamelijk uit Nieuwe Tonge. TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIEO Een kaart van de toegangswegen naar de noodgebieden, waarvan uiteraard alleen lmlpkolonnes en militairen gebruik mogen maken. Ter nadere toelichting het volgende; 1. Verkeer naar Brabant nog steeds via Utrecht. 2. Alblasserdam via brug over de Noord niet bereikbaar'. S. De weg DordrechtMoerdijk is nog steeds gestremd. 4. Het eiland Beijerland is niet bereikbaar via de Baren- drechtse brug, doch via HekelingenNieuw Beijerland. 5. Hellevoetsluis en andere plaatsen op Putten zijn thans weer bereikbaar via de Spijkenisserbrug, Heenvliet, enz. 6. Numansdorp is geïsoleerd, doch te naderen op dezelfde wijze als in punt 4 is omschreven- 1. s-Gravendeel is bereikbaar via het veer te Wieldrecht, het welk te bereiken is langs de weg RotterdamDordrecht. Uiteraard zijn al deze wegen alleen open voor hulpko- lonnes en plaatselijk verkeer dat er noodzakelijk moet zijn. Herstelde verbindingen De Nederlandse Spoorwegen hebben in samenwerking met Van Gend Loos, ingaande heden een verbinding tot stahd gebracht voor het vervoer van stukgoe deren van en naar Zeeuwsch-Vlaande- ren, Walcheren en Westelijk Zuid-Beve land, Voor deze verbinding kunnen alleen ter vervoer worden aangenomen levensmiddelen voor mens en dier, ge neesmiddelen, en zendingen bestemd voor of afkomstig van het Rode Kruis, hulpcomité's of andere officiële instel lingen tot hulpverlening. Van heden af zullen, voorlopig slechts tijdens daglicht, weer treinen rijden op liet baanvak Dordrecht-Baanhoek. De bedoeling is deze treindienst op een autobusdienst tussen Baanhoek en Go- rinchem te doen aansluiten, waarmede de verbinding Dodrecht-Gorinchem is hersteld. Naar de ANWB mededeelt, vaart het veer tussen Breskens en Vlissingen weer normaal en vervoert zeer veel voertui gen. De route Breskens, via Sluis naar de Belgische kust is goed berijdbaar, even als de verbindingsroute dwars over Zeeuwsch-Vlaanderen van Breskens via Sluiskil naar Hulst, vanwaar via St. Nikolaas naar Antwerpen kan worden reden, waar de verkeerstunnel onder de Schelde weer in gebruik is. Ook de verbinding SluiskilTerneu-' zen is hersteld. Voorts is het mogelijk om van Vlis singen via Middelburg naar Goes te rijden en voorts naar Kruiningen, na welke plaats de weg echter overstroomd is. In Zeeuwsch-Vlaanderen en op Zuid- Beveland en Walcheren patrouilleren de wegenwachten weer normaal op hun trajecten. Zij staan hier voornamelijk gestrande voertuigen uit hulpcolonnes bjj. Koning Frederik van Denemarken zond zijn auto naar het Deense Rode Kruis met veertig nieuwe wollen dekens voor Nederland. (Van onze correspondent) Brussel, 5 Febr. tjET gisteren met zijn ac tiviteit begonnen Bel gische Rampenfonds, dat door de vertegenwoordigers van de regering en het Rode Kruis wordt beheerd, heeft van de regering frs 10.000.000, van de Nationale Bank frs 8.000.000 en van de grote banken eveneens frs 8.000.000 ontvangen. Naar de heer Dronsart, di recteur-generaal van het Belgische Rode Kruis, ons verklaarde, is het aantal in nood verkerende Belgische gezinnen op het ogenblik ongeveer 10.000. Het grootst is de nood in de polderge bieden rondom Dender- monde. Het Rampenfonds zal reeds volgende week scha devergoedingen uitbetalen op grond van de resultaten van snel doorgevoerde en quêtes. Zo verklaarde de minister van Landbvuw, dat de boeren 70% van het be- Hulp aan in nood verkerende gezinnen in eigen land en aan slachtoffers in Nederland drag der schade zullen ont vangen. Het Rampenfonds zal het vee en materieel le veren; aan de kleine bedrij ven zal onmiddellijk produc- tiematerieel worden toege zonden. Verloren gegane of beschadigde goederenvoor raden zullen waarschijn lijk niet worden ver goed, daar men hierover geen controle heeft. Een eerste schatting van de schade aan het Belgische Openbare Domein, bedraagt 1.4 tot 2 milliard francs. Maar de gemeentebesturen dienen thans nog te wer ken aan het dichtmaken van de bressen en de eerste hulp aan de getroffen families, voordat zij beginnen met de redactie der openbare aan bestedingen. Pas over enkele weken zullen de gemeenten in staat zijn de schaderap- porten aan de centrale be sturen te Brussel te laten toekomen. INTUSSEN hebben tien tallen Belgische organi saties spontane hulp acties 'ten voordele van de Nederlandse getroffen ge bieden georganiseerd. De heer J. A. van Houten, pers- raad bij de ambassade te Brussel, vertelde ons in een overzicht, dat honderden Belgische dames stappen deden om Nederlandse kin deren in hun gezinnen op te nemen; van overal telefone ren burgemeesters om logies voor getroffen families aan te bieden; grote zendingen medicamenten, kledingstuk ken, levensmiddelen en geld stromen binnen. De te Ant werpen opgerichte afdeling van het Nederlandse Ram penfonds verzamelde in één dag frs 150.000. De actie staat aldaar onder leiding van consul-generaal Middel burg. Te Brussel wordt de co ördinatie voor de hulp aan kinderen verzekerd door een comité onder leiding van baronesse Van Harinx- ma thoe Slooten. Het Bel gisch Comité Benelux ont ving grote steunbedragen van de Belgische banken. Vrachtwagens van een groot magazijn zullen kle ding, levensmiddelen en me dicamenten naar Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen zen den ofschoon de grote ma gazijnen in België voor ver schillende millioene schade leden te Antwerpen en te Oostende. De meest dringende goe deren, aldus zeide mén ons gisteren van bevoegde zijde, zijn matrassen en dekens. In verband met het nieuwe stormgevaar en het feit, dat de wind te Oostende een kracht van 80 km per uur ontwikkelt, zijn de marine soldaten, de marechaussée en de brandweercorpsen heden geconsigneerd. Nederlanders in België kunnen geldelijke bijdragen storten aan de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassadegiro 312823, Brussel. Officieel 242 doden zonder de vermisten /GISTERAVOND luidde het weerbericht in Engeland zeer ongunstig: e werd een nieuwe storm aangekondigd. Inderdaad was de windkracht opnieuw zeer sterk, doch zij nam vrij spoedig af. Over de kust van Lincolnshire is nieuwe rampspoed gebracht. De hoge vloed, opgezweept door de Noordwester, deed de inderhaast herstelde dijken bezwijken. Het water sloeg een aantal gaten in de zeeweringen, die de dorpen Mablethorpe en Sutton beschermen, zodat deze nogmaals werden over stroomd. Zowel Mablethorpe als Sutton zijn echter sedert de jongste ramp geëvacueerd. Op andere plaatsen zijn kleinere dijkbreuken voorgekomen. De minister van Binnenlandse Zaken, Sir David Maxwell Fyfe, heeft in het Lagerhuis verklaard, dat volgens de laatste officiële cijfers 21/2 perso nen bij de overstromingen het leven hebben verloren. Hierbij zijn echter niet begrepen de vermisten, wier aantal nog niet is te schatten. Ofschoon het Theems-eiland Canvey thans „waterdicht" is verklaard, kregen de geëvacueerde bewoners nog geen toestemming naar hun woningen terug te keren. De gemeente Nijmegen zal een 3i% 3-jarige lening aangaan bij de Postcheque en Girodienst h 100%. De Zeeuw in dagen van nood: (Van een onzer verslaggevers) Middelburg, Woensdagavond ZEELAND is een kwetsbare provin cie. Maar bij alle kwetsbaarheid heeft zij of liever: hebben haar bewoners een onbuigzaam heid, een karaktervastheid, die in deze dagen sterker tot uiting komt dan in normale omstandigheden. In de bus van Ierseke naar Goes zit een man, die met levendige be langstelling luistert naar wat mede passagiers vertellen over de tragi sche toestanden op Schouwen-Duive- land, Tholen en Noord-Beveland. Als iemand hem vraagt of hij nog verlie zen heeft geleden knikt hij peinzend van ja: twee van zijn zusters zijn Zondagnacht verdronken met zes kin deren." „Ik moet berusten", zegt hij kalm. „Is het waar dat het ziekenhuis van Noord-Schouwen zo heeft gele den?" informeert een vrouw, want „ja, weet u. mijn dochter werkt er ook, en ik ben toch wel een beetje angstig bee?" Met een peinzende blik een een rustige glimlach worden kwesties van leven en dood opgeworpen. Geen spoor van opstandigheid of iets van paniek. Niet ver van Zierikzee waren 200 mensen op een droog plekje grond bjjeen, nadat de zee de omgeving had overspoeld. Bootjes trokken er op uit om deze geïsoleerder weg te halen. Maar het antwoord was: ,.Wij zijn gespaard gebleven, we wilken dus niet, Breng ons liever brood uit de stad." Later moesten ze toch weg. Die standvastigheid, dat niet wil-" len wjjken, moge soms onverstandig lijken, toch is er ook al veel goeds uit voortgevloeid. Een Noord-Beve lander vertelde ons, dat het dorpje Colijnsplaat daaraan z'n behoud heeft te danken. De zee beukte tegen de met zandzakken versterkte vloed luiken, die het dorp beschermden. Toen het op een gegeven ogenblik mis scheen te zullen lopen, gingen honderd mannen arm in arm met de rug tegen de barricade staan. Uren lang hebben zij zo een levende muur gevormd en het geweld der zee heeft hun kracht niet kunnen breken. Hoeveel staaljtes van uithoudings vermogen vernemen wij niet op onze Zeeuwse zwerftocht. Er is ook ge vaar verbonden aan het steeds vol gen van de „eigen" lijn. Naar men ons vertelde heeft Bruinisse dit on dervonden. De vissers, die zich altijd meer op het water dan te land thuis voelen, zouden in de ure des gevaars aan boord zijn gegaan, in plaats van de dijken te verdedigen. rT de Zeeuwse plaatsen, die niet zelf van de ramp te lijden hebben gehad, heerst grote bedrijvigheid onder alle lagen der bevolking. Auto colonnes met goederen voor de ge troffen gebieden, rijden over de wegen. De stadhuizen van Middel burg en Goes vertoonden nog ver in de avond verlichte vensters, ten te ken dat er binnen wordt doorge werkt. In de straten bewegen zich mensen met grote pakken, mensen met ban den om de arm en mensen met zware fietRen enz, Van de Loskade in de Zeeuwse hoofdstad zijn vanavond militaire wagens met sterke zoek lichten naar de kapotte d(jk bij Rara- mekens getrokken. Stapels rails lig gen klaar om straks het verzwakte dijklichaam bij Oostkerke in Zuid- Beveland te versterken. Goes vooral is een centrum van hulpverlening. In het eerste hotel ter plaatse, waar we vanavond minister Mansholt in ernstig gesprek met plaatselijke autoriteiten vonden, is de feestzaal één reusachtig pakhuis van goederen: kledingstukken, kin derwagens, wiegen, dekens, levens middelen, allemaal geschenken van Friesland voor Zeeland. Dit alles moet zo spoedig mogelijk worden ge distribueerd, een ontzaglijk werk. On noemelijk veel bewijzen van naasten liefde zijn er. Maar helaas naast al het goede is er het kwaad, dat steeds in tijden van rampspoed de kop opsteekt. Het noodblaadje, dat de Zieriksese Nieuwsbode uitgeeft het herinnert sterk aan onze minimale krantjes van 19441945 maakte gisteren namens de burgemeester bekend, dat tegen hen, die zich aan plundering sohuldig maken, met de vuurwapenen zal worden opgetreden. In het nu totaal geëvacueerde Kruiningen op Zuid-Beveland wordt niemand na een bepaald uur meer toegelaten. Militairen houden hun sterke schijnwerpers voortdurend ge richt op de verlaten straten, nadat gebleken was, dat misdadige elemen ten daar probeerden hun slag te slaan in onbewaakte winkels en woon huizen. Vanavond toen hoog water de spookachtige straten in nóg spook- aohtiger riviertjes had veranderd, voeren er ducks rond en het onver biddelijk prooi was: „Vuren bij on raad". Zeer terecht! DEELNEMING AAN ENGELAND De Nederlandse ambassadeur in Lon den mr D. U. Stikker heeft een bezoek gebracht aan het Engelse ministerie van buitenlandse zaken om de deelne ming van de Nederlandse regering over te brengen met de ernstige ramp, die het Verenigde Koninkrijk heeft ge troffen. Antwerpse haven weer in bedrijf De Royer-eluis bij Antwerpen is her steld en de scheepvaart is gisteravond hervat, zij het in vertraagd tempo. Een van de twee Bell-47 helicopters van de Sabena, die in de overstroomde gebieden van Nederland bjj het reddings werk wordt gebruikt, is naar het ge hucht Rheinantshof bij Eupen gevlogen voor hulpverlening aan de ingesneeuwde bevolking. De piloot .slaagde er in te landen, doch de bewoners weigerden hun huizen te verlaten. Hij heeft een hoe veelheid levensmiddelen achtergelaten, welke voldoende is voor de twee of drie dagen gedurende welke het dorpje nog geïsoleerd zal zijn. Te Oostende is bekend gemaakt dat alle honden, die 's avonds na vijf uur op straat worden aangetroffen, door de politie worden doodgeschoten. De maat regel is genomen om de kans op epidemieën te verminderen. Maandag zullen de scholen wederom worden geopend. Penning Watersnood '53 Ontwerp prof. Wenckebach De Vereeniging voor Penningkunst heeft besloten een penning uit te geven, die de watersnood 1953 tot onderwerp heeft. De penning zal algemeen ver krijgbaar worden gesteld en de netto opbrengst zal ter beschikking van het Nationaal Rampenfonds worden gesteld- Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge vonden het ontwerp hiervoor te maken. EVEN groot als verschillend is het medeleven, dat het buitenland be toont met de ramp, die over Nederland is gekomen. Het is een stort vloed van woorden en daden, die uit vrijwel alle hoeken van de wereld aan de rampspoed en de hulpverlening worden gewijd en het is schier on doenlijk, daarvan een volledig overzicht in details te geven, hoezeer dit medeleven ook tot waardering en troost moet strekken. In vogelvlucht ls> hier van, in aansluiting op e berichten van giste ren, nog een zij het onvolledig beeld te seven. Een gezamenlijke oproep tot hulpverlening is uitgegaan van radio- omroepen in tien Euro pese landen: België, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oos tenrijk, het Saargebied, Duitsland en Monte Car lo, tezamen met de om roep in Nederland. Der tien landen schonken het Internationale Rode Kruis in Genève ruim 500.000 dollar, waar onder, uit Italië alleen al 350.000. De Unicef (Internat. Kindernood- fonds der V.N.) in Den Haag deed afstand van zjin aandeel van 40 In de nog steeds voort durende inzameling der Nat. Comm. v. Vluchte- ingenhulp. Van. het Vatlkaan ging de op dracht uit aan mgr Lamaertlni in Parijs, zich ln Nederland, Bel gië en Engeland op de hoogte te gaan stellen van de nood in die lan den en de middelen, waarmede deze is te be strijden. De primaat van België, kardinaal Van Roey, heeft tezamen met de vijf andere Bel gische bisschoppen een herderlijk schrijven aan het Belgische volk ge richt, waarin wordt op-, gewekt tot hulp met geld en alle mogelijke andere middelen. Dit wat de hulp van Internationale organisa ties betreft. Uit de aan biedingen door de vele landen afzonderlijk kun nen slechts' énige grepen worden gedaan. De ga ven en aanbiedingen uit Amerika en Canada stromen ons toe; o.m. een gift van 100.000 dollar van het Ameri kaanse. Rode Kruis: Haves.In .Texas, twee jaar geleden door een overstromingsramp ge troffen. w:| een oyer- 3troomde Nederlandse gemeente adopteren, het Amerikaanse televisie station WAAM in Balti more heeft een „opera tie windmolen" ingezet voor hulp aan Neder land, de C.A.R.E. wil 4500 kilo dekens zen den. van verschillende zijden werd aangedron gen op verhoging van het Immigratie-quotum ten behoeve van Neder land. Een dergelijk denk beeld ls ook in Canada gerezen, vanwaar het eerste transportvliegtuig met goederen en Rode- Krulsnersoneel naar Ne derland is vertrokken. In Perth is een comité voor hulp door Neder landers In West-Austra- Jië opgericht, dat de on geveer acht duizend Nederlanders aldaar heeft verzocht een dag loon af te staan voor het Nationaal Rampenfonds. Verder stelde de Austra lische regering zowel voor Nederland als.vóór Engeland 50:000 pond "elk beschikbaar,^ -

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3