Met het Rode Kruis door N.W.-hoek
van Noord-Brabant
r
BUITENLAND HELPT IN
WOORD EN DAAD
OOK IN DE NACHT ARRIVEERDEN DE
EVACUE'S IN ROTTERDAM
OPROEP van STICHTING
VAN DE ARBEID
BELGIE STRIJD OP TWEE FRONTEN
NIEUWE DIJKBREUKEN
OOK IN ENGELAND
ONBUIGZAAM, KARAKTERVAST en
BEZIELD VAN NAASTENLIEFDE
4
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953
Bij Steenbergen werken Nederlandse, Amerikaanse en Franse militairen naast onze studenten
en Duitse burgerarbeiders aan de hulpverlening
En nog steeds worden meer
vrijwilligers opgeroepen
(Van onze Haagse redacteur)
F y n aar t, Woensdagmiddag
T/AN de 900 huizen in Fijnaart zijn er 300 door het
water verwoest. Een deel van dit dorp, dat tot
de zwaarst getroffenen in de NW-lioek van Brabant
behoortligt nog droog, maar mochten de laatste
dijkenwaarop men zijn vertrouwen heeft gesteld,
het begeven, dan zullen ook de andere huizen in het
water komen te staan. Fijnaart heeft thans nog
maar één verbinding met de buitenwereld, namelijk
de weg naar Barlaque. Als de dijk naar het Noorden
doorbreekt, valt ook deze weg uit.
De burgemeester verklaart dat de toestand kri
tiek ts. De kern van de zaak ligt in de omstandig
heid, dat de dijken, die nu nog geen gaten vertonen,
toch reeds geheel doorsypeld zijn. Het water is wel
gezakt, maar tot overmaat van ramp is een klein
gemaal in de buurt van Barlaque gistermorgen be-
bezweken; de landerijen zijn al geheel doordrenkt
Van de 5000 inwoners van Fijnaart zijn er op het
ogenblik nog maar een honderd achtergebleven. Voor
het opruimen van voorraden, die nog te redden zijn,
voor de oogstvoorziening, laat burgemeester Ter
Haar enige mensen naar zijn gemeente terugkeren.
De thans bedreigde polders zjjn de Zwingelspaan-
polder en de Oude Stoof, De Boerendijk laat namelijk
reeds water door. Er wordt weliswaar met man en
macht gewerkt; met behulp van ijzeren damwanden
poogt men het dijklichaam te versterken. Het zal
van de kracht van het water afhangen of deze
maatregelen afdoende zullen blijken te zijn.
ONDANKS de kritieke toestand in Fjjnaart heerst
er een volmaakte kalmte. Allerwegen ziet men
militairen, militaire vrachtauto's,'trucks en bull
dozers. Op weg naar Fijnaart, dat we dank zij het
Rode Kruis konden bereiken over de met zandzakken
versterkte dijk, ontmoetten we een lange colonne,
die zojuist in Fijnaart levensmiddelen en materialen
had gebracht.
Iedereen in dit zo zeer getroffen dorp, onder wie
studenten uit Amsterdam, Utrecht en Wageningen,
doet bovenmenselijk werk; Ook een motorclub uit
Hilversum is in volle actie. Nog is men bezig vee,
dat in schuren is achtergebleven en dat nog in leven
is, te redden. Overigens is men ook al bezig de
kadavers van het verdronken vee te bergen; dit met
het oog op de volksgezondheid. Burgemeester
Ter Haar houdt bij het invallen van de duisternis
appèl, want hij vreest dat er bij het reddingswerk
in de afgelopen dagen enkele redders eveneens het
slachtoffer van de watersnood zijn geworden.
In Fijnaart is een Rode-Kruispost ingericht die
hulp biedt aan de gaande en komende man en in
Breda troffen we de gewestelijke Kringcommissaris
van het Ned. Rode Kruis, luit.-gem De Kroon, op
wiens organisatie nu van alle kanten een beroep
wordt gedaan. Zijn grootste zorg is misschien wel
hoe in de geteisterde gebieden de achtergebleven be
volking van warm eten te voorzien. De meesten
hebben sinds de noodlottige nacht van Zaterdag op
Zondag geen warm eten gehad.
Steenbergen, Woensdagavond.
VAN Roosendaal via Kruisland naderen wij Steen
bergen. Links zijn akkers ondergelopen. Door de
aanwakkerende wind wordt het water tegen de
wegkant opgestuwd. Een witte schuimrand ligt rond
om de watervlakte. Aan onze rechterhand liggen vers
geploegde landerijen. Tegen een lage dijk grazen een
paar paarden uit geëvacueerd gebied. Boerenarbei
ders zijn haastig in de weer een aardappelkuil te ledi
gen, de aardappels in zakken te storten en te laden op
een grote vrachtwagen. Hier neemt men het zekere
voor het onzekere. De late zon, half achter grijze
wolken verborgen, tovert over het lugubere land
schap een koperkleurige gloed, een onheilspellend ge
zicht, want wie aan de kust woont, weet, dat dit op
harde wind, mogelijk op storm duidt.
Wij rijden Steenbergen binnen. Is dit stadje wer
kelijk zo zwaar getroffen? Het is nauwelijks te ge
loven. De eerste straten, die we doorrijden, zien er zo
vredig uit en zijn zo proper. Niets schijnt beschadigd.
Maar als we verder gaan door de smalle straatjes,
waar marechaussee en rijkspolitie éénrichtingverkeer
hebben ingesteld, worden we wel anders gewaar. Het
kleine centrum is overvol met militairen, Nederland
se, Amerikaanse en Franse. We horen ook Duits
spreken; de Amerikaanse troepen hebben Duitse bur
gerarbeiders bij zich.
Eenmaal voorbij het centrum, in de richting van
Dinteloord, ligt het gebied waar Steenbergen dooi
de waterwolf is bezocht. Huizen rijen zich in lange
ljjn in het water, dat op deze namiddag alweer door
de wind wordt opgezweept. Korte, nijdige golven rol
len op de weg, die naar Dinteloord leidt. Het water
onder een brugje staat tegen het plafond. Naast het
brugje is een gat in de lage dijk, die tevens de weg
vormt. Als het water nog maar even verder wordt
opgeduwd, zal het over de weg vloeien, en dan is het
nog maar de vraag of de verbinding met Dinteloord
behouden kan blijven. Nu het nog niet zo ver is,
daveren er nog grote trucks met Franse soldaten
over, in voorbeeldige orde, voorafgegaan door een
jeep van het Nederlandse leger. De Amerikaanse
soldaten hebben een indrukwekkend wagenpark aan
de grens van Steenbergen geparkeerd. Allerlei
pioniersmateriaal en platte stalen boten zijn er bij.
Op het ogenblik, dat we in Steenbergen zijn, vliegen
er twee helicopters over. De huizen tegen de dijk,
die naar Dinteloord leidt, staan met de achterzijde in
het klotsende water. De bewoners laten er zich ken
nelijk niets aan gelegen liggen. Zeventien lijken, ver
moedelijk bewoners uit Oud-Vossemeer, zijn bij de
dijk aangespoeld.
De meeste winkels zijn normaal geopend en men
kan electrische stofzuigers kopen of prachtige veren
de matrassen, jurken en herencostuums. Het is eigen
lijk allemaal zo onwezenlijk. Slechts enkele tientallen
meters verderop is dood en verderf gezaaid. Kinderen
spelen hier op een stapel zandzakken.
WIJ hebben in Roosendaal het noodziekenhuis
bezocht, ingericht door de afdeling Eindhoven
van het Nederlandse Rode Kruis. Het is onder
gebracht in de zeer moderne fabrieksgebouwen van
Philips. Dr Roessing zwaait er de schepter. Hij en
zijn assistenten hebben vele tientallen patiënten uit
Heiningen, Fijnaart, Zwingelspaan, Oude Tonge,
Achthuizen en andere plaatsen verzorgd in de keurig
ingerichte ziekenzalen, die aanvankelijk voor dertig
patiënten waren berekend, maar waar men een even
groot aantal bedden heeft bijgeplaatst, op de eerste
oproep uit Eindhoven aangevoerd, waaronder tien
splinternieuwe, zo afgestaan door een winkelier in
de Brabantse lichtstad.
Een doffe gelatenheid ligt over de meeste mannen
en vrouwen in dit hospitaal. Men geeft ze zenuw-
stillende middelen maar over enige dagen zullen zij
pas goed beseffen hoe zwaar zij door het noodlot zijn
getroffen Ze zijn zo dankbaar voor de goede zorgen;
geen klacht komt over de lippen.
EEN harde, ijzige wind. slaat ons tegemoet als we
het noodziekenhuis verlaten, nadat dr Roessing
ons nog met dankbare gevoelens heeft gezegd,
hoe groot de medewerking van de fabrieksdirectie
is en hoe overstelpend de hulp, die 'het Philipsperso-
neel de geëvacueerden biedt.
Regen klettert neer. Zullen we hetzelfde beleven
als op die Zondag, die zo vol van verschrikking is
geweest? Wij spraken de secretaresse van het Rode
Kruis in Roosendaal, mej. van Hasselt, die vol zor
gen is over de klereninzameling. Er is met gulle
hand gegeven, maar er is zoveel nodig en van som
mige dingen heeft men beslist te weinig of het is
niet geschikt voor de van huis en hof verjaagden,
meest boeren en hun vrouwen en kinderen. Er zijn
niet voldoende luiers, geen babykleertjes. Deze men
sen van het land zijn degelijk ondergoed gewoon, zo
:egt mej. Van Hasselt. Een stille wenk voor u, lezers
in de niet getroffen gebieden.
Hier, in Westelijk Brabant, worden hedenavond,
terwijl de wind nog steeds in kracht toeneemt, ter
wijl de regen de mensen fel in het gezicht slaat,
weer vrijwilligers per luidspreker opgeroepen; de
dijk bij St. Philipsland heeft het begeven. Zullen die
andere dijken daar in de buurt van Fijnaart het
houden? Hier in Roosendaal weten we het op dit
late avonduur niet. De verbinding met Fijnaart is
gebrekkig.
Een donkere nacht, vol onheilspellend gerucht,
gaat in.
Hulpactie wordt steeds intensiever
Bevolking van de Maasstad staat op het eerste sein
gereed om te helpen bij het vervoer
(Van onze correspondent)
Rotterdam, Donderdagmorgen.
f)E enorme stroom vluchtelingen van de ZuidhoTlandse en Zeeuwse eilanden
naar het doorgangscentrum Rotterdam houdt aan. Sedert Maandag had
men gisteren reeds 1000 evacué's in de Ahoy-haTlen verzorgd en bij parti
culieren ondergebrachteen deel te Rotterdam. Anderen heeft men direct
na de debarkering in bussen en auto's naar Den Haag, Delft en Utrecht
laten vervoeren.
Aan de toenemende stroom evacué's is het te merken, dat de hulpacne
nog intensiever is geworden. Aan boord van vissersschuiten, salonvaartm-
gen en coasters, die in de omgeving van de Parkhaven meren, arriveren de
gedupeerde Eilandbewoners in de Maasstad. De Rijksverkeersinspectie heeft
er zorg voor gedragen dat de duizenden vluchtelingen onmiddellijk in bussen
en particuliere automobielen naar de plaats van bestemming kunnen worden
gebracht. De ruimte, die de auto's, die in een lange file op de kade staan,
bieden, is zelfs groot genoeg om de passagiers van twee schepen, als de
Nieuw Amsterdam, binnen enkele uren naar elders te kunnen brengen.
DE stilte in de Rotterdamse straten
werd gisteren tegen het midder
nachtelijk uur plotseling verbroken
toen uit grote luidsprekers van een po-
litie-auto de roep weerklonk: Hallo,
hallo, wij hebben dringend behoefte aan
personenwagens; er zijn zo juist boten
met evacué's aangekomen. Wilt u zich
met uw auto alstublieft begeven naar
de Coolhaven bij de rivierpolitie, van
waar deze arme mensen vervoerd moe
ten worden".
De wagen reed van Oost naar West.
van Noord naar Zuid en de roep was
niet vergeefs. Overal in de straten, waar
auto's stonden geparkeerd, kwamen de
bezitters ervan uit de huizen te voor
schijn. Portieren werden haastig ge
opend, koplampen ontstoken en in grote
haast verdwenen de wagens in de rich
ting van de plaats door de politieman
aangeduid. Zelfs chauffeurs van grote
gesloten vrachtautomobielen, die na een
vermoeiende dagtaak op weg naar hun
garages waren, wendden na het verzoek
het stuur om eveneens hun wagens In
de richting van de Parkhaven te rijden.
En nog geen tien minuten later stonden
er al ruim honderd personenauto's en
vrachtwagens, drie rijen dik, in een lan
ge queue aan de Parkhaven, wachtend
om de honderden beklagenswaardige
oververmoeide vluchtelingen naar de
Aihoy-hal, het doorgangscentrum, te ver
voeren, Wachtend in deze queue, zagen
wij steeds meer koplampen in het nach
telijk duister oplichten en de lengte van
de file snel toenemen.
Men kwam G. G. D.-wagens te kort,
want tot de vluchtelingen behoorden
veertig ernstige zieken, het merendeel
ouden van dagen, die in allerijl van het
gevaar lopende ziekenhuis te Dirksland
naar een vluchthaven waren gebracht,
vanwaar de motorvrachtboot Sophie
hen naar Rotterdam had gevaren.
De meesten werden naar het zieken
huis Eudokia en het Diaconessenhuis
gebracht. De vele tientallen automobi
listen wachtten geduldig op het volgen
de schip, dat zodra het motorschip
Sophie leeg was aan de steiger zou
meren.
En weer zagen we een lange rij eva
cué's langs on3 trekken. Kindertjes op
klompen, hand in hand, met de oogjes
Werknemers, werkt ten minste 8 uur overwerkgevers,
staat gelijk bedrag af voor Rampenfonds! Over deze
verdiensten is geen premie ingevolge sociale verzeke
ringswetten verschuldigd
HET bestuur van de Stichting van de
Arbeid heeft zich in een onlangs te
Amsterdam gehouden spoedverga
dering beraden over de eerste hulp.
welke het Nederlandse bedrijfsleven ir,
al zijn geledingen zou kunnen verlenen
aan de slachtoffers van de nationale
ramp, welke ons land heeft getroffen.
Het bestuur van de Stichting van de
Arbeid besloot een dringend beroep te
doen op alle Nederlandse werkgevers en
werknemers om als eerste be
drage in de nood, die over zovele tien
duizenden is gekomen, de navolgende
maatregelen tot uitvoering te brengen:
1. Door alle werknemers zal nog
deze week via hun werkgever een bij
drage worden gestort in het Nationaal
Rampenfonds ten bedrage van tenminste
één uur loon of salaris, welke bijdrage
door de werkgevers met een gelijk be
drag wordt verhoogd.
2. Op een bedrijfstaks- of onderne
mingsgewijze te regelen manier zal op
korte termijn zo mogelijk door alle
werknemers tenminste 8 uur worden
overgewerkt. Hetgeen daarmede wordt
verdiend, zal. verhoogd met een gelijk
bedrag van de zijde van de werkgever,
eveneens worden afgestaan aan het
Nationaal Rampenfonds. In geval over-
werk niet mogelijk is, dient er naar te
worden gestreefd op andere wijze door
een beiderzijds offer een geldelijke bij
drage van ongeveer gelijke grootte aan
dit fonds af te staan.
Het bestuur van de Stichting is er
zich van bewust, dat het op deze wijze
bijeen te brengen bedrag slechts in zeer
beperkte mate aan de werkelijke nood
tegemoet komt. Het besloot derhalve
zich t. z. t. nader te beraden over even
tuele verdere maatregelen. Het bestuur
van de. Stichting van den Arbeid doet
bij deze gelegenheid tevens een beroep
op de werkgevers, wier ondernemingen,
als gevolg van de overstromingsramp
tijdelijk zijn stilgelegd, om indien moge
lijk het dienstverband met hun werk
nemers te laten voortbestaan.
De Federatie van Bedrijfsverenigin
gen, de "Rijksverzekeringsbankde Ver
eniging van Raden van Arbeid en de
Ziekenfondsraad delen mede dat over
e verdiensten geen premie ingevolge
de sociale verzekeringswetten is ver
schuldigd en dat zij ook niet. voor de
berekening van uitkeringen ingevolge
deze vjetten in aanmerking komen.
knipperend tegen het felle licht, dat hun
in de hal van het gebouw van de Rivier
politie, waar zij werden geregistreerd
en ingedeeld, tegemoet straalde. Een
eindeloze rij van ouders, zelf dodelijk
vermoeid, met in de armen hun slapen
de jongste, die ze aan geen helpende
zuster of soldaat wilden afstaan. Oud
jes, gebogen voortstrompelend tussen
sterke, jonge helpers. Velen van hen
hadden nog nooit in hun leven het
eiland, ja het dorpje waar zij werden
geboren verlaten.
HET reddingswerk gaat door. Kapi
teins, die de weg goed kennen,
varen met htm schepen met de kost
bare last door de duistere regennacht.
Er zijn geen wallichten meer in het
overstroomde gebied, maar toch slagen
de mannen er in hun schip behouden
naar Rotterdam te brengen, om dan
onmiddellijk weer terug te keren naar
de plaats, waar hun hulp zo dringend
nodig is.
Bij aankomst werden de geëvacueer
den in het gebouw van de rivierpolitie
onthaald op wai-me erwtensoep, koffie
en brood. Vele leden van de Rivierpolitie
die vol ijver bij de ontscheping dei-
vluchtelingen hulp hebben verleend,
hebben gisteren onder hoogspanning
moeten wei-ken. Tegen middernacht ar
riveerde het 27e sehip met evacué's aan
de steiger van dit politiebureau. Voor
het merendeel waren de vluchtelingen
afkomstig van de eilanden Goeree en
Overflakkee, Schouwen en Duiveland.
en wel voornamelijk uit de omgeving
van Bruinisse, Ooltgensplaat en Zierik-
zee.
Een der schepen bracht wel een zeer
droeve last naar de Rotterdamse kade
en wel het stoffelijk overschot van de
militair Van Polanen uit Leiden, die bij
zijn menslievend werk anderen van de
verdrinkingsdood te redden, zelf de dood
in het water had gevonden.
r
Reeds 220 vliegtuigen
in actie
Het aantal bij het reddingswerk
betrokken vliegtuigen neemt geregeld
toe. Dinsdagmidfbifë, bedroeg het
totaal 124, Woensdagmiddag 150 en
hedenmorgen is het totaal reeds aan
gegroeid tot 220 stuks, loaarvan 25
hef schroef vliegtuigen.
Uit het buitenland wordt nog een
paar dozijn toestellen verwacht.
Ongeacht de slechte weersom
standigheden gedurende de afge
lopen nacht is de hulpverlening
door de luchtmacht voortgezet.
Droppings volgden elkaar op in het
grootst mogelijke tempo. Autoban
den, „dinghies", reddingsgordels,
zandzakken, voedselpakketten, drink
waterbussen en vele andere materia
len werden uitgeworpen. Daarnaast
zijn in de nacht nog tal van docto
ren en technici vervoerd naar Haam
stede en Meliszand. Drie chirurgen
konden op deze wijze snel Haamstede
bereiken.
Daar de nachtlamdingen onder
zeer moeilijke omstandigheden moes
ten geschieden veerden drie Austers
beschadigd, nl. één bij Meliszand en
twee bij Haamstede.
Uiterst belangrijk is het optreden
van helicopters, die uiteraard voor
dit reddingswerk zeer geschikt zijn.
Rond 500 personen werden gered
door Amerikaanse schroefmachines
in samenwerking met ampliibievaar-
tuigen, voornamelijk uit Nieuwe
Tonge.
TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIEO
Een kaart van de toegangswegen naar de noodgebieden, waarvan
uiteraard alleen lmlpkolonnes en militairen gebruik mogen maken.
Ter nadere toelichting het volgende;
1. Verkeer naar Brabant nog steeds via Utrecht.
2. Alblasserdam via brug over de Noord niet bereikbaar'.
S. De weg DordrechtMoerdijk is nog steeds gestremd.
4. Het eiland Beijerland is niet bereikbaar via de Baren-
drechtse brug, doch via HekelingenNieuw Beijerland.
5. Hellevoetsluis en andere plaatsen op Putten zijn thans weer
bereikbaar via de Spijkenisserbrug, Heenvliet, enz.
6. Numansdorp is geïsoleerd, doch te naderen op dezelfde wijze
als in punt 4 is omschreven-
1. s-Gravendeel is bereikbaar via het veer te Wieldrecht, het
welk te bereiken is langs de weg RotterdamDordrecht.
Uiteraard zijn al deze wegen alleen open voor hulpko-
lonnes en plaatselijk verkeer dat er noodzakelijk moet zijn.
Herstelde verbindingen
De Nederlandse Spoorwegen hebben
in samenwerking met Van Gend Loos,
ingaande heden een verbinding tot stahd
gebracht voor het vervoer van stukgoe
deren van en naar Zeeuwsch-Vlaande-
ren, Walcheren en Westelijk Zuid-Beve
land, Voor deze verbinding kunnen
alleen ter vervoer worden aangenomen
levensmiddelen voor mens en dier, ge
neesmiddelen, en zendingen bestemd
voor of afkomstig van het Rode Kruis,
hulpcomité's of andere officiële instel
lingen tot hulpverlening.
Van heden af zullen, voorlopig slechts
tijdens daglicht, weer treinen rijden op
liet baanvak Dordrecht-Baanhoek. De
bedoeling is deze treindienst op een
autobusdienst tussen Baanhoek en Go-
rinchem te doen aansluiten, waarmede
de verbinding Dodrecht-Gorinchem is
hersteld.
Naar de ANWB mededeelt, vaart het
veer tussen Breskens en Vlissingen weer
normaal en vervoert zeer veel voertui
gen.
De route Breskens, via Sluis naar de
Belgische kust is goed berijdbaar, even
als de verbindingsroute dwars over
Zeeuwsch-Vlaanderen van Breskens via
Sluiskil naar Hulst, vanwaar via St.
Nikolaas naar Antwerpen kan worden
reden, waar de verkeerstunnel onder de
Schelde weer in gebruik is.
Ook de verbinding SluiskilTerneu-'
zen is hersteld.
Voorts is het mogelijk om van Vlis
singen via Middelburg naar Goes te rijden
en voorts naar Kruiningen, na welke
plaats de weg echter overstroomd is.
In Zeeuwsch-Vlaanderen en op Zuid-
Beveland en Walcheren patrouilleren de
wegenwachten weer normaal op hun
trajecten. Zij staan hier voornamelijk
gestrande voertuigen uit hulpcolonnes bjj.
Koning Frederik van Denemarken
zond zijn auto naar het Deense Rode
Kruis met veertig nieuwe wollen dekens
voor Nederland.
(Van onze correspondent)
Brussel, 5 Febr.
tjET gisteren met zijn ac
tiviteit begonnen Bel
gische Rampenfonds, dat
door de vertegenwoordigers
van de regering en het Rode
Kruis wordt beheerd, heeft
van de regering frs
10.000.000, van de Nationale
Bank frs 8.000.000 en van
de grote banken eveneens
frs 8.000.000 ontvangen.
Naar de heer Dronsart, di
recteur-generaal van het
Belgische Rode Kruis, ons
verklaarde, is het aantal in
nood verkerende Belgische
gezinnen op het ogenblik
ongeveer 10.000. Het grootst
is de nood in de polderge
bieden rondom Dender-
monde.
Het Rampenfonds zal
reeds volgende week scha
devergoedingen uitbetalen
op grond van de resultaten
van snel doorgevoerde en
quêtes. Zo verklaarde de
minister van Landbvuw, dat
de boeren 70% van het be-
Hulp aan in nood verkerende gezinnen in eigen
land en aan slachtoffers in Nederland
drag der schade zullen ont
vangen. Het Rampenfonds
zal het vee en materieel le
veren; aan de kleine bedrij
ven zal onmiddellijk produc-
tiematerieel worden toege
zonden. Verloren gegane of
beschadigde goederenvoor
raden zullen waarschijn
lijk niet worden ver
goed, daar men hierover
geen controle heeft.
Een eerste schatting van
de schade aan het Belgische
Openbare Domein, bedraagt
1.4 tot 2 milliard francs.
Maar de gemeentebesturen
dienen thans nog te wer
ken aan het dichtmaken van
de bressen en de eerste hulp
aan de getroffen families,
voordat zij beginnen met de
redactie der openbare aan
bestedingen. Pas over enkele
weken zullen de gemeenten
in staat zijn de schaderap-
porten aan de centrale be
sturen te Brussel te laten
toekomen.
INTUSSEN hebben tien
tallen Belgische organi
saties spontane hulp
acties 'ten voordele van de
Nederlandse getroffen ge
bieden georganiseerd. De
heer J. A. van Houten, pers-
raad bij de ambassade te
Brussel, vertelde ons in een
overzicht, dat honderden
Belgische dames stappen
deden om Nederlandse kin
deren in hun gezinnen op te
nemen; van overal telefone
ren burgemeesters om logies
voor getroffen families aan
te bieden; grote zendingen
medicamenten, kledingstuk
ken, levensmiddelen en geld
stromen binnen. De te Ant
werpen opgerichte afdeling
van het Nederlandse Ram
penfonds verzamelde in één
dag frs 150.000. De actie
staat aldaar onder leiding
van consul-generaal Middel
burg.
Te Brussel wordt de co
ördinatie voor de hulp aan
kinderen verzekerd door
een comité onder leiding
van baronesse Van Harinx-
ma thoe Slooten. Het Bel
gisch Comité Benelux ont
ving grote steunbedragen
van de Belgische banken.
Vrachtwagens van een
groot magazijn zullen kle
ding, levensmiddelen en me
dicamenten naar Zeeland en
Zeeuwsch-Vlaanderen zen
den ofschoon de grote ma
gazijnen in België voor ver
schillende millioene schade
leden te Antwerpen en te
Oostende.
De meest dringende goe
deren, aldus zeide mén ons
gisteren van bevoegde zijde,
zijn matrassen en dekens.
In verband met het nieuwe
stormgevaar en het feit, dat
de wind te Oostende een
kracht van 80 km per uur
ontwikkelt, zijn de marine
soldaten, de marechaussée
en de brandweercorpsen
heden geconsigneerd.
Nederlanders in België
kunnen geldelijke bijdragen
storten aan de consulaire
afdeling van de Nederlandse
ambassadegiro 312823,
Brussel.
Officieel 242 doden zonder de vermisten
/GISTERAVOND luidde het weerbericht in Engeland zeer ongunstig: e
werd een nieuwe storm aangekondigd. Inderdaad was de windkracht
opnieuw zeer sterk, doch zij nam vrij spoedig af.
Over de kust van Lincolnshire is nieuwe rampspoed gebracht. De hoge
vloed, opgezweept door de Noordwester, deed de inderhaast herstelde dijken
bezwijken. Het water sloeg een aantal gaten in de zeeweringen, die de dorpen
Mablethorpe en Sutton beschermen, zodat deze nogmaals werden over
stroomd. Zowel Mablethorpe als Sutton zijn echter sedert de jongste ramp
geëvacueerd. Op andere plaatsen zijn kleinere dijkbreuken voorgekomen.
De minister van Binnenlandse Zaken, Sir David Maxwell Fyfe, heeft in
het Lagerhuis verklaard, dat volgens de laatste officiële cijfers 21/2 perso
nen bij de overstromingen het leven hebben verloren. Hierbij zijn echter niet
begrepen de vermisten, wier aantal nog niet is te schatten.
Ofschoon het Theems-eiland Canvey thans „waterdicht" is verklaard,
kregen de geëvacueerde bewoners nog geen toestemming naar hun woningen
terug te keren.
De gemeente Nijmegen zal een
3i% 3-jarige lening aangaan bij de
Postcheque en Girodienst h 100%.
De Zeeuw in dagen van nood:
(Van een onzer verslaggevers)
Middelburg, Woensdagavond
ZEELAND is een kwetsbare provin
cie. Maar bij alle kwetsbaarheid
heeft zij of liever: hebben
haar bewoners een onbuigzaam
heid, een karaktervastheid, die in
deze dagen sterker tot uiting komt
dan in normale omstandigheden.
In de bus van Ierseke naar Goes
zit een man, die met levendige be
langstelling luistert naar wat mede
passagiers vertellen over de tragi
sche toestanden op Schouwen-Duive-
land, Tholen en Noord-Beveland. Als
iemand hem vraagt of hij nog verlie
zen heeft geleden knikt hij peinzend
van ja: twee van zijn zusters zijn
Zondagnacht verdronken met zes kin
deren." „Ik moet berusten", zegt hij
kalm.
„Is het waar dat het ziekenhuis
van Noord-Schouwen zo heeft gele
den?" informeert een vrouw, want
„ja, weet u. mijn dochter werkt er
ook, en ik ben toch wel een beetje
angstig bee?"
Met een peinzende blik een een
rustige glimlach worden kwesties van
leven en dood opgeworpen. Geen
spoor van opstandigheid of iets van
paniek.
Niet ver van Zierikzee waren 200
mensen op een droog plekje grond
bjjeen, nadat de zee de omgeving had
overspoeld. Bootjes trokken er op uit
om deze geïsoleerder weg te halen.
Maar het antwoord was: ,.Wij zijn
gespaard gebleven, we wilken dus
niet, Breng ons liever brood uit de
stad." Later moesten ze toch weg.
Die standvastigheid, dat niet wil-"
len wjjken, moge soms onverstandig
lijken, toch is er ook al veel goeds
uit voortgevloeid. Een Noord-Beve
lander vertelde ons, dat het dorpje
Colijnsplaat daaraan z'n behoud heeft
te danken. De zee beukte tegen de
met zandzakken versterkte vloed
luiken, die het dorp beschermden.
Toen het op een gegeven ogenblik
mis scheen te zullen lopen, gingen
honderd mannen arm in arm met de
rug tegen de barricade staan. Uren
lang hebben zij zo een levende muur
gevormd en het geweld der zee
heeft hun kracht niet kunnen breken.
Hoeveel staaljtes van uithoudings
vermogen vernemen wij niet op onze
Zeeuwse zwerftocht. Er is ook ge
vaar verbonden aan het steeds vol
gen van de „eigen" lijn. Naar men
ons vertelde heeft Bruinisse dit on
dervonden. De vissers, die zich altijd
meer op het water dan te land thuis
voelen, zouden in de ure des gevaars
aan boord zijn gegaan, in plaats van
de dijken te verdedigen.
rT de Zeeuwse plaatsen, die niet
zelf van de ramp te lijden hebben
gehad, heerst grote bedrijvigheid
onder alle lagen der bevolking. Auto
colonnes met goederen voor de ge
troffen gebieden, rijden over de
wegen. De stadhuizen van Middel
burg en Goes vertoonden nog ver in
de avond verlichte vensters, ten te
ken dat er binnen wordt doorge
werkt.
In de straten bewegen zich mensen
met grote pakken, mensen met ban
den om de arm en mensen met zware
fietRen enz, Van de Loskade in de
Zeeuwse hoofdstad zijn vanavond
militaire wagens met sterke zoek
lichten naar de kapotte d(jk bij Rara-
mekens getrokken. Stapels rails lig
gen klaar om straks het verzwakte
dijklichaam bij Oostkerke in Zuid-
Beveland te versterken.
Goes vooral is een centrum van
hulpverlening. In het eerste hotel ter
plaatse, waar we vanavond minister
Mansholt in ernstig gesprek met
plaatselijke autoriteiten vonden, is
de feestzaal één reusachtig pakhuis
van goederen: kledingstukken, kin
derwagens, wiegen, dekens, levens
middelen, allemaal geschenken van
Friesland voor Zeeland. Dit alles
moet zo spoedig mogelijk worden ge
distribueerd, een ontzaglijk werk. On
noemelijk veel bewijzen van naasten
liefde zijn er.
Maar helaas naast al het goede is
er het kwaad, dat steeds in tijden van
rampspoed de kop opsteekt. Het
noodblaadje, dat de Zieriksese
Nieuwsbode uitgeeft het herinnert
sterk aan onze minimale krantjes
van 19441945 maakte gisteren
namens de burgemeester bekend, dat
tegen hen, die zich aan plundering
sohuldig maken, met de vuurwapenen
zal worden opgetreden.
In het nu totaal geëvacueerde
Kruiningen op Zuid-Beveland wordt
niemand na een bepaald uur meer
toegelaten. Militairen houden hun
sterke schijnwerpers voortdurend ge
richt op de verlaten straten, nadat
gebleken was, dat misdadige elemen
ten daar probeerden hun slag te slaan
in onbewaakte winkels en woon
huizen.
Vanavond toen hoog water de
spookachtige straten in nóg spook-
aohtiger riviertjes had veranderd,
voeren er ducks rond en het onver
biddelijk prooi was: „Vuren bij on
raad". Zeer terecht!
DEELNEMING AAN
ENGELAND
De Nederlandse ambassadeur in Lon
den mr D. U. Stikker heeft een bezoek
gebracht aan het Engelse ministerie
van buitenlandse zaken om de deelne
ming van de Nederlandse regering over
te brengen met de ernstige ramp, die
het Verenigde Koninkrijk heeft ge
troffen.
Antwerpse haven weer
in bedrijf
De Royer-eluis bij Antwerpen is her
steld en de scheepvaart is gisteravond
hervat, zij het in vertraagd tempo.
Een van de twee Bell-47 helicopters
van de Sabena, die in de overstroomde
gebieden van Nederland bjj het reddings
werk wordt gebruikt, is naar het ge
hucht Rheinantshof bij Eupen gevlogen
voor hulpverlening aan de ingesneeuwde
bevolking. De piloot .slaagde er in te
landen, doch de bewoners weigerden hun
huizen te verlaten. Hij heeft een hoe
veelheid levensmiddelen achtergelaten,
welke voldoende is voor de twee of drie
dagen gedurende welke het dorpje nog
geïsoleerd zal zijn.
Te Oostende is bekend gemaakt dat
alle honden, die 's avonds na vijf uur
op straat worden aangetroffen, door de
politie worden doodgeschoten. De maat
regel is genomen om de kans op
epidemieën te verminderen.
Maandag zullen de scholen wederom
worden geopend.
Penning Watersnood '53
Ontwerp prof. Wenckebach
De Vereeniging voor Penningkunst
heeft besloten een penning uit te geven,
die de watersnood 1953 tot onderwerp
heeft. De penning zal algemeen ver
krijgbaar worden gesteld en de netto
opbrengst zal ter beschikking van het
Nationaal Rampenfonds worden gesteld-
Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge
vonden het ontwerp hiervoor te maken.
EVEN groot als verschillend is het medeleven, dat het buitenland be
toont met de ramp, die over Nederland is gekomen. Het is een stort
vloed van woorden en daden, die uit vrijwel alle hoeken van de wereld
aan de rampspoed en de hulpverlening worden gewijd en het is schier on
doenlijk, daarvan een volledig overzicht in details te geven, hoezeer dit
medeleven ook tot waardering en troost moet strekken.
In vogelvlucht ls> hier
van, in aansluiting op
e berichten van giste
ren, nog een zij het
onvolledig beeld te
seven. Een gezamenlijke
oproep tot hulpverlening
is uitgegaan van radio-
omroepen in tien Euro
pese landen: België,
Luxemburg, Frankrijk,
Italië, Zwitserland, Oos
tenrijk, het Saargebied,
Duitsland en Monte Car
lo, tezamen met de om
roep in Nederland. Der
tien landen schonken
het Internationale Rode
Kruis in Genève ruim
500.000 dollar, waar
onder, uit Italië alleen al
350.000. De Unicef
(Internat. Kindernood-
fonds der V.N.) in Den
Haag deed afstand van
zjin aandeel van 40
In de nog steeds voort
durende inzameling der
Nat. Comm. v. Vluchte-
ingenhulp. Van. het
Vatlkaan ging de op
dracht uit aan mgr
Lamaertlni in Parijs,
zich ln Nederland, Bel
gië en Engeland op de
hoogte te gaan stellen
van de nood in die lan
den en de middelen,
waarmede deze is te be
strijden. De primaat van
België, kardinaal Van
Roey, heeft tezamen
met de vijf andere Bel
gische bisschoppen een
herderlijk schrijven aan
het Belgische volk ge
richt, waarin wordt op-,
gewekt tot hulp met
geld en alle mogelijke
andere middelen.
Dit wat de hulp van
Internationale organisa
ties betreft. Uit de aan
biedingen door de vele
landen afzonderlijk kun
nen slechts' énige grepen
worden gedaan. De ga
ven en aanbiedingen uit
Amerika en Canada
stromen ons toe; o.m.
een gift van 100.000
dollar van het Ameri
kaanse. Rode Kruis:
Haves.In .Texas, twee
jaar geleden door een
overstromingsramp ge
troffen. w:| een oyer-
3troomde Nederlandse
gemeente adopteren, het
Amerikaanse televisie
station WAAM in Balti
more heeft een „opera
tie windmolen" ingezet
voor hulp aan Neder
land, de C.A.R.E. wil
4500 kilo dekens zen
den. van verschillende
zijden werd aangedron
gen op verhoging van
het Immigratie-quotum
ten behoeve van Neder
land. Een dergelijk denk
beeld ls ook in Canada
gerezen, vanwaar het
eerste transportvliegtuig
met goederen en Rode-
Krulsnersoneel naar Ne
derland is vertrokken.
In Perth is een comité
voor hulp door Neder
landers In West-Austra-
Jië opgericht, dat de on
geveer acht duizend
Nederlanders aldaar
heeft verzocht een dag
loon af te staan voor het
Nationaal Rampenfonds.
Verder stelde de Austra
lische regering zowel
voor Nederland als.vóór
Engeland 50:000 pond
"elk beschikbaar,^ -