Honderden mensen gered inzet van eigen leven Vliegers redden verkleumden van de daken en uit bomen De droeve lijst ft? Verwarring over springtij, springvloed en stormvloed Donderdag 5 Februari 1953 FRIESE KOERIER 3 SINT-PHILIPSLAND WOENSDAGAVOND. YY/oensdagmorgcn is het eiland Schouwcn-Duiveland het terrein geweest van de dramatische ontknoping van een aantal om standigheden, die sinds Zondagmorgen 5 uur langzamerhand het beeld opleverden van totale reddeloosheid. Vijf en veertig amphibie-vaartuigen van het Amerikaanse leger in West-Duitsland, zeven hefschroefvliegtuigen uit Engeland, Duits land en België, 200 man commandotroepen, 400 man artillerietroe pen, 65 kraanwagens en ongeveer 300 vrachtauto's hebben met el kaar de bevolking van de dorpen Oosterland en Ouwekerke op Schouwen van een wisse dood kunnen redden. Voor een belangrijk deel van Nieuwekerke was dat al te laat. Woensdagavond om acht uur vermoedde men, dat 300 van de 600 inwoners van Nieuwkerke tussen Zondagmorgen en Dinsdagavond zijn verdronken. (Van onze speciale verslaggever) Niets zeker De berichten, die het vasteland bereiken uit Schouwen en uit het Schiereiland Sint Philipsland wa ren tot Dinsdagmiddag bijzonder verward. Er was eigenlijk niets met zekerheid bekend. Men wist, dat een man uit Nieuwekerke op een stuk hout was aangespoeld in Ierseke en vliegtuigwaarnemers hadden vastgesteld, dat ergens op de Zeeuwse stromen tussen Schouwen en Tholen een andere man dreef, die zich vast hield aan een deur. 'TOWEL de luchtmacht als de com mandotroepen maakten verken ningstochten, maar die leverden aan zekerheid bijzonder weinig op. Men kon alleen vermoeden, dat de toe stand op Schouwen-Duiveland vooral bezuiden Zierikzee, bijzonder ernstig was. Hoe ernstig wist men niet. Dat bleek pas, toen Dinsdag laat in de middag mannen van het detachement commandotroepen uit Breda er met levensgevaar in slaagden de Zijpe bij Sint Philipsland over te steken. Schoorvoetend JJET was kort na de operatie bij XA Nieuw-Vossemeer, dat de com mandotroepen Maandagmiddag 800 en Dinsdagmorgen 600 mensen uit het isolement hadden bevrijd. Hun commandant, de overste Beets, had berichten gekregen, waaruit hij af leidde, dat de toestand op het schier eiland Sint Philipsland en verder op Schouwen nog ernstiger en gevaar lijker was dan in Nieuw-Vossemeer. De overste Beets is er de man niet naar, om dan niet onmiddellijk han delend op te treden. Hij haalde zijn mannen, die sinds Zondagmorgen 9 uur niet uit de kleren waren geweest, bij elkaar; „organiseerde" een aantal vrachtauto's, kreeg opnieuw de ietwat schoorvoetende medewerking van de militaire commandant in Steenbergen en begon een grootscheepse aanval op het Zijpe. De commandant in Steenbergen, de kolonel Anthoni, had medegedeeld, dat een enorme hoeveelheid materieel onderweg was en Dinsdagnacht onge veer 4 uur bij Breda verwacht kon worden. Er zouden ducks komen, am- phibievaartuigen van het Amerikaan se leger in West-Duitsland. Er zouden vrachtauto's komen uit België, Duits land en het noorden van Nederland. Er waren voldoende manschappen in de buurt en het leek er dus op, dat men aan alle eisen zou kunnen vol doen. Overste Beets van de comman dotroepen had goede stafkaarten, vol doende eten, vrachtwagens en alle mogelijk rijdend materieel en hij be sloot om in de nacht te trachten ver binding te krijgen tussen Sint Phi lipsland, een dorp, dat al eerder ge- evacueerd was, en waar een tot dus ver onbekend aantal doden was ge vallen, en Zijpe, de oostelijkste haven van het eiland Schouwen. de tijd van drie uur hadden zij de be woners die weg wilden, naar het oos ten gebracht. Uit de verhalen, die zij hoorden, begrepen zij, dat er in Bruinisse niet veel was gebeurd, maar erger scheen de toestand te zijn in Oosterland, waar 2Vz meter water stond en in het dorp Nieuwekerk, dat, laag in de pol der gelegen, volkomen onder water was gelopen. Alleen de kerktoren stak nog boven de haven uit. 1600 in veiligheid QVERSTE Beets en zijn mannen be gonnen aan een voorlopige orga nisatie. Dinsdagmiddag kregen zij assistentie van twee Amerikaanse hefschroefvliegtuigen, die een aantal inwoners van Oosterland wisten te redden. Woensdagmorgen begon het echter pas goed. Vijf en veertig ducks, bemand met Duitsers, Polen en Let ten, haalden de meeste inwoners van Oosterland uit hun huizen. De am- phibie-vliegtuigen streken neer op de watervlakte, KLM-machines wierpen voedsel uit de helicoptères, redden binnen de tijd van vijf uren meer dan 100 zieken en gewonden. Om 2 uur gingen de ducks op verkenning naar Nieuwekerk en Ouwekerk. Zij kwamen tegen vieren terug met het bericht, dat Ouwekerk het niet zo moeilijk had en dat er in Nieuwekerk op enkele oude mensen na geen le vende ziel meer was te zien. Ijverig werken deze jongens om de schade aan de dijk te herstellen. Taest Jo it leed yn 't moed Stjür dan Jins jefte hjoed! Nat. Rampefouns Den Haag, Giro 9575 Gisteravond bedroeg het aantal per sonen, waarvan vaststaat dat zij bij de overstromingsramp zijn omgekomen, 1272. De plaatsen waar de slachtoffers zijn gevallen zijn: Abbenbroek 1; Brandwijk 2: Brouwers haven 3; Bruinisse 1! Burgsluis 10; Ca- pelle 3; Dinteloord 3; Dreischor 15; Fijnaart 46; Geersdijk 1; Goeree en Overflakkee 40; Goese Sas 7: 's-Gra- vendeël 57; Halsteren 17; Hellevoet- sluis 5; Heusden en Altena 3; (defini tief); Heijningen 25; Hoeksewaard 7; Hoedekenskerke 1; Hondsbossezeewie- rïng 1; Hontenisse (Kerkdorp, Lams- waarde) 8; Klundert 13; Kortgene 40; Krabbendijke 4; Kruiningen 11; Maar tensdijk 7; Maassluis 1; Moerdijk 13; Nw. Neuzenpolder 1; Nieuwerkerk (Ouderkerk) 13; Nieuwe tonge 75; Nw. Vossemeer 50; Numansdorp 67; Oosterland 40; Oosterschelde 4; Osse- nïsse 1; Ouddorp 1: Ouderkerk aan de IJsel 2; Oudelande 2; Oude tonge 300; Papendrecht 1; St. Philipsland 1; Raamsdonkveer 2; Rilland 1; Rotter dam 1; Serooskerke 15; Stavenisse 200; Steenbergen 13; Stellendam 27; Slie- drecht 1! Stormpolder 6; Strijen 20; Terneuzen 4; Texel 4; Veere 2; Vlis- singen 3; Wagenberg 1; Willemstad 12; Wolf aartsdijk 9; Yerseke 10; IJssel- monde 3; Zierikzee 15; Zuïdland 20. De hele Woensdag, van 's morgens 10 uur, totdat het donker werd, heb ben Nederlandse, Amerikaanse, Fran se en Belgische soldaten gezwoegd en geploeterd. Woensdagmiddag om vijf uur hadden zij ruim 1600 mensen in veiligheid gebracht. Drie minuten TUIJ zijn er ons van bewust, dat deze enkele, nuchtere mededelin- illl gen' onmogelijk een juiste weergave kunnen vormen van de dramatische h-mk mvvhnnkr m ;v rk: - a ij dm 3 gaifiiÉëg^il X JU.de vroege ochtenduren op Schouwen wgf 4 waren te zien. \ri$ÊÊËÊÊÊ*' De verbindingen met het Noor- 'SB&mden zijn moeilijker geworden. De duur van automatische telefoon- V v tmÊB m4m(0&ÈÊÊiM gesprekken is beperkt tot 3 mi- Sir lllKBÉMBrai nuten. De huizen zijn vol met -%J:. Jè -J||j||||ISsHB vluchtelingen. De meeste hotels hebben geen kamer over. Bergen vSéWM-' op Zoom, Roosendaal en Breda f Jb zijn doorgangshuizen geworden at voor duizenden en nog eens dui- A, zenden vluchtelingen uit de nood- _*tMËÊÈÈ&Ël^iÊËÊ$''> gebieden. m Deze enkele feiten mogen een ver- m WHF -■-*•* BÈ klaring zijn voor het feit, dat het vrij- JÜ$ wel mogelijk is om op korte termijn s de precieze gang van zaken volledig ■ïÊF - weer te geven. /És j', Drie dorpen op Schouwen zijn ge- I evacueerd. 1500 mensen zijn gered, h. fy,Het lijkt allemaal eenvoudig, maar het was het niet. Het was één aaneen schakeling van dramatische en soms Onbeschrijfelijk tragisch zijn de toestanden waaronder vele vluchtelingen naar lugubere ogenblikken. Voor een be de Ahoy-hallen in Rotterdam komen. Op de foto: een oude vrouw van 90 jaar langrijk gedeelte is het nog niet te uit Oude Tongedie met haar dochter (op de voorgrond) de tocht uit het over- begrijpen hoe men dit enorme karwei stroomde gebied naar veiliger oorden heeft gemaakt, wordt door enige soldaten in zo korte tijd heeft kunnen klaren. in de Ahoy-hal geholpen. Maar dat is weer een ander verhaal. Contact T"fcE weersomstandigheden waren vrij goed. Het woei niet erg hard en het water stond niet bijzonder hoog. De commando's slaagden er dan ook in om bij de eerste poging contact te krijgen met het dorp Zijpe en binnen Ducks brengen bij redding uitkomst jyjILITAIRE vliegers van 4 naties, Nederlanders, Amerikanen, Britten en Belgen speuren van het krieken van de ochtend tot dat de avond invalt over de waterwoestijnen van Goeree Overflakkee, Schouwen Duiveland, St. Philipsland en Tholen. Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievliegtuigen, zeer lichte „pipercups" en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen, ongeveer 130 bij el kaar, doen hun werk krachtig en moedig, verbonden door krakende en gonzende radioverbindingen. Hier worden zandzakken, voedsel of medicamenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water. Een waarschuwing, en kort na dien komt een helicopter aan. Ergens op een dak of in een boom zit een Honderden crijvAlny s zint koortsachtig in de weer om het gat in de dijk bij Papendrecht te dichten. Het gat is niet minder dan 85 meter breed. verkleumd, wanhopig te bidden. Langs een ladder, onder een stilstaan de helicopter, laat een man zich zak ken. Hij helpt de eenzamen, de naam lozen en duizenden eïlendigen. Een der redders moet op de plek, waar een slachtoffer gevonden wordt, achter blijven, omdat er voor hem in het vliegtuig clan geen plaats meer is. Later wordt hij wel weer opgepikt. De naamloze van het dak is dan veilig. Ducks brengen uitkomst Overal ziet men de vliegtuigen zoe ken en helpen. Zieken worden getran sporteerd, gezonden nlaarvi eregi sporteerd, gezonden naar veiliger plaat sen gebracht. De verkenningsvliegtui gen dirigeren ook de ducks, de amphi-< biewagens, die als vette slakken over de verdronken eilanden kruipen. Deze varende wagens zijn een ware uitkomst bij het reddingswerk. Velen kunnen thans bereikt worden, die anders red deloos verloren zouden zijn. Met 40 tegelijk kan men de slacht offers snel en veilig vervoeren. Eerst ging het transport over de ondiepe wateren met roeiboten, doch ook deze staken soms nog te diep om ge- isoleerde plaatsen te bereiken. Cadavers Over grote trajecten is de zeedijk van Flakkee weggeslagen. Op enkele stukken gespaarde polderwijken grazen hier en daar wat runderen. Him aantal wordt verre overtroffen door de cada vers, die her en der met van het water opgeblazen lijven tegen de dijken ge spoeld liggen. Enorme hoeveelheden wrakhout, stro, dode kippen en varkens, kleren en huis raad werden door de wind tegen de dijken en huizenresten geblazen. De lij ken der bewoners zijn zoveel mogelijk uit deze rampzalige ravage gevist. Stellendam ligt achter zijn haventje levënloos tussen water en slijk. Deze door Urk geadopteerde vissers plaats is noch aan het Haringvliet, noch aan het Springersdiep meer door dijken beschermd. Apart eiland Goerree is daardoor weer een apart eiland geworden, waarvan de duinrand nog slechts boven het water uitsteekt. Verkenning boven Schouwen-Duive land bevestigt de berichten, dat dit ei land op de duinenrij na, die tot onge veer Renesse, Haamstede en Burgh reikt, vrijwel totaal door de zee ver zwolgen is. Brouwershaven, Zierikzee, Bruinisse en alle andere plaatsen daar tussen zyn geheel of gedeeltelijk over stroomd. Men kent ze aan de kerkto rens en vormen van de havens. Het eiland biedt hetzelfde beeld als Flakkee met zijn rampzalige plaatsen als Oude- en Nieuwe Ton ge. De havens liggen vol schepen. Vliegtuigen speuren en helpen. Roei boten, ducks en ook rubberboten trachten geïsoleerde stakkers te bevrijden. Hulpverlening en evacu atie zijn in volle gang. Evacuatie Duizenden en duizenden slachtoffers van de stormvloed worden van de eilan den gehaald. Duizenden verlenen hulp bij transport, verpleging en onderdak. Ook de Amerikanen sjouwen en sloven bij het reddings- en herstelwerk. Zo doen ook de Britten, de Fransen, de Belgen en de Nederlanders. Zo zullen de helpers van andere nationaliteiten doen, die thans in aantocht zijn. Grote colonnes stromen naar de uiterste ran den der geteisterde gebieden met voed sel. kleding, medicamenten, en mate rialen. Daar wordt het transport voort gezet met boten, schepen en vliegtuigen, VOLKSGERICHT: Aan het Rampenfonds kan als opbrengst van de collecte in de gemeente Vledder een bedrag van f 9.809,05 worden over gemaakt. Bovendien is een vrachtauto vol kleding naar de geteisterde gebieden gezonden. Een behoorlijk resultaat voor de ruim 2600 zielen tellende gemeente. Doch niet ieder, die kon, heeft meegedaan. In een der gehuchten weigerde een ingezetene iedere hulp. Bij de inzameling van zakken weigerde hij ook maar één zak af te staan. Daarvoor had hij ze niet gespaard, beweerde hij. Het vermoeden is, dat deze onwillige wel 500 zakken heeft liggen. Ook bij de geldinzameling stuurde hij de collectrices met lege handen weg. De andere inwoners van het gehucht nemen dit niet. Zij hebben bakker, slager en winkelier aangeraden hem niet meer te leveren. Op straffe van het verlies van de klandizie van alle bewoners. Het gezin zit nu op water en (misschien) eigen gebakken brood. En kan maar eens rustig nadenken hoe de fout nog is te herstellen. Nooit had dit zestienjarige Haagse meisje gedacht, dat zij nog eens in slaat zou. ijn een baardige Zeeuw als een volleerd „kapper' te scheren. In tijden van nood. wordt het onmogelijke, mogelijk. Over de begrippen springtij, spring vloed en stormvloed blijkt bij velen verwarring te bestaan. Sommigen ma ken zich zelfs ongerust over de sprin- ty, die op 16 Februari is te verwach ten. die dan weer met tientallen ongelukki- gen terugkomen. Met het uur zwelt deze stroom. Ze ontvangen kleding, voedsel, medische zorg en gaan dan slapen. Nadien ver trek naar een evacuatie-oord, zo geldt het in de opvangcentra, waar artsen, verpleegsters, het Rode Kruis, militai ren van alle wapenen en andere vrijwil ligers van diverse organisaties dag en nacht in de weer z\jn. Ondanks de on vervaarde aanpak, ondanks de hechte nationale en internationale samenwer king, is toch nog de hulp voor velen te laat gekomen. Uitputting I-Iet menselijk uithoudingsvermogen is beperkt. Na dagenlang wachten zijn mannen, vrouwen en kinderen van uit putting op zolders en daken gestorven. Vooral in de nacht van Dinsdag op Woensdag, toen het vroor, zijn slacht offers gevallen. Het aantal gevallen van longontsteking is groot. Artsen worden met helicopters gebracht naar geïsoleerde zieken, die dringend hulp behoeven. Iedereen spant zich tot het uiterste in om levens te redden en te behouden. De levens van hen die van alle aardse bezit zijn beroofd. Het KNMI dealt mee, dat er twee oorzaken zijn waardoor eb en vloed langs onze kusten niet altijd gelijk zijn: le de wisselende samenwerking van zon en maan; 2e de werking van de wind op de Noordzee. De maan en de zon beïnvloeden bei den het eb- en vloed-verschijnsel, doch de maan het meest. Derhalve zijn eb en vloed het sterkst als de zon precies met de maan samenwerkt, het zwakst als de zon de maan tegenwerkt Het eerste geval treedt altijd kort na volle maan en kort na nieuwe maan op. Men spreekt dan van een springtij. Het tweede geval treedt altijd kort na eerste kwartier en kort na laatste kwartier op. Men spreekt dan van doodtij. Een springtij is dus een normaal ver schijnsel, dat om de twee weken op treedt. Het bestaat uit een springvloed en een springeb, of een sprinhoogwa- ter en een springlaagwater. Doch nu komt hier de invloed van de wind bij. Het is bekend, dat een storm uit het Noordwesten een ophoping van water in het Zuidelijk deel van de Noordzee, dus tegenover de Nederland se kust veroorzaakt. Is deze verhoging van het waterpeil door de storm groot, dan spreekt men van een stormvloed. Treft nu een uitzonderlijk zware en langdurige Noordwesterstorm over de Noordzee bovendien nog samen met een springvloed, dan kunnen de ge volgen catastrophaal worden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2