Verkenningsvlucht boven de waterwoestenij Te land, ter zee en in de lucht wordt verbeten gestreden om mensen en land Grote drukte in haven van Bergen op Zoom Toestand op centrum-eilanden nog steeds zeer ernstig Minister Algera naar de getroffen gebieden Redding in de nacht (Van een speciale ANP-verslaggever) Gilze Rijen 4 Febr. Militaire vliegers van 4 naties. Nederlanders, Amerikanen Britten en Belgen speuren van het krieken van de ochtend tot dat de avond invalt over de waterwoestijnen" van Goeree Overflakkee, Schouwen Duiveland, St Phi- lipsland en Tholen. Snelle jagers, zware transporttoestellcn en amphibievliegtuigen- zeer lichte ..Pipercubs" en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen, ongeveer 130 bij elkaar, doen hun werk krachtig en mo-dig, verbonden door krakende en gon zende radioverbindingen. Hier worden zandzakken, voedsel of me dicamenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water; een waarschuwing, en kort na dien komt een helicopter aan. Ergens op een dak zit een eenzaam mens, verkleumd, wanhopig te bidden tot het eindeloze watervlak. ..Was hij eerst ook alleen, daar op dat dak?" vraagt men zich af. Misschien misschien ook niet.... langs een ladder onder de nu stilstaande helicopter, laat een man zich zakken. Hij helpt de eenzamen, de naam lozen en duizenden ellendigen. Een der redders moet op de plek, waar een slacht offer gevonden wordt, achterblijven, om dat er voor hem in het vliegtuig dan geen plaats meer is- Later wordt hij wel weer opgepikt. De naamloze van het dak is dan allang veilig. Mensen in nood Overal ziet men de vliegtuigen zoeken en helpen. Zieken worden getransporteerd gezonden naar veiliger haven gebracht De verkenningsvliegtuigen dirigeren ook de „Ducks" de amphibiewagens die als vette slakken over de verdronken eilanden kruipen. Deze varende wagens zijn. een ware uitkomst bij het reddingswerk. Ve len kunnen thans bereikt worden, die an ders reddeloos verloren zouden zijn. Met 40 tegelijk kan men de slachtoffers snel en veilig vervoeren. Eerst ging het trans port over de ondiepe wateren met roei boten. doch ook deze waren soms nog te diep om geïsoleerde plaatsen te bereiken. Bij tientallen, varen grote en kleine sche pen op de Zuidhollandse en Zeeuwse stro men. Het weer was vanmiddag nog kalm. Vele schippers, die met deze wateren niet bekend zijn hebben hun weg niet kunnen vinden- Sommige boten zijn vastgelopen, enkelen blijken bij eb boven op een zand bank te zitten. Schip in nood Rond het middaguur klinkt een nood kreet van het Haringvliet schip in nood. Verkenners, helicopters en een amphibie- vliegtuig spoeden zich er heen om assis tentie te bieden. Zo werken schepen, vlieg tuigen en ducks aan alle kanten samen om te helpen, waar nood heerst- Ons verken ningsvliegtuig. bestuurd door een jonge kundige vlieger, scheert over Flakkee. Van Ooltgensplaat tot voorbij Middglharnis en Sommelsdijk is "dit een watervlakte, waar uit de daken van boerderijen, huizen en schuren, '-of zeer vaak slechts de resten.-. - daarvan steken: Tussen. Dirksland-en-Me- lïssan? zien wij een droog =poldereiland. Gered?- Het is de vraag-,want de polder dijken. die het niet hielden, zien er zwak en afgekalfd uit. Vliegtuigen werken er balen met zandzakken af. Men ziet de be volking graven van hun nog van de vloed verschoonde grond om ze te vullen. Die dijken moeten versterkt worden. Cadavers Over grote trajecten is de zeedijk van Flakkee weggeslagen Op enkele stukken gèspaarde polderwij ken grazen hier en daar wat runderen. Hun aantal wordt verre overtroffen door de cadavers, die her en der met van het water opgeblazen lijven tegen de dijken gespoeld l'iggen. Enorms hoeveelheden wrakhout, stro, dode kippen en varkens, kleren en huis raad werden door de wind tegen de dijken en huizenresten geblazen- De lijken der bewoners zijn zoveel mogelijk uit deze rampzalige ravage gevist. Stellendam ligt achter zijn haventje levenloos tussen wa ter en slijk. Deze door Urk geadopteerde vissersplaats is noch aan het Haringvliet, noch aan het Springersdiep meer door dijken beschermd. Toren als bakens Goerree is daardoor weer eiland geworden, waarvan de duinrand nog slechts boven water uitsteekt. Verkenning boven Schouwcn-Duivcland bevestigt de berichten, dat dit eiland op de duinenrij na, die tot ongeveer Rcnesse. Haamstede en Burgh reikt, vrijwel totaal door de zee verzwolgen is. Brouwershaven Zierikzee. Bruinisse' en alle andere plaat sen daartussen zijn geheel of gedeeltelijk overstroomd. Men kent ze aan de kerkto rens en vormen van de havens. Het eiland biedt hetzelfde beeld als Flakkee met zijn rampzalige plaatsen als Oude- en Nieuwe Tonge. De havens liggen yol schepen. Vliegtuigen speuren en helpen, Roeiboten ducks en ook rubberboten trachten ge- isoleerde stakkers te bevrijden. Hulpver lening'en evacuatie zijn in volle gang. En tegen de duinen en dijkresten ligt dé zee, die als een bruut beest, gezweept door de felle orkaan, al deze ellende veroorzaakte-. Evacuatie Duizenden en duizenden slachtoffers van de stormvloed worden van de eilan den gehaald Duizenden verlenen hulp bij transport, verpleging efi onderdak. Ook de gisteren hier gearriveerde Amerikanen .iwen en sloven bij 't reddings- en her stelwerk. Zo doen ook de Britten, de Fran sen. de .Belgen en de Nederlanders. Zo zullen de helpers van andere nationali teiten doen, die thaijs in aantocht zijn. Grote colonnes stromen naar de uiterste randen der geteisterde gebieden met voed sel. kleding, medicamenten en materialen. Daar wordt het transport voortgezet met botén, schepen en vliegtuigen, die dan weer met tientallen ongelukkigen terugko men. Met het uur zwelt deze stroom. Ze ontvangen kleding, voedsel, medische zorg en gaan dan slapen. Nadien vertrek naar een evacuatie-oord, Zo geldt het in de op vangcentra, waar artsen, verpleegsters, het Rode Kruis, militairen van alle wapenen en andere vrijwilligers van diverse organi saties dag en nacht in de weer zijn. On danks de onvervaarde aanpak, ondanks de hechte nationale en internationale samen werking, is toch nog de hulp voor velen te laat gekomen- Uitputting Het menselijk uithoudingsvermogen is beperkt. Na dagenlang wachten zijn man nen, vrouwen en kinderen van uitputting op zolders en daken gestorven. Vooral in de nacht van Dinsdag op Woensdag, toen het vroor, zijn slachtoffers gevallen. Het aantal gevallen van longontsteking is groot Artsen worden met helicopters gebracht naar geïsoleerde zieken, die dringend hulp behoeven. Iedereen spant zich tot het uiterste in om levens te redden en te be houden; de levens van hen die van alle aardse bezit zijn beroofd. Schippers zonden hulp „Ondoenlijk te varen voor onbekende schippers" Er heerst een grote drukte in de haven van Bergen op Zoom. Dè halve stad slaat met spanning de verrichtingen van het red dingswerk gade. Overdag, maar ook des nachts met behulp van scherpe zoeklichten, worden schepen geladen en gelost", aldus meldde Woensdagavond een onzer redac teuren uit het geteisterde gebied. Woensdagmorgen zijn twee schepen, elk met ongeveer 100 zieken en gewonden de haven van Bergen op Zoom binnengelopen. Zij waren reeds de avond tevoren voor de haven gearriveerd, doch na verscheidene vergeefse pogingen om binnen te lopen, moest het besluit worden genomen de nacht op het water door te brengen. Schepen met zandzakken en zout voor Wemeldinge, Vlissingen en Middelburg worden in een ijltempo door vele vrijwilligers geladen. Men. hoopt steeds--voor de. nacht te- kupnen Advert ehuèj' vertrekken, omdat het met duisternis voor onbekende schippers ondoenlijk is te varen. De eerste ernstige gevolgen van de ramp op de eilanden worden gezien. Reeds is een schip met lijken aangekomen en in de ha ven gelost. Lijkkisten worden per trein vanuit Roozendaal aangevoerd. Met boten en helicoptèrs worden zieken uit het ziekenhuis van Zierikzee naar Ber gen op Zoom gebracht. De- helicopters lan den op een groot weiland vlak achter het ziekenhuis, waarna Rode Kruis-zusters de zieken per brancard naar het ziekenhuis dragen. Een groot aantal militairen zijn met 50 boten aangekomen en maken toebereidse len om naar de Zeeuwse eilanden te ver trekken. Ook zijn inmiddels reeds Franse militairen van de genie gearriveerd, die eveneens voor hulp naar de overstroomde J'cljiccfenafyajen. Efn oproep van het Ofew. Arbeidsbureau :té'Béi'iën op Zoom voor arbeiders om aan het herstel van de dijken te werken, heeft algemeen en spontaan weerklank gevon den. Vele honderden 'hebben zich gemeld en regelmatig vertrekken autobussen vol vrijwilligers welgemoed met onbekende be stemming. naar de talrijke plaatsen, waai de hulp zo zeer van nodè is. Minister Algera zeide 's avonds bij zijn terugkeer van het bezoek aan de ramp gebieden evenals de hem vergezellende autoriteiten zeer getroffen te zijn door het leed, dat onder de bevolking is veroor zaakt. De Minister betreurt ten diepste de In tijden van nood wordt het onmogelijke mogelijk! Nooit had dit zestien jarige meisje uit Den Haag gedacht, dat zij nog eens in staat zou zijn een baardige Zeeuw als een volleerd kapper" te scheren Maar, in tijden van nood wordt het onmogelijke mogelijk, als de goede wil maar daar is! Mary Timmer uit Den Haag doet haar best. Gevecht om nieuwe doorbraken te voorkomen In Oude-Tonge worden ongeveer 300 personen vermist, die hoogstwaarschijnlijk alle omgekomen zijn. Tot nu toe heeft men slechts twaalf doden kunnen bergen. Een groot aantal lijken drijft in het water langs de dijken en de beschikbare plaatselijke krach ten kunnen niet voor het bergen daarvan gebruikt worden, omdat zij te sterk terneergeslagen zijn. Te Stavenisse kan men het aantal slachtoffers nog steeds niet nauwkeurig bepalen. Volgens de laatste berichten overschrijdt het vermoedelijk de 300. In de andere gemeenten van Tholen zijn de slachtoffers in de ondergelopen polders ook nog steeds niettc tellen. Vanuit Oude-Tonge is dringend ge vraagd personeel te zenden om de rond dravende lijken te bergen, omdat de be volking dit zelf onmogelijk kan volbren gen. Bovendien werd het verzoek gedaan om voorlopig 200 lijkkisten te willen zen den. alsmede 200 lakens om de lijken in te kunnen vervoeren. Ook is het volstrekt noodzakelijk, dat de ronddrijvende cadavers van het vee zo spoedig mogelijk geborgen worden. Dit aantal wordt geschat op 600 stuks. Slechts weinig vee kon gered worden. Het gerucht, dat de burgemeester van Nieuwe-Tonge zou zijn omgekomen, is niet juist gebleken. Geen schip In nood. "GISteFfs ehRëje malen voor de radio om geroepen, dat een schip met evaeué's in nood en zinkende zou z(jn. Hierover is nieuwe grote ongerustheid ontstaan, maar het bericht bleek niet juist te zjjn. Wel zat er een vliegboot aan de grond en was een zandschuit omgeslagen, doch dit was ook alles. Z. E. zeer getroffen door het leed - lof voor de hulpverlening De Minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, is Woensdagochtend aan boord van de „Jan Blanken", het directievaartuig van de Rijkswaterstaat uit Dordrecht, naar de getroffen gebieden vetrokken- Minister Algera werd vergezeld door de directeur-generaal van Rijkswaterstaat, ir A. G. Maris, de hoofdingenieur van Rijkswaterstaat, ir A. H- Fabius, de heer J. Schilthuis, voorzitter van de perma nente commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer en mr A. F. Schepel, griffier van de Tweede Kamer. verloren gegane mensenlevens. Eerst na persoonlijke waarneming kan men zich 'n beeld vormen van de omvang en de gevolgen van de ramp en dan wordt het ook duidelijk, hoe zeer het de plicht van het Nederlandse volk is hulp te bie den. De indrukken, die hij tijdens zijn tocht heeft gekregen van de hulp uit het bui tenland, stemmen de Minister tot grote dankbaarheid. Woorden van lof sprak hij over het aandeel, dat de vissers uit vele plaatsen met hun vaartuigen vrijwillig hebben genomen in de hulpactie. Vier keer Walcheren Gevraagd naar de omvang van de te ondernemen herstelwerkzaamheden tot verhouding van dc drooglegging van Wal cheren na de oorlog, zeide ir Maris dat naar schatting de taak van thans zeker wel vier keer zo groot kan worden geacht. ..Het wordt een ware slag. met mobili satie van al het beschikbare materiaal". Ir. Maris merkte op. dat vanzelfsprekend de omstandigheden veel gunstiger zijn dan ir. 1945, maar dat niet lang moet worden gewacht met het herstelwerk om te voor komen, dat de in de dijken geslagen gaten door het getij zullen worden vergroot. Zoals op Walcheren destijds is gebeurd. Ook naar de noodgebieden Behalve Minister Zijlstra heeft ook de Minister van Maatschappelijk Werk, mr Van Thiel, het voornemen, vandaag de noodgebieden te bezoeken. Beide Ministers zullen behalve naar Brabant, zo mogelijk ook naar Zeeland gaan om zich op de hoogte te stellen van de werkzaamheden, hun departementen betreffende. Penning Watersnood 1953 De vereniging voor penningkunst heeft besloten een penning uit te geven, dié de watersnood 1953 tot onderwerp heeft. De penning wordt algemeen verkrijgbaar ge steld en de netto-opbrengst zal ter beschik king van het Nationaal Rampenfonds wor den gesteld. Prof. L. O. Wenckebach Is bereid gevonden het ontwerp hiervoor te maken. Een verslaggever van Reuter spreekt van 80 doden in Nieuwe Tonge. Gevaar by dijken. Hoe weinig van Goeree-Overflakkee en Tholen nog droog ligt, ook dit weinige wordt nog steeds bedreigd door nieuwe dijkdoor braken. Er zijn uit verschillende plaatsen zeer dringende oproepen ontvangen om mate riaal voor versterking van dijken. Per vliegtuig zijn bijvoorbeeld zandzakken ge dropt op enkele plaatsen. Zo bij de dijk tussen Zierikzee en Brouwershaven, die zeer kritiek is. Bij Burgh en Haamstede werken honderd militairen onder .leiding van -ingenieurs om een diik te behouden. Ook Tiier werden zandzakken, gedropt. Het reddingswerk werd zeer bemoeilijkt door de zware wind. Voor Tholen deed de Provinciale Water staat van Noord-Brabant een oproep. Rijs hout, latten, schoppen, waterlaarzen, sta ken, yzerdraad, enz. enz. was daar nodig' voor versterking van de binnendijken die nog droog gelegen gebieden beschermen. Hoeksclie H aard. De Hoeksche Waard met haar 23.000 ha cultuurgrond, plm. 40 grote en kleinere polders, veertien gemeenten en verschei dene buurtschappen met gezamenlijk 40.000 inwoners, is zeer ernstig getroffen door de watersnood. 25 grote en kleinere pol ders zyn geheel overstroomd, 8 polders staan dras en slechts 5 nog geheel droog. Vier van de 14 gemeenten hebben geen last van het water. In totaal zijn in de Hoeksche Waard, voor zover thans ekend is, plm. 150 per sonen verdronken. Men vreest, dat dit aan tal nog zal stijgen als overal naspeuringen zijn verricht. In de hoofdwaterkering, die de Hoeksche Waard moet beschermen, zijn minstens 30 breuken, op sommige plaat sen kilometers br^ed. Dank zy een prachtige samenwerking kon o.m. Oud Beyerland droog gehouden worden, welke gemeente thans het voor zieningscentrum van het eiland is, waar levensmiddelen, brandstof, materieel enz. worden aangevoerd en verder getranspor teerd naar de gemeenten, waar behoeften bestaan. Door vrijwilliger met eigen vliegtuig In de nacht van 3 op 4 Februari is op Schouwen en Duiveland een aantal men sen van het dak van een huis gered door het stoutmoedige optreden van een reser ve-kapitein-vlieger van de luchtmacht, die met een sportvliegtuig drie rubber boten afwierp tijdens een moeilijke vlucht in het duister. Deze reserve-officier, de heer J. Hoekstra, die zich thans niet in actieve dienst bevindt, stelde zich met zijn Fairchild-vliegtuig beschikbaar voor reddingswerk op punten, waarvan be kend was, dat zij tot de zgn. noodadres sen behoorden. Hij voerde drie rubberboten mee. voor zien van lange touwen, die hij tussen 2 en 5 uur in de ochtend van 4 Februari met succes op een benarde plaats op het eiland Schouwen en Duiveland heeft kunnen neerlaten. De lange touwen ge bruikte hij om verbinding tot stand te kunnen brengen tussen de mensen op het dak en de reddingboten, die in de nabij heid in het water terecht kwamen. Dank zij deze louwen konden de in nood ver- kerenden de boten naar zich toe trek ken en deze vervolgens gebruiken om zich van hun benarde positie te verwij deren. Dezelfde vlieger heeft reeds vóór dit nachtelijk avontuur daadwerkelijk aan 't reddingswerk uit de lucht deelgenomen fill ia ooi; tjjang nóg op dit gebied actieJÊ

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2