ONZE WATERKERING
MOET WORDEN HERZIEN
Films naar alle delen
van de wereld
Hoe en wanneer een
springvloed ontstaat
Verlieslijsten van het
Roode Kruis
Eén hechte afsluitdijk kost minder dan
herstel van vele kleine dijken
EEN DIJK MOET ALLE
ZEEGATEN AFSLUITEN
M
Vreemde houding
van de AVRO
Donderdag 5 Februari 1953
DELFTSCHE COURANT
Pag. 3, Tweede blad
DE SITUATIE OP
WALCHEREN
(Van een verslaggever)
In vijf minuten,']
deWERELD
DE hevige storm is geluwd. De nood is gekomen, geble
ven of nog erger geworden. Het water heeft ons
verrast. Wij kunnen nu uitgebreid gaan discussiëren
over de toestand waarin onze dijken verkeerden. Sommigen
menen dat wij onvoldoende voorbereid waren om hevige
stormen het hoofd te bieden. Anderen wijzen op de uitzon
derlijk woedende elementen.
Voor ons ligt de kaart van Nederland. Alle Zeeuwse en
Zuidhollandse eilanden zijn rood gemaakt. Een gedeelte van
Brabant is ondergegaan. De gehele zuidwesthoek van Ne
derland is één vlakte van ellende.
De oorzaak van de dood en schade ligt naast onze kust in
de zee. Het opgezweepte zoute water heeft nu eeuwen
lang de gelegenheid gehad via Ooster- en Westerschelde,
langs Nieuwe- en Oude Maas, door Volkerak en Hollands
Diep ons. land binnen te dringen. Wij hebben dit toegestaan
omdat wij die binnenzeetjes als scheepvaart-aderen niet
konden missen. In dagen van stormen en noodweer bedrei
gen ze echter telkens opnieuw wat door geslachten is opge
bouwd.
Handel en verkeer nodigen ons
uit op stormvrije dagen om de
bestaande waterrijke toestand in
zuidwest Nederland te handhaven.
De landbouw heeft op goede en
kwade dagen tegen de zoute wa
termassa's te kampen. Naast de
dreigende watersnood is er het
verziltingsprobleem dat een groot
deel van Nederland met onvrucht
baarheid bedreigt. Desondanks
besteden wij jaarlijks millioenen
om de grote buitendijken om de
eilanden en de kleinere binnen
dijken rond de polders te beveili
gen.
Op critieke dagen blijkt de be
stede moeite waardeloos. Dat is nu
weer overduidelijk gebleken. Wij
laten het zeewater door tal van
openingen tot bijna midden in ons
land doordringen. Op een kwade
dag worden wij verraden door
dijkbreuk, op goede dagen vreet
het zout aan onze bodem.
ÊÉN ZEEDIJK
Wij staan voor een schadepost
van millioenen. Het aantal dijken
dat moet worden hersteld en ver
beterd is zo talrijk, dat het onbe
gonnen werk lijkt. De kans op
watersnood zal wellicht door een
milliardenwerk verminderen doch
het verziltingsprobleem blijft.
Buitengaats, waar ons land te
gen de zee leunt, zal onze strijd
tegen de stormwoede tot in lengte,
van dagen blijven voortduren.
Binnengaats, waar de meeste;
schade en ellende is aangedaan,
kunnen wij en het water en het
zout keren door beide uit te ban
nen. Er dient een grote massieve
dijk te komen van Hoek van Hol
land tot West-Kapelle op Walche
ren, die de macht van de zee over
de Oosterschelde, de Oude- en
Nieuwe Maas, Volkerak en Hol
lands Diep uitschakelt. Grote
stukken land zullen droog vallen.
Er kan meer land teruggewonnen
worden dan wij nu verloren.
Waar eens Krammer en Gre-
velingen als vazallen van de
Noordzee onze eilanden regeer^-
den, daar kan een vredig zoet-
watermeer worden gevormd als
symbool van onze overwinning
na de vloed, die ons nu zo verbijs
tert. De Oosterschelde en het Ha
ringvliet kunnen eveneens tot
zoetwatermeren worden gepaci
ficeerd. Het Rijnwater kan er
voor zorgen dat deze meren over
vloedig worden gevuld, waarvoor
een kanalisatie van de Rijn wel I
noodzakelijk zal worden.
HET JUISTE OGENBLIK
Dit plan, dat reeds enige tijd
bestaat, in verband met de toe
nemende verzilting van onze
bodem, zou nu direct ter hand
kunnen worden genomen. Im
mers, de totale vernieling van
Zeeland en een groot deel van
Zuid-Holland zal zoveel millioe
nen verslinden, dat „lapwerk"
onvoldoende bevrediging zou
schenken en bovendien slechts
tijdelijk de wonden zou helen.
Tiet latente gevaar van nieuwe
stormwoede zou blijven bestaan
én de verzilting van onze bodem
zou toch voortgaan.
In een niet al te ver verwij
derde toekomst zou men toch
tot de verwezenlijking van de
opgesomde plannen moeten
overgaan. Mogen wij bovendien
de verantwoordelijkheid aan
vaarden om nog eens een deel
van ons volk aan de woedende
elementen over te leveren?
Het transportprobleem te wa
ter voor steden als Dordrecht,
Willemsstad .en een reeks van
Zeeuwse plaatsen kan binnen
het plan door. kunstmatige wa
terwegen worden opgelost. Voor
zover nodig zal de economische
structuur van dit waterland ge
wijzigd moeten woïden. Wij
moeten het probleem van het
dreigende water nu zo afdoend
mogelijk verhelpen. Dat kost
zeer veel geld. Gezien de toe
stand van nu en de mogelijkheid
van een herhaling mogen wij
niet aarzelen. Het teruggewon
nen land en de afnemende ver
zilting bij vervanging van het
zoute door zoet water, zullen ons
nog rente-opleveren: -
Primair is, dat bij het door
trekken van een brede zeedijk
van Hoek van Holland tot het
ongelukkige Walcheren het ge-1 overal op de
vaar voor mensenlevens in het I voornaamste
aanzienlijk wordt verminderd.
Prof. ir. Thijsse, waterstaatkun
dige van de eerste rang, acht het
plan technisch volkomen moge
lijk. Onze economie vraagt er
om, onize veiligheid eist het.
Laten wij dan opnieuw de
handen aan de pompen en de
ploeg slaan. Laten wij komen
van nationaal rampenfonds voor
getroffen gebieden tot een wel
vaartsplan voor een droger en
veiliger zuidwest Nederland. Het
nameloos leed van het zojuist
doorstane kost meer.
SPOED
De Nederlandse vereniging
voor landaanwinning heeft een
telegram gestuurd aan de presi
dent van de Raad van Ministers,
waarvan een afschrift is gezonden
aan het ministerie van Verkeer en
Waterstaat.
De inhoud luidt: „De Neder
landse vereniging voor landaan
winning, rekening houdend met
de mogelijkheid, dat de omvang
van watersnoodrampen als de
huidige aanmerkelijk beperkt
kan worden door afsluiting van
zeegaten in het Zuidwesten des
lands en door land aanwinning
op grote schaal in de Waddenzee
en elders in het Noorden des
lands, dringt er bij de regering
op aan, de besluitvorming hiertoe
en de noodzakelijke voorstudie
zoveel mogelijk te bespoedigen."
Het telegram is ondertekend na
mens-het dagelijks bestuur door
De Provinciale Zeeuwse Cou
rant, die thans te Goes wordt
gedrukt, zal van Dinsdag af
gaan draaien bij het „Rotter
dams Nieuwsblad" te Rotterdam.
De drukkerij in Vlissingen, waar
het blad tot en met Zaterdag j.l.
verscheen, is namelijk door het
water zwaar beschadigd, en
60.000 ton papier ligt in het wa
ter. In de Vlissingse binnenstad
heeft van Zondagmorgen 4 uur
tot Maandagmorgen 3!| meter
water gestaan, dat echter nu
voor een belangrijk deel weer is
verdwenen. De boulevard is op
vele plaatsen zwaar beschadigd,
doch voor het overige is Vlissin
gen, gezien de omstandigheden,
een der meest bevoorrechte
plaatsen in Zeeland. Het leven is
er vrijwel normaal, het veer naar
Breskens werkt en alleen het
weinige drinkwater is nog een
handicap. Vlissingen krijgt na
melijk een deel van zijn water
van Ossendrecht in West-Bra
bant, doch de waterleiding over
de Kreekraakdam is beschadigd,
waardoor de watervoorziening
naar Zeeland is afgesneden.
In Middelburg lopen de wa
terkranen helemaal niet. Daar is
het water gerantsoeneerd. Het
wordt via tankwagens gedistri
bueerd. Walcheren is er nog vrij
goed afgekomen, en als men
door Middelburg rijdt, zou men
niets van de watersnood mer
ken, als het er niet vol was van
doortrekkende evacué's, die via
Zeeuws-Vlaanderen afgevoerd
worden.
Sigaretten voor het
Rode Kruis
Het Nederlandse Rode Kruis
deelt mede, dat de gezamenlijke
Nederlandse sigarettenindustrie
een hoeveelheid van 3.050.000
s'garetten aan het Roc*e Kruis
IrT SeT"voor2tter 'mr'R"m. beschikbaar heeft gesteld ten
Zijp, secretaris. behoeve van de slachtoffers.
Het buitenland moet dit ook weten
ET iedere beschikbare
camera legt Polygoon-
Profilti
de
steeds aan bevolking toenemen- witte doek
de Zeeland en West-Brabant voorbij.
ramp op duizenden meters film
band vast. Deze ramp zal in al
zijn oneindige droefheid voor
het nageslacht bewaard blijven.
Sinds Maandagmorgen wordt
het kantoor in Haarlem over
stroomd met telegrammen, waar
in filmmaatschappijen uit alle
delen van de wereld dringend
reportagefilms van de. geteister
de gebieden vragen. Sinds Maan
dagmorgen worden die films
per vliegtuig naar alle wereld
delen gezonden. Nederlands na
tionale ramp trekt thans in
honderdduizenden bioscopen
wereld als het
nieuws op het
Reeds Maandagmiddag werd in
alle grote bioscopen van ons land
nationale 1 de eerste zeven minuten duren-
publiek
DE EERSTE
OFFICIËLE KAART
Van de
NOODGEBEDEN
BELGIS
De officiële kaart van de overstroomde gebieden. Dit is de kaart,
welke door dr Drees werd gebruikt om de leden der Tweede
Kamer in te lichten. Hierop komen naast de totaal weggeslagen
stukken dijk, ook de 65 doorbraken voor.
Samenwerkende aantrekkingskrai hten
doen een vloedgolf ontstaan
ALS iets bij machte is geweest ons de verbondenheid duide
lijk te maken van 's mensen lot met de gang van zaken in
kosmos, dan is het die rampzalige springvloed van Zater
dagavond geweest die honderden Nederlandse, Belgische en En
gelse gezinnen in rouw dompelde. Ons dagelijkse leven is veelal
te zeer „versleurd" om stil te staan bij gebeurtenissen in het heelal;
de gebeurtenissen op aarde geven ons vaak al genoeg zorg. Maar
bij zo'n springvloed blijkt dat er ook nog andere invloeden werk
zaam zijnn, invloeden wier herkomst ver buiten onze planeet ligt.
Want het was niet alleen de orkaan die hier het vernielend werk
verrichtte: ook de zon en de maan speelden een belangrijke rol. Zij
namelijk hebben de springvloed op hun geweten die duinen onder
graaft en dijken deed bezwijken. De orkaan was slechts hun bond
genoot.
Aan het water sehennken wij
vaak geen aandacht. Maar hex
water is op aarde zeer belang
rijk: meer dan twee-derde van
het oppervlak van onze aardbol
is water. En in dat water wekken
de aantrekkingskrachten van zon
en maan „vloedbergen" op.
Er zijn twee vloedbergen op
aarde: de ene bevindt zich aan
de naar de maan toegekeerde
zijde van de aarde, de andere aan
de andere kant van de aardbol.
Daartussen liggen de beide eb-
dalen. Wentelde de aarde niet
om een as, dan zou het maar
twee keer per maand (per
maanomploop) eb en vloed wor
den; de aswenteling zorgt er
echter voor dat het een dage
lijks verschijnsel wordt.
Nu zijn er twee mogelijkhe
den: zon en maan kunnen elkaar
tegenwerken, maar ook samen
werken. Zien wij de maan in
eerste of laatste kwartier staan,
dan werken de aantrekkings
krachten van zon en maan el
kaar tegen als gevolg van de
onderlinge stand van de drie
betrokken hemellichamen: zon,
aarde en maan vormen dan in de
wereldruimte de hoekpunten van
een rechthoekige driehoek.
Staan zij echter in één lijn, (in
de volgorde: zon-maan-aarde of
zon-aarde-maan), dan werken
de krachten samen. Als gevolg,
daarvan wordt de vloedberg op
de aarde extra hoog.
VOLLE MAAN
Stonden zon, aarde en maan
dan nu in één lijn? Natuurlijk:
wij hebben immers Donderdag
nacht een1 maansverduistering
gehad; en een maanverduistering
kan alleen optreden bij volle
maan, wanneer dus zon, aarde
en maan (in deze volgorde) in
één lijn staan. Maar de spring
vloed kwam pas later. Doch ook
dat klopt met de gang van za
ken: het effect dat volle maan en
nieuwe maan op de vloedberg
uitoefenen wordt op de aarde
pas even later merkbaar.
Eén niet-astronomische om
standigheid komt daarbij wat
Engeland, België en Nederland
betreft, de toestand nog extra
ongunstig maken: hun geografi
sche positie. De vloedgolf die uit
de Atlantische Oceaan in het Ka
naal terechtkomt, heeft geen ge
legenheid tot geleidelijk ver
vloeien: zij wordt, als in een on
dersteboven gehouden fles door
een nauwe opening geperst: het
Nauw van Calais. Daar eenmaal
voorbij stort zij zich met nieuw
geweld uit in de Noordzee en
wee de kusten die haar hinde
ren: de Belgische westkust, Ne
derlands Noorzeekust en het ge
bied rondom de monding van de
Theems aan Engelands oost
kust.
De Zeeuwse eilanden, met gro
te water-inhammen ertussen,
zijn de eerste willige prooi vooi
het teisterende watergeweld
de film over de ramp vertoond,
een extra editie van Polygoon-
Profilti.
Onmiddellijk na dé vertoning
van deze extra editie wordt in de
bioscopen gecollecteerd. Nie
mand laat de bus passeren zon
der iets te offeren.
Afdrukken van de film gaan
niet alleen naar de bioscopen,
doch bovendien naar de regering,
die smalfilms heeft' besteld vöör
alle Nederlandse ambassades~eii
gezantschappen.
Gisteren, drie dagen na hun
vertrek, zijn de eerste reportage
wagens even naar Haarlem te
ruggekeerd.
„Ik heb moeten filmen," zegt
de chef-cameraman Piet Buis,
,maar soms was het moeilijk om
koelbloedig en nuchter je camera
te richten op zoveel menselijk
leed. Ik heb mezelf ingeprent:
het buitenland moet dit ook we
ten. Er moet hulp komen."
HONDENTROUW
,Ik heb roeibootjes aan zien
leggen, waarin ook honden wa
ren meegenomen. Die beesten
sprongen er uit, schudden het
water uit hun vacht en sprongen
dan weer het ijskoude water in
om terug te zwemmen naar hun
huis. Onderweg werden ze weer
door andere bootjes opgepikt en
dan herhaalde zich hetzelfde
spelletje."
De heer Buis is gisteren om
half elf van het vliegveld Soes-
terberg opgestegen in de Dakota,
die prins Bernhard zelf bestuur
de. Naast de prins nam majoor
vlieger Gerben Sonderman plaats.
,De prins heeft heel Zeeland
overgevlogen," vertelt Buis. „Hij
was zichtbaar getroffen en zeide
zich dit niet te hebben kunnen
voorstellen."
In een lange rij trekken wagens,
beladen met mensen en hun
bezittingen, uit het dorp Krui-
ningen op Zuid-Beveland naar
veiliger oorden
Een typisch beeld uit Zeeland:
een kanaal dwars door het over
stroomde land. De dijken geven
de loop van deze waterweg aan.
PRINS VLOOG BOVEN
RAMPGEBIEDEN
Prins Bernhard is gistermorgen
om kwart voor elf van Soester- j
berg opgestegen voor een oriën-
tatievlucht over de getroffen ge
bieden. Gevlogen werd over ie
Alblasserwaard, de Moerdijk,
Goeree en Overflakkee, Schou
wen en Duiveland, Tholen, Zuid-
Beveland, Zeeuws-Vlaanderen en
daarna terug over Walcheren,
Noord-Beveland, Schouwen en
Duiveland en Goeree en Over
flakkee. om dan over Rotterdam
en de Alblasserwaard naar Soes-
terberg terug te keren. De Dako
ta, die de prins zelf bestuurde,
vloog op een hoogte van onge
veer 600 meter, zodat hij een
goed overzicht verkreeg. De
prins was bijzonder onder de in
druk van het beeld, dat hij aan
schouwde. Tijdens de vliegtocht
zag men bij Vreeswijk de „Piet
Hein", die als hospitaalschip op
weg is naar de geteisterde gebie
den. Gistermiddag ging de prins
onmiddellijk deelnemen aan de
besprekingen over de hulpverle
ning.
RUBBERBOTEN AAN
TOUWEN
In de nacht van Dinsdag op
Woensdag is op Schouwen en
Duiveland een aantal mensen van
het dak van een huis gered door
het stoutmoedige optreden van
een reserve-kapitein-vlieger van
de luchtmacht, die met een sport-
vliegtuig drie rubberboten aan
touwen afwierp tijdens een moei
lijke vlucht in het duister.
Deze reserve-officier, de heer
J. Hoekstra, die zich thans niet
in actieve dienst bevindt, stelde
zich met zijn Fairchild-vliegtuig
beschikbaar voor reddingswerk
op punten, waarvan bekend was,
dat zij tot de z.g. noodadressen
behoorden. Hij voerde drie rub
berboten mee, voorzien van lan
ge touwen, die hij tussen 2 en 5
uur gisterochtend met succes op
een benarde plaats op Schouwen
en Duiveland heeft kunnen neer
laten. De lange touwen gebruikte
hij om verbinding tot stand te
kunnen brengen tussen de men
sen op het dak en de redding
boten, die in de nabijheid in het
water terecht kwamen. Dank zij
deze touwen konden de in nood
verkerenden de boten naar zich
toetrekken en deze vervolgens
gebruiken om zich van hun be
narde positie te verwijderen. De
zelfde vlieger heeft reeds voor
dit nachtelijk avontuur daadwer
kelijk en vrijwillig aan het red
dingswerk uit de lucht deelge
nomen en is ook thans nog op dit
gebied actief.
Prinses Wilhelmina
geeft geld en auto
Prinses Wilhelmina heeft haar
particuliere auto, een Cadillac, ter
beschikking gesteld van het zie-
kenvervoer. De auto, gevuld met
levensmiddelen is inmiddels naar
de geteisterde gebieden vertrok
ken.
Voorts heeft zij aan het Natio
naal Rampenfonds een gift van
25.000 geschonken voor de ge
troffenen.
Vandaag verschijnt de eerste
Vandaag zal het Nederlandsche
Roode Kruis een eerste verlies-
lijst uitgeven, waarop meer dan
honderd namen voorkomen van
personen, waarvan verluidt, dat
zij om het leven zouden zijn ge
komen of vermist worden.
Deze lijsten, aldus vernemen
wij van de directeur van het in
formatiebureau van het Roode
Kruis de heer J. van de Vosse,
zullen zoveel mogelijk dagelijks
worden uitgegeven. De gegevens,
die daarop voorkomen, zijn on
gecontroleerd. Zij kunnen
voor familieleden, en verwanten
van daarop vermelde personen
dus hoogstens een aanwijzing
zijn, dat er rekening mee moet
worden gehouden, dat de verwant
mogelijk iets is overkomen.
De lijsten zullen ter inzage lig
gen op de plaatselijke afde
lingen van het Roode Kruis. Men
gelieve deze afdelingen niet op
te bellen voor informaties.
In. Zeeland en de Zuidhollandse
eilanden zijn speciale functiona
rissen van het Roode Kruis bezig
met het verzamelen van gegevens.
Sommige daarvan zullen verstrekt
zijn door nog ter plaatse aanwe
zige autoriteiten, andere afkoms
tig van ooggetuigen, evacué's,
militairen en burgers, die helpen
aan de bestrijding van de ramp en
haar gevolgen enz. Daar het onder
DUITSE HULP AAN
NEDERLAND
Vierhonderd afgevaardigden en
vele honderden toehoorders re
zen Woensdagmiddag van hun
zetels op toen president dr Her
mann Ehlers de zitting van de
bondsdag begon met een her
denking van de slachtoffers van
de overstroming in- Nederland,
Engeland en België. De Bonds
dag heeft eenstemmig een voor
stel van alle partijen aanvaard,
waarin de bondsregering werd
'opgedragen zoveel mogelijk hulp
naar de getroffen landen te zen
den.
De Bondsdag begroette met
applaus van alle banken de me
dedeling van bondskanselier dr
Adenauer, dat de regering reeds
haar hulp aan de drie landen
had aangeboden en dat de Ne
derlandse regering de eerste was
geweest, die deze hulp had aan
vaard. Er zullen nog meer
Duitse rivierboten naar Hol
land worden gezonden. Tien zijn
er reeds vertrokken.
Geen stroombeperking
meer in Rotterdam
De werkzaamheden bij het ge
meentelijk energiebedrijf te Rot
terdam zijn nu zo ver gevorderd,
dat het mede door de van elders
via het koppelnet verkregen hulp
mogelijk is gebleken, de beper
kende bepalingen voor het elec-
tricïteitsverbruik van Donder
dagmorgen 5 Februari op te
heffen.
Het gemeentelijk gasbedrijf 'te
Rotterdam is thans de moeilijk
heden geheel te boven en werkt
nu weer op volle capaciteit.
de huidige omstandigheden on
doenlijk is de verstrekte gegevens
alle op korte termijn te contro
leren en op hun betrouwbaarheid
te toetsen, kunnen genoemde ver
lieslijsten dus alleen worden be
schouwd als een voorlopige infor
matie, die voor verbetering vat
baar is.
Verzoek van PTT aan
geëvacueerden
De PTT verzoekt alle geëva
cueerden hun nieuwe adres be
kend te maken aan allen, van
wie zij postzendingen kunnen
verwachten, dus ook aan officië
le lichamen en aan uitgevers van
dagbladen en tijdschriften. Men
kan hiervoor gebruik maken van
de bekende kaarten voor adres
wijziging, die aan alle postkan
toren verkrijgbaar zijn. De cor
respondentie voor geëvacueer
den, die door de post niet binnen
een paar dagen bezorgd kan wor
den, zal aan de afzenders worden
teruggezonden, teneinde deze
niet in onzekerheid te laten om
trent het lot van de verzonden
stukken.
Het vermelden van naam en
adres van de afzender op post
stukken is thans nog meer nodig
dan anders.
Ge evacuatie van
Almkerk
In Almkerk in het Land van
Heusden en Altena was heden
nacht niets aan de hand, in tegen
stelling tot een eerder bericht dat
over evacuatie melding maakte.
Het weer is rustig in Almkerk.
Het woei er om half twee van
nacht minder dan in de vooravond
en het was er droog. Er staat nog
evenveel water rondom als in het.
begin van de overstroming, maar
er is niets verontrustends.
PRINS BERNHARD
VOORZITTER RAMPENFONDS
Prins Bernhard is gistermid
dag in het ministerie van Bin
nenlandse Zaken geïnstalleerd
als voorzitter van het Nationaal
Rampenfonds.
UIT...
De Franse ministerraad heeft
Wosnsdag bepaald, dat op 3 en
10 Mei a.s. in Frankrijk gemeen
teraadsverkiezingen zullen wor
den gehouden.
Maarschalk Tito zal in de loop
van dit jaar een bezoek aan Tur
kije brengen, indien zijn werk
zaamheden het toelaten.
Koning Boudewijn van Bel
gië is met de koninklijke familie
naar Nice vertrokken om herstel
te zoeken van griep.
Vastgesteld is, dat de (beperk
te) brand in het reusachtige
Britse passagiersschip „Qiieen
Elizabeth", welke in de afgelopen
week plaats vond, niet door sa
botage is veroorzaakt.
West-Duitsland had in Januari
van dit jaar in de Europese Be-
talings Unie een voordelig saldo
van 20.9 millioen dollar. De voor
afgaande maand had het een na
delig saldo van 27,3 millioen dol
lar.
Ambassadeur A. Th. Lamping,
de nieuwe Nederlandse ambas
sadeur in Bonn, heeft gisteren
zijn geloofsbrieven aan presi
dent Theodor Heuss aangebo
den.
De Westduitse Bondsdag heeft
besloten de grenspolitie van
tien tot twintigduizend man
uit te breiden.
EN THUIS
H.M. „Boeroe", op terugweg
uit Nieuw Guinea, wordt Vrij
dagochtend 6 Februari a.s. om ll
uur in de haven van Nieuwediep
verwacht.
Op ruim 75-jarige leeftijd is in
Bergen overleden de bij de oude
re generatie welbekende toneel
speelster en voordrachtskunste
nares Anna Catherina Verbeeck-
De Swardt.
Een streekbijeenkomst van de
Zuidhollandse waterschapsbond
wordt Vrijdag 20 Februari ge
houden in het beursgebouw te
Bodegraven. De directeur van de
unie van waterschapsbonden, mr
dr Th. F. J. A. Dolk, zal een kor
te uiteenzetting over deze unie
geven.
Het negende internationale
concours voor zang, piano, cello,
strijkkwartet, klarinet en fagot
wordt van 21 September tot 4
Ocober in Genève gehouden. De
leeftijd der deelnemers moet
tussen 15 en 30 jaar (voor leden
strijkkwartetten 35 jaar) liggen.
Inlichtingen: „Secretariat du
concours, Conservatoire de mu-
sique", Genève.
De tweejaarlijkse wereldcon
ferentie van padvindsters en
gidsen wordt van 21 Augustus
tot 3 September gehouden op
„Woudschoten" te Zeist.
De Stichting voor de Land
bouw heeft in een adres aan de
Tweede Kamer meegedeeld, de
vrije prijsvorming van land
bouwgronden niet gewenst te
achten.
Alle voorbereidingen voor de
carnavalsviering in Bergen op
Zoom, Venlo en Blerick zijn ge
staakt. De burgemeesters heb
ben de carnavalsverenigingen
thans opgedragen zich te belas
ten met de inzameling voor het
rampfonds.
De beurs voor meubelen en
woningtextiel, welke a.s. Maan
dag te Utrecht aanvangt, gaat in
ieder geval door.
De KRO, NCRV en VARA
hebben hun reportagediensten
fecoördineerd en een werkver-
eling tot stand gebracht, die
zo uitgebreid mogelijke directe
berichtendienst uit de rampge
bieden beoogt.
Bij het doorgeven van be
richten over hulpverlening van
de regeringsvoorlichtingsdienst
is spontaan samengewerkt tus
sen VARA en NCRV. Beide ver
enigingen hadden omroepers
naar Den Haag gestuurd om bij
de uitzendingen behulpzaam te
zijn.
De AVRO bleek (aldus Het
Vrije Volk) voor de getroffen
regeling niets te voelen en wilde
de berichtgeving in eigen hand
houden.
De regeringscommissaris heeft
daarom besloten de zender van
de AVRO telkens te vorderen
wanneer dit voor de uitzending
van berichten nodig is.
„De Tijd" knoopt aan dit be
richt een vlijmscherp commen
taar vast. Het blad spreekt van
een „wanklank", veroorzaakt
omdat „de heer De Clerq, alias
de AVRO. de omroepgelederen
heeft verlaten". „De omroeper
van de AVRO weet bij iedere
uitzending te vertellen, dat de
omroep haar apparaat „ter be
schikking" van de regering
stelt". „De Tijd" schrijft dan:
„Men moet van de nood een
deugd maken! Als de regering
u dwingt dan moet' ge doen. als
of de regering niets gedwongen
heeft en gij helemaal uit uzelf,
spontaan en edelmoedig offers
brengt. In dat geval zit er nog
reclame in de noodsituatie. Men
moet De Clerq heten om op die
gedachte te komen. Men moet
een geestelijk nihilist zijn om te
midden van ellende, die een mil
lioen landgenoten heeft getrof
fen eh nog treft, de houding aan
te nemen van de enkeling, die
zijn eigen bezit veilig tracht te
stellen en zijn verbondenheid
met de samenleving verloochent,
terwijl negen millioen Nederlan
ders doen wat zij kunnen om het
lijdende ene millioen langeno-
ten te helpen. Als de heer De
Clerq helpt, dan zal het zijn uit
een duidelijk gedemonstreerde
welwillendheid, niet uit een ge
voel van plicht, nog minder uit
een niet te houden innerlijke
drang, die hij niet schijnt te
kennen.
Het is een wijs besluit geweest
van de regering, om de man, die
niet mee wil doen en die terzijde
gaat staan, bij de kraag te ne
men. Een andere methode zou
verkeerd geweest zijn. De heer
De Clerq heeft te veel verstand
van kolen i) om het slachtoffer
te kunnen worden van de overi
gens zo sympathieke methode,
die wij noemen: kolen vuurs op
iemands hoofd stapelen. Daarom
is de greep in de nek het juiste
gebaar".