ONZE WATERKERING MOET WORDEN HERZIEN Films naar alle delen van de wereld Hoe en wanneer een springvloed ontstaat Verlieslijsten van het Roode Kruis Eén hechte afsluitdijk kost minder dan herstel van vele kleine dijken EEN DIJK MOET ALLE ZEEGATEN AFSLUITEN M Vreemde houding van de AVRO Donderdag 5 Februari 1953 DELFTSCHE COURANT Pag. 3, Tweede blad DE SITUATIE OP WALCHEREN (Van een verslaggever) In vijf minuten,'] deWERELD DE hevige storm is geluwd. De nood is gekomen, geble ven of nog erger geworden. Het water heeft ons verrast. Wij kunnen nu uitgebreid gaan discussiëren over de toestand waarin onze dijken verkeerden. Sommigen menen dat wij onvoldoende voorbereid waren om hevige stormen het hoofd te bieden. Anderen wijzen op de uitzon derlijk woedende elementen. Voor ons ligt de kaart van Nederland. Alle Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden zijn rood gemaakt. Een gedeelte van Brabant is ondergegaan. De gehele zuidwesthoek van Ne derland is één vlakte van ellende. De oorzaak van de dood en schade ligt naast onze kust in de zee. Het opgezweepte zoute water heeft nu eeuwen lang de gelegenheid gehad via Ooster- en Westerschelde, langs Nieuwe- en Oude Maas, door Volkerak en Hollands Diep ons. land binnen te dringen. Wij hebben dit toegestaan omdat wij die binnenzeetjes als scheepvaart-aderen niet konden missen. In dagen van stormen en noodweer bedrei gen ze echter telkens opnieuw wat door geslachten is opge bouwd. Handel en verkeer nodigen ons uit op stormvrije dagen om de bestaande waterrijke toestand in zuidwest Nederland te handhaven. De landbouw heeft op goede en kwade dagen tegen de zoute wa termassa's te kampen. Naast de dreigende watersnood is er het verziltingsprobleem dat een groot deel van Nederland met onvrucht baarheid bedreigt. Desondanks besteden wij jaarlijks millioenen om de grote buitendijken om de eilanden en de kleinere binnen dijken rond de polders te beveili gen. Op critieke dagen blijkt de be stede moeite waardeloos. Dat is nu weer overduidelijk gebleken. Wij laten het zeewater door tal van openingen tot bijna midden in ons land doordringen. Op een kwade dag worden wij verraden door dijkbreuk, op goede dagen vreet het zout aan onze bodem. ÊÉN ZEEDIJK Wij staan voor een schadepost van millioenen. Het aantal dijken dat moet worden hersteld en ver beterd is zo talrijk, dat het onbe gonnen werk lijkt. De kans op watersnood zal wellicht door een milliardenwerk verminderen doch het verziltingsprobleem blijft. Buitengaats, waar ons land te gen de zee leunt, zal onze strijd tegen de stormwoede tot in lengte, van dagen blijven voortduren. Binnengaats, waar de meeste; schade en ellende is aangedaan, kunnen wij en het water en het zout keren door beide uit te ban nen. Er dient een grote massieve dijk te komen van Hoek van Hol land tot West-Kapelle op Walche ren, die de macht van de zee over de Oosterschelde, de Oude- en Nieuwe Maas, Volkerak en Hol lands Diep uitschakelt. Grote stukken land zullen droog vallen. Er kan meer land teruggewonnen worden dan wij nu verloren. Waar eens Krammer en Gre- velingen als vazallen van de Noordzee onze eilanden regeer^- den, daar kan een vredig zoet- watermeer worden gevormd als symbool van onze overwinning na de vloed, die ons nu zo verbijs tert. De Oosterschelde en het Ha ringvliet kunnen eveneens tot zoetwatermeren worden gepaci ficeerd. Het Rijnwater kan er voor zorgen dat deze meren over vloedig worden gevuld, waarvoor een kanalisatie van de Rijn wel I noodzakelijk zal worden. HET JUISTE OGENBLIK Dit plan, dat reeds enige tijd bestaat, in verband met de toe nemende verzilting van onze bodem, zou nu direct ter hand kunnen worden genomen. Im mers, de totale vernieling van Zeeland en een groot deel van Zuid-Holland zal zoveel millioe nen verslinden, dat „lapwerk" onvoldoende bevrediging zou schenken en bovendien slechts tijdelijk de wonden zou helen. Tiet latente gevaar van nieuwe stormwoede zou blijven bestaan én de verzilting van onze bodem zou toch voortgaan. In een niet al te ver verwij derde toekomst zou men toch tot de verwezenlijking van de opgesomde plannen moeten overgaan. Mogen wij bovendien de verantwoordelijkheid aan vaarden om nog eens een deel van ons volk aan de woedende elementen over te leveren? Het transportprobleem te wa ter voor steden als Dordrecht, Willemsstad .en een reeks van Zeeuwse plaatsen kan binnen het plan door. kunstmatige wa terwegen worden opgelost. Voor zover nodig zal de economische structuur van dit waterland ge wijzigd moeten woïden. Wij moeten het probleem van het dreigende water nu zo afdoend mogelijk verhelpen. Dat kost zeer veel geld. Gezien de toe stand van nu en de mogelijkheid van een herhaling mogen wij niet aarzelen. Het teruggewon nen land en de afnemende ver zilting bij vervanging van het zoute door zoet water, zullen ons nog rente-opleveren: - Primair is, dat bij het door trekken van een brede zeedijk van Hoek van Holland tot het ongelukkige Walcheren het ge-1 overal op de vaar voor mensenlevens in het I voornaamste aanzienlijk wordt verminderd. Prof. ir. Thijsse, waterstaatkun dige van de eerste rang, acht het plan technisch volkomen moge lijk. Onze economie vraagt er om, onize veiligheid eist het. Laten wij dan opnieuw de handen aan de pompen en de ploeg slaan. Laten wij komen van nationaal rampenfonds voor getroffen gebieden tot een wel vaartsplan voor een droger en veiliger zuidwest Nederland. Het nameloos leed van het zojuist doorstane kost meer. SPOED De Nederlandse vereniging voor landaanwinning heeft een telegram gestuurd aan de presi dent van de Raad van Ministers, waarvan een afschrift is gezonden aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De inhoud luidt: „De Neder landse vereniging voor landaan winning, rekening houdend met de mogelijkheid, dat de omvang van watersnoodrampen als de huidige aanmerkelijk beperkt kan worden door afsluiting van zeegaten in het Zuidwesten des lands en door land aanwinning op grote schaal in de Waddenzee en elders in het Noorden des lands, dringt er bij de regering op aan, de besluitvorming hiertoe en de noodzakelijke voorstudie zoveel mogelijk te bespoedigen." Het telegram is ondertekend na mens-het dagelijks bestuur door De Provinciale Zeeuwse Cou rant, die thans te Goes wordt gedrukt, zal van Dinsdag af gaan draaien bij het „Rotter dams Nieuwsblad" te Rotterdam. De drukkerij in Vlissingen, waar het blad tot en met Zaterdag j.l. verscheen, is namelijk door het water zwaar beschadigd, en 60.000 ton papier ligt in het wa ter. In de Vlissingse binnenstad heeft van Zondagmorgen 4 uur tot Maandagmorgen 3!| meter water gestaan, dat echter nu voor een belangrijk deel weer is verdwenen. De boulevard is op vele plaatsen zwaar beschadigd, doch voor het overige is Vlissin gen, gezien de omstandigheden, een der meest bevoorrechte plaatsen in Zeeland. Het leven is er vrijwel normaal, het veer naar Breskens werkt en alleen het weinige drinkwater is nog een handicap. Vlissingen krijgt na melijk een deel van zijn water van Ossendrecht in West-Bra bant, doch de waterleiding over de Kreekraakdam is beschadigd, waardoor de watervoorziening naar Zeeland is afgesneden. In Middelburg lopen de wa terkranen helemaal niet. Daar is het water gerantsoeneerd. Het wordt via tankwagens gedistri bueerd. Walcheren is er nog vrij goed afgekomen, en als men door Middelburg rijdt, zou men niets van de watersnood mer ken, als het er niet vol was van doortrekkende evacué's, die via Zeeuws-Vlaanderen afgevoerd worden. Sigaretten voor het Rode Kruis Het Nederlandse Rode Kruis deelt mede, dat de gezamenlijke Nederlandse sigarettenindustrie een hoeveelheid van 3.050.000 s'garetten aan het Roc*e Kruis IrT SeT"voor2tter 'mr'R"m. beschikbaar heeft gesteld ten Zijp, secretaris. behoeve van de slachtoffers. Het buitenland moet dit ook weten ET iedere beschikbare camera legt Polygoon- Profilti de steeds aan bevolking toenemen- witte doek de Zeeland en West-Brabant voorbij. ramp op duizenden meters film band vast. Deze ramp zal in al zijn oneindige droefheid voor het nageslacht bewaard blijven. Sinds Maandagmorgen wordt het kantoor in Haarlem over stroomd met telegrammen, waar in filmmaatschappijen uit alle delen van de wereld dringend reportagefilms van de. geteister de gebieden vragen. Sinds Maan dagmorgen worden die films per vliegtuig naar alle wereld delen gezonden. Nederlands na tionale ramp trekt thans in honderdduizenden bioscopen wereld als het nieuws op het Reeds Maandagmiddag werd in alle grote bioscopen van ons land nationale 1 de eerste zeven minuten duren- publiek DE EERSTE OFFICIËLE KAART Van de NOODGEBEDEN BELGIS De officiële kaart van de overstroomde gebieden. Dit is de kaart, welke door dr Drees werd gebruikt om de leden der Tweede Kamer in te lichten. Hierop komen naast de totaal weggeslagen stukken dijk, ook de 65 doorbraken voor. Samenwerkende aantrekkingskrai hten doen een vloedgolf ontstaan ALS iets bij machte is geweest ons de verbondenheid duide lijk te maken van 's mensen lot met de gang van zaken in kosmos, dan is het die rampzalige springvloed van Zater dagavond geweest die honderden Nederlandse, Belgische en En gelse gezinnen in rouw dompelde. Ons dagelijkse leven is veelal te zeer „versleurd" om stil te staan bij gebeurtenissen in het heelal; de gebeurtenissen op aarde geven ons vaak al genoeg zorg. Maar bij zo'n springvloed blijkt dat er ook nog andere invloeden werk zaam zijnn, invloeden wier herkomst ver buiten onze planeet ligt. Want het was niet alleen de orkaan die hier het vernielend werk verrichtte: ook de zon en de maan speelden een belangrijke rol. Zij namelijk hebben de springvloed op hun geweten die duinen onder graaft en dijken deed bezwijken. De orkaan was slechts hun bond genoot. Aan het water sehennken wij vaak geen aandacht. Maar hex water is op aarde zeer belang rijk: meer dan twee-derde van het oppervlak van onze aardbol is water. En in dat water wekken de aantrekkingskrachten van zon en maan „vloedbergen" op. Er zijn twee vloedbergen op aarde: de ene bevindt zich aan de naar de maan toegekeerde zijde van de aarde, de andere aan de andere kant van de aardbol. Daartussen liggen de beide eb- dalen. Wentelde de aarde niet om een as, dan zou het maar twee keer per maand (per maanomploop) eb en vloed wor den; de aswenteling zorgt er echter voor dat het een dage lijks verschijnsel wordt. Nu zijn er twee mogelijkhe den: zon en maan kunnen elkaar tegenwerken, maar ook samen werken. Zien wij de maan in eerste of laatste kwartier staan, dan werken de aantrekkings krachten van zon en maan el kaar tegen als gevolg van de onderlinge stand van de drie betrokken hemellichamen: zon, aarde en maan vormen dan in de wereldruimte de hoekpunten van een rechthoekige driehoek. Staan zij echter in één lijn, (in de volgorde: zon-maan-aarde of zon-aarde-maan), dan werken de krachten samen. Als gevolg, daarvan wordt de vloedberg op de aarde extra hoog. VOLLE MAAN Stonden zon, aarde en maan dan nu in één lijn? Natuurlijk: wij hebben immers Donderdag nacht een1 maansverduistering gehad; en een maanverduistering kan alleen optreden bij volle maan, wanneer dus zon, aarde en maan (in deze volgorde) in één lijn staan. Maar de spring vloed kwam pas later. Doch ook dat klopt met de gang van za ken: het effect dat volle maan en nieuwe maan op de vloedberg uitoefenen wordt op de aarde pas even later merkbaar. Eén niet-astronomische om standigheid komt daarbij wat Engeland, België en Nederland betreft, de toestand nog extra ongunstig maken: hun geografi sche positie. De vloedgolf die uit de Atlantische Oceaan in het Ka naal terechtkomt, heeft geen ge legenheid tot geleidelijk ver vloeien: zij wordt, als in een on dersteboven gehouden fles door een nauwe opening geperst: het Nauw van Calais. Daar eenmaal voorbij stort zij zich met nieuw geweld uit in de Noordzee en wee de kusten die haar hinde ren: de Belgische westkust, Ne derlands Noorzeekust en het ge bied rondom de monding van de Theems aan Engelands oost kust. De Zeeuwse eilanden, met gro te water-inhammen ertussen, zijn de eerste willige prooi vooi het teisterende watergeweld de film over de ramp vertoond, een extra editie van Polygoon- Profilti. Onmiddellijk na dé vertoning van deze extra editie wordt in de bioscopen gecollecteerd. Nie mand laat de bus passeren zon der iets te offeren. Afdrukken van de film gaan niet alleen naar de bioscopen, doch bovendien naar de regering, die smalfilms heeft' besteld vöör alle Nederlandse ambassades~eii gezantschappen. Gisteren, drie dagen na hun vertrek, zijn de eerste reportage wagens even naar Haarlem te ruggekeerd. „Ik heb moeten filmen," zegt de chef-cameraman Piet Buis, ,maar soms was het moeilijk om koelbloedig en nuchter je camera te richten op zoveel menselijk leed. Ik heb mezelf ingeprent: het buitenland moet dit ook we ten. Er moet hulp komen." HONDENTROUW ,Ik heb roeibootjes aan zien leggen, waarin ook honden wa ren meegenomen. Die beesten sprongen er uit, schudden het water uit hun vacht en sprongen dan weer het ijskoude water in om terug te zwemmen naar hun huis. Onderweg werden ze weer door andere bootjes opgepikt en dan herhaalde zich hetzelfde spelletje." De heer Buis is gisteren om half elf van het vliegveld Soes- terberg opgestegen in de Dakota, die prins Bernhard zelf bestuur de. Naast de prins nam majoor vlieger Gerben Sonderman plaats. ,De prins heeft heel Zeeland overgevlogen," vertelt Buis. „Hij was zichtbaar getroffen en zeide zich dit niet te hebben kunnen voorstellen." In een lange rij trekken wagens, beladen met mensen en hun bezittingen, uit het dorp Krui- ningen op Zuid-Beveland naar veiliger oorden Een typisch beeld uit Zeeland: een kanaal dwars door het over stroomde land. De dijken geven de loop van deze waterweg aan. PRINS VLOOG BOVEN RAMPGEBIEDEN Prins Bernhard is gistermorgen om kwart voor elf van Soester- j berg opgestegen voor een oriën- tatievlucht over de getroffen ge bieden. Gevlogen werd over ie Alblasserwaard, de Moerdijk, Goeree en Overflakkee, Schou wen en Duiveland, Tholen, Zuid- Beveland, Zeeuws-Vlaanderen en daarna terug over Walcheren, Noord-Beveland, Schouwen en Duiveland en Goeree en Over flakkee. om dan over Rotterdam en de Alblasserwaard naar Soes- terberg terug te keren. De Dako ta, die de prins zelf bestuurde, vloog op een hoogte van onge veer 600 meter, zodat hij een goed overzicht verkreeg. De prins was bijzonder onder de in druk van het beeld, dat hij aan schouwde. Tijdens de vliegtocht zag men bij Vreeswijk de „Piet Hein", die als hospitaalschip op weg is naar de geteisterde gebie den. Gistermiddag ging de prins onmiddellijk deelnemen aan de besprekingen over de hulpverle ning. RUBBERBOTEN AAN TOUWEN In de nacht van Dinsdag op Woensdag is op Schouwen en Duiveland een aantal mensen van het dak van een huis gered door het stoutmoedige optreden van een reserve-kapitein-vlieger van de luchtmacht, die met een sport- vliegtuig drie rubberboten aan touwen afwierp tijdens een moei lijke vlucht in het duister. Deze reserve-officier, de heer J. Hoekstra, die zich thans niet in actieve dienst bevindt, stelde zich met zijn Fairchild-vliegtuig beschikbaar voor reddingswerk op punten, waarvan bekend was, dat zij tot de z.g. noodadressen behoorden. Hij voerde drie rub berboten mee, voorzien van lan ge touwen, die hij tussen 2 en 5 uur gisterochtend met succes op een benarde plaats op Schouwen en Duiveland heeft kunnen neer laten. De lange touwen gebruikte hij om verbinding tot stand te kunnen brengen tussen de men sen op het dak en de redding boten, die in de nabijheid in het water terecht kwamen. Dank zij deze touwen konden de in nood verkerenden de boten naar zich toetrekken en deze vervolgens gebruiken om zich van hun be narde positie te verwijderen. De zelfde vlieger heeft reeds voor dit nachtelijk avontuur daadwer kelijk en vrijwillig aan het red dingswerk uit de lucht deelge nomen en is ook thans nog op dit gebied actief. Prinses Wilhelmina geeft geld en auto Prinses Wilhelmina heeft haar particuliere auto, een Cadillac, ter beschikking gesteld van het zie- kenvervoer. De auto, gevuld met levensmiddelen is inmiddels naar de geteisterde gebieden vertrok ken. Voorts heeft zij aan het Natio naal Rampenfonds een gift van 25.000 geschonken voor de ge troffenen. Vandaag verschijnt de eerste Vandaag zal het Nederlandsche Roode Kruis een eerste verlies- lijst uitgeven, waarop meer dan honderd namen voorkomen van personen, waarvan verluidt, dat zij om het leven zouden zijn ge komen of vermist worden. Deze lijsten, aldus vernemen wij van de directeur van het in formatiebureau van het Roode Kruis de heer J. van de Vosse, zullen zoveel mogelijk dagelijks worden uitgegeven. De gegevens, die daarop voorkomen, zijn on gecontroleerd. Zij kunnen voor familieleden, en verwanten van daarop vermelde personen dus hoogstens een aanwijzing zijn, dat er rekening mee moet worden gehouden, dat de verwant mogelijk iets is overkomen. De lijsten zullen ter inzage lig gen op de plaatselijke afde lingen van het Roode Kruis. Men gelieve deze afdelingen niet op te bellen voor informaties. In. Zeeland en de Zuidhollandse eilanden zijn speciale functiona rissen van het Roode Kruis bezig met het verzamelen van gegevens. Sommige daarvan zullen verstrekt zijn door nog ter plaatse aanwe zige autoriteiten, andere afkoms tig van ooggetuigen, evacué's, militairen en burgers, die helpen aan de bestrijding van de ramp en haar gevolgen enz. Daar het onder DUITSE HULP AAN NEDERLAND Vierhonderd afgevaardigden en vele honderden toehoorders re zen Woensdagmiddag van hun zetels op toen president dr Her mann Ehlers de zitting van de bondsdag begon met een her denking van de slachtoffers van de overstroming in- Nederland, Engeland en België. De Bonds dag heeft eenstemmig een voor stel van alle partijen aanvaard, waarin de bondsregering werd 'opgedragen zoveel mogelijk hulp naar de getroffen landen te zen den. De Bondsdag begroette met applaus van alle banken de me dedeling van bondskanselier dr Adenauer, dat de regering reeds haar hulp aan de drie landen had aangeboden en dat de Ne derlandse regering de eerste was geweest, die deze hulp had aan vaard. Er zullen nog meer Duitse rivierboten naar Hol land worden gezonden. Tien zijn er reeds vertrokken. Geen stroombeperking meer in Rotterdam De werkzaamheden bij het ge meentelijk energiebedrijf te Rot terdam zijn nu zo ver gevorderd, dat het mede door de van elders via het koppelnet verkregen hulp mogelijk is gebleken, de beper kende bepalingen voor het elec- tricïteitsverbruik van Donder dagmorgen 5 Februari op te heffen. Het gemeentelijk gasbedrijf 'te Rotterdam is thans de moeilijk heden geheel te boven en werkt nu weer op volle capaciteit. de huidige omstandigheden on doenlijk is de verstrekte gegevens alle op korte termijn te contro leren en op hun betrouwbaarheid te toetsen, kunnen genoemde ver lieslijsten dus alleen worden be schouwd als een voorlopige infor matie, die voor verbetering vat baar is. Verzoek van PTT aan geëvacueerden De PTT verzoekt alle geëva cueerden hun nieuwe adres be kend te maken aan allen, van wie zij postzendingen kunnen verwachten, dus ook aan officië le lichamen en aan uitgevers van dagbladen en tijdschriften. Men kan hiervoor gebruik maken van de bekende kaarten voor adres wijziging, die aan alle postkan toren verkrijgbaar zijn. De cor respondentie voor geëvacueer den, die door de post niet binnen een paar dagen bezorgd kan wor den, zal aan de afzenders worden teruggezonden, teneinde deze niet in onzekerheid te laten om trent het lot van de verzonden stukken. Het vermelden van naam en adres van de afzender op post stukken is thans nog meer nodig dan anders. Ge evacuatie van Almkerk In Almkerk in het Land van Heusden en Altena was heden nacht niets aan de hand, in tegen stelling tot een eerder bericht dat over evacuatie melding maakte. Het weer is rustig in Almkerk. Het woei er om half twee van nacht minder dan in de vooravond en het was er droog. Er staat nog evenveel water rondom als in het. begin van de overstroming, maar er is niets verontrustends. PRINS BERNHARD VOORZITTER RAMPENFONDS Prins Bernhard is gistermid dag in het ministerie van Bin nenlandse Zaken geïnstalleerd als voorzitter van het Nationaal Rampenfonds. UIT... De Franse ministerraad heeft Wosnsdag bepaald, dat op 3 en 10 Mei a.s. in Frankrijk gemeen teraadsverkiezingen zullen wor den gehouden. Maarschalk Tito zal in de loop van dit jaar een bezoek aan Tur kije brengen, indien zijn werk zaamheden het toelaten. Koning Boudewijn van Bel gië is met de koninklijke familie naar Nice vertrokken om herstel te zoeken van griep. Vastgesteld is, dat de (beperk te) brand in het reusachtige Britse passagiersschip „Qiieen Elizabeth", welke in de afgelopen week plaats vond, niet door sa botage is veroorzaakt. West-Duitsland had in Januari van dit jaar in de Europese Be- talings Unie een voordelig saldo van 20.9 millioen dollar. De voor afgaande maand had het een na delig saldo van 27,3 millioen dol lar. Ambassadeur A. Th. Lamping, de nieuwe Nederlandse ambas sadeur in Bonn, heeft gisteren zijn geloofsbrieven aan presi dent Theodor Heuss aangebo den. De Westduitse Bondsdag heeft besloten de grenspolitie van tien tot twintigduizend man uit te breiden. EN THUIS H.M. „Boeroe", op terugweg uit Nieuw Guinea, wordt Vrij dagochtend 6 Februari a.s. om ll uur in de haven van Nieuwediep verwacht. Op ruim 75-jarige leeftijd is in Bergen overleden de bij de oude re generatie welbekende toneel speelster en voordrachtskunste nares Anna Catherina Verbeeck- De Swardt. Een streekbijeenkomst van de Zuidhollandse waterschapsbond wordt Vrijdag 20 Februari ge houden in het beursgebouw te Bodegraven. De directeur van de unie van waterschapsbonden, mr dr Th. F. J. A. Dolk, zal een kor te uiteenzetting over deze unie geven. Het negende internationale concours voor zang, piano, cello, strijkkwartet, klarinet en fagot wordt van 21 September tot 4 Ocober in Genève gehouden. De leeftijd der deelnemers moet tussen 15 en 30 jaar (voor leden strijkkwartetten 35 jaar) liggen. Inlichtingen: „Secretariat du concours, Conservatoire de mu- sique", Genève. De tweejaarlijkse wereldcon ferentie van padvindsters en gidsen wordt van 21 Augustus tot 3 September gehouden op „Woudschoten" te Zeist. De Stichting voor de Land bouw heeft in een adres aan de Tweede Kamer meegedeeld, de vrije prijsvorming van land bouwgronden niet gewenst te achten. Alle voorbereidingen voor de carnavalsviering in Bergen op Zoom, Venlo en Blerick zijn ge staakt. De burgemeesters heb ben de carnavalsverenigingen thans opgedragen zich te belas ten met de inzameling voor het rampfonds. De beurs voor meubelen en woningtextiel, welke a.s. Maan dag te Utrecht aanvangt, gaat in ieder geval door. De KRO, NCRV en VARA hebben hun reportagediensten fecoördineerd en een werkver- eling tot stand gebracht, die zo uitgebreid mogelijke directe berichtendienst uit de rampge bieden beoogt. Bij het doorgeven van be richten over hulpverlening van de regeringsvoorlichtingsdienst is spontaan samengewerkt tus sen VARA en NCRV. Beide ver enigingen hadden omroepers naar Den Haag gestuurd om bij de uitzendingen behulpzaam te zijn. De AVRO bleek (aldus Het Vrije Volk) voor de getroffen regeling niets te voelen en wilde de berichtgeving in eigen hand houden. De regeringscommissaris heeft daarom besloten de zender van de AVRO telkens te vorderen wanneer dit voor de uitzending van berichten nodig is. „De Tijd" knoopt aan dit be richt een vlijmscherp commen taar vast. Het blad spreekt van een „wanklank", veroorzaakt omdat „de heer De Clerq, alias de AVRO. de omroepgelederen heeft verlaten". „De omroeper van de AVRO weet bij iedere uitzending te vertellen, dat de omroep haar apparaat „ter be schikking" van de regering stelt". „De Tijd" schrijft dan: „Men moet van de nood een deugd maken! Als de regering u dwingt dan moet' ge doen. als of de regering niets gedwongen heeft en gij helemaal uit uzelf, spontaan en edelmoedig offers brengt. In dat geval zit er nog reclame in de noodsituatie. Men moet De Clerq heten om op die gedachte te komen. Men moet een geestelijk nihilist zijn om te midden van ellende, die een mil lioen landgenoten heeft getrof fen eh nog treft, de houding aan te nemen van de enkeling, die zijn eigen bezit veilig tracht te stellen en zijn verbondenheid met de samenleving verloochent, terwijl negen millioen Nederlan ders doen wat zij kunnen om het lijdende ene millioen langeno- ten te helpen. Als de heer De Clerq helpt, dan zal het zijn uit een duidelijk gedemonstreerde welwillendheid, niet uit een ge voel van plicht, nog minder uit een niet te houden innerlijke drang, die hij niet schijnt te kennen. Het is een wijs besluit geweest van de regering, om de man, die niet mee wil doen en die terzijde gaat staan, bij de kraag te ne men. Een andere methode zou verkeerd geweest zijn. De heer De Clerq heeft te veel verstand van kolen i) om het slachtoffer te kunnen worden van de overi gens zo sympathieke methode, die wij noemen: kolen vuurs op iemands hoofd stapelen. Daarom is de greep in de nek het juiste gebaar".

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3