Als dijk bij ROTTERDAM was bezweken, was ook Holland ondergelopen De burgerij van Zierikzee voelt WEINIG voor evacuatie Wagens met ZANDZAKKEN rijden af en aan Filmreportages opdat de hele wereld WETE Dagblad voor de Zaanstreek „De Typhoon" van Donderdag 5 Februari 1953- 5 MET MAN EN MACHT BEHOUDEN: ■jVTa de vlucht, die veertig diplomaten gisteren boven de getroffen gebieden in eén DC 6 van de K.L.M. maakten, heeft dr. ir. V a n Vee n, hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat, de ambassadeurs, ge zanten en vertegenwoordigers van de di plomatieke missies nog een korte uiteen zetting gegeven. Op dit ogenblik richt zich alles op de red aing van de bevolking. Daarna zal een begin kunnen worden gemaakt met het herstel van de dijken. Aan de hand van de tijdens verkenningsvluchten gemaakte foto's gaat men na waar de dijkdoorbra ken zijn, die het allereerst zullen moeten worden aangepakt en op welke wijze men het meest doeltreffend aan het herstel zal kunnen beginnen. Dan kan ooK worden gezien wanneer van de hulp kan worden gebruik gemaakt, die uit vele landen werd aangeboden en waarvoor men in ons land zeer dankbaar is. In zijn toelichting zei dr. ir. Van Veen, dat men het overstroomde gebied moet zien als een kunstmatig gebied, dat door de aanleg der dijken werd gewonnen. Men verwachtte vroeger, dat iets derge^ lijks als thans het geval is, maar eens in misschien 500 jaar zou kunnen voorko men en later dat een dergelijke vloed Ter opheldering: Springtij, springvloed, stormvloed Daar er over de begrippen springtij en springvloed en stormvloed bij velen ver warring blijkt te bestaan, zodat som migen zich zelfs ongerust maken over het op 16 Februari a.s. te verwachten spring tij, deelt het KNMI het volgende mede: Er zijn twee oorzaken waardoor eb en vloed langs onze kusten niet altijd gelijk zijn: le de wisselende samenwerking van zon en maan, 2e de werking van de wind op de Noordzee. De maan en de zon beïnvloeden bei de het eb- en vloed verschijnsel, doch de maan het meest. Derhalve zijn eb en vloed het sterkst als de zon precies met de maan samenwerkt, het zwakst als de zon de maan tegenwerkt. Het eerste ge val treedt altijd kort na volle maan en kort na nieuwe maan op. Men spreekt dan van een springtij. Een springtij is dus een normaal verschijnsel, dat om de twee weken optreedt. Het bestaat uit een springvloed en een springeb, of een springhoogwater en een springlaagwater. Een springvloed is dus een hoogwater dat wat hoger is dan het gemiddelde hoogwater, doch het wordt ook onmid dellijk gevolgd door een springlaagwater dat lager is dan het gemiddelde laag- water. Doch nu komt hier de invloed van de wind bij. Het is bekend, dat een storm uit het Noordwesten een ophoping van water in het Zuidelijk deel van de Noord zee, dus tegenover de Nederlandse kust veroorzaakt. Is deze verhoging van het waterpeil door de storm groot, dan spreekt men van een stormvloed. Treft nu een uitzonderlijk zware en langdurige Noordwesterstorm over de Noordzee bovendien nog samen met een spring vloed, dan kunnen de gevolgen cata- strophaal worden. Dat nu was het geval in de nacht van 31 Januari op 1 Februari. Het bijzondere was dus niet het springtij van die nacht, doch wat daarbij kwam door die uitzonderlijke storm. Nu zijn ook zonder de wind de spring vloeden niet alle precies even hoog. Zó zou, zonder wind, de springvloed van die bewuste nacht door de werking van maan en zon iets minder hoog geworden zijn dan de voorafgegane springvloed van 18 Januari en dan de volgende van 16 Februari. Dit betekent dus: le Dat de stormvloed nog hoger ge worden zou zijn als dezelfde storm op 18 Januari of 16 Februari opgetreden zou zijn; 2e Dat bij het eerstvolgend springtij, indien de wind geen complicatie geeft, het hoogwater en het laagwater ver wacht moeten worden ongeveer even hoog te zullen zijn als het hoogwater en het laagwater op 18 Januari. Wel moet verwacht worden, dat de ge tijstromen van het in- en uittrekkende water sneller zullen zijn dan gemiddeld. HOL HOOG HLT WATER IS GLSTEGLN HEB Zelfs een kerk wilde men laten springen om dichtingsmateriaal te hebben Diplomaten van een veertig landen, uit alle delen van de wereld, hebben gisteren vanuit de lucht waargenomen van welke enorme afmetingen de ramp is, die ons land is toegebracht, Door hen heeft de gehele wereld gezien hoe ons kleine, lage land aan de zee, dat aller bewondering afdwong om de kracht en vastberadenheidwaarmee het na-oorlogse herstel werd aange pakt, thans opnieuw wordt geslagen en bloedt aan duizenden wonden. De 'diplomaten wisten dat het verschrikkelijk, meer dan verschrikkelijk was. Maar niet een was er, die gisteren niet nóg meer onder de indruk kwam. Dat de ramp van zulk een geweldige afmetingen was, dat ons land zó hevig getroffen was, dat hadden zij zich eigenlijk niet kunnen realiseren. Uitroepen klonken in vele talen. Men was diep onder de indruk, men zag dat alles met ontzetting en met groot meeleven met het zo zwaar getroffen volk en land. maar eens in de 350 jaar mogelijk zou zijn. Het water kwam thans echter ho ger dan ooit tevoren. Men zal dus meer moeten doen. Spreker gewaagde van de plannen, die er voor deze ramp beston den, tot een grote afdijking. Wil men het water eruit houden, dan zal men het land geheel van de zee moeten afsluiten, met uitzondering van de Nieuwe Waterweg en de Schelde. Ais de dijk ten Westen van Rotterdam, de Schielandse hoge zeedijk, was door gebroken, dan zou de ramp nog gewel diger afmetingen hebben aangenomen, zo deelde dr. ir. Van Veen mee. Het ge bied rond Rotterdam ligt nog lager dan het overstroomde. Deze dijk begon het op één punt te begeven. Er is toen met man en macht gewerkt om het gat te dichten. Alles werd aangesleept wat maar gepakt kon worden. Er kwamen schepen met zand, er was een ploeg van 300 militairen aan het werk en men zou zelfs een kerkgebouw hebben lateri springen, om dichtingsmateriaal te heb ben, als men dynamiet bij de hand had gehad. Want als deze dijk het zou heb ben begeven, dan zou een groot gebied van Zuidholland en van Noordholland zijn overstroomd. Dat zou betekend heb ben, dat 3.000.000 mensen gevaar zouden hebben gelopen, in dit dicht bevolkte ge bied van ons land. Men is er echter in geslaagd de dijk Zondag nog te redden; Dr. ir. Van Veen maakte het de buiten landers duidelijk, dal het niet mogelijk is overal de dijken te verhogen en te versterken. Van ouds zijn vele steden op de dijken gebouwd. Zo kan men onmoge lijk Dordrecht geheel gaan verwijderen. Men moet het dus in een andere richting zoeken, in welk verband hij herinnerde aan de hiervoor genoemde plannen. Vrijwel alle dijken zijn door het water overspoeld. Daardoor werden de dijken aan de binnenzijde weggeslagen en dat leidde tot dijkbreuk. Men kan zeggen, dat 300.000 inwoners alles hebben verlo ren. Een millioen mensen is in nood. Dr. ir. Van Veen hoopte, dat de dijken dezer zomer hersteld kunnen zijn. Na een of twee maanden kunnen de gebie den weer drooggemalen zijn. Hij merkte op, dat men thans sneller kan werken dan onmiddellijk na de oorlog, omdat men thans weer beter geoutilleerd is en veel hulp kan verwachten. Hoe het met de landbouwgronden zal zijn, kan thans nog niet worden gezegd. Veel hangt er van af, of er veel vers water in de ge bieden is. Dat kan de verzilting tegen houden. In vroegere jaren waren er ze ven jaren nodig wilde men het zout er uit hebben. Thans gaat dat met de hulp middelen vlugger. Als dit alles zou zijn samen gegaan met de vloed van de Rijn, dan zou het hope loos voor het hart van Holland zijn ge weest. Maar ongetwijfeld zullen wij het land terugwinnen, zo antwoordde de hoofdingenieur op de vragen van ambas sadeurs en gezanten. Het kleine land zal zich weer groot tonen. MINISTER ALGERA IN ZEELAND: (Van een speciale verslaggever Toen gistermiddag omstreeks het middaguur minister mr. J. Algera, aan boord van het directieschip van de Rijkswaterstaat „Jan Blanker" bit zijn bezoek aan de geteisterde gebieden Schouwen en Duiveland passeerde, was de strijd om het behoud van mensenlevens op dit eiland in vollegang. Tientallen schepen, variërende van ürker vissersboten tot mijnenleggers van de koninklijke marine, alsmede Amerikaanse, Britse en Franse amphibievoertuïgen, waarvan vooral de Amerikanen met hun fcl-oranjekleurige zwemvesten in staat bleken de zwaarste hindernis te overwinnen, cn tientallen vliegtuigen en hclicontères vormden tezamen met de bemanningen een internationale strijdmacht, die talloze mensen in veiligheid heeft gebracht. VOLKSWAGEN-AMBULANCE OVERGEDRAGEN De volkswagenfabrieken hebben door bemiddeling van hun Nederlandse verte genwoordiger aan de Nederlandse rege ring een volkswagen-ambulance aange boden, die vanmorgen door de minister president is aanvaard. Daarna is de am bulance in de noodgebieden ingezet. Naschrift redactie: Wij hebben niets tegen officiële overdrachten. Maar als er mensenlevens op het spel staan kan elke minuut te laat nog méér slachtoffers kosten. Moedige schipper: 1 150 mensen gered per roeiboot l^ijdens het bezoek, dat de minister aan Zierikzee bracht, kon hem weinig op wekkends worden medegedeeld over de toestand. Dinsdagavond had de gemeente raad van burgemeester mr. J. Schuur- becke-Boeye het besluit tot evacuatie van het grootste deel van de bevolking ver nomen en tijdens de conferentie, die de minister met gemeentelijke en provinciale autoriteiten had, bleek dat het gevaar van uitbreiding van de ramp, die Schouwen en Duiveland heeft getroffen, nog niet is afgewend. Integendeel: toen het gezel schap de haven van Zierikzee uitvoer, waar de eerste groepen evacué's werden ingescheept op de gereed liggende sche pen, werd de bevolking opgeroepen zich naar een dijkgedeelte te begeven, waar het water wederom een overwinning dreigde te behalen. De zware schade, die het geweld van het water in Zierikzee heeft aangericht in de straten direct achter de haven, staat in schrille tegenstelling tot de groten deels ongeschonden huizen en gebouwen in de daarachter gelegen wijken. Om het stadhuis te bereiken moest de minister door een gapende ope ning, waar eens een grote spiegelruit was geweest, in een café klimmen, van waaruit hij via de kelder in een straat kwam, die aan beide zijden werd geflankeerd door geheel ver nielde huizen en waarvan het plavei sel was verdwenen. Een zwaar bom bardement zou wellicht een effect kunnen hebben, dat met deze ravage kan worden vergeleken. Alle straten, die de verbinding vormen tussen de haven en het daarachter gelegen delen van het stadje, zijn veranderd in modderpoelen met diepe gaten als bom- trechters, waaruit vernielde gas- en wa terbuizen omhoog steken en besmeurd meubilair als het ware achteloos is neer gesmeten. Hier en daar zijn over de diep ste gaten planken gelegd. Maar hoe ge schokt de bevolking van Zierikzee door al deze vernielingen is en hoe groot de gevaren ook mfgen zijn, die haar nog be dreigen: er is maar weinig bereijd- h e i d onder haar vrijwillig te evacueren. De ervaringen van negen jaar geleden zijn nog niet vergeten. Vijftien doden heeft Zierikzee als tol aan het water moeten betalen. Betrouw bare cijfers over het aantal slachtoffers buiten Zierikzee zijn er nog niet. Hon derden mensen zijn door moedige red- dings-acties gered kunnen worden. Een wel zeer uitzonderlijke prestatie leverde de mosselenschipper, die met een roei boot 150 mensen in veiligheid wist t< brengen. Slechts op één terrein is de schade tot nu toe meegevallen: van de veestapel hebben duizenden dieren de ramp overleefd. Evacuée Indrukken uit het verdronken land: Vaak door een meter water ïyfaandagochtend om half twaalf vertrokken wij per auto uit Amsterdam om in de nood gebieden onze hulp aan te bieden. Via Utrecht en Vianen kwamen wij in Brabant. De eerste plaats waar wij stopten was Waal wijk. Hier was de toestand echter niet ge vaarlijk. De rivierdijk was verstevigd met zandzakken en er bestond geen gevaar voor doorbraak. Na een kort oponthoud ging het weer ver der, nu naar Raamsdonksveer. Hier lagen vele landerijen onder water. Vele huizen waren grotendeels vernield door het water. Het dorp zelf lag gelukkig nog droog. Velen hiel pen hier om de getroffenen bij te staan. Treurig was het echter, dat het noodzakelijk bleek, een auto met luidspreker door het dorp te laten rijden om de mensen te waar schuwen voor plunderaars en dieven! Directe hulp was niet nodig en verder ging het w naar het Westen. Via Oosterhout kwamen we te Breda. Deze stad was geheel als evacuatie-oord inge richt. Op het stadhuis was het een gaan en komen van evacué's. Van Breda uit vertrok ken bussen met vrijwilligers naar Halsteren en omgeving. In het donker vertrokken v met een van deze bussen. In de buurt v; Halsteren konden wij echter niet verder. De weg stond onder water. We moesten een eind terug en bereikten langs een omweg Steen bergen. Ook hier kwamen vele evacué's bin nen. Het stadje was propvol met militairen. Vele soldaten waren bezig met het vullen van zandzakken. Vrachtwagens zowel militaire als particuliere reden af en aan. De ene wagen na de andere werd volgeladen met de zandzakken en reden naar de be dreigde plaatsen. De vrijwilligers uit Breda konden nu de reeds uren bezig zijnde mili tairen aflossen. Om 2 uur 's nachts werden wij afgelost Wij ontvingen koffie en brood en konden gaan slapen in een schoollokaal. De volgende ochtend reden wij met de zandauto's naar St. Philïpsland. Hier aan schouwden wij een mateloze ellende. Zo ver men kon zien was alles één water vlakte, hier en daar onderbroken door da ken en boomkruinen. Het water was be dekt met bossen riet, en allerlei soorten meubels. Vele huizen waren ingestort. \Tet iedere beschikbare camera legt Polygoon-Profilti de nationale ramp op duizenden meters filmband vast. Deze ramp zal in al zijn oneindige droefheid voor het nageslacht bewaard blijven. Sinds Maandagmorgen wordt het kantoor in Haarlem overstroomd met telegram men, waarin filmmaatschappijen uit alle delen van de wereld dringend reportage- films van de geteisterde gebieden vra gen. Sinds Maandagmorgen worden die films per vliegtuig naar alle werelddelen gezonden. Nederlands nationale ramp trekt tlians in honderdduizenden bioscopen overal op de wereld als het voornaamste nieuws op het witte doek aan het publiek voorbij. Reeds Maandagmiddag werd in vele bioscopen van ons land de eerste (7 minuten durende) film over de ramp vertoond, een extra editie van Polygoon- Profilti. Onmiddellijk na de vertoning van deze extra editie wordt in de bioscopen gecollecteerd. Niemand laat de bus passeren zonder iets te offeren. Vandaag draait reeds de tweede af levering der reportage, waarin de eerste luchtopnamen voorkomen. Men ziet er o.a. opnamen in van het zwaar getrof fen Halsteren, van Papendrecht, van 's Gravendeel en van Zeeuwsch-Vlaande- ren. Men ziet hoe grote verknochtheid aan eigen have en goed een boerenfami lie er toe brengt slechts opa en oma aan de reddingboot af te staan, terwijl alle andere familieleden wuivend op de paar vierkante meter droge grond op hun hoeve achterblijven, hoewel ze volkomen door het water zijn ingesloten. En men ziet hoe het verdronken vee wordt weg gesleept, omdat het in het water rottend een gevaar voor de volksgezondheid vormt. Uit de 2000 meter film, die Maandag morgen werd gebracht, is de eerste reportage van 7 minuten samengesteld. Op hoogspanning draaien de machines bij Polygoon, waarmede afdrukken wor den vervaardigd. Die afdrukken gaan niet alleen naar alle bioscopen in de wereld, doch bovendien naar de rege ring, die smalfilms heeft besteld voor alle Nederlandse ambassades en gezant schappen. Vandaag, drie dagen na hun vertrek, zijn de eerste reportagewagens even naar Haarlem teruggekeerd. „Ik heb moeten filmen," zegt de chef cameraman Piet Buis, „maar soms was het moeilijk om koelbloedig en nuchter je camera te richten op zoveel menselijk leed. Ik heb mezelf ingeprent: het bui tenland moet dit ook weten. Er moet hulp komen." „Ik heb roeibootjes aan zien leggen, waarin ook honden waren meege nomen. Die beesten sprongen er uit, schudden het water uit hun vacht en sprongen dan weer het ijskoude hun huis. Onderweg werden ze water in om terug te zwemmen naar weer door andere bootjes opgepikt en dan herhaalde zich hetzelfde spel letje." Toen er Maandagmorgen in Am sterdam meer scholieren dan col lectebussen warenzijn Joop Koelman, Westzijde 37, Zaan dam. leerling van de Gem. Kweek school te Amsterdam, en vier schoolvrienden liftend naar het noodgebied vertrokken om daar hulp te bieden. Hiernevens geeft hij een relaas van zijn ervaringen. Militairen en burgers hielpen bij het eva cueren en redden van inboedel. Zo zagen wij hele groepen boeren uit de polder ko men. Wat beddegoed was vaak het enige dat ze hadden kunnen redden. Onbe schrijflijke tonelen speelden zich voor onze ogen af. Vaders en moeders met hui- tende kinderen trokken voorbij en militai ren die oude vrouwtjes ondersteunden. Verderop langs de dijk lagen vele cada vers van koeien, paarden en varkens. Wagens met zandzakken reden af en aan; vaak door een meter diep water. Er was een stuk weg weggeslagen en dit moest hersteld worden met zandzakken. Vrachtauto's met militairen en wagens met boten trokken in. lange rij over de ondergelopen wegen ver der de polders in, om te trachten te redden wat er te redden viel. Tegen de avond keerden wij met een mili taire wagen naar Steenbergen terug. De hele weg terug zagen wij niets dan ellende. Boe ren die paarden opjoegen. Koeien die ver zameld werden en daartussen ook nog vele cadavers, 's Nachts sliepen we in een kloosterschool in Steenbergen. De volgende ochtend reden we terug naar Breda en vandaar verder naar Den Bosch. Alle wegen waren vol met auto's. Lange file's wagens trokken voorbij. Wij zagen auto's beladen met zandzakken en goederen uit heel Nederland, zowel uit Groningen als uit Noordholland. Ook kwamen we een hele colonne Amerikaanse trucks en amphibie- wagens uit Duitsland, tegen. Van Den Bosch uit konden wij met een wagen van Van Gend en Loos meerijden naar Amsterdam. Onderweg vertelde de chauffeur dat hij sinds Zondagmiddag reeds in het noodgebied zat. Hij had 54 uur aan één stuk door gereden. En zo wordt door heel Nederland eensgezind hulp geboden, aan de getroffen gebieden. KLEDINGSTUKKEN EN MEUBILAIR GENOEG In verband met het feit, dat op het ogenblik het aantal ontvangen gedragen kledingstukken en gebruikt meubilair een dergelijke omvang heeft aangenomen, dat in de eerste behoefte ruimschoots kan worden voorzien, verzoekt het Rode Kruis de inzameling van deze goederen in het gehele lar.d tot nader order stop te zetten. Wel is er grote behoefte aan dekens, overig beddegoed en matrassen, die alle gestuurd kunnen worden naar de intendance van het hoofdbestuur van het hoofdbestuur van het N.R.K., Fluwelen Burgwal 19, Den Haag. tutblbrng -met het noodgebied

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3