Gevaar nog niet geweken Minstens 150 doden in de Hoekse Waard Helicopters redden honderden mensen DE LUCHTBRUG OVER HET NOODGEBIED Als de dijk bij Rotterdam niet had gehouden, was de ramp nog groter geweest NAMELOOS LEED OP ZUID-BEVELAND Pag. 2, Tweede blad DELFTSCHE COURANT Donderdag 5 Februari 1953 RONDVLUCHT VAN DIPLOMATEN (Van een redacteur) MET ontsteltenis hebben de diplomatieke vertegenwoor digers van een veertigtal landen, uit alle delen van de wereld, gisteren vanuit de lucht waargenomen van welke enorme afmetingen de ramp is, die de immer ge vaarlijke en verraderlijke watervijand ons land heeft toege bracht. Men zag het op een dag, waarbij alles eigenlijk zo rustig leek. De zon scheen af en toe over het land, het water in de stromen en over de uitgestrekte gebieden rimpelde zachtjes. Maar die rust en die stilte gaven een beklemming. Zij maakten allen in de „Abel Tasman", de DC 6 van de K.L.M. waarmee gevlogen werd, „koud". Wij willen hier niet alle uitroepen aanhalen, die in vele talen klonken, maar alleen vertellen, dat men diep onder de indruk was. Men zag dit alles met ontzetting en met groot meeleven met het zo zwaar getroffen volk en land. deelde hij mee. Het gebied rond Rotterdam ligt nog lager dan het overstroomde. Deze dijk begon het op één punt te begeven. Er is toen met man en macht ge werkt om het gat te dichten. Al les werd aangesleept wat maar gepakt kon worden. Er kwamen schepen met zand, er was een ploeg van 300 militairen aan het werk en men zou zelfs een kerk gebouw hebben laten springen, om dichtingsmateriaal te hebben, als men dynamiet bij de hand had gehad. Want als deze dijk het had begeven, dan zou een groot gebied van Zuid- en Noord- Holland zijn overstroomd. Den Haag zou gespaard zijn gebleven, omdat het op duinzand ligt. Dat zou hebben betekend, dat drie De diplomaten maakten de vlucht van bijna twee uur, op uitnodiging, van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De diplomaten werden vergezeld van dr ir J. van Veen, hoofdin genieur van de Rijkswaterstaat, die tijdens de vlucht en daarna een uiteenzetting van de toestand gaf. De DC 6 werd bestuurd door de piloten Bak en Bouter. Om even over elf uur werd van Schiphol gestart. „ONTSTELLEND" Indrukken der diplomaten? Zij zijn alle dezelfde. „Ontzettend", „verschrikkelijk", „dat had ik me niet kunnen voorstellen", „het is nog veel erger dan het beeld, dat ik me reeds bij Dordrecht of in Noord-Brabant persoonlijk had gevormd". Wien we het ook vragen, de Franse ambassadeur of de Cana dese, de Zuid-Afrikaanse of de zaakgelastigde van Pakistan, de gezant van Denemarken of de ambassaderaad van België, de gezanten van de landen als Ar gentinië, Venezuela en Brazilië, zij zijn zeer diep onder de indruk. De Ierse gezante mrs Jos.McNeill. de enige vrouwelijke diplomaat, uit zich allereerst over het ont zaglijke leed van de getroffen bevolking, een leed, dat nog lang niet is te overzien. We praten met vertegenwoor digers van de landen, die onder het Europese herstelprogramma de wederopbouw na de oorlog ter hand namen. Er wordt gespro ken over het einde van de Mar shall-hulp aan ons land. Het eerste, dat zich met alle kracht en opofferingen zó had hersteld, dat daarvan kon worden afge zien. Nederland stapte als het ware uit de boot. Thans deze slag, waarvan de draagwijdte niet is te overzien. Men is er zich van bewust, dat ons land op de een of andere wijze weer in die boot zal moeten terugkeren, want het herstel van Nederland is ook een deel van het Europese herstel. NOG GEVAAR Na de vlucht heeft dr ir Van Veen nog een korte uiteenzetting gegeven aan de hand van dezer dagen genomen luchtfoto's. Hij deelde tijdens die uiteen zetting en de vragen, die daarna werden gesteld en beantwoord, mede, dat het gevaar nog lang niet over is. Hij verwachtte nóg meer gevaar. Aan de hand van de verken ningsvluchten en de gemaakte foto's wordt nagegaan waar de dijkdoorbraken zijn, welke het allereerst zullen moeten worden aangepakt en op welke wijze men het meest doeltreffend aan het herstel zal kunnen beginnen. Dan kan ook worden gezien wan neer van de hulp kan worden gebruik gemaakt, die uit vele landen werd aangeboden waarvoor rnen in ons land zeer dankbaar is. De heer Van Veen merkte op dat, wanneer de springvloed veertien dagen later zou zijn ge komen, het water nog hoger zou zijn geweest. Hij gewaagde van de plannen, die er vóór deze ramp bestonden, tot een grote afdijking. Wil men het water eruit houden, dan zal men het land geheel van de zee moeten afsluiten, met uitzonde ring van de Nieuwe Waterweg en de Schelde. GROOT GEVAAR BEZWOREN Als de dijk ten westen van Rotterdam, de Schielandse hoge zeedijk, was doorgebroken, dan zou de ramp nog geweldiger af metingen hebben aangenomen, millioen mensen gevaar zouden hebben gelopen in het dichts- bevolkte gebied van ons land. Men is er echter in geslaagd de dijk Zondag nog te redden. Men kan zeggen, dat 300.000 inwoners alles hebben verloren. Een millioen mensen is in nood. DIJKEN DEZE ZOMER DICHT? Mr Van Veen hoopte, dat de dijken deze zomer hersteld kun nen zijn. Na een of twee maan den kunnen de gebieden weer drooggemalen zijn. Hij merkte op, dat men thans sneller kan werken dan onmiddellijk na de oorlog, omdat men thans weer beter geoutilleerd is en veel hulp kan verwachten. Hoe het met de landbouwgron den zal zijn, kan thans nog niet worden gezegd. Veel hangt er van af, of er veel vers water in de gebieden is. Dat kan de ver- zilting tegenhouden. In vroeger jaren waren er zeven jaren no dig wilde men het zout eruit hebben. Thans gaat dat met de moderne hulpmiddelen vlugger. Als dit alles zou zijn samen gegaan met de vloed van de Rijn, dan zou het hopeloos voor het hart van Holland zijn geweest. Maar ongetwijfeld zullen wij het land terugwinnen, antwoordde hij op de vragen van ambassa deurs en gezanten. Het kleine land zal zich weer groot tonen. TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIED Een kaart van de toegangswegen naar de noodgebieden, waarvan uiteraard alleen hulpkolonnes en militairen gebruik kunnen ma ken. Aangezien diverse instanties doorlopend worden opgebeld om inlichtingen, zal deze kaart voor .belanghebbenden veel tijdsbe sparing kunnen geven. DE STORMSCHADE TE SCHEVENINGEN De gemeenteraad van Den Haag heeft gistermiddag, onder voorzitterschap van burgemees ter mr F. M. A. Schokking, een buitengewone vergadering ge houden. In een rede over de rampen der afgelopen dagen, welke toespraak staande werd aangehoord, zeide de burgemees ter dat, hoewel de in Den Haag aangerichte schade op zichzelf aanzienlijk is, de kosten van herstel in eigen kring kunnen worden opgebracht. De schade, ontstaan aan de Scheveningse boulevard, de havenhoofden, de binnenhavens, de werken van het afvoerkanaal naar zee, de af gangen naar het strand en het badstrand bij Kijkduinbeloopt naar schatting 2 millioen, welk bedrag door de raad z.h.s. beschikbaar werd gesteld. De burgemeester deelde nog mede, dat de glooiing aan de zuidzijde van de zeewering te Scheveningen zwaar beschadigd is, dat de fundering van de se- mafoor gedeeltelijk is onder mijnd, en dat het gemeentelijk electriciteitsbedrijf het even moeilijk heeft gehad, doch dat de zorgen thans zijn weggeno men. FACILITEITEN VOOR GETROFFEN ADSPIRANT EMIGRANTEN Het commissariaat voor emi gratie deelt mede: Als onderdeel van de hulpver lening zullen aan adspirant-emi- granten, die getroffen zijn door de overstromingsrampen en in wier voornemen tot emigratie geen wijziging is gekomen, zo veel mogelijk faciliteiten worden verleend ten behoeve van hun vertrek. De mate van hun ur gentie van ieder afzonderlijk geval zal hierbij de doorslag ge ven. Deze adspirant-emigranten kunnen zich in verbinding stel len met een van de aanmel dingskantoren der gewestelijke arbeidsbureau's of van de parti culiere emigratie-organisaties in of nabij de plaats waar zij zich bevinden. Indien dit niet moge lijk is, kunnen zij zich telefo nisch in verbinding stellen met de stichting Landverhuizing Ne derland in Den Haag, tel. 392380, toestel 55. OPROEP VAN FAMILIELEDEN VAN ZEEVARENDEN Het bestuur der Nederlandse redersvereniging verzoekt de naaste familieleden van zeeva renden uit de noodgebieden, die de opvarenden van Nederlandse koopvaardijschepen van hun toe stand in kennis willen stellen, zich in verbinding te stellen met de rederijen, waartoe het schip waarop zij varen, behoort. De betrokken rederijen zullen zor gen .voor doorzending van desK berichten. (Van een speciale verslaggever) WOENSDAG zijn wij per auto van Brabant uit Zeeland bin nengekomen, maar wie verwacht dat thans weer de nor male overland verbinding met deze provincie tot stand is gekomen vergist zich toch terdege, want op het moment dat wij dit schrijven bestaat de verbinding al niet meer. Het is overi gens ook geen ritje om iemand aan te bevelen: een aantal kilome ters na Woensdrecht duikt de grote weg het water in en bij laag water kan men dan via een omweg, langs de berm van dijkjes voorwaarts kruipen onder een hoek van een graad of dertig. Ach ter Kruiningen kan men dan weer op de grote weg rijden, die verder naar Vlissingen goed berijdbaar is, met uitzondering van een deel over de dam tussen Zuid-Beveland en Walcheren, waar het weer „dijkjeswerk" wordt. Meer rijkspolitie in rampgebied Ter versterking van de rijks politie. in het rampgebied zijn ongeveer 1.000 man rijkspolitie uit het niet getroffen deel des lands opgeroepen. Van dit aan tal bevinden zich reeds 650 man in het rampgebied, terwijl de overige gereed staan om naar be hoefte te worden ingezet. Eventueel zal nog aanvulling plaats vinden uit de gemeente politie; Daartoe zullen dan tijdig aan wijzingen worden gegeven, zodat zelfstandige aanbiedingen aan de noodgebieden uit gemeenten met gemeentepolitie hoezeer de goede bedoeling daarvan wordt gewaardeerd in het be lang van de goede gang van zaken achterwege dienen te blij- SLACHTOFFERS HELPEN SLACHTOFFERS. De opvarenden van het s.s. „Carthage" uit Tunis, dat tij dens het stormachtige weer op het strand van Scheveningen is geworpen en daar thans muurvast ligt, hebben hun medeleven betoond' met de slachtoffers in de overstroomde gebieden. Zij hebben een geld inzameling gehouden. Ontelbare bossen vlas drijven rondom een molen in 's Graven deel. De gehele oogst van het eiland is verloren gegaan. Slechts vijf van de veertig polders zijn geheel droog De Hoeksche Waard met haar 23.000 ha cultuurgrond, plm. 40 grote en kleinere polders, veertien gemeenten en verscheidene buurtschappen met gezamenlijk 40.000 inwoners, is zeer ernstig getroffen door de watersnood: 25 grote en kleinere polders zijn geheel overstroomd, 8 polders staan dras en slechts 5 zijn geheel droog. Vier van de 14 gemeenten hebben geen last van het water. In de tien andere zijn vele woningen overstroomd. Het ergste zijn Numansdorp, Stryen, 's Gravendeel en Goudswaard getroffen. In de drie eerstgenoemde gemeenten zijn vele slachtoffers te be treuren. In Numansdorp telt men thans 67 overledenen, allen bewoners van de polder het Hogezand, waar de hoofdwaterkering over een lengte van plm. 2 km is doorge broken en de bewoners door een grote vloedgolf moeten zijn ver rast. In 's-Gravendeel zyn 57 slachtoffers en in Stryen is het aantal reeds boven de 20 geste gen. Eerst gisteren werd bekend, dat Zondag in Heinenoord twee inwoners zijn verdronken. In totaal zyn in de Hoeksche Waard, voor zover thans bekend is, plm. 150 personen verdronken. Men vreest, dat dit aantal nog zal stijgen als overal naspeuringen zyn verricht. In de hoofdwaterkering, die de I Hoeksche Waard moet bescher- I men, zijn minstens 30 breuken, I op sommige plaatsen kilometers breed. Het aantal gaten in de bin nendijken is nog niet bekend, maar het is zeer groot. Het eiland Tiengemeten is geheel over stroomd. Op het oostelijk gedeelte heeft een aantal bewoners zich nog kunnen handhaven. Anderen zijn geëvacueerd. Ook uit 's-Gra- vendeel, Strïjen, Numansdorp en Heinenoord is de bevolking voor een deel geëvacueerd. In 's-Gra vendeel bevinden zich echter nog duizend inwoners, die niet wilden evacueren of die alweer terug zijn. Honderden stuks vee zijn verloren gegaan, terwijl de mate riële schade zeer aanzienlijk is. Boerderijen en huizen zijn inge stort. De bevolking heeft bijzon der hard gevochten om te behou den, wat behouden kon worden. Dank zij een prachtige samen werking kon o.m. Oud-Beyerland droog gehouden worden, welke gemeente thans het voorzienings centrum van het eiland is, waar levensmiddelen, brandstof, mate riaal, materieel enz. worden aan gevoerd en verder getranspor teerd naar de gemeenten, waar behoeften bestaan. Waterschapsbestuur en bur gerlijke overheid doen met be hulp van technici van buiten het eiland al het mogelijke om her stellingen te verrichten en uit breiding van de overstroming te voorkomen. De stemming op het eiland is beheerst. „WILLEM BARENDSZ" SCHENKT 14.385. Ook in de Zuidelijke IJszee heeft de nationale ramp een diepe indruk gemaakt. Men leeft op de „Willem Barendsz" en de vangstschepen ten volle mee. Reeds is een geldinzame ling gehouden, waarbij het ge zamenlijke' personeel een be drag van 14.385 bijeen heeft gebracht. De Koningin verlaat het stadhuis van Fijnaart, waar zij sprak met geëvacueerden. Toen wij iro de namiddag de zelfde weg terug wilden stond op een zijweg bij Kruiningen een brandweerman die :>ns be slist terugwees en ons zond naar de burgemeester van Yer- seke als wij toch beslist door wilden, Met grote moeite kan men bij deze bestuurder van Yerseke belet krijgen. En te recht, want hij heeft in deze da gen meer te verwerken gekre gen dan waarschijnlijk in zijn gehele burgemeesters-loopbaan. Honderden passeren dagelijks zijn bureau, slachtoffers van Schouwen-Duiveland, die hier zo snel mogelijk doorgevoerd moeten worden en als het kan van de meest noodzakelijke kle dingstukken moeten worden voorzien. Een stevige matroos staat voor zijn kamer waar de hele dag druk wordt geconfe reerd. „Terug over Rilland Bath?", zeide de burgemeester. „Bestaat niet en bovendien geef ik alleen mijn toestemming voor wagens met puin. welke daar nodig, zijn voor het her stel." „Maar wij zijn er vanmor gen doorgekomen", zeiden wij. „Dan heeft u geluk gehad, dat het net het laagste tij was. Nu staat er minstens al weer een meter water. Als u beslist terug wilt, kunt u via Vlissingen, Breskens en Antwerpen". OVER ANTWERPEN Zonder paspoort of andere of ficiële papieren. De Belgische en Nederlandse douanen weten het al: van Zeeland af mag vrijwel ieder er door en ook bij het binnenkomen in Nederland wor den vrijwel geen moeilijkheden in de weg gelegd, mits men kan aantonen dat men inderdaad uit Zeeland komt. Honderden lifters staan weer bij Vlissingen en bij Breskens en zelfs troffen wij er een paar bij de Antwerpse tunnel. Het zijn voor een groot deel vrijwilligers uit de rest van het land, die aan de dijken hebben gewerkt en na een paar dagen worden af_ lost. Soms is er dan geen tran sport terug en gaan zij op eigen houtje liften. HIER ZUN GEEN WOORDEN VOOR Het is niet doenlijk het leed te beschrijven dat men in Zeeland ziet en men wil het de mensen ook niet vragen. „Wat moet ik aan een man vragen, die zijn vrouw en twee kinderen voor zijn ogen heeft zien verdrinken?", zegt mijn collega en daarmede is de jour nalistieke onmacht om er over te schrijven aangetoond. Men kan nu eenmaal de ellende die menselijke wezens hier hebben doorgemaakt niet beschrijven. En men kan er na twee dagen niet meer over praten, laat staan over schrijw- Elke zin wordt een wrang aftreksel van de wer kelijkheid en moet de overle venden als een aantal nietszeg gende woorden voorkomen. Het is thans officieel vastge steld, dat de burgemeester van Rilland Bath is omgekomen. Hij zou meegereden zijn met een autobus waarmee hulp zou wor den gehaald. Toen dit voertuig moest keren, stapte hij uit en lichtte hij bij. Op dat moment kwam de vloed van water en was het hem onmogelijk de bus nog te bereiken. De chauffeur moest op het dak van zijn voer tuig klimmen en kon later wor den gered. Op dezelfde plaats werd een waterbouwkundig op zichter, die op zijn motorfiets reed, door het water meege sleurd. De heer J. M. Kakebeek, de dijkgraaf van de Frederikapol- der bij Krabbendijke, verzocht ons een woord van bijzondere hulde neer te schrijven voor de commando's uit Roosendaal, die met taaie verbetenheid de dij ken hebben verbeterd en stand hielden als anderen al weglie pen. Aan hun werk is het gro tendeels te danken dat deze polder droog bleef. ATLANTISCHE CONFERENTIE UITGESTELD De Atlantische conferentie, ge organiseerd door de Ned. Raad der Europese beweging en de Vereniging voor internationale rechtsorde, die op Vrijdag 6 en Zaterdag 7 Februari zou worden gehouden in de Ridderzaal te "s Gravenhage, is in verband met de noodtoestand uitgesteld. Ge tracht zal worden de Atlantische conferentie te doen doorgaan op Vrijdag 30 en Zaterdag 31 Maart Landingsterrein bij Haamstede met beddelakens afgezet (Van een speciale verslaggever) De Amerikaanse hefschroef vliegtuigen die op de Vliegbasis Woensdrecht zyn gestationneerd, hebben gisteren 350 a 400 perso nen gered, merendeels inwoners van Nieuwe Tonge, die naar het veiliger Sommelsdyk -werden overgebracht. De Belgische en Engelse hefschroefvliegtuigen van deze basis redden ongeveer 100 personen. De Engelse en Belgische hef schroefvliegtuigen hebben zich verder bezig gehouden met het verplaatsen van materiaal, het af werpen van voedsel, kleding en medicamenten. Alle hefschroef vliegtuigen zijn ondanks een ster ker wordende wind en geleide lijke verslechtering van het zicht met de hulpverlening voortge gaan tot de duisternis inviel. Ook vandaag wordt het red dingswerk in Schouwen en Dui velend met onverminderde kracht voortgezet. Helicopters vliegen onafge broken van een op een stuk weiland te Haamstede geïmpro viseerd landingsterrein, dat voor de oriëntatie van de vlie gers met beddelakens is afgezet, naar de zwaargetroffen plaat sen Oosterland, Nieuwerkerk en Ouwerkerk, waar zich op verschillende punten volgens te Haamstede ontvangen berichten nog steeds mensen op hoogge legen muren en daken bevin den, omringd door een onaf zienbare watervlakte. Ook met enkele vliegboten en motorvletten is men er op uit ge trokken om in de omgeving van Noordwelle op afgelegen en onder water staande woningen te hulp te komen. Koningin Elizabeth werd teruggestuurd „Schiet op, het is hier geen kijkdag", zo luidden de woorden van een Britse agent, die Zondag een wagen aanhield, toen de chauffeur probeerde met zijn wa gen het overstroomde gebied te bereiken. Daarop gaven Koningin Elizabeth van Engeland en de hertog van Edinburgh, want zij waren de inzittenden van de auto, hun chauffeur opdracht te draaien en terug te keren. De agent had de dame in de auto niet herkend en was met stomheid geslagen, toen hij twee dagen later hoorde, wat hij ge daan had. De koningin-heeft tijdens haar tocht door het overstroomde ge bied een goed overzicht van de toestand gekregen. Overal waar zij kwam, vroegen de mensen in de eerste plaats om droog hout, teneinde de huizen droog te kun nen stoken, zodra het water ge zakt zou zyn. Onmiddellijk heeft de Koningin opdracht gegeven, al het hout van Sandringham Es tate naar de getroffen gebieden over te brengen en aan de bevol king uit te reiken. De radiopost te Haamstede, het enige station in Schouwen dat via Steenbergen het contact met Hol land onderhoudt, had Woensdag ochtend bericht ontvangen dat een aantal doden te Dreischor tot 15, te Serooskerke eveneens tot 15 en te Oosterland tot 60 was gestegen. Geen premie's van soc. verzekeringen Onder verwijzing naar de reeds in de dagbladen opgeno men publicatie betreffende het verzoek van de Stichting van de Arbeid aan de werknemers om zo spoedig mogelijk ten minste acht uren overwerk te verrichten en de verdiensten uit dien hoofde af te staan aan het Nationaal Rampenfonds, delen de federatie van bedrijfsverenigingen, de Rijksverzekeringsbank, de ver- eeniging van raden van arbeid en de ziekenfondsraad mede zich op het standpunt te stellen, dat over deze verdiensten geen pre mie ingevolge de sociale verzeke ringswetten is verschuldigd en dat zij ook niet voor de bere kening van uitkeringen ingevolge deze wetten in aanmerking komen. Veertien doden in België De bewoners van Oostende heb ben in de vroege ochtenduren van Donderdag een angstige tijd doorleefd. De vloed bereikte zijn hoogtepunt en een harde wind deed de golven tegen de kruin van de dijk slaan, die Oostende tegen de zee beschermt. De zee zag echter geen kans het terrein dat zij sedert het weekeinde ver loor, te herwinnen. In het geheel zijn voor zover Donderdagochtend bekend was, veertien personen bij de over stroming in België omgekomen. De materiële schade bedraagt drie milliard Belgische francs. De zwaarste materiële verlie zen werden geleden door zaken lieden en vissers, wier goederen niet tegen zeeschade zijn verze kerd. Boeren staan vee af De boeren van Lekkerkerk heb ben, voor zover het vee niet ge- evacueerd is geweest, een krach tige actie ingezet om de getrof fen gebieden de helpende hand te bieden. Een eerste rondgang leverde 35 koeien, 28 pinken en 8 kalve ren op. Ruw geschat vertegen woordigt dit een bedrag van 33.500. Het ligt in de bedoeling, dit veè, 71 stuks, na overleg met het nationaal rampenfonds voor een speciale gemeente met vesl kleine getroffen boeren te be stemmen. De burgemeester van Kampen deelt ons mede, dat 120 Kam pereilander veehouders en Kam per boeren buiten de stad, gis teren in een vergadering heb ben besloten ieder één rund af te staan voor een nader aan te wijzen gemeente of streek in het getroffen gebied. Boven Zeeland en Zuidhollandse eilanden zoeken en helpen rusteloos de vliegers (Van een onzer verslaggevers) Militaire vliegers van vier naties, Nederlanders, Amerikanen, Britten en Belgen, speuren van het krieken van de ochtend tot dat de avond invalt over de waterwoestijnen van Goeree Over- flakkee, Schouwen DuivelandSt Philipsland en Tholen. Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievliegtuigen, zeer lichte „Pipercups" en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen, ongeveer 130 bij elkaar, doen hun werk krachtig en moedig, ver bonden door krakende en gonzende radioverbindingen. Hier wor den zandzakken, voedsel of medicamenten afgeworpen, daar dui ken de verkenners diep naar het gore water. Een waarschuwing, en kort ha dien komt een helicopter aan. Ergens op een dak zit een eenzame mens, verkleumd, wan hopig te bidden om hulp. „Was hij eerst óók alleen, daar op dat dak?" vraagt men zich af. Mis schien misschien ook niet Langs een ladder, onder de nu stilstaande helicopter, laat een man zich zakken. Hij helpt de eenzamen, de naamlozen en duizenden ellendigen. Eén der redders moet op de plek, waar een slachtoffer gevonden wordt, achter blijven, omdat er voor hem in het vliegtuig dan geen plaats meer is. Later wordt hij wel weer opgepikt. De naamloze van het dak is dan allang veilig. Een ware uitkomst Overal ziet men de vliegtuigen zoeken en helpen. Zieken wor den getransporteerd, gezonden naar veiliger haven gebracht. De verkenningsvliegtuigen diri geren ook de „Ducks", de am- phibiewagens, die als vette slakken over de verdronken eilanden kruipen. Deze varende wagens zijn een ware uitkomst bij het red dingswerk. Velen kunnen thans bereikt worden, die an ders reddeloos verloren zou den zijn. Met 40 tegelijk kan men de slachtoffers snel en veilig vervoeren. Eerst ging het transport over de ondiepe wateren met roei boten, doch ook deze staken soms nog te diep om geïsoleerde plaatsen, te bereiken. Bij tiental len varen grote en kleine sche pen op de Zuidhollandse en Zeeuwse stromen. Het weer was vanmiddag nog kalm. Vele schippers, die met deze wateren niet bekend zijn, hebben hun weg niet kunnen vinden. Som mige boten zijn vastgelopen, en kelen blijken bij eb boven op een zandbank te zitten. Schip in nood! Rond eht middaguur klinkt een noodkreet van het Haringvliet: schip in nood! Verkenners, heli copters en een amphibievlieg- tuig spoeden zich erheen om as sistentie te bieden. Zo werken schepen, vliegtuigen en ducks aan alle kanten samen om te helpen, waar nood heerst. Ons verkenningsvliegtuig, be stuurd door een jonge kundige vlieger, scheert over Flakkee. Van Ooltgensplaat tot voorbij Middelharnis en Sommelsdijk is dit één watervlakte, waaruit de daken van boerderijen, huizen en schuren, of zeer vaak slechts de resten daarvan, steken. Tus sen Dirksland en Meliszand zien wij een droog poldereiland. Ge red? Het Is de vraag, want de polderdijken, die het niet hiel den, zien er zwak en afgetakeld uit. Vliegtuigen werpen er balen met zandzakken af. Men ziet de bevolking graven van hun nog van de vloed verschoonde grond om te ze vullen. Die dijken moe ten versterkt worden. Over grote trajecten is de zeedijk van Flakkee wegge slagen. Op enkele stukken ge spaarde polderwijken grazen hier en daar wat runderen. Hun aantal wordt verre over troffen door de cadavers, die her en der met van het water opgeblazen lijven tegen de dijken gespoeld liggen. Enor me hoeveelheden wrakhout, stro, dode kippen en varkens, kleren en huisraad werden door de wind tegen de dijken en huizenresten geblazen. De lijken der bewoners zijn zoveel mogelijk uit deze ramp zalige ravages gevist. Stellen dam ligt achter zijn haventje levenloos tussen water en slijk. Deze door Urk geadopteerde vissersplaats is noch aan het Ha ringvliet, noch aan het Springes- diep meer door dijken be schermd. Goeree is daardoor weer een apart eiland geworden, waarvan de duinrand nog slechts boven het water uitsteekt. Verkenning boven Schouwen- Duiveland bevestigt de berich ten, dat dit eiland, op de dui nenrij na, die tot ongeveer Re- nesse, Haamstede en Burgh reikt, vrijwel totaal door de zee ver zwolgen is. Brouwershaven, Zierikzee, Bruinisse en alle an dere plaatsen daartussen zyn geheel of gedeeltelijk over stroomd. Men kent ze aan de kerktorens en vormen van de havens. Het eiland biedt hetzelf de beeld als Flakkee met zijn rampzalige plaatsen als Oude en Nieuwe Tonge. De havens liggen vol schepen. Vliegtuigen speuren en helpen. Roeiboten, ducks en ook rubberboten trach ten geïsoleerde stakkers te be vrijden. Hulpverlening en evacu atie zijn in volle gang. En tegen de duinen en dijkresten ligt de zee, die als een bruut, beest, ge zweept door de felle orkaan, al deze ellende veroorzaakte....

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3