STRIJD OM BEHOUD VAN LEVEN EN GOED IN VOLLE GANG Zuid- en Noord-Holland ter nauwernood behouden Op Schouwen Duiveland tallozen van wisse dood reeds gered De „Prins Hendrik" vaart: Walcheren juichte 1372 doden Reddeloos Zondag een gedenkdag De watersnood in Engeland Groots plan voor een dijk langs de gehele Oostkust Een penning over de ramp Dijkdoorbraak op Schouwen Donderdag 5 Februari 1953 Provinciale Geldersche en Nijmeegsche Courant NIJMEEGS DAGBLAD 153e Jaargang No. 643 Directeur: D. Henny Hoofdredacteur: A. Lammerts van Bueren Nijmegen: Van Broeckbuyeenstraat No. 2623 GELDERS DAGBLAD Telefoon Redactie: 21159 Telefoon Administratie: 20164 Giro 91743 Abonnementsprijs: 47 ct. p. w., 6,10 p. kwartaal Op Schouwen en Duiveland, dat voor viervijfde onder water staat, is de strijd om hel behoud van mensenlevens in volle gang. Tientallen schepen variërende van Urkcr vis sersboten tot mijnenleggers van de Koninklijke Marine Amerikaanse, Britse eu Amerikaanse amphibievoertuigen, waarvan vooral de Amerikanen met hun fel oranje kleurige zwemvesten in staat bleken de zwaarste hindernis te overwinnen en tientallen vliegtuigen en helicoptères vormden tezamen met de bemanningen een internationale strijdmacht, die talloze mensen in veiligheid heeft gebracht. Het gevaar van uitbreiding van de ramp, die Schouwen en Duiveland heeft getroffen, is nog niet afgewend. Gisteravond werd de bevolking opgeroepen zich naar een dijk- gedeelte te begeven, waar het water wederom een overwinning dreigde te behalen. Het is nog onmogelijk een schatting te maken van de aangerichte schade op het eiland. De veestapel is niet ge heel verloren gegaan, hetgeen als een schraal lichtpunt wordt beschouwd. Op de Noorderdïjk zijn S'iOO stuks vee bijeen gedreven. Het aantal slacht offers in Zlerikzee bedraagt 15. Het aantal slachtoffers op het gehele eiland is nog niet bekend. Gevreesd wordt, dat dit zeer hoog zal zijn. In Haamstede, dat de grote stroom van vluchtelingen uit Serooskerk, Scharrendijke, Noordwelle, Ellemeet en Eikerzee te verwerken kreeg, heeft men een uitstekende organisatie opge bouwd. Vanuit deze plaats stijgen constant de helicoptères op om de zie hin Ooster- land en omgeving nog steeds op bo men en daken bevindende mensen op te vissen en in veiligheid te brengen. Een groot probleem, zo vertelde de burgemeester van Haamstede, vormt de afvoering van het gedode vee. Bovendien levert de voeding van de levende have grote moeilijkheden op door gebrek aan voer en door het feit. dat de voederputten onder water staan. Voorts moeten de boeren, we gens gebrek aan emmers, alle melk van de koeien weg laten lopen. „Verwonderd heeft het ons hier wtP, aldus de lieer Roell, „dat eerst Maandag tegen het middag uur voor het eerst een vliegtuig bo ven West-Schouwen vervoheen en dat het daardoor tot Diufdagoch tend moest duren, aleer de eerste steun ons van buiten af bereikte. Zijn ambtgenoot van Ren esse, mr. C. F. Lunzingh Touckens, deelde deze mening. ..Men had moeten be grijpen", zo zeide hij, „d it door het lange uitblijven van enig bericht dezerzijds alle contact met de bui tenwereld verbroken was e:i dat de toestand ernstig moest zijn". De zware schade, die het geweld van het water in Zierikzee heeft aan gericht in de straten achter de haven, staat in schrille tegenstelling tot de Veerdienst met Breskens hersteld m CVan een- onzer verslaggevers) „Prins Hendrik" vaart Als een juichkreet ging hei door Vlis- singen, door Walcheren, over geteisterd. Zuid-Eevsland. De veerdienst tussen Breskens en Vlissingen over de Wes- ter-Schelde werd Dinsdagamörgen her vat. En daarmede was het isolement van het hart van Zeeland verbroken. Aan boord waren levensmiddelen, medicamenten, vluchtelingen in omge keerde richting, materialen. Vooral de spoordijk over het Sloe voorlopig niet hersteld is, behoort de veerdienst naar Breskens tot de levensaders voor Walcheren. Op weg van Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren stapten wij gistermor gen aan boord van het schip. Een groot transport uit Friesland nam veel ruim te in. ruimte, die moelijk beter tot zijn recht zou kunnen komen. Het schip bonkte door de golven van de blykbaar nog opstandige Wester-Schelde. Dc voorsteven sneed scherp door het schui mende water, dat hoog opspatte tot op het sJoependek. Op de brug stond de kapitein. Hij keek ernstig. Hf) bleef ernstig kyken. ook toen de zon haar milde, vriendelijke glans over de rivier wierp. Het water zilver-wit 'oplichtte en alle grauwheid verloer. Het Is tè erg geweest, sprak de kapitein. VV„ hebben Zaterdag nog zo lang mogelijk gevaren, maar 's avonds om acht uur moesten wij het opgeven. Machteloos hebben wij daarna iri de haven gelegen. De zeeën liepen zo hoog als ik nog nooit heb meegemaakt. En ik ken de Schelde toch al heel wat jaartjes. De stuurman knikte instem- Het aantal slachtoffers is thans, hedenmorgen, geste gen tot 1372. Hedenmorgen kwam een tele gram van de burgemeester van Stavenisse, waarin hij mededeelde, dat in zijn ge meente vermoedelijk 300 do den te betreuren zijn, in- plaats van 200. Hij noemde Stavenisse de zwaarst getroi- fen gemeente van Europa. Een groot gedeelte der ge meente is totaal verwoest. Geen enkel huis is onbescha- digcl. mend. Wij voelden dat het mis moest gaan. Maar dat het zo erg. zou worden, dat had niemand gedacht. De „Prins Hendrik" snelde voort. Breskens, aan de havenkant zwaar ge teisterd, -vervaagde aan de horizon. Vlissingen kwarn naderby. Na twintig minuten varen meerde de veerboot in de haveü. De auto's reden van boord. In lange, aangesloten rijen. Andere auto's werden ingescheept. Weer loeide de scheepsfluit. Voort joeg het schip weer. Terug naar Breskens. Heen en weer. Dag en nacht. Rust kende men niet meer. De kapitein en de stuurman hadden sinds Zaterdag twee uur ge slapen. Maar zij telden het niet. Zo is de mentaliteit op Walcheren grotendeels ongeschonden huizen en gebouwen in de daarachter gelegen wjjken. Om het stadhuis te bereiken moet men door een gapende opening, waar eens een grote spiegelruit was geweest, in een café klimmen, van waaruit men via de kelder in een straat kan klimmen, welke aan beide zijden wordt geflankeerd door geheel vernielde huizen en waarvan het pla veisel was verdwenen. Een zwaar bombardement zou' wellicht een effect kunnen hebben, dat met deze ravage kan worden vergeleken. Van een hotel aan de haven is een groot deel van de gevel weggerukt. De binnenmuren en een gedeelte van de plafonds zijn nog intact, de vaste wastafels op de lo geerkamers. die van de straat af zichtbaar zijn, zien er uit alsof men maar aan de kraan hoeft te draaien om water te zien stromen Alle straten die de verbinding vormen tussen de haven en het daarachter gelegen deel van het tadje zijn veranderd in mod derpoelen met diepe gaten als bom- trechter, waaruit vernielde gas- en waterbuizen omhoog steken cn be- smeurd meubilair als het ware achte loos is neergesmeten. Maar hoe geschokt de bevolking van Zlerikzee door al deze vernie lingen is en hóe groot de gevaren ook mógen-zyh, die haar nog be dreigen: er Is maar weinig bereid heid onder haar vrjjwilllg te evar cuereu De ervaringen san negen jaar geleden zjjn nog niet ver geten. ,»--r r r..;, W/V ~y'li „Tk verwacht nog meer gevaar", zo zeide dr. ir. Van Veen, hoot'il- ingenieur van de Rijkswaterstaat, na een vlucht, wëlk? d. or e?n veertigtal diplomaten boven de getroffen gebieden in een D.C.-6 van de K.L.M. werd gemaakt. Aan de hand var de verkêniiingsvlupbten «n de gemaakte foto's wordt nagegaan waar de dijkdoorbraken ?jjn, welk-: het allereerst zullen moeten worden aangepakt en op welke wijze m-n het meest doeltreffend aan het herstel zal kunnen beginnen. De heer Van Veen merkte op, dat wanneer de springvloed 14 dagen la ter zou zijn gekomen, het water nog hoger zou zyn geweest. In zgn toelichting zeide hij verder, dat men het overstroomde gebied moet zien als een kunstmatig gebied, dat door de aanleg der dijken werd gewon- Dit kleine meisje, men vermoedt, dat. zij ongeveer 5 jaar is, kwam geheel alleen in de Ahoy-hal aan. Men weet- niet, of liaar ouders zijn omgekomen, cf nog leven, of zij nog familieleden heeft, men weet slechts, dat .zij uit het overstroomde, gebied is gevlucht. Een soldaat,, prangois van der Velden uit Den Haag, laat haur. eens drinken. J)e regering deelt mede: in verband met de ramp, welke Nederland heeft getroffen, hebben de gezamenlijke ker ken besloten Zondag a.s. in de kerkdiensten op te roe pen tot bijzondere veroot moediging, tot gebed en tot offer. H.M. de Koningin zal zich om 1 uur op die dag door de radio tot ons volk richten. De programma's der om roepverenigingen zullen het stempel dragen van herden king van en bezinning op het geleden leed. De regering spreekt de ver wachting uit, dat algemeen in het openbare leven met bet bijzondere karakter van deze Zondag rekening zal worden gehouden. nen..Men verwachtte vroeger, dat iets dergelijks als thans het geval is, maar eens in misschien 500 jaar zou kunnen voorkomen en later dat een derge lijke vloed maar eens in de 350 jaar mogelijk zou zyn. Het water kwam thans echter hoger dan ooit tevoren. Men zal dus meer moeten doen. Hij gewaagde van de plannen, die er voor deze ramp bestonden, tot een grote afdijking. Wil men het water eruit houden, dan zal men het land ge heel van de zee moeten afsluiten, met uitzondering van de Nieuwe Waterweg en de Schelde. Als de dijk ten Westen van Rotter dam, de Schielandse hoge zeedyk, was doorgebroken, dan zou de ramp nog geweldiger afmetingen hebben aange nomen, zo deelde hij mee. Het'gebied rond Rotterdam ligt nog lager dan het overstroomde. Deze dijk begon het op één punt te begeven. Er is toen met Tot nu toe zijn er weinig foto's gepu bliceerd van de- ramp- in Engeland. Hierbij een beeld, dat alleen in dit land thuishoort: een kudde, gevlucht op plekje droge grond bij een typisch Engelse boerderij. Illll!lllllllllill[||li!lllllllllllinillllli!l!llljllllllllillll!lllll!l!llll!lll!l!llll!!lllllllllllllll man en macht gewerkt om het gat te dichten. Alles werd aangesleept, wat maar gepakt kon worden. Er kwamen schepen met zand, er was een ploeg van 300 militairen aan het werk en men zou zelfs een kerkgebouw hebben' laten springen, om dichtingsmateriaal te hebben, als men dynamiet bij de hand had gehad. Want als deze dijk t begeven zou hebben, dan zou een groot gebied van Zuid-Holland cn van Nooi'd- Holland zijn overstroomd. Dat zou be tekent hebben, dat drie millioen men sen gevaar zouden hebben gelopen, in dit dicht bevolkte gebied van ons land. Hy maakte het de buitenlanders duidelijk, dat het niet mogelijk is overal de dijken te verhogen en te ver sterken. Vanouds zijn vele steden op de dijken gebouwd. Zo kan men on mogelijk Dordrecht geheel gaan ver wijderen. Men moet het dus in een andere richting zoeken, in welk ver band hy herinnerde aan de hiervoor genoemde plannen. Regering beschuldigd van sabotage Grote opgave In ons artikel van gisteren hebben wy gepleit voor het snel bestuderen van mogelijkheden om door de aanleg van zware dijken en andere kunstwerken de veiligheid van ons polderland, die op verschrikkeijlke wijze maar zeer betrekkelijk is gebleken, te verhogen. Wat daarbij op de voorgrond dient te staan, is de zee buiten onze rivier monden en zeegaten te houden. Dat raagstuk is allang in studie geweest en wanneer wij ons niet vergissen, lig- uitgewerkte plannen daarvoor klaar. Men heeft daarbij niet in de eerste plaats verhoging van de veilig heid van de eilanden en polders op het oog gehad. Er vindt, door de inwerking van het zeewater, dat bij vloed diep het land wordt ingevoerd, een gestaag verziltingsproces in de bodem plaats en om dit voor de land- en tuinbouw en voor de drinkwatervoorziening fa tale proces te stuiten, heeft men de afsluiting van de zeegaten in over weging genomen. Men acht dit dus zeker uitvoerbaar, maar tot nu toe heeft men de plannen met grote terug houdendheid ontvangen. Het is merk waardig, maar zo gaat het altijd met grote plannen. Wij hebben gisteren herinnerd aan de uitvoering van de Maaswerken. Wanneer men de ge schiedenis van de Maasverbetering be studeert, dan ontdekt men. dat het een lijdensgeschiedenis van eeuwen is ge weest. Steeds weer, wanneer de rivier de dijken had doorbroken, werden plannen tot verbetering gemaakt. Zo heeft o.a. de bekende generaal en waterbouwkundige C. R. Th. baron Krayenhoff een grootscheeps plan ge maakt, waarop latei'e ingenieurs voort bouwden. Dat was reeds in het begin van de vorige eeuw, maar eerst hon derd jaar later werd een klein onder deel ervan uitgevoerd door de schei ding van Waal en Maas. Men meende toen de rivier bedwongen te hebben maar in 1926 bleek, dat dit geenszins het geval was. Enige weken geleden, toen de Maas weer eens een topstand bereikte, is gebleken van hoeveel betekenis de in 1929 begonnen verbetering is. Geen ogenblik hebben de dijken gevaar ge lopen en het is onbegrijpelijk, dat men zovele eeuwen de toestand heeft 'aten bestaan, dat vaak enige malen per jaar de Maas „om" ging en door .de tra verse van de Beerse Maas uitgestrekte ge bieden aan overstroming werden over geleverd. Altijd weer waren het de be dragen, die met de verbetering ge moeid waren, die een belemmering voor de uitvoering vormden, maar wanneer men zich realiseert welke enorme sommen door de welhaast periodieke overstromingen verslonden werden, dan kan de conclusie slechts zijn, dat wjj ons in dit opzicht slechte kooplieden betoonden. En zo staan wij dan ook weer voor de vraag of. onder de indruk van zulk een verschrikkelijke ramp, het besluit zal vallen een gróót werk tot stand te brengen. Een werk dat milliarden zal kosten. Een werk, dat dan een zeer zware last op ons volk zal leggen. Wy zullen ons daar voor jaren lang beperkingen dienen op te leggen, naast dè beperkingen, die de zware defensielasten al van ens ver gen. Maar met de ontzettende gevolgen van de dijkdoorbraken van Zondag j.l. voor ogen, mag dit niet het zwaarste wegen. Ook de Engelse regering is bezig met de uitwerking van een plan, om de Oostkust, waar eveneens zulke fatale rampen zijn voorgekomen, over een lengte van 400 km te bedijken en de zee buiten de riviermonden te hou den. Een van onze dagbladen heeft deze week opgemerkt, dat wij te veel gesnoefd hebben op onze dijken en de bekwaamheden van onze waterbouw kundigen. Ach. natuurlijk moet men er besef voor hebben, dat de natuur krachten onberekenbaar zijn en het werk van mensen nietig is. Maar wy zyn voor ons zelf en voor ons nageslacht verplicht, te doen, wat maar enigszins mogelijk is om ons tegen die natuur krachten te beschermen. Het gaat hier om een grote opgave, maar die waard is met grote daadkracht te worden aangepakt. Een werk, dat op den duur rijke rente zal opbrengen, een goede belegging zal blijken te zyn. IN het gebied aan de Britse Oostkust, dat in het afgelopen weekeinde werd geteisterd door overstromingen, is men koortsachtig bezig met het her stel van de dyken, aangezien voor dit gebied opnieuw harde wind is voor speld. De Labouiieider Morrison heeft Dinsdag in liet Lagerhuis de regering verzocht, onmiddellijk een rondschrij ven van Juni j.l. in te trekken, waarin de gemeentebesturen in het kustgebied werd opgedragen, het werk aan de dijken te vertragen teneinde materiaal te besparen. Morrison noemde deze maatregel, gezien de jongste gebeurtenissen „op zijn minst ongelukkig". De leider van de linkervleugel in de Labourpartij, Bevan, beschuldigde de regering er van „de werkzaamheden ter bescherming tegen de zee te heb ben gesaboteerd". Dit werk, zo zeide hij, heeft altijd in het middelpunt van de aandacht der Labourregering ge staan. In zijn antwoord verklaarde de mi nister van Binnenlandse Zaken, sir Maxwell Fyfe, dat hij de te nemen maatregelen van naby zal bestuderen. Naar het conservatieve blad „Daily Mail" meldt, is een plan opgesteld voor de aanleg van een vierhonderd kilometer lange dijk, die de gehele Oostkust zal beschermen, Deze dijk, die naar Churchill zal worden ge noemd, zal honderden millioenen pon den kosten. De Vereniging voor Penning kunst heeft besloten een penning uit te geven, die de watersnood 1953 tot onderwerp heeft. De pen ning wordt algemeen verkrijgbaar gesteld en de netto-opbrengst zal ter beschikking van het nationaal rampenfonds worden gesteld. Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge vonden het ontwerp hiervoor te maken. De Nederlandse territoriale be velhebber heeft hedenmorgen me degedeeld. dat de laatste djjk b\j Noord-Gouwe op Schouwen-Duive- land (ten Noorden van Zierikzee) is doorgebroken. Schepen die In de buurt zyn, hebben zich onmiddel lijk hierheen begeven om te helpen by de evacuatie. Lichte vorst Weersverwachting, medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt. gel dig van Donderdagavond tot Vrij dagavond: Opklaringen, maar ook plaatselijk enkele buien. In de nacht en och tend voornamelijk in het binnen land lichte vorst. Morgen overdag ongeveer dezelfde temperatuur als vandaag. Zwakke tot matige, maar aan de kust tijdelijk krach tige wind in hoofdzaak tussen Noord en West. Morgen Zon op: 8.12 u.; onder: 17.17 u. Maan op: 1.12.u.; onder: 10.04 u.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1