59,
VeftkoJk
Gemeente Leerdam
Vermicelli 250
19
Macaroni 2*°
21
Capucijners 500
33
Vet Spek, gerookt 500
119
Mager Ontbijtspek
ee
Zuiver Rundvet
77
Zachte Zeep 500 gram 25
Verse Eieren n.. 3 10 voor 152
Haagse Leverworst ,Z 21
Haring in Tomatensaus per mik 38
Losse Koffie 250 gram 149
Losse Thee 200 gram 69
Cocosstaafjes 100 gram 39
Pepermuntballen 150 gram
Pudding
Chocohagel varpakking par zak
25
17
22
gram Losse Thee 45ct Een pot Chocoladepasta 76°'
250 gram Demie-Lune
Biscuits 29
150 gram Dierenfiguur-
drop 35°
Geëvacueerden
W. Vermeer
Bij Vermeer, koopt U telkens weer
VRAAG EN AANBOD
Adverteren is Verkopen!!!
Met grote blrjd-
q5* schap geven wij U
•O kennis van de ge
boorte van ons Dochtertje
JEREMLA THEODORA.
H. van Ballegooijen
M. van Ballegooijen-
Kardol
Waardenburg, 3 Febr. '53.
Steenweg A 203. 2
Heden behaagde het de
Heere, plotseling' van
onze zijde weg te ne
men onze innig gelief
de Vrouw, Moeder, Be
huwd- en Grootmoeder,
HENDRIKA
BAMBACHT,
geb. Overhaul,
in de ouderdom van 77
jaar en 6 maanden. 2
S. BAMBACHT,
Kinderen, Behuwd-
en Kleinkinderen.
Haaften, 30 Jan. 1953.
Heden bereikte ons het
droeve bericht, dat bij
de watersnood te Stel
lendam op het eiland
Goeree zijn omgekomen
onze geliefde Zusters,
Schoonzusters en Tan
tes,
J. VROEGE,
oud 64= jaar,
en
M. VROEGE,
geb. v. d. Berg,
oud 56 jaar.
Beesd:
Fam. P. v. d. HORST
Rumpt:
Fam. C. VERKOU
2 Februari 1953- 2
Voor de zeer vele blijken
van medeleven, ons be
toond bij het overlijden
van onze geliefde Moeder,
ELIZABETH DE GROOT,
geb. Meijdam,
betuigen wij hiermede on
ze hartelijke dank.
Fam. DE GROOT.
Asperen, Januari 1953.
Achterstraat B 20. 4
Registratie
geëvacueerden.
De Burgemeester der ge
meente LEERDAM maakt
bekend, dat evacué's ver
plicht zijn zich onmiddel
lijk na aankomst in de
gemeente te melden aan de
gemeente-secretarie afd.
bevolking)Gemeentehuis,
Kerkstraat. 4
Leerdam, 4 Februari 1953.
De Burgemeester
voornoemd,
H. VLUG.
MEDEDELING.
Het feit dat ons Vaderland
werd getroffen door een
watersnood, waardoor ve
len onzer bevolking de
dood vonden en op aller
lei terrein schade werd
veroorzaakt, deed ons be
sluiten de herdenking van
ons 40-jaiig huwelijks
feest op 6 Februari a.s.
NIET TE LATEN DOOR
GAAN.
Fam. B. DE JONGH-
van Ekeren
Leerdam, Lingedijk 9. 4
KR AAMCENTRUM
ALBLASSERVVAARD EN
VIJFHERENLANDEN.
Aanstaande
kraamvrouwen,
die zijn geëvacueerd naar
een andere plaats in de
Alblasserwaard en Vijf-
herenlanden, worden ver
zocht hun adres zo spoedig
mogelijk te melden aan de
leidster-docente, Bqeren-
straat 16, GORINCHEM.
VERKOPING
van PLANKEN, baddings,
regels latten, tingels, enz.
bij Café WELBIE-v. Hors-
sen te HERWIJNEN, op
Zaterdagmidd. 7 Febr. '53
te 1.30 uur. 2
VOORDEEL OP VOORDEEL
gram
gram
gram
gram
200
gram
gram
CARABIESJES
een fijn
zandkoekje
250 gram
|»r pak
B0FFIE KOFFIE Dal's bétere, ia beste koffieI
maakt U het
laven Quadfcogerfi
iet.
De AF0 Apparatenfabriek
„Overijssel" N.V. te Hattem
vraagt v. spoedige indiensttreding meerdere
Constructeurs en Tekenaars
voor Relais- en Schakelapparatunr
Prettige werkkring Mooie bosrijke omgeving
Sollicitaties aan de Directie 24
die uitkering van de Ziektewet of
Werkloosheidswet ontvangen van het
GEMEENSCHAPPELIJK ADMINI
STRATIE KANTOOR (G A K.)
dienen zich, zo mogelijk onder over
legging van hun registratiekaart, te
melden bij de Correspondent in de
evacuatie-gemeente. 24
HET GEHEIM VAN DE GOEDE GASTVROUW
Maria
Zoete, brosse
biscuit met
moccaglazuur;
heerlijk bij een
kopje koffie.
30 ct p. 100 gr.
Met een lichte
vanille-smaak.
Aardig model.
Smaakt zowel
bij koffie, thee
als limonade.
24 ctp. 100 gr,
Qemengde Biscuits
ROYAL MIXED. Een sortering van 17 Verkade biscoi:-
soorten. 32 ct per 100 gram. Prijs per blik van 1,45 Kg.
f 4.40. Statiegeld blik f 1.50.
VERKADE BISCUITS
Vlakke ijzeren
platen
voor het dichtmaken van
wagenloods of hooischuur.
Afmeting 175 X 85 cm,
2,25 per stuk. 2i
HOUTHANDEL
D. VAN HALM
MEERKERK - TEL. 21
SKODA type '53
uit voorraad leverbaar.
Tevens enkele z. g. a. n.
SKODA bestel
wagens
voorradig.
T. KOOL - LEERDAM.
TELEFOON 54.
GELD credieten uitslui
tend groot 1600,3
zonder borg verkrijgbaar
voor elk doel en v. ieder
een. Gemakkei. voorwaar
den, wisselende wachttijd.
Vraagt inl. „Samenwer
king", Verstolkstraat 31,
Leeuwarden.
IB ALKENaw
I L* U,- T I
on baWljw»
•oHplsteft
MEERKERK
heeft de mooiste
fantasieschorten
Volop kens
Leuke dessins, prima modellen
KOMT U EENS KIJKEN?
4
Laat r.ü Uw Markiezen
opnieuw bekleden
door 4
J. A. MONSTER N.V. GORINCHEM
Prijs: 1 editie (3 regels) 1,elke regel meer 30 ct.
2 edities (3 regels) 1,50, elke regel meer 45 ct.
{f) Te koop huisorgel, 11
registers. Mej. Leusinlt,
Lingestraat 62, Leerdam.
0 Te koop 5 dikke zeugen.
H. van Dyk, Klein-Ooster-
wjjk 10, Leerdam.
0 Gevraagd Appel- en
Peerpitten 0,75 en
1,50 per 100 gram. Jan
Kloosterhuis, St. Vitusholt
34, Winschoten. 24
0 Te koop een z.g.a.n.
fornuis, bij Wed. P. van
Hemert, Dijk A 238, Waar
denburg.
0 Rijwielen, stofz., wrin
gers, wasmach., straal-
kachels, strijkb., enz. De
beste merken, de sol. gar.
en de gemakk. betaling.
U belt 256 en wij komen.
Fa. Sweeris, Middelweg
T 111 g, Tricht. Tel. 256.
0 Inkoop Goud, Zilver en
Curiositeiten. Bij Esmann,
Steenweg 8, n. d. Buur
kerk, Utrecht, ontvangt U
de hoogste prijs. 24
0 Te koop autoradio. Van
der Linden, K. Nieuwstr.
512, Culemborg.
0 Te koop 4 nieuwe bin
nen- en buitenbanden, 600
X 16. v. d. Linden, Korte
Nieuwstr. 5-12, Culemborg
0 Ter dekking pr. gekr.
Lotharinger ram. Boet,
R. v. t. Lee de 25, Leerdam
0 Inkoop oud goud en
zilver tegen de hoogste
waarde. L. v. Ettinger
Zn., Leerdam, Hoogstr. 47,
tel. 188.
0 Voor direct gevraagd
een bezorger. Boekhandel
Boldïngh, Culemborg.
0 Te k. een jong slacht-
varken, 200 kg, bij Th. D.
Streef, Lange Dreef 3,
Culemborg.
0 Te koop 4 drachtige
varkens, waarvan de eer
ste 10 Febr. a. d. telling,
bij Leeuwis, Tuil. Tel. 223
Haaften.
0 Te koop 700 kg mange
len en 150 dekschoven, by
A. Hak, Meteren.
0 Dagdienstbode gevr. in
burgergezin van 4 pers.
Br. onder no. 348, Bur. De
Gecombineerde, Leerdam.
0 Te koop een gebruikt
Dames- en Heren-rywiel.
In prima staat, tegen zeer
lage prys. Firma P. v. d.
Plas en Zonen, Telf. 15,
Heukelum (Z.H.)
Het Fanfarecorps
„Door Eensgezindheid"
te HEUKELUM
heeft met het oog opde
rampen, waardoor vele
delen van ons land zyn
getroffen, besloten de
vastgestelde uitvoeringen
AF TE GELASTEN.
Gekochte kaarten worden
bij aanbieding ervan ver
goed. 4
HET BESTUUR.
In verband met de nood
toestand is de
BAZAR
t.b.v. het Jeugdgebouw der
Ned. Herv. Kerk te VIA-
NEN, tot nader' aankondi
ging 4
uitgesteld.
R.A.F. onthult de bouw van atoom
vliegtuigen in de Sovjet-Unie
Charles W. Cain, die opzienba
rende onthullingen heeft gepubli
ceerd over Russische atoommoto-
ren voor vliegtuigen ls de auteur
van „Military Aircraft of the U.
S.S.R," Hij was het die de eerste
berichten lanceerde over een Rus
sische tegenhanger van de roem
ruchte Amerikaanse B-36 bommen
werpers, in de vorm van 6-motorl-
ge lange afstands-vliegtuigen met
.propiellertui'"! ne-voortstuwing. De
ze berichten werden later door an
deren bevestigd. Cain zou zijn be
richten ontvangen van een kleine
groep technici, die voor de Russen
baanbrekend werd moeten doen,
maar sympathiseren met het Wes
ten.
Cain geeft in „The Royal Air
Force Review" een gedetailleerd
overzicht van' de historie van twee
Russische projecten van voortstu-
wings-installaties voor vliegtuigen
die gebruik maken van atoom
energie.
In het Sovjet-ondérzoekingscen-
trum voor atoomenergie in de Al-
tai-bergen van Mongolië wordt ge
werkt aan een vliegtuigmotor voor
atoomenergie. Dit werk staat on
der leiding van dë Russische ge-
neraal-majoor Stepitsjef. Tot 1948
werd het werk aan dit project uit
gevoerd door de Poolse geleerde
Roman Czestowicz, die een nieuw
principe voor het omzetten van
atoomenergie in stuwkracht voor
vliegtuigen heeft uitgewerkt. Hjj
gebruikt kwik om de energie van
de uraniumreactor over te brengen
naar de voortstuwingsstraalbuis.
Het meest opzienbare is echter de
oplossing, die men gevonden zou
hebben voor het beschermen van
de inzittenden tegen de gevaarlijke
radio-actieve straling welke van
de atoom-reactor uitgaat. Meestal
wordt 'hier lood of beton voor ge
bruikt, hetwelk echter voor een
vliegtulgconstruetie uiterst onwel
kome materialen zijn. Tot op he
den werd het gewicht van een der
gelijke afscherm.ng op minstens
twintig ton geschat. Het gevolg
daarvan is dat het eerste atoom
gedreven vliegtuig volgens de heer
sende begrippen nauwelijks klei
ner kan zfln dan de vliegtuigen als
de Hughes Hercules vliegboot en
de B-S6 bommenwerpers.
Het zou werkelijk schokkend
zijn, wanneer bij de Russische
atoom-motor een afschermmetho-
de zou z\jn toegepast die slechts
enkele honderden kilogrammen
weegt. De afscherming zou be
staan uit een licht materiaal, dat
de straling terugkaatst in de re
actor en dat in de vorm van re
flectoren in het vliegtuig inge
bouwd zou zijn. De atoommotor
zou in 1950 in de Lenin-Tura
stoomfabriek op kleine schalal in
productie genomen zijn.
EVENEENS POOLS
Een tweede atoom-motor moet
in ontwikkeling zijn voor het pro
totype atoomvliegtuig GIL-01, dat
eveneens van Poolse origine is.
Dit project werd uitgewerkt door
het Experimenteel Luchtvaart
kundig Instituut te Lodz (Glowny
Ihstytut Lotnictwa, afgekort GIL)
en. het Luchtvaartinstituut van
Warschau. De oorspronkelijke lei
ders van dit project waren de
Poolse chef-constructeur dr. Za-
rankiewicz met zijn assistent Ja-
nu.sz Wojchlechowski, die verant
woordelijk is voor het ontwerp van
de atoom-motor. Ook de Rus dr.
J. W. Stepancew schijnt er nu aan
een met atoomenergie voortge
stuwd verkeersvliegtuig te werken
dat in 1955 gereed moet zijn. De
GIL-01 zou een deltavormig vlieg
tuig zijn van het type als de Brit
se Avroe Vulcan delta bommen
werper. Bij deze machine is de
atoommotor op een andere wijze
afgeschemd namelijk met een an
der nieuw materiaal dat met de
codeletters LOSK wordt aange
duid. Hoewel dit materiaal een
minder lichte afscherming geeft
dan het andere reflecterende ma
teriaal, schijnt Hiervan slechts 5
ton per vliegtuig nodig te zijn.
Dit levert dus ook een grote winst
vergeleken met lood of beton.
Volgens Duitse berichten zou de
GIL-01 een betrekkelijk klein
vliegtuig zijn in de afmetingen
van de Britse Gloster Javelin del
ta jager, met een vleugelspanwijd
te van ongeveer 16 meter. Er zou
slechts één man aan boord zijn.
Hieruit trekt men de conclusie,
dat het in de bedoeling ligt om dit
vliegtuigtype later onbemand
maar radiografisch bestuurd, ln te
zetten. De atoomraketmotor geeft
een stuwkracht van 45 duizend ki
lo waardoor het vliegtuig op 30
duizend meter hoogte een snelheid
van circa twee duizend kilometer
per uur kan bereiken. Deze getal
len zijn in vergelijking met wat
bereikt is met de Amerikaanse
Douglas Skyrocket, voor een ra
ketvliegtuig niet onwaarschijnlijk.
Het grote verschil ligt echter in
de vliegduur, die bij de Ameri
kaanse machine slechts enkele mi
nuten bedraagt tegen 32 uur bij de
Rus. Dit laatste getal lijkt echter
inefficiënt daar dan belangrijk
verder dan de gehele aardequator
langs gevlogen kan worden, het
geen weinig nut heeft.
Deze berichten zijn zeker niet
als onmogelijk te beschouwen. De
Amerikaanse atoomdeskundigen
zullen zeker binnen 10 jaar vlieg
tuigen in de lucht kunnen bren
gen, die dezelfde eigenschappen
hebben. Zij laten echter om begrij
pelijke redenen hierover niets los.
HULP IN NOOD
Giro no. 9 5 7 5
Nationaal Rampenfonds
V-12 ANTWOORDT NIET