59, VeftkoJk Gemeente Leerdam Vermicelli 250 19 Macaroni 2*° 21 Capucijners 500 33 Vet Spek, gerookt 500 119 Mager Ontbijtspek ee Zuiver Rundvet 77 Zachte Zeep 500 gram 25 Verse Eieren n.. 3 10 voor 152 Haagse Leverworst ,Z 21 Haring in Tomatensaus per mik 38 Losse Koffie 250 gram 149 Losse Thee 200 gram 69 Cocosstaafjes 100 gram 39 Pepermuntballen 150 gram Pudding Chocohagel varpakking par zak 25 17 22 gram Losse Thee 45ct Een pot Chocoladepasta 76°' 250 gram Demie-Lune Biscuits 29 150 gram Dierenfiguur- drop 35° Geëvacueerden W. Vermeer Bij Vermeer, koopt U telkens weer VRAAG EN AANBOD Adverteren is Verkopen!!! Met grote blrjd- q5* schap geven wij U •O kennis van de ge boorte van ons Dochtertje JEREMLA THEODORA. H. van Ballegooijen M. van Ballegooijen- Kardol Waardenburg, 3 Febr. '53. Steenweg A 203. 2 Heden behaagde het de Heere, plotseling' van onze zijde weg te ne men onze innig gelief de Vrouw, Moeder, Be huwd- en Grootmoeder, HENDRIKA BAMBACHT, geb. Overhaul, in de ouderdom van 77 jaar en 6 maanden. 2 S. BAMBACHT, Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Haaften, 30 Jan. 1953. Heden bereikte ons het droeve bericht, dat bij de watersnood te Stel lendam op het eiland Goeree zijn omgekomen onze geliefde Zusters, Schoonzusters en Tan tes, J. VROEGE, oud 64= jaar, en M. VROEGE, geb. v. d. Berg, oud 56 jaar. Beesd: Fam. P. v. d. HORST Rumpt: Fam. C. VERKOU 2 Februari 1953- 2 Voor de zeer vele blijken van medeleven, ons be toond bij het overlijden van onze geliefde Moeder, ELIZABETH DE GROOT, geb. Meijdam, betuigen wij hiermede on ze hartelijke dank. Fam. DE GROOT. Asperen, Januari 1953. Achterstraat B 20. 4 Registratie geëvacueerden. De Burgemeester der ge meente LEERDAM maakt bekend, dat evacué's ver plicht zijn zich onmiddel lijk na aankomst in de gemeente te melden aan de gemeente-secretarie afd. bevolking)Gemeentehuis, Kerkstraat. 4 Leerdam, 4 Februari 1953. De Burgemeester voornoemd, H. VLUG. MEDEDELING. Het feit dat ons Vaderland werd getroffen door een watersnood, waardoor ve len onzer bevolking de dood vonden en op aller lei terrein schade werd veroorzaakt, deed ons be sluiten de herdenking van ons 40-jaiig huwelijks feest op 6 Februari a.s. NIET TE LATEN DOOR GAAN. Fam. B. DE JONGH- van Ekeren Leerdam, Lingedijk 9. 4 KR AAMCENTRUM ALBLASSERVVAARD EN VIJFHERENLANDEN. Aanstaande kraamvrouwen, die zijn geëvacueerd naar een andere plaats in de Alblasserwaard en Vijf- herenlanden, worden ver zocht hun adres zo spoedig mogelijk te melden aan de leidster-docente, Bqeren- straat 16, GORINCHEM. VERKOPING van PLANKEN, baddings, regels latten, tingels, enz. bij Café WELBIE-v. Hors- sen te HERWIJNEN, op Zaterdagmidd. 7 Febr. '53 te 1.30 uur. 2 VOORDEEL OP VOORDEEL gram gram gram gram 200 gram gram CARABIESJES een fijn zandkoekje 250 gram |»r pak B0FFIE KOFFIE Dal's bétere, ia beste koffieI maakt U het laven Quadfcogerfi iet. De AF0 Apparatenfabriek „Overijssel" N.V. te Hattem vraagt v. spoedige indiensttreding meerdere Constructeurs en Tekenaars voor Relais- en Schakelapparatunr Prettige werkkring Mooie bosrijke omgeving Sollicitaties aan de Directie 24 die uitkering van de Ziektewet of Werkloosheidswet ontvangen van het GEMEENSCHAPPELIJK ADMINI STRATIE KANTOOR (G A K.) dienen zich, zo mogelijk onder over legging van hun registratiekaart, te melden bij de Correspondent in de evacuatie-gemeente. 24 HET GEHEIM VAN DE GOEDE GASTVROUW Maria Zoete, brosse biscuit met moccaglazuur; heerlijk bij een kopje koffie. 30 ct p. 100 gr. Met een lichte vanille-smaak. Aardig model. Smaakt zowel bij koffie, thee als limonade. 24 ctp. 100 gr, Qemengde Biscuits ROYAL MIXED. Een sortering van 17 Verkade biscoi:- soorten. 32 ct per 100 gram. Prijs per blik van 1,45 Kg. f 4.40. Statiegeld blik f 1.50. VERKADE BISCUITS Vlakke ijzeren platen voor het dichtmaken van wagenloods of hooischuur. Afmeting 175 X 85 cm, 2,25 per stuk. 2i HOUTHANDEL D. VAN HALM MEERKERK - TEL. 21 SKODA type '53 uit voorraad leverbaar. Tevens enkele z. g. a. n. SKODA bestel wagens voorradig. T. KOOL - LEERDAM. TELEFOON 54. GELD credieten uitslui tend groot 1600,3 zonder borg verkrijgbaar voor elk doel en v. ieder een. Gemakkei. voorwaar den, wisselende wachttijd. Vraagt inl. „Samenwer king", Verstolkstraat 31, Leeuwarden. IB ALKENaw I L* U,- T I on baWljw» •oHplsteft MEERKERK heeft de mooiste fantasieschorten Volop kens Leuke dessins, prima modellen KOMT U EENS KIJKEN? 4 Laat r.ü Uw Markiezen opnieuw bekleden door 4 J. A. MONSTER N.V. GORINCHEM Prijs: 1 editie (3 regels) 1,elke regel meer 30 ct. 2 edities (3 regels) 1,50, elke regel meer 45 ct. {f) Te koop huisorgel, 11 registers. Mej. Leusinlt, Lingestraat 62, Leerdam. 0 Te koop 5 dikke zeugen. H. van Dyk, Klein-Ooster- wjjk 10, Leerdam. 0 Gevraagd Appel- en Peerpitten 0,75 en 1,50 per 100 gram. Jan Kloosterhuis, St. Vitusholt 34, Winschoten. 24 0 Te koop een z.g.a.n. fornuis, bij Wed. P. van Hemert, Dijk A 238, Waar denburg. 0 Rijwielen, stofz., wrin gers, wasmach., straal- kachels, strijkb., enz. De beste merken, de sol. gar. en de gemakk. betaling. U belt 256 en wij komen. Fa. Sweeris, Middelweg T 111 g, Tricht. Tel. 256. 0 Inkoop Goud, Zilver en Curiositeiten. Bij Esmann, Steenweg 8, n. d. Buur kerk, Utrecht, ontvangt U de hoogste prijs. 24 0 Te koop autoradio. Van der Linden, K. Nieuwstr. 512, Culemborg. 0 Te koop 4 nieuwe bin nen- en buitenbanden, 600 X 16. v. d. Linden, Korte Nieuwstr. 5-12, Culemborg 0 Ter dekking pr. gekr. Lotharinger ram. Boet, R. v. t. Lee de 25, Leerdam 0 Inkoop oud goud en zilver tegen de hoogste waarde. L. v. Ettinger Zn., Leerdam, Hoogstr. 47, tel. 188. 0 Voor direct gevraagd een bezorger. Boekhandel Boldïngh, Culemborg. 0 Te k. een jong slacht- varken, 200 kg, bij Th. D. Streef, Lange Dreef 3, Culemborg. 0 Te koop 4 drachtige varkens, waarvan de eer ste 10 Febr. a. d. telling, bij Leeuwis, Tuil. Tel. 223 Haaften. 0 Te koop 700 kg mange len en 150 dekschoven, by A. Hak, Meteren. 0 Dagdienstbode gevr. in burgergezin van 4 pers. Br. onder no. 348, Bur. De Gecombineerde, Leerdam. 0 Te koop een gebruikt Dames- en Heren-rywiel. In prima staat, tegen zeer lage prys. Firma P. v. d. Plas en Zonen, Telf. 15, Heukelum (Z.H.) Het Fanfarecorps „Door Eensgezindheid" te HEUKELUM heeft met het oog opde rampen, waardoor vele delen van ons land zyn getroffen, besloten de vastgestelde uitvoeringen AF TE GELASTEN. Gekochte kaarten worden bij aanbieding ervan ver goed. 4 HET BESTUUR. In verband met de nood toestand is de BAZAR t.b.v. het Jeugdgebouw der Ned. Herv. Kerk te VIA- NEN, tot nader' aankondi ging 4 uitgesteld. R.A.F. onthult de bouw van atoom vliegtuigen in de Sovjet-Unie Charles W. Cain, die opzienba rende onthullingen heeft gepubli ceerd over Russische atoommoto- ren voor vliegtuigen ls de auteur van „Military Aircraft of the U. S.S.R," Hij was het die de eerste berichten lanceerde over een Rus sische tegenhanger van de roem ruchte Amerikaanse B-36 bommen werpers, in de vorm van 6-motorl- ge lange afstands-vliegtuigen met .propiellertui'"! ne-voortstuwing. De ze berichten werden later door an deren bevestigd. Cain zou zijn be richten ontvangen van een kleine groep technici, die voor de Russen baanbrekend werd moeten doen, maar sympathiseren met het Wes ten. Cain geeft in „The Royal Air Force Review" een gedetailleerd overzicht van' de historie van twee Russische projecten van voortstu- wings-installaties voor vliegtuigen die gebruik maken van atoom energie. In het Sovjet-ondérzoekingscen- trum voor atoomenergie in de Al- tai-bergen van Mongolië wordt ge werkt aan een vliegtuigmotor voor atoomenergie. Dit werk staat on der leiding van dë Russische ge- neraal-majoor Stepitsjef. Tot 1948 werd het werk aan dit project uit gevoerd door de Poolse geleerde Roman Czestowicz, die een nieuw principe voor het omzetten van atoomenergie in stuwkracht voor vliegtuigen heeft uitgewerkt. Hjj gebruikt kwik om de energie van de uraniumreactor over te brengen naar de voortstuwingsstraalbuis. Het meest opzienbare is echter de oplossing, die men gevonden zou hebben voor het beschermen van de inzittenden tegen de gevaarlijke radio-actieve straling welke van de atoom-reactor uitgaat. Meestal wordt 'hier lood of beton voor ge bruikt, hetwelk echter voor een vliegtulgconstruetie uiterst onwel kome materialen zijn. Tot op he den werd het gewicht van een der gelijke afscherm.ng op minstens twintig ton geschat. Het gevolg daarvan is dat het eerste atoom gedreven vliegtuig volgens de heer sende begrippen nauwelijks klei ner kan zfln dan de vliegtuigen als de Hughes Hercules vliegboot en de B-S6 bommenwerpers. Het zou werkelijk schokkend zijn, wanneer bij de Russische atoom-motor een afschermmetho- de zou z\jn toegepast die slechts enkele honderden kilogrammen weegt. De afscherming zou be staan uit een licht materiaal, dat de straling terugkaatst in de re actor en dat in de vorm van re flectoren in het vliegtuig inge bouwd zou zijn. De atoommotor zou in 1950 in de Lenin-Tura stoomfabriek op kleine schalal in productie genomen zijn. EVENEENS POOLS Een tweede atoom-motor moet in ontwikkeling zijn voor het pro totype atoomvliegtuig GIL-01, dat eveneens van Poolse origine is. Dit project werd uitgewerkt door het Experimenteel Luchtvaart kundig Instituut te Lodz (Glowny Ihstytut Lotnictwa, afgekort GIL) en. het Luchtvaartinstituut van Warschau. De oorspronkelijke lei ders van dit project waren de Poolse chef-constructeur dr. Za- rankiewicz met zijn assistent Ja- nu.sz Wojchlechowski, die verant woordelijk is voor het ontwerp van de atoom-motor. Ook de Rus dr. J. W. Stepancew schijnt er nu aan een met atoomenergie voortge stuwd verkeersvliegtuig te werken dat in 1955 gereed moet zijn. De GIL-01 zou een deltavormig vlieg tuig zijn van het type als de Brit se Avroe Vulcan delta bommen werper. Bij deze machine is de atoommotor op een andere wijze afgeschemd namelijk met een an der nieuw materiaal dat met de codeletters LOSK wordt aange duid. Hoewel dit materiaal een minder lichte afscherming geeft dan het andere reflecterende ma teriaal, schijnt Hiervan slechts 5 ton per vliegtuig nodig te zijn. Dit levert dus ook een grote winst vergeleken met lood of beton. Volgens Duitse berichten zou de GIL-01 een betrekkelijk klein vliegtuig zijn in de afmetingen van de Britse Gloster Javelin del ta jager, met een vleugelspanwijd te van ongeveer 16 meter. Er zou slechts één man aan boord zijn. Hieruit trekt men de conclusie, dat het in de bedoeling ligt om dit vliegtuigtype later onbemand maar radiografisch bestuurd, ln te zetten. De atoomraketmotor geeft een stuwkracht van 45 duizend ki lo waardoor het vliegtuig op 30 duizend meter hoogte een snelheid van circa twee duizend kilometer per uur kan bereiken. Deze getal len zijn in vergelijking met wat bereikt is met de Amerikaanse Douglas Skyrocket, voor een ra ketvliegtuig niet onwaarschijnlijk. Het grote verschil ligt echter in de vliegduur, die bij de Ameri kaanse machine slechts enkele mi nuten bedraagt tegen 32 uur bij de Rus. Dit laatste getal lijkt echter inefficiënt daar dan belangrijk verder dan de gehele aardequator langs gevlogen kan worden, het geen weinig nut heeft. Deze berichten zijn zeker niet als onmogelijk te beschouwen. De Amerikaanse atoomdeskundigen zullen zeker binnen 10 jaar vlieg tuigen in de lucht kunnen bren gen, die dezelfde eigenschappen hebben. Zij laten echter om begrij pelijke redenen hierover niets los. HULP IN NOOD Giro no. 9 5 7 5 Nationaal Rampenfonds V-12 ANTWOORDT NIET

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3