Arnhemsche Courant STRIJD OM BEHOUD VAN LEVEN EN Zuid- en Noord-Holland ter nauwernood behouden GOED IN VOLLE GANG Op Schouwen Duiveland reeds tallozen van wisse dood gered Dijkdoorbraak op Schouwen Reddeloos De „Prins Hendrik" vaart; Walcheren juichte 1372 doden Zondag een gedenkdag De watersnood in Engeland Groots plan voor een dijk langs de gehele Oostkust Een penning over de ramp Donderdag 5 Februari 1953 d m «m 139e Jaargang No. 20000 (Waarin opgenomen de Nieuwe Arnhemacbe Courant) Uitgave: Uitgevers Maatschappij Arnhem N.V. SS L I I I Ij 1# W I I A I i-C I I AhonnemenUprijs: 47 ct. p. 6,10 p. kwartaaL Directeur D. Henny -»• \^~Wm JW Jm W m V I 1. W JU MLdJ M. m—W Bureau: Koningstraat 15, Arnhem, Telefoon 24841 Hoofdredacteur A. Lammerts van Bueren Postrekening No. 276432 Redactie: Tel. 24843 Grote opgave In ons artikel van gisteren hebben wij gepleit voor het snel bestuderen van mogelijkheden om door de aanleg van zware dijken en andere kunstwerken de veiligheid van ons polderland, die op verschrikkeijlke wijze maar zeer betrekkelijk is gebleken, te verhogen. Wat daarbij op de voorgrond dient te staan, is de zee buiten onze rivier monden en zeegaten te houden. Dat vraagstuk is allang in studie geweest en wanneer wij ons niet vergissen, lig gen uitgewerkte plannen daarvoor klaar. Men heeft daarbij niet in de eerste plaats verhoging van de veilig heid van de eilanden en polders op het oog gehad. Er vindt, door de inwerking van het zeewater, dat bij vloed diep het land wordt ingevoerd, een gestaag verziltingsproces in de bodem plaats en om dit voor de land- en tuinbouw en voor de drinkwatervoorziening fa tale proces te stuiten, heeft men de afsluiting van de zeegaten in over weging genomen. Men acht dit dus zeker uitvoerbaar, maar tot nu toe heeft men de plannen met grote terug houdendheid ontvangen. Het is merk waardig. maar zo gaat het altijd met grote plannen. Wy hebban gisteren herinnerd, aan de uitvoering van de Maaswerken. Wanneer men de ge schiedenis van de Maasverbetering, be studeert, dan ontdekt men, dat het een lijdensgeschiedenis van eeuwen is ge weest. Steeds weer, wanneer de rivier de dijken had doorbroken, werden plannen tot verbetering gemaakt. Zo heeft o.a. de bekende generaal en watex-bouwkundige C. R. Th. baron Kx-ayenhoff een gx-ootscheeps plan ge maakt, waarop latere ingenieurs vooit- bouwden. Dat was reeds in het begin van de vorige eeuw, maar eerst hon derd jaar later werd een klein onder deel ervan uitgevoerd door de schei ding van Waal en Maas. Men meende toen de rivier bedwongen te hebben maar in 1926 bleek, dat dit geenszins het geval was. Enige weken geleden, toen de Maas weer eens een topstand bereikte, is gebleken van hoeveel betekenis de in 1929 begonnen verbetering is. Geen ogenblik hebben de dijken gevaar ge lopen en het is onbegrypelyk, dat men zovele eeuwen de toestand heeft 'aten bestaan, dat vaak enige malen per jaar de Maas „onl" ging en door de traverse van de Beerse Maas uitgestx-ekte ge bieden aan overstroming werden over geleverd. Altyd 'iter waren het de be dragen! die met ds. verbetering ge moeid waren, die een belemmering voor de uitvoering vormden, maar wanneer men, zich realiseert welke enorme sommen door de welhaast periodieke overstromingen verslonden werden, dan kan de conclusie slechts zijn, dat wij ons in dit opzicht slechte kooplieden betoonden. En zo staan wij dan ook weer voor de vraag of, onder de iixdrak van zulk een verschrikkelijke ramp, het besluit zal vallen een groot werk tot stand te brengen. Een werk dat milliarden zal kosten. Een werk, dat dan een zeer zware last op ons volk zal leggen.' Wy zullen ons daar voor jaren lang beperkingen dienen op te leggen, naast de beperkingen, die de zware defensielasten al van cns ver gen. Maar met de ontzetterde gevolgen van de dijkdoorbx-aken van Zondag j.l. voor ogen, mag dit niet het zwaarste wegen. Ook de Engelse regering is bezig met de uitwerking van een plan, om de Oostkust, waar eveneens zulke fatale rampen zijn voorgekomen, over een lengte van 400 km te bedijken en de zee buiten de riviermonden te hou den. Een van onze dagbladen heeft deze week opgemerkt, dat wy te veel gesnoefd hebben op onze dijken en de bekwaamheden van onze waterbouw- kuridigen. Ach, natuurlijk moet men er besef voor hebben, dat de natuur krachten onbex-eltenbaar zijn en het werk van mensen nietig is. Maar wy zijn voor ons zelf en voor ons nageslacht verplicht, te doen. wat maar enigszins mogelijk is om ons tegen die natuur krachten te beschermen. Het gaat hier om een grote opgave, maar die waard is met grote daadkracht te woi'den aangepakt. Een werk, dat op den duur rijke x-ente zal opbrengen, een goede belegging zal blyken te zijn. •De Nederlandse territoriale be= velhebber heeft hedenmorgen me degedeeld, dat de laatste dyk bij Noord-Gouwe op Schouwen-Duive- land (ten Noorden van Zierikzee) is doorgebroken. Schepen die In de buurt zyn, hebben zich onmiddel lijk hierheen begeven om te helpen by de evacuatie. Lichte vorst Weei-sverwachtlng, medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, gel dig van Donderdagavond tot Vrij dagavond: Opklaringen, maar ook plaatselijk enkele buien. In de nacht en och tend voornamelijk in het binnen land lichte vorst. Morgen ovex-dag ongeveer dezelfde temperatuur als vandaag. Zwakke tot matige, maar aan de kust tijdelijk krach tige wind in hoofdzaak tussen Noord en West. Morgen: Zon op: 8.12 u.; onder: 17.17 u. Maan op: 1.12 u.; onder: 10.04 u. -v. Het is nog onmogelijk een schatting te maken van de aangerichte schade op het eiland. De veestapel is niet ge heel verloren gegaan, hetgeen als een schraal lichtpunt wordt beschouwd. Op de Noordei-dijk zyn 3' >00 stuks vee bijeen gedreven. Het aantal slacht offers in Zierikzee bedraagt 15. Het aantal slachtoffers op het gehele eiland is nog niet bekend. Gevreesd wor.dt, dat dit zeer hoog zal zijn. In Haamstede, dat de grote stroom van vluchtelingen uit Seroosker! SCharrendijke, Noordwelle, Ellemeef en Eikei-zee te verwerken kreeg, heeft men een uitstekende organisatie opge bouwd. Vanuit deze plaats stijgen constant de helicoptères op om de zie hin Ooster- land en omgeving nog steeds op bo men en daken bevindende mensen op te vissen en in veiligheid te brengen. Een gx-oot probleem, zo vertelde de burgemeester van Haamstede, vormt de afvoering van het gedode vee. Bovendien levert de voeding van de levende have gróte moeilijkheden op door gebrek aan voer en door het feit, dat de .yoéderputten onder' water staan. Voorts moeten de boeren, we gens gebrek aan emmers, aJle melk van de koeien weg laten lopen. „Verwonderd heeft het ons hier wtl", aldus de heer Eüell, „dal eerst Maamfag tegen het middag uur voor hert eerst een vliegtuig bo ven West-Schouwen verfyheen en dat het daardoor tot Dixifdagoch tend moest duren, aleeA de eerste jteun ons van buiten af bereikte. jn ambtgenoot van Rcncsse, mr. C. F. Lunzingh Tonckens, deelde deze mening. „Men had moeten be grijpen", zo zeide hij, „dat door het lange uitblijven van enig bericht dezerzijds alle contact met de bui tenwereld verbroken was en dat de toestand ernstig moest zijn". De zwgre schade, die het geweld van het water in Zierikzee heeft aan gericht in de straten achter de haven, staat in schrille tegenstelling tot de 'en iet «^tei 'ït Zij grotendeels ongeschonden huizen en gebouwen in de daarachter gelegen wijken. Om het stadhuis te bereiken moet men door een gapende opening, waar eens een grote spiegelruit was geweest, in een café klirymen, van waaruit men via de-^elder in een straat kan klimmen, welRdt^ian beide zijden wordt geflankeerd dooi* geheel vernielde huizen en waarvan het pla veisel was verdwenen. Een zwaar bombardement zou wellicht een effect kunnen hebben, dat met deze ravage kan worden vergeleken. Van een hotel aan de haven is een groot deel yan de .gevel weggerukt. De binnenmuren cn een gedeelte van de plafonds zyn nog intact, de vaste wastafels op de lo geerkamers. die van de straat af zichtbaar zyn, zien er uit alsof men maar aan de kraan hoeft te draaien om water te zien stromen Alle straten die de verbinding vormen tussen de haven en het daarachter gelegen deel van het tadje zijn veranderd in mod derpoelen met diepe gaten als bom- trechter. waaruit vernielde gas- en waterbuizen omhoog steken cn bey smeurd meubilair als het- ware achte loos is neergesiïieten. Veerdienst met Breskens hersteld (Van een onzer verslaggevers) T\e Prins Hendrik" vaart Als U een juichkreet ging het door Vl\s- singen, door Walcheren, over geteisterd Zuid-Beveland. De veerdienst tussen Breskens en Vlissingen over de Wes- ter-Schelde werd Dinsdagamorgen her vat. En daarmede was het isolement van het hart van Zeeland verbroken. Aan boord waren levensmiddelen, medicamenten, vluchtelingen in omge keerde richting, materialen. Vooral nu de spoordijk over het Sloe voorlopig niet hersteld is, behoort de veerdienst naar Breskens tot de levensaders voor Walcheren. Op weg van Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren stapten wy gistermor gen aan boord van het schip. Een groot transport uit Friesland nam veel ruim te in. ruimte, die moelijk beter tot zijn recht zou kunnen komen. Het schip bonkte door de golven van de blijkbaar nog opstandige Wester-Schelde. 4Dc voorsteven sneed scherp door het schui mende water, dat hoog opspatte tot op het sloependek. Op de brug stond de kapitein. Hij keek ernstig. Hij bleef ernstig kijken, ook toen de zon haar milde, vriendelijke glans over de rivier wierp. Het water zilver-wit oplichtte en alle grauwheid verloor. Het is tè erg geweest, sprak de kapitein. Wij hebben Zaterdag nog zo lang mogelijk gevaren, maar 's avonds om acht uur moesten wij het opgeven. Machteloos hebben wy daarna in de haven gelegen. De zeeën liepen zo hoog als ik nog nooit heb meegemaakt. En ik ken de Schelde toch al heel wat jaartjes. De stuurman knikte instem- Het aantal slachtoffers is thans, hedenmorgen, geste gen tot 1372. Hedenmorgen kwam een tele gram van de burgemeester van Stavenisse, waarin hij mededeelde, dat in zijn ge meente vermoedelijk 300 do den te betreuren zijn, in- plaats van 200. Hij noemde Stavenisse de zwaarst getrof fen gemeente van Europa. Een groot gedeelte der ge meente is totaal verwoest. Geen enkel huis is onbescha- digd. mend. Wij voelden dat het mis moest gaan. Maar dat het zo erg zou worden, dat had niemand gedacht. De „Px-ins Hendrik" snelde voox-t. Breskens, aan de havenkant zwaar ge teisterd, vervaagde aan de horizon. Vlissingen kwam naderbij. Na twintig minuten vax-en meerde de veerboot in de haven. De auto's reden van boord. In lange, aangesloten rijen. Andere auto's werden ingescheept. Weer loeide de scheepsfluit. Voort joeg het schip weer. Terug naar Breskens. Heen en weer. Dag en nacht. Rust kende men niet meer. De kapitein en de stuurman hadden sinds Zaterdag twee uur ge slapen. Maar zy telden het niet. Zo is de mentaliteit op Walcheren Maar hoa geschokt de :*r\olking van Zierikzee door al deze vernie lingen is en hoe groot de gevaren ook mogen zijn, die haar nog be dreigen: er Is maar weinig bereid heid onder haar vrijwillig te eva cueren De ervaringen van negen jaar geleden zyn nog niet ver geten. „Jk verwacht nog meer gevaar", zo zeide dr. ir. Van Veen, hoold- ingenienr van de Rijkswaterstaat, na een vlucht, welk? d; or spu veertigtal diplomaten hoven de getroffen gebieden in een D.C.-6 van de K.L.M. werd gemaakt. Aan de hand var de verkenningsvluchten en de gemaakte foto's wordt nagegaan waar de dijkdoorbraken zxjn, welke het allereerst zullen moeten worden aangepakt en op welke wijze men het meest doeltreffend aan het herstel zal kunnen beginnen. De heer Van Veen merkte op, dat wanneer de springvloed 14 dagen la ter zou zijn gekomen, het water nog hoger zou zijn geweest. In zijn toelichting zeide hij verder, dat men het overstroomde gebied moet zien als een kunstmatig gebied, dat door de aanleg der dyken werd gewon- Dit kleine meisjemen vermoedt, dat zij ongeveer 5 jaar iskivam geheel alleen in de Ahoy-hal aan. Men iceel niet, of haar ouders zijn omgekomen, cf nog leven, of zij nog familieleden heeft, nen iveet slechts, dat zij uit het overstroomde gebied is gevlucht. Een soldaat, Frangois van der Velden uit Den-Haag, laat haar eens drinken. De regering deelt medein verband met de ramp, welke Nederland heeft getroffen, hebben de gezamenlijke ker ken besloten Zondag a.s. in de kerkdiensten op te roe pen tot bijzondere veroot moediging, tot gebed en tot offer. H.M. de Koningin zal zich om 1 uur op die dag door de radio tot ons volk richten. De programma's der om roepverenigingen zullen het stempel dragen van herden king van en bezinning op het geleden leed. De regering spreekt de ver wachting uit, dat algemeen in het openbare leven met het bijzondere karakter van deze Zondag rekening zal worden gehouden. nen. Men vex-wachtte vroeger, dat iets dei-gelyks als thans het geval is, maar eens in misschien 500 jaar zou kunnen voorkomen en later dat een dex-ge- lijke vloed maar eens in de 350 jaar mogelyk zou zijn. Het water kwam thans echter hoger dan ooit tevoren. Men zal dus meer moéten doen. Hy gewaagde van de plannen, die er voor deze ramp bestonden, tot een gi-ote afdijking. Wil men het water ex-uit houden, dan zal men het land ge heel van de zee moeten afsluiten, met uitzondex-ing van de Nieuwe Waterweg en de Schelde. Als de dijk ten Westen van Rotter dam, de Schielandse hoge zeedijk, was doorgebroken, dan zou de ramp nog geweldiger afmetingen hebben aange nomen, zo deelde hy mee. Het gebied rond Rotterdam ligt nog lager dan het ovex-stroomde. Deze dijk begon het op één punt te begeven. Er is toen met Tut nu toe zyn er weinig foto's gepu bliceerd van de ramp in Engeland. Hierby een beeld, dat alleen in dit land thuishoort: een kudde, gevlucht op een plekje droge grond bij een typisch Engelse boerderij. man en macht gewerkt om het gat te dichten. -Alles werd aangesleept, wat maar gepakt kon worden. Er kwamen schepen met zand, er was een ploeg van 300 militaixen aan het werk en men zou zelfs een kerkgebouw hebben laten springen, om dichtingsmatex-iaal te hebben, als men dynamiet bij de hand had gehad. Want als deze dijk t begeven zou hebben, dan zou een gx-oot gebied van Zuid-Holland en van Noord- Holland zijn overstroomd. Dat zou be tekent hebben, dat drie millioen men sen gevaar zouden hebben gelopen, in dit dicht bevolkte gebied van ons land. Hij maakte het de buitenland rs duidelijk, dat het niet mogelyk is ovex-al de dijken te vex-hogen en te ver- stex-ken. Vanouds zijn vele steden op de dijken gebouwd. Zo kan men on mogelijk Dordrecht geheel gaan ver wijderen. Men moet het dus in een andex-e richting zoeken, In welk ver band hy herinnerde aan de hiei-voor genoemde plannen. Regering beschuldigd van sabotage IN het gebied aan de Britse Oostkust, dat in het afgelopen weekeinde werd geteisterd door overstromingen, is men koortsachtig bezig met het her stel van de dijken, aangezien voor dit gebied opnieuw harde wind is voor speld. De Labourleider Morx-ison heeft Dinsdag in het Lagex-huis de regering verzocht, onmiddellijk een rondschx-y- ven van Juni j.l. in te trekken, waarin de gemeentebestui-en in het kustgebied werd opgedxagen, het weirk aan de dijken te vertragen teneinde materiaal te bespai-en. MoiTison noemde deze maatregel, gezien de jongste gebeurtenissen „op zyn minst ongelukkig". De leider van de linkei-vleugel in de Labourparty, Bevan, beschuldigde de regering er van „de werkzaamheden ter bescherming tegen de zee te heb ben gesaboteerd". Dit werk, zo zeide hij, heeft altijd in het middelpunt van de aandacht der Labourregermg ge staan. In zyn antwoord verklaarde de mi nister van Bixmexilandse Zaken, sir Maxwell Fyfe, dat hij de te nemen maatregelen van nabij zal bestudei-en. Naar het conservatieve blad „Daily Mail" meldt, is een plan opgesteld voor de aanleg van een vierhonderd kilometer lange drjk, .die de gehele Oostkust zal beschermen. Deze dijk, die naar Churchill zal worden ge noemd, zal honderden millioenen pon den kosten. De Verexxiglng voor Penning kunst heeft besloten een penning uit te geven, die de watersnood 1953 tot onderwerp heeft. De pen ning wordt algemeen verkrijgbaar gesteld en de netto-opbrengst zal ter beschikking van het nationaal rampenfonds «orden gesteld. Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge vonden het ontwerp hiervoor te maken. Op Schouwen en Duiveland, dat voor viervijfde onder water staat, is de strijd om het behoud van mensenlevens in volle gang. Tientallen schepen variërende van Urker vis sersboten tot mijnenleggers van de Koninklijke Marine Amerikaanse, Britse eu Amerikaanse amphibievoertuigen, waarvan vooral de Amerikanen met hun fel oranje kleurige zwemvesten in staat bleken de zwaarste hindernis te overwinnen en tientallen vliegtuigen en helicoptères vormden tezamen met de bemanningen een internationale strijdmacht, die talloze mensen in veiligheid heeft gebracht. Het gevaar van uitbreidijgg van de rfrmg, die Schouwen en Duiveland heeft getroffen, is nog niet afgewend. Gisteravond werd de bevolking opgeroèfren zich naar een dijk- gedeelte te begeven, waefr het water wederom een overwinning, dreigde te behalen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1