Vliegers van vier landen werken op indrukwekkende wijze samen De eerste verlieslijst heden gepubliceerd Veel zieken en gewonden gered Helicoptères verrichten vaak uiterst moeilijke reddingen St. Philipsland biedt troosteloze aanblik HELICOPTERES LEVEREN ONSCHATBARE DIENSTEN DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 Grote bedrijvigheid op vliegveld Woensdrecht (Van onze speciale verslaggever) VLIEGVELD WOENSDRECHT, 4 Febr. De luchtmachten van Neder landBelgiëAmerika en Engeland nemen sedert Dinsdag met alle hier voor geëigende toestellen op indruk wekkende wijze deel aan het reddings werk. Op het vliegveld Woensdrecht nabij Bergen op Zoom stonden van morgen geregistreerd elf Engelse heli coptères, acht Amerikaanse en één Ne derlandse de enige cfie Nederland heeft en die bovendien nog door mo- torpech buiten bedrijf moest worden gesteld) en verder dertien piper-cubs en Austers en 15 Beachcrafts, alsmede enkele toestellen van de rijkslucht vaartdienst. Woensdag redden de heli- coptëres reeds enkele honderden men sen vandaag zijn het er ruim 500 ge weest. Voortdurend komen de helicop tères naar het vliegveld Woensdrecht; het zijn voornamelijk de Engelse, want die moeten van tijd tot tijd tanken. De Amerikanen hebben nog reserve-tanks en bovendien hebben deze in het nood- gebied zelf tankplaatsen. Deze vertrek ken des morgens bij het licht worden en komen alleen dan naar de vlieg basiswanneer zij zieken of gewonden aan boord hebben. De bedrijvigheid op het vlieg veld is zeer groot; vliegtuigen vliegen af en aan en telkens ko men de piloten bij de operatie- afdeling verslag van hun waar nemingen doen. Zij leveren hun bevindingen op een papiertje ge krabbeld in en verdwijnen dan weer snel met hun vliegtuig of helicoptère. Er moeten immers nog mensen gered worden, die nog op de daken zitten of in bo men een toevlucht hebben ge zocht. Ook staan nog mensen op kleine stukken land saamgopakt, reeds dagen en nachten wachtend op hun redding. Men moet die vliegers niet vragen hoe het is. hoeveel mensen zij reeds gered hebben en wat zij meemaken. Zij hebben daarvoor geen tijd bovendien voelen zij er niets yoor. Je krijgt een schouderkkp- je van ze, wat dan zeggen wil: bedankt voor de belangstelling en weg zijn ze al weer. Er zijn mensen in nood en eerst als zij deze in veiligheid weten, kan er wat verteld worden. Uitputting In een hoek van het vliegveld ligt een ontzaglijke h eveelheid autobanden. Deze werden gister avond ijlings bijeen gezameld op de verschillende vliegbases en naar Woensdrecht gevlogen, maar zij hebben slechts in een enkel geval dienst kunnen doen. De mensen op de daken en zip die op een hoger gelegen stukje iand zijn samengedreven, kunnen veelal de uitgeworpen banden niet grijpen of zij hebben de kracht niet meer om de banden te pakkenOok met de heli coptères gaat het al zeer moeilijk. Veel mensen bezitten eenvou dig de kracht niet meer om de stalen draad onder hun armen te doen en vaak moet dan ook de waarnemer nog uit het toe stel komen om de mensen te hel pen. Sommigen hebben ook -vrees voor deze redding en, het klinkt haast ongeloof'ijk, weigeren mee te gaan. Veel overredingskracht is dan nodig om de veelal in een apathische toestand verkerende en totaal verkleumde mensen te bewegen van dit wellicht laatste redmiddel gebruik te maken. Veel wordt van de twee-koppige helicoptère bemanningen ge vraagd, wanneer zieken of ouden van dagen moeten worden gered. Alleen zieken worden naar de vliegbasis Woensdrecht gevlogen en vandaar onmiddellijk ber am bulance-auto's naar het hospi taal vervoerd. Anderen worden afgezet op verzamelcentra of op plaatsen vanwaar transport op andere wijze mogelijk is- Er moet immers tijd gewonnen worden, want honderden mensen wachten nog op redding. Iedere minuut, ja iedere seconde is te kostbaar. De vliegers gunnen zich dan ook geen minuut rust. Hebben zij een zieke aan boord en deze naar Woensdrecht gebracht, dan lopen zij op een draf naar de operatie kamer en na enkele tellen stijgen zij al weer op. Er wordt gevlogen zo lang het kan. Een Amerikaanse piloot werd Dinsdagavond door de duis ternis overvallen en kon niet meer naar Woensdrecht terugke ren. Bij Zijpe zette hij zijn toestel aan de grond, bracht daarin de nacht door en begon bij het aan breken van de dag zijn menslie vend werk met frisse moed. De helicoptères bewijzen ook thans weer uitstekende diensten. Zij hebben slechts een zeer klei ne lar.dingsruimte nodig - slechts enkele meters - en kunnen in de lucht stilstaan. Zij brengen dok toren en medicamenten naar de geïsoleerde gebieden, brengen daar ontvang- en zendinstalla- ties, kortom de helicoptères zijn manusjes van alles, maar men mag er niet aan denken, als we ze eens niet hadden gekregen De enige Nederlandse helicop tère in gebruik bij de marine is Maandagmiddag reeds aan het werk gegaan en heeft op z'n een tje talrijke mensen kunnen red den. Twee piloten losten elkaar af en vlogen zo lang het maar kon. Vandaag moesten de Neder landers hun helicoptère naar het vliegveld Gilze Rijen brengen wegens motorpech. Ook de Austers, piper-cubs en Beachcrafts verrichten nuttig werk. Zo vervoerden Austers en piper-cubs artsen naar Haam stede, wierpen zandzakken en autobanden uit alsook rubberbo ten. Ook met de rubberboten heeft men de zelfde' teleurstellen de ervaring opgedaan als met de autobanden- Dinsdagmiddag werd GEGEVENS ZIJN ONGECONTROLEERD DEN HAAG, 5 Febr. (ANP) Vandaag zal het Ned. Roode Kruis een eerste verlieslijst uit geven, waarop meer dan hon derd namen voorkomen van personen, waarvan verlu:dt, dat zij om het leven zouden zijn gekomen of vermist worden. Deze lijsten zullen zoveel mo gelijk dagelijks worden uitge geven. De gegevens, die daarop voorkomen, zijn ongecontroleerd. Zij kunnen voor familieleden en verwanten van daarop vermelde personen dus hoogstens een aanwijzing zijn. dat rekening moet worden gehouden met het feit, dat de verwant mogelijk iets is overkomen. Ter inzage De lijsten zullen ter inzage lig gen op de plaatselijke afdelingen van het Roode Kruis, alsmede op de bureau's van ons blad. Men gelieve deze afdelingen NIET op te bellen voor infor-, maties. In Zeeland en de Zuidhollandse eilanden zijn speciale functiona rissen van het Roode Kruis bezig met het verzamelen van ge gevens. Sommige daarvan zullen verstrekt zijn door de nog ter plaatse aanwezige autoriteiten, andere afkomstig van ooggetui-1 gen, évacué's, militairen en bur gers, die helpen aan de bestrij ding van de ramp en haar ge volgen enz. Daar het onder de huidige omstandigheden ondoenlijk is de verstrekte gegevens alle op korte termijn te controleren en op hun betrouwbaarheid te toetsen, kun nen genoemde verlieslijsten dus. alleen beschouwd worden als een' voorlopige informatie, die voor correctie vatbaar is. al het beschikbare vliegmaterieel uitgezonden om een overzicht van het te verrichten werk te krijgen en daarna werd ijlings het hulpverleningswerk georga niseerd. Dolblij kwam een heli- coptèi e-piloot vanmorgen in de operatie-kamer vertellen, dat bij een airstrip had ontdekt voor de piper cub, zodat ook deze niet steeds naar de vliegbasis behoef de terug te vliegen. De Engelse helicoptères vervoeren 7 person- nen, de Amerikaanse acht. In de loop van vandaag werden nog meer helicoptères van de Ameri kanen uit Duitsland verwacht en ook uit Engeland. Ook een par ticuliere Belgische helicoptère doet aan het reddingswerk mee. Wij kregen de indruk, dat op de vliegbasis Woensdrecht alles tot in de perfectie is georgani seerd. Waar alles vandaan komt, zo zeide een ons begeleidende luitenant, moet U mij niet vra gen, maar- alles wat nodig is komt er en is heel snel op de plaats waar het nodig is. In on geveer 15 minuten zijn de toe stellen boven het rampgebied om daar hun opdrachten uit te voe ren. De Amerikanen, die in het overstroomde gebied kunnen tan ken, zoeken het gehele gebied af en als er ergens tekenen van le ven worden bespeurd, brengen zij wat zij redden kunnen mee. Zo spannen de internationale luchtmachten zich in om onze in grote nood verkerende landge noten te redden. Met hun austers, piper-cubs en beachcrafts leve ren de Nederlandse piloten een niet gering aandeel in deze hulp verlening. Minister Staf: Maatregelen tegen dienstweigeraars (Van onze parlement. Vedacteur) DEN HAAG, 4 Febr. De minister van Oorlog en Marine, Ir. 'C. Staf, heeft zich in de Eer ste Kamer van harte aangesloten bij de woorden van lof, die door verschillende sprekers waren toegezwaaid aan de militaire een heden, die bij het reddingswerk zijn ingezet. Tegen militairen, die Zondag geen gehoor hebben gegeven aan de dringende oproep zich naar de garnizoenen te begeven, zou den de nodige maatregelen wor den getroffen, zei ir. Staf. Hij deelde dit mede in ant woord op een vraag van de heer Algra .(A.R.), die het een schan daal noemde, dat sommige mili tairen Zondagavond nog door politie naar de garnizoenen moesten worden gedirigeerd. Minister Staf maakte ook met grote dankbaarheid gewag van de hulp, die Amerikaanse, En gelse, Belgische, Franse en Deense bondgenoten bij het red dingswerk hadden verleend en nog verlenen. Derde dakota van KLM naar Zeeland DEN HAAG, 4 Februari Na de dringende oproep uit het be dreigde gebied om hulp van vliegtuigen heeft de K.L.M. on middellijk een derde Dakota ge zonden. Verder heeft de K.L.M. toegezegd, al het materieel, dat gemist kan worden, naar de be dreigde gebieden in Zeeland, te zullen zenden. Bewoners werden in de slaap verrast (Van onze speciale verslaggever) SINT PHILIPSLAND, 4 Febr. Het dorpje Sint Philipsland op het gelijknamige eiland biedt een troosteloze aanblik. De dijk van het schiereiland aan de zijde van het Volkerak en het Mastgat heeft het op meerdere plaatsen in de nacht van Zondag op Maan dag begeven en het water ver raste talrijke dorpsbewoners in de slaap. Het water staat thans meters hoog en van vele huisjes zijn nog slechts de daken zicht baar. We waren vanmiddag in Philipsland waarboven juist voedsel voor de achtergebleven wachten was uitgeworpen, hoe wel toch verbinding met Steen bergen thans mogelijk is, zij /het dan ook, dat men over een flinke afstand over een overstroomde weg moet rijden. Maar men kan er weer komen. In het cafétje op de dijk aan het begin van het dorp is de ach tergebleven wacht van dorpelïn-r gen en een aantal mannen van de rijkspolitie, uit de Achterhoek naar hier gedirigeerd, bijeen. Zij belichten met enkele zaklantaarns een over de enige cafétafel uit gespreide landkaart. Hier is het volgens de berichten niet best en daar ook niet. Wat zal het van nacht weer worden, want de weerberichten voorspellen niet veel goeds Op de zolder van een graan- opslagplaats heeft een der oude ren van het dorp met zijn dochter op primitieve wijze een cantine ingericht. Men kan er zitten op fruitkistjes, er brandt een kachel tje en een stormlamp verspreidt net zoveel licht dat men elkaar ternauwernood kan, onderschei den. „Moet je ook een bord snert", zo was de vraag aan havenmees ter Kleinjan uit Nijmegen, die Zondagavond reeds Philipsland met een aantal boten bereikte en die wij op onze tocht in Bergen op Zoom ontmoetten en nu met ons mee naar Nijmegen terug reed. De boten waren al niet meer in Philipsland; ze zijn ver derop ingezet bij Anna Jacoba. Maar havenmeester Kleinjan maakt zich hierover geen zorgen. Hij kent de bewoners van Phi lipsland, die er voor zullen zor gen dat de boten, wanneer ze niet meer nodig zijn op een veilige plaats komen te liggen. Troosteloos Aan de voet van het dijkje vóór Philipsland links en rechts staat het water. Rechts tot aan de tweede verdieping van de huizen. Daar is niet meer in te wonen. Aan de andere kant van het dorp, waar de dijken zijn doorgebroken zijn vele huizen vernield en hoe zal het straks met de andere hui zen zijn? Dagelijks worden de verlaten huizen aan een onder zoek onderworpen. Niet alle dor pelingen zijn aan de greep van het verraderlijke water ontko men. Men weet het: er moeten er nog in de huizen zijn, maar aan hun lot behoeft niet meer getwij feld te worden. „Vanmiddag heb ben we er nog een gevonden en welke vreselijke ontdekkingen zullen we nog meer doen," zo zeide ons een der leiders van de achtergebleven wacht. Het water liet ons geen tijd om te waarschu wen, laat staan nog iets mee te nemen. Wat zal er van ons mooie dorp worden? Vele cadavers van var kens en koeien heeft men reeds uit het water opgevist en op het dijkje gelegd. Die moeten zo gauw mogelijk weg en dat is ook- een van de grote zorgen hier en in het gehele rampgebied. Voor komen moet worden, dat ziekten uitbreken. Een ijskoude stormachtige wind waait over het verlaten dorp in welks straten cadavers, stoelen en tafels drijven. Zondag liepen er nog mensen "g L)P de zolder van een maal- fp derij in St. Philipsland Ij huizen de mannen van de rijkspolitie en de dorpswacht. Een geïmproviseerde cantine zorgt er voor dat zij op tijd hun natje en droogje krijgen l Jan boven naar beneden: Zieken en gezonden verlaten de helicopter, die zojuist op Woensdrecht geland is. Met zijn kostbare last aan boord maakt dit lief schroef vliegtuig aanstalten om te landen. Nog weinige ogenblikken en deze helicopter van de Britse marine zal behouden op 't vliegveld neerstrijken

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4