Water kwam hoger dan men ooit mogelijk geacht had GOEREE - OVERFLAKKEE VERZWOLGEN Piloten van vijf naties onvermoeid boven verdronken land Reddingsmateriaal stroomt naar randen van noodgebied MINSTENS 800 SLACHTOFFERS WEERBERICHT Reeds zeven millioen voor Rampenfonds Eilanden werden duinringen in het water Militaire vliegers van vijf naties, Nederlanders, Amerikanen, Britten, Italianen en Belgen speuren van het krieken van de ochtend tot dat de avond invalt over de waterwoestijnen van Goeree en Ovedlakkee, Schoüwen Duiveland, St. Philipsland en Tholen. Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibie- vliegtuigen, zeer lichte Pipercups" en zeer fragiel lijkende hefschroefvlieg- tuigen, ongeveer 130 bij elkaar, doen hun werk krachtig en moedig, verbonden door krakende en gonzende radioverbindingen. Hier worden zandzakken, voedsel of medicamenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water. Een waarschuwing, en kort nadien komt een helicopter aan. Ergens op een dak zit een eenzame mens, verkleumd, wanhopig te bidden tot het eindeloze watervlak. Ducks een uitkomst Overal ziet men de vliegtuigen zoeken en helpen. Zieken worden getranspor teerd, gezonden naar veiliger haven ge bracht. De verkenningsvliegtuigen diri geren ook de „ducks", de amphibiewa- gens, die als vette slakken over de ver dronken eilanden kruipen. Deze varende wagens zijn een ware uitkomst bij het reddingswerk. Velen kunnen thans bereikt worden, die an ders reddeloos verloren zouden zijn. Met 40 tegelijk kan men de slachtof fers snel en veilig vervoeren. Eerst ging het transport over de on diepe wateren met roeiboten, doch ook deze staken soms nog te diep om ge- isoleerde plaatsen te bereiken. Bij tien tallen varen grote en kleine schepen op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen. Het weer was vanmiddag nog kalm. Vele schippers, die met deze wateren niet bekend zijn hebben hun weg niet kunnen vinden. Sommige boten zijn vastgelopen, enkelen blijken bij eb bo ven op een zandbank te zitten. ZIELIGE BROKJES DROOG LAND Rond het middaguur klinkt een nood kreet van het Haringvliet: schip in nood. Verkenners, helicopters en een amphi- bievliegtuig spoeden zich erheen om as sistentie te bieden. Zo werken schepen, vliegtuigen en ducks aan alle'kanten samen om te hel pen, waar nood heerst. Ons verkennings vliegtuig, bestuurd door een jonge kun dige vlieger, scheert over Flakkee. Van Ooltgensplaat tot voorbij Middelharnis en Sommelsdijk is dit een watervlakte, waaruit de daken van boerderijen, hui zen en schuren, of zeer vaak slechts res ten daarvan, steken. Tussen Dirksland en Neliszand zien wij een droog polder eiland. Gered? Het is de vraag, want de polderdijken zien er zwak en afgekalfd uit. Vliegtuigen werpen er balen niet zandzakken af. Men ziet de bevolking graven van hun nog van de vloed ver schoonde grond om ze te vullen. De dijken moeten verstrekt .worden. Over grote trajecten is de zeedijk van Flakkee weggeslagen. Op enkele stukken gespaarde polderwijken grazen hier en daar wat runderen. Hun aantal wordt verre overtroffen door de cadavers, die hér en der met van het water opgezwol len lijven tegen de dijken gespoeld lig gen. Enorme hoeveelheden wrakhout, stro. dode kippen en varkens, kleren en huisraad werden door de wind tegen de dijken en huizenresten geblazen. De lij ken der bewoners zijn zoveel mogelijk uit deze rampzalige ravage gevist. Stel lendam ligt achter zijn haventje leven loos tussen water en slijk. Deze door Urk geadopteerde vissersplaats is noch aan het Haringvliet, noch aan het Springers- diep meer door dijken beschermd. t 17 uur aan staaldraad! X In Zierikzee is dezer dagen een man gered, die 17 uur aan een Z staaldraad had gehangen, om zich t van de verdrinkingsdood te redden. Lichte vorst verwacht Het K.N.M.I. deelt mede: Een depressie, die over Noorwegen en Zweden naar het Zuidelijk deel van de Oostzee trok, veroorzaakte vannacht in het Zuidelijk deel van de Noordzee stormachtige Noord-Westelijke tot Noor delijke wind. Koude uit de Poolstreken afkomstige lucht dringt nu steeds verder naar het Zuiden over België, Frankrijk en Duits land door. In de koude lucht komen sneeuw- en hagelbuien voor. Langs de Noorse kust trekt een storing, die tot dusverre weinig activiteit vertoonde, naar het Zuiden. Deze storing veroor zaakte enige luchtdrukdallngen op de Britse eilanden, terwijl tegelijkertijd de barometerstanden in Denemarken wat hoger werden. Dit had tot gevolg, dat de windkrachten in het Noordzeegebied nu weer kleiner zijn geworden. Daar er de komende nacht in ons land flinke opklaringen zullen voorkomen, moet vooral in het binnenland op lichte vorst worden gerekend. Goeree is daardoor weer een apart eiland geworden, waarvan de duin rand nog slechts boven het water uit steekt. Verkenning boven Schouwen-Duive- land bevestigt de berichten, dat dit eiland op de duinenrij na, die tot onge veer Renesse, Haamstede en Burgh reikt, vrijwel totaal door de zee verzwol gen is. Brouwershaven, Zierikzee, Brui- nisse en alle andere plaatsen daartus sen zijn geheel of gedeeltelijk over stroomd. Men kent ze aan de kerktorens en vormen van de havens. Het eiland biedt hetzelfde beeld als Flakkee met zijn rampzalige plaatsen als Oude- en Nieuwe Tonge. De havens liggen vol schepen. Vliegtuigen speuren en helpen. (Roeiboten, ducks en ook rubberboten j trachten geïsoleerde stakkers te be vrij- I den. Hulpverlening en evacuatie zijn in I volle gang. En tegen de duinen en dijk- resten ligt de zee, die als een bruut beest, gezweept door de felle orkaan, al deze ellende veroorzaakte DUIZENDEN IN TOUW. Duizenden en duizenden slachtof fers van de stormvloed worden van de eilanden gehaald. Duizenden verlenen hulp bij transport, verpleging en on derdak. Ook de gisteren hier gearri veerde Amerikanen sjouwen en sloven bij het reddings- en herstelwerk. Zo doen ook de Britten, de Fransen, de Italianen, de Belgen en de Nederlan ders. Zo zullen de helpers van andere nationaliteiten doen, die thans in aan tocht zijn. Grote colonnes stromen naar de uiterste randen der geteis terde gebieden met voedsel, kleding, medicamenten en materialen. Daar wordt het transport voortgezet met boten, schepen en vliegtuigen, die dan weer met tientallen ongelukkigen terugkomen. Met het uur zwelt deze stroom. Ze ontvangen kleding, voedsel, medische zorg en gaan dan slapen. Na dien vertrek naar een evacuatie-oord. Zo geldt het in de opvangcentra, waar artsen, verpleegsters, het Rode Kruis, militairen van alle wapenen en andere vrijwilligers van diverse organisaties dag en nacht in de weer zijn. Ondanks de onvervaarde aanpak, ondanks de hechte nationale en internationale sa menwerking, is toch nog de hulp voor velen te laat gekomen. DOOD WAART ROND OVF.R ZOLDERS EN DAKEN. Het menselijke uithoudingsvermo gen is beperkt. Na dagenlang wachten zijn mannen, vrouwen en kinderen Onder voorzitterschap van Prins Bernhard vergaderde gistermiddag in het ministerie van Binnenlandse Zaken te Den Haag. het bestuur van het Nationale Rampenfonds. Foto: tijdens de vergadering v.l.n.r. Dr M. Prinsen Sccr.-Genvan Binnenlandse Zaken), Prof. Dr L. J. AI. Beel (minister van Binn. Zaken). Z.K.H. Prins Bernhard. Mr F. van Thicl minister van Maatschappelijk Werk) en Air Werner (staatssecr. van Maat schappelijk Werk). van uitputting op zolders en daken gestorven. Vooral in de nacht van Dinsdag op Woensdag, toen het vro zijn slachtoffers gevallen. Het az tal gevallen van longontsteking is groot. Artsen worden met helicopters gebracht naar geïsoleerde zieken, die dringend hulp behoeven. Iedereen spant zich tot het uiterste in om vens te redden en te behouden, levens van hen die van alle aardse bezit zijn beroofd. Afdijking van gehele kust behalve Schelde én Waterweg? Na de vlucht, welke door een 40-tal diplomaten boven de getroffen geb'edert in een DC 6 van de KLM werd gcmaa kt, heeft dr ir Van Veen, hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat de ambassadeur s, gezanten en vertegenwoordigers van de diplomatieke missies in ons land, n og een korte uiteenzetting gegeven aan de hand van dezer dagen genomen luc htfoto's. HU deelde tijdens die uiteenzetting en de vragen, die daarna werden gesteld en beantwoord mede, dat het gevaar n og lang niet is geweken. Aan de boerderüen en huizen, die nog niet zün bezweken, kan nog meer schade worden toegebracht en de materiële ve rliezen zullen nog groter worden dan thans reeds het geval is. Op dit ogenblik ^icht zich alles op de redding van de bevolking. Daarna ml eerst een begin kunnen worden gemaa kt met het herstel van de dijken. Aan de hand van de verkennings vluchten en de gemaakte foto's wordt nagegaan waar de dijkdoorbraken zijn, welke het allereerst zullen moeten wor den aangepakt en op welke wijze men het meest doeltreffend aan het herstel zal kunnen beginnen. Dan kan ook wor den gezien wanneer van de hulp kan worden gebruik gemaakt, die uit vele landen werd aangeboden en waarvoor men in ons land zeer dankbaar is. De heer Van Veep merkte op dat, wanneer de springvloed 14 dagen la ter zou zün gekomen, het water nog hoger zou zün geweest. In zijn toelich ting zei de heer Van Veen, dat men het overstroomde gebied moet zien als een kunstmatig gebied, dat door de aanleg der dükcn werd gewonnen. Men verwachtte vroeger, dat iets der gelijks als thans het geval is, maar eens in misschien 500 jaar zou kun nen voorkomen en later dat een der gelijke vloed maar eens in de 350 jaar mogelijk zou zijn. Het water kwam thans echter hoger dan ooit tevoren. Men zal dus meer moeten doen. Hij gewaagde van de plannen, die er voor deze ramp bestonden, tot een grote afdijking. Wil men het water er uit houden, dan zal men het land ge heel van de zee moeten afsluiten, met uitzondering van de Nieuwe Waterweg en de Schelde. Groot gevaar bezworen Als de dijk ten Westen van Rotter dam, de Schielandse Hoge Zeedijk, was doorgebroken, dan zou de ramp nog ge weldiger afmetingen hebben aangeno men. zo deelde hij mee. Het gebied rond Rotterdam ligt nog lager dan het over stroomde. Deze dijk begon het op één punt te begeven. Er is toen met man en macht gewerkt om het gat te dichten. Alles werd aangesleept wat maar ge pakt kon woi'den. Er kwamen schepen met zand, er was een ploeg van 300 mi litairen aan het werk en men zou zelfs een kerkgebouw hebben laten springen, om dichtingsmateriaal te hebben, als men dynamiet bij de hand had gehad. Want als deze dijk het begeven zou heb ben, dan zou een groot gebied van Zuid Holland en van Noord-Holland zijn overstroomd. Den Haag zou gespaard gebleven zijn, omdat het op duinzand ligt. Dat zou betekend hebben, dat drie millioen mensen gevaar zouden hebben gelopen, in dit dicht bevolkte gebied van ons land. Men is er echter in ge slaagd de dijk Zondag nog te redden. De heer Van Veen maakte het de bui tenlanders duidelijk, dat het niet moge lijk is overal de dijken te verhogen en te versterken. Van ouds zijn vele steden HELLEVOETSLUIS als evacuatiecentrum (Van onze speciale verslaggever). Hellevoetsluis. De eerste geëvacueerden uit Middelharnis, gelegen op GoereeOverflakkee, hebben pas nu een beeld kunnen ophangen van de ramp, welke zich in de nacht van Zaterdag op Zondag heeft voltrokken. Uit hetgeen zij hebben meegedeeld valt af te leiden dat de plaatsjes Oude Tonge, Nieuwe Tonge en Stellendam vrijwel geheel door het water zijn verzwol gen. Van deze gemeenten steken alleen nog maar de spitsen van de kerktorens boven water uit. Met een enorme kracht beukte de zee tegen de dijken op Goeree, die omstreeks halfdrie in de nacht op verschillende plaatsen werden doorbroken. Inmiddels hadden ook de dijken in het Haringvliet het onderspit moeten delven tegen het geweld van het water waardoor het gehele eiland in practisch een kwartier van twee kanten door het water werd overweldigd. De mensen in Oude Tonge, Nieuwe Tonge, Stellendam en Den Bommel hebben geen kans Zon op: 812 uur: onder: 17.37 uur. 9«z'en rich in veiligheid le brengen. Maan op: 1.12 uur: onder: 10.04 uur. Aangenomen moet daarom worden dat hier het aantal slachtoffers misschien Hoogwater te Katwijk te 7,32 en 19.50 u. we| ^et grootste zal zijn van de gehele watersnood. Volgens schatting van des- I kundigen is de vrees gewettigd dat het totaal aantal mensen, dat hier het leven Dit nummer b«lMt uit 10 patin» verloren, de 800 zal overschrijden. Opklaringen en lichte vorst De Bilt verwacht tot morgenavond: Opklaringen, maar ook plaatselijk en kele buien. In de nacht en ochtend voornamelijk in het binnenland lichte vorst. Morgen overdag ongeveer dezelf de temperatuur als vandaag. Zwakke tot matige, maar aan de kust tijdelijk krachtige wind in hoofdzaak tussen Noord en West. (Opgemaakt te 10 uur). 6 FEBRUARI. Dank zij het feit dat Middelharnis, Dirksland en Melissant door een bin nendijk enigermate werden beschermd en deze plaatsjes hoger liggen dan de andere gemeenten, konden de bewoners hiervan zich op de hoogstgelegen punten in veiligheid brengen. Met evacuatie van de bewoners van die gemeenten is men in versneld tempo begonnen. Gevreesd wordt namelijk dat door de aanwakkerende Noord-Weste lijke wind de binnendijk, die Melissant met Middelharnis verbindt, en waaraan omdat hij practisch geen dienst meer deed geen bijzondere zorg meer is besteed, heu tegen het opdringende water niet meer zal kunnen houden. Ongeveer 2.000 mensen worden nu met alle be schikbare botenmateriaal weggevoerd naar Hellevoetsluis. Boven de bedreigde gebieden cirkelen onophoudelijk Marinevliegtuigen, die de schippers van de ter hulp snellende vaartuigen radiografisch de nodige aan wijzingen verstrekken. Het water van het Haringvliet ls van een zo onstuimig karakter dat het red dingswerk onder wel uitermate moeilijke omstandigheden moet plaats vinden. De vluchtelingen var het eiland, die wij te Hellevoetsluis hebben zien arri veren, hadden vrijwel allen drie dagen zonder water en met een geringe hoe veelheid voedsel gezeten. Mariniers en soldaten, die sinds Maan dag in Middelharnis zijn gearriveerd en actief aan het reddingswerk deelnemen, zijn met man en macht aan het werk gegaan om de ongelukkigen van drink water en oedsel te voorzien. Velen van hen, die in de haven van Hellevoetsluis aankwamen, verkee-den in een staat van volkomen uitputting. Vooral de ouden van dagen waren er erg aan toe In Hellevoetsluis zelf, dat geheel als evacuatiecentrum is ingericht, en waar honderden autobussen en vrachtauto's bij het station zijn gestationneerd, heer ste gisteren grote bezorgdheid voor de komende nacht. De Kanaaldijk Oostzijde verkeert namelijk in een zodanige toe stand dat gevreesd werd dat het water, bij opkomend tij, gepaard gaande met harde wind, kans zou zien door te bre ken. Tot de gemeenten, die dan bedreigd zouden worden, behoren Rockanje, Den Brlel, Zwartewaal en Nieuw Hellevoet. Alle beschikbare krachten werkten gisteren aan de dijk. waartegen het water met steeds sterkere golfslag aanklotste. En de oppervlakte van dat water was nog maar een halve meter beneden de top van de dijk! mogelijk Dordrecht geheel gaan verwij deren. Men moet het dus in een andere richting zoeken, in welk verband hU herinnerde aan de hiervoor genoemde plannen. Zijn de dijken gesneuveld tengevolge van de schade, welke er door het oor logsgeweld aan is toegebracht, zo luidde een andere vraag. De heer Van Veen antwoordde ontkennend. Vrijwel alle dijken zijn door het water overspoeld. Daardoor werden de dijken aan de bin nenzijde weggeslagen en dat leidde tot dijkbreuk. Dijken deze zomer dicht? Men kan zeggen, dat 300.000 inwoners alles hebben verloren. Een millioen mensen is in nood. HU hoopte, dat de dijken deze zo mer hersteld kunnen zyn. Na een of twee maanden kunnen de gebieden weer drooggemalen zün. Hü merkte op, dat men thans sneller kan wer ken dan onmiddellijk na de oorlog, omdat men thans weer beter geoutil leerd is en veel hulp kan verwachten. Hoe het met de landbouwgronden zal zijn, kan thans nog niet worden ge zegd. Veel hangt er van af, of er veel vers water in de gebieden is. Dat kan de verzilting tegenhouden. In vroe gere jaren waren er zeven jaren no dig wilde men het zout eruit hebben. Thans gaat dat met de hulpmiddelen vlugger. Als dit alles zou zijn samengegaan met de vloed van de Rijn, dan zou het hopeloos voor het hart van Holland zijn geweest. Maar ongetwijfeld zullen v.üj het land terugwinnen, zo antwoordde hij op de vragen van ambassadeurs en gezanten. Het kleine land zal zich weer groot tonen. RESTAURANT „IN DEN VERGULDEN TURK" VOOR ZAALBESPREKING TELEF. 24110 BU het Nationaal Rampenfonds was gisteravond reeds een bedrag van f. 7.131.000.ontvangen. Prinses Wilhelmina, die o.m. voor de materiële hulpverlening haar auto ter beschikking stelde voor ziekenvervoer, schonk f. 25.000. aan het Rampenfonds. Het -T.V.V. heeft he., aanvankelijk 1 toegezegde bedrag "an een ton ver- hoogd tot f. 250.000.—. i Verwacht wordt, dat indien ar- i beiders gehoor geven aan de oproep van de Stichting van de Arbeid, een bedrag van f. 50 000.000 langs deze weg voor het Rampenfo.ids bijeen kan worden gebracht. De Dok- en Werfmaatschappij Wilton Feyenoord te Schiedam schenkt f. 250.000. waarvan f. 100.000 i van het personeel. De BPM-directie in Den Haag heeft een half millioei in het fonds bijeengedragen, de dochteronder nemingen op de Antillen reeds 1 f. 250.000.—. 1 Wat de verdere bijdragen ln het 1 lenigen van de nood betreft ver- i dient nog vermelding, dat de i Koningin het Paleis He4 Loo aan- geboden heeft voor de huisvesting van geëvacueerden. Terwijl intussen op verschillende plaatsen ln Hellevoetsluis koortsachtig werd gearbeid, gingen honderden dorps bewoners te voet achter een lange rij rouwauto's, die ae eerste slachtoffers van de ramp naar hun laatste rustplaats brachten. Een uur lang luidde de kerkklok, even als zü dat in de racht van Zaterdag op Zondag had gedaan, haar weemoedige zang. Geïsoleerden sterven van uitputting en hou

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2