Stroom van liefde poogt
golf van leed te evenaren
Uitgeblust
in de ban
leven en verwoest bezit
van de triompherende zee
DEZE ZOMER KANS OP
HERSTEL VAN DIJKEN
Vrienden in nood
DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953
oE LEIDSE COURANT
TWEEDE BLAD - PAGINA 4
Dit kleine meisje, men vermoedt, dat zij ongeveer 5 jaar ij kwam geheel
alleen in de Ahoy-hal aan. Men weet niet, of haar ouders zijn omgekomen,
of nog leven, of zij nog familieleden heeft, men weet slechts, dat zij uit het
overstroomde gebied is gevlucht. Een soldaat, Francois van der Velden uit
Den Haag, laat haar eens drinken.
Maar de strijd is nog lang
De lawine berichten, die van het rampgebied de veilige wereld bereiken,
schijnt eerder in kracht toe te nemen, dan dat er van enige stabilisatV
sprake is. Steeds duidelijker wordt het hoe zwaar Nederland getroffen is
en nog is de stroom niet ten einde. Nog zal men zich moeten voorbereiden
op zeer tragische berichten uit de gebieden, waarvan momenteel de berich
ten schaars binendruppelen, berichten die echter in hun onvolledigheid de
meest droeve voorspellingen voor de toekomst schijnen te wettigen.
dekens, België bood 300 bedden, 300
matrassen en 600 dekens aan, Frank
fort zond een vliegtuig vol bedde-
goed en medicamenten en het Zwit
serse Roode Kruis liet zijn bijdrage
aan dekens en levensmiddelen verge
zeld gaan van een helicopter, die.
speciaal uitgerust is voor hulpver.
lening.
Maar naast deze niet aflatende
stroom van onheilstijdingen, is een
andere golf losgebroken, die de
eerste tracht te neutraliseren. Uit
alle delen van Nederland en uit alle
streken van de gehele wereld wordt
met een ontroerende spontaniteit de
helpende hand geboaen. De schen
kingen in geld en goederen, het be
schikbaar stellen van hulptroepen
en ambulances, de aanbiedingen
voor gastvrijheid en de verzorging
vormen een ontroerend gedicht van
internationale solidariteit, die niet
alleen bewijst, hoe groot de ontstel
tenis is, die de Nederlandse ramp in
het buitenland teweeg heeft ge
bracht, maar die tevens aantoont,
dat in tijden van gevaar de mens
geen scheidingen van grenzen of
rassen duldt.
Het Italië, dat een jaar geleden
zelf zo zwaar getroffen werd door
een soortgelijke ramp in de Po-
vlakte, heeft 1.000 tot 1.200 kin
deren een gastvrij verblijf aange
boden. Het Belgische plaatsje Sint
Nicolaas, waar twee maanden ge
leden de burgemeesters van de
Nederlandse „Sint-gemeenten" bij
een zijn gekomen, om een vrolijk
Sint Nicolaasfeest te vieren, heeft
bewezen, dat ook in nood de band
der vriendschap een sterke bin
ding blijkt. De burgemeester van
dit Belgische plaatsje heeft St.
Philipsiand, Sint Maartensdijk,
Sint Annaland, Sint Laurens en
Scherpenisse onderdak voor eva-
cué's aangeboden.
Zijne Heiligheid de Paus, die reeds
een belangrijke gift aan het rampen-
comité deed toekomen, heeft mgr.
Lambertini van de Apostolische nun
tiatuur te Parijs opgedragen uit zijn
naam een bezoek te brengen aan het
getroffen Nederland om de H. Vader
een verslag uit te kunnen brengen op
welke wijze de H. Stoel verdere bij
stand kan verlenen.
Gestadig stroomt de vloed goede
gaven uit België Nederland binnen
en van verschillende inderhaast ge
vormde comité's heeft men bericht
ontvangen, dat meerdere hulp ver
wacht kan worden. Een Nederlandse
kapper uit Brussel stelde voor een
getroffen collega uit het rampge
bied een volledige kapsalon beschik
baar, uit het Duitse Saarland is een
mobiele keuken met personeel en
voorraden naar Nederland onderweg
en de Franse brandstoffemhande-
laars hebben 300.000 francs aan Ne
derland overgemaakt.
Een aparte strophe van dit klank
volle gedicht schrijft Scandinavië,
leder verzoek, dat het rampencomité
de wereld inzendt, wordt daar be
antwoord met eet zending.-
Gisteren arriveerden per vliegtuig
25.000 dekens en ook in andere lan
den heeft dit te kort aan beddegoed
weerklank gevonden. Luxemburg
stuurde een vrachtauto met 2.0000
Opperdoes schonk 30,per
gezin.
Doch niet alleen het buitenland
schrijft dit gedicht van menslievend
heid en medeleven, ook Nederland
en degenen, die in Nederland vertoe
ven, laten geen noodkreet onbeant
woord.
Het meest tekenende bericht is wel
licht afkomstig uit Scheveningen,
waar de bemanning van een schip
uit Tunis, dat tijdens de storm schip
breuk geleden heeft, een collecte ge
houden heeft voor de zwaarder ge
troffen bewoners van het land, waar
zij momentel verblijven.
De eerste uitslagen van de collec
ten, die in alle gemeenten gehouden
worden geven verbijsterende resulta
ten. Het Friese plaatsje Opperdoes,
dat ong. 300 gezinnen telt, heeft een
collecte -resultaat van 9.165, dat be
tekent ruimt 30.per gezin.
Kleine plaatsejs, waar men
nog nooit van gehoord had, bren
gen duizenden guldens binnen.
Wilton-Feyenoord te Schiedam
schonk een kwart millioen, het resul
taat van een personeelsactie en een
schenking van de directie, prinses
Wilhelmina stond haar particuliere
auto af en schonk een kwart ton en
ruim 3 millioen sigaretten werden ge
schonken door de Ned. sigaretten
industrie.
En dit alles is slechts een greep uit
het vele, dat wijd over de gehele
wereld verspreid voor het getrof
fen Nederlland gedaan wordt. Het is
ontroerend en bemoedigend, maar
daarnaast huilt de ramp. Nog is geen
einde gekomen aan zijn macaber lied
en nog wacht men in angstige span
ning op de berichten uit de gebie
den, waar nog practisch niets van be
kend is. Het aantal mensen, dat to
taal van alles beroofd is. wordt ge
schat op minstens 300.000 en daar
onder voorzitterschap van Z. K. H. Prins Bernhard vergaderde Woensdagmiddag in het Ministerie van Bin
nenlandse Zaken te Den Haag, het bestuur van het Nationale Rampenfonds. Tijdens de vergadering van
links naar rechts: Dr. M. J. Prinsen (Secr.-Gen. van Binnenlandse Zaken), Prof. Dr. L. J. M. Beel (Minis
ter van Binnenlandse Zaken), Z. K. H. Prins Bernhard, Mr. F. J. van Thiel (Minister van Maatschappelijk
Werk), Mr. Werner (Staatssecretaris van Maatschappelijk Werk).
naast staan een veel groter aantal,
die onoverkomelijke schade geleden
hebben.
Het lied van de liefde en bijstand
neemt gestadig in kracht toe, maar
de strijd met de gierende orkaan van
rampen, is nog niet, nog lang niet
gewonnen.
Helpt royaal!
Giro 9575
Verkenningsvlucht boven verslagen land
Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievliegtuigen, zeer lichte
„pipercups" en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen, ongeveer 130
bij elkaar, doen hun werk krachtig en moedig, verbonden door krakende
erj gonzende radioverbindingen. Hier worden zandzakken, /oedsel of medi
camenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water.
Een waarschuwing, en kort na dien komt een helicopter aan.
EENZAAM GEBED
Ergens op een dak zit een eenzame
mens, verkleumd, wanhopig te bid
den tot het eindeloze watervlak.
„Was hij eerst ook alleen, daar op
dat dak?", vraagt men zich af.
Misschienmisschien ook niet....
Langs een ladder, onder de nu stil
staande helicopter, laat een man zich
zakken. Hij helpt de eenzamen, de
naamlozen en duizenden eliendigen.
Een der redders moet op de plek,
waar een slachtoffer gevonden wordt,
achter blijven, omdat er voor hem
in het vliegtuig dan geen plaats meer
is. Later wordt hij wel weer opge
pikt. De naamloze van het dak is dan
allang veilig.
Overal ziet men de vliegtuigen
zoeken en helpen. Zieken worden
getransporteerd, gezonden naar vei
liger haven gebracht. De verken
ningsvliegtuigen dirigeren ook de
V erkenningsvlucht
Tussen tientallen vliegtuigen
van ieder model en van ver
schillende naties heeft gisteren
een verkenningsvliegtuig boven
het verdronken gebied van Ne
derland gevlogen en de inzitten
den van het vliegtuig zijn weer
opnieuw overweldigd door de
dodelijke chaos, die er in dit on
gelukkige gebied heerst. Een
verslaggever, die zich in het
vliegtuig bevond, geeft in bij
gaand artikel zijn indrukken
weer.
kan men slachtoffers snel en veilig
vervoeren. Eerst ging het transport
over de ondiepe wateren met roei
boten, doch ook deze staken soms nog
te diep om geïsoleerde piaatsen te
bereiken. Bij tientallen varen grote
„ducks", de amphibiewagens, die als en kleine schepen op de Zuidholland-
vette slakken over de verdronken i se en Zeeuwse stromen,
eilanden kruipen Deze varende wa- j
gens zijn een ware uitkomst bij het
reddingswerk. Velen kunnen thans
bereikt worden, die anders reddeloos
verloren zouden zijn. Met 40 tegelijk
LEVENLOOS STELLENDAM.
Woensdagmorgen vroeg is Z. K. H. Prins Bernhard met een K.L.M.-toestel
uit New-York weer in Nederland aangekomen. De Prins heeft zijn bezoek
aan Amerika afgebroken, en is zo snel mogelijk naar ons land teruggekeerd
in verband met de watersnood. Prins Bernhard legt een verklaring af voor
de radio, na zijn aankomst op Schiphol. Naast hem H.M. Koningin Juliana
en Minister Beel, die ter verwelkoming aanwezig waren.
Zo werken schepen, vliegtuigen en
ducks aan alle kanten samen om te
helpen, waar nood heerst. Ons /er
kenningsvliegtuig, bestuurd door een
jonge kundige vlieger, scheert over
Flakkee. Van Ooltgensplaat, tot voor
bij Middelharnis en Sommelsdijk is
dit een watervlakte, waaruit de da
ken van boerderijen, huizen en schu
ren, of zeer vaak slechts de resten
daarvan, steken. Vliegtuigen werpen
balen met zandzakken af. Men ziet
d:e bevolking graven van hun nog van
de vloed verschoonde grond om ze te
vullen. De dijken moeten versterkt
worden.
Over grote trajecten is de zeedijk
van Flakkee weggeslagen. Op enkele
stukken gesp.«arde polderwijken
grazen hier en daar wat runderen.
Hun aantal wordt verre overtroffen
door de cadavers die her en der
ipet van het water opgeblazen lijven
tegen de dijken gespoeld liggen.
Enorme hoeveelheden wrakhout,
stroo, dode kippen en varkens, kle
ren en huisraad werden door de wind
tegen de dijken en huizenresten ge
blazen. De lijken dei bewoners zijn
zoveel mogelijk uit deze rampzalige
ravage gevist. Stellendam ligt ach
ter zijn haventje levenloos tussen
water en lijk.
Deze door Urk geadoteerde vis
sersplaats is noch aan het Haring,
vliet, noch aan het Springersdiep
meer door dijken beschermd.
GRENS VAN MENSELIJK
KUNNFN.
Goeree is daardoor weer een
apart eiland geworden, waarvan de
duinrand nog slechti boven het wa
ter uitsteekt.
Verkenning^ boven Schouwen-Dui-
veland bevestigt de berichten, dat dit
eiland op de duinenrij na, die tot on
geveer Renesse, Taamstede en Burgh
reikt, vrijwel totaal door de zee ver
zwolgen is. Erouwershaven, Zierik-
zee, Bruinisse en alle andere plaat
sen daartussen zijn geheel of ge
deeltelijk overstroomd.
Het eiland biedt hetzelfde beeld
als Flakkee met zijn rampzalige plaat
sen als Oude- en Nieuwe Tonge. De
havens liggen voi schepen. Vliegtui
gen speuren en helpen. Roeiboten,
ducks en ook rubberboten trachten
geïsoleerde stakkers te bevrijden.
Hulpverlening n evacuatie zijn "in
volle gang. En tegen de tuinen en
dijkresten ligt de zee, die als een
bruut beest, gezweept door de felle is groot. Artsen worden met helicop-
orkaan, al deze ellende veroor- ters gebracht naar geïsoleerde zie-
en onderdak. Ook de Dinsdag hier
gearriveerde Amerikanen sjouwen en
sloven bij het reddings- en herstel
werk. Zo doen ook de Britten, de
Fransen, de Belgen en de Nederlan
ders. Zo zullei: de helpers van andere
nationaliteiten doen, die thans in
aantocht zijn. Grote colonnes stro
men naar de uiterste randen der ge
teisterde gebieden met voedsel, kle
ding, medicamenten, en materialen.
Daar wordt het transport voortgezet
met boten, schepen en vliegtuigen,
die dan weer met lientallen onge-
lukkigen terugkomen. Met het uur
zwelt deze stroom. Ze ontvangen
kleding, voedsel, medische zorg en
gaan dan slapen.
Het menselijke uithoudingsvermol
gen is beperkt. Na dagenlang wach
ten zijn mannen, vrouwen en kinde
ren van uitputting op zolders en da
ken gestorven. Vooral in de nacht
van Dinsdag op Woensdag, toen het
vroor, zijn slachtoffers gevallen. Het
aantal gevallen van longontsteking
zaakte.
Duizenden en duizenden slachtof
fers van de stor uvloec. worden van
de eilanden gehaal" Duizenden ver
lenen hulp bij transport, verpleging
ken, die dringend hulp behoeven.
Iedereen spant zich tot het uiterste
in om levens te redden en te be
houden de levens van hen die van
alle aardse bezit Jji. beroofd.
Op uitnodiging van het ministerie
van Buitenlandse Zaken heeft het
vrijwel voltallige corps diplomatique
gistermorgen met de D.C. 6 Abel Tas
man een vliegtocht boven Zeeland,
Brabant en Zuid-Holland gemaakt.
Omstreeks elf uur steeg de machine
op en na terugkomst tegen half één
heeft dr. ir. J. van Veen, hoofdinge
nieur van de Rijkswaterstaat zijn le
zing over de ramp gegeven.
Men verwachtte vroeger, dat iets
dergelijks als thans het geval is, maar
eens in misschien 500 jaar zou kun
nen voorkomen en later dat een der
gelijke vloed maar eens in de 350
jaar mogelijk zou zijn. Het water
kwam thans echter hoger dan ooit te
voren. Men zal dus meer moeten
doen.
Hij gewaagde van de plannen, die
er voor deze ramp bestonden, tot één
grote afdijking. Wil men het water
er uit houden, dan zal men het land
geheel van de zee moeten afsluiten,
met uitzondering van de Nieuwe Wa
terweg en de Schelde.
De heer Van Veen ontkende, dat
de dijken zijn gesneuveld tengevolge
van de schade, welke er door het oor
logsgeweld aan is toegebracht. Vrij
wel alle dijken zijn door het water
overspoeld. Daardoor werden de dij
ken aan de binnenzijde weggeslagen
en dat leidde tot dijkbreuk.
Hij hoopte, dat de dijken deze zo
mer hersteld kunnen zijn. Na een of
twee maanden kunnen de gebieden
weer drooggemalen zijn. Hij merkte
op, dat men thans sneller kan werken
dan onmiddellijk na de oorlog, om
dat men thans weer beter geoutil
leerd is en veel hulp kan verwachten.
Hoe het met de landbouwgronden
zal zijn, kan thans nog niet worden
gezegd. Veel hangt er van af, of er
veel vers water in de gebieden is.
Dat kan de verzilting tegenhouden.
In vroegere jaren waren er zeven ja
ren nodig wilde men het zout er uit
hebben. Thans gaat dat met de mo
derne hulpmiddelen vlugger.
Als dit alles, zou zi;n samengegaan
met de vloed van de Rijn, dan zou
het hopeloos voor het hart van Hol
land zijn geweest. Maar ongetwijfeld
zullen wij het land terugwinnen, zei
de heer Van Veen.
TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIEO
Een kaart van de toegangswegen naar de noodgebieden. waarvan uiter
aard alleen hulpkolonnes en militairen gebruik kunnen maken
Aangezien diverse instanties doorlopend worden opgebeld om inlichtin
gen, zal deze kaart voor belanghebbenden veel tijdbesparing kunnen geven.
Ter nadere toelichting hierop van de zijde der K.N.A.C. het volgende;
1. Verkeer naar Brabant nog steeds via Utrecht.
2. Alblasserdam via brug over de Noord NIET bereikbaar.
3. De weg DordrechtMoerdijk is nog steeds gestremd.
4. Het eiland Beijerland is NIET bereikbaar via de Barendrechtse brug,
doch via HekelingenNieuw Beijerland.
5. Hellevoetsluis en andere plaatsen op Putten zijn thans weer bereik
baar via de Spijkenisserbrug, Heenvliet, enz.
6. Numansdorp is geïsoleerd, doch te naderen op dezelfde wijze als in
punt 4 is omschreven.
7. 's Gravendeel is bereikbaar via het veer te Wieldrecnt, hetwelk te
bereiken is langs de weg RotterdamDordrecht.
Uiteraard zijn al deze wegen alleen open voor hulpkolonnes en plaatse
lijk verkeer dat er noodzakelijk moet zijn.
DE WERELD DICHT EEN LIED
Matianaai Ülampenfatidó vevyade'cde