Stroom van liefde poogt golf van leed te evenaren Uitgeblust in de ban leven en verwoest bezit van de triompherende zee DEZE ZOMER KANS OP HERSTEL VAN DIJKEN Vrienden in nood DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 oE LEIDSE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA 4 Dit kleine meisje, men vermoedt, dat zij ongeveer 5 jaar ij kwam geheel alleen in de Ahoy-hal aan. Men weet niet, of haar ouders zijn omgekomen, of nog leven, of zij nog familieleden heeft, men weet slechts, dat zij uit het overstroomde gebied is gevlucht. Een soldaat, Francois van der Velden uit Den Haag, laat haar eens drinken. Maar de strijd is nog lang De lawine berichten, die van het rampgebied de veilige wereld bereiken, schijnt eerder in kracht toe te nemen, dan dat er van enige stabilisatV sprake is. Steeds duidelijker wordt het hoe zwaar Nederland getroffen is en nog is de stroom niet ten einde. Nog zal men zich moeten voorbereiden op zeer tragische berichten uit de gebieden, waarvan momenteel de berich ten schaars binendruppelen, berichten die echter in hun onvolledigheid de meest droeve voorspellingen voor de toekomst schijnen te wettigen. dekens, België bood 300 bedden, 300 matrassen en 600 dekens aan, Frank fort zond een vliegtuig vol bedde- goed en medicamenten en het Zwit serse Roode Kruis liet zijn bijdrage aan dekens en levensmiddelen verge zeld gaan van een helicopter, die. speciaal uitgerust is voor hulpver. lening. Maar naast deze niet aflatende stroom van onheilstijdingen, is een andere golf losgebroken, die de eerste tracht te neutraliseren. Uit alle delen van Nederland en uit alle streken van de gehele wereld wordt met een ontroerende spontaniteit de helpende hand geboaen. De schen kingen in geld en goederen, het be schikbaar stellen van hulptroepen en ambulances, de aanbiedingen voor gastvrijheid en de verzorging vormen een ontroerend gedicht van internationale solidariteit, die niet alleen bewijst, hoe groot de ontstel tenis is, die de Nederlandse ramp in het buitenland teweeg heeft ge bracht, maar die tevens aantoont, dat in tijden van gevaar de mens geen scheidingen van grenzen of rassen duldt. Het Italië, dat een jaar geleden zelf zo zwaar getroffen werd door een soortgelijke ramp in de Po- vlakte, heeft 1.000 tot 1.200 kin deren een gastvrij verblijf aange boden. Het Belgische plaatsje Sint Nicolaas, waar twee maanden ge leden de burgemeesters van de Nederlandse „Sint-gemeenten" bij een zijn gekomen, om een vrolijk Sint Nicolaasfeest te vieren, heeft bewezen, dat ook in nood de band der vriendschap een sterke bin ding blijkt. De burgemeester van dit Belgische plaatsje heeft St. Philipsiand, Sint Maartensdijk, Sint Annaland, Sint Laurens en Scherpenisse onderdak voor eva- cué's aangeboden. Zijne Heiligheid de Paus, die reeds een belangrijke gift aan het rampen- comité deed toekomen, heeft mgr. Lambertini van de Apostolische nun tiatuur te Parijs opgedragen uit zijn naam een bezoek te brengen aan het getroffen Nederland om de H. Vader een verslag uit te kunnen brengen op welke wijze de H. Stoel verdere bij stand kan verlenen. Gestadig stroomt de vloed goede gaven uit België Nederland binnen en van verschillende inderhaast ge vormde comité's heeft men bericht ontvangen, dat meerdere hulp ver wacht kan worden. Een Nederlandse kapper uit Brussel stelde voor een getroffen collega uit het rampge bied een volledige kapsalon beschik baar, uit het Duitse Saarland is een mobiele keuken met personeel en voorraden naar Nederland onderweg en de Franse brandstoffemhande- laars hebben 300.000 francs aan Ne derland overgemaakt. Een aparte strophe van dit klank volle gedicht schrijft Scandinavië, leder verzoek, dat het rampencomité de wereld inzendt, wordt daar be antwoord met eet zending.- Gisteren arriveerden per vliegtuig 25.000 dekens en ook in andere lan den heeft dit te kort aan beddegoed weerklank gevonden. Luxemburg stuurde een vrachtauto met 2.0000 Opperdoes schonk 30,per gezin. Doch niet alleen het buitenland schrijft dit gedicht van menslievend heid en medeleven, ook Nederland en degenen, die in Nederland vertoe ven, laten geen noodkreet onbeant woord. Het meest tekenende bericht is wel licht afkomstig uit Scheveningen, waar de bemanning van een schip uit Tunis, dat tijdens de storm schip breuk geleden heeft, een collecte ge houden heeft voor de zwaarder ge troffen bewoners van het land, waar zij momentel verblijven. De eerste uitslagen van de collec ten, die in alle gemeenten gehouden worden geven verbijsterende resulta ten. Het Friese plaatsje Opperdoes, dat ong. 300 gezinnen telt, heeft een collecte -resultaat van 9.165, dat be tekent ruimt 30.per gezin. Kleine plaatsejs, waar men nog nooit van gehoord had, bren gen duizenden guldens binnen. Wilton-Feyenoord te Schiedam schonk een kwart millioen, het resul taat van een personeelsactie en een schenking van de directie, prinses Wilhelmina stond haar particuliere auto af en schonk een kwart ton en ruim 3 millioen sigaretten werden ge schonken door de Ned. sigaretten industrie. En dit alles is slechts een greep uit het vele, dat wijd over de gehele wereld verspreid voor het getrof fen Nederlland gedaan wordt. Het is ontroerend en bemoedigend, maar daarnaast huilt de ramp. Nog is geen einde gekomen aan zijn macaber lied en nog wacht men in angstige span ning op de berichten uit de gebie den, waar nog practisch niets van be kend is. Het aantal mensen, dat to taal van alles beroofd is. wordt ge schat op minstens 300.000 en daar onder voorzitterschap van Z. K. H. Prins Bernhard vergaderde Woensdagmiddag in het Ministerie van Bin nenlandse Zaken te Den Haag, het bestuur van het Nationale Rampenfonds. Tijdens de vergadering van links naar rechts: Dr. M. J. Prinsen (Secr.-Gen. van Binnenlandse Zaken), Prof. Dr. L. J. M. Beel (Minis ter van Binnenlandse Zaken), Z. K. H. Prins Bernhard, Mr. F. J. van Thiel (Minister van Maatschappelijk Werk), Mr. Werner (Staatssecretaris van Maatschappelijk Werk). naast staan een veel groter aantal, die onoverkomelijke schade geleden hebben. Het lied van de liefde en bijstand neemt gestadig in kracht toe, maar de strijd met de gierende orkaan van rampen, is nog niet, nog lang niet gewonnen. Helpt royaal! Giro 9575 Verkenningsvlucht boven verslagen land Snelle jagers, zware transporttoestellen en amphibievliegtuigen, zeer lichte „pipercups" en zeer fragiel lijkende hefschroefvliegtuigen, ongeveer 130 bij elkaar, doen hun werk krachtig en moedig, verbonden door krakende erj gonzende radioverbindingen. Hier worden zandzakken, /oedsel of medi camenten afgeworpen, daar duiken de verkenners diep naar het gore water. Een waarschuwing, en kort na dien komt een helicopter aan. EENZAAM GEBED Ergens op een dak zit een eenzame mens, verkleumd, wanhopig te bid den tot het eindeloze watervlak. „Was hij eerst ook alleen, daar op dat dak?", vraagt men zich af. Misschienmisschien ook niet.... Langs een ladder, onder de nu stil staande helicopter, laat een man zich zakken. Hij helpt de eenzamen, de naamlozen en duizenden eliendigen. Een der redders moet op de plek, waar een slachtoffer gevonden wordt, achter blijven, omdat er voor hem in het vliegtuig dan geen plaats meer is. Later wordt hij wel weer opge pikt. De naamloze van het dak is dan allang veilig. Overal ziet men de vliegtuigen zoeken en helpen. Zieken worden getransporteerd, gezonden naar vei liger haven gebracht. De verken ningsvliegtuigen dirigeren ook de V erkenningsvlucht Tussen tientallen vliegtuigen van ieder model en van ver schillende naties heeft gisteren een verkenningsvliegtuig boven het verdronken gebied van Ne derland gevlogen en de inzitten den van het vliegtuig zijn weer opnieuw overweldigd door de dodelijke chaos, die er in dit on gelukkige gebied heerst. Een verslaggever, die zich in het vliegtuig bevond, geeft in bij gaand artikel zijn indrukken weer. kan men slachtoffers snel en veilig vervoeren. Eerst ging het transport over de ondiepe wateren met roei boten, doch ook deze staken soms nog te diep om geïsoleerde piaatsen te bereiken. Bij tientallen varen grote „ducks", de amphibiewagens, die als en kleine schepen op de Zuidholland- vette slakken over de verdronken i se en Zeeuwse stromen, eilanden kruipen Deze varende wa- j gens zijn een ware uitkomst bij het reddingswerk. Velen kunnen thans bereikt worden, die anders reddeloos verloren zouden zijn. Met 40 tegelijk LEVENLOOS STELLENDAM. Woensdagmorgen vroeg is Z. K. H. Prins Bernhard met een K.L.M.-toestel uit New-York weer in Nederland aangekomen. De Prins heeft zijn bezoek aan Amerika afgebroken, en is zo snel mogelijk naar ons land teruggekeerd in verband met de watersnood. Prins Bernhard legt een verklaring af voor de radio, na zijn aankomst op Schiphol. Naast hem H.M. Koningin Juliana en Minister Beel, die ter verwelkoming aanwezig waren. Zo werken schepen, vliegtuigen en ducks aan alle kanten samen om te helpen, waar nood heerst. Ons /er kenningsvliegtuig, bestuurd door een jonge kundige vlieger, scheert over Flakkee. Van Ooltgensplaat, tot voor bij Middelharnis en Sommelsdijk is dit een watervlakte, waaruit de da ken van boerderijen, huizen en schu ren, of zeer vaak slechts de resten daarvan, steken. Vliegtuigen werpen balen met zandzakken af. Men ziet d:e bevolking graven van hun nog van de vloed verschoonde grond om ze te vullen. De dijken moeten versterkt worden. Over grote trajecten is de zeedijk van Flakkee weggeslagen. Op enkele stukken gesp.«arde polderwijken grazen hier en daar wat runderen. Hun aantal wordt verre overtroffen door de cadavers die her en der ipet van het water opgeblazen lijven tegen de dijken gespoeld liggen. Enorme hoeveelheden wrakhout, stroo, dode kippen en varkens, kle ren en huisraad werden door de wind tegen de dijken en huizenresten ge blazen. De lijken dei bewoners zijn zoveel mogelijk uit deze rampzalige ravage gevist. Stellendam ligt ach ter zijn haventje levenloos tussen water en lijk. Deze door Urk geadoteerde vis sersplaats is noch aan het Haring, vliet, noch aan het Springersdiep meer door dijken beschermd. GRENS VAN MENSELIJK KUNNFN. Goeree is daardoor weer een apart eiland geworden, waarvan de duinrand nog slechti boven het wa ter uitsteekt. Verkenning^ boven Schouwen-Dui- veland bevestigt de berichten, dat dit eiland op de duinenrij na, die tot on geveer Renesse, Taamstede en Burgh reikt, vrijwel totaal door de zee ver zwolgen is. Erouwershaven, Zierik- zee, Bruinisse en alle andere plaat sen daartussen zijn geheel of ge deeltelijk overstroomd. Het eiland biedt hetzelfde beeld als Flakkee met zijn rampzalige plaat sen als Oude- en Nieuwe Tonge. De havens liggen voi schepen. Vliegtui gen speuren en helpen. Roeiboten, ducks en ook rubberboten trachten geïsoleerde stakkers te bevrijden. Hulpverlening n evacuatie zijn "in volle gang. En tegen de tuinen en dijkresten ligt de zee, die als een bruut beest, gezweept door de felle is groot. Artsen worden met helicop- orkaan, al deze ellende veroor- ters gebracht naar geïsoleerde zie- en onderdak. Ook de Dinsdag hier gearriveerde Amerikanen sjouwen en sloven bij het reddings- en herstel werk. Zo doen ook de Britten, de Fransen, de Belgen en de Nederlan ders. Zo zullei: de helpers van andere nationaliteiten doen, die thans in aantocht zijn. Grote colonnes stro men naar de uiterste randen der ge teisterde gebieden met voedsel, kle ding, medicamenten, en materialen. Daar wordt het transport voortgezet met boten, schepen en vliegtuigen, die dan weer met lientallen onge- lukkigen terugkomen. Met het uur zwelt deze stroom. Ze ontvangen kleding, voedsel, medische zorg en gaan dan slapen. Het menselijke uithoudingsvermol gen is beperkt. Na dagenlang wach ten zijn mannen, vrouwen en kinde ren van uitputting op zolders en da ken gestorven. Vooral in de nacht van Dinsdag op Woensdag, toen het vroor, zijn slachtoffers gevallen. Het aantal gevallen van longontsteking zaakte. Duizenden en duizenden slachtof fers van de stor uvloec. worden van de eilanden gehaal" Duizenden ver lenen hulp bij transport, verpleging ken, die dringend hulp behoeven. Iedereen spant zich tot het uiterste in om levens te redden en te be houden de levens van hen die van alle aardse bezit Jji. beroofd. Op uitnodiging van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het vrijwel voltallige corps diplomatique gistermorgen met de D.C. 6 Abel Tas man een vliegtocht boven Zeeland, Brabant en Zuid-Holland gemaakt. Omstreeks elf uur steeg de machine op en na terugkomst tegen half één heeft dr. ir. J. van Veen, hoofdinge nieur van de Rijkswaterstaat zijn le zing over de ramp gegeven. Men verwachtte vroeger, dat iets dergelijks als thans het geval is, maar eens in misschien 500 jaar zou kun nen voorkomen en later dat een der gelijke vloed maar eens in de 350 jaar mogelijk zou zijn. Het water kwam thans echter hoger dan ooit te voren. Men zal dus meer moeten doen. Hij gewaagde van de plannen, die er voor deze ramp bestonden, tot één grote afdijking. Wil men het water er uit houden, dan zal men het land geheel van de zee moeten afsluiten, met uitzondering van de Nieuwe Wa terweg en de Schelde. De heer Van Veen ontkende, dat de dijken zijn gesneuveld tengevolge van de schade, welke er door het oor logsgeweld aan is toegebracht. Vrij wel alle dijken zijn door het water overspoeld. Daardoor werden de dij ken aan de binnenzijde weggeslagen en dat leidde tot dijkbreuk. Hij hoopte, dat de dijken deze zo mer hersteld kunnen zijn. Na een of twee maanden kunnen de gebieden weer drooggemalen zijn. Hij merkte op, dat men thans sneller kan werken dan onmiddellijk na de oorlog, om dat men thans weer beter geoutil leerd is en veel hulp kan verwachten. Hoe het met de landbouwgronden zal zijn, kan thans nog niet worden gezegd. Veel hangt er van af, of er veel vers water in de gebieden is. Dat kan de verzilting tegenhouden. In vroegere jaren waren er zeven ja ren nodig wilde men het zout er uit hebben. Thans gaat dat met de mo derne hulpmiddelen vlugger. Als dit alles, zou zi;n samengegaan met de vloed van de Rijn, dan zou het hopeloos voor het hart van Hol land zijn geweest. Maar ongetwijfeld zullen wij het land terugwinnen, zei de heer Van Veen. TOEGANGSWEGEN NAAR NOODGEBIEO Een kaart van de toegangswegen naar de noodgebieden. waarvan uiter aard alleen hulpkolonnes en militairen gebruik kunnen maken Aangezien diverse instanties doorlopend worden opgebeld om inlichtin gen, zal deze kaart voor belanghebbenden veel tijdbesparing kunnen geven. Ter nadere toelichting hierop van de zijde der K.N.A.C. het volgende; 1. Verkeer naar Brabant nog steeds via Utrecht. 2. Alblasserdam via brug over de Noord NIET bereikbaar. 3. De weg DordrechtMoerdijk is nog steeds gestremd. 4. Het eiland Beijerland is NIET bereikbaar via de Barendrechtse brug, doch via HekelingenNieuw Beijerland. 5. Hellevoetsluis en andere plaatsen op Putten zijn thans weer bereik baar via de Spijkenisserbrug, Heenvliet, enz. 6. Numansdorp is geïsoleerd, doch te naderen op dezelfde wijze als in punt 4 is omschreven. 7. 's Gravendeel is bereikbaar via het veer te Wieldrecnt, hetwelk te bereiken is langs de weg RotterdamDordrecht. Uiteraard zijn al deze wegen alleen open voor hulpkolonnes en plaatse lijk verkeer dat er noodzakelijk moet zijn. DE WERELD DICHT EEN LIED Matianaai Ülampenfatidó vevyade'cde

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5