Wie niet hard nodig is verdwijnt van Sch ouwen Duiveland Een volk vecht met het water ,MAAR WIJ KEREN TERUG WIJZIGING IN TREINDIENST COLLECTEN BRENGEN VEEL OP Meer dan 150 vliegtuigen bieden hulp HAAGSCHE COURANT Donderdag 5 Februari 1953 Pagina 5 hol/pen door zeer hulpvaar dige mensen, zij hebben lek ker warm gezeten, zij heb ben brood gehad en melk, warme soep en wat er verder nog aan boord was.. Dat die soep in een klein pannetje en een grote emmer beetje voor beetje op een klein fornuisje, dat snel in het ruim was gezet, is gekookt hebben de meesten ook niet gezien. Maar in elk geval hebben zij van de soep gesmuld en hebben zij, in het schip al, iets van de narig heid kunnen vergeten. Alles wat varen kan, vaart Wij. die ook aan boord van de „Bastina Adriana" waren, wisten het wel. Zo goed als wij wisten, dat ons schip een van de vele was. die op dit moment met evacué's van Schouwen Duiveland naar het dro ge deel van ons land voeren. Politiehoten, vissersschepen, olietankers, sleepboten, jach ten, de „Prince Charles", het vlaggeschip van de Comman dant van het Engelse Royal Navy Rhine Squadron, dat ijlings uit Krefeld te hulp is gesneld. Hr Ms „Schouwen", ja alles wat de haven van Zierik- zaa kon hereiken, was immers te hulp gesneld. In deze buurt is men eigenlijk geen ver slaggever meer. Hier kan men zün rol van toeschouwer niet volhouden, maar hier is men dom weg een mens met twee handen, die kunnen worden uitgestoken om anderen te redden. Vandaar ook. dat U. wanneer U ons tijdens onze Het baanvak 's-Hertogenbosch Geertruidenberg is weer beschik baar voor de goederentreindienst. In de dienstregeling van de in ternationale treinen zijn, wegens het uitvallen van de voor enkele dezer treinen gebruikelijke route via Dordrecht—-Lage Zwaluwe, wij zigingen aangebracht. Voor reizi gers uit Rotterdam, Dordrecht, Den Haag, Delft en omstreken zijn deze wijzigingen het belangrijkst. De Rljein Pfeill Express (D 10/D 9) zal voorlopig slechts van en tot Eindhoven rijden. De Rheingold Express die nor maal om 6.38 van Hoek van Hol land en om 7.03 van Rotterdam DP vertrekt, zal nu in enigszins gewijzigde dienstregeling via 'treeht naar Eindhoven worden fjeleid. De gewijzigde dienstrege- ing luidt: Hoek van Holland v. 6.27, Schiedam v. 6.49, Utrecht C.S. v. 7.40, Eindhoven v. 8.37. De HollandScandinavië Expres <D 191) rijdt wederom in de nor male dienstregeling, zij het dat de vertrektijd te Hoek van Holland vervroegd is van 6.57 tot. 6.55 uur. De nachttrein Hoek van Holland Zuid-Duitsland (D 254), die nor maal om 19.50 van Hoek van Hol land en om 20.16 van Rotterdam DP vertrekt, wordt in plaats van via Breda via Utrecht geleid en loopt, tot laatstgenoemde plaats gecombineerd met de nachttrein D 171 (Hoek van HollandHam burg/Al tona), in de volgende dienstregeling: Hoek van Hólland v. 19.28, Schiedam v. 19.49, Utrecht C.S. v. 20.44 naar Eindhoven. De nachttrein D 171 Hoek van HollandHamburg/Altona rijdt wederom in de normale dienstrege ling, vertrekkende echter te 19.28 inplaats van 19.30 van Hoek van Holland. Zoal: Hoek gens de beschadiging van de stei ger te Hoek van Holland naar en van de Jobshaven te Rotterdam. De dagboottrein 41, die om 9.00 uur van Amsterdam CS en om 9.4S uur van Den Haag HS ver trekt, rijdt tot Rotterdam DP in een ongewijzigde dienstregeling. De dienstregeling van de dagboot trein 42 in tegengestelde richting is als volgt gewijzigd: Rotterdam DP v. 21.08, Den Haag HS a 21.26, v. 21.28, Leiden a. 21.39, v. 21.40, Haarlem a. 22.00, v. 22.01, Amster dam CS a. 22.15. De Parijse D-treinen vertrekken in de navol) Amsterdam en 19.40. De vier van Parijs naar Amster dam lopende treinen komen te Amsterdam om 10.21, 16.15, 18.42 en 23.15. De treinen D 35 en D 34 Den Haag HSRotterdamRoosendaal BrusselLuxemburgBasel v.v., die door de stremming van het baanvak DordrechtLage Zwa luwe reeds waren opgeheven tus sen Den Haag en Roosendaal v.v., zullen ingaande 9 Februari ook vervallen tussen Roosendaal en Brussel. Deze treinen gaan dan rijden van Brussel Noord v. 11.50 naar Basel, resp. van Basel naar Brussel Noord aankomst 16.10. olgende dienstregeling: i CS v. 7.00, 9.45, 14.40 trip naar Zierikzee had kunnen zien. niet met blocnote en papier maar meer met bundels kleding, dekens en aan boord van het schip, met bekers soep en warme melk had kunnen zien stappen. Maar eenmaal teruggekeerd ach ter de vertrouwde schrijfmachine. (Van een onzer verslaggevers) Zeven-en-zeventig jaar heeft Jannes de Jonge, die zijn vrienden niet anders als „De Kleine" kennen, onder de rook van Zierikzee in de pol der gewoond. Hij is er geboren, heeft er zijn eerste klompen gekregen, ging er naar school al duurde dat niet al te lang en werkte er een mensenleeftijd lang op het land. Hij groeide er op en hij werd er weer krom. En nu hij er be^ig was zijn oude dag te slijten en dagelijks zijn grijze haren nog vrolijk onder de pet liet uit wapperen tijdens de wandeling, is hij plotseling verdreven. Door het water, dat in een angstige, donkere nacht over het land is komen aanstormen alsof er geen dijk meer bestond, dat hem de schrik in de oude benen heeft doen slaan en er de directe aan leiding van is geweest, dat hij nu met vele anderen uit zijn omgeving, met Jane van der Sleek, waar hij nog mee naar de kerk liep vroeger, maar die nu gedragen moet worden, met de oude zuster uit het R.K. Ziekenhuis in Zierikzee en met „Dove Pieter", die altijd zo veel grapjes naar je schreeuwde, maar nu stilletjes in zijn hoekje zit, in de donkere buik van een grote Rijnaak op weg is naar Rotterdam. Eerst wilde Jannes niet, want als je er gens zeven-en-zeventig jaar bent geworden, dan ben je met het land vergroeid. Dan heb je het gevoel, dat er iets kapot gaeft, wanneer je vertrekt. Ook al is het dan door dat water zo gevaarlijk geworden op het eiland. Maar tenslotte hebben de ernstige waarschuwingen van burgemeester en schoolmeester hem er van overtuigd dat het menens was en dat het heus beter was om te verdwijnen. En toen men Jannes nog wat van de verschrikkingen van de rest van het eiland en van andere plaatsen had verteld, toen men hem had ge zegd, dat er nog mensen in bomen en op daken zaten en dat hij straks misschien hun red ding in gevaar zou brengen als hij nu bleef, is hij gegaan. Met in zijn hart het vaste voor nemen, terug te gaan, zo gauw dat weer kan Ouden van dagen verlieten Zierikzee Nu maakt Jannes dus deel uit van een groep van ongeveer hon derd passagiers van de Rijnaak „Bastina Adriana" uit Sliedrecht, die na uren moeizaam inladen tenslotte de haven van Zierikzee heeft verlaten en koers Rotterdam vaart. Het laatste wat hij en zijn mede-passagiers voor het grootste deel ouden van dagen van Zierikzee hebben gezien, toen zij met autobussen naar de wal kant aan de Nieuwe Haven werden gébracht, waren de verwoestin gen in het stadje, de verzakte straatjes, de hardwerkende mannen en vrouwen, die de eerste gaten in hun huisjes en straten dichtten en al die soldaten op de havenlcant, die met grote platte schuiten werden binnengebracht en ijlings de polders in verdwenen. Of lie ver gezegd, wat vroeger de polders waren. En als het niet zo gek was gexveest om dat te denken op een dag als vandaag, zou Jannes nog de idee hebben gekregen, dat er iets vrolijks adn de hand was in de haven met al die schepen en al die in het zonlicht wapperende vlaggen. Dat prachtige schip met al die marine-mannen, was een En gelsman vertélde de leider en kijk, daar lagen Bélzen en visserslui van Katwijk en Scheveningen. Maar aan de haven was er niet zo heel veel tijd meer om te kijken. Want al ivas het nou nog zo inte ressant oin naar al die vreemde vliegtuigen te kijken dat met die schroef boven op leek wel een rare spin er stonden nog meer mensen te xoachten en die moesten ook allemaal nog naar het schip in Organisatie vraagt D O krachtige figuren Als Jannes nu, rustig in Rotter dam een beetje op zijn verhaal ko mend, nog over de tocht met die Rijnaak namijmert, kan hij er niet anders dan met lof voor de "Verzor ging aan terugdenken, Hij herin nert zich hoe hij langs een klein laddertje, maar met steun van vele hulpvaardige handen in de grote holle ruimte is afgedaald, hoe hij daar op een dikke strolaag kwam te zitten en lekkere warme dekens kreeg om zijn benen in te stoppen. Wat hij niet weet is. dat het aan het doortastend optreden van dok ter De Broekert uit Gouda te dan ken is, dat het allemaal zo vlot ver lopen is. Hij weet niet, dat er op een bepaald moment door de zenu wen van de toestand zoveel orders en tegenorders kwamen, dat er zo veel mensen de touwtjes in handen namen, diè zij niet vast konden houden en weer lieten glippen, dat niemand op een bepaald moment meer iets zeker wist Maar dokter De Broekert wist één ding wel ze ker; vandaag nog zou hij met de oudjes naar Rotterdam vertrek ken! En dus nam hij met zijn assisten ten van het Rotterd. Rode Kruis van de Baan maatregelen om alles zelf te regelen. Hij organiseerde het vertrek en hij was de man, die als een doortastende kapitein ten slotte opdracht kon geven Zierik zee te verlaten en naar Rotterdam te varen. Dat weet Jannes allemaal niet en dat weet niemand van de passagiers. Maar dat hoeft ook niet. Zij zijn ge- is het toch wel heel prettig, weer verslaggever te zijn. Omdat het daardoor namelijk mogelijk is, in het openbaar te getuigen van de grote bewonde ring, die men voor medemensen kan krijgen. Bewondering voor de moed, waarmee Jannes en zijn mede-vluchtelingen hun lot dragen, bewondering ook voor de jonge moeder met haar kind je van zes dagen en voor het kleine meisje, dat van een vlot sprong om vader, moeder en zus jes te redden en gelukkig met hen kon worden gered en nu ge lijk evacueert. Bexcondering voor artsen en semi-artsen, Rode Kruis-hélpers en alle anderen, die bij geen organisatie horen, maar er op uit zijn getrokken om te helpen. Daarmee het bewijs leverend, dat het volk wel degelijk een een heid kan vormen en alle onbelang rijke beuzelarijen op zij kan schui ven. Als het er maar om gaat dat hadden wij al in de oorlog ge zien een gemeenschappelijke vijand te verslaan. Die vijand heet vandaag „Water" en zijn bondgeno ten zijn wind, water en ellende. Maar er is een tegenstander ge groeid. die zich niet uit het veld wil laten slaan en met het uur sterker wordt. Dat is een helpend volk, dat de handen toesteekt aan de duizenden landgenoten in nood. Een volk, dat de strijd niet zal opgeven Minister Algera in noodgebieden De minister van Verkeer en Wa terstaat, mr J. Algera heeft giste ren. vergezeld van de directeur-ge- raal van de Rijkswaterstaat ir Maris en andere autoriteiten van deze dienst een tocht door de nood gebieden gemaakt. Allereerst weid een bezoek aan Zierikzee gebracht waar de minis ter met het college van B. en W. een bespreking had over de nood zakelijke maatregelen ter herstel van de dijk. Vervolgens bracht de minister een bezoek aan Willemstad waar hem ook al niet veel opwekkends verteld kon worden, hoewel daar de gemeente tot nog toe van drink, water en voedsel voorzien is ge worden. Ir Maris antwoordde op een vraag van de minister naar de omvang van de ramp in verhou ding tot die, welke Walcheren in de oorlog trof, dat de taak thans wel vier maal zo groot kan worden geacht. Na zijn terugkomst sprak de minister o.m. waarderende woodren over het aandeel van de Nederlandse vissers in de hulp actie. Op Gilze-Rijen: 1 Anson, 11 Beechcrafts, 6 Helicopters en 39 Harvards. Op vliegbasis Woens- drecht: 13 Austers en Pipercups. Deze luchtbases staan onder recht streeks bevel van de bevelhebber der 3e militaire afdeling waarin zij zijn gelegen. De collecte in zestien van de achttien Noordlimburgse gemeen ten vor 't Rampenfonds heeft rond 140.000.opgeleverd. (Ongeveer 4,50 per gezin). De collecte op Ameland heeft ƒ13.269,22 opgebracht (ƒ4.per inwoner). In IJlst is 4.600.dat is ruim drie gulden per inwoner, gecollec teerd. Twee en een halve ton kle ren werd ingezameld. De Arnhemse bevolking heeft reeds een bedrag van ƒ295.483. büeen gebracht. Naar Den Haag en het oni- vangsteentrum Rucphen in Bra bant zün 100 ton goederen afge zonden uit Arnhem. De streek Noordeinde, behorende tot de gemeente Graft (N.H.) teli 26 gezinnen en 87 inwoners. De collecte heeft hier opgebracht 1077.dat is 41.42 per gezir of 12.37 per inwoner. Venlo bracht ruim 13.000.bi elkaar. De gemeente Horst met 11.000 inwoners, gaf meer dan 1.per inwoner. Het getroffer gebied Bergen heeft ruim 10.000.opgebracht- De eerste .straatcollecte in Am sterdam bracht ruim 200.000 gul den op. De commandanten van de beidt in de Amsterdamse haven liggende Amerikaanse torpedobootjagers hebben een cheque van 1200 dolla' en een groot pak kleren geschon ken'. Heerenveen heeft 35.000.- opgebracht; het telt circa 250<' gezinnen. In de 1250 zielen tellende ge meente Opperdoes heeft een inzo meling een bedrag van 9165.- opgeleverd, dit is ruim 30.pe gezin. De collecte te Benthuizen (Z.H heeft een bedrag van 11.358,6r opgebracht, <d.i. ongeveer 8.75 per inwoner). Bü de te Tilburg gehouden straa: en huiseollecte is een bedrag bü- eengebracht van ƒ50.000. In Katwoude, een van de klein ste gemeenten van ons land gelegen tussen Monnikendam en Volendam, heeft een collecte onder de 250 inwoners 3400.opgeleverd, d.i. 13,50 per inwoner. In de 3800 zielen tellende ge- j meente Oudewater is 10.000.in geld en voor 20.000 aan goederen i büeengebracht. De collecte in Nederhemert (Bommelerwaard) heeft ruim ƒ23.000.opgebracht. (Per gezin ruim ƒ20. Onder het gezamenUjk personeel 1 op de „Willem Barendsz" en de vangstschepen in de Zuidelüke IJs zee is een geldinzameling gehou den, waarbij het gezanten Iük per soneel een bedrag van 14.385. büeen heeft gebracht. Een triest beeld van verwoesting biedt het dorp Stavenisse, dat voor een groot deel door het woedende water werd vernield Het aantal vliegtuigen ingezet om in de rampgebieden hulp te verlenen stijgt steeds. Het zijn er thans reeds meer dan 150. Op andere vliegvelden zijn de volgende toestellen voor hulpver lening ingeschakeld: Valkenburg 5 Dakota's, waarvan 2 K.L.M.-toe- stellen. 1 Domini. Op Soesterberg 5 Harvards. op Twenthe 2 Beechcrafts en 3 Har vards. Volkel 1 Beechcraft en 4 Harvards. op Leeuwarden 4 Har vards: op Eindhoven 1 Beechcraft en 2 Harvards. Ook de Nationale Luchtvaart- school heeft toestellen ter beschik king gesteld, w.o. 5 Pipercups, 2 Super-cruisers en 1 Faïrchild op Ypenburg; 2 Pipereups op het vliegveld bij Hilversum en 1 Piper cup op Eelde. De Fokkerfabrieken hebben in opdracht van Prins Bernhard 2 Stinsons, 1 Siebel en 1 Fokker S 13 beschikbaar gesteld. Met dit laat ste toestel heeft Hare Majesteit de Koningin Dinsdagmorgen een rondvlucht boven de geteisterde Zeeuwse eilanden en de Zuidhol landse eilanden gemaakt. Meteors maken foto's Maandagmiddag zün de eerste Meteoor-straaljagers van de 2e tac tische luchtmacht op Eindhoven geland. Deze toestellen uitgerust met foto-apparatuur zijn thans doende alle getroffen gebieden te fotograferen. Men hoopt op deze wijze binnen enkele dagen een to taal beeld van de ramp te hebben. Dit vooral ten dienste van de her stelwerkzaamheden door de Rijks waterstaat. De incidentele lucht- verkenningen en het maken van luchtfoto's door eigen luchtstrijd krachten dient in de eerste plaats om vast te stellen, welke wegen nog begaanbaar zijn. Geschikte vluchtterreinen, waar mensen zich nog steeds in nood bevinden en waar eventueel kleine landingster reinen kunnen worden gevonden om door landingen met kleine toe stellen directere hulp te kunnen ge ven. Inmiddels zün in de loop van Dinsdag nog een achttal Helicop ters en verschillende vrachtvlieg tuigen van de Amerikaanse lucht macht aangekomen die onmiddel lijk bü het reddingswerk zün inge schakeld. Deze luchtvloot voert onafgebroken nieuwe opdrachten uit. Nog meer buitenlandse vliegtuigen op komst De luchtmacht, zo wordt ons na der medegedeeld, opereert thans met meer dan 150 vliegtuigen voor hulpverlening, evacuaties en ver kenningen. Hierbü bevonden zich Studenten en leerlingen van middelbare scholen spannen alle krachten in om te helpen waar dit nodig is. Hier is men bezig met zandzakken een dijk te Strijen te versterken De 67-jarlgc werktuigkundige F. E. uit Amsterdam, oprichter en di recteur van de niet meer bestaande handelsvereniging „Vogelkop", di< waarborgsommen niet. terug kon beta len is door de Amsterdamse Recht bank vrijgesproken. Koningin Juliana bezocht de noodgebieden, waar zij zich met de getroffenen onderhield. Hier verlaat zij met rubberlaarzen aan de voeten het gemeentehuis van Fijnaart 15 helicopters van verschillende nationaliteit, welk aantal in de loop van gisteren tot 20 groeide, terwül nog meer helicopters door het buitenland werden aangebo den. De Britse lucht maarschalk Sir Robert Forster, bevelhebber van de tweede geallieerde tactische luchtmacht. gestationneerd in West-Duitsland, heeft onbeperkte vliegtuighulp toegezegd. Er zullen voorts nog vliegtuigen uit Fran- rük, Italië, Zwitserland, Noorwe gen, Zweden en Denemarken arri veren. Engelse en Amerikaanse vliegtuigen waren, zoals gemeld, reeds eerder ingeschakeld. Er is een luchtbrug ingesteld van het vliegveld Valkenburg naar de ge- isoleerde gebieden voor de aanvoer van levensmiddelen, medicamen ten, zandzakken, rubberboten en vele andere artikelen, waaraan be hoefte bestaat. Vandaag zou weder het trans port van veevoeder beginnen. Onverlaten aan het werk Vüf onverlaten, die rich te 's-Gravendeel aan plunderen schul dig maakten, zün gearresteerd en ingesloten in het Huis van Bewa ring te Dordrecht. Door de Groninger recherche is gearresteerd de 70-jarige D. J. Hü heeft geld, dat hü ophaalde voor het Nationaal Rampenfonds, in eigen zak gestoken. Hü legde een volledige bekentenis af en zal voor de Officier van Justite worden geleid. Snel recht over schuimers De politierechter te Rotterdam heeft gistermiddag een 26-jarige timmerman uit Rotterdam ver oordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden zonder aftrek wegens diefstal van drie jassen, enige dagen geleden gepleegd in de Ahoyhal uit goederen, bestemd voor de vluchtelingen uit de ge teisterde gebieden. De officier had eveneens zes maanden geëist, zeggende dat het hem speet niet meer te kunnen eisen tegen deze man. voor wie iedere kwalificatie te gering is. Er werd een wetsartikel toegepast, dat normaal niet veel onder de aandacht komt. nl. een artikel be- treffende diefstal bü watersnood.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3